Nederland 3 mag geen 'cultureel ghetto' zijn Restauratie van stukgeschoten Hollandse meesters in beeld Sinead O'Connor en Public Enemy boycotten Grammy's Geboorte 7*> O PAGINA 24 RTV-SHOW DONDERDAG 21 FEBRUARI 1991 DC AMSTERDAM (GPD) De Roemeense opstand tegen Ceaucescu leidde in december '89 tot de vernieling van veel waardevolle kunstschatten. Vier zwaar beschadigde schil derijen van Hollandse mees ters werden uit het Roemeense Nationale Kunstmuseum in Boekarest overgebracht naar Nederland om te worden geres taureerd. Over de restauratie, die onlangs is voltooid, zendt de AVRO-tclevisie zaterdag de documentaire 'Meesters onder het mes' uit. Enkele weken na de gevechten was de directeur van het Rijks museum, Henk van Os, al te zien in het Muzeul National de Arta al Romaniei terwijl hij zijn vingers in de 'kogelwonden' van door boorde schilderijen stak. De VPRO-televisie was Van Os ge volgd toen die zijn Roemeense collega te hulp schoot. De repor tage was voor Van Os aanleiding langs "niet al te formele weg" de helpende hand uit te steken aan het armlastige Roemeense muse um, dat de reparaties niet zelf kon uitvoeren. De schotenwisselingen tussen leger, milities en Securitate had den aanzienlijke schade veroor zaakt. Sommige schilderijen, zoals het zestiende eeuwse pa neel 'De kruisdraging' van Van Hemessen, waren .over decime ters lengte uiteengereten door granaatscherven. Drie kapot ge schoten doeken en een door 'ge woon' achterstallig onderhoud zwaar beschadigd portret van Jan van Eyck nam Van Os mee naar Amsterdam. Het herstelwerk in het Rijks museum en het restauratie-ate lier Limburg in Rolduc nam tien maanden in beslag en al die tijd heeft filmer Jeroen Visser de vorderingen stapsgewijs ge volgd. Van de eerste inventarisa tie van de schade tot en met de verrukte Roemeense conser vatrice, die de herstelde doeken na een jaar komt bekijken. Voor de reparatie van de ver onderstelde Rembrandt uit het gezelschap, 'Esther voor Ha- man', zijn de modernste compu tertechnieken gebruikt. Via beeldschermsimulaties van uit vergrote delen van de vrouwenfi guur wordt de door verf, verkleu ring en vernissages weggemof felde helderheid volkomen opge haald. Het. waarschijnlijk, origi nele zeventiende eeuwse beeld is aan de hand van floppy-discs hersteld. Meesters onder het mes is vooral een instructiefilm gewor den, die nauwgezet laat zien hoe de restauratie zich voltrekt en wat het resultaat is. Dat de docu mentaire geen hoge kijkcijfers zal halen vindt de AVRO niet erg. Met de BBC zou contact zijn ge legd voor toekomstige co-pro- dukties. 'Meesters onder het mes'. Uitzending: zaterdag 23 febru ari. 23.34 tot 00.20 uur, TV 2. De schilderijen zijn nog tot mei te zien in het Rijksmuseum, in de 'Nachtwachtzaal'. NOS niet ondergeschikt aan kijkcijferterreur Van onze correspondent Ale van Dijk HILVERSUM "In plaats van een soort luxe tv-net is Neder land 3 één van de drie poten aan 't worden, waarmee de publie ke omroep RTL 4 te lijf gaat. Daarom brengen we komende maanden programma's, die ook voor een breed publiek een aantrekkelijk alternatief zijn". Met deze woorden verklaart Rients Slippens, hoofd Cultu rele Programma's NOS-tv, waarom met ingang van 28 fe bruari de NOS voor het eerst in de omroepgeschiedenis met een tv-quiz op het scherm ver schijnt: 'De Connaisseur', ge presenteerd door Joop Koop- "Nog maar kort geleden zou het onmogelijk zijn geweest, dat de NOS met een spelletje op tv zou komen. In het NOS-bestuur zou je onherroepelijk zijn terug gefloten", aldus Slippens. Voor dat hij naar de NOS overstapte, was Slippens waarnemend VARA-tv-directeur en hoofd VARA-tv-drama. "Mijn overstap is een rechtstreeks gevolg van de wens van Nederland 3 een aan trekkelijk alternatief te maken". Volgens Slippens zijn niet alle omroepen onverdeeld vóór de in eens veel ruimere interpretatie van de taak die de Omroepwet de NOS opdraagt: het maken van programma's, die niet door de omroepen worden gepresen teerd. Slippens: "Sinds het mo ment dat RTL 4 kwam, hebben de meeste omroepen minder pro blemen met NOS-programma's, die een groter publiek trekken. Vóór de komst van RTL 4 wer den goede NOS-programma's als concurrerend ervaren". Vorige week nog kondigde de NOS-omroepster op Nederland 3 de vierdelige BBC-drama-serie 'Zomervakantie' aan als een "spannende serie, die u mis schien niet van de NOS zou ver wachten". Slippens: "Dat klonk een beetje defensief. Er zijn ken nelijk nog mensen die van de NOS geen spannende series ver wachten of amuserende pro gramma's of zoiets als een quiz". Ontspanning 'Zomervakantie', met Sir John Gielgud in de hoofdrol, is vol gens Slippens inderdaad een spannende amusementsserie. "Maar wij bieden dan wel amuse ment op zeer hoog niveau. Je kunt geen groter contrast beden ken dan tussen deze serie en bij voorbeeld 'Goede tijden, slechte tijden' van RTL 4. In de BBC-se- rie gaat het allemaal veel genuan ceerder, subtieler en aanzienlijk minder voorspelbaar toe". De NOS gaat komende maan den op donderdagavond weke lijks al een ware BBC-avond to nen via Nederland 3. Slippens: "De quiz 'De Connaisseur' is een Nederlandse variant op de gelijk namige quiz, die BBC 2 al jaren uitzendt en die quiz wordt we kenlang op donderdag na een Britse drama-serie uitgezonden. We streven er naar komende herfst ook op andere avonden van de week met een aantrekke lijk alternatief voor de rechttoe- rechtaan-programma's op de an dere zenders te komen". Volgens Slippens wil Neder land 3 geen 'cultureel ghetto' zijn waar veel mensen per definitie nooit naar kijken: "We zijn bezig een vrij brede programmering te ontwikkelen met een zo groot mogelijke variëteit. We willen zo wel spannend televisiedrama als Tennesee Williams in de Stads schouwburg, Richard Strauss én The Nits, Madonna én Jessye Norman, het North Sea Jazzfesti val én het Holland Sport Het streven van de NOS-tv druist rechtstreeks in tegen de conclu sie van het onderzoeksbureau McKinsey, dat de NOS-program- mering wil beperken tot sport al leen. Slippens: "In welke nieuwe situatie we ook terecht komen, ik hoop van harte, dat de NOS ver lost wordt van het bizarre dilem ma om op kijkdichte uren (prime time) én aantrekkelijk te pro grammeren én toch vooral niet bedreigend te zijn voor de ande re publieke zenders. De aanvul lende taak van de NOS moet bre der geïnterpreteerd worden, want alleen dan kan Nederland 3 uitgroeien tot een zender als BBC 2, die zich onderscheidt door het beste op het gebied van amusement, informatie en cul tuur te brengen". Welk zendermodel is volgens Slippens in de toekomst het meest aantrekkelijk? Slippens: "VPRO, VARA en NOS op één zender zou een mooie combinatie zijn. Maar ook alleen met de VPRO zou het best kunnen. Het zou een zegen zijn als er één zender zou blijven, die niet ondergeschikt zou zijn aan de kijkcijferterreur". EG tikt Eurosport op de vingers HILVERSUM (GPD) - Het mo- nopolie dat de sportzender Euro sport heeft op de rechten van beelden van de European Broad casting Union (EBU), is onrecht matig. Deze uitspraak heeft de Europese Commissie gedaan, nadat concurrent SportNet de zaak aanhangig had gemaakt bi j de commissie. Door afspraken tussen de EBU en News International (Sky) kon SportNet niet meedingen naar de televisierechten van sporteve nementen. De commissie heeft deze constructie als onrechtma tig beoordeeld omdat dit monop olie vrije concurrentie in de weg staat. Het gevolg van deze uit spraak is dat SportNet nu wel mag meedingen. Volgens een woordvoerder van Eurosport overweegt Sky zich terug te trek ken uit Eurosport. Sky wil in En geland een eigen sportstation be ginnen en het is onduidelijk hoe zich dat zou moeten verhouden tot Eurosport. Weerman voorspelt nu ook kijkcijfers HILVERSUM (GPD) RTL 4 heeft weerman John Bernhard van Meteo Consult ingescha keld voor een voorspelling van de kijkcijfers van tv-program- ma's in het voorjaar. Vorig voorjaar bleven, door het war me weer, de kijkcijfers in de vooravond achter bij cle voor spelling. Mensen bleven liever een uurtje langer buiten in de zon zitten, en dus werd het tv- toestel later aangezet. RTL 4 heeft ten behoeve van de ad verteerders nu weerman John Bernhard losgelaten op dat verschijnsel. Bernhard kon de adverteerders geruststellen: hij schat de kans dat dit voor jaar weer zo warm wordt op 1 20. NEW YORK (AP) - "Als ik zonder een prijs was thuisgekomen, had m'n moeder me gekeeld". Dat was de reactie van de Britse zanger Phil Collins op zijn Grammy-award onderscheiding. Col lins, die niet minder dan acht maal was genomineerd, kreeg een Grammy voor 'Another Day in Paradise'. Tekstschrijfster Julie Gold kreeg voor het door Bette Midler gezongen 'From a Distance' de prijs voor de beste song. De in 1988 overleden Roy Orbison werd onderscheiden als beste man nelijke zanger. Bob Dylan, die bij de uitreiking in de Radio City Music Hall in New York voor de aanwezigen optrad, kreeg een onderscheiding voor zijn hele muzikale loopbaan. De genomineerde Rap-groep Public Enemy boycotte de uitrei king, omdat een deel van de prijzen in deze categorie al voor uit zending van de tv-registratie van het evenement was uitgereikt. Ook de voor vier Grammy's voorgedragen Sinead O'Connor was niet aanwezig, omdat zij vindt dat de jury vooral commerciële en veel minder artistieke normen laat geleden bij de toekenning. Niettemin kreeg zij een Grammy in de categorie alternatieve voordracht voor I Do Not Want What I Haven't Got. De in 1990 overleden grootheid uit de klassieke muziek. Leonard Bern stein, kreeg drie Grammy's, onder meer voor de klassieke plaat van het jaar. B.B. King: de beste traditionele blues-song. "Alles is in orde," zei de dokter. "Ga maar rustig liggen en pro beert u zich te ontspannen." Zijn stem klonk van zeer ver weg en het scheen of hij tegen haar schreeuwde. "U hebt een zoon." "Wat?" "U hebt een prachtige zoon. U begrijpt toch wel wat ik zeg? Een prachtige zoon! Hoorde u hem niet huilen?" "Is alles goed met hem, dok ter?" "Natuurlijk, alles is goed met hem." "Ja, u mag hem zo zien." "Weet u zeker dat alles goed met hem is?" "Daar ben ik heel zeker van." "Huilt hij nog steeds?" "Gaat u nu even rusten. U hoeft zich echt nergens ongerust over te maken." "Maar waarom huilt hij nu niet meer? Wat is er gebeurd, dokter?" "Windt u zich alstublieft niet zo op. Alles is in orde." "Ik wil hem zien! Alstublieft, laat me hem zien!" "Beste mevrouw," zei de dok ter, terwijl hij op haar hand klopte. "U bent de moeder van een gezond en sterk kind. Waar om gelooft u me niet?" "Wat is die vrouw daar met hem aan het doen?" j e Oerrit jan Zwier "Wezijn de baby aan het mooi maken," antwoordde de dokter. "We wassen hem een beetje, meer niet. Dat is nu zo ge beurd." "Zweert u dat alles goed met hem is?" "Dat zweer ik. Nou, ga liggen en relax. Doe uw ogen dicht. Toe maar, sluit uw ogen. Uitste kend, dat is beter." "Ik heb gebeden en gebeden dat hij in leven mocht blijven, dokter." "Natuurlijk blijft hij leven. Waar heeft u 't over?" "Maar mijn dochtertje stierf "Wat?" "Mijn dochtertje stierf. En de baby's van mijn zusters en schoonzuster zijn ook gestor ven. De dokter stond naast het bed en keek naar het bleke, uitge putte gezicht van de jonge vrouw. Hij had haar nooit eer der in Takrit gezien. Zij en haar man waren nieuw in de stad. Hij boog zich voorover en trok het laken wat hogerop. "U hoeft zich echt geen zorgen te maken", zei hij vriendelijk. "U heeft een volkomen gezond kind gekre gen." Dat zeiden de dokters ook over mijn dochtertje en de ande re baby's. Vier maanden gele den ging ze dood. Ik zou willen dat u haar eens gezien had." "Maar u heeft nu een nieuwe baby." "Het was zo'n mooi kind, dok ter." "Alstublieft, u moet nu even niet meer praten." "Ik ben bang, dokter." "Probeer dan om niet bang te zijn." "Heeft hij een kans, dokter?" "Echt, u moet ophouden zo te denken!" "Ik kan er niets aan doen. Ik ben er zeker van dat er in mijn familie iets erfelijks is waar door onze kinderen zo jong ster ven. Er moet wel zoiets zijn." "Dat is onzin. Uw kind is vol komen normaal." "Is hij erg klein?" "Hij is normaal, wat ik al zei." "Maar is hij klein?" "Hij is misschien wat aan de kleine kant, ja. Maar de klein tjes zijn vaak veel sterker dan de groteren. Stelt u zich eens voor, mevrouw Hussein, over een jaar kan hij al bijna lopen! Is dat niet een prachtig idee?" Ze gaf geen antwoord. "En over twee jaar kletst hij u de oren van het hoofd! Heeft u al een naam voor hem bedacht?" "Een naam?" "Ja." "Nee, nog niet. Ik ben er nog niet helemaal uit. Mijn man zei dat, als 't een jongen was, we hem Saddam moesten noemen." (naar Roald Dahl) ...VOOROAT Ai 165 GE HEN WOROT VANUIT EEN ri/LfTAIR STRATEGISCH STANDtUNT ...tlAAR HET ÖL'JFT EEN VER5CHRIKKEL'JK LEKKER GE2/CHT. ZO'N SC UP DIE GE- RAAKT ^JORDT. POOR EEN PATRIOT f SJP/A/Zf weews.' D£~ AAP bseerr aapstraler af/.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 24