r- O Joop Koopman na 10 jaar terug op de buis Nieuwe quiz bij NOS: 'De Connaisseur' NOS koopt tv-rechten van Elfstedentocht Beatlesweg en Supremesstraat in Almere Programmaraad wil sterke nieuwszender RF PAGINA 22 RTV-SHOW MAANDAG 11 FEBRUARI 1991 DEN HAAG - Als er deze winter of in de toekomst weer een Elf stedentocht verreden wordt, zal de NOS deze exclusief en inte graal op televisie uitzenden. De NOS heeft gisteravond een con tract gesloten met de Vereniging De Friesche Elfsteden, waar mee het alleenrecht op vertoning van de schaatstocht is vastge legd. De overeenkomst is voor onbepaalde tijd geldig. Ook de laatste twee Elfstedentochten zijn door de NOS versla gen. Dat was echter voor de komst van de commerciële zender RTL4. Het is niet bekend of RTL4 pogingen heeft ondernomen de rechten op de schaatstocht te a ROTTERDAM - "De kreet bij de benzinepomp en elders is nog altijd: 'Waarom is Twee voor Twaalf er niet meer?' Vooral middelbare scholieren, die toen thuis meededen als die quiz op tv kwam, zijn 't nog al tijd niet vergeten", zegt Joop Koopman (60). Tien jaar nadat hij voor 't laatst 'Twee voor Twaalf' op de VARA-tv presen teerde verschijnt Koopman op nieuw in beeld. Met ingang van donderdagavond 28 februari gaat hij op Nederland 3 voor de NOS-camera's in de van de BBC afgeleide tv-quiz 'Con- de vragen stellen. ALMERE (ANP) - Als een van de eerste gemeenten in Nederland heeft Almere een aantal straten in een woon buurt genoemd naar beken de popmusici en popgroe pen. Het gaat onder meer om de Beatlesweg, Golden Ear- ringstraat, Jimmy Hendrix- straat. Bob Marleystraat, El- vis Presleystraat, Rolling Stonesstraat en Surpremes- straat. De popmuziekbuurt is in aanbouw in de Muziekwijk in Almere-Stad. De Muziek wijk is hier de vijfde en tot nu toe de grootste wijk. De straatnamen in deze wijk hebben alle betrekking op mdziek. Zo is er al een com- ponistenbuurt en een jazz- muziekbuurt. Toekomstige straten in de Muziekwijk zullen worden vernoemd naar zangers, pianisten, di- De Supremes zijn door de gemeente Almere vereeu wigd met een Supremes straat. (archieffoto) rigenten, cabaretiers, chan sonniers en ook muziekin strumenten en muziekter men. Almere-stad krijgt in de toekomst ook nog een filmwijk. Koopman: "De NOS wilde ter verbreding van het programma pakket aandacht gaan besteden aan de beeldende kunst. Die tak van kunst is een ondergeschoven kind in de media. Op tv zie je er weinig over. Ze kwamen toen op de gedachte dit te gaan doen in de vorm van de gelijknamige BBC-produktie 'De Connais seur' dat kenner betekent, maar niet in de zin van kenner van wij nen maar als kunstkenner". Hoe kwamen ze bij het zoeken naar een presentator bij Joop Koopman terecht? Koopman: "Bij het denken over wie dat zou moeten doen hebben ze in de allereerste plaats vanuit het verleden gedacht. Het zou een serieuze, moeilijke, niet schreeuwerige, bescheiden ge presenteerde quiz moeten wor den. Bij de afdeling cultuur van de NOS-tv zit nu Rients Slippens in de leiding, afkomstig van de VARA-tv. Wij kennen elkaar vanuit ons VARA-verleden. Ik vond het een aardig spel, vooral nadat ik een aantal Engelse afle veringen had bekeken". Dat je nu binnenkort op straat weer als bekende Nederlander zal rondlopen was geen punt van twijfel voor je? Koopman: "Merkwaardig ge noeg is dat sinds het einde van 'Twee voor Twaalf nooit anders geweest. Op de vraag waarom dat programma niet meer bestaat luidt mijn antwoord nog altijd steevast: 'Ik heb daar geen zeg genschap over'. Dat is ook de waarheid. In 1976 ben ik als hoofd VARA-tv-amusement weggegaan, maar 'Twee voor Twaalf ben ik nog tot 1981 blij ven presenteren. 'Twee voor Twaalf komt overigens over eni ge tijd terug. Astrid Joosten gaat het dan presenteren". Belangstelling Koopman omschrijft zichzelf als niet deskundig op het terrein van de beeldende kunst, "maar ik heb er altijd een grote belangstel ling voor gekoesterd". In de quiz zal het begrip beel dende kunst zeer ruim worden genomen. Onderwerpen over schilder- en beeldhouwkunst, maar ook uit de wereld van de ar chitectuur, fotografie, tapisserie, zilveren kunstvoorwerpen enzo voorts, zullen aan de orde ko- Koopman: "Acht afleveringen vormen een afgerond geheel. De eerste vijf uitzendingen tellen steeds vier deelnemers. De num mers één uit die vijf afleveringen en de drie beste nummers twee gaan naar de halve finales. De twee van die twee halve finales komen in de fi nale. De te winnen prijzen zullen zeer bescheiden zijn". Van 1969 tot 1976 was je Leider van de sector tv-amusement bij de VARA. Wat was toen de be langrijkste drijfveer om op te stappen? Koopman: "De VARA ver keerde in een interne broe derstrijd. Er werd meer verga derd dan er programma's wer den gemaakt. Dat vooral gaf mij de behoefte iets anders te willen. Bovendien is het uitstekend dat dergelijke posten niet te lang door dezelfde mensen worden bezet". Omroeper Koopman, dit jaar precies 40 jaar geleden bij de VARA-radio als omroeper begonnen: "Als ik te rugkijk, dan is het aardige dat ik lang bij de radio, lang bij de tv en bij het theater heb kunnen wer ken. Ik heb de grote verschillen tussen het theater en de massa media wezenlijk ervaren. Het werken in het theater heeft het voordeel, dat je veel langer aan een produktie kunt schaven en dat je een programma, door het heel veel te spelen, echt kan laten groeien tot de grootst mogelijke perfectie en diepte. Radio en tv zijn veel vluchtiger". 'De Connaisseur', vanaf 28 fe bruari op Nederland 3, NOS. HILVERSUM (ANP) - De nieuws- en actualiteitenzender Radio 1 moet zeven uur per dag een gezamenlijk actualiteiten programma brengen. Dat is een van de punten uit het vrijdag door de programmaraad aange nomen voorstel om de belang stelling voor de Nederlandse ra diozenders in de jaren negentig te vergroten. Het gezamenlijke programma zou 's ochtends van zeven tot ne gen uur, 's middags van twaalf tot twee en van vijf tot zeven, en aan het einde van de dag moeten worden uitgezonden. De redactie voor de nieuwsuit zendingen moet naar de mening van de programmaraad door de gezamenlijke omroepen worden gévormd. De eindredactie moet berusten bij de NOS. Van de ge zamenlijke programma's wordt verwacht dat Radio 1 dan ook op de andere uren meer luisteraars zal trekken. De programmaraad, het ad viesorgaan voor de omroep dat bestaat uit vertegenwoordigers van allerlei maatschappelijke groeperingen, wil dat Radio 5 wordt opgeheven. Programma's voor kleine groepen zouden op wat wordt genoemd Radio 1 Plus kunnen worden uitgezonden. Voor deze programma's zou Ra dio 1 moeten worden gesplitst, zodat de programma's voor klei ne groepen dan via de midden golf kunnen worden beluisterd, terwijl het totale Radio 1-pro- gramma via het FM-net wordt uitgezonden. Het vergroten van de herken baarheid en duidelijkheid van de bestaande zenders leidt er in de visie van het adviesorgaan ook toe dat de zendtijd voor de licht informatieve, verstrooiende zen- der Radio 2 wordt uitgebreid tot middernacht. Verder moet Ra dio 3 een echte popzender zijn zonder actualiteiten en verkeers- informatie. Radio 4 moet zich nog meer op klassieke muziek richten. In het nieuwe bestel zal op Radio 4 geen plaats meer zijn voor jazz- programma's, net zo min als voor kerkdiensten en gesproken- woord programma's van reli gieuze aard. Mogelijk zou op Ra dio 4 's nachts ook klassieke mu ziek kunnen worden uitgezon den. Rio de Janeiro. Satanskerk Een paar avonden geleden was het weer raak: de Evangelische Omroep trok met veel bombarie ten strijde tegen het satanisme. Al eerder waarschuwde deze omroep nadrukkelijk tegen de krachten der duisternis, die steeds meer jonge mensen in het verderf zouden storten. Niet al leen in Amerika, maar ook hier zou de invloed van de Satans kerk steeds groter worden. Op afgelegen plaatsen op het plat teland en achter de gesloten gor dijnen van menig huis in een buitenwijk werd de zwarte mis opgedragen. In zwarte gewa den gehulde hogepriesters cele breerden daarbij de mis boven een naakte vrouw, die als al taar diende. Rockgroepen als Black Sabbath en Iron Maiden slingerden hun satanische tek sten de zaal in, die door een uit zinnig publiek als manna uit de hemel werden ontvangen. Wie hun grammofoonplaten achter stevoren afspeelde, zou ontdek ken dat daarop duivelse bood schappen waren ingesproken. Bij het satanisme draait alles om de ontkenning en bespotting van christelijke waarden. Dat bleek zonneklaar uit het ge sprek dat een EO-interviewer met de negentienjarige Sean Sellers had, die zijn laatste da gen slijt in de dodencel van een Texaanse gevangenis. Sean had drie moorden op zijn gewe ten; na een satanisch ritueel, waarbij hij zijn lichaam als wo ning voor demonen had aange boden, schoot hij zijn ouders in hun slaapkamer dood. Hij ver telde dat de zogenaamde sa tansbijbel bij die rituelen het handboek vormde. Deze bijbel werd in de jaren zestig geschre ven door de ex-leeuwentemmer Anton Szandor La Vey, de op richter van de Amerikaanse sa jj 0 j e Gerrit Jan Zwier tanskerk. Wat La Vey zijn aan hangers aanbeveelt, is dat zij een pact met de duivel sluiten. Daartoe dienen zij het tegendeel te doen wat de tien geboden voorschrijven. Agressie, seksue le lust en hebzucht worden als deugden aangeprezen. Tijdens de zwarte mis, waarbij zwaar den, kelken, kaarsen en wierook een belangrijke rol spelen, wordt het verbond met de Boze bezegeld. La Vey is al talloze malen voor een charlatan uitgemaakt. Niet voor niets was de Amster damse satanskerk op de Walle tjes gevestigd, waar de prieste ressen een soort seksshow op voerden. De theatrale kitsch van de satanskerk is ook eigèn- lijk te kinderachtig voor woor den. Het grote gevaar van deze kerk schuilt echter in haar hou ding tegenover het kwaad: alsoj het hier om iets onbeduidends en vanzelfsprekends zou gaan. Alsof het een natuurlijke zaak zou zijn dat ook het zwarte ge broed, dat in de kelders van de menselijke ziel leeft, recht heeft op zelfontplooiing. Uit het EO- programma kwam goed naar voren met welk gemak de jonge Sean Sellers, blijkbaar zonder enige sociale controle vanuit zijn omgeving, van kwaad tot erger verviel. Eerst werd er bij de rituelen een muis geofferd, daarna een hond, en vervolgens een mens. Inmiddels heeft Sean zich in de gevangenis bekeerd tot een overtuigd christenmens, maar het griezelige was nu juist dat hij met hetzelfde simplisme, waarmee hij satan had om helsd, nu God aanbad. God was voor hem ongetwijfeld een vriendelijke maar strenge grootvader, die in een hemel vol licht op een wolk zat, en satan zetelde met zijn bokkekop in een poel van duisternis op een ebbe- houten troon. Hij wist ook zeker dat God hem zijn drie moorden al had vergeven. Het bespotten van christelijke rituelen, waaraan Sean zich overgaf, vormde ook de kern van de oude heksensabbat. De duivel hield het kruis steeds on dersteboven vast en hij zegende zijn volgelingen met de linker poot. Het 'onze vader' werd ach terstevoren opgezegd. In plaats van brood en wijn, deelde de Bo ze schoenzolen en een smerig brouwsel uit. Bij het banket werden lijken en andere afschu welijke gerechten opgediend. Tijdens de orgie, waarmee de bijeenkomst werd besloten, vier den incest en andere seksuele wandaden hoogtij. Als de hek sen bij het krieken van de dag weer naar huis vlogen, kregen zij van de duivel de boodschap mee dat zij het leven van hun vrome buren zo zuur mogelijk moesten maken. Met. de satanskerk keren we terug naar de middeleeuwen, beweert de EO. Maar zo is het niet. Sabbats hebben in werke lijkheid nooit bestaan. Zoge naamde heksen werden ver volgd voor misdaden die ze niet hadden begaan. Zwarte missen worden echter wel degelijk ge houden. En satanisten worden terecht vervolgd voor gruwel daden, die ze wel degelijk op hun geweten hebben. Dl EUROPESE LAND boow ZAL NA HET SLUITEN WAN DE GATTOV£REENKOMT GEWELDIGE VER. ANDER/NGEN ondergaan. KUNNEN DE &OEREN NOG WEL HUN TRADITIONELE WfffArwyif HAHDHAVEH k

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 22