Succes in tv-land? Nou, ik zie 't wel' Teleac-cursus vak fiks in de prijzen Carnavalskrakers op radio en tv taboe door Golfoorlog I Journalisten in de Golf zijn kapot9 Rambo vreest terreur Boek van prins Charles PAGINA 24 RTV-SHOW MAANDAG 28 JANUARI 1991 HONGARIJE HEEFT VOOR HEr EER5T VRIJE VERKIEZINGEN VOOR PE GE - /MEENTER/IPEN GEHOUPEN P/VT GEEN HONP 15 0*rtN STEA1MEN y*ajïc, DAT MANNE TjE y ZEGT:N/ETLACHE P/A ME Bochel, p/eheb 'R s/nps ME GEBOORTE "EN&W2E6TL V DE VERROPER:..ZfET U V A1U LACHEN BOORDEVOL HUMOR EN ALLEMAAL PLAATJES D/E JfJ OOR RAN BEGRIJPEN R/JR BONGA, P/T/SSJOeS EN SJ/MMfE.DAT /SEEN STRIPBLAD OEOENS S/MM/£S//*1MI£ Hoogtevrees Het berichtje over Amelia Ear- hart, de pilote die in 1937 tij dens een recordvlucht rond de wereld spoorloos in de Stille Zuidzee verdween, deed mij weer eens grijpen naar het Ti- me-Life Boek 'Vrouwen in de luchtvaart'. Dan wordt weer duidelijk dat Earhart bij lange na niet de enige vrouw was die bij de jacht op records het leven liet. Het eerste vliegtuig van hout en lapjes stof was nog maar nauwelijks in de lucht, of de race begon. Eerst ging die tussen mannen onderling, maar al spoedig mengden ook vrou wen zich in de strijd. Al vonden piloten aanvankelijk dat vrou wen niets in de lucht te zoeken hadden, toch slaagde de ene na de andere vastbesloten jongeda me erin haar vliegbrevet te ha len. Een van de eerste vrouwelijke luchtvaartpioniers, de Ameri kaanse Harriet Quimby, wilde net zo beroemd worden als Louis Bleriot, die in 1909 als eer ste het Kanaal was overgevlo gen. Ze ging naar Parijs, kreeg Bleriots eendekker te leen en liet die in het geheim naar Dover vervoeren. Op aanraden van haar Franse weldoener trok ze over haar vliegpak een wollen ma ntel en een regenjas aan. Met een snelheid van anderhalve ki lometer per minuut vloog ze op 16 april 1912 door de mist en slaagde erin het toestel op het strand ten zuiden van Calais heelhuids aan de grond te zet ten. Nog geen drie maanden na deze geslaagde vlucht kwam ze tijdens een luchtshow om het le ven. Terwijl ze op een kilometer hoogte over de baai bij Boston op het vliegveld aanvloog, be gon de motor te haperen. Eerst tuimelde de passagier omlaag - riemen en gordels werden toen lid van een springclub, die ge zellig met elkaar omlaag tui melden en elkaar dan bij armen en benen vastgrepen. Hun snel heid liep daarbij op tot hon derdvijftig kilometer per uur. Pas als ze ongeveer achthon derd meter boven de grond wa ren, trokken ze hun valscher men open. Waarom gingen we niet eens samen een sprongetje maken?, vroeg hij me in alle ernst. Je kon even goed aan een lijder aan kastvrees vragen of hij niet eens met de lift naar het dak van een wolkenkrabber wilde gaan! Parachutesprin gen! Wie springt er nu bij zijn volle verstand zomaar uit een vliegtuig!? Is er een gruwelijker visioen te bedenken voor men sen die aan hoogtevrees lijden? Uit de opgetogen verhalen van mijn gesprekspartner be greep ik wel dat de vrije val het hoogtepunt van de sprong vormde. Als je een beetje stabiel de ruimte indook en onderweg niet begon te draaien en te tol len, dan hing je daar, volgens hem, als een zielsgelukkig mens in de lucht. Je was voor iedereen onbereikbaar. Als een steen arend stormde je omlaag. Als je dan opeens je armen uitstrekte en je benen introk, dan had je echt het gevoel dat je als een vo gel door het zwerk suisde. In vergelijking met de vrije val, was de rest van de reis een anti-climax. Je wiebelde met een slap gangetje naar de aarde toe, maakte na het e'erste con tact nog even een paralan- dingsrol en daarna kon je de boel inpakken. "Ben je nooit bang dat de pa rachute niet opengaat?", slikte ik. "Daar moet je gewoon niet aan denken", zei hij. Ik zou niet weten waar ik als parachutist anders aan zou moeten denken. nog niet gebruikt -, een paar se conden later gevolgd door de pi lote. Beiden vielen in het ondie pe water te pletter. De Franse barones Ray monde de Laroche, die in 1912 bij een vliegtuigongeluk al ernstig ge wond was geraakt, kwam de Dood alsnog in 1919 in de lucht tegen. Vooral de pogingen om grote stukken oceaan over te vliegen, eisten veel slachtoffers. Maar al te vaak waren deze eerste vluch ten sprongen in het duister. Er was geen rad io aan boord en de oversteek werd niet via schepen begeleid. Sommigen namen een noodlichtje mee, dat ook in het water kon worden ontstoken, en schilderden de vleugels in schel le kleuren over, in de hoop dat ze zo bij een landing op zee stiel de aandacht van passerende sche pen zouden trekken. Alleen al bij het lezen van deze dodelijke valpartijen breekt het angstzweet me uit. De blinde moed van deze lucht vaartpioniers is voor iemand zoals ik, die last heeft van hoog tevrees, gewoon onvoorstelbaar. Laatst kwam ik een vage ken nis tegen, die ik al lang uit het oog verloren was, die zijn hart verpand had aan parachute springen. Al zeker vijftig keer had hij zich uit een vliegtuigje naar beneden gestort. Hij was Ria Visser, hier met mede-presentator Bas Westerweel: na een schaatscarrière nu wekelijks op tv.... (foto anp> zullen worden gemaakt dan ben ik daar graag bij. Ik ben ook betrokken geweest bij de selectie van de teams. Alleen dat al vond ik erg leuk. Maar het geven van schaatslessen op De Uithof, waarmee ik begon nadat ik drie jaar geleden met de topsport stopte, ben ik blij ven doen. Ook schrijf ik colums en artikelen voor bepaalde bla den en dat vind ik ook leuk, maar ik zie mezelf nog niet be roepshalve de journalistiek in duiken. Succes in tv-land? Nou, ik zie 't wel". Ria Visser nu presentatrice bij 'Fort Boyard Deze nieuwe AVRO-show werd in augustus al op de beeldband vastgelegd en was vorige week maandag voor het eerst op tv te zien. Meteen trok 'het fort' 2,1 miljoen kijkers, met alle reacties van dien: heel wat Nederlanders bleken het programma zo spannend te vin den dat ze er niet van konden Ria's voornaamste taak in de AVRO-show is de deelnemers tijdens de zoektocht de weg te wijzen naar sleutels in de gan gen en gewelven van een oud fort. "Maar ook buiten beeld ben ik druk in de weer geweest om ze op te vangen". Maar hoe is ze in het programma gerold? Ria: "Ze kenden me natuur lijk van het schaatsen, van mijn interviewtjes en commentaren in Studio Sport. Acht jaar gele den heb ik voor de AVRO-ca- mera's eens samen met Karei van der Graaf een fietstocht gepresenteerd. Naar dit pro gramma heb ik niet gesollici teerd, maar ik ben uitgenodigd voor een screentest met zes of zeven anderen. Bij mij ging het erom te kijken welke rol ik in het programma zou krijgen. Wat ze van me zouden eisen. En het bleek op mijn lijf geschre ven te zijn..." - Je hebt uit je schaatsverlc- den natuurlijk een uitstekende conditie overgehouden. Was dat een criterium? Ria: "Nee hoor. Ik moet in het p/ogramma wel rennen, maar over die afstandjes kan ieder een dat. Bij mij was het criteri um dat ik gewoon mezelf mocht blijven. Ik hoefde van tevoren geen teksten in te studeren en ik mocht op elke plek spontaan reageren. Als ik me aan letter lijke teksten had moeten hou den had ik het niet gedaan". - Je wilt in de toekomst het vak van tv-presentatrice meer en meer gaan uitoefenen Ria: "Nou nee hoor, niet ge richt. Ik zie wel. Als van deze AVRO-serie in de loop van dit jaar nog eens tien afleveringen ...MET HET VERR/155ENPE RESULT* AT. HILVERSUM "Ik ben voor dit programma niet ge test op mijn vermogen om hard te kunnen rennen", zegt Ria Visser (29), de ex- schaatskampioene die mo menteel naast Bas Wester weel presentatrice is van de spektakelserie 'De sleutels van Fort Boyard'. UTRECHT (ANP) - De Teleac-cursus ,,Het Griekse Vuur" is de afgelopen week tweemaal met prijzen bekroond. De Europese Omroeporganisatie EBU gaf in Bazel een eerste prijs. Tijdens de Biennale in Barcelona werd de serie een tweede prijs toegekend. De tien-delige documentaire cursus handelt over de invloed van de cultuur van de oude Grieken op onze moderne wereld. De jury van de EBU beoordeelde de serie als het beste programma over een Europees thema. In Barcelona werd de prijs niet alleen voor de inhoud toegekend, maar toonde de jury zich ook enthousiast over het gebruik van een bijzondere vormgeving. Aan de grafische vormgeving werd een belangrijke bijdrage geleverd door het NOB in Hilversum. Na het succes van deze serie wordt door Teleac en Transatlantic Films gewerkt aan de voorbereiding een^documentaire-serie over de invloed van het Romeinse Rijk op de westerse maatschappij. HILVERSUM (GPD) Steeds meer journalisten van de ge zamenlijke omroepen keren terug uit de Golf. Hoewel geld een grote rol speelt bij de verslaggeving van de oor log de omroepen zijn al leen al wekelijks 8000 tot 10.000 gulden of nog meer per man aan verzekerings gelden kwijt - is de reden van terugkomst meestal van persoonlijke aard. NOS- eindredacteur Ad van Liempt: "De jongens hebben het wel gezien. Ze zijn moe, kapot van de ontzettend gro te spanningen waaronder ze hebben gewerkt. Wij houden ze niet tegen. Wij willen ze ook niet onder druk zetten om in een oorlogsgebied te blijven". De NOS maakt veel extra kosten met haar berichtge ving over de Golfoorlog, maar kan het voorlopig nog betalen. Van der Wulp: „Hoe lang nog? Dat vraag ik me ook af, maaar ik schat in dat na drie weken er toch geke ken moet worden nakr addi tionele middelen. We heb ben met twee faktoren te maken als het gaat om extra kosten. Ten eerste kosten onze mensen extra geld, ten tweede brengen de extra uitzendingen ook kosten met zich mee". Sylvester Stallone als Rambo (foto ap> ST. MORITZ (AP) - De Ameri kaanse filmster Sylvester Stallone heeft uit aqgst voor terroristische aanslagen een bezoek aan St. Moritz in Zwit serland afgelast, zo heeft zijn agent zaterdag gezegd. De perschef van het polo- toernooi in St. Moritz ver klaarde dat Stallone, die be kendheid verwierf als „Ram bo" en „Rocky", afzag van deelname aan de wedstrijden „omdat hij in de huidige si tuatie en vanwege angst voor terroristische aanslagen niet naar Europa wil vliegen". Woensdag had Stallone zijn reservering al in het luxueuze Palace hotel in St. Moritz afge zegd. LONDEN - Een Britse uitgever brengt in het najaar een boek met aquarellen van prins Charles op de markt. De opbrengst komt ten goede aan een liefdadig doel. De prins zal zelf begeleidende teksten schrijven bij de ongeveer 70 reprodukties die in het boek worden af gedrukt. De meeste aquarellen zijn landschappen die de prins heeft geschil derd in Groot-Brittannie, tijdens reizen of op vakanties in Italië, in het 14de eeuwséhuis in Urbino waar de schilder Rafael is geboren. Een aantal van de werken heeft de 42-jarige prins vorig jaar ten toongesteld om geld bijeen te krijgen voor de restauratie van de spits van de kathedraal van Salisbury. Andere werken zullen in mei wor den tentoongesteld. Advieslijst De Britse BBC heeft de zeven- en dertig aan haar gelieerde lokale omroepen geadviseerd om uit re denen van piëteit bepaalde com posities niet uit te zenden. Er is een advieslijst samengesteld met nummers als 'Two Tribes' van Frankie Goes To Hollywood, 'A View To A Kill' van Duran Duran en de Lennon/Ono-song 'Give Peace A Chance', waar diverse artiesten aan meewerken. Vol gens de richtlijnen van de BBC zouden de omroepen er goed aan doen composities die op deze lijst voorkomen niet te draaien omdat ze bij luisteraars pijnlijke associaties kunnen wekken. GRONINGEN - Nederlandse omroepen hebben besloten om in verband met de oorlog in de Golf geen carnavalsnummers uit te zenden. Veronica kan niet bevestigen of deze maatregel ook geldt voor carnavalskrakers die zijn doorgedrongen tot de Top-40. De uitzending van het Veronica- programma 'Nederland Muziekland' op 31 januari, dat in het teken zou staan van carnaval, gaat in elk geval niet door. RIO DE JANEIRO - Bijna onherkenbaar is hij hier, de wereldbe roemde zanger George ('Wham') Micha el. Een zonnebril en kort kap sel doen bij hem heel veel. Toch was het er de ster niet om te doen in cognito rond te lopen, integendeel: hij trad op tijdens het 'Rock in Rio II Music Festival' dat de afgelopen dagen in Rio de Janeiro werd gehouden. Met hem kwamen klinkende namen als Prince, Santana, Lisa Stansfield en A-ha naar Brazilië. (foto AP) Carnavalsnummers kenmerken zich in het algemeen door hun banale karakter. Dit zou in oor logstijd aanstoot kunnen geven. (In het verleden werden in Ne derland rond carnaval nummers uitgebracht als 'Kiele Kiele Koe weit' van Farce Majeur en 'Den Uyl is in den olie' van Vader Abraham Boer Koekkoek.) De Britse BBC hanteert stren gere normen in de vorm van ad- vieslijsten. Deze lijsten bestaan bij de Nederlandse omroepen niet. Volgens een VARA-woord- voerder is het niet opportuun om Engelstalige songs van de 'play- lists' te verwijderen. „Tegen de tijd dat iedereen hier Engels ver staat zullen we ons beleid her- De meeste omroepen hebben hun programmamakers verzocht over de hele linie fijngevoelig heid te betrachten. Een AVRO- woordvoerster: „Ook voordat was besloten om geen carnavals krakers te draaien, waren we op Radio 3 al minder lawaaiig, er werden bijvoorbeeld minder jingles gedraaid". Dat 'Give peace a chance' een anti-oorlogssijng is, maakt voor de BBC niet Uit. „Nee, want stel dat er in een familie slachtoffers zijn gevallen en de radio kondigt aan: 'We draaien nu voor u 'Give peace a chance'. U begrijpt hoe pijnlijk dat kan zijn".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 24