O
'Enemies, a Love Story': feest
Visie in 'My blue heaven' ontbreekt
'The Witches': opwindend
kijkfeest voor groot en klein
VRIJDAG 25 JANUARI 1991
PAGINA 25
BIOSCOPEN
Film- 'Pacific Heights', regie John Schlesmger;
met: Matthew Modine en Melanie Griffith en
Michael Keaton; te zien: Lido, Leiden.
LEIDEN - Rubrieken met titels als
'miskoop van de maand' en consu
mentenprogramma's waarin de
rampen van de gewone man breed
worden uitgemeten leveren altijd
zeer smakelijk lees- en kijkvoer op.
Eigenlijk is John Schlesinger's
nieuwste film 'Pacific Heights'
niets meer of minder dan de filmva
riant hiervan. Hoe Drake en Patty
(Matthew Modine en Melanie Grif
fith) hun eerste huis kopen en door
een kwaadwillende onderhuurder
in de problemen raken. Het verhaal
schijnt losjes gebaseerd te zijn op
scenarioschrijver Daniel Pyne's
eerste ervaringen als huiseigenaar.
Maar omdat in Hollywood nu een
maal alles in de overtreffende trap"
gaat, wordt dit eenvoudige gegeven
opgeblazen tot waarlijk huivering
wekkende proporties.
Spanning, humor
en bloedig einde
Even denk je nog: eigen schuld,
want wat moet een stel dat voor het
eerst gaat samenwonen nu met een
Victoriaans herenhuis van een klein
miljoen? De brutale manier waarop
de gladde 'zakenman' Carter Hayes
(lekker suggestief gespeeld door
Michael Keaton) zich als huurder in
hun benedenverdieping nestelt is
echter zo overrompelend dat er
geen tijd meer is voor verdere be
spiegelingen. Het treiteren is be
gonnen. Drake en Patty lijken vol
maakt weerloos tegenover dit onbe
kende geweld en het duurt niet lang
of de kijker zou die afschuwelijke
indringer het liefst persoonlijk op
straat smijten. Kortom, zo slim als
Carter zijn huisbazen bespeelt, zo
handig bespelen regisseur John
Schlesinger en zijn scenarioschrij
ver het bioscooppubliek.
'My blue heaven'; regie: Ronald Beer; me
Leen Jongewaard, Bo Bo]Oh, Ruud de Wolff e
Koen Wauters; te zien: Euro, Alphen.
ALPHEN - Het straatrumoer dat
volgens sommige critici in onze lite
ratuur zo schrijnend afwezig is, valt
ook in Nederlandse films zelden te
beluisteren. De vaderlandse film
makers hebben meer aandacht voor
hun privé-problemen of voor sim
pel vermaak dan voor wat er in onze
maatschappij aan de hand is. Daar
om is het zo aardig dat Ronald Beer
in zijn debuutfilm 'My blue heaven'
zich nu eens we] op de maatschap
pelijke realiteit stort, ook al speelt
het door hemzelf geschreven ver
haal zich in het (nabije) verleden af.
in de jaren zestig om precies te zijn,
toen een laatste groep Indische Ne
derlanders, verjaagd door Sukarno,
zijn toevlucht in Nederland zocht.
In 'My Blue Heaven laat Beer zien
hoe een Indische familie, bestaande
uit vader, moeder, twee dochters en
twee zoons, in Nederland een be
staan probeert op te bouwen. De fa
milieleden vinden snel onderdak en
werk, maar zij kunnen hun draai
niet echt vinden. De vijandige beje
gening en het saaie ongeschoolde
werk dat zij noodgedwongen doen,
maken dat de familie uit alle macht
knokt voor de realisering van moe
ders droom: een eigen Indisch res
taurant.
Tot ieders verbazing wordt het
restaurant een succes, en dat zet
kwaad bloed bij de eigenaar en de
vaste clientèle van een aanpalende
snackbar. Zelfs de introductie van
de net uit Amerika overgewaaide
hamburger weet het tij voor de Hol
landse kroegbaas (Leen Jonge
waard) niet te keren. Frustratie en
wraakzucht leiden vervolgens tot
harde racistische confrontaties.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen
dat de film mooi oogt (camera Mare
Felperlaan), dat het spel over de he-
Treinen doen het' altijd goed op
film. Het zal wel iets te maken heb
ben met de tegenstelling tussen het
benauwde drama in krappe coupe's
en smalle gangen en het bevrijden
de panorama van de in een weids
landschap voortsnellende trein. Pe
ter Hyams, scenarioschrijver, regis
seur en cameraman van 'Narrow
Margin', laat beide aspecten ruim
schoots aan bod komen. Een thriller
van klassieke snit met Gene Hack-
man en Anne Archer (eerder te zien
in 'Fatal Attraction'), een rolbezet
ting die niets te wensen overlaat.
De trein in 'Narrow Margin' slin
gert zich onverstoorbaar door de
onherbergzame Canadese Rocky
Mountains richting Vancouver. Aan
boord bevindt zich Robert Caul-
Trein-thriller met
hoog actiegehalte
field (Hackman), een Amerikaanse
hulpofficier van justitie die er alles
voor over heeft om een beruchte
gangsterleider achter de tralies te
krijgen. Zijn onvrijwillige reisgeno
te Carol Hunnicut (Archer) was toe
vallig getuige van een koelbloedige
moord en is aldus voor Caulfield
van onschatbare waarde. Carol is
echter doodsbang en peinst er niet
over om voor de rechtbank haar
mond open te doen. Maar vluchten
kan niet meer. De gangsters zijn
Caulfield gevolgd en zonder politie
bescherming is Carol haar leven
niet zeker.
Film: 'Navy seals'; regie- Lewis teague; met:
ZMichael Biehn en Charlie Sheen; te zien:
Lido, Leiden
LEIDEN Een goede film over een
commando-eenheid met een schier
onmogelijke opdracht moet het in
belangrijke mate hebben van de ka
rakters. Meer dan door de vraag of
de mannen wel in hun actie zullen
slagen, stijgt de spanning ten top
door de reèle mogelijkheid dat die
i kerels in het heetst van de strijd hun
persoonlijke vetes gaan uitvechten.
In de klassieker 'The guns of Na-
varonne' (1961) van J. Lee Thomp
son heeft de een zelfs gezworen de
ander te zullen vermoorden als de
klus is geklaard en de reden tot die
wraak liegt er niet om.
In 'Navy Seals' van Lewis Teague
doen zich binnen het heldenteam
weliswaar wat strubbelingen voor,
maar echt zorgen hoef je je daar niet
over te maken. Het gevolg is. dat je
onaangedaan de actie volgt, alsof je
naar een demonstratie-, dan wel
propaganda film van het Ameri
kaanse leger zit te kijken.
'Seal'-eenheden werden in het be
gin van de jaren zestig op initiatief
Soldaatje spelen
met duur speeltje
van president John F. Kennedy bin
nen de marine gevormd. Ze bestaan
uit zwaar op de proef gestelde spe
cialisten, inzetbaar ter zee (SEa), in
de lucht (Air) en op het land (Land,
SEAL dus. dat aardig genoeg ook
nog 'zeehond' betekent). Ze voeren
geheime missies uit.
Producente Brenda Feigen vroeg
een Seal-commandant in ruste.
Chuck Pfarrer, over zijn ervaringen
te schrijven. De bedoeling was een
waarheidsgetrouwe indruk te krij
gen van Seal-operaties. zonder
daardoor staatsgeheimen prijs te
geven. Dat klinkt serieus, maar aan
de film 'Navy Seals' zie je het niet af.
Zo bont als 'Rambo' laat regisseur
Teague het zijn spelers niet fnaken,
maar evenmin komt hij verder dan
soldaatje spelen met duur speel
goed. a
De film speelt, hoe actueel, in het
Midden-Oosten, Arabische terroris
ten staan op het punt de bemanning
van een door een torpedoboot neer-
Film 'Ennemies. a love story'; regie Paul Ma-
zursky, met Anjelica Houston Ron Silver. ten-
D Olm en Margaret Sophie Stem; te zien in
Greenway, Voorschoten
Een simpel gegeven (de ope
ningsbeelden doen zelfs denken
aan een platte misdaadfilm) groeit
door de bekwame regie uit tot zeer
onderhoudende thriller. De kracht
zit hem in de overtuigende combi
natie van sympathieke en herken
bare slachtoffers en een tegenstan
der die het ook in een horrorfilm
goed zou doen. Carter Hayes is een
gevaarlijke parasiet, en Schlesinger
weet die beeldspraak heel tastbaar
te maken. Ook de debuterende sce
narioschrijver Pyne leverde goed
werk af. Hoewel qua grote lijn voor
spelbaar, kent het verhaal onder
weg genoeg verrassingen en vraag
tekens om de kijker in spanning te
houden. Humor is beslist niet ver
waarloosd: vooral de manier waar
op Patty haar belager te slim af is, is
een genoegen om te zien. Alleen
jammer dat een bloederige ontkno
ping kennelijk niet vermeden kon
worden.
L.B.
VOORSCHOTEN - Één man. drie
vrouwen, heftige liefde en grote ver
warring. Daar gaat het om in 'Ene
mies, a Love Story', een film van
Paul Mazursky, gebaseerd op een
roman van Nobelprijswinnaar Isaac
Bashevis Singer. De verschrikkin
gen van de holocaust in Polen spe
len door in het luchtige leven in de
VS kort na de Tweede Wereldoor
log. Op Coney Island, het pretpark
bij New York, woont de joodse
schrijver Herman Broder met de
boerendochter die hem in Polen het
leven heeft gered. Het wat simpele
karakter van zijn echtgenote Yad-
wiga doet de intellectuele Broder
verlangen naar meer.
Dat meer vindt hy in de armen
van Masha, een hartstochtelijke
femme fatale, met wie hij keer op
keer belooft te trouwen terwijl hij
tegelijk weet dat hij de Poolse
vrouw aan wie hij zijn leven dankt
nooit in de steek zal laten.
Die twee liefdesrelaties maken
het bestaan van Broder er niet een
voudiger op, ook al omdat de twee
dames hem confronteren met zijn
wankele geloof. Yadwiga wil zich
laten bekeren en stelt alles in het
werk om de ingewikkelde wetten
van het joodse geloof onder de knie
te krijgen. Masha eist veel van zijn
tijd en energie, omdat zij zich in zijn
voortdurende aandacht wil
koesteren. Zijn luizebaantje in
dienst van een rabbijn stelt Broder
in staat veelvuldig met zijn minna
res op stap te gaan. Tegenover Yad
wiga gebruikt hij de smoes dat hij
vertegenwoordiger in boeken is en
dus veel op reis moet.
Toch is Broder zijn Poolse echt
genote op zijn eigen manier zeer
trouw. Hij belt haar regelmatig op;
eenmaal zelfs vanuit een dierentuin
waar grommende leeuwen voor een
verdacht achtergrondgeluid zor
gen. Broder spelt Yadwiga op de
Zo tobt hij \Tolijk verder, totdat
een rabbijn hem een prettige verras
sing presenteert: zijn werkelyke
vrouw is vanuit Europa in New
York gearriveerd. Tamara, een
energieke, cynische en praktische
vrouw, werd doodgewaand als
slachtoffer van nazi's. Ze begrijpt
dat Broder inmiddels hertrouwd is,
al verbaast het haar dat die nieuwe
vrouw de boerin is die in de jaren
voor de oorlog hun dienstmeid was.
Tamara doet niet moeilijk; Broder
moet maar bij Yadwiga blijven, dat
is voor iedereen het meest eenvou
dig, toch?
Niet voor Broder. Zijn oude liefde
voor Tamara laait op, terwijl hij zon
der Masha niet kan leven en Yadwi
ga niet alleen wil laten. Masha eist
bovendien een joods huwelijk, zo
dat Broder tenslotte drie officiële
relaties heeft: tweemaal voor de wet
en eenmaal voor de kerk. De Ameri
kaanse noch de joodse wetten staan
dat toe en het valt niet mee om alles
geheim te houden.
Ook al omdat het geweten van
Broder steeds harder gaat knagen
wordt de situatie onmogelijk. Yad
wiga ontdekt dat Masha nog leeft en
vermoedt dat Broder nog een vrien
din moet hebben. Huilend roept zij
de man aan wie zij haar hele bestaan
heeft opgehangen toe: "Er is geen
jungle in Baltimore!" Vanaf dat
punt snelt het verhaal in hoog tem
po naar het dramatisch hoogtepunt.
'Enemies, a Love Story', is in éen
woord een prachtfilm. De film geeft
een warm getint inzicht in de be
weegredenen van de vier hoofdka
rakters en zegt daarnaast veel over
het leven van Europese joden die na
de oorlog naar de VS vertrokken in
het algemeen. Fabuleuze acteer
prestaties van met name Ron Silver
als de twijfelende Broder en Anjeli
ca Huston in de rol van de resolute
Masha maken van de film een feest.
PETER VAN SLAVENBURG
le linie goed is, en dat de produktie
fraai is vormgegeven. Producenten
Laurens Geels en Dick Maas heb
ben duidelijk niet op een dubbeltje
gekeken.
Wat in 'My Blue Heaven' echter
ontbreekt is een visie, zowel inhou
delijk als stilistisch. Het verhaal be
staat uitsluitend uit cliché's, die ook
nog eens zonder een greintje fanta
sie voor de camera worden uitge
speeld. Beer komt niet verder dan
het aanstippen van een aantal over
bekende factoren die bij het ont
staan van racisme een rol spelen.
Het wel erg gemakkelijke happy
end doet de deur pas goed dicht: dat
past beter in een Hollandse musical
uit de jaren dertig dan in een verder
toch zo duidelijk realistisch bedoel
de film uit de jaren tachtig. Met die
vrolijke beelden laat Roland Beer
het straatrumoer definitief verstom
men tot een bijna onhoorbaar ge-
ROB DE KAM
ook een enkele reis Vancouver heb
ben gekocht. Aanvankelijk weet al
leen de filmkijker dat de killers zich
al in de trein bevinden; Carol en
Caulfield hebben alleen nog angsti
ge vermoedens. Het is een klassiek
geval van suspense. Het publiek
weet meer dan de hoofdpersonen
en vreest het ergste. Gespannen na
gelbijten is het enige wat er op zit.
Bovendien zijn verrassingen niet
uitgesloten, want uiteraard heeft
Peter Hyams er voor gezorgd dat de
toeschouwer wel veel, maar lang
niet alles weet.
Peter Hyams leverde met 'Nar
row Margin' een van de beste films
uit zijn loopbaan af. Zeer bevredi
gend bioscoopamusement, ook al is
het net niet origineel genoeg om bij
gezet te worden in de rij van legen
darische treinklassiekers.
L.B.
Anjelica Huston.
regie: Nicholas Roeg;
geschoten Amerikaanse helikopter
te liquideren. Plotseling is daar ech
ter een commando van gemaskerde
schutters. Inderdaad: Seals.
Zij bevrijden hun landgenoten,
maar ontdekken tevens een voor
raad Stinger-raketten. Aan de ver
nietiging daarvan komen ze echter
niet toe. Daarvoor zullen ze later te
rug moeten in het hol van de leeuw.
Binnen dit kader volgen het kapen
van een schip op de Middellandse
Zee, het ontvoeren van een zwaar
bewaakte informant uit een Ara
bisch kustplaatsje en uiteindelijke
missie in het explosieve Beiroet.
Een mager liefdesverhaaltje wordt
halverwege in gevlochten, plus nog
een vleugje drama door het verlies
van nu juist die ene kameraad met
trouwplannen.
Met alle vuurwerk, oorlogsbo
dems. ontsnappingen op het nip
pertje en ook nog eens die actuali
teit suggereert 'Navy Seals' geen
schijntje authenticiteit. Opscheppe
rij is het. Minister Ter Beek aan een
draadje tussen twee Hollandse fre
gatten is veel spannender.
RIJK VAN ROTTERDAM
ALPHEN - 'The Witches' naar het
gelijknamige boek van Roald Dahl
is een ideale familiefilm. Muppet-
maker Jim Henson, regisseur Nico
las Roeg en alle andere medewer
kers zetten hun beste beentje voor
en maakten er een opwindend
avontuur van.
Humor en spanning, schattige
muizen, een parmantige jonge held,
griezelige heksen, vervelende vol
wassenen en een droom van een
grootmoeder. Een film waarin de
klassieke sprookjessfeer en de fan
tastische mogelijkheden van de he
dendaagse cinema prachtig gecom
bineerd worden. De kort geleden
overleden kinderboekenschrijver
had zich geen beter in memoriam
kunnen wensen.
Wat vooral opvalt is dat 'The Wit
ches' zo'n prachtig samenspel is.
Niemand probeert de film naar zich
toe te trekken of de eerste viool te
spelen. Het is alsof iedereen duide
lijk beseft dat het hier in de eerste
plaats om Roald Dahl gaat, en dat er
aan zijn verhalen weinig valt te ver
beteren.
Dat verhaal gaat in dit geval over
de negenjarige Luke (Jasen Fisher)
die met zijn grootmoeder (Mai Zet-
terling) op vakantie is in een groot
Engels hotel. Tot zijn verbijstering
ontdekt Luke dat de dames van de
kinderbescherming die daar hun
jaarvergadering houden in werke
lijkheid heksen zijn. Luke wordt in
een muis veranderd, maar hy heeft
intussen al genoeg gezien en ge
hoord. Samen met zijn grootmoe
der probeert hy te voorkomen dat
alle kinderen van Engeland be
toverd zullen worden.
Onmisbaar in zo'n verhaal over
muizen en heksen zijn uiteraard de
trucages. De studio van Jim Henson
(inmiddels ook overleden) leverde
prachtig werk af, met als climax de
afzichtelijke tronie van de Grand
High Witch.
Mooi is ook de jaarvergadering,
waar alle heksen eindelijk hun he
vig jeukende pruiken mogen afzet
ten. Die zaal vol kale, schurftige
koppen levert een spectaculair
beeld op. maar minstens zo leuk is
het feit dat al die heksen zich gedra
gen als alledaagse roddeltantes.
Ook op de rolbezetting valt niets
aan te merken. Luke's sigarenro-
kende grootmoeder (die heel achte
loos de meest enge heksenverhalen
vertelt) wordt gespeeld door de
Zweedse actrice en filmmaakster
Mai Zetterling. Ze stond al vijftien
jaar niet meer zelf voor de camera,
maar liet zich voor deze gelegen
heid toch overhalen. Er kan geno
ten worden van verrukkelijke bij
rollen, waaronder die van Rowan
'Black Adder Atkinson als de ge
meen kijkende hoteleigenaar.
Maar het hoogtepunt is natuurlijk
de verschijning van Anjelica Hus
ton als de Grand High Witch. In het
dagelyks leven een sjieke dame vol
minzame arrogantie, als opperheks
een meedogenloze en kwaadaardi
ge volksmenner Het zou me niets
verbazen als Anjelica bij het instu
deren van haar rol de grote dictators
van deze eeuw als voorbeeld heeft
gehad. Als ze zo tekeer gaat kan het
voor de allerkleinste kijkertjes be
hoorlijk eng worden, maar wie een
hekel heeft aan zoetsappigheid zit
by 'The Witches' goed.
LEO BANKERSEN
LEIDEN
"The sheltering sky' - Lido.
'Navy Seals - Lido
'Ghost' - Lido.
'Pacific Heights' - Lido.
'De kleine zeemeermin' - Lu
'Home Alone' - Lido.
'Narrow Margin" - Luxor
ALPHEN
(Euro, Van Boetzelaerstr. 6. tel. 01720-
20800D
'My blue heaven'.
'Ghost'.
'De kleine zeemeermin'.
'Whitches'.
'Problem Child'.
VOORSCHOTEN
(Greenway. Schoolstraat, tel. 071-
614354, b.g.g. 612566)
'Rocky V'.
'Pretty Woman'.
'Enemy's, a love story'.
'The never ending story'.
'Kuifje en het haaienmeer'.
FILMHUIZEN
'Cadillac man' - Het Kijkhuis, Leiden
'The cook, the thief, his wife and her
lover' - Het Kijkhuis
'Stanley and Iris' - Het Kijkhuis
'Once upon a time in the West' - Het
Kijkhuis
'Paris, Texas' - Het Kijkhuis, Leiden.
'Cry baby' - LVC, Leiden
'Yol' - LVC. Leiden.
'Drunken Angel' - LAK.Leiden
'The Pornographers' - LAK, Leiden
'Drugstore Cowboy' - Park Filmhuis,
Alphen.
DEN HAAG
'Ghost' - Asta (070-3463500), al.
'Pacific Heights' - Asta. 12 jr.
'Arachnophobia' - Asta. 12 jr.
"The Sheltering Sky' - Babylon (070-
'Flatlmers' - Metropols. 12 jr.
Pretty Woman' - Metropole. al
'Come see the paradise" - Metropole.
al
The comfort of strangers' - Metropole.
16 jr.
Navy seals - Odeon (070-3462400). 12
jr
"Air America' - Odeon. al.
'Problem Child' - Odeon. al.
The freshman' - Odeon, a.L
AMSTERDAM
The Witches' - Alfa (020-278806). a.l
'Wild at heart' - Alfa. 16 jr.
'Tie me up. tie me down' - Alfa, 16 jr
The comfort of strangers' - Alfa. 16 jr.
"The Witches' - Alhambra (020-233192),
'The sheltering sky' - Calypso (020-
234876). al.
La petite voleuse" Cinecenter (020-
Ghost' - Babylon, a.l.
'Goodfellas' - Cineac (070-3630637), 16 al.
'Ju-Dou' - Cinecenter. 16 jr.
'Le mari de la coiffeuse' - Cinecenter.
16 jr.
'Navy seals' - Cinema (020-151243), 12
Problem Child' - City, a 1
'Another 48 hours' - City, 12 jr.
'Air America' - City, al.
'Navy seals' - City. 12 jr.
'Narrow Margin' - City. al.
"Rocky V' - City. 12 jr
'The circus' - kriterion (020-231708).
Nieuwe Chinese films- Kriterion.
'Het rode korenveld' - Kriterion, 16 jr
'New year's day' - The Movies (020-
'Ghost' - Tuschinski Cineac (020-
243639). al.
'Home alone' Tuschinski (020-
262633). al
'Pretty woman' Tuschinski, al
'Come see the paradise' - Tuschinski,
'Blue Steel' - Cineac. 16 jr.
'Narrow margin' - Cineac, al.
'Home alone' - Metropole (070-
The Freshman' - Tuschinski. a.l.
Flatliners' - Tuschinski. 12 jr.
'Arachnophobia' - Tuschinski, 12 jr.
Temptation of success' - De Uitkijk
(020-237460). 16 jr.
TELEVISIE
Zaterdag 26 januari
The rose tattoo (Ned. 3. 20.00 uur).
Amerikaanse komedie uit 1955 van
Daniel Mann naar Tennessee Willi
ams. Anna Magnani treurt om overle
den echtgenoot tot ze ontdekt dat hij
vreemd ging. Rollen van Marisa Pavan
en Burt Lancaster.
Somebody has stolen our Russian
spy (Super Channel, 21.00 uur) Spio-
nagefilm uit 1968 van James Ward,
met Tom Adams en Tim Barrett
Careful, he might hear you (Ned. 3,
22.50 uur) Australische film uit 1983
van Carl Schultz met Wendy Hughes,
Robyn Nevin. Twee zussen strijden
om de adoptie van een wees tijdens de
armoe van de jaren dertig.
Full circle (RTL 4. 23.30 uur) Brits
/Canadese film uit 1976 van Richard
Loncraine over een vrouw die door
geesten bedreigd wordt. Niet echt hui
veringwekkend. Met Mia Farrow, Kier
Dullea.
Pokolcnie (BBC 2, 00.40 uur). Pool
se film uit 1955 van Andrej Wajda. die
toen aan het begin van een indrukwek
kende carrière stond, speelt zich af tij
dens de Tweede Wereldoorlog. Met
Tadeusz Lomnicki en Urszula Modr-
The two faces of Dr. Jckyll (BBC 1.
01.30 uur) Britse thriller uit 1960 van
Terence fisher naar het verhaal van
Stevenson, met Paul Massie. Dawn
Adams.
Zondag 27 januari
Fassbinder 1
Franz Biberkopf
raar. Met Gunter Lamprecht. Franz
Buchneser.
Daniel Boone, trail blazer (Super
Channel, 21.10 uur) Amerikaanse
western uit 1956 van Albert Ganna-
way. Daniel Boone is op weg naar Ken
tucky en de titel suggereert dat niets
hem tegenhoudt. Met Bruce Bennett.
Bye (Ned. 2. 21.37 uur) Fotograaf
en filmer Ed van der Elsken legde de
laatste maanden van zijn leven op film
vast In een korte verklaring die een in
leiding op de film vormt zei Van der
Elsken dat zijn eerste film over de ge
boorte van zijn zoon ging en dat hij nu
ook het naderend einde wilde vastleg
gen.
Die flambicrte Frau (BRT 2. 22.30
uur) Controversiële film van Robert
van Ackeren uit 1983. Gudrun Land-
grebe als een bourgeoise die zich pros
titueert. Bunuels Belle de Jour blijft
veel beter Ook met Mathieu Carrière.
The man who fell to earth (BBC 2.
23.30 uur) David Bowie als buiten
aards wezen op zoek naar water in
science-fiction film uit 1976 van Ni
cholas Roeg. Ook met Rip Torn en
Candy Clark
Dinsdag 29 januari
Miss Mary (BRT 2. 20.00 uur) Amen
kaans/Argentijnse coproductie uit
1986 van Mana Luisa Bern berg, met
Julie Christie als een Britse vrouw die
in 1938 naar Argentinië vlucht om een
nieuw leven te beginnen
Woensdag 30 januari
For Pete's sake (BBC 1. 00.30 uur)
Amerikaanse film uit 1974 van Peter
Yates. Barbara Streisand probeert wat
extra geld te verdienen voor Michael
Sarrazin, die taxichauffeur is.
Donderdag 31 januari
triumph (Super Channel,
en Joan Bennett. Moordenaar i
identiteit aan van dokter die op 1
lijkt.
Piaf (Super Channel, 22.15 u
dansche chansonniére
Don't look now (BBC 1. 00.00 uur)
Klassieke thriller van Nicholas Roeg
speelt zich af in Venetie. waar Donald
Sutherland en Julie Christie proberen
het overlijden van hun kind te verwer
ken. Met even beroemde als opwin
dende vrijscène.
Vrijdag 1 februari
Tarzan and the sbe-devil (BBC 2.
19.00 uur) Lex Barker is Tarzan in
1953.
A soldier's story (RTL I. 20 25 uur)
Norman Jewison maakte deze film
over racisme in het Zuiden van de Ver
enigde Staten in 1984 Het verhaal
speelt aan het eind van de Tweede We
reldoorlog wanneer een zwarte ser
geant een moord moet ophelderen.
Met Denzei Washington
Badlands (RTL 4, 23.00 uur) Film
uit 1973 van Terence Malick heeft een
schare hele fervente bewonderaars
Martin Sheen is op de vlucht op het
platteland van Montana en trekt daar
een spoor van vernieling. Zeer gesti
leerd Ook met Sissy Spacek.
Oxford Blue* (BRT 1. 23 15 uur)
Amerikaanse film uit 1984 over een
student die indruk probeert te maken
op adellijke jongedame Robert Bons
regisseerde Rob Lowe en Amanda
Pays in de belangrijkste rollen
Ödd man out d i. BJI uur)
Britse film uit 1947 van uitstekende re
gisseur Carol Reed over een gewonde
Ierse wapensmokkelaar die in Belfast
is aangewezen op de hulp van oude
vrienden. Met James Mason, Kathleen
Ryan
Raw deal (BBC 2. 00.20 uur) Klas
sieker van Anthony Mann uit 1948
over ontsnapte gevangene die wraak
Rollen van Dennis O'Keefe,
Claire Trevor. Marsha Hunt Goed
The Carey treatment (BBC I. 00.55
uur) Amerikaanse film uit 1972 van
Blake Edwards over een moord in een
ziekenhuis. Met James Coburn, Jenni
fer O'Neill
Julie Christie en Donald Sutherland zijn donderdagavond bij de BtiC
e zten in de adem benemende thriller Don't look now. die zich afspeelt
in Vtnetii.<amueffot«i