M n muziek is tijdloos Imperium tempert woede tot boosheid Rita Coolidge was even in Nederland Museumdirecteuren willen aan- en verkopen in code Mozartweekeinde Forum: veel verschillen Melancholiek 'vogelconcert' Historisch verschijnsel Impressionistische muziek MAANDAG 11 FEBRUARI 1991 KUNST PAGINA 21 Mei Paul Schammee, Johan Thea Wessehng, Ineke de Vos en Kees Visser Bewerkmg/regie Bart Vieveen. Slemmen- bruari m het Microtheater. Oude Vest Aldaar nog op 14.15.16.21.22 en 23 februari te zien LEIDEN - Onder leiding van regis seur Bart Vieveen heeft toneel groep Imperium van het beroemde stuk 'Look back in anger' een be werking gemaakt. Het uitgangs punt daarbij is nogal dubieus. Wat men namelijk van plan is, formu leert de toelichting in het program maboekje als volgt: "In 'Boos op de Wereld" is het gedateerde marte laarschap van Jimmy Porter tot ge zonde proporties gerelativeerd". Ten eerste is niet zo maar duidelijk wat onder 'gezonde' proporties ver staan dient te worden. Ten tweede is het een omstreden zaak om aldus te proberen de angel uit een literair werk te halen. Juist vanwege die 'anger' uit 'Look back in anger', dat wil zeggen die woede, toorn en razernij, is dit stuk in de toenmalige historische context van de jaren vijftig zo spraakmakend geweest. Het is dan ook niet mogelijk en bovendien on juist om achteraf als het ware een correctie te willen aanbrengen. En de woorden 'gezonde proporties' suggereren op zijn minst een corri gerende werking. Gelukkig valt het allemaal reus achtig mee, en is de bewerking van dit stuk aanmerkelijk minder rigo- reus dan op grond van de program matoelichting te verwachten viel. De woede is tot boosheid gerelati veerd. de boosheid is geabstraheerd van haar fel maatschappijkritisch engagement tot een meer algemene ontevredenheid met het bestaan, waardoor het stuk minder geda teerd en voor ons geloofwaardiger waarop dat gebeurt, bestaat uit een paar aardige regie vondsten. Op toneel staat een aantal kleine zitkrukken en kinderstoel tjes. Het toneelbeeld heeft dus niets weg van het woonkamertje van hoofdpersoon Jimmy Porter. Op die krukken en stoeltjes liggen re kwisieten. Deels zijn die gewoon nodig in het stuk. zoals bijvoor beeld sigaretten, een theekopje, een strijkijzer of een radio. Daarnaast zijn er rekwisieten die beelden uit de tekst concretiseren. Natuurlijk zien we een beer en een eekhoorn tje, want aan het einde vandiet stuk vergelijkt Jimmy Porter net her nieuwde samenzijn met zijn vrouw op sentimenteel-idyllische wijze met het leven van deze dieren. Ook andere beeldende vergelijkingen die in de tekst minder pregnant aan wezig zijn, worden hier onder streept. Wordt iemand een hond, muis of een neushoorn genoemd, is het desbetreffende pluchen dier voorhanden. Wanneer Jimmy zijn schoonmoeder met een zoutzak ver gelijkt, stoot hij tegelijkertijd achte loos een pak zout omver. De muzikale omlijsting versterkt nog eens de relativering. De cabare teske nummers aan het begin en einde zijn daarbij aanmerkelijk be ter dan het - zangtechnisch veel moeilijker - Engelstalige repertoire dat tijdens de voorstelling bij wijze van muzikaal commentaar ten ge hore wordt gebracht. Afgezien van deze onderbrekin gen en de meer abstracte vormge ving is het spel van de acteurs over het algemeen vrij realistisch. 'Boos op de wereld' van Imperium toont ons een hoofdpersoon die zijn on vrede met het bestaan afreageert op zijn vrouw, zijn schoonouders, zijn vriendin en zijn vriend. Ontdaan van directe maatschappijkritiek is het een voorstelling over mensen die niet mèt en niet zónder elkaar kunnen leven. WIJNAND ZEILSTRA UTRECHT - "Het maakt me erg depressief als ik er aan denk. Zoveel jonge meisjes en jongens, die zo ver van huis in het woestijn zand praktisch oog in oog staan met een reusachtige, vijandelijke troepenmacht. En er is geen weg terug". De Amerikaanse zangeres Rita Coolidge was enkele dagen geleden in Nederland ter promotie van haar nieuwe cd 'Fire me back'. Ze staart somber voor zich uit, haar ogen staan bezorgd. Kort daarvoor vormde ze nog het stralende middelpunt van enkele honderden fans die haar in Utrecht uitbundig toejuichten. Enkele bevoor rechten mochten met de ster op de kleurenkiek. "Het doet me goed dat de mij in Nederland nog niet vergeten zijn", zegt ze. Met een glaasje bron water in de hand vertelt ze over haar vorige bezoek aan Nederland. "Dat is alweer zes jaar geleden. Ik bewaar alleen maar goede herinneringen aan Nederland. Amsterdam is een heerlijke stad met z'n grachten. Vo rige keer heb ik met een vriendin een waterfiets gehuurd. Wat een pret was dat". Rita Coolidge, al meer dan twin tig jaar actief als zangeres, ex-echt- genote van acteur/zanger Kris Kristofferson, moeder van een zes tienjarige dochter, is inmiddels, via Oslo, teruggekeerd naar haar woon plaats Los Angeles. "Ik heb gevlo gen met de Nederlandse luchtvaart maatschappij. Dat was tenminste safe. Voor geen goud zou ik nu in een Amerikaans toestel stappen. Uit angst voor aanslagen, ondanks alle extra voorzorgsmaatregelen. Veel luchtreizigers denken er net zo over, want de Amerikaanse maat schappijen kampen in deze donke- re dagen met veel lege stoelen". Promotie De zangeres van hits als 'All time high', 'We're all alone', 'Higher and higher' en 'The way you do the things you do', bezocht ons land voor het uitkomen van haar nieuwe cd 'Fire me back'. Vijf jaar lang heeft Coolidge de platenstudio angstvallig gemeden. "Ik was vijf jaar geleden volstrekt uitgekeken op de muziekbizz/ Door de opkomst van nieuwe muziekstijlen had ik sterk het gevoel dat er voor mijn soort liedjes geen plaats meer was. Ik vond het opeens ook absoluut geen opwindende wereld meer, waarvan ik zolang had deel uit ge maakt. Hiphop-muziek, om maar Literair treffen Hermans en Haasse DEN HAAG (GPD) - Vlissingen staat e^n bijzondere literaire ge beurtenis te wachten: vrijdagavond 1 maart praten Willem Frederik Hermans en Hella Haasse met el kaar elkaar in de St.-Jacobskerk in deze stad. Aanleidingen: Hermans wordt dit jaar 70 en zijn roman 'Nooit meer slapen' verscheen pre cies 25 jaar geleden. Op diezelfde avond wordt daar een tentoonstelling geopend die ge wijd is aan het leven en werk van Hermans. De expositie die geduren de twee jaar langs openbare biblio theken in het land gaat reizen is sa mengesteld door het Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum (NBLC) in Den Haag. eens wat te noemen, kan ik niet ver dragen. Het is door machines ge maakte muziek zonder enige ge voelswaarde. Een beukend ritme. Nee, daar keert m'n maag zich van om. Zelfs m'n zestienjarige dochter moet er niks van hebben, terwijl veel van haar leeftijdgenoten weg lopen met dit moderne genre. Zij houdt van Crosby, Stills, Nash Young. Een ouderwetse teenager hè!" Op haar cd 'Fire me back' heeft Rita Coolidge zichzelf weer hervon den, omdat, zo zegt ze, "ik in alle vrijheid aan de totstandkoming er van heb kunnen werken. Vroeger voelde ik voortdurend de hete adem van de platenmaatschappij in m'n nek. Die drong me trends en stijlen op, die helemaal niet bij me pasten. Hun commerciële belangen be greep ik wel en dus ging ik door de knieën. Vroeg of laat breekt je dat op. Ik heb het gevoel dat ik samen met mijn producer Eddie Schwartz een plaat heb gemaakt, die geheel beantwoordt aan m'n eigen artistie ke normen". Tijdloos De muziek van Rita Coolidge, zo vindt ze zelf, is niet erg trendgevoe lig of tijdgebonden. Ze zingt met haar onmiskenbaar warme stem on verslijtbaar repertoire. De nieuwe stukken werden zorgvuldig uitge zocht. Rita Coolidge hield zelf een stevige vinger in de pap. Ze vertelt: "Samen met producer Eddie Schwartz, hij schreef ook drie num mers, heb ik uit een aanbod van wel honderd liedjes de beste gekozen. We hebben bijna vijf maanden aan de plaat gewerkt in Toronto, Cana da. Ik heb het hele produktieproces van het begin tot het eind meege maakt. Daardoor voel ik voor het eerst sinds vele jaren weer een ster ke verbondenheid met het produkt. Het bezorgt me het gevoel, zoals ik me dat herinner van de totstandko ming van m'n allereerste elpee". De laatste concerten van haar in Nederland vonden in de jaren ze ventig plaats. In de Verenigde Sta ten en ook bijvoorbeeld in Japan, een belangrijk afzetgebied -voor haar platen, heeft ze daarna wel op getreden. "Ik heb een eigen band met jongens, die me al zeven, acht jaar trouw zijn. Ook al zijn er de af gelopen vijfjaar geen platen van me verschenen, na een lange periode waarin er elk jaar een nieuwe plaat werd uitgebracht, de live-optredens zijn doorgegaan. Alleen Europa, ja Europa, heb ik tekort gedaan. Dit najaar kom ik terug voor enkele concerten. Waarschijnlijk wordt het oktober, november". In de Verenigde Staten treedt Rita Coolidge enkele malen per jaar be langeloos op. De opbrengst van die concerten wordt besteed aan hulp voor jonge aids-patiënten en daklo zen in grote steden. "Er komen steeds meer kinderen die bij hun ge boorte besmet zijn met het Aids-vi- rus. Omdat hun ouders junk zijn. Ook hun aantal groeit. In New York is driekwart van de drugsverslaaf den drager van het aids-virus. Kin deren die met dat virus ter wereld komen, worden volkomen verwaar loosd. Met het geld van de concer ten, bouwen we speciale opvang huizen voor deze kinderen. Tra gisch. Hun geheel en al aan hun lot overlaten is onverdraaglijk. De re gering is niet bij machte al deze kin deren onderdak en verzorging te bieden. In de toekomst zal dat niet veel beter worden. De tekorten van de regering nemen toe. De Golfoor log slurpt heel veel geld op". Ook de thuis- en daklozen in de Verenigde Staten reikt Rita Coolid ge, voorzover dat in haar vermogen ligt, de helpende hand. Samen met collega-zangeres Dionne Warwick. "Alleen Los Angeles, mijn eigen stad, telt al zestigduizend daklozen. In de States zijn er volgens voor zichtige schattingen zes miljoen. Het probleem los je niet ineens en in je eentje op, dat is ook niet onze op zet. We kiezen elk jaar een andere stad, waarop we onze actie richten. Het is kleinschalige hulp, maar er zijn mensen mee gebaat en daar gaat het om". Rita Coolidge heeft over succes in haar ruim twintigjarige muziek- loopbaan tot dusver geen klagen. Ze begon als achtergrondzangeres in een platenstudio in Memphis en werd ontdekt door Joe Cocker, die haar inhuurde voor zijn prestigieu ze Mad Dogs Englishmen-tour- nee. Aan het einde daarvan kreeg Rita meteen een vet platencontract aangeboden en nam ze haar eerste soloplaat op. Al meteen werd ze door het gezaghebbende Time Ma gazine uitgeroepen tot de nieuwe 'Queen of Rock Roll'. Ze trouwde met Kris Kristoffer son en maakte samen met hem drie geslaagde albums, waarmee enkele Grammy Awards in de wacht wer den gesleept. Hun huwelijk hield zes jaar stand. Ze gingen als goede vrienden uit elkaar en delen sinds dien de zorg voor hun dochter Ca sey. Eind jaren zeventig bracht het so loalbum 'Anytime... Any-where' haar wereldwijd platinasucces. Ze reisde lange tijd onafgebroken door de Verenigde Staten, Canada, Euro pa, Australië, het Verre Oosten en over liefde. Liefde en liefde geven, Japan. De producenten van de Ja- daar draait het om in het leven. Het mes Bondfilms nodigden haar uit zou mooi zijn als dat ook voor deze voor het zingen van de titelsong'All boosaardige wereld zou gelden, time high'. Zowel film als plaat wer- Dan zou er nu niet gevochten wor den een internationale hit. den in het Midden-Oosten, dan was "De liedjes op mijn nieuwe CD", er vrede op aarde en zouden de zegt Rita Coolidge, "gaan vooral mensen gelukkig kunnen zijn". AMSTERDAM (ANP) - Veel muse umdirecteuren zijn voorstanders van de invoering van een gedrags code voor directies van musea. Dat blijkt uit een enquête van de Neder landse Museumvereniging (NMV) waarvan de resultaten eind vorige week zijn gepresenteerd tijdens een NMV-symposium in het Tropenin stituut in Amsterdam. Een van de opvallende punten uit de Nederlandse concepttekst voor de gedragscode zijn de bepalingen over de mogelijke verkoop van mu- AMSTERDAM - George Rodger, een van de zeven oprichters van het bekende foto-agentschap magnum, bekijkt twee van zijn wereldberoemde foto's die nu in het Stedelijk Museum in Amsterdam hangen. Tot 1 april wordt hier beeld gegeven van het werk van de Magnum-fotografen. In totaal zijn 250foto's te zien van 60 fotografen. Mag- n het Museum of Modern Art in New York. trotoANP) seumstukken. De discussie daar over werd aangezwengeld door di recteur R. Fuchs van het Haagse Gemeentemuseum, die verkoop toelaatbaar acht als met de op brengst de collectie wordt verrijkt door andere aankopen. Stedelijk Museum-directeur W. Beeren bij voorbeeld heeft zich al tijd fel tegen aantasting van zijn col lectie gekeerd. Een van zijn argu menten daarbij is dat elke generatie een andere visie heeft op de waarde van een bepaalde stroming of schil der. Dat sluit verkoop op voorhand uit. In de concepttekst is vastgelegd dat verkoop is toegestaan na een „afgewogen beoordeling" door de conservator. Een meerderheid van 78,9 procent van de deelnemers aan de enquête is voor de invoering van een museale gedragscode in ons land. Van de voorstanders sprak 33,2 procent zich uit voor een ge dragscode zonder controle of sanc ties, 30,2 procent wil zowel controle op de naleving als sancties op niet- naleving. De rest (15,4 procent) wil de code invoeren met alleen contro le of alleen sancties door bij voor beeld een arbitragecommissie. De enquête werd toegestuurd aan de directies van 1108 musea en an dere instellingen in het museum- veld. De respons was 25 procent (ruim 300 vragenlijsten werden te ruggestuurd), een respons die de NMV „bepaald niet slecht" noemde bij een lastig onderwerp als de in voering van een gedragscode. Als uitgangspunt voor de Neder landse code dient de „Code of Ethics" van de International Coun cil of Museums (ICOM), die in 1986 unaniem werd aanvaard. De code geldt dus officieel ook in ons land. maar wordt nog niet algemeen als richtsnoer gehanteerd. ENSCHEDE - Het Mozart-jaar bete kent voor Opera Forum het herha len van de zes Mozart-enscenerin- gen die de Italiaanse regisseur-ont werper Vittorio Patane de afgelo- pen jaren voor het gezelschap heeft gemaakt. In samenwerking met een aantal schouwburgen biedt Forum deze reprises in de loop van het jaar aan in Mozart-weekeindes, waaraan ook Forum Filharmonisch met twee concertprogramma's mee doet. De eerste weekeinden zijn in Enschede en Utrecht gehouden, met twee opera's 'La Finta Sempli- ce' en 'Die Entführung aus dem Se rail' en (alleen in Enschede) een concert waarop Mozarts bewerking van 'Alexanders Feast' van Handel (als Das Alexanderfest') is uitge voerd. Driemaal Mozart in een weekein de heeft veel verschillen en weinig constanten opgeleverd. De constan ten vindt men bij de ensceneringen van Patane. Hij heeft zelf gezegd dat het bij dit 'Mozartfestival' niet gaat om 'zes keer Patané' maar om de zangers-acteurs die zijn regieën uit voeren. Nu is het bij 'La Finta Sem- plice' en 'Die Entfuhrung' niet moeilijk om van twee keer Patané te spreken. Hij is (het geldt ook voor de andere vier Mozartprodukties) altijd nadrukkelijk met een 18e- eeuws kader bezig (zonder 'moder nismen') en men ziet in zijn regieen ook altijd 'choreografische' groeps- bewegingen op maat van de mu ziek. Bij 'La Finta' en het 'Serail' ontwaart men ook (bij)figuren die als opwindpoppen bewegen. Patané's 'Finta' en 'Serail' zijn, bij weerzien nog steeds onderhouden de. maar geen 'prikkelende' pro- dukties. La Finta wordt gebracht door een groep Commedia dell'Ar te-acteurs die met hun hebben en houden een leegstaand theater 'kra ken'. Het past bij het libretto en is, ondanks enkele sjablonen, char mant. De aankleding van 'Die Ent fuhrung', met zijn zachte oosterse kleurtjes en krulletjes is dat nog iets meer. Dat het terugzien van deze produkties op andere fronten soms minder plezierig uitpakt heeft voor al te maken met de vrij matige voca le prestaties in La Finta, waarin al leen tenor Nico van der Meel en so praan Elena Vink overtuigen. Het Serail zit beter in zijn stemmen (al lemaal nieuwe zangers vergeleken bij de 'oerproduktie') en is met de nieuwe bezetting een stuk vitaler geworden dan enkele jaren terug. Of 'Das Alexanderfest' nu werke lijk als Mozart gehoord moet wor den is maar de vraag, hij her-instru menteerde Handel en voegde wat blazers-melodielijntjes toe maar in grote trekken blijft het Handel. Di rigent Roland Kieft benadert het werk zonder enig blijk van 'nieuwe inzichten' op het gebied van barok en klassiek spelen: het klinkt by hem als ouderwets-romantiserende barok (aanbevolen voor wie niet van 'authentiek' houdt) waaraan de klank van het Forum-operakoor sterk bijdraagt. Solistisch staat deze uitvoering er vrij goed voor. De twee opera-dirigenten houden er ook zo hun divergerende visies op Mozart op na: Siebe Riedstra laat zijn orkest in La Finta gearticuleerd en 'modern' spelen, August Halt- mayer pakt de zaken in Die Entfuh rung aanmerkelijk ouderwetser Het Mozart-weekeinde met La Finta Somplice, Die Entfuhrug aus dem Serail en Das Alexander fest wordt nog herhaald in Am sterdam (22. 23 en 24 februari), Groningen (I. 2. 3 maart) en Am- hem (8. 9. 10 maart). In april vol gen Mozartweekeindes met een ander programma. Lustrumconcert van het William Byrd Vo caal Ensemble o.i v Nico van der Meel met werken van o.a. C Monteverdi. W Byrd. C. Jannequin en P Hmdemtth Medewerking OEGSTGEEST - Het is alweer tien jaar geleden dat de eerste re petitie plaats vond van het en semble. opgericht door een aantal leden van studenten muziekge zelschap Collegium Musicum. Besloten werd de Engelse com ponist William Byrd als naamge ver te laten fungeren en dat heeft het koor zeker geen windeieren gelegd, als je het zo mag stellen. Ongetwijfeld heeft William Byrd met welgevallen vanuit de hemel neergezien op de voorspoedige, muzikale ontwikkeling van zijn petekind. Concerten van dit en semble waren altijd iets om naar uit te kijken in deze stad die zo wemelt van kamerkoren. Thema van het lustrum concert was niet de componist, wel zijn naam. Uit het programma tjilpten de vogelnamen je tegemoet. Veel nachtegalen, uilen, een eend en zelfs een brave kip. Er kunnen, dunkt me, hele verhandelingen gehouden worden over de sym boliek van vogels. Te oordelen naar de liedteksten blijkt, dat des vogels zang en hun vermogen tot vliegen in de mens veel onbe stemde, maar ook heel welom schreven verlangs losmaken. Verlangens die lang niet altijd vervuld kunnen worden. Het stemde de luisteraar peinzend en gaf toch een melancholieke on dertoon aan het verjaardagscon cert. Over de zang echter niets dan goeds. Het ligt niet alleen aan een mooi afwisselende programme ring (liederen uit een periode van vier eeuwen), maar zeker ook aan de zorgvuldige bestudering en de artistieke uitvoering, dat het lus trumprogramma geen moment verveelde. Ook na een heel con cert waren mijn oren nog fris en was ik vol verwachting naar het volgende werk. Zeker: er waren momenten waarop je de amateur- status van het koor kon beluiste ren. Zo klonken de inzetten van het ragfijne, ritmische borduur werk van Bvrd's The nightingale so pleasant' af en toe wat wankel. Het ensemble had het zich ook niet echt gemakkelijk gemaakt. Madrigalen uit de zestiende eeuw wemelen letterlijk van zeer ver nuftige klanknabootsingen, zeker waar vogels een rol spelen. Le chant des oiseaux' van Jannequin werd door knappe articulatie techniek in een ware volière ver anderd. Ook heel indrukwek kend werd 'Fahr Wohl' van Brahms: uitgebeeld als in een lan ge glijvlucht die onbestemd op lost in de lucht. In dezelfde twinkelende sfeer speelden Erik Otten en Juun Voorhoeve, beter bekend als het Nederlands gitaarduo. enkele in termezzi. Vooral de polka en de preludes van Shostakovich klon ken mooi helder in de akoestiek van het Groene Kerkje. Voor wie ditzelfde concert in Leiden wil beluisteren, en dat is zeker aan te raden, staat zaterdag avond 16 februari de deur van de Lokhorstkerk open om 20.15 uur. MONICA SCHIKS 'Wiener Sangerknaben' geen engelenkoor wérken van Purcell, Schu mann, Kodaiy. Bntien. Mozart en Joh. Strauss Gehoord op 9 februan in de Pieter- LEIDEN Kinderkoren lijken door playback-shows meer en meer naar de achtergrond te wor den verdrongen, als je de televisie moet geloven. Wie zaterdagavond in de Pieterskerk was, kon daar een veel antieker verschijnsel waarnemen: een knapenkoor in matrozenpakje. Het beroemde in stituut der 'Wiener Sangerkna ben' bestaat al 500 jaar en is sinds februari op tournee in ons land. Mijn eerste indruk: hier zong niet het koor der engelen, zoals in het hoogdravende en weee program maboek in allerlei toonaarden werd beweerd. Voor de pauze was het eigenlijk wel wat saai. Waren de knaapjes er niet met hun hoofd bij? In de snelle delen werd er haastig gezongen, het ontbrak aan evenwichtige timing zodat de belegen uitspraak "je speelt alsof je de trein moet halen" in dit ge val van toepassing was. Misschien is de akoestiek van de Pieterskerk voor het timbre van een jongenskoor wel erg kri tisch. Sommige klanken en toon hoogtes kwamen helderder naar voren, waardoor andere (snellere en lagere tonen) in de schaduw vielen en het ritme daardoor niet even rustig overkwam. Ook de in tonatie was niet geheel en al zui ver. Maar om nu te zeggen dat de avond bedorven wed, zoals colle ga's schreven, is overdreven, maar de glanzende hoogte van de sopraanstemmen werd toch vaak door een mistige sluier van onzui verheid beduimeld. Alsof je de blauwe hemel door een matgla zen bril bekijkt Er zullen niet veel toeschou wers zijn geweest die de uitvoe ring van het operaatje 'De gans van de kalief op melodieen van Mozart helemaal hebben kunnen volgen. De draad van het verhaal en de gesproken teksten bleven in geheimzinnigheid gehuld. In kleurige gewaden gestoken, ac teerden en zongen de jongens dit stuk. maar het ondeugendst ke ken ze toch toen er kartonnen kromzwaarden aan te pas kwa men. Het gestommel was niet van de lucht en ik had de indruk dat ze dit eigenlijk het leukst vonden. Je zou intussen haast vergeten dat er een paar prachtige so lostemmen bij waren. Aanmerkelijk opgefrist door deze bedrijvigheid maakten ze na de pauze de indruk alsof ze veel beter in hun vel zaten. Ook nu nog niet volkomen zuiver, maar toch veel meer alert en betrokken bij de liederen. Zeker de liederen van Johan Strauss werden met glun derende koppies gezongen. Toch blijf ik erbij dat ik naar een histo risch verschijnsel heb zitten kij ken. MONICA SCHIKS praan. Afwin Bflr en Se pp Gr< no, Gregor Hofsch - cello, inleider Piel Veenstra Gehoord 10 februari m de Streek- muziekschool ie Alphen a/d Rijn. m de serie Nieuwe Muziek Ook te horen zondag 17 fe bruari m De Waag ie Leiden. "Het is net een museumbezoek: te lang en te veel" en een half uur later "ons museum is nog ge opend na vijven". Uitspraken van Piet Veenstra, de voormalig artis tiek leider van het Residentie Or kest en thans onder andere sa mensteller van het Luistermuse um. een rondleiding door de mu ziek van de laatste 100 jaar. Als dit "tot op zijn botten muziekdier" bij zijn inleidingen met zo onder houdend. leerzaam en ontwape nend was geweest, had je deze woorden letterlijk moeten ne men: het middagconcert duurde inderdaad ruimschoots te lang. De luisteraars ontvingen een dubbele explicatie, én door dui delijke inlichtingen over de com ponist in het programmaboekje en nog eens een levendige uitleg van Veenstra, bijgestaan door de solisten die steeds op zyn ko misch bevel kleine passages voor speelden uit een aantal impres sionistische composities. Want deze middag in de Streekmuziek- school was geheel gewijd aan het impressionisme in de muziek. Afgelopen vrijdag gaf de kunst historicus drs Laetitia Smit een lezing op het 'impressionisme als kleurige vaagheid'. Zij stond dui delijk veel sceptischer dan Veen stra over de link die je zou kun nen leggen tussen het impressio nisme van Monet, Pisarro. Renoir én de muziek van bijvoorbeeld Debussy en Schumann. De solist, die ik in wezen het meest impressionistisch vond op treden, was Sepp Grotenhuis. Een beschouwende, bijna afstan delijke. uitvoeringspraktijk met ingehouden hartstocht speelde Grotenhuis de Nocturne opus 27 no 1 van Chopin, waarin de klank van het instrument sec. als een ei gen betekenis werd toegevoegd aan de compositie, één van de kenmerken van het expressionis me. bij Chopin misschien voor 't eerst duidelijk hoorbaar. Ook spectaculair, exotisch, kleurrijk maar veel expressiever werden de drie liederen uit 'Shé- herazade' van Ravel gezongen door de sopraan Marianne van Laarhoven, heel virtuoos en met veel inlevingsvermogen begeleid door Alwin Bar. Het meest verras sende was voor mtj wel de *7 Songs' van de Amerikaan Charles Ives (1874-1954) Deze 7 songs zijn doortrokken van emoties, uitge balanceerd, teer of grappig en met een zekere Schwung uitge beeld door Laarhovens helder ar ticulerende stemgeluid. Al werden ook nog Sknabin en Debussy als impressionist ten ge hore gebracht, tot slot iets over de Sonate voor violoncello en fcuano nr 1 (1918) van Matthijs Vermeu len. tijdens zijn leven een verge ten componist, nu min of meer beroemd door zijn composities waarin de melodie 'zweeft boven al het betrekkelijke' (citaat van Vermeulen zelf) en zijn onlangs uitgegeven dagboek, geschreven na de dood van zyn vrouw Anny en zoon Josquin. Een opmerke lijk werk om zijn impressionis tische 'Assez lent' en zijn, door Bar en Horsch brillant uitgevoer de expressionistisch 'Assez vite', een voorproefje op het volgende concert, geheel gewijd aan het ex pressionisme in de muziek. LI DY VAN DER SPEK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 21