Terugkeer pas na Saddam Bombardement op de psyche Stichting UAF wil vluchtelingenstatus voor Iraakse studenten SCHOP Onze taal ENKWIJZER - ZATERDAG 9 FEBRUARI 1991 Hij wil niet vertellen op welke wijze hij zijn land heeft verlaten. Mehdi (24) is verdwenen uit de registers van Irak. Zijn spoor houdt na de middelbare school abrupt op. Ook zijn familie heeft er geen flauw vermoeden van waar hij zich thans bevindt. "Ik kan geen contact met ze opnemen. Ik heb ze ook nooit verteld dat ik niet meer zou terugkeren. Ik had ze daarmee in groot ge vaar gebracht. Saddam Hussein betekent voor mij problemen". door Xandra Feije Mehdi is een van de 1100 student-vluch telingen die door de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF in Utrecht worden ondersteund. Die ondersteuning bestaat uit een financiële bijdrage in de kosten van levensonderhoud- en studie. Ook kunnen de studenten er voor studie begeleiding terecht. Volgens UAF-directeur Bleichrodt wonen in Nederland 46 Iraakse student vluchtelingen. Vijftig procent van hen is inmiddels door Justitie erkend als vluch teling. "Wij hebben de verhalen van deze mensen serieus genomen. Het is ons al lang duidelijk dat het in Irak niet deugt. Nu het openlijk zichtbaar wordt wie Sad dam Hussein is, vinden we dat deze vluchtelingen in Nederland versneld een status moeten krijgen", zegt Bleichrodt met gevoel voor strategie. "We hebben onze kanalen en zullen er voor zorgen dat begin deze week ons verzoek bij de staatssecretaris van justitie ligt". Opgedroogd Het UAF bemiddelt ook bij de individue le aanvraag van een status. Doorgaans duurt het voor iedere vluchteling zo'n drie tot vier jaar, voordat hij zeker weet of hij in Nederland kan blijven. "Geluk kig krijgen de meesten van onze studen ten een status. Alleen is het zo vreselijk vervelend dat het zo lang duurt. Want als je na vier jaar wachten nog met een stu die moet beginnen, zijn je hersens opge droogd. zoals iemand dat laatst zei. Het heeft geen zin in de tussentijd fiiets te doen. Maar als je niet zeker weet of je kunt blijven, is dat wel degelijk van in vloed op je studieresultaten. Denk je eens in dat de Iraakse studenten het risi co lopen teruggestuurd te worden. Daar om dus, moeten ook juist zij zekerheid krijgen". Bleichrodt tekent er overigens bij aan dat de meesten van 'zijn' studenten 'bij zonder goed' zijn. In dat opzicht wil hij niet onvermeld laten dat staatssecretaris Gabor (landbouw, visserij en natuurbe heer) eens als Hongaarse vluchteling bij het UAF aanklopte en ook met behulp van het UAF zijn studie heeft afgerond. "Toen ik hoorde dat Gabor was benoemd tot staatssecretaris, ben ik eens in onze archieven in de kelder gaan speuren. De naam kwam me bekend voor. En ja hoor, in het financiële archief uit '57 en '58 kwam ik zijn naam tegen. We hebben daar toen een stukje over geschreven in onze uitgave. Daar zijn heel wat positieve reacties op gekomen". Hij doelt daarmee op de donateurs. Het UAF is een particuliere organisatie, die volledig draait op giften van derden zoals wetenschappers, studenten en maatschappelijke organisaties. "Wij heb ben bewust gekozen voor onafhankelijk heid, zodat we onze eigen koers kunnen varen. Het is dan natuurlijk erg leuk, wanneer onze donateurs zien dat de stu denten het heel ver kunnen schoppen". Problemen Mehdi is opgegroeid in Baghdad. In zijn prille jeugd had hij al besloten zijn land te ontvluchten. Dat zou gebeuren, wan neer hij zijn middelbare school achter de rug had. Zijn ouders, twee broers en vijf Mehdi: "Zolang hij in Irak de baas is zal Irak in de problemen zitten. Dat geldt ook voor mijzelf. Hussein betekent voor mij problemen". rroto gpd) zussen hebben nooit iets van zijn plan nen geweten. Op een dag kwam hij ge woon niet meer terug. Hij is naar een an dere plaats getrokken en van daaruit het land ontvlucht. "Ik had in Irak grote problemen. Ik was lid van een organisatie die het be wind van Saddam Hussein kritiseerde. En weet je hoe het gaat? De geheime po litie komt op een dag bij je op bezoek. Je wordt in een kamer gezet en mag er niet meer uit. Vervolgens moetje familie toe kijken als je wordt neergeschoten". Schijnbaar emotieloos vertelt hij het verhaal. Hij woont sinds negen maanden in Nederland in het dorp Ameide. Hij is de Nederlandse taal al redelijk meester. Hij praat zachtjes en af en toe worden de klanken van het Arabisch vermengd met Nederlandse woorden. Daardoor is er niet meteen herkenning. Maar als hij gaat uitleggen, is het duidelijk wat hij be doelt. Over zijn gevoel hoeft niet te wor den gepraat. Het is duidelijk hoe het voelt, wanneer de band met je familie de finitief is doorgesneden en je niet kunt informeren of ze ongedeerd zijn. Alhoe wel, valt zoiets wel te begrijpen als je het niet zelf hebt meegemaakt? Mehdi is zo'n student die bij het UAF wordt verder geholpen. Want lang niet iedere vluchteling-student komt in aan merking, legt Bleichrodt uit. "Omdat we werken met geld van particulieren, wil len we het zo goed mogelijk besteden". Daartoe is er een aantal medewerkers dat in een eerste gesprek met de student de situatie en omstandigheden in het land van herkomst goed kan taxeren, vertelt de directeur. "Ik heb ook dagelijks con tact met Amnesty International. Die schrijven lijvige rapporten over de gebie- Vliegen De reiswereld is in rep en roer. Er worden geen reizen meer geboekt. Mensen mzijn bang om met zoveel acro batiek van gevechtsvliegtui- Ogen op het scherm zelf het luchtruim te kiezen. De drei- gementen van een dolgedraai- de dictator in een bunker er- gens in Irak worden kennelijk serieus genomen. In Amerika mogen Irakezen zelfs niet meer mee. Ze gaan maar lopen. Vliegen is niet alleen besmet, het is zelfs gevaar lijk. In elke hangar schuilt mogelijk een terrorist. Brrr. Dan maar met de auto op Gek eigenlijk, gezien het aantal weg- piraten op de Nederlandse wegen. Elke dag stappen miljoenen mensen zonder blikken of blozen in hun koekblik. In weer en wind jakkeren en vliegen ze over het asfalt, en geen Smit-Kroes, Maij-Weggen of oliecrisis die ze daar van af kan brengen. Aan gevaar wordt niet gedacht. Niemand die opkijkt bij de dagelijk se lijst van slachtoffers. Niemand die ook maar met de ogen knippert bij het zien van de doden en gewonden. Wat maakt vliegen zo anders dat zil verkleurige vogels met al hun bevei- lingsapparatuur worden genegeerd, terwijl de gevaarlijke en onberekenba re bolide in de gunst blijft? Een cynische Israëli merkte het on langs al op. De raketaanvallen op Tel Aviv redden meer mensenlevens dan ze nemen. De Scuds, die de mensen massaal binnen houden, zijn nu een maal minder trefzeker dan Opel, Ford en Volkswagen. Zo gedacht ziet ieder een die niet gaat vliegen, ze vliegen. HANS JACOBS Uitgekleed. Bloot heeft niet veel meer om het lijf. Veronica heeft de pin ups van het scherm gehaald en de di recties van de Folies Bergères en de Moulin Rouge in Parijs zien steeds min der kans mensen tot een striptease van de portemonnee te vefleiden. Kortom, naakt loopt lijkt te behoren tot de aan kleding van alledag. Het CDA-deel van de Nederlandse regering heeft gretig op die nieuwe mo de ingehaakt. Onder het motto 'uitkle den van mensen die al krap in het tex tiel zitten, valt niet op' wordt er serieus over gedacht de koppeling te ontkop pelen. Bovendien willen de christen democraten een gedeelte van de ont wikkelingshulp aan de eigen ontwikke ling besteden. Voor beide ingrepen vallen uiteraard genoeg argumenten te bedenken. Als je het zelf koud hebt, leen je niet jè jas uit aan mensen die zich aankleden met zonnestralen. En uitkeringsgerechtig den die ondanks alle aanbiedingen van 'Den Haag' nog niet tot inkeer komen, vragen er toch om dat ze in hun hemd worden gezet. De regering is geen Le ger des Heils. Wie wil werken, kan trouwens ook best werken vinden. Als je maar wilt. Er is genoeg werk. Dat tonen de dalen de werkloosheidscijfers wel aan. Nog even en de groep werklozen is zo klein dat zij ergens op de Veluwe in een re servaat bij elkaar kunnen worden ge zet. Als een moderne cancan-groep die de Folies Bergères en de Moulin Rouge definitief overbodig maakt. JAN PREENEN VAN VLIJMEN Groen Links is tegen oorlog. Net als ieder welden kend mens. Niet iedereen is tegen de Golfoorlog. Veel mensen zijn ook zo bleek van de week nog uit een opinie peiling niet vóór de Golfoorlog, maar ze vinden dat-ie wel nodig is. Het CDA-kamerlid Van Vlijmen is te gen Groen Links. Dat kun je althans af leiden uit de opmerkingen die hij deze week in het openbaar, in de Tweede Kamer, over Groen Links maakte. Groen Links, zo zei hij, lijkt op de NSB. Want Groen Links is tegen de Golfoor log. En dus vóór de dicatator Hussein, zo was kennelijk de redenering. En de NSB was vóór de dictator Hitier. Maar in werkelijkheid is Groen Links tegen Hussein. Als Van Vlijmen tegen Groen Links is, is hij zelf eigenlijk vóór Hussein. Wie in de Tweede Kamer zit, mag in die vergaderzaal alles zeggen wat hij/zij wil. Dat staat in de wet. Een Kamerlid mag dus helaas de meest wansmakelijke vergelijkingen maken. Van Vlijmen heeft achteraf zijn excu ses aangeboden. Zijn fractieleider Brinkman heeft ook verontschuldigin gen gemaakt. Voor de Kamer is de kous daarmee af. De vraag is alleen waarom? Want toen Van Vlijmen de gewraakte opmerking maakte en Groen Links bij monde van Ria Beckers opheldering vroeg, herhaalde de CDA'er welover wogen en zeer bedachtzaam: "Groen Links lijkt op de NSB". Wat hebben we aan Kamerleden die de reikwijdte van hun uitspraken niet beseffen? Wat hebben we aan Kamerle den die groteske vergelijkingen trek ken met de Tweede Wereldoorlog? Had Brinkman in plaats van excuses aan te bieden Van Vlijmen niet beter kunnen vragen te vertrekken? RAYMOND PEIL den waar de mensenrechten worden ge schonden". Als voorbeeld laat hij een rapport zien waarin precies met datum en jaartal staat vermeld waar een bepaal de vakbond bijeen is geweest. Het rap port meldt vervolgens dat de bijeen komst na afloop uit elkaar is geslagen en dat het bestuur in de gevangenis zit. Selectie De studenten die met hulp van het UAF in Nederland gaan studeren, moeten in het eigen land minimaal middelbare school hebben gehad. Het is de bedoe ling dat zij in Nederland een hogere op leiding gaan volgen, naar het hoger be roepsonderwijs of de universiteit gaan (een enkeling gaat naar het mbo). "Een eerste selectie doet zich automatisch voor als het gaat om het spreken van de Nederlandse taal. Studenten die heel hard werken om het Nederlands onder de knie te krijgen, zijn gemotiveerd om te gaan studeren". Het UAF is opgericht in 1948 en be schouwt zichzelf als de oudste vluchte- lingorganisatie in Nederland. In het pand van de organisatie ligt hartver scheurende historie. De wereld telt 15 miljoen vluchtelingen, van wie tien pro cent in Europa leeft. Het UAF werd op gericht om de stroom intellectuelen uit Tsjechoslowakije op te vangen. In '56 kwamen de Hongaren en de Koude Oorlog bracht nog meer vluchte lingen uit Oost-Europa op de been. In de jaren zeventig kwamen Griekse en Por- tugeese studenten naar Nederland. Toen Amerika in oorlog was met Vietnam, kwamen vervolgens de Amerikaanse dienstweigeraars. Daarna zochten de La tijns-Amerikanen hun heil in Nederland Vervolgens werd het in sommige Afri kaanse landen onleefbaar en nu komen er ook studenten uit Azië. Al die verhalen zijn met de oude vestiging verbonden, in april zal het UAF een nieuw gebouw be trekken. Sindst de Koude Oorlog tot het verle den behoort, neemt het UAF een duide lijk standpunt in iedere student die wordt vervolgd, of het nu gaat om 'links' of 'rechts' moet in aanmerking komen voor steun. De universele verklaring van de rechten van de mens, is daarvoor het lijfboek. "Er wordt wel eens negatief ge sproken over de hulp die wie bieden. Maar ik verzeker dat deze mensen heel veel bijdragen aan onze samenleving. Onbewust kiezen ze vaak voor een studie die voor hun eigen land waardevol is. Ze kiezen daardoor heel anders dan Neder landse studenten", vertelt Bleichrodt. Zo volgt veertig procent van de UAF-stu- denten een exacte of technische studie "En ons land heeft een tekort aan werk- i die beroepen". Bang Mehdi vertelt dat in de oorlog van zijn land met Irak iedere familie wel iemand heeft verloren. "Wij zijn dorstig naar de mocratie. Wat Saddam Hussein nu heeft gedaan met de inval van Koeweit, ver oordeel ik. Nu zullen weer heel veel jon ge Irakezen en onschuldige burgers, ook in Koeweit, gedood worden. En ik ver moed dat veel Irakezen tegen de oorlog zijn. Maar iedereen is bang. Als je voor je mening uitkomt, ben je in levensge vaar". Mehdi is ervan overtuigd dat Sad dam Hussein telkens opnieuw zal probe ren oorlog te voeren. "Zolang hij in Irak de baas is zal Irak in de problemen zitten. Dat geldt ook voor mijzelf. Hussein bete kent voor mij problemen". En zolang Hussein in Irak zit, zal Meh di niet naar zijn vaderland terugkeren. Mehdi is hard aan het studeren op het Nederlands. Deze middag nog, heeft hij een examen achter de rug. Hij is inmid dels ingeschreven bij de Technische Universiteit in Delft waar hij het r studiejaar hoopt te beginnen DOOR JOOP VAN DER HORST eu. Hoeveel landen zijn er nodig voor een we reldoorlog? Alle landen van de wereld7 Dan is er nog nooit een echte wereldoorlog geweest Spreken we misschien bij 10 lan den al van een wereldoorlog7 Bij 207 Ma ken 29 landen samen een wereldoorlog, of zijn er minstens 43 voor nodig7 Moeilijk te beantwoorden vragen Ook wel griezelige vragen Spot er maar met mee. Praat er liever met over. We spreken van de Golfoorlog of de oorlog in de Golf. Het is best mogelijk dat we eigenlijk al in de Derde Wereldoorlog zitten maar we noe men hem in ieder geval nog niet zo. Een enkeling maakt het grapje dat hij van na de oorlog is en dat zo houden wil Maar we vinden het een macaber grapje De media spreken ook consequent van de Golfoor log. Er ligt duidelijk een taboe op de woor den Derde Wereldoorlog. Een begrijpelijk taboe. We hopen dat het zo erg niet zal worden, dat het niet no dig zal zijn om van de Derde Wereldoorlog te gaan spreken En het lijkt wel alsof we. door deze strijd wereldoorlog te noemen, het onheil dichterbij zouden halen Daar om spreken we angstvallig van de oorlog in de Golf De Golf is immers geruststel lend ver weg. Behalve een automerk hoeft er bij ons m de buurt mets te veranderen, hopen we. Ooit eens moet voor het eerst gespro ken zijn over de Tweede Wereldoorlog Het zou me met verbazen als deze bena ming pas gebruikt werd geruime tijd na het uitbreken Ongetwijfeld zal er m de jaren '20 en '30 geregeld gesproken en geschre ven zijn over het gevaar van een tweede wereldoorlog En daarbij zullen die woor den wel gebruikt zijn. Met kleine letters Maar wanneer werd na het uitbreken voor het eerst hardop gezegd of geschre ven dit is de Tweede Wereldooflog7 Ik denk dat er enige tijd overheen ging, voor dat men het hardop zo durfde noemen. Als mijn theorie klopt, dan zijn er best voor beelden te vinden van tweede wereldoor log voor 1939 en na 1940, en weinig of geen voorbeelden uit de jaren 1939 en 1940 zelf. Maar als ik me vergis, moeten de lezers me maar corrigeren Hoe lang bestaat het woord wereldoor log al7 Is het een woord uit de jaren 1914- 1918, of is men die periode pas later zc gaan noemen? Of bestond het woord a veel eerder7 Is bijvoorbeeld de Napoleon tische tijd, toen vrijwel de hele westerse wereld erbij betrokken was. al wereldoor log genoemd7 Het antwoord is voor verschillende taler niet gelijk In het Nederlands is het woorc wereldoorlog inderdaad iets van de perio de 1914-1918 In de woordenboeken vin- den we het voor het eerst in 1916, in de 11de druk van Koenen In de 10de druk (1913) staat het nog met Van Dale wordt minder vaak herdrukt niet in de vi|fde druk (1913), wel in de zesde druk (1924) In Lei den, m het Instituut voor Nederlandse Lexicologie, is hel oudste voorbeeld voor zover bekend van 1915. In het Engels is de combinatie world-war min of meer uit dezelfde tijd Het oudste voorbeeld dat de OED, de Oxford English Dictionary kan noemen, is van 1909. In het Duits daarentegen is Weltkneg al veel lan ger in gebruik Het werd al gebruikt in de 17de en 18de eeuw. In de 19de eeuw werd er meestal de Napoleontische tijd mee aangeduid. Het Engels en het Nederlands hebben hun world-war en wereldoorlog dus waarschijnlijk afgekeken van het Duits. Overigens werd de Eerste Wereldoorlog tot aan 1940-1945 meestal niet wereldoor log genoemd maar de Grote Oorlog. The Great War, der Grosse Krieg. La Grande Guerre Terwijl 'Grote Oorlog' in het Rus sisch nu juist weer de benaming is voor de Tweede Wereldoorlog. Een man meldt zich bij een psycholoog. Zijn klacht is dat hij de laatste tijd steeds verwarder is en zich niet meer goed kan concentreren. De psycholoog vraagt de man in welke situatie zijn klachten het hevigst zijn. De man antwoordt dat hij vooral 's avonds als hij kijkt naar nieuws op de televisie problemen heeft. "Ik raak volledig de kluts kwijt als ik het ene mo ment nog naar dode mensen heb zitten kijken die als zakken langs de weg gesme ten zijn, terwijl ze het 't volgende moment al hebben over de kroonprins die zo netjes een nieuwe munt geslagen heeft met voor op het hoofd üan zijn vader en achterop dat van zijn moeder of omgekeerd. Ik kan emotioneel gewoon niet zo snel doorscha kelen. Maar als ik naar de mensen om me heen kijk die nergens last van hebben dan denk ik, zoals ik reageer dat kan niet normaal zijn". Maar wie is er nu eigenlijk normaal vraag je je af. Degene die zonder een spoor van indigestie het hele buffet van bloedig en zoetsappig nieuws afwerkt? Of degene die tijd nodig heeft om emotio neel taaie berichten te verteren voordat hij nieuwe informatie kan verwerken De meeste mensen vinden het normaal om zonder éen emotionele spier te verrek ken de hele nieuwsuitzending af te kij ken. Onder leiding van de al even onbe roerde nieuwslezer of -lezeres lopen ze vanaf de reclame vlot de ellende van de wereld langs om weer doodgemoedereerd bij diezelfde reclame uit te komen. De meeste mensen vinden het abnormaal als iemand na het eerste journaalonderwerp i het er nogal gruwelijk aan toe gaat, de televisie uitgooit met de medede ling: "Dit moet ik eerst eens een beetje verwerken voordat ik verder kan kij ken". De ellende in deze wereld lijkt steeds meer iets te worden om naar te kijken en steeds minder iets om je geraakt of be trokken bij te voelen. Dat geldt zowel voor ellende met een grote als met een kleine 'e', zoals verkrachting, incest, scheiding, zelfdoding en oudermishandeling. De doorsnee tv-kijker ziet tegenwoor dig bijna net zoveel menselijk leed aan zich voorbij trekken als vroeger alleen een psychiater of psycholoog te zien kreeg. Van oorlog en verwoesting krijgen we zeker niet minder onder ogen dan de eerste de beste driesterren-generaal die vanachter een bureau de operaties diri geert. Ook hij krijgt zijn informatie soms eerder van het scherm of de krant dan van zijn eigen inlichtingendienst. Wat voor verwoestingen richt dit onop houdelijke mediabombardement in onze psyche aan? Laat ik beginnen te zeggen dat nog nie mand op die vraag een goed antwoord heeft. Wel zijn er een aantal geleerden met meningen op dit punt die er bepaald niet om liegen. Een van hen is de media deskundige Neil Postman die al jaren ge leden beweerde dat de televisie aan kin deren in deze tijd de mogelijkheid heeft ontnomen om nog 'blind' te zijn, in de zin van betrekkelijk zorgeloos en onschuldig op te groeien. Kan een kind nog onschul dig. dus zonder schuldgevoel, zijn ham burgers met frites opeten voor de televi sie. waarop hongerende kinderen wan hopig hun lege handjes uitstrekken, zo vraagt hij zich af in zijn boek 'The disap pearance of childhood'? (De verdwijning van de kindertijd). Postman's antwoord is duidelijk 'nee', maar de psychiater Robert Lifton. die on der andere belast was met het onderzoek naar de psychische gevolgen van de qtoombom op Hiroshima, is een andere mening toegedaan, hoewel ook zijn op vattingen bepaald niet geruststellend zijn. Volgens Lifton is het zo dat als men sen langdurig met overweldigende en on verwerkbare gebeurtenissen worden ge confronteerd. en een geestelijk verdedi gingsmechanisme wordt ingeschakeld dat het best kan worden omschreven als 'psychische verdoving'. Lifton trof dat verdedigingsmechanis me in extreme vorm aan onder de mensen die de verschrikkingen van Hiroshima hadden meegemaakt: ze ontwikkelden een reactie die hun gevoel deed ophou den, ze werden psychisch koud. In de ge sprekken die hij met hen had, vertelden ze vrijwel allemaal zich volledig bewust te zijn geweest van wat er om hen heen ge beurde toen de bom was gevallen. Ze wis ten dat er mensen naast hen op een ver schrikkelijke manier stierven maar ze verloren eenvoudig hun emotionele be trokkenheid bij dat alles. Ze zeiden din gen als: "Mijn geest was verlamd, ver doofd", of "Ik werd eenvoudig ongevoelig voor de dood van anderen". Ze verklaar den die ongevoeligheid zelf met redene ringen als: "Ik voelde niets, want ik was door René Diekstra hoogleraar psychologie te Leiden Maar hetzelfde proces dat we in al deze situaties nuttig en beschermend vinden wordt in andere situaties voor ons gevoel toch dubieus. Een piloot die door een druk op een knop een dood en verderf zaaiende bom laat vallen, bedient zich ook van psychische verdoving: "Ik voel niets dit is gewoon mijn opdracht". In een situatie als die van Hiroshima was psychische verdoving eenvoudigweg een noodzakelijke bescherming tegen prikkels die onverwerkbaar waren. Niet alleen bij rampen maar ook in tal van andere situaties is psychische verdoving, zij het in minder extreme mate, noodza kelijk voor mensen om te kunnen blijven functioneren. Zo is een bepaalde mate van psychi sche verdoving nuttig voor iemand die beroepshalve veel met lijden en dood te maken heeft, zoals leden van reddings teams en artsen. Een chirurg bijvoor beeld moet zichzelf gericht psychische verdoving toedienen om niet alle conse quenties te voelen van een eventuele mislukking bij het verrichten van zijn werk. Hij moet, zoals dat heet. het hoofd koel houden. Hetzelfde geldt voor al du wereld - en dat zijn er nogal wat die bij de fabricage, het testen, het verkopen en gebruiken van wapens betrokken zijn. Een geciviliseerde West-Europeaan die vooreen hoop duiten een gifgasfabriek in elkaar klust voor een agressief regime, bedient zich van hetzelfde mechanisme "Ik voel niks, dit is gewoon handel". Net zoals de brave Amerikaanse huisvrouw die aan de lopende band ergens in Ore gon raketten staat te vervaardigen: "Ik voel niks, dit is gewoon mijn werk". Maar geldt exact hetzelfde ook niet voor de redactie van een krant die techni sche tekeningen afdrukt van modern wa pentuig (zie onder meer de Telegraaf van 4 februari met een technisch plaatje van de Apache-helikopter onder de titel Prijsschieten j: "We voelen niks, dit is ge woon informatie aan het publiek". En geldt hetzelfde ook niet voor de le zers die uitvoerig op het werk bespreken hoe de bommen van de Tornado-vliegtui gen vliegvelden als een weiland omploe gen en ook nog mijnen achterlaten waar door arbeiders die het veld moeten her stellen de eeuwigheid in worden gebla zen: "Wij voelen niks, dit is gewoon een gesprek van collega's onder elkaar". Om de kwestie simpel te stellen nie mand kan het zich veroorloven zich pre cies voor te stellen wat de mogelijke uit- werking op mensen van vlees en bloed zal zijn van het wapen waarmee hij bezig is, of de ellende waar hij naar zit te kijken. Wie dat probeert, raakt emotioneel in de war, verliest zijn onschuld, kan niet anders dan zich (mede) schuldig troelen over hoe zijn eigen soort tekeer gaat. Om te blijven doorgaan met kijken bijvoor beeld moeten we een kloof aanbrengen tussen wat we voelen en wat we weten. Die splitsing in onze ziel is de kern van het mechanisme van psychische verdo ving. Het voortdurend bombarderen van on ze geest met informatie, beelden en verha len, over dood en ellende (of de instru menten daarvoor) uit alle hoeken en ga ten van de wereld, maakt ons murw, stompt ons af. dwingt ons tot koel rage- ren. Niet voor niets is de kreet 'Keep Cool' de wapenspreuk van deze tijd geworden, die we met stickers, viltsiften en spuitbus sen overal rondstrooien. Ik hoor steeds vaker zeggen dat de ma nier waarop mensen vandaag de dag met elkaar omgaan harder, zakelijker is geworden. Zoals Herman van Veen het zingt: 'De tederheid is overleden'. Misschien hebben we onvoldoende be seft dat informatie deformatie (vermin- king) kan veroorzaken. Misschien ook la ten we ons teveel (injformeren door het grote Amerikaanse voorbeeld dat zegt datje 'cool' moet blijven om in dit leven te Winnen. Zoals Donald Trump hel zei 'the only sin is not to win'. Ik leg daar een een wenoud Arabisch gezegde naast: 'win naars zijn slechte r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 25