Brecht in het Poolijs bizarre uitdaging
Emile Fallaux
directeur
Filmfestival
Rotterdam
Nederlands Studenten
Kamerkoor in Leiden
Theatermakers aan het werk in Lapland
'De dikke drummer wegmoffelen
dat is natuurlijk hartstikke fout'
Vanavond première nieuw programma Scapino
WOENSDAG 13 FEBRUARI 1991
KUNST
PAGINA 21
Weinig Nederlanders op Art Franldurt
FRANKFURT (ANP) - De kunst
beurs Art Frankfurt, die van inter
nationale betekenis is voor de he
dendaagse kunst, zal dit jaar van 19
tot en met 23 april worden gehou
den. Op de Frankfurtse kunstbeurs
zijn onder de ruim tweehonderd
deelnemers slechts vijf Nederland
se galerieën vertegenwoordigd.
Art Affairs uit Amsterdam komt
met werken van tien kunstenaars
naar de beurs.
De eveneens Amsterdam
se galerie Bettini - Martie Brum-
melkamp toont naast werken van
twee Japanners ook de produkten
Ook uit Amsterdam komt galerie
Brinkman, die met zes kunstenaars
van wie vijf Nederlanders vertegen
woordigd zal zijn.
Galerie Van Kranendonk uit Den
Haag toont werken van onder meer
Aart Houtman en Jos van Me-
rendonk. Ten slotte zal galerie Te-
genbos uit het Brabantse Heusden
een enorme stand vullen met wer
ken van Karei Appel, Lucebert,
Schoonhoven en Herman de Vries,
voornamelijk gemaakt in de jaren
zestig.
ROTTERDAM (ANP) - Emile Fal-
laux (46) is benoemd als directeur
van het Film Festival Rotterdam.
Hij volgt Marco Müller op, die di
recteur van het Filmfestival in Lo
carno wordt.
Er gingen al enige tijd geruch
ten dat de Italiaan Müller, die in
mei 1989 de in 1988 overleden
Huub Bals opvolgde, niet in Rot
terdam zou blijven. De resultaten
van het twee weken geleden ge
houden festival, dat voor het eerst
geheel onder Müller's verant
woordelijkheid viel, moesten
hiervoor de doorslag geven.
Volgens een gisteren uitgege-
ven verklaring heeft Müller om
familie-redenen besloten naar
Locarno te vertrekken. Voor hij
naar Rotterdam kwam, was hij di
recteur van het filmfestival in de
Italiaanse stad Pesaro.
Fallaux, die op 1 april bij het
filmfestival in dienst treedt, is
sinds 1981 programmamaker bij
de VPRO-televisie. Hij maakte
onder meer de videobrieven 'Post
Managua' en 'Post Irkoetsk'. Ook
werkte hij mee aan 'Het gat van
Nederland' en was hij eindredac
teur van 'BGTV'. Voordat hij bij
de VPRO kwam, werkte hij in
New York als onafhankelijk fil
mer voor diverse televisiestations
in Amerika en Europa.
Van onze correspondent Eric van der Velden
UTRECHT Een toneelstuk van Brecht, meneer? Ja, maar
dan alleen als het ijs- en ijskoud is. Met deze variatie op een
bekende reclameslogan kan een wel zeer uitzonderlijke
produktie worden aangekondigd.
Twee Utrechtse theatermakers reisden onlangs af naar
het meest noordelijke gebied van Skandinavië om daar met
Noorse, Lapse en Nederlandse acteurs aan de enscenering
van Brechts leerstuk 'De Goede mens van Sezuan' te wer
ken. Zaterdag 9 maart is de première. Niet in een gerieflijk
theater, maar in de diepvrieskou van een desolaat land
schap, met het Laplandse stadje Kautokeino als dichtst bij-
zijnde pleisterplaats.
maturg/bewerker Hans de Wolf Nationale Toneel) werd via via ge-
hebben zichzelf die vraag natuurlijk vraagd voor dit project door de Ne-
ook gesteld. Dankzij een eerdere derlandse actrices Coby Omvlee en
workshop, vorig jaar op dezelfde Johanna van der Veer, die beiden
plek gehouden, weten zij inmiddels
zeker dat het om meer gaat dan een
bizarre uitdaging alleen.
"Het confronteert je met vragen
over de essentie van theater", zegt
Jos Groenier vlak voor zijn vertrek
naar Lapland. "Een schouwburg is
toch een vorm van luxe. Je biedt het
publiek een comfortabele stoel, en
je maakt het de acteurs makkelijk
met een goede akoestiek. Vallen
deze hulpmiddelen weg dan zul je
op zoek moeten gaan naar de kracht
van de beperking. In het stuk, datje
zult moet indikken tot de kern, om
dat je niet kunt verwachten dat het
publiek zich langer dan maximaal
vijf kwartier aan de snijdende kou
bloot stelt. En in het acteren, dat
veel directer zal moeten zijn. Je
keert terug naar de wortels, naar het
punt van waaruit het moderne thea
ter zich heeft kunnen ontwikke
len".
Geliefde
"Gebaren en handeling", zo ver
volgt Jos Groenier, "die in de
schouwburg de gewoonste zaak van
de wereld zijn blijken in de ijskou
opeens een onverwacht grote im
pact te krijgen. Om een voorbeeld te
geven: als je binnen op het toneel ie
mand over z'n hoofd aait, zal het pu
bliek dat herkennen als aardig,
maar redelijk normaaj. Trekt ie
mand daarentegen bij min veertig
graden zijn handschoen uit om zijn
geliefde over de wang te strelen,
dan wordt dat een enorme daad die
relatief veel meer spanning en ont
roering met zich meebrengt".
Groenier, die vooral als vormge-
bij het Noorse Studio Theater uit
Trondheim werken. Deze groep had
al twee keer eerder met het spelen
in decors van ijs geëxperimenteerd,
en vond het nu tijd om dit idee met
beduidend meer ambitie aan te pak
ken. Toen Groenier eenmaal had
toegezegd, haakten nog drie andere
professionele theatergroepen aan,
twee uit het Noorse Troms, en één
uit het Lapse Kautokeino. De be
kendste Lapse beeldende kunste
naar, Aage Gaup, werd voor het ont
werp van het ijsdecor aangetrok
ken. De Noorse multi-media kun
stenaar Inghild Karsen, die ook in
ternationaal enige faam geniet, zeg
de toe de kostuums te ontwerper-
Draait deze co-produktie niet op'
een mislukking uit, dan zal De goe
de mens van Sezuan waarschijnlijk
opgenomen worden in het culturele
programma van de Olympische
Winterspelen 1994 in Lillehammer.
Sprookje
Waarom is er gekozen voor dit voor
oorlogse stuk van Bertolt Brecht?
"De mensen van het Studio Theater
dachten in de eerste instantie aan
het brengen van een sprookje", zegt
Jos Groenier, "Begrijpelijk, omdat
ijs en sneeuw zich natuurlijk goed
lenen voor het creeëren van een fee
ërieke sfeer. Ikzelf vond het spann
ender om contrastrerende elemen
ten bij elkaar te brengen. Als het
landschap sprookjesachtig is, moet
je niet ook nog eens een sprookje
willen vertellen. Dat is dubbel op,
dat is witte rozen wit verven. 'De
Goede Mens van Sezuan' stond al
lang op mijn plank van 'ooit te regis
seren stukken'. Ik heb er een prach
tig versie in het Holland Festival
van gezien. Wat me vooral aansprak
was de wijze waarop Brecht de
menselijke nietigheid toont. We
vinden onszelf allemaal eerlijk en
menselijk, maar als het werkelijk
om overleven gaat, dan is geen leu
gen en geen gruweldaad ons te dol.
Ik wist dat dit thema altijd actueel
zal blijven, maar zo actueel als nu
kon ik ruim een jaar geleden na
tuurlijk niet bevroeden. De reden
waarom ik toen dit stuk voorstelde
en niet een van mijn andere favorie
ten, was dat het in zekere zin toch
tegemoet kwam aan het oorspron
kelijke uitgangspunt van de men
sen die me benaderd hebben.
Brecht baseerde zijn stuk op een
oude Chinese fabel, in zekere zin
toch een sprookje dus".
In hoeverre de Golfoorlog zal
doorwerken in de uiteindelijke en
scenering kan Groenier nu nog niet
zeggen, maar wel staat vast dat de
Lapse lokatie nadrukkelijk zijn in
vloed zal doen gelden. Groenier is er
inmiddels achter gekomen dat feeë
riek niet het juiste woord is om de
uitgestrekte vlakte van noordelijk
Skandinavië te beschrijven. "Als je
in die oneindige uitgestrektheid
staat, dan gebeurt er iets raars met
je. Je denkt: als ik nu doorloop dan
los ik op. Dan is er niets meer, nie
mand zal iets vragen, je verdwijnt
gewoon. De mens is inderdaad nie
tig. Dat ervaar je daar meer dan
waar ook. Met dat gegeven moet je
als westers theatermaker natuurlijk
iets doen. We hebben gekozen voor
een speelplek zonder bomen. Al
leen maar vlakte. En in die vlakte
hebben wé een eruptie gemaakt van
menselijk handelen".
De overweldigende Lapse natuur
werkt uiteraard ook door in de cul
tuur van de bevolking. "Als je voort
durend onder je neus krijgt gewre
ven dat je nietig bent, dan valt ook
de behoefte weg om je anders of be
ter voor te doen dan je in werkelijk
heid bent. Je komt dichter te staan
bij wat misschien wel de essentie is
van het menselijke bestaan: eten,
seks, dood en drank als remedie te
gen het verloren gevoel. Er wordt
daar enorm gezopen. Schaamte
loos, zonder enige gêne. Want waar
om zou je je anders voordoen dan je
bent? Het is typerend dat het Laps
geen woord kent voor wat wij 'be
leefdheid' noemen. Daar kwamen
we tijdens de besprekingen met de
Lapse vertaler achter. Het Laps
kent wel tien woorden voor sneeuw,
maar 'beleefdheid' komt in hun vo-
cabulair niet voor. En niet aleen in
hun vocabulair".
Op een makkelijke repetitieperio
de rekent Groenier zeker niet. "Het
wordt in meerdere opzichten een
confrontatie. Niet alleen met de na
tuur. Van de ervaring met de work-
GPD)
shop weet ik al dat het er heftig aan
toe kan gaan. Hooglopende ruzies.
Acteurs die wegens dronkenschap
niet komen opdagen. Ik zal het alle
maal meemaken. Vorige keer hoor
de ik bijvoorbeeld plotseling dat ik
met een andere lichtontwerper zal
moeten werken. 'Waarom?', vroeg
ik. 'Hij woont nu in Oslo', was het
antwoord. 'Hoezo Oslo?, ging ik ver
der. 'Dat moest, hij werd met de
dood bedreigd', klonk het laconiek,
en meer kreeg ik niet te horen. Ja,
dan heb je het wel over een ander
werkklimaat dan dat van het Natio
nale Toneel uit Den Haag".
Jong
Bijkomend uitdaging is dat de
twaalf acteurs zoals al gezegd van
vier verschillende groepen komen,
die ook ieder weer een eigen achter
grond hebben. "De cast laat een
soort doorsnee van het Noorse thea
ter zien", aldus Groenier. „Troms is
het Parijs van het noorden. De spe
lers die daar vandaan komen zijn
jong, en hebben een mentaliteit
zoals je die bij ons bij een groep als
De Trust aantreft. Ik weet niet hoe
zich dat gaat verhouden met de
Lapse spelers. Ik weet wel dat het
verdelen van de rollen al veel ge
donder heeft gegeven".
Hij is blij dat Hans de Wolf hem
vergezelt. Als dramaturg, en als
vriend. "Ik weet niet of ik het alleen
aangedurfd zou hebben'.
LEIDEN - Het Nederlands Stu
denten Kamerkoor onder leiding
van de dirigent Daniel Reuss geeft
op vrijdag 15 februari een concert in
de Hartebrugkerk aan de Haarlem
merstraat 106 in Leiden. Het con
cert is genoemd naar een regel uit
het oeuvre van de dichter Gerrit
Achterberg: 'Een taal waarvoor
geen teken is'. Gespeeld worden
composities van Ton de Leeuw
('Cinq Hymnes', 1989), Robert Hep-
pener ('Bruchstucke eines alten
Textes', 1990) en Carlos Michans
('Herbstlieder', 1989). Voorts heeft
Ed de Boer in opdracht van het
NSK het stuk 'Cantita Mortis' ge
componeerd op teksten van Tho-
Manfred de Graaf
leidt schouwburg
DEN HAAG (GPD) - De acteur
Manfred de Graaf is door het ge
meentebestuur van Rijswijk aange
trokken als interim-manager van de
in aanbouw zijnde schouwburg in
die plaats. De Graaf krijgt tot taak
de organisatie van het nieuwe thea
ter op poten te zetten en de verpach
ting van het bijbehorende restau
rant te regelen. Het moet in septem
ber worden geopend, waarna de
taak van de interim-manager er op
schouwburg in Rijs
wijk omvat een grote zaal met 650
plaatsen, met een toneeltoren van
21 meter hoog, en een kleine zaal
voor 150 bezoekers. De kosten be
dragen zo'n tien miljoen gulden.
De Rijswijkse schouwburg heeft
op het moment anderhalve vacatu
re. Het geld dat met die onderbezet
ting is bespaard, wordt gebruikt om
de als dokter Lansberg uit de tv-se-
rie 'Zeg 'ns Aa' bekende acteur te
kunnen betalen.
Schrijfster Marjan
Berk houdt lezing
in Oegstgeest
OEGSTGEEST De schrijfster
Marjan Berk geeft op 21 februari
een lezing in de Openbare Biblio
theek aan de Homeruslaan 7a in
Oegstgeest. Berk is lange tijd werk
zaam geweest in de wereld van ca
baret, musical, toneel, radio en tele
visie. In de jaren tachtig is zij begon
nen met het schrijven van korte ver
halen, romans en cursiefjes. Ze de
buteerde met de verhalenbundel
'Liefde en haat'. Daarna volgden
'Een blonde rat', 'De dag dat de
mayonaise mislukte', 'De feminist',
'De zelfvergrootster', Rook in de
ribben', 'Glinsteringen', 'Oud is in'
en 'De kracht van de liefde of Hallo
daar ben ik weer'. Voor dit laatste
boek kreeg Maijan Berk, die wel
'De Koningin van het Lichte Boek'
wordt genoemd, lovende kritieken
in dag- en weekbladen.
Aanvang: 20.15 uur. Kaarten ver
krijgbaar aan de zaal en bij K&O
Leiden, Oude Vest 45 te Leiden
(071-141141), en K&O Oegstgeest,
Drieluik, Geversstraat 37 (071-
155868).
mas More, Jacob Balde en Joachim
Camerarius. Bij de composities van
Ton de Leeuw en Ed de Boer wordt
gebruik gemaakt van twee vleugels
en slagwerk.
Daniel Reuss dirigeerde naast het
NSK nog vele andere koren in Ne
derland. Hij is artistiek leider van
Capella Amsterdam en was in 1990
als docent verbonden aan de Kurt
Thomas-cursus.
Het Nederlands Studenten Ka
merkoor, dat ieder jaar na de audi
ties weer opnieuw wordt samenge
steld, is slechts twee maanden van
het jaar actief. In die periode wordt
intensief aan één projekt gewerkt,
waarna acht concerten worden ge
geven. Dit jaar zal het koor, dat zijn
zeventiende tournee door Neder
landse steden maakt, ook in Keulen
optreden.
Aanvang van het concert in de
Hartebrugkerk: 20.15 uur.
Première
Mozarts Rondo
lev 371 in
volledige versie
DEN HAAG (GPD) - Solohoor
nist Herman Jeunssen en het
Residentie Orkest geven vrijdag
de Europese premiere van Mo
zarts rondo KV 371, met inbe
grip van de 60 maten die in de
tot nu toe bekende versie ont
braken. Het muziekstuk is daar
mee compleet, maar de instru
mentatie is door Mozart nooit
voltooid. De ontdekking van het
manuscript met de ontbrekende
maten is vorige week tijdens een
Mozart-congres in Salzburg
door de Amerikaanse musicolo
ge dr. Mary Rolf wereldkundig
gemaakt.
De eigenaar van het terugge
vonden manuscript heeft Phi
lips drie jaar lang de opname-
rechten verleend. Een opname
van het rondo KV 371 zal dit na
jaar verschijnen in een uitwer
king van Eric Smith.
Hoornist Jeurissen was al eni
ge tijd op de hoogte van de
vondst. Dr. Rolf stelde hem fac
similes ter beschikking en van
de eigenaar van het manuscript
heeft hij toestemming gekregen
deze in zijn eigen reconstructies
te verwerken. Bovendien zal hij
betrokken zijn bij de publikatie
van het werk door de uitgever
Barenreiter aan het eind van dit
jaar.
Een geheel herziene versie
van het hoornconcert KV
370bf371 zal komende winter in
de abonnementseriee van het
Residentie Orkest worden uit
gevoerd. Wat vrijdag a.s. (herha
ling zaterdag 16 febr.) ten gehore
wordt gebracht, verschilt hier
en daar sterk van de Smith-ver-
Muzikantencentrum Via Ritmo helpt popgroepen op weg
ROTTERDAM "Je hoort zo vaak:
'Waarom worden we niet bekend,
terwijl we zo goed zijn?' Maar met
alleen goed spelen, kom je er niet.
In Rotterdam zijn al meer dan dui
zend popbandjes. Wil je opvallen,
dan moet je je als groep onderschei
den".
Eelco Kloosterhuis, medewerker
bij muzikantencentrum Via Ritmo
in Rotterdam, weet er alles van. Hij
heeft zelf jarenlang in bands ge
speeld, maar is volgens eigen zeg
gen nooit verder gekomen dan mar
ginale optredens. Veel popgroepen
hebben er last van dat ze niet aan de
bak komen.
Via Ritmo, een trefpunt voor pop
muzikanten, houdt op 19 februari
een voorlichtingsavond om pop
groepen te informeren over het ma
ken en krijgen van publiciteit. Hoe
kom je verder op de maatschappe
lijke ladder van de popwereld?
Eelco: "Van belang is dat je het
spel achter de schermen leert ken
nen. Het gaat om contacten met
zaaleigenaren, journalisten en ra
dio- en tv-makers. Maar ook dat je
het belang inziet van een goede de
mo en de organisatie van de band
behoorlijk op poten zet".
"Een veel voorkomend probleem
bij popgroepen is, dat ze geen oog
voor detail en geen lef hebben. Je
moet bij een zaaleigenaar binnen
durven stappen. Jezelf presenteren.
En als je een demonstratietape op
stuurt naar een platenmaatschappij
of radiostation, verdwijnt de tape in
de meeste gevallen op de grote
hoop. Voor jou hebben honderden
bands ook hun tape gestuurd. Dus
moet je bellen en nog eens bellen.
Persoonlijk langs gaan en natuur
lijk je telefoonnummer op die tape
zetten. Het komt regelmatig voor,
dat onduidelijk is van welke groep
zo'n bandje afkomstig is. Dan kun je
het als popgroep wel schudden,
zo'n demo verdwijnt regelrecht de
prullebak in, zelfs al is het een goe
de".
Fer Abrahams Grote prijs van
Nederland, muziekblad Oor) gaat
de cursus verzorgen. Eelco:
"Abrahams heeft die cursus al der
tig maal gegeven. Hij heeft honder
den concerten en festivals georgani
seerd, zoals rockavonden in de
Melkweg en zes afleveringen van de
Grote Prijs van Nederland.
Abrahams is ook actief als platen-
producer van onder meer verzamel
platen als 'Uitholling Overdwars' en
Rhythm Rhyme. Hij weet waar
hij over praat".
Is één avondje niet erg kort om al
die onderwerpen te behandelen?
Eelco: "Mensen die bij Via Ritmo
komen moetje niet lastig vallen met
lange cursussen. Daar zijn ze niet in
geïnteresseerd. Kort en krachtig
moet het zijn. En je moet niet verge
ten dat het een aanzet is. Als pop
groepen zich bewust worden hoe
het spel in elkaar zit en dat er iets
meer bij komt kijken, dan alleen op
je gitaar rammen, zijn wij al tevre
den".
"Een voorbeeld dat Abrahams
laatst aanhaalde over publiciteits-
gevoel bij bands, betrof een Lim
burgse popgroep meteen dikke
drummer. Er moest een groepsfoto
worden gemaakt. De dikke drum
mer werd achter in de groep ge
plaatst en weggemoffeld tussen de
anderen. Hartstikke fout, daar moet
je juist een gimmick van maken.
Zo'n man moet vooraan zitten en
het liefst in het midden. Dat is het
opvallendste van de band: een gro
te, dikke drummer.
Als je met dit soort kleine, details
kunt spelen, dan onderscheid je je
van die duizenden anderen groe
pen. Met dit soort voorbeelden wil
len we duidelijk maken hoe het ook
anders kan werken".
Fluisteren
Via Ritmo is een centrum waar pop
groepen elkaar treffen. Achter gele,
groene en blauwe deuren wordt, in
de voormalige bunker onder de
Boompjes, druk geoefend. In de op
namestudio staat de nieuwe 'Jac
ques Brei' een demo te maken. De
producer fluistert voortdurend wat
de technicus wel en niet moet doen.
Het is net echt. "Het is echt," meldt
Eelco voor alle duidelijkheid. We
zijn een paar jaar geleden als muzi
kantencentrum begonnen, omdat
er een schreeuwend tekort aan oe
fenruimte was. Het loopt als een
trein, voor het komende jaar is de
oefenruimte helemaal volgeboekt
en hebben we zestig bands op de
wachtlijst staan.
Met allerlei faciliteiten proberen
we het popklimaat te verbeteren.
Bands proberen we te begeleiden
en mogelijkheden aan te biedën om
zich aan het 'kelder'-gebeuren te
onttrekken. Uiteindelijk gaat het er
om dat je in een zaal speelt en niet
bij je moeder in de kelder. Al blijft
het een illusie om te denken, dat je
van popmuziek kunt leven".
Adres: Muzikantencentrum Via
Ritmo, Boompjeskade 10, 3011 XE
Rotterdam, tel: 010 4145288.
AMSTERDAM - De bronzen leeuw van Venetië hing gistermiddag in de Amsterdams Historisch Museum en het Gemeentearchief hebben de
lucht om even later in het Paleis op de Dam te worden geplaatst als middel- exposities in het kader van de manifestatie Amsterdam-Venetie moeten
punt van een tentoonstelling over de leeuw in het kader van de manifesto- aanpassen omdat de komst van bruiklenen uit Italië nog steeds niet zeker
tie Amsterdam-Venetië. De leeuw, afkomstig uit het Dogenpaleis in Vene-
tië, is 4,4 meter lang en weegt 2800 kilo. De expositie is vanaf 21 februari &e Italiaanse overheid heeft een tijdelijk verbod op de uitvoer van kunst
voor het publiek geopend. werken uitgevaardigd in.verband met de Go IJ--oorlog. «rot* anp>
Van onze correspondent
Frank van Dijl
ROTTERDAM - Scapino Ballet
Rotterdam vermeldt het briefhoofd,
maar brieven moeten nog altijd
naar de Luchtvaartstraat in Amster
dam en de fax- en telefoonnummers
beginnen als vanouds met 020. Het
Scapino Ballet is, kortom, nog
steeds niet in Rotterdam gevestigd:
de naam lijkt meer en meer naar de
verre toekomst te verwijzen. Het
feit dat de Rotterdamse Schouw
burg is gekozen als locatie voor de
wereldpremière van Parts, het nieu
we ballet van huischoreograaf Ed
Wubbe doet daar niets aan af.
"Onze plannen voor onze huis
vesting hier waren klaar", vertelt
Ed Wubbe, die zelf al acht jaar in
Rotterdam woont, "maar die bleken
voor de gemeente te duur te zijn.
Dus nu worden die plannen herzien
en dat duurt heel lang. Daardoor
gaat dat hele proces enorm traag".
Over zijn nieuwe choreografie,
die morgenavond in de Rotterdam
se Schouwburg in premiere gaat
(voorpremière vanavond), zegt Ed
Wubbe: "Ik heb een stuk gemaakt,
niet zö lang, op muziek van Bat^h:
Partita's voor viool. Het is eigenlijk
een voorstudie voor een groter stuk
dat ik volgend seizoen ga maken,
een onderdeel ervan. Voor dat
avondvullende ballet ga ik samen
werken met de Rotterdamse beel
dende kunstenaar Hans Wap. Parts
bestaat uit een aantal duetten zon
der conclusie; 'parts' is Engels voor
brokstukken, onderdelen, en zo zijn
die duetten onderdeeltjes van het
geheel. Die partita's heb ik gekozen
omdat het heel zuivere muziek is,
met een soort strijd en harmonie te
gelijkertijd. Spannende muziek om
te gebruiken voor dans. Heel ab
stract, brokstukken ook, en dat is
het sleutelwoord geworden voor dit
stuk".
"Het wordt mijn eerste avondvul
lende stuk. Het moet als ballet ei
genlijk bewegende beeldende
kunst worden, vandaar dat ik wil sa
menwerken met Hans Wap Het is
voor mij een stadium in mijn ont
wikkeling".
Voorstelling: Scapino Ballet
Rotterdam met drie choreogra
fe n Parts van Ed Wubbe (wereld
première) op muziek van Johann
Sebastian Bach; Pa Norrbottcn
van Mats Ek (Nederlandse pre
mière) op volksmuziek uit Noord-
Zweden; Inner move van Nils
Chrlste (Rotterdamse première)
op muziek van Ludwig van
Beethoven. Te zien In de Rotter
damse Schouwburg. 13 en 14 fe
bruari, 20.15 uur. Op 16 maart te
zien in de Leidse Schouwburg.