'Ik laat mij niets meer door de strot wringen Berlijn Twaalf Oscar-nominaties voor 'Dances with wolves Nauwelijks Oosteuropeanen in Grote klasse Bert Visscher Gewelddadige sprookjesseks op dansvloer Britse auteur A.S. Byatt naar Leiden Documentaire 'Gouddorst' wint prijs Jenny Arean met 'Huishoudschoolsyndroom' in Leidse Schouwburg DONDERDAG 14 FEBRUARI 1991 KUNST PAGINA 21 'Don Chaöt (en de foute architekt). Solopro gramma van en door Bert Visscher, Gezien op 13 februari in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Wat Bert Visscher in zijn nieuwe programma doet, gaat abso luut nergens over. Zoveel flauwe kul bij elkaar krijg je maar zelden te zien. Het is een avond die voor de volle honderd procent met alleen maar onzin wordt volgemaakt. Ach teraf vraag je je zelfs een beetje ver suft af, wat voor dwaasheden Vis scher nu eigenlijk gedurende twee maal drie kwartier in een vrij hoog tempo over zijn publiek heeft uitge stort. In het cabaret wereldje wordt Vis scher tot de onzinspecialisten zoals Finkers en Kaandorp gerekend. "Op een gegeven moment dacht ik, laat ik daar het programma maar aan ophangen, aan die klotescho- len, die nog steeds bestaan en waar van nog steeds een groot percenta ge van de meiden spijbelt als een gek, omdat ze zich natuurlijk de pleuris vervelen en het als totale on zin ervaren. En, dat is het ook. Ie dereen kan strijken of leren koken. Daar heb je niet zo'n juffrouw voor nodig met een schort voor en een koksmuts op". "Ik had op een gegeven moment het idee: ik wil soep koken op het toneel. Dat moet de lijn in het pro gramma zijn. Soep staat voor mij voor troost". Het programma gaat verder over verlangen. Het verlan gen van het kind dat denkt: later als ik groot ben, dan doe ik alles an ders. Het verlangen van de puber om groots en meeslepend te leven. Het verlangen van de volwassen vrouw om niet in de valkuil van de afhankelijkheid te storten, die een eigen leven wil opbouwen en seri eus genomen wil worden. Veel meer wil Jenny Arean niet over haar nieuwe programma kwijt. Over het verschil met haar vorige solo-programmas: "Daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Wat is er nou anders aan", reageert ze pinnig. "Ja, dat alles anders is. Het zijn heel andere teksten. Er is niets ouds en alles is nieuw". De liedteksten zijn ook deze keer afkomstig van goede bekenden als Willem Wilmink, Robert Long, en George Groot. Met de laatste stond ze in het seizoen '87-88 samen op de planken en daarna in twee toneel stukken. Waarom nu weer een solo programma? "Als ik een tijdje toneel heb ge speeld denk ik: Ik kan ook zingen, dat vind ik één van de heerlijkste dingen die er bestaan, dus er moet maar weer eens gezongen worden. Toen ben ik samen met George Groot gaan brainstormen over een programma. Na de toneelstukken en het ensemble had ik wel weer eens zin m'n tanden helemaal alleen ergens in te zetten". "Natuurlijk is het elke avond een LEIDEN - De Britse schrijfster A.S. Byatt, winnares van Engelands be langrijkste literaire prijs de Booker Prize, zal op 27 februari een bezoek brengen aan Leiden. Byatt schreef onder meer 'Shadow of the Sun', 'The Game', 'The Virgin in the Garden', 'Still Li fe' en 'Sugar and other stories'. Haar laatste boek 'Possession' werd, behalve met de Booker Prize, ook bekroond met de Irish Ti- mes/Aer Lingus International Fic tion Prize. Op woensdag 27 februari zal zij van drie tot vier uur haar roman 'Possession' bij boekhandel Kooy- ker aan de Breestraat signeren. Kirk Douglas gewond bij vliegtuigbotsing SANTA PAULA (AP) - De Ame rikaanse acteur Kirk Douglas is gisteren gewond geraakt toen de helikopter waarin hij zat werd geraakt door een stunt vliegtuig. De twee inzittenden van het vliegtuigje werden ge dood. De 74-jarige Douglas is in een ziekenhuis opgenomen met ge broken ribben en een hersen schudding. Ook de twee andere inzittenden van de helikopter raakten gewond. Het ongeluk gebeurde op een klein vliegveld in de Californische plaats Santa Paula. Het vliegtuigje, dat bezig was te landen, vloog in op de he likopter, die juist wilde opstij gen. Daarnaast krijgt hij ook steeds meer weg van de beruchte wildebrassen Waardenburg De Jong. Terwijl echter iedere cabaretliefhebber die namen kent, is Bert Visscher dan wel al lang geen 'Geheimtip' meer, maar geniet hij toch altijd in een wat kleinere kring bekendheid. Merkwaardig is dat, want in kwa liteit doet hij zo langzamerhand voor die gevierde namen niet meer onder. Een grote hoeveelheid dwaze invallen smeedt hij tot een geheel, waarbij hij zijn eigen her kenbare stijl heeft ontwikkeld. enorme worsteling als je alleen op het toneel staat. Je kunt niet effe achteruit leunen. Als je met ande ren een programma maakt sta je niet continu op de planken. Dat is gedeeld leed of gedeelde vrolijk heid". "Maar, het is natuurlijk ook fan tastisch om er in je ééntje iets moois van te maken, aan nummers te puz zelen, de grote lijnen uit te zetten. Het is niet zo van: ik bel effe een be kende tekstsschrijver en dan is de zaak in een week beklonken. Je moet wel weten wat je wilt". Griek "Ik had bijvoorbeeld een dichtbun deltje van een Griekse dichter, Kav- vadias. Het is in eigen beheer uitge geven door 'Het Griekse Eiland', een fantastisch winkeltje in de Jor- daan. Je zou hem een soort Griekse Slauerhoff kunnen noemen. Hij was marconist op de grote vaart. Heeft veel over de zee, over de wij ven, drank en avontuur en mysterie geschreven. Een prachtige dichter. En, ik dacht: verdorie, dat wil ik zin gen. Maar, die vertalingen waren wel mooi, maar niet zo dat ze lekker wegzongen. Toen heb ik in het Griekse restaurant, waar ik altijd eet, gevraagd die gedichten letter lijk vertalen. Daarmee ben ik naar Willem Wilmink gegaan en die heeft ze herdicht. En die teksten zing ik nu. Dat vind ik echt verschrikkelijk leuk. De manier waarop ik dan te werk ga. Dan denk ik: Dat heb ik toch maar leuk voor elkaar zo, en dat geeft een hoop satisfactie". "Ik zing ook een nummer van Ge rard Cox: 'Straatarm oud'. Ik zag Gerard een half jaar geléden een nummer zingen op televisie over de ondergang van de Nieuw Amster dam. En dat vond ik zo'n retemooi nummmer. Ik zou er nooit op zijn gekomen Gerard Cox te vragen een tekst voor mij te-schrijven als ik hem dat nummer niet had horen zingen. Toen heb ik 'm gebeld en hebben we een hele avond tegen el kaar aan zitten ouwehoeren, of ik vooral tegen hem. En hij heeft een wonderschone tekst voor mij ge maakt. Prachtig. Ik wist gewoon dat Bert Visscher doet niet alleen heel gek, hij durft ook echt een beetje gek te zijn. Alleen al voor sommige monsteringen waarin hij zich durft te vertonen, is moed no dig. Geen seconde staat hij daarbij stil, laat vrijwel voortdurend zijn ogen rollen en maakt constant de meest vreemde geluiden. Heel even misschien kun je de kat uit de boom kijken - dat zie je ook bij een enke ling in de zaal gebeuïen -, maar dan moet je je toch voor deze aansteke lijke dwaasheden gewonnen geven. De verhalen (voor ^bver je daar- ik hem moest hebben voor dat on derwerp, zoals ik wist dat ik Willem Wilmink moest hebben voor die Griekse gedichten". Jenny Arean heeft er voor de pre mière in de Leidse Schouwburg ruim dertig try-outs opzitten. Duidt dat op grote onzekerheid? "Kijk... alles wat je in een repetitielokaal doet is theorie, zal ik maar zeggen. Je moet de boel toch toetsen en de mogelijkheid hebben om dingen uit te proberen en te denken: dat zit nog niet goed of dat moet meer die kant op. Daar kom je alleen maar in de praktijk achter. Pas een voorstel ling of vier terug had ik het gevoel: dit is het. Ik zou nu niet meer weten wat ik er aan zou moeten verande- "Natuurlijk is het ook een stuk onzekerheid. Ik weet heel goed wat ik waard ben, wat ik kan. Ik ben van kunt spreken) springen van de hak op de tak. Zo vertelt hij bijvoor beeld over zijn avonturen in het vreemdelingenlegioen, waar hij in de woestijn fata morgana's ziet. Eén daarvan lijkt op een kinderbadje, waarna hij inderdaad in een heus kinderbadje duikt. Dat levert veel waterpret op, hij trekt een badjas aan, wat weer tot een Oosterse act over pijngrensverlegging leidt Van het mystieke Oosten via het in het Duits nagesynchroniseerde Wilde Westen tot het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog in Frank rijk ('Ach, laat me mèr, ben ik de wèr, door de guerre'): het kost Bert Visscher geen moeite. Op zijn ter rein heeft hij grote klasse bereikt. WIJNAND ZEILSTRA goed. Dat heb ik bewezen. Maar toch, premières blijven nare din gen. Je zou ze eigenlijk moeten kun nen overslaan. Alleen maar lekker spelen". Ze staat nu zo'n dertig jaar op het toneel. Als 17-jarige begon ze bij Wim Kan. "Dat was ook een oplei ding. Er waren heel strenge regels aan verbonden: zo hoort het en zo moet het. Daar kon je dan later van denken: daaag, bekijk het maar". "Nu kan niemand mij meer iets door de strot wringen of zeggen hoe het moet. Gelukkig niet.'Tk heb al zoveel gedaan", mijmert ze. "Musi cals, cabaret, ik heb toneel ge speeld, Shakespeare en Brecht heb ik gedaan, concerten gegeven met het Willem Breuker Collectief, ge werkt met het Nederlands Blazers ensemble... Ja, het is een rijke staat van dienst. D'r zijn mensen die zeg- 'Kmg of the Sheath'. Concept en regie Lisa Marcus. Decor: Keso Dekker Muziek Michel Mulders. Gezien op 13 februari in het LAK-the- ater alwaar nog vanavond. LEIDEN Het wel eens met een te levisie gedaan? Wie het wat lijkt wordt in de voorstelling "King of the Sheath" een mimische ge bruiksaanwijzing geleverd. Lisa Marcus, de regisseur, raakte een tijd geleden gefascineerd door de at mosfeer, de rituelen en de sociale codes in de Arabische cultuur. In de visie van Marcus betekent dat een vaak wreed seksueel machtspel waarin allerlei frustaties worden uitgeleefd. Als kapstok koos ze uit de Sprookjes van 1001 Nacht het sprookje De Drager en de drie meis gen: je had je meer moeten toespit sen op één ding. Maar dat kan ik niet, het is zo vreselijk leuk om het allemaal te doen". Ondanks haar staat van dienst voelt Jenny Arean zich nog geen 'grand old lady' van de Nederlandse kleinkunst. "Ben je gek. Nee, ik ben geen 'grand old lady'. Dat ik tot de oude garde behoor? Ja, dat kan ik moeilijk ontkennen. Die Brigitte Kaandorp generatie, dat zijn alle maal piepjonge mensen. Kijk, ik maak nergens een geheim van. Ik ben 48 en dan kan ik niet net doen of ik nog een elfje van 25 ben. Als je ou der wordt dan zal je het weten. Daar gaat cabaret over: je neemt jezelf mee. Cabaret is het uitspelen van je eigen persoonlijkheid". "Ik maak me daar verder niet druk over. Het zal me een zorg zijn wat ze van me denken. Ik wil zo LOS ANGELES (Rtr/AFP) - De Amerikaanse film 'Dances with Wolves' van regisseur-acteur Kevin Costner heeft gisteren in Los Ange les twaalf Oscar-nominaties gekre gen. 'Dances with Wolves' is een epi sche film van een cavalerie-luite- nant die diep onder de indruk raakt van de leefwijze van de Sioux-india- nen. De film van Costner kreeg on der meer nominaties in de catego- rién beste acteur en beste regisseur. Leden van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences hebben in de categorie beste acteur, naast Costner, ook genomineerd Robert DeNiro ('Awakenings'), Richard Harris ('The Field') Jeremy Irons ('Reversal of Fortune') en Gerard Depardieu, die de hoofdrol vertolk te ir\ de film 'Cyrano de Bergerac', die op zijn beurt genomineerd werd jes uit Bagdad. Drie onafhankelijke meisjes ontvangen op een avond in hun vorstelijk paleis een drager, een koning en een geestelijke. Die heb ben de nodige desillusies in de lief de achter de rug en om hun liefdes verlangen de kop in te drukken dan wel te botvieren, houden deze drie heren er vreemde rituelen op na. Trouwens, de drie dames weten ook wel raad met hun 'exotische' neuro ses. Beurtelings zijn de zes slaven beulen, maar een vraag is in de voorstelling verboden: het waarom. Don't ask questions, is Marcus' de- De Amerikaanse Lisa Marcus maakte eerder succesvolle dansthe atervoorstellingen met Barbara Duyfjes in de trilogie 'Available An- prettig mogelijk leven. Daar doe ik ontzettend m'n best voor. Da's een hele opgaaf. Voor je het weet ben je dood. Ik moet er niet aan denken. Doodgaan vind ik het meest onzin nige dat een mens kan gebeuren. Schande. Ik heb al ettelijke colle ga's verloren die me zeer dierbaar waren. Dan denk ik wel eens: ik ben al ouder geworden dan Ronnie Bierman of dan Frans Halsema. Dat is een raar gevoel, vind ik. Maar het is niet zo dat ik er dagelijks van wakker lig. Ik ben van plan heel oud te worden". Nog onvervulde dromen? "Ja, na tuurlijk. Ik zou ontzettend graag met een orkest werken. Got ver... Wat zou ik dat graag willen. Als ik morgen rijk wordt schaf ik mij meteen een orkest aan, met mooie arrangementen. En dan maar zin gen. Heerlijk is dat, heerlijk". in de categorie beste buitenlandse film. 'Dick Tracy', die in 1990 in veel landen flopte kreeg desondanks ze ven Oscar-nominaties, evenveel als .The Godfather, Part III'. Martin Scorseses „Goodfellas" was goed voor zes nominaties. Julia Roberts werd genomineerd voor beste actrice vanwege haar rol in 'Pretty Woman', evenals Meryl Streep ('Postcards from the Edge'), Kathy Bates ('Misery'), Angelica Huston ('The Griflers') en Joanne Woodward ("Mr. and Mrs. Bridge'). De uitreiking van de Oscars zal op 25 maart plaatshebben. Julia Roberts werd onder anderen genomineerd als beste acfnce 900T haar rol in 'Pretty Woman'. (foto EP Al Er zijn twee Amerikaanse films die meedingen naar de Gouden Beer. de onderscheiding voor de winnen de produktie: 'Dancing with wol ves' en The Russia house', met Sean Connery in de hoofdrol. Fran ces Ford Coppola's 'Godfather III' wordt buiten mededinging ver toond. gels'. Toen al had het duo een uitge sproken voorkeur voor exhibitio nisme maar in "Koning van de Schede" gaat Marcus verder door het sprookje van elke vorm van ro mantiek te ontdoen in stevige SM scènes. Machtswellust wordt uitge leefd met touwen, keiharde liefko zingen, blinddoeken en andere at tributen. De prachtig spelende Mia Spil vraagt, angstig aan de ketting van haar meester, of hij boos is. Ge nietend blijft ze die vraag herhalen. Danser Zeca Nunes wordt letterlijk en figuurlijk voor lui gezet in een hardhandige striptease. "King of the Sheath" is een aan eenrijging van scènes die onschul dig beginnen maar koste wat kost uit de hand lopen. De theatrale beel denfantasie van Marcus is daarin zeer vindingrijk en het levert hilari sche momenten op. Na drie kwar tier is de voorstelling alleen wel over een climax heen al valt er in het laatste kwartier naspel veel te ge nieten van decor en muziek. Vorm gever Keso Dekker maakte een van de mooiste decors uit zijn loopbaan en Michel Mulders zorgde voor een perfecte soundtrack om op te bewo gen en te manipuleren. De vraag of de sprookjesfiguren nog lang en gelukkig leefden blijft open. Duidelijk is wel dat Marcus de vrouwen het meest aan hun trek ken laat komen. Mannen dienen om mee gesold te worden. Alleen, als aan het eind een van de vrouwen eenzaam achterblijft heeft ze ook geen speelkameraadjes meer om macht op uit te oefenen. Dat moet erg onbevredigend zijn. INGRID VAN FRANKENHUYZEN Studio K in Waag LEIDEN - Morgenavond wordt in de Leidse Waag een Gaudeamus- concert door Studio K uitgevoerd. Studio K is een initiatief van de kla- rinettenspelers Fred Ruoff en Hans Witteman, die reeds jaren samen spelen. De bezetting van het ensemble bestaat uit Fred Ruoff, Hans Witte man, en Roeland Doesburg (piano). Op het programma staan werken van Jos Post. Ysang Yun, Daan Manneke, Misha Mengelberg, Lu ciano Berio en Hans van Zijp. Aan vang: 20.15 uur. AMSTERDAM (ANP) - De docu mentaire 'Gouddorst' van Joost Kraanen heeft gisteren tijdens het Grand Prix International du Docu mentaire de Creation in Monte Car lo de derde prijs gewonnen. Vorig jaar tijdens de Nederlandse filmda gen in Utrecht won de film een Gou den Kalf voor de beste documentai re. aldus een bekendmaking van de IKON. 'Gouddorst' toont het verhaal van goudzoekers en indianen in de Bra ziliaanse Amazone. Op 28 februari zendt de IKON de film uit op Neder land 3. POP - In het LVC treden zaterdag avond op de volgende vier bands 'Dealen', 'Flyer', 'Palace' en 'Budw- eiser'. De formaties spelen hard rock, maar geen speed of trash. Het optreden heeft plaats naar aanlei ding van de release van de verza- meld-cd 'Metal in Rocks III'. Deze cd is verkrijgbaar in het LVC. De avond begint om 20.30 uur. Verder staat het festival dit jaar in het teken van een terugblik op de Koude Oorlog, met films als 'Dr. Strangelove', From Russia with Love' en The spy who came in from the cold'. Ook staan Roemeense du- cumentaires uit het Ceausescu-tijd- perk op het programma. De docu mentaire 'Novemberdagen' van de Franse regisseur Marcel Ophuls geeft een beeld van de val van de Berljjnse muur in november 1389. In totaal worden 85 films vertoond. Het geldgebrek onder de Oost- europese filmmakers heeft de orga nisatie van het festival ertoe ge dwongen hun hotelkosten te beta len, omdat ze anders niet naar Ber lijn hadden kunnen komen. Karl Malden (links), voorzitter van de Academie voor Filmkunst en Wetenschap en de Amerikaanse acteur Den zei Washington maken de namen bekend van de acteurs die voor de 63ste Academy Award zijn genomineerd. Op 25 maart zal bekend zijn wie van de heren, van wie het portret achter het tweetal verscheen, met de Oscar naar huis gaat. ,(0to EPA) BERLIJN (AP) - Voor het eerst sinds jaren staan op het internatio nale filmfestival in Berlijn dat mor gen begint, bijna geen Oosteurope- se films op het programma, omdat er eenvoudig zeer weinig zijn ge maakt. Oosteuropese filmmakers hebben sinds ruim een jaar welis waar meer artistieke vrijheid gekre gen, maar inmiddels is duidelijk ge worden dat zij nu door een andere oorzaak in hun werk worden be knot: geldgebrek. In een klimaat van liberalisatie, en de economische problemen die daarmee gepaard gaan, blijken er voor filmmakers in Oost-Europa en de Sovjetunie vrijwel geen midde len ter beschikking om een film te Geldgebrek houdt filmmakers weg produceren. Er staan slechts twee films uit Oost-Europa op het pro gramma: 'Toen de sterren nog rood waren' uit Tsjechoslowakije. over het leven in een dorp kort na de oor log, en 'Satana' uit de Sovjetunie, over de ontvoering van een kind. Het 41 jaar oude jaarlijkse festival in Berlijn staat bekend als een eve nement waar de jongste produkten van de Oosteuropese cinema, die een gerespecteerde traditie kent, aan de westerse buitenwereld wer den getoond en vaak voor het eerst een publiek kregen, omdat ze in ei gen land waren verboden. Dit jaar wordt het festival evenwel beheerst door westerse produkties. Het festival opent met de Franse film 'Uranus' van Claude Bern, met Gérard Depardieu in een hoofdrol. Twaalf dagen en 26 films later wordt het afgesloten met Ettore Scola's 'De reis van kapitein Fracassa', het verhaal over een zeventiende- eeuws Italiaans theatergezelschap. Van redacteur Jan Rijsdam redacteur Jan Rijsdam AMSTERDAM - "Gruwelijke herinneringen", zegt Jenny Arean te bewaren aan de huishoudschool. Vandaar die titel van haar nieuwe solo-programma 'Het huishoudschoolsyn droom', dat zaterdag in Leiden haar première beleeft. "Ik heb twee huishoudscholen niet afgemaakt", bekent ze. "Gelukkig heb ik veel gespijbeld, want ik beschouw het als een buitengemeen vernederende opleiding. Eigenlijk is het helemaal geen opleiding, het is een soort bezigheidsthe rapie, of zo. Meiden van de straat houden. Belachelijk dat zo'n opleiding nog steeds niet uitgeroeid is". 'Ik wil soep koken op het toneel Dat moet de lijn in het programma zijn. Soep staat voor mij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 21