Q Q G3 Kevin Costner speelt indiaantje 'Air America': geknipt voor Veronica Niets verkeerd aan Goodfellas Engeland zonder vangnet POT VOOR KEATON VRIJDAG 15 FEBRUARI 1991 PAGINA 21 BIOSCOPEN LEIDEN Teenage Ninja Mutant Turtles' - Lido. 'Navy Seals' - Lido. 'Ghost' - Lido. Dances with wolves' - Lido 'De kleine zeemeermin' - Lido. 'Whitches' - Lido. 'Kindergarten Cop" - Luxor 'Camille Claudel' - Trianon 'Sweethearts' - Rex. ALPHEN (Euro, Van Boetzelaerstr. 6. tel. 01720- 20800)) 'Navy Seals'. Kindergarten Cop' 'De kleine zeemeermin'. 'Whitches' 'Teenage Mutant Ninja Turtles' 'Air America'. VOORSCHOTEN (Greenwav, Schoolstraat, tel. 071- 614354. b.g.g 612566) 'Arachnaphobia'. 'Problem Child'. 'My blue heaven". 'Goodfellas'. 'Kuifje en de Zonnetempel' Oliver Co' FILMHUIZEN 'Goodfellas' - Het Kijkhuis, Leiden 'Strapless' - Het Kijkhuis 'Rain Man' - Het Kijkhuis 'The Moderns' - Het Kijkhuis 'West Side Story' - Het Kijkhuis. Lei- 'Crime and misdemeanours' - Het Kijkhuis. Leiden. 'The Match Factory Girl' - LVC, Lei- 'Eraserhead' - LVC. Leiden. 'Pirn' - LAK.Leiden. 'Abel' - Park Filmhuis. Alphen DEN HAAG 'Kindergarten Cop' - Asta (070- 3463500). al. 'Pacific Heights' - Asta. 12 jr. 'Arachnophobia' - Asta. 12 jr. 'Havana' - Babylon (070-3471656). 12 jr 'The Witches' - Babylon, al. 'Miller's crossing' - Babylon. 16 jr. 'Ninja Turtles' - Cineac (070-3630637),- al. 'Flatliners' - Cineac, 12 jr. 'Narrow margin' - Cineac, al. 'The hot spot' - Cineac, 12 jr. 'Dances with wolves' - Metropole (070- 3456756), al. 'Memphis Belle' - Metropole, al. 'Pretty Woman" - Metropole. al The sheltering sky' - Metropole. a I The comfort of strangers' - Metropole. 16 jr. Reversal of Fortune' - Metropole. al. Navy seals' - Odeon (070-3462400). 12 jr. Home alone' - Odeon, al. Ghost' - Odeon. al. Kindergarten Cop' - Odeon. a.1. AMSTERDAM The Witches' - Alfa (020-278806). a.L Wild at heart' - Alfa. 16 jr. 'Miller's crossing' - Alfa. 16 jr 'The comfort of strangers' - Alfa. 16 jr. 'The Witches' - Alhambra (020-233192), al. Good Fellas' - Alhambra. 16 jr. 'The Sheltering Sky' - Alhambra. al. Ninja Turtles' - Bellevue Cinerama, al 'Pacific heights' - Bellevue Cinerama, 12 jr. 'Pacific heights' - Cinerama, 12 jr. 'Presumed Innocent' - Cinerama, a I Jacob's Ladder' - Calvpso (020- 234876). 12 jr. 'Havana' - Calypso. 12 jr. "An angel at my table" - Cinecenter (020-236615). 16 jr. 'Un monde sans pitie' - Cinecenter. 16 jr. 'Ju-Dou' - Cinecenter. 16 jr 'Le man de la coiffeuse' - Cinecenter. 16 jr Kindergarten Cop' - Cinema (020- 151243). 12 jr 'Home alone' - Cinema, al 'Blue Steel' - City (020-234579). 16 jr. The Hot spot'v City. 12 jr 'Kindergarten Cop' - City. 12 jr. 'Navy seals'- City, 12 jr. 'Narrow Margin' - City. al. 'Flatliners' - City. 12 jr. 'The Freshman' - City. al. 'The Killing' - Kriterion (020-231708). 'Barry Lyndon' - Kriterion. 'De eenzame stem van de mens' - Kri terion. 16 jr Leningrad cowboys to America' - The Movies (020-245790). al. 'Let's get lost' - The Movies. 'Swan song' - The Movies. 16 jr 'Ghost' - Tusehinski Cineac (020- 243639). al. 'Home alone' - Tusehinski (020- 262633). al. 'Pretty woman' - Tusehinski. al. 'Dances with wolves' - Tusehinski, al. 'Memphis Belle' - Tusehinski, a 1 Reversal of fortune' - Tusehinski, al. 'Arachnophobia' - Tusehinski. 12 jr. 'Longtime Companion' - De Uitkijk (020-237460), 16 jr. TELEVISIE Zaterdag 16 februari Cat on a hot tin roof (Ned. 3. 20.00 uur). Klassieker uit 1958 van Richard Brooks naar Tennessee Williams, met Elizabeth Taylor en Paul Newman. Drama over erfenis, drank en homo seksualiteit, met prachtige dialogen. 'Waarheid is een droom die nooit uit- Tough guys (Ned. 2. 20.25 uur) Titel slaat op oude rotten Burt Lancaster en Kirk Douglas, die na een gevangenis straf van dertig jaar sullige baantjes krijgen van een reclasseringsambte Channel. 21.00 uur) Abbott en Costel- lo-komedie uit 1952 van Jean Yar- brough. Tabataba (Ncd. 3. 22.50 uur). Film uit 1988 van de Madagaskische regis seur Raymond Rajonarivelo over .de opstand tegen de Franse overheersing in een Madagaskische provincie in 1946. De film werd in Cannes gepre senteerd en door de kritiek geprezen. Nomads (RTL 4. 23.30 uur) Ameri kaanse film uit 1986 van John McTier- nan, die later z'n reputatie zou vesti gen met Die Hard. Vrouwelijke zie kenhuisarts is niet meer dezelfde na het overlijden van krankzinnige pa tiënt. Met Lesley-Anne Down, Pierce Brosnan. Het verhoor (BBC 2. 00.50 uur). In drukwekkende film van Ryszard Bugajski uit 1989 speelt in het Polen van 1951. Een zangeres laat zich versie ren, wordt dronken en ontwaakt in de gevangenis waar ze keihard wordt on dervraagd over een verhouding met een majoor. Hoofdrol van Krystyna Catlow (BBC 1. 01.00 uur). Ameri kaanse film uit 1971 van Sam Wanama- ker, met Yul Brynner, Richard Cren- na. Problemen bij het ophalen van ver borgen buit van goudroof. Zondag 17 februari Berlin Alcxandcrplalz (Ncd. 2. 20.57 uur). Aflevering 10 en 11 van Fassbin- ders epos naar Doblin. Franz raakt Mieze even kwijt. Met Gunter Lam precht, Barbara Sukow The la: (BBC 2. 23.20 uur) baseerd op hetri sche producent Irving Thalberg. Script van Harold Pinter, rollen van Robert DeNiro. Robert Mitchum, Je anne Moreau en Jack Nicholson. De laatste mag DeNiro een dreun geven waarna hij grijnst en zegt 'I always Maandag 18 februari Ten to midnight (RTL 4. 21.35 uui Amerikaanse actiefilm uit 1982 van Lee Thompson. Charles Bronson achter de moordenaar van het vne dinnetje van z'n dochter aan Ook m Lisa Eilbacher. Starlight hotel (BBC 2. 22.00 uui Film uit Nieuw-Zeeland van Sa Pillsbury, met Greer Robson en Peti Phelps. Jong meisje en soldaat die t rugkeert uit de oorlog samen op c vlucht tijdens de depressie. Lievig. Dinsdag 19 februari van de showbusiness. Uit 1949. David Butler, met June Haver. don MacRae. Woensdag 20 februari uit 1973 over studententijd i gin van de jaren zestig Met Richard Dreyfuss, Ronny Howard en uitste kende muziek. Donderdag 21 februari Tarzan and the jungle boy (BBC 2. 19.00 uur). Tarzanfilm uit 1968 van Ro bert Day, met Mike Henry En d.in le bedenken dat de eerste uit 1918 stamt The strange love of Martha Ivers (Super Channel. 20.00 uur) Ameri kaans drama uit 1946 van Lewis Milestone. Barbara Stanwyck heeft ooit een misdaad begaan, waardoor ze niet los kan komen van haar echtge- Travelling avant (BRT 2. 21.00 uur). Franse film van Jean-Ch.irl. Tacchella over groepje filmfanaten die eind jaren veertig een filmclub begin nen. Met Thierry Frémont. Ann-Gi^el Glass. Vrijdag 22 februari Henry VIII and his six wives (BBC 2. ■pn Mario Puzo. Geweld als opera Met Al Paci- no. Diane Keaton. Robert DeNiro Up the rrcck (BRT 1. 23.05 uur) Studenten tegen scholieren en militai re kadetten in race op vlotten. Met Tim Matheson. Jennifer Runvon In 1984 geregisseerd door Robert Butler Mel Gibson als Gene Ryack in 'Air America'. Film: 'Goodfellas'; regie: Martin Scorsese; met: Robert DeNiro, Joe Pesci en Ray Liotta en Lor raine Bracco; te zien: Greenway. Voorschoten, het Kijkhuis, Leiden. VOORSCHOTEN/LEIDEN - Door getuigenissen van ex-collega's zijn de laatste jaren veel machtige figu ren uit de mafiawereld achter slot en grendel beland. Om wraakacties te voorkomen zijn intensieve be schermingsmaatregelen in zulke gevallen wel een vereiste. In Ameri ka bestaat de mogelijkheid om als getuige a charge van rechtsvervol ging ontslagen te worden, waarna een nieuwe identiteit verschaft wordt. Bezoekjes aan oude 'vrien den of bekenden' blijven zo achter wege. Dat is in het jonge verleden herhaaldelijk gebeurd, o.a. met ene Henry Hill, die zijn levensverhaal tegen de journalist Nicholas Pileggi heeft verteld. Martin Scorsese heeft Goodfellas gebaseerd op het boek Wiseguy dat Pileggi daarover geschreven heeft. Omdat Brian De Palma een paar jaar terug een mafiakomedie heeft gemaakt met de titel Wise Guys> moesten Pileggi en Scorsese hun scenario een andere naam geven, Goodfellas. Het blijft dezelfde bete kenis houden van goeie gozers, aar dige jongens. Het zijn de herinneringen van Henry Hill die de sfeer bepalen van de film. Een leven dat hij van jongs- af gewild had en feitelijk niet zoveel verschilt van de levens van andere eenvoudige Amerikanen. Behalve dat ene grote verschil, zijn werk en werkgever. Het geweld dat daarbij in beeld komt, komt extra hard aan dankzij die verdere alledaagsheid van Hill's bestaan. Henry is getrouwd met een aardig joods meisje, heeft twee leuke kin deren en twee goede, onafscheide lijke vrienden, collega's. Voor de deur staat een mooie auto en in huis ziet alles er ook piekfijn, maar 'goedkoop duur' uit. Het enige ver schil met de rest van de wereld is dat iedereen voor Henry en zijn vrienden als knipmessen in de hou ding gaat staan. Niet vanwege hun gemakkelijk verdiende geld, maar vanwege hun gemakkelijk uitschie tende vuist met daarin een mes of pistool. Het is deze verschuiving van menselijke waarden die door Scor sese genadeloos met het filmmes ontleed wordt. Ray Liotta viel in zijn eerste rol in Jonathan Demme's Something Wild al op als wilde echtgenoot van Melanie Griffith, en hij zal altijd Shoeless Joe Jackson blijven dank zij zijn optreden in Field of Dreams. In Goodfellas heeft hij zijn eerste hoofdrol en gezegd moet worden dat hij ruimschoots overeind blijft tegenover Scorsese-veteranen als Robert De Niro en Joe Pesci als zijn collegagangsters James Conway en Tommy DeVito. Als een scène bijna is afgelopen laat Liotta vaak nog een nieuw aspect zien of horen van zijn personage, waardoor de echt heid waar Scorsese en zijn vetera nen altijd al naar streven, nog eens extra benadrukt wordt. Het optre den van Lorraine Bracco als echtge note Karen Hill is ook vermeldens waardig. Zij is net als moeder Scor sese als moeder van Joe Pesci on vergetelijk in haar rol. Scorsese gebruikt alle middelen in zijn film waarvan je normaal zou zeggen dat het een film grondig kan verpesten. Hij begint met de mede deling dat het een waargebeurd ver haal is, normaal een teken om de tv aan te zetten. Vervolgens gaat hij met grote sprongen door de tijd, van begin ja ren vijftig, naar de jaren zestig, ze ventig tot het heden. Iets wat het publiek' normaal afstraft door mas saal een plaspauze in te lassen. Bo vendien geeft hij cameraman Mi chael Ballhaus de opdracht om de meest verbazingwekkende came rastunts uit te halen. Normaal blijft iedereen na zoiets met open mond naar het doek zitten kijken om de film verder te vergeten. Verder is een overdosis aan bejaarde popmu ziek te horen, ook niet bevorderlijk voor de concentratie op de kern van de zaak. Het is het meesterschap of mis schien wel grootmeesterschap van Scorsese om al die 'overtredingen' van filmwetten samen te smeden tot een voortreffelijke film. Voor deze ene keer is het geheel meer dan de samengestelde delen afzonder lijk. Het is zelfs zoveel dat één keer kijken niet genoeg zal blijken. Óm alle onderdelen goed op hun waar de te schatten en te controleren of alles echt klopt is tweemaal zien een minimum. Na deze eerste keer durf ik te zeggen dat er geen woord, geen beeld, geen geluid, geen muziekje verkeerd zit in Goodfellas. Niet al leen krijg ik de indruk dat het inder daad in mafiakringen zo toeging, maar ik heb bovendien kennis ge maakt met enkele interessante per sonages die stof tot nadenken ge- PIET VAN DE MERWE Film: Strapless; regie: David Hare; met Blair Brown en Bruno Ganz; te zien in het Kijkhuis, LEIDEN - David Hare is een van de meest gevierde toneelauteurs van Engeland en een van de weinigen die met artistiek succes de overstap naar speelfilm hebben gemaakt. Zijn eerste verfilmde scenario, Plenty, werd beloond met een hoofdrol van Meryl Streep en zijn eerste zelf geregisseerde film, Wetherby met Vanessa Redgrave, ontving in Berlijn de Gouden Beer. In die twee films was steeds een vrouw de hoofdpersoon die een on bevredigend liefdesleven had in een politiek vreemd en benauwend klimaat. Liefde en politiek zijn bij Hare twee niet te scheiden zaken. In zijn vorige film Paris by Night liet hij naar verluidt een verdacht veel op Thatcher lijkend hoofdper sonage een film lang konkelen en kijven. Het enige, maar grote ver schil met Misses Thatcher is dat het hier een succesvolle Europolitica betrof, gespeeld door sexy Charlot te Rampling, Het is jammer dat deze film hier nooit uitgebracht is, want Hare's laatste film Strapless, die ook alweer uit 1988 stamt, doet naar meer verlangen. Opnieuw is een vrouw de hoofdpersoon die dankzij een aardbeving op emotioneel ter rein bewust wordt van haar plaats in de samenleving, de politiek. De film opent met de warme stem van Nat King Cole. Diens When I fall in love is te horen tegen de ach tergrond van een romantische Ro meinse beeldentuin. Nadat zijn lied is geëindigd met 'I'll fall in love with you' en een shot van een Jezus beeld, krijgen we de twee hoofdper sonen van de film te zien. Zij ont moeten elkaar voor het eerst in de kerk. Ironie en schuldbesef, dat is de betekenis van die openingsbeel den. Ironie, omdat de film eerder een klinische analyse zal blijken van een romantische liefde, dan een lofzang op die liefde zoals Nat Kinè Cole dat zo goed doet. En de twee hoofdpersonen, allebei veertigers, lopen over van de juiste normen. Ze zijn niet in de kerk om te bidden, maar om een snuifje buitenlandse cultuur op te halen. De een is de Amerikaans dokter Lillian Hempel, die een vakantie van haar werk in een Londens hos pitaal hard nodig heeft. De ander is de wat schimmige Raymond For bes, die net doet of hij de hele we reld bezit en een ouderwetse manier van harten veroveren heeft. Zij is niet meteen onder de indruk van al zijn charmes, maar hij achtervolgt haar net zolang met gekke cadeaus en originele voorstellen tot ze wel moeten toegeven. Hare vertelt zijn verhaal zoals van een Britse intel lectueel verwacht kan worden met een grote emotionele afstandelijk heid, zoals dat ook in Wetherby te zien was. Nooit zijn we zeker van de werkelijke gevoelens van de hoofd personen en dat maakt Strapless zo intrigerend. De rol van dokter Hempel heeft Hare speciaal geschreven voor zijn eigen vriendin, de Amerikaanse ac trice Blair Brown, die ook al een paar keer een toneelstuk van Hare op haar lijf geschreven heeft gekre gen. Ze is een goede opvolgster van Streep, Redgrave en Rampling. die een juiste balans handhaaft tussen de verstandelijke stijl van de film en de emotionele afgronden waar dok ter HemDel instaart. Bruno Ganz speelt de rol van Ray mond Forbes en hij is eng en aan trekkelijk tegelijk, vertrouwenwek kend en angstaanjagend, kortom de verpersoonlijking van de zakenman van de jaren tachtig. Terwijl het zie kenhuis van dokter Hempel te kam pen heeft met bezuinigingen, leeft Forbes er met geleend geld op los. Nadat ze getrouwd zijn kan dokter Hempel voor alle schulden opdraai en. De Britse jaren tachtig in een no- tedop. Als de dokter haar verhouding met Forbes op een rijtje heeft, kan ze ook haar politieke verantwoorde lijkheden in het ziekenhuis weer aan en is ze bereid de acties tegen de bezuinigingen te leiden. Strapless is helaas een uitzondering in de bio scopen tegenwoordig. Een intelli gente, goed gemaakte film, waarbij het geen onoverkomenhjk bezwaar is dat er ook een boodschap in het yerhaal verborgen zit. Vragen ge noeg over wat er nu precies gebeurt met de personages en de situaties in Strapless, maar de grote vraag is toch hoe het nu verder moet met de toneelstukken en films van david Hare nu Thatcher eindelijk als poli tiek leider van dat rare eiland is ver- trokken. pIET yAN D£. MERWE vanuit Hollywood in deze heksen ketel terecht komt. Het is een feit dat Air America zich destijd in Laos daadwerkelijk op een duistere manier met de Viet- nam-oorlog en de papaverteelt be zighield. De suggestie dat het film verhaal 'waar gebeurd' is wordt on dersteund door tv-beelden van Nixon en door de aftiteling waarin vermeld wordt hoe het de hoofdper sonen verder is vergaan. Jammer genoeg blijft het bij suggestie, want als het er op aan komt blijken de makers meer geïnteresseerd in lek ker stuntwerk en spectaculaire on gelukken dan in historische achter gronden. Kortom, 'Air America' is een nietszeggende actiefilm vol stoplap pen, zogenaamd stoere grappen, overbekende cliché's en gemakke lijke succesjes. Nu eens worden Ge ne en Billy door guerilla's uit de lucht geschoten, dan weer gevan gen genomen door een boerenpa- trouille of in de val gelokt door een Loatiaanse drugsgeneraal en zijn Amerikaanse handlangers. De hel den vertrekken geen spier, want voor een piloot van Air America is dit dagelijkse routine. De echte hoofdrolspelers van 'Air America' zijn trouwens de vliegtui gen, tot de verbeelding sprekende kisten die niet dagelijks in de bio scoop te zien zijn. Regisseur Roger Spottiswoode, die het vak nog leer de onder Sam Peckinpah, weet al die actie bekwaam over het scherm te loodsen. Dat is dan gelijk het meest positieve dat er over 'Air America' te melden valt. Geknipt voor Veronica. EE0 BANKERSEN Spannend jongensboek over keus tussen cowboy of indiaan Film: 'Air America'; regie: Roger Spottiswoode; met: Mel Gibson en Robert Downey; te zien in Euro, Alphen. ALPHEN AAN den rijn - 'Vietnam is voor Rambo's, wie slim is komt bij Air America,' aldus vrijbuiter-pi loot Gene Ryack (Mel Gibson) die in 1969 in Laos voor de geheime lucht vaartmaatschappij van de CIA werkt. Dit is de geheime oorlog die door de officiële politiek stelselma tig wordt ontkend. De piloten van Air America vervoeren alles, van varkens tot en met napalm en opi um. Bovendien houdt Gene er zelf nog een particulier wapenhandeltje op na. De jonge helicopterpiloot Billy (Robert Downey Jr.) staat vreemd te kijken als hij kersvers BOSTON - Actrice Diana Keaton houdt de 'Hasty Pudding Pot' omhoog die zij deze week ontving van de Hasty Pudding Toneelclub' van de Har vard universiteit in Boston. Keaton werd daar tot 'vrouw van het jaar be noemd'. Het was de 41ste keer dat de toneelclub deze prijs uitreikte. (foto LEIDEN - Kevin Costner speelde twee jaar achtereen in de beste film van dat jaar. In 1988 Bull Durham, in 1989 Field of Dreams. In de eerste film werd hij volwassen door vrede te sluiten met een vrouw, in de tweede film werd hij volwassen door vrede te sluiten met zijn vader. Er is een grote kans dat hij ook in 1990 de beste film gemaakt heeft en nu wordt hij volwassen door vrede te sluiten met een hele stam. Dances with Wolves is ondertussen al de meest bekroonde film van 1990. Een heleboel kringen van cri tici hebben hun prijzen al gegeven aan hoofdrolspeler Kevin Costner en zijn eerste door hem geregisseer de film. Dat is zeer opmerkelijk om dat Dances With Wolves een drie uur durende western is, een genre dat niet geliefd was bij de prijzen- uitdelers, en waarin voor een groot deel Lakota, de taal van de Sioux, wordt gesproken, wat door vrijwel niemand meer gesproken of ver staan wordt. Costner's film moet het bovendien opnemen tegen de niet geringe concurrentie van onder meer Scorsese's Goodfellas en Cop pola's The Godfather Part III. De film is gebaseerd op het gelijk namige boek van Michael Blake, die ook het scenario schreef. Costner speelt luitenant John Dunbar die aan het begin van de film tijdens de Amerikaanse burgeroorlog op de operatietafel ligt. Zijn voet moet eraf, maar de chirurgen moeten 'eerst koffie drinken'. Hij kruipt te rug naar het front waar de twee kampen al dagenlang in een impas se tegenover elkaar liggen. Om een einde aan zijn lijden te maken neemt hij een paard, springt over de barricades en rijdt zo de vijand tege moet. Ongewild leidt hij zo een charge van de noordelijken en staat hij aan de basis van een glorieuze ovewinning. De van een veilige af stand toekijkende generaal beloont hem met zijn persoonlijke chirurg, zijn voet blijft eraan, hij krijgt het paard en een door hemzelf te kiezen opdacht. Dunbar wil naar de 'frontier', de grens tussen beschaafde wereld en onontdekt, onontgonnen door In dianen bewoond land. Hij wordt ge plaatst in Fort Sedgewick, in wat nu South Dakota heet. Het karakter van Dunbar is in die eerste scenes van de film al duidelijk, hij is een eenling, niet bang en handelt in stinctmatig. Bovendien zit het hele Kevin Costner behaalde met zijn Dances of Wolves twaalf Oscar-nomina ties. (foto GPD) verhaal al besloten in deze korte proloog. Dunbar leidt ongewild de stam waartoe hij behoort naar het kamp van de vijand, waar hij om persoonlijke redenen heengegaan is. Als Dunbar bij Fort Sedgewick aankomt bestaat dat uit twee verla ten en vervallen hutjes, waar onze held zich direct thuisvoelt. Hij is een met het landschip, volmaakt ge lukkig in zijn eentje en met de mili taire discipline die hij zichzelf op legt om de verlaten post op te knap pen. Als hij op een goede dag zijn eer ste indiaan ziet, besluit hij om vreedzaam contact te zoeken. Dat zoeken verloopt moeizaam en wordt ook zo getoond. Veel misver standen, wat soms tot komische ta ferelen en veel taalproblemen leidt. Costner kiest ervoor om het eerste contact tussen twee beschavingen bijna documentair te vertonen, zon der de epische schaal waarnaar de film ook neigt uit het oog te verlie- Iedereen heeft wel eens cowboy- tje gespeeld, waar hij of zij voor de moeilijke keus stond dit keer cow boy of indiaan te zijn. Dances with wolves is in feite een spannend jon gensboek, waar het over die keus gaat. Simpel samengevat is dat een keuze tussen een leven vol zinloos geweld of een eenvoudig en harmo nieus leven met de natuur en je bu ren. Zo simpel is dat natuurlijk niet. want die keus kon alleen in de vori ge eeuw worden gemaakt. Dat isvhet enige bezwaar dat ik te gen Dances with wolves kan aante kenen. De films met James Stewart en John Wayne speelden tegen een decor dat we kenden, het Wilde Westen volgens Hollywood. Het de cor deed er daarom niet toe, het ging om hun daden en motieven, die ook op ons van toepassing kun nen zijn. Het decor van Dances with wolves is zo precies in detail en aan dacht voor een verdwenen volk, dat de acties van luitenant Dunbar niet meer op ons van toepassing kunnen zijn. Zo had het alleen daar en toen kunnen gebeuren. De blanken ko men er niet goed af, slagers van be gin tot eind. De indianen, die Dun bar ontmoet bij Fort Sedgewick, de Lakota stam die wij Sioux noemen, zijn heel wat nobeler. De critici in de VS hebben geen ongelijk om deze film tot een van de beste van 1990 uit te roepen. Het publiek geeft Kevin Costner ook gelijk door in groten getale drie uur lang naar een vreemd volk en een vreemde taal te luisteren. PIET VAN DE MERWE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 21