Q Diepgang èn amusement in 'Postcards from the edge' ,De Vlaamse film is zwaar bedreigd' 'The Russia House': bijzondere spionagefilm Francis Ford Coppola in Berlijn op eenzame hoogte VRIJDAG 22 FEBRUARI i Lido. Lei LEIDEN 'Postcards from the ed ge' is gebaseerd op de gelijknamige autobiografische roman van Carrie Fisher, de actrice die ooit haar carri ère begon als Prinses Leia in 'Star Wars'. Ze schreef zelf het scenario voor deze bitterzoete tragikomedie. Meryl Streep speelt hierin een actri ce die er na een bijna fatale drugs verslaving weer bovenop probeert te komen. Het grootste struikelblok is de genadeloze bemoeizucht van haar moeder, een rol die met verve wordt vertolkt door Shirley Ma- cLaine. Regisseur Mike Nichols kan hier met zijn voorliefde voor sa tire uitstekend uit de voeten. De film draait grotendeels om het duo MacLaine-Streep. Een ernstig verstoorde moeder-dochter relatie die vage herinneringen oproept aan 'Terms of Endearment', waarin Shirley I^acLaine ook een proble matische moederfiguur neerzette. 'Postcards' is echter minder senti menteel, scherper van toon en tege lijk ook luchtiger. MacLaine speelt een actrice die haar wortels nog in het oude Hollywood heeft. Ze ge niet van publiciteit en leeft eigenlijk alleen bij de gratie van het door haarzelf verzonnen image. Zij is let terlijk en figuurlijk een 'self-made woman' die, als het op uitstraling aankomt, haar dochter met gemak in de schaduw stelt. Een zeer domi nante vrouw die geen oor heeft voor de verwijten van haar dochter en die ieder gesprek aangrijpt om haar eigen echtscheidingen en abortus sen weer in kleuren en geuren op te dissen. Dochter Suzanne heeft daar een levensgroot minderwaardigheids complex aan overgehouden. Streep weet die onzekerheid zoals gebrui kelijk weer prachtig uit te beelden. Op een heel subtiele manier laat ze Suzanne het moeilijke proces van onzekerheid naar nieuw gevonden zelfvertrouwen doormaken. Een verwarde, gevoelige, maar ook in telligente vrouw die eigenlijk niet goed is opgewassen tegen de dom heid die in het film wereldje de toon aangeeft. Nichols illustreert dit met smakelijke anekdotes, met veel sar- Streep cLaine: me dochter-moe der-relatie. (foto GPD) casme maar zonder rancune. Het vulgaire en het vitale zijn bij hem keerzijden van dezelfde medaille. Suzanne mag het dan slecht getrof fen hebben met haar rolletje in een platvloerse politiefilm, er loopt ook altijd nog een vaderlijke regisseur rond (Gene Hackman) die wel oog heeft voor haar talenten. De problemen rond moeder en dochter zijn van alle tijden en voor BIOSCOPEN iedereen herkenbaar. Dat geldt ook voor de weinig opbeurende ervarin gen die Suzanne met verschillende haar omgeving heeft. Door dit alledaagse drama te ver pakken in de (valse) glamour van de filmwereld en door de kijker enkele verrassende kijkjes achter de scher men te gunnen ontstaat een zeer on derhoudende film waarin amuse ment en diepgang elkaar niet in de weg zitten. De wat al te vlotte ont knoping doet hier weinig afbreuk aan. Gastrolletjes van Gene Hack man' en Richard Dreyfuss geven nog wat extra fleur aan het geheel en de fans van Meryl Streep zullen verheugd vaststellen dat hun idool nu ook al zingen kan. LEO BANKERSEN Connery en Pfeiffer: liefdes geschiedenis met voorbeeldi ge terughouden- sheid. (foto gpd) Roland Verhavert van biscoopdoek naar televisiescherm BRUSSEL - Roland Verha vert regisseerde voor de reeks 'Made in Vlaanderen' de thriller 'De Helman Fac tor' (onlangs bij de BRT te zien geweest), een co-pro- duktie van BRT/dienst Fic tie en AVRO. Het is een ver haal over Harry Helman, een totaal ontmoedigd zaken man die plotseling verdwijnt en vijf jaar later opeens op duikt. Zijn vrouw is inmid dels getrouwd met zijn vroe gere medewerker. Harry Helman zal alle mogelijke middelen gebruiken om zijn vroegere firma weer in han den te krijgen. Verhavert is ervan overtuigd dat de toekomst van de Vlaamse film zwaar wordt bedreigd. "Dat is voor een groot deel aan het beleid toe te schrijven. Wat is de grootste troef van de Vlaamse film? De eigenheid. Als regisseur Dominique Derudde- re naar de Verenigde Staten reist om er 'Wait until spring, Bandini' te draaien is dat het mooiste bewijs dat de Vlaamse film niet langer leef baar is. 'Bandini' is niets anders dan een Amerikaanse film die door een Vlaming werd gemaakt. Ik wens hem alle succes voor de toekomst toe, maar daardoor is de Vlaamse film helemaal niet gediend. Wie zal het me kwalijk nemen dat ik het sinds kort voor bekeken houdt?" Vermoeidheid "Ik was ruim 25 jaar lang produ cent, ik heb enorme financiële risi co's genomen en vaak gedacht dat ik ze nooit meer te boven zou ko men. Dat alles werkt op den duur een vermoeidheid in de hand. Ik heb meer dan eens tegen een minis ter gezegd dat ik niet langer bereid was om voor het cultuurbeleid te betalen. Ik ben het zat om steeds maar te blijven herhalen dat de overheid nog altijd niet heeft begre pen dat voor het maken van goeie Vlaamse films zeer veel geld nodig is. Zonder geld kan iemand toch nooit bewijzen dat hij als filmregis seur talent heeft. Ondanks weinig middelen hebben enkele anderen en ik enorme risico's genomen, zon der dat daar vanwege de overheid veel begrip voor is geweest. Ik maak me daar niet druk meer over. Ik wil voortaan nog louter voor televisie werken. Ik heb minder kans dat ik als regisseur plotseling zeer rijk zal worden. Aan de andere kant zijn de risico's dat ik van de ene dag op de anrlorP arm wnrd hppl klein". Hollywood "Ik geloof nog altijd in de droomfa- briek, een begrip waarmee sommi gen indertijd Hollywood hebben proberen kapot te maken. Ik vind het noodzakelijk dat er een droom- fabriek in het leven is. Wie droomt er niet? De droomfabriek kan een middel zijn om mensen van hun angstige en lastige dromen te be vrijden. De mensen liggen zelden van een horrorfilm op televisie wak ker. Is een goeie film op televisie minder waard dan een intellectueel gesprek in de late avond? Ik laat zo n vraag liever onbeantwoord - Na 'Meeuwen sterven in de ha ven' en 'Het Afscheid' heb je nog 'Rolande met de bles'. 'De Loteling', 'Pallieter'. 'Brugge die stille' en 'Boerenpsalm' op je naam staan. Welke van deze films draagt je per soonlijke voorkeur weg "Een film als 'De Loteling' vind ik een knappe filmische constructie, met 'Rolande met de bles' heb ik een hechte maatschappelijke bin ding, terwijl 'Brugge, die stille' me Verhavert: 'Ik verlang van een criticus dat hij me tracht te be grijpen'. (foto nog emotioneel kan ontroeren. Wie films maakt mag nooit uit het oog verliezen dat hij een spel met de toe schouwers speelt. Als je het publiek negeert zit je als filmmaker altijd verkeerd. Je maakt vandaag de dag geen films meer voor tien mensen". - De filmkritiek heeft je in het ver leden niet gespaard. Leer je daarna verloop van tijd mee leven? "Ik heb op een dag het besluit ge nomen absoluut geen kritiek meer te lezen. Uiteraard zijn er mensen die het goed met je menen, die je al lerlei artikelen bezorgen waarin over me wordt geschreven. Bepaal de critici beseffen niet dat ze door hun krasse taal in krant of tijd schrift iemand kunnen verhinderen nog verder te werken. Dat is meer dan broodroof, het is een ontmoedi gen van mensen die artistiek bezig zijn. Als een boek van een schrijver slecht wordt onthaald, kan dat met een nieuw boek eventueel worden gecorrigeerd. Dat is louter een kwestie van tijd. Bij film ligt dat he lemaal anders en is alles van finan ciële middelen afhankelijk. Als ge volg van dat alles heb ik heel wat films niet kunnen maken. Dat wil niet zeggen dat de kritiek alles moet goedvinden wat ik maak. Nee, ik verlang van een criticus alleen dat hij me probeert te begrijpen". Riool - Beschouw je jezelf na zo'n lange carrière als een tevreden man? "Ik heb af en toe geleden. Geluk kig ben ik iemand die vlug geneest, ik ben positief ingesteld. Als ik mor gen een aangename dag kan bele ven is dat meteen een reden om veel onaangename zaken te vergeten. Begrijp je?" "Financieel lig ik niet in het riool omdat ik altijd les heb kunnen ge ven aan het Instituut voor Toneel en Cultuurspreiding in Brussel. Voor de rest bezit ik geen onroerende goederen, aandelen of wat dan ook. Mijn enige bezit is een luxueuze wa gen omdat ik graag met de auto rijd. Dat is alles. Ik ben niet gelukkig met de toestand waarin de Vlaamse film zich voor het ogenblik bevindt. Zoiets is niet in overeenstemming met alles wat ik me dertig jaar gele den had voorgesteld. Dat is een te leurstelling en ik zie niet dat daarin nog verandering zal komen. Als je de authenticiteit kwijt speelt, ben je alles verloren. Wat krijgen we nu? Enkele imitaties van Amerikaanse films". Bioscoop wordt foyer zonder bios DEN HAAG (GPD) - Dat het met de sex- en ruige avonturenfilmbiosco pen in den lande niet zo goed gaat, is alom bekend. In menige stad heeft een dergelijk filmhuis het veld moe ten ruimen. In de binnenstad van Den Haag was tot voor kort ook een sex-bioscoop in bedrijf, maar het etablissement wordt inmiddels ver bouwd. tot Grand-Café. Het was een kleine bios, vandaar dat de bezoeker het moest stellen zonder foyer. Dat was behelpen. Nu zijn de rollen omgekeerd en zal het Grand-Café straks een 'foyer zijn zonder bioscoop'. De beelden moet je erbij Film: The Russia House; regie: Fred Schepisi; met Sean Connery en Michelle Pfeiffer; fe zien: Lido, Leiden. LEIDEN De Koude Oorlog is voorbij, maar de spionagemachine draait gewoon door. John le Carre verwerkte dit thema in zijn prachti ge spionageroman 'The Russia House', en Fred Schepisi ('Plenty', A Cry in the Dark") maakte daar een al even fraaie verfilming van. Door zijn vriendschappelijke contacten met Elem Klimov, voorzitter van de Russische filmbond, kon Schepisi een groot gedeelte op locatie in Moskou en Leningrad opnemen. Dat alleen al geeft de film iets heel aparts. 'The Russia House' is een bijzon dere spionagefilm. Er valt geen ac tiescène te ontdekken, de helden zijn geen supermannen en fatale vrouwen komen er al evenmin in voor. Bovendien is de vijand in deze film letterlijk en figuurlijk onzicht baar geworden. Wat overblijft is het spel van de geheime dienst dat doorgespeeld wordt omdat het een eigen leven is gaan leiden. Een ge heim genootschap van toegewijde speurders die uit een zee van leu gens een druppel waarheid probe ren te destilleren. Een belangrijke pion in dit spel is Barley Blair (Sean Connery), een mislukte Engelse uitgever met een chaotisch leven en een grote liefde voor Rusland, drank en jazz. Tot zijn stomme verbazing wordt hij op een dag door de geheime dienst uit een bar geplukt. Het blijkt dat een onbekende Russische dissident een aan Blair geadresseerd manuscript naar het Westen heeft gesmokkeld. De inhoud is op zijn minst explosief te noemen; als het waar is wat deze Dante hier onthult, staat de hele wa penwedloop op losse schroeven. En, zo wordt terloops duidelijk ge maakt, er zijn heel wat dure jongens met mooie baantjes die daar niet blij mee zullen zijn. De grote vraag is echter of het geen geniale misleidingstruc van de tegenpartij is. Barley lijkt de enige persoon te zijn die licht in de duis ternis kan brengen. Tegenstribbe lend aanvaardt hij de opdracht. In Moskou legt hij contact met Dante, maar tegelijkertijd ontmoet hij Katja (Michelle Pfeiffer), de vrouw die de grote liefde van zijn leven zal worden. Een liefdesgeschiedenis die overigens met voorbeeldige te rughoudendheid ten tonele wordt gevoerd. Het op zichzelf behoorlijk inge wikkelde verhaal is door scenario schrijver Tom Stoppard (ook de man achter 'Brazil' en Spielbergs 'Empire of the Sun') uitstekend sa mengevat. 'The Russia House' heeft een impressionistische structuur, waarin veel heen en weer wordt ge sprongen tussen de verschillende plaatsen van handeling, en waarin dialogen, beelden en de in code naar Londen overgeseinde geluidsband jes op een levendige manier met el kaar verweven zijn. Een knap staal tje van montage. Tegelijkertijd verschuift op die manier de aandacht van het spiona geverhaal op zich naar de sfeer en dë manier waarop de personages zich gedragen, naar het verschil in karakter tussen Amerikanen, Brit ten en Russen en naar achterliggen de morele vragen. Of zoals Dante aan Barley vraagt: 'Ben je een fat soenlijk mens, of hoor je ook bij de mannen in de grijze pakken?' Teke nend voor de stijl van de film is ook de manier waarop Schepisi en zijn cameraman Ian Baker zich door Moskou bewegen. Veel impressies van de stad en de mensen in de stra ten, zonder dat het op een toeristi sche rondgang begint te lijken. Realisme en menselijkheid zijn ook terug te vinden in de manier waarop met de personages wordt omgegaan. Ondanks het grote aan tal zwaargewichten (naast Connery en Pfeiffer onder anderen James Fox, Roy Scheider en Klaus Maria Brandauer) maakt de rolbezetting geen topzware indruk. De rol van Barley is Sean Connery op het lijf geschreven. Hij hoeft nauwelijks te acteren, zijn aanwezigheid is al ge noeg. Michelle Pfeiffer als Katja neemt hier definitief afstand varl het vlotte typetje uit lichte kome dies. Een actrice met karakter, maar dat wisten we eigenlijk al sinds 'Dangerous Liaisons'. Ze heeft zich uitstekend in haar rol ingeleefd en spreekt zelfs Russisch waar dat no dig is. Toch blijft die ene vraag kna gen: was er in deze uiterst Rusland- vriendelijke Hollywoodfilm nu echt geen plaatsje voor een Russische actrice? L.B. dan een eenvoudige crimi over een gangster die een kind vermoordt en vervolgens toch nog een losgeld probeert los te peuteren. Gaande weg blijkt echter dat die crimineel geen simpele misdadiger is, net zo min als de moeder van het ontvoer de kind een onschuldig slachtoffer. De scheiding tussen Goed en Kwaad is vrijwel verdwenen in een door corruptie tot aan de wortel aangetaste maatschappij. Afgezien van 'Satana' en 'The Godfather III' zijn de meest interes sante films te zien op het Forum des jungen Films. In het geval van 'The Garden' was dat geen verrassing. Regisseur Derek Jarman borduurt daarin voort op zijn in 'The last of England' ontwikkelde zeer per soonlijke beeldtaal, waarin hij ho me movie-achtige supers-fragmen ten combineert met videobeelden en stukken 35 mm-materiaal. De homo-erotische lading van Jarmans werk doet het in Berlijn al tijd goed (zijn film trok overvolle za len), en daarom was het geen won der dat ook 'Poison' van de Ameri kaanse regisseur Todd Haynes aan sloeg bij het plaatselijke publiek. Het is een wat overvolle maar van veel talent getuigende film waarin drie totaal verschillende verhalen met een verbluffende onderhuidse logica door elkaar gemonteerd zijn. Een klassieke horrorstory over een aan lepra lijdende wetenschapper, een familiedrama over een kind dat zijn vader vermoordt en een homo- erotische love-story achter tralies komen samen in deze wonderlijke film die de bezoekers van de 41e Berlinale tenminste toch nog een beetje Pracht und Geheimnis mee gaf. BERLIJN (GPD) - 'Pracht und Ge heimnis' prijkt er in grote letters op de Berlijnse Kongreshalle, het mo numentale gebouw waar de pers voorstellingen van de 41e Interna tionale Filmfestspiele plaatsvinden. Met die 'mysterieuze pracht en praal' valt het echter op de Berlinale nogal tegen. De voorstellingen van de films in de officiële competitie kunnen aan dat verlangen voorlopig nog niet voldoen, alleen een Amerikaanse en een Russische inzending wisten zich aan de malaise-stemming te onttrekken. Die Amerikaanse in zending doet overigens buiten me dedinging mee. Het derde deel van de Godfather- cyclus van Francis Ford Coppola kan het dan ook met gemak stellen zonder de steun van de Gouden of Zilveren Beren, die de film op zich zeker verdient. 'The Godfather III' blijkt zich met gemak te kunnen meten met de eerste twee delen van deze mafia-trilogie. Coppola be heerst de ouderwetse vertelkunst als geen ander en zorgt met name voor een overrompelend slot, waar in hij een flink aantal moorden en een operavoorstelling op onnavolg bare wijze door elkaar monteert. De enige film in de competitie die tot nu toe enigszins kan concurre ren met die van Coppola, is 'Satana' (Satan) van de Russische regisseur Viktor Aristov. Inhoudelijk is de film niet echt verrassend, we zagen de laatste jaren al veel meer films die de verrotting in de Sovjet-maat schappij probeerden bloot te leg gen, maar Aristov doet het geraffi neerd en zonder veel opsmuk. Zijn film lijkt aanvankelijk niet meer LEIDEN Teenage Ninja Mutant Turtles' - Lido Witches' - Lido. 'Home Alone' - Lido. 'Dances with wolves' - Lido. 'De kleine zeemeermin' - Lido. 'Postcards from the edge' - Lido. The Russia House' - Lido. Kindergarten Cop' - Luxor. ALPHEN (Euro. Van Boetzelaerstr. 6, tel. 01720- 20300)) 'Home Alone'. 'Kindergarten Cop". 'De kleine zeemeermin'. 'Witches'. Teenage Mutant Ninja Turtles'. 'Air America". VOORSCHOTEN (Greenway, Schoolstraat, tel. 071- 614354, b.g.g. 612566) 'Ghost'. 'Problem Child'. 'Goodfellas'. 'Kuifje en de Zonnetempel'. Oliv i Co'. FILMHUIZEN 'Goodfellas' - Het Kijkhuis. Leiden. 'Diner' - Het Kijkhuis, Leiden. Sex, Lies and Videotape' - Het Kijk huis, Leiden. 'The Accused' - Het Kijkhuis, Leiden. 'Wild at Heart' - Het Kijkhuis, Leiden. 'Diva' - Het Kijkhuis, Leiden. 'The Match Factory Girl' - LATC, Lei den. Hail! Hail! Rock Roll' - LVC, Lei- '1' Argent' - LAK. Leiden. Playtime' - LAK, Leiden. 'Drowning by numbers' - Park Film huis, Alphen. DEN HAAG 'Kindergarten Cop' - Asta (070- 3463500), 12 jr. 'Pacific Heights' - Asta. 12 jr. 'Arachnophobia' - Asta, 12 jr. 'Havana' - Babylon (070-3471656), 12 jr. 'The Witches' - Babylon, al. 'Postcards from the edge' - Babylon, al. 'Teenage Mutant Ninja Turtles' - Cine ac (070-3630637), al. The Russia House' - Cineac, al. 'Flatliners' - Cineac, 12 jr. 'The Hot Spot' - Cineac, 12 jr. 'Dances with wolves' - Metropole (070- 3456756), al. 'Pretty Woman' - Metropole, al. 'The Sheltering Sky' - Metropole, al The comfort of strangers' - Metropole. 16 jr. 'Reversal of fortune' - Metropole. al. 'Kindergarten Cop' - Odeon (070- 3462400). 12 jr. 'Ghost' - Odeon, al. 'Home Alone' - Odeon. al. 'Navy Seals' - Odeon, 12 jr AMSTERDAM 'The Witches' - Alfa (020-278806), al. 'Wild at heart' - Alfa. 16 jr. 'Miller's Crossing' - Alfa, 16 jr 'Postcards from the edge' - Alfa, al. 'Teenage Mutant Ninja Turtles' - Al- hambra (020-233192). al Good Fellas' - Alhambra. 16 jr. 'The Sheltering Sky' - Alhambra, al. 'The Russia House' - Bellevue Cinera ma, al. The comfort of strangers' - Cinerama, 'Presumed Innocent' - Cinerama, a.l. 'Jacob's Ladder' - Calypso (020- 234876), 12 jr. 'Havana' - Calypso, 12 jr. 'An angel at my table" - Cinecenter (020-236615), 16 jr. 'Un monde sans pitié' - Cinecenter, 16 jr 'Ju-Dou' - Cinecenter, 16 jr. 'Le mari de la coiffeuse' - Cinecenter, 16 jr. 'Kindergarten Cop' - Cinema (020- 151243), 12 jr. 'Home Alone' - Cinema, al. 'Kindergarten Cop' - City (020-234579), al. 'Teenage Mutant Ninja Turtles' - City, al. 'Pacific Heights' - City, 12 jr. 'Blue Steel' - City, 16 jr. 'Navy Seals' - City, 12 jr. 'The Freshman' - City, al. 'Flatliners' - City, 12 jr. 'The Hot Spot' - City, 12 jr. 'Prizzi's Honor' - Kriterion (020- 231708). 'Out of Africa' - Kriterion. 'The plot against Harry' - Kriterion. 'Leningrad cowboys to America' - The Movies (020-245790), al. 'Let's get lost' - The Movies. 'Swan song' - The Movies, 16 jr. 'Dances with wolves' - Tuschinski Ci neac (020-243639), al. Reversal of fortune' - Tuschinski (020- 262633), al. 'Home Alone' - Tuschinski, al. 'Presumed Innocent' - Tuschinski, al. 'Memphis Belle' - Tuschinski, al. 'Pretty Woman' - Tuschinski, al. 'Ghost' - Tuschinski, al. 'Arachnophobia' - Tuschinski Cineac, 12 jr. 'Longtime Companion' - De Uitkijk (020-237460), 16 jr. TELEVISIE Zaterdag 23 februari Outrageous fortune (Ned. 2, 20.25 uur). Bette Midler en Shelley Long op zoek naar hun beider minnaar. Tocht leidt naar de binnenlanden van New Mexico. In 1987 geregisseerd door Ar thur Hiller. Life with father (Super Channel, 21.00 uur). Amerikaanse film uit 1947 van Michael Curtiz speelt in het New York van rond de eeuwwisseling waar Irene Dunne heel wat te stellen heeft met haar excentrieke vader. William Powell en Elizabeth Taylor zijn ook van de partij. The godfather (BBC 2. 23.00 uur). Mafia-epos over twee generaties Itali aanse gangsters en hun vijanden. Ge weld als opera verfilmd in deze klas sieker van Francis Ford Coppola uit 1972. Alleen maar briljante vertolkin gen, onder meer van Marlon Brando, Al Pacino en Robert Duvall. Dracula has risen from the grave (RTL 4, 23.30 uur). Horror uit 1968 van Freddie Francis. Dracula laat zijn oog vallen op nichtje van de dominee. Met Christopher Lee en Veronica Carlson. Zondag 24 februari Berlin Alexanderplatz (Ncd. 2, 20.57 uur). Aflevering 12 en 13 van Fassbin- ders mammoetverfilming van Döblins roman. Mieze ontmoet vrienden van Franz Biberkopf. Reinhold heeft een aambeeld op zijn borst getatoueerd, voorbode van de dood. The dancing pirate (Super Chan nel. '21.10 uur). Onbekende Ameri kaanse film uit 1936 met Rita Hay- Twclve angry men (BBC 2, 23.45 uut). Amerikaanse rechtbankfilm van Sidney Lumet die toen nog aan het be gin van een carrière als geëngageerd filmmaker stond. Eén jurylid neemt Maandag 25 februari The devil and Miss Jones'(BBC 2, 18.00 uur). Amerikaanse film uit 1942 van Sam Wood. Eigenaar van waren huis onderzoekt klachten, vermomd als bediende. Met Robert Cummings en Jean Arthur. Eight million ways to die (RTL 4. 21.35 uur). Politieagent heeft drank probleem maar overwint toch drugs syndicaat. In 1986 gemaakt door Hal Ashby, met Jeff Bridges en Rosanna Arquette. Dinsdag 26 februari Blue skies (BBC 2,19.00 uur). Musical uit 1946 van Stuart Heisier met Bing Crosby, Fred Astaire en Joan Caul- field. Nachtclubeigenaar en danser willen dezelfde vrouw. Hcartbrcakcrs (BRT 2. 20.00 uur). Homokoppel (oudere zakenman en jonge kunstenaar) op zoek naar ont spanning in film van Booby Roth uit 1984. Met Peter Coyote, Nick Mancu- Woensdag 27 februari kans voor come-back met zaak medische nalatigheid. Paul Newman, Charlotte Rampling en James Mason in de hoofdrollen. Donderdag 28 februari Tarzan's three challcgcs (BBC 2, 19.00 uur). Late Tarzanfilm uit 1963, waarin Jack Mahoney een inheemse opvolger aanwijst. Geregisseerd door Robert Day. Svcngali (Super Channel, 20.00 uur). Amerikaanse film uit 1931 van Archie Mayo met uitstekende John Barrymore als artiest die geobsedeerd is door jong zangeresje. Sterke visuele trucages. neemt na vreemde ontmoeting park jongeman in huis. Met Sandy Dennis, Michael Burns. Vroege film van Robert Altman uit 1969, niet ver gelijkbaar met diens latere werk. Vrijdag 1 maart Barefoot in the park (BBC 2, 19.00 uur). Robert Redford en Jane Fonda vormen een erg leuk stel, dat zojuist een appartement heeft betrokken. Dat blijkt wat aan de krakkemikkige kant. In 1967 gemaakt door Gene Saks. Back to school (RTL 4, 20.25 uur). Miljonair heeft nooit op school geze ten. Hij bezoekt nu alsnog de universi teit om zijn zoon een voorbeeld te stel len. Komedie uit 1986 van Alan Metter, met Rodney Dangerfield en Sally Kel- lerman. Maria's lovers (RTL 4, 23.00 uur). Hollywooddrama van uitgeweken Russische regisseur Andrei Kontsja- lovski over een soldaat (John Savage) die gedesillusioneerd uit de oorlog komt, met Nastasja Kinski trouwt en impotent blijkt. Hij begint aan een om zwerving, zij ontmoet gitaarspelende engerd. Easy money (BRT 1. 23.15 uur). Jongeman ontvangt erfenis onder de voorwaarde dat hij zijn pleziertjes een jaar lang opgeeft. Volgens Time Out niet alleen seksistisch en racistisch maar ook 'zo leuk als een houtworm in de kruk van een kreupele'. In 1983 ge regisseerd door Jim Signorelli, met Rodney Dangerfield, Geraldine Fitz- Scrpico (BBC 1, 23.20 uur). Realis tisch portret van een New Yorkse nar cotica agent die de strijd tegen de cor ruptie binnen het politiekorps aan bindt. Dat levert hem problemen op. In 1973 gemaakt door Sidney Lumet, met Al Pacino in de hoofdrol. Kronvitnctt (BBC 2. 00.20 uur) Zweeds moordmysterie uit 1989 van Jon Lindstrom Wetenschapper ver dacht van moord. Met Per Mattson en Marika Lagercrantz. (ML Natasja Kinski speelt in 'Maria's Lover', te zien volgende week vrijdag op RTL 4. hl ff t I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 20