Zomer van '91
loopt blauwtje
Het avontuur lokt, maar echte spanning blijft achterwege
Mode kan niet strak
en bloot genoeg zijn
Modewereld houdt adem
in - alles kan en mag
PAGINA 20
Zijn we mode-moe? Zijn we het beu om ons elk sei
zoen opnieuw te moeten verdiepen in de vraag 'Wat
moeten we nu weer aan'? Of zijn we inmiddels zo in
dividualistisch geworden, dat we niets anders meer
willen dan een enorme verscheidenheid aan kleding
stukken om helemaal naar eigen smaak uit 'de grote
hoop' dat te kiezen waarin we ons het prettigst voe
len?
Een duidelijk antwoord op deze vragen valt niet te
geven. Feit blijft wel, dat de mode amper nog een
nieuw gezicht laat zien. Zeker voor voorjaar en zomer
'91 sluit het kledingaanbod naadloos aan op dat van de
afgelopen zomer. Kort, ultra-kort of juist lang, smal
en breed, wijd of strak; een voorkeur bestaat er ken
nelijk niet meer.
Op zich is deze luwte in creativiteit geen verontrus
tend verschijnsel. Althans niet in een 'fin-de-siècle-
periode', zoals wij die nu beleven. Ook in voorgaande
eeuwen gaf het laatste decennium vaak een mode
beeld te zien waarin rust overheerste, om direct na de
eeuwwisseling om te slaan in een golf van vernieu
wingen.
Niet zo vreemd dus, dat ook nu de modewereld de
adem lijkt in te houden. En dat deze periode, net als in
het verleden, wordt benut voor een herwaardering
van stijlen, die in het verleden veel opzien baarden.
In de voorjaars- en zomermode '91 komt dit onder
meer tot uitdrukking in een mengeling van 'oude suc
cesnummers', zoals de marinelook, aangevuld met
'evergreens' als pakjes in Chanelstijl en typische
Hermèsdessins.
Wat niet betekent dat het een saai modeseizoen
gaat worden. De heldere kleuren of juist zoete pastel
tinten en de speelse, soms heel jeugdige modellen,
zorgen voor flink wat 'schwung' in het straatbeeld.
Bovendien lijken de stoffen en de dessins nog
steeds luxueuzer te worden. Maar echt opzienba
rend...? Dat is de voorjaars- en zomermode '91 zeker
niet.
MAANDAG 11 FEBRUARI 1991
Italianen terug naar jaren zestig
'Remember the sixties'. Het
lijkt haast een bevel, dat de
Italiaanse mode-ontwerpers
met hun confectiecollecties
voor voorjaar en zomer 1991
geven. Je ontkomt er amper
aan bij het zien van de enorme
verscheidenheid aan mini
rokjes, hot-pants, ultrakorte
hemdjurken, kleurrijke des
sins, schoenen met hoge hak
ken en - niet te vergeten - aan-
plakwimpers.
De jaren-zestigstijl wordt
zelfs overdreven, want de rok
ken zijn nog korter, de heupen
nog strakker verpakt en de
borsten nog bloter of juist ge
accentueerd met brutale tops
en corsetjes.
En de ogen? Die lijken zelfs
nog meer op die van een Bar-
bie-pop; omlijst door wim
pers, langer dan die welke Liz
Taylor naar Richard Burton
opsloeg t'ijdens de verfilming
iri '61 van 'Anthony and Cleo
patra'.
De terugkeer van de jurk
was waarschijnlijk het be
langrijkste fenomeen op de
shows in Milaan. De benen
moeten bloot, hetzij onder een
mini-rokje, hetzij onder een
korte broek. Of onder een
jurkje, dat maar net de boven
benen bereikt en dat bij voor
keur is uitgevoerd in een
nauwsluitend stretch-materi
aal.
Overigens omvatten de Ita
liaanse collecties ook tal van
japonnen in de A-lijn of trape-
ze-vormige modellen, zoals
die te zien waren in Hepburns
beroemdste film 'Breakfast at
Tiffany's', dan wel zonnejurk-
jes met een haltertop voor in
de stad of voor aan het strand.
Zo liet Krizia bijvoorbeeld
gebloemde zijden hemdjurk-
jes zien voor overdag en met
zilverkleurige biezen afge
werkte exemplaren voor het
cocktail-uurtje. Naarmate de
avond vordert mag er wat Ma-
riuccia Mandelli, de ontwerp
ster achter het huis Krizia, be
treft steeds meer van lijf en le
den worden getoond. De
zoom van avondgewaden
stijgt dan ook steeds verder
naar boven, terwijl micro hot
pants, gecombineerd met bh-
tops volgens Mandelli een uit
stekende dracht voor de war
me zomeravonden zijn.
Deze ronduit sexy outfits
vormen een contrast met de
aanmerkelijk draagbaarder
kleding van Genny's, die keu
rige marine pakjes met grote
goudkleurige knopen liet
Dat de jaren-zestig-mode
ook kan herleven zonder
schaamteloze extravagantie
bewees Genny took met een
serie jurkjes, dusterjasjes en
blouses in fraaie oceaantinten
en versierd met afbeeldingen
van koralen, zeesterren en wa
terplanten.
Maar Gianni Versace ging
een stuk verder en liet avant-
gardistische jasjes met een
lovertjesdessin in pop-art-stijl
zien, maar ook een haast ein
deloze serie stretch-broeken
en jumpsuits, mini-jurkjes,
micro-rokjes en hot-pants.
Versace vulde het plankier
met meer kleuren dan welke
andere ontwerper ook, waar
onder heldere tinten blauw en
rood, neon-groen, geel, paars
Hij verbaasde het toch al en
thousiaste publiek overigens
niet alleen met zijn kleuren
pracht of met zijn strak om
het lichaam sluitende, super-
korte kleding, maar vooral
met de door de 'maestro' zelf
ontworpen dessins, die de
mannequins veranderden in
wandelende kunstwerken:
geometrische bloemmotie
ven, pop-art-decoraties en af
beeldingen van Hollywood-
mythes als James Dean en
Marilyn Monroe. Sommige
dessins waren op jasjes ge
schilderd, andere waren sa
mengesteld uit duizenden
lovertjes. Zelfs de bijpassen-
de schoenen, kousen en siera
den vertoonden nog hetzelfde
dessin.
Franse frivoliteit bracht
Karl Lagerfeld in de collectie
van het elegante huis Fendi
met zijn dierenriem-motieven
op t-shirts en strakke jumps
uits. Het centrale thema in de
collectie is de blouse, die los
wordt gedragen, met plooien
op de rug en soms voorzien
van doorschijnende voorpan
den. Daarnaast veel jurkjes in
linnen en zijde, veelal in mari
neblauw.
Ferre, die ook voor het
Franse huis Dior ontwerpt,
kwam met prachtige organza
blouses met grote kragen in
de typische elegante Ferre-
stijl op strakke leren hot
pants of leren broeken met
stoere ritssluitingen en kop
pels, die wat aan de agressieve
Parijse leer-look doen den
ken.
Overigens is Ferre niet de
mening toegedaan dat over
daad schaadt, want hij ver
sierde zijn ontwerpen met
grote bloemboeketten vol
sierstenen en met zoveel gou
den knopen en kettingen, dat
een Chanelcollectie er maar
povertjes bij af zou steken.
Zelfs Giorgio Armani, de
meest favoriete confectie-ont-
wefper van Italië, die naam
maakte door de 'mannelijke
look' tot mode te verheffen,
ging door de knieën voor de
verleidingen van het (vrouwe
lijke) vlees. Ook hij trok de
zoom van rokjes en korte
broeken op tot ver op de bo
venbenen. Strakke tops van
stretch-brokaat combineert
hij met zijden korte broeken,
waaronder hij - uiteraard -
schoenen met zeer hoge hak
ken liet dragen.
De tredmolen van het dagelijks bestaan mag de meesten van ons
dan weinig ruimte bieden voor spannende avonturende mode
voor voorjaar en zomer '91 compenseert voor een flink deel onze
behoefte aan sensatie en romantiek.
Want de mode voert ons mee naar onbekende verten. Naar on
herbergzame, Oorden bijvoorbeeld, waar het leven primitief en
puur is. Naar de diepe wateren van de oceaan met z'n exotische
plantengroei en fascinerende dierenwereld.
Maar ook naar plaatsen dichter bij huis; gebieden binnen het
verenigd Europa met elk een eigen folklore. En niet in de laatste
plaats naar het zonovergoten platteland, waar overladen bloe
mentuinen het decor vormen voor een zomer-idylle.
door Kitty van Gerven
Wijde doorknooprok in pepita-ruitje maar daarop een blouse
met pofmouwen en ruches in een veelkleurige streep voor haar.
Hij past zich geheel aan bij haar stijl in zijn gestreepte jean-
sjack., ikat overhemd en broek in een brede kleurige streep.
Silhouet
Het silhouet ondergaat nau
welijks een verandering. De
A-lijn wordt nog even voort
gezet, maar voor het overige is
de aandacht vooral gevestigd
op het bovenlichaam, waar de
schouders en de taille worden
geaccentueerd. Naar beneden
toe wordt de belijning smal
ler. Kort blijft in, hoewel ook
de lange, ruime rok tot net bo
ven de enkels z'n opwachting
weer maakt, maar zeker geen
vooraanstaande positie in het
modebeeld claimt.
Naast kleding die de li
chaamsvormen op soepele
wijze volgt, komen er het vol
gende seizoen ook heel wat
modellen, die een wat .ge
beeldhouwde' indruk maken.
Vooral de stugge materialen,
zoals linnen of verwevingen
van linnen en stevige katoen,
canvas of denim lenen zich
hiervoor. Een groot contrast
vormen deze met de soepele
kleding van cool wool, zijde
(vooral veel 'gewassen' zijde),
dunne katoen en broderie,
voile, viscose en micro-weef
sels. Opvallend is dat de
kunststoffen (onder meer ly
cra en glanzende polyamides)
vrijwel uitsluitend zijn weg
gelegd voor de jongerenmo-
de. De natuurlijke materialen
winnen in de rest van het kle
dingaanbod nog steeds ter-
Kleuren
Met de terugkeer van de
blauwtinten lijkt het palet
voor de nieuwe voorjaars- en
zomermode nagenoeg onbe
grensd. De aqua-kleuren ko
men vooral voor in combina
tie met koraalrood, geel, lime,
wit en off-white. Ook het klas
sieke rood-wit-blauw houdt
hog even stand, evenals de
wat sombere aardkleuren als
paars, flessegroen, brique, ter-
ra-cotta, chocolade, mosterd,
zand en kiezel, grijs en taupe.
Zwart wordt vooral gebruikt
als contrasttint met wit, maar
ook met harde kleuren rood,
fuchsia, zonnebloemgeel en
kobaltblauw. Het kleuren
gamma wordt komende zo
mer nog aangevuld met zon-
gebleekte pastels, zoals abri
koos, maisgeel, roze, crème,
porseleinblauw en lavendel of
lila.
Als bron van inspiratie voor
de dessins hebben de zee en
het land een vrijwel even
groot aandeel geleverd: de zee
met z'n vissen, waterplanten,
koralen en schelpen, het land
met zijn bonte pracht aan
bloemen en fruit, van grote
Van Gogh-achtige zonnebloe
men en royale trossen exoti
sche vruchten 'tot subtiele
bloesems.
Ook bloemmotieven zoals
die in de interieurstoffen
voorkomen en poëzieplaatjes
passen in de romantische
voorjaarsmode, evenals Ju-
gendstil-motieven, afbeeldin
gen van sterren en zonnen,
zoals we die uit de astrologie
kennen, maar ook van kunst
werken van Leonardo da Vin
ei en oud-Egyptische motie-
Sportiever zijn de stoere
strepen, kabels, vlaggen en
wapens, alsmede de haast niet
meer weg te denken dessins
uit de sportwereld. Heel bont
is de mix van folkloristische
dessins; bij de echte city-kle-
ding doen vooral de Hermès
dessins en de kleine ruitjes
het goed.
Overigens zijn niet alleen de
prints de smaakmakers in het
nieuwe modebeeld, maar ook
de versieringen in de vorm
van tressen of opgeborduurde
emblemen en wapens van
goud- of zilverdraad, de vele
opgestikte kraaltjes, satij
nenapplicaties en de koperen
nagels en knopen.
dasjes
Deze details zijn het rijkst ver
tegenwoordigd op de unifor
machtige jasjes met een staan-
dertje, een V-hals, een sjaal
kraag of een reverskraag, die
zowel in lange (tot over de bo
venbenen) als in korte versies
(bolero-model) voorkomen.
De wat mannelijke blazers
hebben een double-breasted
of een single-breasted slui
ting, maar daarnaast omvat de
nieuwe zomermode ook veel
tuniekvormige jasjes met kor-
Courrèges uit het begin van
de jaren zestig. Sportieve kle
ding die strak om het lichaam
sluit en in het oog springt
door de harde kleurcontras
ten (onder meer veel zilver) en
de stretch-stoffen of glazende
lakmaterialen.
De rokken waarop ze wor
den gedragen zijn niet meer zo
eenvoudig en strak als deze
zijn geweest. De rechte rok tot
op de knieën moet flink wat
plaats maken voor de wijde
korte (stroken)rok en voor
modellen met heupstukken
en steekzakkerï. Ook de over-
slagrok met een gedrapeerd
voorpand, soms zonder band,
wordt zeer actueel, evenals de
broekrok, die er van voren uit
ziet als een rok en van achte
ren als een broek.
De lange rokken tot net bo
ven de enkels, die in het mo
debeeld terugkeren, zijn wijd
en ingerimpeld of hebben bre
de platte of plisséplooien. Het
ziet er echter niet naar uit dat
deze lange modellen een zelf
de aandeel in het straatbeeld
zullen krijgen als de stadsber-
muda of de city-short, twee
belangrijke items in de nieu
we zomermode.' Ze zijn er in
geklede, maar ook in sportie
ve uitvoeringen, met rechte
pijpjes met een omslagje,
maar ook met iets toelopende
pijpjes of juist met wijd uitlo
pende pijpen.
Lange broeken
Datzelfde geldt voor de lange
broeken. Hoewel de klassieke
bandplooibroeken doorgaans
pijpen hebben, die naar bene
den toe smaller toelopen, zijn
er hier en daar ook nog pyja
ma-modellen te vinden. Het
meest actueel zijn evenwel de
strak aansluitende pantalons
met sigarettepijpen tot boven
de enkels of op de kuiten, zon
der bandplooien en met een
sluiting aan de zij- of achter
kant.
Terug van weggeweest zijn
de jumpsuits: sportief met
een ruim bovenlijfje, een bre
de ceintuur in de taille en
toelopende pijpen. En wat
nog even blijft (met name
voor de zeer slanken onder
ons) zijn de superstrakke
wielrenbroekjes van stretch
materialen tot net boven of
net onder de knie en de leg
gings tot op de enkels.
Truien
Deze strakke broekvormen
kunnen het best worden ge
combineerd met lange truien
met enigszins verbrede
schouders, die de draagster
nog slanker doen lijken. De
truien reiken komend seizoen
veelal tot op of over de heup
en en hebben een ronde hals.
Ze vallen vooral op door hun
stoere ingebreide kabels, hun
kleurrijke dessins, fraaie satij
nen applicaties of bor
duursels met goud- en zilver
draad. Helemaal in de roman
tische stijl zijn de wat meisjes
achtige gehaakte of handge-
breide truien met reliëfs en
naïeve vestjes met open ajour-
werk, kleine pompoentjes en
bloemetjes, die op het brei
werk liggen.
Op de wat warmere dagen
kunnen ze uitstekend worden
vervangen door simpele
hemdjes en t-shirtjes of door
tricot tops, waarvan die in de
marine-look soms zijn uitge
voerd met een capuchon, dan
wol door luchtige blouses.
Naast klassieke overhemd
blouses met een boordkraagje
met iets verlengde punten zijn
er komende zomer tal van
blouses met een ronde hals,
een afstaande vierkante hals,
De voorjaars- en zomermode
'91 lijkt één groot avontuur.
Toch zal er van veel spanning
nauwelijks sprake zijn. Daar
voor zijn de paden, waarlangs
de mode gaat, te vaak betre
den. Maar helemaal bij het
oude blijft het natuurlijk ook
niet. Daarvoor zorgen met na
me de dessins en de kleuren,
die ditmaal bepalend zijn voor
de verschillende thema's in de
niéuwe lente- en zomermode.
'Onderwaterlook'
Het meest opvallende van
deze thema's is een nieuwe va
riant op de aloude en inmid
dels zeer vertrouwde marine-
look. De ontwerpers doken
der water, in de duistere diep
ten van de oceaan, om inspira
tie op te doen. Het resultaat:
een veelheid aan vaak zeer
fraai gestileerde dessins van
exotische vissen, waterplan
ten, schelpen en andere 'on
derwater-taferelen', al dan
niet in combinatie met meer
bekende nautische motieven,
zoals ankers, kabels en stuur-
Deze modische speurtocht
naar de mythe van de zee be
tekent ook een herwaardering
van vrijwel alle denkbare
blauwtinten. De 'blauwen' -
van lavendel en blue via ko
balt en marine tot warm tur-
quoize en aqua-groen - vervul
len zelfs een zo dominante rol,
dat ze de mode van zomer '91
letterlijk een 'blauwtje laten
lopen.
Minder opvallend, zelfs wat
bedeesd, zijn de tinten in de
voortzetting van de ecologi
sche trend. 'Puur natuur',
daar draait het allemaal om in
dit thema, waarin we dan ook
veel (ongedessineerde) na
tuurlijke stoffen aantreffen in
de kleuren van de gebieden,
waar Moeder Aarde haar on
opgemaakte gezicht toont:
veel rood-bruinen en zand- of
kiezelkleuren. Functionaliteit
is een belangrijk kenmerk van
deze kleding, waarin hier en
daar wat elementen uit de
vroegere koloniale dracht zijn
terug te vinden.
Provence
De Provence is ditmaal geko
zen als decor voor de nostalgi
sche look waarin vooral de
zeer vrouwelijke, maar ook
wat ouderwetse jurken in zoe
te pasteltinten en vol kleine li-
berty-achtige bloemenprints
of juist zonnige bloem- en
fruitdessins uitstekend tot
hun recht komen.
Een stuk sportiever en aan
zienlijk harder van kleur is het
thema dat de eenwording van
Europa lijkt te verbeelden.
Een thema dat het vooral van
de dessins moet hebben: een
mix van folkloristische ele
menten, variërend van Scan
dinavische randmotieven, rui
ten en prints uit klederdrach
ten en zigeuner-motieven tot
tegel- en keramiekdecoraties
uit zuidelijke landen. Zelfs
een ware vlaggenparade ont
breekt hierin niet.
Voor de jongeren komt daar
nog een uvantgardistisch the
ma bij, waarin elementen zijn
terug te vinden uit de beroem
de ontwerpen van onder meer
te mouwen, safari-jasjes met
een tunnelceintuur en korte,
rechte modellen tot op de heu
pen a la de Chaneljasjes.
een V-hals of een gedrapeerde
hals. De nostalische blouses
hebben niet zelden een kan
ten kraagje of een strikje.
Kanten kraagjes, maar ook
met ruches afgezette kraagjes
komen eveneens voor op de
wat ouderwets aandoende zo
merjurken; hooggesloten mo
dellen, met een aansluitend
bovenlijfje en een wijde rok
tot op de kuiten. In deze stijl
passen ook de landelijke
schortjurken en overgooiers.
Prinsesselijn
Minder nostalgisch, maar
toch ook zeer vrouwelijk zijn
de enigszins couture-achtige
hoogzomer-jurken, mouw
loos, kort en zeer strikt de li
chaamsvormen volgend. Deze
jurkjes, waarin de prinsesse
lijn weer terugkeert, hebben
een lage vierkante of ronde
hals en een aangezette tulp-
vormige rok. Voor de meer
klassiek ingestelden onder
ons blijven er allerlei door-
knoopjurken en robes-man-
teau.
Voor de nog frisse voor
jaarsdagen wint de sportieve
blouson het in 1991 van de re
genjas. Wie zo'n superlichte
blousons van micro-fibres of
parka met een tunnelceintuur
en een capuchon echter niet
gekleed genoeg vindt, kan
kiezen uit een grote variatie
aan heuplange of driekwart
jassen in de A-lijn, soms met
een grote matrozenkraag,
soms met een grote platte
kraag, maar vaak ook met een
capuchon. Jassen, die ons uit
stekend beschermen tegen de
eerste Maartse buien, welke
het nieuwe zomerseizoen zul
len aankondigen. Een sei
zoen, dat wat de mode betreft,
niet echt veel verrassingen zal
opleveren, maar daarentegen
wel heel kleurrijk en vrolijk
belooft te worden.
Een kleurige, druk ge
dessineerde body en bij
passende leggings van
Zij.
Jasje en city-bermuda in een Schotse ruit. Het jasje heeft een
kraagloze hals, grote opgezette zaken en opvallende knoopac-