Spoorzoeken in een berg van rijstebrij Het volmaakte concert Talentvol spel in 'De gebiologeerden' Twintigste Filmfestival Rotterdam begonnen Nonchalance Jan van der Ploeg Raamtheater maakt van man een droevig paard Corrie Pronk groeit in haar zangrol Doderer had beter verdiend DONDERDAG 24 JANUARI 1991 aaajfiüMinaaam PAGINA 21 'Tempo dell' Anima" bestaande uit Pia Els- dörfer, blokfluit, Jean Tubéry - Cornetto, Frans Robert Berkhout - dulciaan en Siebe Henstra - clavecymbel, speelde en Napoli- LEIDEN - Er zijn wel eens van die concerten waar op de uitvoering niets aan te merken valt; het en semble speelt technisch vol maakt en ook de inspiratie lijkt niet te ontbreken. Toch dwalen desondanks de gedachten na een tijdje luisteren veraf van het ge hoorde. Het is mogelijk dat in een dergelijk concert het programma te eenzijdig is samengesteld. Of misschien beschikt het ensemble of zijn dirigent toch over te wei nig inlevingsvermogen, zodat alle werken een beetje hetzelfde gaan klinken. Gelukkig leed Tempo dell' Ani ma niet aan deze perikelen. Tech nisch perfect, altijd even zuiver van stemming en tóch fantasievol en levendig van begin tot eind. Geen moment van verveling, dankzij een genadige greep uit het repertoire van die dagen. We spreken dan van zestiende en ze ventiende eeuwse Italiaanse en Spaanse componisten zoals Bart. de Selma, Ant. de Cabezon en An drea Falconiero. Siebe Henstra, de zeer talentvolle clavecinist, vertelde in het kort iets over de vorm van de gespeelde werken. De canzone met zijn afwisseling in maatsoorten en zijn in het ge hoor liggende melodie. De varia ties op de bas zoals de pasacaglia. En natuurlijk de diminuties: mu ziek waarbij als uitgangspunt een lied wordt gekozen, vaak een Frans lied. De noten van de melo die worden in kleinere noten waarden omspeeld, zodat er al- langs virtuoser spel ontstaat. Virtuoos spelen deed het en semble bijna terloops, alsof het geen moeite koste. Voor het pu bliek was alleen zichtbaar dat de aanzet van cornetto een delicate zaak is. Maar dan liet Jean Tubéry zijn gehoor ook smelten van ge noegen van zijn prachtige toon, een zangstem gelijk. Het samen spel verliep vlekkeloos en veroor zaakte bovendien door de timing van elkaar opvolgende instru menten een zeker opgewonden gevoel. Pia Elsdörfer speelde weliswaar virtuoos, maar trok ei genlijk iets teveel (buiten-muzi kale) aandacht naar zich toe door haar ongeremde bewegingen. Dulciaan-speler Frans Robert Berkhout liet in de Fantasia van de Selma de mensen op hun stoel naar voren buigen van verbazing en ongeloof. Ook Siebe en Henstra, intussen allang geen on bekende meer in Leiden, bleef trouw aan zijn zéér hoge stan daard van intens spel en moeite- - loze techniek. Geen toegift, ook al werd er flink geapplaudiseerd. Aan een volmaakt concert kan men niets toevoegen. MONICA SCHIKS Voorstelling 'De gebiologeerden' door Cie. De Koe i.s.m. De Tijd. Tekst en regie Bas Teeken en Peter van den Eede Spel Bas Teeken, Pe ter van den Eede en Dirk Tuypens. Gezien LAK-theater, Leiden. Daar nog vanavond te zien en op 1 en 2 februari m Theater a/d Haven in Den Haag. LEIDEN Aan de seksscènes zie je het meteen: welk doel de theater makers nastreven. Willen ze het pu bliek, lekker maken? Realistisch spelen? Een nieuwe uitdrukkings vorm vinden? Talloos zijn de moge lijkheden. Bas Teeken en Peter van den Eede doen het in hun programma 'De Gebiologeerden' als volgt: de lampen gaan uit, beide mannen ko men met tot op de enkels afgezakte broeken naar voren en terwijl zij hun tekst blijven uitspreken, lich ten ze de inspectie van eikaars li chaam bij met een aai)gestoken lu cifer. 'Ah, daar hangt de piemel'. 'Oh, wat een mooi rond gat hier'. De theatrale vondst, de lichte toets en de eenvoud van middelen, dat is waar Teeken en Van den Eede op uit zijn. Ze doen dat heel knap, zoals het voormalige leerlingen uit de Antwerpse school van Dora van der Groen betaamt. En bovendien is dit voorzichtig aftasten alvorens tot de Daad over te gaan een logisch uitvloeisel van de aarzelende ma nier waarop de mannen al toenade ring tot elkaar gezocht hadden. Hun voorstelling begint overdre- ROTTERDAM (GPD) - Te gen de driehonderd films uit meer dan dertig landen rollen vanaf vandaag tot en met 3 februari over ruim tien filmdoeken en video schermen in Rotterdam. De twintigste editie van het ooit onder de naam 'Film International' begonnen Filmfestival Rotterdam biedt daarmee een onge kende overdaad. Directeur Marco Müller ziet het festi val als een testcase, pu bliek en critici moeten dit jaar maar duidelijk maken wat ze van zijn 'brede aan pak' vinden. Zoals de festivaldirecteur eerder in een interview in deze krant al duide lijk maakte, is die overdaad deels een poging om ook de buitenlandse gasten tevreden te stellen. Die heb ben de vooral voor het Nederlandse publiek bedoelde toppers als 'Het Asthenisch Syndroom' van Kira IMoeratova, 'The Hot Spot' van Den- jnis Hopper, 'La captive du désert' van Raymond Depardon en 'An An- I gel at my Table' van Jane Campion allang gezien, in Cannes, Berlijn, Venetië of op een van de nog steeds in aantal groeiende minder presti- gieuze festivals. De buitenlandse gasten moeten worden gelokt met wereld- en Europese premières, of. met oudere nog onontdekte pro- dukties. In de laatste jaren van zijn bewind leek Huub Bals de strijd om premières met de concurrentie (met name de Filmfestspiele van Berlijn die vlak achter Rotterdam zitten) ei genlijk een beetje opgegeven te hebben. Müller wekt op zijn minst de indruk dat hij het vuurtje wel weer wil aanwakkeren. Müllers strijdlust valt te prijzen, maar voor de gemiddelde Neder landse bezoeker wordt het een hele toer een traject in de overdadige rijstebrijberg uit te stippelen. Er be staat zelfs een risico dat het publiek, dat door Müller zo gewaardeerd wordt om de open houding ten op zichte van moeilijke en totaal onbe kende produkties, uit wanhoop over de veelheid maar op zeker gaat spelen en kiest voor de bekende na men. Maar wie weet heeft Müller de juiste koers uitgezet en wordt zijn tweede festival het feest der ontdek kingen "Hat hij voor ogen heeft. 'A Thousand flowers will blos som' stond er tenslotte boven de laatste nieuwsbrief van het Festival. Om risicomijdend gedrag te bestrij den heeft de organisatie in elk geval in diezelfde nieuwsbrief al duidelijk gemaakt welke films in Nederland blijven. Die kun je dus veilig over slaan om je in het onbekendere werk te storten, is de achterliggen de gedachte. Het zijn er zo'n vijftig en dat is een ongewoon grote en ver heugende score. Verrassing Wie even de statistiek op het pro gramma van het twintigste festival loslaat, komt tot verrassende con clusies. Müller geldt als een fan van de Aziatische film, maar afgezien van een retrospectief met Japanse B-films is de actuele oogst uit dat werelddeel beperkt. Een tiental films uit Japan, zes uit Hongkong, vier uit India, en nog een handjevol uit diverse andere landen. Uit Chi na, de laatste jaren een bron van mooie produkties, is om begrijpelij ke (politieke) redenen weinig te ver wachten. Op een totaal van driehon derd films al met al een te verwaar lozen Aziatische inbreng, daar kan ook 'Tinpis Run', de eerste ooit op Papua Nieuw Guinea geproduceer de speelfilm niets aan veranderen. Latijns-Amerika dan misschien? Ook op dat continent kon Marco Müller bij zijn strooptochten weinig vinden, en hetzelfde kan gezegd worden van Afrika. Nee, het leeu- wedeel van het programma komt gewoon uit traditionele filmlanden als de Verenigde Staten, Rusland, Frankrijk en niet te vergeten Mül lers vaderland Italië. Met name de enorme Franse in breng, tegen de veertig films, is ver rassend groot. Zet de her en der - en vooral in eigen land - gesignaleerde opleving van de Franse kunstzinni ge film dan toch echt zoden aan de dijk? Het festival zal het leren, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het in een aantal gevallen gaat om produkties van niet-Franse filmma kers met een Franse producent. Ro bert Franks 'C'est vrai' is een voor beeld, Stephen Dwoskins 'L'esprit de Brendan Behan' een ander. Retrospectieven Rotterdam heeft een naam hoog te houden op het gebied van retro spectieven. De keuze viel dit jaar op het oeuvre van Nicholas Ray. Dat wordt smullen tijdens het (her)zien 'Het asthenisch syndroom' van Kira Moeratova moet een topper worden in Rotterdam. van films als 'Johnny Guitar', 'On Dangerous Ground' of 'In a Lonely Place'. Het programma heet 'Nick Ray in context' en bevat ook films die op een of andere manier aankno pen bij het werk van Ray. En zo vin den we in het programma-overzicht ook 'The Naked Kiss' van Samuel Fuller of 'Le petit soldat' van Jean- Luc Godard. Voor de doorgewinterde cinefiel bevat het Ray-retrospectief natuur lijk weinig nieuws, maar des te meer verrassingen belooft het twee de overzicht met films van Seijun Suzuki, Yuzo Kawashima en Issei Mori, in het Westen vrijwel onbe kende Japanse filmmakers die ge specialiseerd waren in typische B- films. Hun voortdurende verken ning van de eigen Japanse film- grammatica kan, zo verwacht Mar co Müller, verhelderend en bevrij dend werken op Westerse geesten. De retrospectieven zijn zeker niet de enige bijzondere festivalonder delen. Er is een speciaal programma met 'eigenzinnige en experimentele film- en videoprodukties' in Zaal De Unie, een programma met produk ties die een brug slaan tussen film en andere kunstuitingen in de klei ne zaal van de Stadsschouwburg, een keuze van zes Nederlandse filmcritici in Kriterion, een serie discussies in het Hilton en het vi deoproject 'Live' in LantarenHet Venster. Expositie: werk van Jan van der Ploeg; te zien bij: Ars Aemula Naturae, Pieterskerkgracht 7, Leiden. Tot 4 februari geopend van maandag tot en met donderdag van 10.00 tof 12.00 uur, vrijdag van 15.30 tot 17.30 en zaterdag en zon- 13.00 tot 16.00 uur, donderdagavond i 19.00 tot 22.00 u Wat mij opvalt in de ontmoeting met sommige kunstenaars is hun bereidwilligheid. Hoewel hun werk er is om verkocht te worden heb ik niet het gevoel dat ze een produkt staan aan te prijzen. Het gaat hier steeds om heel persoonlijke kunst uitingen, die niettemin een prijs hebben en een soort dure genotsar tikelen zijn 'om de schoonheid en gratie van het leven te verhogen'. Jan van der Ploeg uit Amsterdam is zo'n kunstenaar. Hij heeft de ten toonstelling zelf georganiseerd, subsidie gekregen van de Gemeen te (voor een iets ander plan welis waar, de bedoeling was namelijk een expositie te houden samen met zijn grootvader, die 90 jaar is en zon dagsschilder). Hij vond een gepaste expositieruimte in Ars, dat als 'ou bollig' bekend staat, maar aan een verjongingskuur bezig is. Grootva der wilde echter niet, dus exposeert Jan van der Ploeg nu alleen in Ars. Voor ECI-prijsvraag 180 aanmeldingen DEN HAAG (GPD) Honderd- tachtig auteurs uit Nederland en België dingen dit jaar mee naar de ECI-prijs die 5 november in de Ko ninklijke Schouwburg in Den Haag wordt uitgereikt. Het onderwerp waarover een essay of wetenschap pelijke verhandeling moest worden geschreven luidde: 'De lezer tussen woord en beeld'. Een sfeervolle expositieruimte ove rigens, met een mooie tuin. Zijn werk is verdeeld over twee ruimten, een ervan komt op mij, door de cha os aan stijlen, wat ongemakkelijk over. Een glazen vitrine met tijd schriftartikelen over Jan van der Ploeg, een lange museumbank, een enigszins verouderde aankleding en een uitbundig bewerkt Barok- plafond flankeren drie sierlijk ab stracte reuzenschilderijen, die kromgetrokken zijn en aan fresco's moeten doen denken door het zach te kleurgebruik en de gestileerde Deze essayprijs, waarvan het tota le prijzengeld 105.000 gulden be draagt, werd in 1989 voor de eerste keer toegekend, achtereenvolgens aan Jet Wester, Gerrit Krol en Char les Crombach. Behalve een eerste, tweede en derde prijs (resp. 45.000, I 30.000 gulden en 20.000 gulden) worden er ook weer bedragen van 5.000 gulden uitgeloofd voor de ori- I gineelste aanpak van het onder werp. De tweede ruimte is heel anders. Klassieke beelden in een vitrine, ta feltjes en stoeltjes, alles iets strak ker, hier doet het werk van Jan van der Ploeg het ineens heel goed. Drie hele mooie werken. Een mal van een typische Van der Ploeg-vorm een werkvorm, zwart in grijs kar ton; een uitgewerkte versie daar van, zacht geel op dof zwart; en een sterke hoorn-achtige vorm, zwart op wit. Zijn schilderingen bestaan uit een tiental lagen, op het doek eerst een laag konijnelijm, om het te beschermen tegen aantasting voor de buitenste lagen olieverf, daartus sen enkele lagen acrylverf. Van der Ploeg toont niet zijn nieuwste werk, maar een overzicht van 1987-1990. Hij kreeg vorig jaar, samen met vier andere Nederlandse kunstenaars, de 'Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst'. Selectiecrititeria van de jury waren: een zekere mate van soberheid, gepaard gaand met artistieke zelfdiscipline (van mij zou het wel iets spannender mogen. EF). 'Jan van der Ploeg', vermelde de jury 'hanteert een grammaticaal- visueel programma, dat in elk schil derij een inhoudelijk overeenkom stig, maar naar vorm zeer verschei den picturaal resultaat oplevert'. 'Neo-Geo;' noemt hij het zelf. Zijn werken zijn allemaal zonder titel, hij kan ze niet vertalen in een woord, de vorm ontwikkelt zich van binnenuit. Hij is bezig een even wicht te vinden tussen werken 'uit de hand' en met hulpmiddelen als een passer. Tussen het 'spontaan la ten afkomen' en een perfecte afwer king. Persoonlijk vind ik de op zich sterke vormen iets te geforceerd schilderachtig gehouden, door een opzettelijk nonchalante techniek. EDWINE FELSER LEZERSSERVICE ƒ19,50 KOJUWG Gala Brouwenstijn definitief afgelast AMSTERDAM (ANP) - Het gala ter gelegenheid van de 75ste verjaar dag van de sopraan Gré Brou wenstijn, dat aanvankelijk op 30 september vorig jaar plaats zou heb ben in de Amsterdamse Stads schouwburg, gaat definitief niet door. De belangstejling voor het opera concert bleek na de aankondiging zo groot dat werd besloten het te verplaatsen naar het Concertge bouw. Als datum was 18 mei ge prikt. De stichting is er echter niet in geslaagd voldoende financiële middelen voor een verantwoorde exploitatie te vinden. Tegen inlevering van deze bon aan de kassa var de Leidsche Schouwburg, kunnen lezers van het Leidsch/Alphens Dagblad de voorstelling "DE GESCHIEDENIS VAN HET PAARD" bezoeken voor slechts 13,- in plaats van 34,50 (zolang de voorraad strekt) De voorstelling is op donderdag 31 januari in de Leidsche Schouwburg. teidsch Dagblad Witte Singel 1. 2311 BG Leiden, tel 071-16 14 00 Alphens Dagblad. Julianastraat 19. 2405 CG Alphen a/d Rijn, tel. 01720-93 9 61 ven romantisch. Muziek: een duet voor piano en viool. Tekst: een ge dicht varv Piet Paaltjens. Toneel beeld: balen felgeel stro tegen een blauwe hemel. Ander geluid: kwin kelerende vogeltjes. De mahnen zijn amateur-ornitho logen. Zij praten over de grasmus, de braamsluiper en de tuinfluiter en zij doen dat met een lichte toets, want eigenlijk willen ze het over an dere dingen hebben. In uiterlijk en attributen lijken de mannen op elkaar. Beiden mimisch zeer begaafd. Te zamen vormen zij een variant op het met zelfspot neer gezette komisch duo. Alleen is de ene ontevreden: zijn biotoop is te vochtig, de wereld in het algemeen moet toch meer te bieden hebben en hij wil, als zijn geliefde vogels, vliegen. De ander is liever tevreden met wat hij vast heeft, dat nemen ze hem niet meer af. De een fladdert met zijn armen in een poging los te breken uit de alledaagsheid, de an der slaat dat gade met bangig knik kende knieën. Eenvoud van midde len. Na de vondst met de seksscène is het uit met de romantiek. Er wordt feller gesproken. Achter de balen stro is de onderliggende partij blijk baar 'Paradijs' genoemd, maar hij had liever 'Hernel' willen zijn. Een hemel die boven het paradijs hangt. Een verwijdering volgt, de mannen schelden elkaar uit voor specht en koekoek en de muziek die op het einde klinkt is van Bruce Spring steen, en keihard. "Een farce over liefde en een zaamheid en alles daartussen," prijst het theatergroepje deze voor stelling aan. Een farce gemaakt met veel vakmanschap, verbeelding en vormbewustzijn. Bij zoveel talent zou je, een volgende keer, graag ook een inhoud van meer betekenis HANS STUPERS Meer dan ooit biedt Rotterdam 'Voor elck wat wils' en het verdient dan ook aanbeveling om vooraf gaand aan een bezoek het program ma of de gratis dagkrant grondig te bestuderen. Want voor je het weet mis je 'Scenes from the Life of Andy Warhol' van Jonas Mekas, of 'Das vergessene Tal' van Clemens Klop- fenstein, of een van de vele inzen dingen van Aleksandr Sokoerov, of 'Ave Maria' van diens landgenoot Pelesjan. Filmfestival Rotterdam. Van 24 januari tot en met 3 februari. Voor informatie en reserveringen: 010- 4110933. LEIDEN Paardeleed staat centraal in een bijzondere voorstelling waarmee het Antwerpse Raamtheater volgende week donderdag op de planken van de Leidse Schouwburg staat. Het stuk 'Geschiedenis van een paard' is een bewerking door Mark Rozowski van een novelle van Leo Tolstoj. Het verhaal speelt zich af op de avond voor de dag dat het paard Lintmeter (Bert André) naar het slachthuis zal worden gebracht. Lintmeter overziet zijn droevige leven, waarin de ellende al begon toen hij op de wereld kwam. Als gevlekt veulen werd hij door soortgenoten en mensen vanaf het begin miskend en mishandeld. Gecastreerd en bespot is hij steeds het bezit van een andere meester. Iedereen mishandelt hem, maar er is één lichtpunt: op een mooie dag komt hij in het bezit van een Russische prins en gedurende twee jaar leidl hij een leventje als een vorst. Hoogtepunt vormen de paardenrennen waarbij hij als deelnemer de eerste prijs in de wacht sleept. Tragisch, vertederend en ontroerend zijn de trefwoorden waarmee de - Belgische- pers deze voorstelling omschreef. Vooral Bert André als het paard Lintmeter weet de suggestie te wekken dat paarden soms mensen zijn en mensen in sommige gevallen paarden. Regisseur Walter Tillemans goot de voorstelling in een epische vorm, waarin koor en voorzangers elkaar afwisselen. Het decor van Mare Cnops stelt een paardestal voor, waar tussen de bundels stro drie muzikanten aan de gebeurtenissen deelnemen. Liedjes en muziekfragmenten zijn van Wannes van de Velde en René Vanhove. 'Geschiedenis van een paard' is eerder al in deze regio door amateurtoneelgezelschap Toverlei uit Leiderdorp op de planken gezet. Ook het Raamtheater had het eerder op zijn repoertoire. Het stuk was indertijd (1987/1988) in België zo'n succes, dat het opnieuw in het programma is opgenomen. Titel voorstelling: 'Geschiedenis van een paard'; te zien op donderdag 31 januari in de Leidse Schouwburg; aanvang 20.15 uur. Schubert, Clara en Robert Schumann. Wolf. Britten. Poulenc. Almeida en Obra- dors. Gehoord in de Kapelzaal op 23 janu- LEIDEN Dankzij K&O zijn wij in Leiden een paar keren per seizoen in de gelegenheid een zangrecital bij te wonen, en het is te hopen dat deze vocalisten- serie blijft gehandhaafd, al is het bezoekersaantal steeds gering. Want de menselijke stem is nu eenmaal het meest universele, natuurlijke en directe instru ment om ook in muzikaal op zicht mee te communiceren. Met een keuze van liederen uit diverse taalgebieden maakte Corrie Pronk het bovenstaande duidelijk. Door die verscheiden heid maakte zij het zich niet ge makkelijk, want zo'n program ma vraagt heel wat flexibiliteit Evenals haar uitstekende bege leider bleek zij zich in al deze verschillende stijlen zeer thuis te voelen. De drie Schubertliederen waarmee ze opende werden zeer goed gezongen, maar nog niet meer dan dat. Pas bij de liederen van Clara Schumann begon zij als het ware in de tekst te krui pen, die dankzij haar werkelijk onberispelijk duidelijke articu latie woord voor woord ver staanbaar was. Zowel Clara's 'Die stille Lotosblume' eindi gend met een muzikaal vraagte ken. met als tegenhanger Ro bert's 'Du bist wie eine Blume' werden ingetogen en daardoor indringend gezongen. Ook in het verhalende 'Be- gegnung' of het grappige 'Mo gen alle bosen Zungen' van Wolf kwam duidelijk naar voren dat Corrie Pronk zich zeer goed re kenschap geeft van wat zij zingt. Nog niet altijd ziet zij kans om de woorden ook met de stem bij te kleuren, maar in 'A charm of lullabies' van Britten werd die ideale eenheid van tekst en mu ziek wel verwezenlijkt, smarte lijk in 'Sephestia's lullaby', wat dreigend in A charm' (vrij ver taald 'stil zijn en slapen, of an ders...'). Beeldend zong zij de Quatre Poèmes de Guillaume Apollinaire van Poulens met hun ironische en soms haast ou derwetse begeleidingen, en een uiterste aan expressie bereikte zij in de twee Portugese liederen van Laurindo Almeida. Boeiend waren de vijf liede ren van Ferdinand Obradors, met kleine muzikale grapjes als het gebruik van de muzieknoten la-mi-so-la als basis voor 'La mi sola, Laureola', of het speel- doosjesachtige voor- en naspel van El mondrolon. Slechts in zeer sterke forti verliest haar zeer dragende stem aan glans. Ruud van Odenhoven toonde zich een meer dan voortreffelijk en zorgvuldige begeleider. MIES ALBARDA 'Op glad ijs' van Michael Pertwee en Anthony Marriott, Met: Joop Doderer, Pamela Teves, Diana Dobbelman. Wim Serlie, Barlho Braat, Gertian Maassen en Tingue Dongelmans Re gie Paul Cammermans. Decor Theo Bos kamp. Gezien op 23 januari m de Leidse schouwburg. LEIDEN Het doek gaat op, een deur vliegt open, en het publiek ver welkomt de jubilaris met een harte lijk applaus. Joop Doderer viert met 'Op glad ijs' zijn vijftigjarig toneel jubileum. Nog geen twee seconden na dit 'open doekje' struikelt hij op zijn eigen onnavolgbare wijze per ongeluk-expres over het toneel. Ie- dereen in de zaal gaat er eens goéd voor zitten, want dit belooft een leuk feestje te worden. Ditmaal speelt Doderer de rol van een zekere John die voor drie mil joen aan diamanten heeft gestolen. Als we dat eenmaal weten, horen we van buiten de politiesirene, John schrikt op, kijkt naar buiten en zegt, wanneer het gevaar blijkt geweken: "Stel je voor zeg, dat ze me nu al hadden gevonden - was het stuk meteen uitgeweest en hadden jullie direct al naar huis gekund!" Dit soort onderonsjes met het publiek die niets met het stuk te maken heb ben, kun je bij Doderer verwachten. Een paar keer wordt er ook vro lijk op los geschmierd. Lijken schie ten in de lach en medespelers raken hun tekst kwijt door toedoen van de jubilaris die dan ook nog eens de zaal toeroept: "Rustig nou, anders komen we niet verder en wordt het half één". Er is er nog maar één die zich zulke theatrale zonden kan per mitteren. en dat is Joop Doderer. Toch lijkt het er op, dat deze trucs hier hard nodig waren om van het matige stuk nog iets te maken. Do derer had beslist een betere jubile- umproduktie verdiend. Mede door het spel van de acteurs verwacht het publiek een kluchtig blijspel, maar het thrillerelement van 'Op glad ijs' biedt te weinig verrassingen en ere- eert geen doldwaze situaties, waar uit een ieder zich moet zien te red den. Dan is namelijk Doderer op zijn best. en hier krijgt hij die kans te weinig. WIJNAND ZEILSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 21