Golfoorlog trekt grauwsluier over vrolijke couture-mode 'Shakerstijl komt en cocooning blijft' Pucci inspiratiebron stoffenontwerpers Europees arbeidsbureau in Europa van '92 Harde vloerbedekking goed voor mensen met allergie Huishoudbeurs PAGINA 20 MAANDAG 4 FEBRUARI 1991 Jeugdige spontaniteit is het devies voor de modemakers voor de komende zomer. En met zo'n uitgangspunt kan het niet anders of dessins spelen een rol. Omdat de druktechnie ken steeds beter worden, kunnen die dessins dan ook op vrijwel alle materialen worden aangebracht. De legging, de overblouse, het korte rokje en de lange volle rok kan in elk dessin worden geleverd of het nu om een subtiel grafisch motief gaat of een panelprint. Een naam die bij de nieuwe dessins steeds weer opduikt is die van Pucci, markies Emilio Pucci. Vlak na de Tweede We reldoorlog was Emilio Pucci volgens het vakblad Textilia beroemder dan Hermes (van de sjaals). De naam van deze Italiaanse ontwerper van vooral chique sportieve kleding werd in een adem genoemd met die van Dior en Chanel. Markies Emilio Pucci di Baresento werd in 1914 in Napels geboren als erfgenaam van een van de oudste Florentijnse families. Zijn residentie is het bijna 1000 jaar oude Palazzo Pucci aan de Via de Pucci in Florence. Oorspronkelijk wilde Pucci, die een doctorstitel politico logie behaalde, de diplomatie in, maar de oorlog gooide roet in het eten; het werd het leger. Vlak na de oorlog kwam Pucci via Toni Frissel, fotografe voor Hapers Bazaar, die zijn zelf ontworpen ski-outfit foto grafeerde, in de modewereld terecht. Voor zijn eerste collectie kon hij de gewenste kleuren niet vinden dus stapte hij met zelfgemaakte onderwaterfoto's naar zijdenfabrikanten. Zij verwerkten de kleuren in geome trische prints, die Pucci had afgeleid van zijn familiewapen. En dat was het begin. Zijn all-over prints en panel-prints met vaak grote exotische bloemen die bijna als een kunstvorm werden beschouwd, zijn nu weer een inspiratiebron voor stoffenontwerpers. De markies zelf hield de modewereld in 1963 voor gezien. Hij dook de politiek in zit nu voor de liberale partij in het Flo rentijnse parlement. Zijn drie kinderen zetten het modebe- drijf, dat weer opnieuw in de belangstelling is geraakt, voort. "Ik wil wel een praktijk in Milaan", roept de jonge tandarts enthousiast in het Postbus-51-spotje. In het Europa van 1992 vervagen immers ook de grenzen op de arbeidsmarkt. Maar wat moet je als achttienjarige eindexamenkandiaat met die wetenschap? Dat laatste gaat de onlangs in Brussel opgerichte organi satie Euro Orientation dui delijk maken. Secretaris-generaal M. van Hagen uit Zevenaar sluit niet uit dat hij zijn decaanskamer in het Zevenaarse Liemers college over een tijdje zal moeten verruilen voor een kantoorpand in een van de Europese hoofdsteden. Want er zijn bergen werk te verzet ten. Van Europese arbeidsbu- reau's tot en met een interna tionale school. "Voor veel scholieren is de Europese arbeidsmarkt nog een ver-van-mijn-bed show", weet hij uit eigen ervaring. "Maar het zou uitermate dom zijn om dat zo te houden. In het Duitse onderwijs wordt bij voorbeeld al veel meer aan dacht besteed aan Europese bestuursvormen, munteenhe den, economische systemen en noem maar op. Nederland kan daar heel wat van leren". Van Hagen werd eind de cember tijdens een internatio naal congres tot zijn stomme verbazing tot secretaris-gene raal van de jonge organisatie gebombardeerd. In het EG- gebouw in Luxemburg wa ren, op initiatief van Belgi- door Els van der Vaart sche en Franse schooldeca nen, collega's van overkoepe lende organisaties uit alle EG- landen, Zwitserland en Polen bijeen. Daar werd unaniem beslo ten dat er een Europese orga nisatie nodig is om scholen, studenten en bedrijfsleven op gang te helpen in de arbeids markt van de toekomst. Stre ven is om in alle landen infor- matieposten op de been te hel pen. "Voorlichting is ontzet tend belangrijk. Een Engelse student die in Nederland werk zoekt, moet een adres in Londen hebben waar hij op gang geholpen kan worden. Europa 1992 klinkt de meeste jongeren nog wat bedreigend in de oren. Dan wordt de Ne derlandse arbeidsmarkt over spoeld met buitenlandse ar beidskrachten, zo heet het in de klas. Maar de studenten re aliseren zich niet dat juist Ne derlanders, met hun talenken nis, gigantische mogelijkhe den hebben in het buitenland. Tenminste, als de juiste schoolkeuze wordt gemaakt. Daarom zou het prachtig zijn als er een internationale school voor decanen zou ko men; een opleiding die alle Europese mogelijkheden op het terrein van studie en be roepen doceert". Een van de eerste klussen die Euro Orientation ter hand wil nemen is een Europese in ventarisatie van de opleidin gen. "Als secreataris van de NVS ben ik op stap geweest met het IC-programma van het mi nisterie van Sociale Zaken. Dat programma bevat alle op leidingen die Nederland kent. Als je dat soort schijfjes voor alle landen aanlegt en daar de verbanden tussen legt, dan weten alle werkgevers in Eu ropa wie wat te bieden heeft. En daar is enorme behoefte In navolging van de inven tarisatie is volgens Van Hagen niet te ontkomen aan een in ternationaal arbeidsbureau. "Euro Orientation kan onder zoek in die richting doen, de opzet stimuleren. Het is niet de bedoeling dat we het uit voerende werk zelf gaan doen, maar we willen dit soort ont wikkelingen wel van de grond zien te krijgen. Na 1992 moet iedereen kunnen profiteren van de mogelijkheden die Eu ropa te bieden heeft. Onze or ganisatie hoeft niet het wiel uit te vinden. Maar we kunnen wel van elkaar leren. Als er in Italië werkloze bouwvakkers rondlopen, die in Nederland zo aan de slag kunnen, dan is dat prachtig. Maar alleen de wettelijke toestemming om in het buitenland te werken is onvoldoende. Zonder bemid deling komt niets tot stand." Amerikaanse en Arabische cliëntèle blijft massaal weg bij shows The show must go on. En dat deed hij ook tijdens de coutureweek, die zich in Pa rijs en Rome afspeelde. Maar de vrolijke kleuren van de nieuwe voorjaars- en zo merkleding, die de couturiers op het plankier brengen, verbleken tegen de grau we achtergrond van de Golfoorlog, die onmiskenbaar een schaduw werpt over dit anders zo uitbundige gebeuren. door Kitty van Gerven Niet de roklengte of de actue le zomertinten waren bij de bezoekers het onderwerp van gesprek, maar de jongste ont wikkelingen in het Midden- Oosten. Niet de enorme toe loop van nieuwsgierigen zorg de voor vertraging bij de shows, maar de vele veilig-* heidsmaatregelen, waaraan de bezoekers werden onder worpen. Uit angst voor ter reuraanslagen waren de stra ten waar de shows worden ge houden, afgezet en gewapen de politiefunctionarissen met grimmige honden boden dit hoogtepunt op modegebied een allesbehalve uitnodigen de aanblik. De welgestelde Amerikaan se, Japanse en Arabische cliëntèle, die in andere jaren zonder blikken of blozen voor miljoenen aan jurkjes en pak jes bestelde, had van dit alles geen last. Ze bleef eenvoudig in groten getale weg. Net zoals een flink deel van de Ameri kaanse pers. De sjieke hotels zagen veel van hun reserveringen gean nuleerd, de vliegtuigen van over de hele wereld vertoon den bij aankomst in Parijs een groot aantal lege plaatsen. De VIP's wachten liever op de vi deofilms, die van sommige shows zijn gemaakt om, veilig in hun eigen land, op een later tijdstip een nieuw avondtoi letje uit te zoeken. Zonder franje Maar de shows "gingen door, ook al waren ze ontdaan van alle franje, die de couture week doorgaans zo aantrek kelijk maakt voor de jet-set. Het spelletje 'zien en gezien worden' was er amper bij, nu Gianni Versace besloot zijn 'champagne-diner' in het Ritz-hotel af te gelasten en Louis Feraud afzag van zijn gebruikelijke jazz-buffet na afloop van zijn show. Boven dien was het 'zien' nu stukken minder interessant door de af wezigheid van veel wereldbe roemde,, gezichten, al prijkten Paloma Picasso, de Parijse burgemeestersvrouw Berna- dette Chirac en de zangeres Sylvie Vartan nog wel op de eerste rij bij de show van Fer- re. "Maar we geven niet op", liet Jacques Mouclier, presi dent van de Chambre Syndi cale, de Parijse couture-asso- ciatie, aan het begin van de week nog strijdbaar weten. En ook veel couturiers zelf denken er zo over. "We moe ten doorgaan. Mode is een deel van onze cultuur en van onze erfenis hier in Frank rijk", verklaarde ontwerper Christian Lacroix zijn besluit om de mannequins toch het plankier op te sturen. "Maar", voegde hij eraan toe. "ik moet toegeven dat ik wel het gevoel heb dat alles is veranderd". De kleding Het bewijs dat er momenteel een heel andere sfeer heerst dan op het moment dat de couturecollecties voor het ko mende seizoen werden ont worpen, bewijst de kleding zelf. Vriendelijke, vrouwelij ke modellen met super-korte rokjes in lieve bloemetjesdes sins, strak aansluitende avondjaponnen met diepe de colletés, vrolijke versieringen op revers van pakjes, grote strikken, zwierige stroken en heldere of pastelkleuren... ze lijken in de verste verte niet op uniformen. En de strakke broeken of catsuits in de jaren '60-stijl hebben weinig weg van camouflagepakken. De nieuwste Parijse haute- couture lijkt eerder het sprookje dat het leven één groot feest is, levend te willen houden. Of, zoals Pierre Car- din het voor zijn show zei: "Ik denk aan al die mensen, die in onze bedrijfstak werken. Ik bied liever de vrolijkheid en fantasie, waarin Parijs zo goed is, dan dat ik een tweede oor log begin; een oorlog van werkloosheid". Prijs Misschien was dat ook de ach terliggende gedachte toen di verse couturiers besloten de prijzen van hun ontwerpen voor het komende seizoen wat aan de lage kant te houden. Zelfs de meest onbezorgd le vende miljardairsvrouw geeft kennelijk in oorlogstijd voor een cocktailjaponnetje geen 50.000 gulden uit en waagt die die be drijfstak werken. Ik bied lie ver de vrolijkheid en fantasie, waarin Parijs zo goed is, dan dat ik een tweede oorlog be gin; een oorlog van werkloos heid". (foto EPA) zich niet in een erg uitbundige creatie op een feest. Hoe hoog de prijs is die de Parijse haute-couture voor de Golfoorlog moet betalen, zal pas over een paar weken, als de bestellingen de deur uit gaan, duidelijk worden. Dat een prijs moet worden be taald, staat nu al wel vast. En dat het couturewereldje, waarin het de laatste tijd toch al geruchten regent over mo gelijke sluitingen en ontsla gen, zich die amper kan ver oorloven, is ook duidelijk. Eén enkele order betekent dan al heel wat. Dat bewees Louis Feraud, toen hij, on danks alle neerslachtigheid, stralend liet weten uit Saudi- Arabië een bestelling te heb ben ontvangen voor een bruidsjapon. Broek- pak van gabardine met zijden manchet ten en een grote strik uit de col lectie van Christian Dior. (foto EPA) Straf Vochtig, windstil en een beetje mistig was het die dag dat ik naar het kasteel toe klom. Meer ruïne dan kasteel was het eigenlijk, boven op een hoge heuvel in de Ardennen, begroeid met prikkelige dichte struiken. Het pad kronkelde daar smal tussen door en de stenen treden die uit eindelijk naar het uitgestrekte voorplein leidden, wiebelden gevaarlijk onder mijn voetstappen. Met het gidsje in de hand probeerde ik me voor te stellen hoe het er uit gezien zou hebben eeuwen geleden. Hoe het dagelijks leven hier was geweest in die lang voorbije tijd. Vooral dat gat intrigeerde me. Dat gat in het grote voorplein; een vlak te bestraat met een soort klinkertjes gelegd in geometrische figuren en waar volgens het gidsje vaak feestelijke maaltijden werden ge houden, omlijst door muziek en zang. En in de hoek van dat plein was dat gat. Een meter zowat in doorsnede en zo'n twee meter diep en daarin werd zo nu en dan een ter dood, veroordeelde geworpen. Om er te verhongeren. Een lijdensweg die waarschijnlijk wel enige tijd gevergd zal hebben en waarbij het slachtoffer vooral de eerste dagen wel luid van zijn on genoegen blijk zal hebben gegeven. En al die tijd ging het leven op het plein gewoon door. Liepen bedienden met hoog opgetaste scha len af en aan, langs die veroordeelde die vaak voor niet meer dan diefstal van geld of goederen aan 't verhongeren en verdorsten was. Ik probeerde het me voor te stellen. Zijn gekerm moet al die dagen een soort achtergrond geluid geweest zijn dat niemapd meer echt hoorde, 't Viel niet meer op. net zo min als het gekreun van die slaaf aan het gloeiend fornuis. Dat plaatje zag ik in een boek over de slavernij; voor straf werd een slaaf vastgeklon ken aan het fornuis dat dag en nacht brandde, met een ketting die te kort was om van de barre hitte weg te kunnen, maar lang genoeg om de uiteindelijke dood nog zo'n dag of zes uit te stellen. En ook daar werd al die tijd gewoon op dat fornuis gekookt en gebraden en liepen de bedienden af en aan. Langs dat schroeiende, vlees, langs dat ge kerm dat ze waarschijnlijk ook niet meer hoorden. Op het stille voorplein, het gidsje in de hand probeerde ik het me alle maal voor te stellen. En vroeg me af wanneer we begonnen waren dat niet meer te accepteren. Er niet lekker meer bij aten. De martel werktuigen naar het museum verbanden. Een beetje menselijker werden. Maar hoe het echt geklonken zal hebben, dat gekerm, dat kon ik me nog steeds niet voorstellen. De wind was intussen opgestoken en zuchtte somber tussen de vervallen muren; ik haastte me terug, het kronkelende pad weer af. Blij dat ik in het nu leefde. INA DE RUYTER Vinyl, linoleum, parket (hout of laminaat), plavuizen en te gels kunnen gemakkelijk met een vochtige dweil stofvrij ge maakt worden en worden daarom vaak gekozen door mensen die gevoelig zijn voor huisstof. Linoleum Dëtijd is al lang voorbij dat li noleum en vinyl als kil en koud beschouwd werden. De moderne verschijningsvor men van dit sport harde en gladde vloerbedekking heb- Een bezoekje aan de Huis houdbeurs in de RAI moet dit jaar een aangename stadswandeling worden. In het gebouw worden boule vards en terrasjes aange legd met daarop uitkomen de winkelstraten. Hart van de tentoonstelling is de Huis Interieur-presenta tie. Er is aandacht voor o.m sfeerverwarming, wonen met de natuur, kachels, tuinmeubelen en -accessoi res en design-meubels. De beurs loopt van 4 t/m 14 april, de daar altijd aange koppelde beurs 'Negen Maanden van 10 t/m 14 april. Een kobaltblauwe schommelstoel met droogbloemen t zijden japon met gro- vitte ballen uit de collectie i Guy Laroche. (foto epa» EINDREDACTIE HENK HOUTMAN EN HENRIETTE vd HOEVEN Een aparte noot in de in richting is deze rond ta fel met een trapezium vormig in klapbaar deel. De tafel kan met het rechte eind te gen de wand worden ge plaatst (Inlichtin gen: AVA Meu belfabriek, Bergambacht. 01825 - 1744.) Iedereen die meedoet aan de huidige, hui selijke 'bloemetjes'-stijl - cocooning - en graag de trends op de voet volgt, opgelet: de 'Shaker-stijl' komt er aan. Deze stijl is gebaseerd op het leven van de Shakers, een godsdienstige sekte die zich ongeveer 200 jaar geleden in de Ver enigde Staten vestigde en daar een heel sober leven leidde. Het zijn de meubelen en gebruiksvoorwerpen van deze mensen die nu de aandacht trekken. Ze zijn een voudig en zuiver van lijn en gemaakt van eerlijke materialen. Denk bijvoorbeeld aan een degelijke houten schommelstoel. Dit voorzien medewerkers van drie ver schillende bedrijven, te weten G. Daamen (manager van Trendhopper), J. van Bem- mel (inkoopster bij Dille Kamille) en M. Hendricks (woordvoerster van de Bijen korf). "We zitten nu nog midden in het 'co- cooning'-tijdperk. Het huiselijke, roman tische en gezellige interieur waarin war me kleuren en bloemen een grote rol spe len. Een sprekend voorbeeld van een pro- dukt dat geheel aansluit bij deze stijl is de Grand Foulard, een kleed in warme kleu ren dat je over je meubelen kunt drape ren", zegt Hendricks. 'Cocooning' heeft volgens Daamen het hoogtepunt nog niet bereikt: "Dat komt dit jaar of begin volgend jaar". Maar dit neemt niet weg dat Daamen nu al een re actie op deze bijna overdaad aan huise lijkheid ziet aankomen: produkten van chroom, glas en roestvrij staal. Maar voorlopig blijft het cocoonen en Shaken. Stijlen die elkaar niet echt bijten, meent Hendricks: "Een belangrijke over eenkomst is de kwaliteit. De afgelopen ja ren is kwaliteit een steeds grotere rol gaan spelen, en dat zie je ook in de Shaker-stijl terug. De artikelen die onder deze stijl vallen zijn gedegen en sober, maar toch mooi van vorm", aldus Hendricks. De opkomende Shaker-stijl is Dille Kamille, een bedrijf met zeven filialen in Nederland en één in België op het lijf ge schreven. Dille Kamille is in tegen stelling tot Trendhopper (met zesendertig vestigingen in Nederland en twee in Bel gië) en de Bijenkorf (met zes Nederlandse warenhuizen) niet op zoek naar trends of bestsellers. "Wij werken vanuit een idee dat al voor 1973, toen de eerste win kel werd geopend, is onstaan", vertelt Van Bemmel. "We verkopen produkten van oorspronkelijke materialen. Dit kun nen gebruiksvoorwerpen zijn, zoals por selein, glas, keukengerei of tuingereed schap, maar ook woon-accessoires en speelgoed. In principe verkopen we geen kunststof en mijden we nutteloze decora ties of zogenaamd grappige dingen". "De oprichter van Dille Kamille wil de in plaats van wegwerpartikelen dege lijke produkten verkopen, die niet na een jaar bij de vuilnis terechtkomen. In de ja ren zeventig sprak dit enorm aan. En hij had een vooruitziende blik. - De maat schappelijke ontwikkelingen werken in ons voordeel, want ook nu is er weer een grote groep mensen geïnteresseerd in on ze produkten. Het verschil met de jaren zeventig is dat de artikelen nu gewild zul len blyven", vervolgt Van Bemmel. De drie bedrijven doen de meeste idee ën voor de vernieuwing en uitbreiding van het assortiment op tijdens bezoeken aan internationale beurzen, en dan met name de Europese. "Maar beurzen zijn niet heilig", vindt Daamen. "Ik probeer, als ik bijvoorbeeld naar een beürs in Pa rijs moet, er altijd een paar dagen aan vast te plakken om de straat op te gaan. Daar doe ik veel inspiratie op". De Bijenkorf en Trendhopper werken vaak één tot anderhalf jaar vooruit. Het is dus heel goed mogelijk dat inkopers de plank af en toe misslaan. Zo heeft de Bij enkorf zich twee jaar geleden volledig ge stort op oranje. De oranjeachtige aarde- kleuren deden en doen het wel aardig, maar weinig mensen geven zich volledig over aan deze kleur. Kleuren zijn tijdgebonden en spelen een overheersende rol in trends. Trend hopper speelt volop in op kleur. De naam van de keten zegt eigenlijk al voldoende. "Wij zijn continu op zoek naar trends. Maar dan wel betaalbare trends. Wij zitten in de sector meeneem-meubelen. Het valt ons op dat mensen hun meubelen en woonaccessoires steeds vaker als kleding kopen. Niet meer alles in één keer, maar af en toe een beetje", vertelt Daamen. "Ik denk, weet eigenlijk, dat in 1991 blauw weer terugkomt in het interieur. En dan met name kobaltblauw. Daar naast blijven de aardekleuren in, maar dit zijn kleuren die alleen door een bepaalde groep worden opgepikt", aldus Daamen. De kleuren rood en geel in de woonka mer zijn op het ogenblik geheel uit. In de keuken en badkamer kunnen deze kleu ren nog wel, maar daar is ook alles mee gezegd, vindt Daamen. Hij onthult dat het van te voren al vaststaat dat kleuren als rood en geel nooit lang echt 'in' zijn. "Deze kleuren zijn te dominant, te over heersend en daar raken mensen snel op uitgekeken". Het is de vraag of kobaltblauw ook niet te dominant is... ben een uitgesproken interi eurkarakter: modieus, smaak vol, in een keur van kleuren en dessins. Naar linoleum is de laatste tijd weer meer vraag omdat het een natuurprodukt is, dat in fraaie dessins en sprekende kleuren te koop is. Zo zijn bij voorbeeld tegelmotieven en houtdessins er ook in kleuren die er van nature eigenlijk niet bij passen, zoals pastels. Vinyl Ook voor vinyls geldt dat kleuren en dessins steeds be ter worden afgestemd op die van gordijnen, vloerbedek king en meubelstoffering. Veel vraag blijft er bestaan naar zowel beige als grijs. Daarnaast komen groen en blauw op, beide met een grijze ondertoon, de paarsachtige tint mauve en steenrood (bri- que). Het dessin van vinyl vloer bedekking wordt afgewerkt met een transparante slijtlaag. De dikte van die slijtlaag is be palend voor voor de kwaliteit van de vloerbedekking. Het gaat hier om tienden van millimeters en dat kun je als koper moeilijk controleren. Het is een kwestie van afgaan op de kennis van de woning inrichter, die dat wèl weet. Vinyl kost tussen de tachtig en tweehonderd gulden per strekkende meter, bij een breedte van vier meter. Deze vloerbedekking was vroeger uitsluitend te koop op een breedte cab 2 meter. Een aan tal dessins is er nu ook op een breedte van drie of vier meter. Isolatie We kiezen geschuimd vinyl niet alleen omdat het voorde lig is - zeker in vergelijking tot de prijs van de materialen waarvan het dessin is nage bootst - maar ook omdat het gemakkelijk te onderhouden is, vaak los te leggen (wat je zelf kunt doen) en omdat het zowel kou als warmte goed isoleert. Een fijne vloer voor de keuken (niet koud aan de voeten en meestal overleeft een stukje serviesgoed een val), maar ook voor de slaap kamer, kinderkamer, gang en het woonvertrek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 20