Imiteren om ooit jezelf te worden
'Ook na de Soundmixshow
maak je veel meer
kans als je niemand nadoet'
ZATERDAG 9 FEBRUARI 1991
De Soundmixshow van Henny Huisman is al jaren een top
per in het televisie-amusement. Sommige deelnemers wor
den 'Bekende Nederlander' zoals bijvoorbeeld Gerard Jo
ling of het nieuwste idool Marco Borsato, maar de meesten
breken niet echt door. Ze halen het niet, verdwijnen in de
grijze massa, stoppen of blijven een bekende artiest imite
ren om ervaring op te doen en contacten te leggen. Iemand
nadoen in de hoop ooit succes te kunnen boeken met een
eigen repertoire. Werkt dat? Reacties uit de zaal: "Je hebt
veel meer nodig dan alleen een mooie stem", en "Je maakt
veel mee.r kans als je niet imiteert",
door Brenda Filippo
De 25-jarige Stan Peeters uit Beeg-
den (Limburg) houdt zich met zijn
band 'Split-Image' voorlopig nog
bezig met imitatie. Wie 'Split-Image
boekt kan kiezen uit een Prince-,
Queen- en Rolling Stones-show. Op
één avond geeft 'Split-Image' in to
taal vier optredens. De bandleden
doen twee van de drie bovenge
noemde shows en nog eens twee se
ries van top-40 liedjes. Het slaat aan:
voor dit jaar staan alweer honderd
optredens in discotheken en scho
len door het hele land op het pro
gramma.
Desalniettemin wil Peeters dol
graag doorbreken als Stan Peeters.
De afgelopen jaren heeft hij veel ei
gen liedjes geschreven. Dit jaar wil
hij die actief promoten. "Ik ga opna
mes sturen naar iedereen die mis
schien geïnteresseerd zou kunnen
zijn", zegt hij enthousiast.
Derde
Vijfjaar geleden deed Peeters mee
aan de Soundmixshow. Zijn vrien
din en z'n moeder hadden hem op
gegeven als Prince, omdat hij een
beetje op hem lijkt. Hij werd derde.
Hoewel Peeters niet tot de finalis
ten behoorde, raakte hij toch ver
zeild in de artiestenwereld. Tijdens
de voorrondes werd hij ontdekt
door het echtpaar Van der Kolk, dat
een theaterbureau in Hilversum be
heert. Daarna volgden optredens in
Nederland, Zwitserland, Oosten
rijk, Duitsland, Mallorca en België.
Voorlopig werkt Peeters overdag
nog in een champignonkwekerij en
zingt hij alleen in de avonduren. Hij
werkt hard om van zijn passie zijn
beroep te maken, maar blijft erg
nuchter: "Mocht het niet lukken,
dan heb ik pech gehad".
Stan Peeters staat al vanaf zijn
vijftiende op het podium. Vooral in
het begin componeerde hij veel,
maar tot een doorbraak kwam het
niet. "Omdat ik nog niet voldoende
ervaring had. Nu ben ik een stuk
verder. Ik heb veel meer podiumer
varing, weet een beetje hoe de mu
ziekwereld in elkaar zit en ik heb de
broodnodige contacten opgedaan".
Dat je bekend zou kunnen wor
den zonder hard te werken, gelooft
Peeters niet. "Vergeet het maar",
zegt hij verontwaardigd. "Er zullen
best wel mensen zijn die dat is ge
lukt. maar over het algemeen moet
je presteren, creatief zijn en boven
de middelmaat uitsteken. "Je moet
kunnen inspelen op het publiek en
contact zoeken met de mensen".
Dat lukt hem zijn band tot nu toe
aardig, daarom is hij ook optimis
tisch over zijn kansen. "Vijfjaar ge
leden "stuurde ik geregeld demo's
met eigen muziek op naar platen
maatschappijen. Daarna heb ik het
veel te druk gehad met optredens
en liedjes schrijven. En daar heb ik
volgens mij goed aan gedaan. Ik
denk dat ik met mijn huidige mu
ziek en ervaring een veel betere
kans maak. Je hoeft niet per defini
tie achttien te zijn om popmuziek te
maken".
Piet van der Kolk is manager van
Theaterbureau 'Hilversum'. Nadat
de Soundmixshow een succes was
gebleken, werd het bureau opge
richt om de talenten te begeleiden.
Van der Kolk is ervan overtuigd dat
het een 'cultuurshock' voor de deel
nemers betekent om in hun gewone
'kloffie' door Henny's schuifdeuren
te stappen en terug te komen als
grote sterren die voor een miljoe
nenpubliek moeten optreden.
Om niet te verdwijnen in de grijze
massa van artiesten die het nooit
hebben gemaakt, moet je volgens
hem meer in huis hebben dan durf
en uitstraling alleen. "Het publiek
verwacht van de artiest dat deze
zich als zodanig profileert. Na een
televisie-optreden kun je niet met
krulspelden in de HEMA winke
len", zegt hij.
"Veel talenten denken dat het
succes ze wel zal komen aanwaaien
omdat ze zo'n mooie stem hebben.
Zangtalent bepaalt het echter maar
voor 25 procent. Er zijn heel wat
mensen met een prachtige stem yan
wie ik zeker weet dat ze het niet zui
len redden, omdat ze niet de bagage
in hun tas hebben om te kunnen
overleven. Om bekend te worden,
moet je bereid zijn hard te werken
en voor een paar centen het hele
land door te reizen. Dat kunnen er
niet veel".
"Negen van de tien talenten zeg
gen dat ze door Hilversum zijn ka
potgemaakt. Dat is niet waar: we zit
ten te springen om nieuw talent.
Maar ja, als het liedje niet goed is,
wordt het ook niet gedraaidHij
geeft toe dat de artiest daar niet al
tijd iets aan kan doen. "Die krijgt de
nummers aangeboden door een
maatschappij. Uitzoeken is er
meestal niet bij; de meesten zijn al
lang blij dat ze een plaat kunnen
maken".
Niet iedereen heeft de Soundmix
show nodig om succes te hebben in
de amusementswereld. Zonder dat
ze ooit aan de wedstrijd heeft mee
gedaan, is de 24-jarige Jane Kelly
uit Zwolle al drie jaar een veel ge
vraagd artieste in binnen- en bui
tenland met haar Madonna-act. Ze
cassettebandjes op naar platen
maatschappijen. "De meeste produ
cers kennen mijn muziek en weten
wat voor een type ik ben. Verder
weten ze waar ze me kunnen berei
ken als ze een optreden willen boe-*
ken".
Het succes van de Soundmix
show bracht de Leidenaars Henny
Leeflang en Ruud Haamke op het
idee jaarlijks een zangfestival in
Leiden, Roelofarendsveen, Hille-
gom en Scheveningen te organise
ren. Het is daarbij niet de bedoeling
dat bekende artiesten worden geï
miteerd, al zingen de meeste deel
nemers wel liedjes van anderen.
Maar wie de beste stem heeft, wint.
De echt gedrevenen gaan ook
daarna nog door met zingen en op
treden. of proberen het alsnog met
een imitatie in de Soundmixshow.
Zo is de 20-jarige Louiy de Bruin uit
Voorhout uitgenodigd om deze
maand auditie te doen voor de
Soundmixshow. "Mijn broer heeft
me opgegeven. Maar eigenlijk heb
ik een hekel aan imitatie", vertelt
De Bruin, die in 199Ö meedeed aan
de zangfestivals in Leiden, Roelo
farendsveen en Scheveningen.
"Niemand kent Peter Douglas maar
als je het over de Nèderlandse
Frank Sinatra hebt. weet iedereen
wie je bedoelt". Toch wil hij wel
meedoen, 'omdat ik denk dat ik
daarna wel van dat etiket afkan ko
men en ik in Hilversum misschien
contacten op kan doen'.
Ook Ruud de Noten (32) uit Al
phen aan den Rijn wil graag aan de
Soundmixshow meedoen. Hij zong
eerder bij een operakoor en een ope
rettevereniging en trad op in allerlei
talentenjachten die 'm al enige be
kendheid en een aantal uitnodigin
gen bezorgden. Onlangs werd hem
ook gevraagd een tweede bandje op
te sturen naar Hilversum en nu
wacht hij op de felbegeerde uitnodi
ging voor een auditie
Duo
Dat het ook anders kan bewijzen de
Leidae Ingrid Mank <221 en DmièDe
Mulder (21), die vorig jaar mee de
den aan het zangfestival in Leiden
en Roelofarendsveen. Zij vormen al
twee jaar een duo onder de naam
'Id's Way' en zijn momenteel bezig
met een theaterprogramma waarin
ze gedichten van onder andere Ju
les Deelder en Bart Chabot zingen
"Maar we zien voor ons geen toe
komst in het theater Wel in ons
duo".
Tot nu toe hebben ze éen eigen
nummer gemaakt "W«- willen OM
op eigen werk toeleggen, maar zoe
ken nog naar een eigen stijl", zeg
gen ze. En die vind je niet in de
Soundmixshow. Ze peinzen er dan
ook niet over zich daarvoor op te ge
ven. ."Natuurlijk hebben we het er
wel eens over gehad, maar we wil
len niemand nadoen. We willen er
zelf komen".
vindt het bijzonder vervelend dat
mensen denken dat ze 'alleen maar'
Madonna nadoet. "Ik zing de liedjes
van Madonna en kleed me als Ma
donna, maar verder ben ik mezelf.
Ik heb mijn eigen stem, mijn eigen
look", zegt ze verontwaardigd.
In het begin van haar Madonna
carrière was ze zó met de popster
bezig dat ze zich soms Madonna
voelde. "Onbewust kleedde ik me
zelfs in mijn privéleven zoals zij".
Ze heeft echter nooit alle uiterlijke
veranderingen van haar voorbeeld
gevolgd. "Ik ben altijd meer het Ma
rilyn Monroe-type geweest. Verder
zing ik uit Madonna's repetoire al
leen de liedjes die ik leuk vind".
Eigen manier
De danspassen van Madonna stu
deert ze nooit in. "Ik heb mijn eigen
manier van dansen en die hangt af
van de ruimte en het publiek. Als ik
voor een zaal met tienduizend men
sen optreed en een podium tot mijn
beschikking heb, kan ik een hele
dansshow opvoeren. Als ik op een
feestje voor twintig mensen sta,
treed ik de aanwezigen persoonlijk
tegemoet".
Kelly heeft een volledige baan
aan haar werk als Madonna. Ze
zingt in Duitsland, Frankrijk, Zwit
serland en Belgie en probeert in het
buitenland zoveel mogelijk optre
dens achter elkaar te plannen. Dat
lukt niet altijd. "Soms heb ik er
twintig in vijf dagen en dan weer
heb ik paar weken weer veel minder
werk".
Ze wilde aanvankelijk danseres
worden en begon met dansen toen
ze zes was. Na de middelbare school
volgde ze een jaar lessen aan een
high school in Chicago. Daar kon
den leerlingen auditie doen voor
een toneel- en zangclub, waar haar
belangstelling voor zang werd ge
wekt. Kelly won dat jaar de Music
Award in de club, waarin hard werd
gewerkt. De groep gaf ook geregeld
voorstellingen in Chicago. "In Ame
rika is zo'n clubje een bloedserieuze
zaak", aldus Kelly.
Terug in Nederland ging ze in
haar woonplaats Zwolle bij een
band zingen. Daarnaast had ze aller
lei baantjes als receptioniste, telefo
niste, administratief medewerker
en secetaresse. "Ik hield het nooit
langer uit dan drie maanden. Ik
moet mijn eigen baas zijn", lacht
Kelly, die zichzelf een vrijbuiter
vindt. "Na een jaar of twee kwam ik
via via in contact met Theaterbu
reau Hilversum".
Bij het theaterbureau begon ze
haar Madonnacarrière. "Met het
idee een echte ster te worden. Dat
wil ik nog steeds. Alles wat ik tot nu
toe heb gedaan, stond in het teken
daarvan. Ik zal nooit zeggen dat ik
het heb gemaakt, want dan sta je
stil. Je kan pas zeggen dat je wat
hebt bereikt als je ermee ophoudt",
vindt Kelly.
De nep-Madonna heeft altijd haar
eigen weg uitgestippeld en gelooft
dat ze daar goed aan heeft gedaan.
"Want ik doe allerlei ervaringen op
die ik later kan gebruiken". Ze
vindt vooral belangrijk dat ze heeft
geleerd zakelijk te zijn. "Je moet ei
sen durven stellen. Het is belangrijk
datje leert jezelf niet te kort te doen;
dat je weet wie je wel en niet kunt
vertrouwen; dat je leert niet in te
gaan op allerlei aanbiedingen. Er
zijn altijd mensen die van alles belo
ven en je eeuwenlang aan het lijntje
houden voor platencontracten".
Kelly vindt datje moet proberen de
zaken in eigen hand te houden.
"Want de meeste aanbiedingen zijn
wel goed voor je, maar zijn nog be
ter voor de tegenpartij
Auditie
Vorig jaar deed ze auditie voor de
dansacademie. Ze werd aangeno
men. maar zag toch af van de oplei
ding. "Ik ben te ver in mijn huidige
werk om dat zo maar weg te gooien,
want ik geloof niet dat je twee din
gen tegelijk goed kunt doen. Ik wil
de gewoon zien of ik een kans
maakte op de academie", legt ze uit.
Als de kans zich zou voordoen,
zou Kelly dolgraag een band achter
zich willen hebben. Het lijkt haar
ideaal met mensen samen te wer
ken met wie ze eigen nummers kan
maken. "Ik wil mijn eigen teksten
schrijven. Ik zou iets willen maken
wat echt nieuw is. De muziek zou
bizar moeten zijn maar ook com
mercieel. Het liedje moet in de top-
40 kunnen komen", zo droomt ze
over de toekomst.
Om zich van anderen te kunnen
onderscheiden, wil ze best wat risi
co's nemen. Ze denkt bijvoorbeeld
dat ze zonder al te veel moeite van
het Madonna-etiket af kan komen
"Ik heb de kwaliteiten. Ik heb een
eigen stem, een aardige uitstraling
en ik kom goed over op het podium.
Zelf vindt Kellv dat ze steeds min
der op Madonna lijkt. "Hoewel ik
me nog steeds kleed als Madonna
en haar liedjes zing, word ik steeds
meer mezelf. Voor het publiek en
mezelf is dat heel positief. Mensen
zeggen heel vaak: Ik hou helemaal
niet van Madonna, maar jou vind ik
fantastisch".
De Rotterdamse Denise Wijn
gaarden (28) maakte een heel ande
re keuze. Ze deed in december 1985
mee aan de Soundmixshow, werd
tweede als Diana Ross, maar wilde
na haar tv-debuut niet meer optre
den als de zoveelste imitator van de
een of andere beroemdheid. In 1986
trad ze onder haar eigen naam Deni
se zo'n honderd keer op. Daarbij
was ze wel bereid haar 'soundmix-
medley' van Diana Ross te zingen,
maar verder bracht ze alleen eigen
repetoire.
Ze is zielsgelukkig met de keuze
die ze vijf jaar geleden maakte. "De
mensen boeken nu Denise en niet
Diana". Toen ze met een stel sound
mixers naar het buitenland ging,
maakte ze naar eigen zeggen iets
'prachtigs' mee. "Tijdens het optre
den werden de soundmixers aange
kondigd als de 'Dutch' Madonna en
'Dutch' Barbra Streisand, maar mij
noemde de presentator 'Denise' en
niet de 'Dutch' Diana Ross"
Raad
Hoewel ze Diana Ross een fantas
tische artieste vindt, wil Denise
Wijngaarden liever niet meer aan
haar soundmix-optreden worden
herinnerd. Na haar bezoek aan Hen
ny Huisman heeft ze Ross nooit
meer geïmiteerd. "De jury zei ook
'Je bent niet Diana Ross, je bent je
zelf en dat moetje gaan uitbuiten",
vertelt ze. Die raad heeft ze opge
volgd.
Verder vindt Denise dat je veel
meer kans maakt door te breken als
je niet imiteert. "Want als een jonge
re Diana Ross-imitator in het voet
licht zou treden, zou ik opzij worden
gezet". Met haar eigen repetoire en
stijl hoeft de Rotterdamse zich daar
over geen zorgen te maken.
Vorig jaar is Wijngaarden begonnen
met een studie aan het Rotterdamse
conservatorium. Als hoofdvak heeft
ze jazz/lichte muziek gekozen. "Ver
der leer ik arrangeren, noten lezen
en schrijven en piano spelen". Ze
heeft voor het conservatorium ge
kozen omdat ze "langer mee wil in
het beroepscircuit".
Als kind zong ze en wilde ze be
roemd worden. "Vroeger dacht ik
dat ik het wel even zou maken". Nu
denkt ze wat genuanceerder over
haar toekomst. Ze hoopt nog steeds
bekend te worden, maar ze is heel
tevreden dat het gaat zoals het gaat,
met een gemiddelde van een optre
den per week in discotheken en tij
dens personeelsfeesten. "Ik heb een
fantastisch leven zonder dat ik ooit
een hit heb gemaakt
Hoewel ze nog steeds in haar gro
te doorbraak gelooft, stuurt ze geen
Jane Kelly: "Ik zing de liedjes van Madonna en kleed me als Madonna, maar verder ben ik mezelf'.