h 'Schrijvers op reis' thema Boekenweek PODIUMBLIK Nauwelijks zwakke plek in Rigoletto Speciale uitgaven NooteboomJoris en Ros Stijloefening De Chatel V DINSDAG 5 FEBRUARI 1991 KUNST Karamazov 'De gebroeders Karamazov' van Fjodor Michailovitsj Dostojevski. Wie schuld voelt en boete wil doen omdat hij het prachtige boek van de Rus nog niet heeft gelezen, kan dat nu goedmaken door morgen avond in de Leidse Schouwburg de toneelvoorstelling te gaan zien die Richard Crane ervan heeft ge maakt. In dit stuk wordt de moord op vader Karamazov ontrafeld. Alle vier zijn zonen, die worden ge speeld door Huib Broos, Cor van Rijn, Kees Coolen en Jules Hamel, zijn in feite verdacht. Naast de zo nen van Karamazov nemen deze acteurs ook nog minstens twee an dere rollen voor hun rekening. Gang van zaken De wandelgangen van een bedrijf leveren vaak aardige roddel en informatie op. Dat is het thema van Mark Kingsfords toneelstuk 'De gang van zaken', dat donder dagavond wordt gespeeld in de Leidse Schouwburg. De regie van dit stuk is in handen van Jos Hou- ben, regisseur en acteur bij het Théatre de Complicité in Londen, De toeschouwer wordt geconfron teerd met een bedrijf dat zetelt op de 25ste verdieping van een kan toorgebouw. Daar hoort Kings- ford dingen die niet voor ander mans oren zijn bedoeld. Eén ding is zeker: er staat iets verschrikke lijks te gebeuren. En ik dan 'En ik dan' zo heet het blijspel waarmee Annie M.G. Schmidt haar carrière als toneelschrijfster is begonnen. Ze heeft het stuk aan gepast aan deze tijd en vrijdag en zaterdagavond is het te zien in de Leidse Schouwburg. De regie is in handen van Berend Boudewijn en de kostuums werden ontwor pen door Yan Tax. Een werknemer bij de een of an dere stichting heeft met de boeken gerommeld. Om de zaak te redden besluit de moeder van de frau deur zelf bij de stichting te gaan werken. Tot overmaat van ramp veroorzaakt zij daar algehele ont reddering. In de hoofdrollen twee gepokte en gemazelde artiesten: Henny Orri en Carol van Herwijnen. The Nits Popconcerten worden er in de Leidse Schouwburg niet veel gege ven. Maar maandag- en dinsdag avond is het wederom zover. Dan komen 'The Nits' met hun subtiele pop naar de Oude Vest. Tal van bekende nummers, zoals 'I.i the Dutch Mountains', worden ge bracht in een zelf ontworpen de- cq r. Gebeurd in Turijn De Italiaanse schrijfster Natalia Ginzburg behoort de laatste jaren in Nederland tot de veelgelezen auteurs. Uitgeverij Meulenhoff verzorgde de doorbraak van deze schrijfster die algemeen menselij ke problemen aan de orde stelt. Marlies Heuer van het Nationaal Fonds brengt op woensdag- en donderdagavond in het LAK de voorstelling 'Gebeurd in Turijn', een toneelstuk naar Ginzburgs ro man 'Zo is het gebeurd'. Het stuk gaat over Albina en Alberto, vier jaar getrouwd. Hun huwelijk bevindt zich in een dood lopende straat, ze voelen zich ver oordeeld tot elkaar. Alberto houdt van een andere vrouw. Tenminste dat denkt Albina, maar mis schien is haar man wel helemaal niet in staat tot liefde. Sequence Dansgroep Krisztina de Chatel trok vorig seizoen sterk de aan dacht met het prachtige ballet 'Dualis'. Na dit succes maakte de gedreven De Chatel een aantal in teressante nieuwe choreografieën, die nu onder de titel 'Sequence' vrijdag- en zaterdagavond in het LAK-theater zijn te zien. In deel I van de voorstelling worden een kwartet en een trio gedanst op muziek van Philip Glass. De mu ziek bij deel II. dat bestaat uit drie solostukken, een duet en een finale voor vijf dansers, is van Patricio Wang. Een uitgebreid verhaal elders op deze pagina. Jeugdvoorstelling Natuurlijk deze week ook weer een jeugdvoorstelling in het LAK- theater. Theater Terra houdt zich niet, zoals de naam doet vermoe den, alleen maar met aardse za ken bezig maar roept in 'Hemel lief' de spoken tevoorschijn. Dirk en Danny hebben een goed leven. Ze zijn de eigenaars van een druk bezocht spookhuis op de kermis. Maar dan gaat Dirk dood en blijft Danny alleen achter. Danny komt te weten dat Dirk het heerlijk heeft in de hemel. Hoe het verder afloopt, zullen wij op deze plaats niet verklappen. 'Hemel lief wordt op zondagmiddag ge speeld door Theo Terra en Servaes Nelissen en is geschikt voor kinde ren vanaf 8 jaar. Aanvangstijd: 20.30 uur. Iwan Iljitsj 'De dood van Iwan Iljitsj' - deze prachtige voorstelling met soloto neel van Henk van Ulsen was in de Leidse Schouwburg reeds te zien in dit seizoen. Diegenen die deze kans op 'groot' toneel hebben gemist kunnen op zaterdagavond naar De Muzenhof in Leiderdorp. Leo Tolstoj schreef 'De dood van Iwan Iljitsj', een novelle over de gerechtsdienaar Iwan Ijitsj, die op het hoogtepunt van zijn carriè re wordt geconfronteerd met zijn onvermijdelijke dood. Hij maakt de balans op van een leven dat on danks uiterlijk succes zo leeg wai als een windei. Noach De Koninklijke Muziek-, Zang- en Toneelvereniging 'Onder ons brengt op vrijdag- en zaterdag avond in Pleyn 68 (Rijndijk 92. Hazerswoude) Anton Koolhaas' toneelstuk 'Noach'. Koolhaas plaatst de geschiedenis van Noach en zijn ark in een eigen tijds licht, dat niet zo hemels is als in het bijbelverhaal zelf. Regie: Kees van Leeuwen. Het stuk is nogmaals te zien op zaterdag 16 februari in café 'De Hoek' (Dorps straat 50, Koudekerk aan den Rijn) en op zaterdag 2 maart in het Microtheater Imperium (Oude Vest te Leiden). Aanvang van alle voorstellingen: 20.30 uur. Concert in de Waag LEIDEN - In de Waag in Leiden wordt in samenwerking met de Stichting Gaudeamus op vrijdag avond 8 februari een concert gege ven onder de titel 'Flute, cello technique'. In dit programma wor den fluit, cello en techniek bijeen gebracht; geavanceerde technische hulpmiddelen maken het mogelijk de subtielste klanken en ritmes te horen. Het programma wordt uitge voerd door Eleonore Pameiier (fluit), Ann La Berge (fluit). Frances Maria Uitti (cello) en David Dramm (techniek). Naast werken van Cage en Van Bergeijk staan composities van Richard Barret. David Dramm. Hooykaas, Stansfield en Uitti op het programma. Aanvang: 20.15 uur Plaats: De Waag. Aalmarkt 21. Lei der J. Oosting Prijs voor scliilders Amsterdam AMSTERDAM (ANP) - De kunst- schilders Jan van der Pol en Hnry Visser, beiden uit Amsterdam, krij gen de Jeanne Oosting Prijs 1990 voor de figuratieve schilderkunst. Zij ontvangen ieder een bedrag van 3.000 gulden. Dit heeft de gelijkna mige stichting gisteren bekendge maakt De onderscheiding bestaat uit twee prijzen respectievelijk voor het mooiste olieverfschilderij (Van der Pol) en de beste aquarel (Vis ser). De prijs is vernoemd naar de thans 93-jarige schilderes en grafica Jeanne Oosting. De jury bestond deze keer uit Paul Husner, Edith Sont en Jan Spiering. Gestolen scliilderijen in Italië opgespoord ROME (DPA) Vier gestolen schil derijen, afkomstig uit priveverza- melingen. zijn gisteren door de Itali aanse politie ontdekt in twee anti- quiteitenwinkels in Rome. Geschat wordt dat de doeken ongeveer drie miljoen gulden waard zijn. De werken werden tussen 1981 en 1989 ontvreemd uit de verzamelin gen van de industriëlen Daniele Pi- sani en graaf Capello Rovere. Het gaat om twee werken van Giovanni Paolo Pannini, een schilderij van Pietro Navarra en een stilleven van de Nederlander De Konig uit 1660. Rigole'.to door solisten koor. orkest en ballet van de Poolse Staatsopera van Bytorn. Rolver deling: Rigoletto - Marek Ziemmewicz, Gilda - Bozena Grudzinska - Kublik. Hertog van Man tua - Kaludi Kaludow, Sparafucile - Bogdan Kurowski en Maddalena - Agata Kobierska. Di rectie William C. Ruivenkamp. Regie: Henryk Konwinski. Gezien op 4 februari in de Leidse LEIDEN Het Theater aan de Oude Vest biedt de toeschouwer een ideale omgeving om op intieme wijze het drama van Rigoletto mee te maken. Het podium lijkt onder handbereik, de zangers richten het woord, de aria persoonlijk 'tot het publiek. Het orkest moet, zoals al tijd bij een opera, weggemoffeld worden. Vanonder het podium hoort men, droog van geluid als in een vroeger radioprogramma, iede re harsige vioolstreek, elk spuugje in het hobo-riet. Het werk van een operadirigent gaat voor je leven. Voor de ogen van het Leidse pu bliek ontrolde zich opnieuw het drama: een medemens bespotten om zijn ongeluk is niet netjes. Dat kan een mens duur komen te staan, merkt Rigoletto, hofnar van de Her tog van Mantua. Wanneer zijn eigen dochter, Gilda, en niet die van een ander door de hertog wordt verleid, keert het lot zich tegen hem. De nar betaalt Sparafucile, een huurmoor denaar, om de verleider uit de we reld te helpen. Op het afgesproken tijdstip treft hij niet de hertog dood aan. In plaats daarvan ziet hij Gilda haar laatste adem uitblazen. De hoofdrollen pasten uitstekend bij elkaar. Geen zwakke plekken, geen uit de toon vallende klank kleuren. De huurmoordenaar met zijn donkerbruine basklank en diens zuster Maddalena met een le nige, heldere altstem. Twee perso nages die qua belangrijkheid in de schaduw stonden van de vrouwen- versierder, de hertog, met zijn pra lende mannetjes-tenor. In blinde versieringsdrift struikelde deze zan ger tot twee keer toe op de treden van een toneeltrap. Het kan natuur lijk ook zijn, dat de geringe afmetin gen van het Leidse podium hem parten speelde. De Rigoletto, bariton Marek Ziemniewicz, was van alle rollen de meest overtuigende en levensechte. Niet alleen in contrast met Gilda, sopraan Bozena Grudzinska, die op het toneel méér dochter dan ver liefd meisje is. Gilda, een mooi meisje dat met haar lichte tred en haar trouwe aard een zeer heldere en moeiteloze sopraanpartij zingt. Het is naar Rigoletto dat alle aan dacht steeds uitgaat. De regie maakt van hem niet zozeer een ge bochelde, als wel een manke man, die zich grotesk en moeizaam voort beweegt. Marek Ziemniewicz zingt niet alleen met een prachtige stem, hij acteert ook met grote overtui gingskracht. Met zijn grote handen maakt hij gebaren die hol en the atraal hadden kunnen zijn. Toch lijkt alles natuurlijk en vanzelfspre kend. Zelfs als het doek na de laatste akte opengaat straalt deze zanger-acteur van warmte en geest kracht. Een boeiend zanger om niet licht te vergeten. MONICA SCHIKS Cees Nooteboom, schrijver van het boekenweekgeschenk 'Het volgende verhaal', en Lieve Joris, schrijfster van 'Een kamer in Cairo' luisteren naar wat er te zeggen valt op de persconferentie over de boekenweek in de Amster damse Amstelkerk. (foto anpi AMSTERDAM (GPD) - 'Schrijvers op reis' is het the ma van de Boekenweek, die dit jaar wordt gehouden van 6 tot en met 16 maart. De re den dat dit thema is geko zen, zo lichtte Henk Kraima, directeur van de CPNB (Col lectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) gisteren op een persconferentie toe, is dat reisliteratuur de afge lopen tien jaar in ons land steeds populairder en veel- omvattender is geworden. De speciale uitgaven die ter gelegenheid van de Boeken week op de markt worden gebracht, hebben alledrie di rect met het thema 'reizen' te maken. Het boekenweekgeschenk is ge schreven door Cees Nooteboom. Hij is bij uitstek de schrijver die in Nederland het reisverhaal een lite raire status heeft gegeven. Noote- booms boekenweekgeschenk, de novelle 'Het volgende verhaal', komt uit in een oplage van 540.000 exemplaren. Het boekje gaat over een ex-leraar klassieke talen die ontwaakt in een kamer waarin hij niet is ingeslapen. Een andere speciale boekenwee- kuitgave is 'Een kamer in Cairo' van Lieve Joris, dat tijdens de Boeken- 'Sequence': LEIDEN Budapest 1963. Een twintigjarige Hongaarse wil iets met dans gaan doen maar ze is veel te lang voor het klassieke ballet. Ze dient zich aan in Essen bij de god heid van de Duitse 'Ausdruck- stanz', Kurt Jooss. Verbijsterd ziet hij de dame in een solo wild met haar armen maaien. Diep onder de indruk neemt hij haar aan: Kriszti na de Chatel. Zes jaar lang legt ze zich onder Jooss' leiding toe op het abstract leren vertalen van emotie in beweging en op het geometrisch gebruik van de ruimte. Hier zou de basis gelegd worden voor de impo sante choreografische carrière van De Chatel. In 1969 komt ze naar Amsterdam en danst ze bij Koert Stuyf en Ellen Edinoff die haar invoeren in de 'ge voeliger' Graham danstechniek, de geestverruimende middelen en de Oosterse filosofie. Stuyf stierf ech ter een artistieke dood en langzaam aan gaat De Chatel eigen werk ma ken. In 1976 is Dansgroep Krisztina de Chatel een feit. Al snel worden haar balletten ingedeeld onder de minimal dance waarin herhaling, versnelling en vertraging van dans- motieven geen einde lijken te heb ben. Ze heeft een patent op de mini male muziek van Philip Glass die de toehoorders en toeschouwers tot wanhoop drijft of meevoert in een roes. De Chatel heeft ook een nauwe band met vormgevers die meer ont werpen dan een mooi behangetje op de achterwand: in 'Fold' uit 1985 ne men de dansers het op tegen een aarden wal en in 'Typhoon' uit 1986 tegen loeiende windmachines. Maar wat er ook gebeurt, minimaal en abstract blijft het. Tot ze zo'n twee jaar geleden in eens met een heel theatraal en bijna dramatisch ballet komt: 'Dualis'. Trouwe fans schrokken zich dood nu ze ineens zeven vervreemde dan sers in zichzelf hoorden mompelen en neuzelen. Weg synchrone mini male dans en Nina Hagen zong met haar 'Naturtrane' de boxen aan flar den. Vorig jaar deed De Chatel weer zoiets onorthodox: op de barokke muziek van Henry Purcell hees ze de dansers in koninklijke hofkle- ding tegen een monumentale ach terwand van opgestapelde stoelen. Theatraler kon het niet maar de be wegingen waren, zo vonden de fans, tenminste weer 'ouderwets' Kriszti- Als geen ander weet ze de licha men van dansers te beeldhouwen en te kneden tot juweeltjes van strakke en expressieve poses. Het mooiste voorbeeld daarvan is mis schien wel de solo 'Vortex' die ze voor danser Oerm Matern maakte. Matern knakte, knikte en kronkel de zich in de meest onmogelijke bochten. Uiterlijk onderkoeld was dit het bewijs dat abstractie en emo tie elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Na de theatrale excursie^ bleek Krisztina de Chatel weer behoefte te hebben aan een puur dansstuk. Twee weken geleden ging 'Sequen ce' in première. Haar oude liefde Philip Glass werd van stal gehaald om weer eens ouderwets te minimal dancen. Veel verrassingen leverde dat niet op alhoewel De Chatel het iets uitbundiger in de ruimte zocht. Het tweede deel van Sequence* op L Mooi r r weinig enerverend. Bij Kristina de Chatel de voorbode van iets geheel nieuws. de muziek van Patricio Wang bor- Hartog een schitterend Chatel ver duurt ook voort op haar oude ver- tolker heeft gevonden. 'Sequence trouwde werk. Veel lichtpuntjes 1S met andere woorden met mee zijn ook hierin niet te ontdekken of dan een tussentijdse stijloefening het zou moeten zijn dat ze in ex-Na- Nog steeds mooi maar weinig ener- tionale Ballet danser Gilles den verend. Bij Krisztina de Chatel is ari in het LAK-theater te xien. week voor f 4,95 te koop is. Oplage: 43.500 exemplaren. In dit essay ver telt Lieve Joris hoe haar verblijf in een pension in Cairo essentieel werd voor haar ontwikkeling als reisjournaliste en literator. In de catalogus 'Op reis met schrijvers', wordt, geordend naar bestemming, een opsomming gege ven van 600 in Nederland verkrijg bare reisverhalen en -romans. Mar tin Ros schreef de inleidingen in deze gids, die f 1,00 kost. Cees Nooteboom hield op de persconferentie een korte toe spraak. Hij vertelde daarin dat hem al eerder, in 1984, door de CPNB ge vraagd was om het Boekenweekge schenk te schrijven, maar. werd er toen bijgezegd "we hebben eigen lijk ook Wim Kan gevraagd. Als hij het doet hoeft dat van jou niet" Nooteboom vermeldde niet zonder voldoening dat het betreffende boe kenweekgeschenk van Wim Kan "de grootste sof uit de geschiedenis van de Boekenweek werd". Nooteboom verwees verder naar zijn roman 'Een lied van schijn en wezen' uit 1981. Hierin komt f passage voor waarin twee schrijvers met elkaar telefoneren: de één is in Rome, de ander in Nederland. De schrijver uit Nederland vertelt zijn collega in Rome dat hij het Boeken weekgeschenk mag schrijven, wat hem 'een pot met goud' zal opleve ren. Waarop de schrgver in Rome snel het manuscript van een verhaal in wording versnippert en meedeelt .dat hg niets heeft' Tot slot van zijn toespraakje gaf Nooteboom zijn Boekenweekge schenk symbolisch aan het publiek, met de woorden 'Hier is het, het i nu verder van u*. De schrijfster Lieve Joris vertel de dat zij het aanbod om een r, over r. i btmtuur la dntyvn, ml enige aarzeling had aanvaard. "Ik heb geen literair-historische ambi ties, en ben niet speciaal een kenner van het werk van schrijvers als Paul Theroux of Bruce Chatwin. Ik ben meer geïnteresseerd in non fictie" Toch had het schrgven van 'Een ka mer in Cairo' haar als schrgfster van reisboeken een welkome gelegen heid gegeven .het rad even stil te zetten en terug te blikk> n De Boekenweek wordi volgens traditie geopend met een Boeken bal (dinsdagavond 5 maart in de Amsterdamse Stadsschouwburg). Dit PodMnbal ia uitsluitend voor genodigden. Tgdens de Boeken- t ah i'orden door heel NaMnd diverse literaire evenementen geor ganiseerd signeersessies met schrijvers, activiteiten op de scho len voor voortgezet ondcrwgs, op 6 maart de Bulkboek Dag van de Lite ratuur in het Congresgebouw in Den Haag. en op 16 maart de Nacht van het Boek in Tilburg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 19