Fotoreportage Voeten van hoog niveau Duitse verzamelaar schenkt Nederland collectie boeken De nieuwe rijkdom van de luit Tekeningen uit Amerikaans bezit in Rijksprentenkabinet DINSDAG 22 JANUARI 1991 PAGINA 21 LEIDEN - In een tijd waarin het aantal decibellen een belangrijk be standdeel van muzikaal succes lijkt te zijn, is het een verademing zo nu en dan eens een stap terug te doen en opnieuw te ontdekken dat mu ziek en stilte veel met elkaar te ma ken hebben. De Kapelzaal was bo ven verwachting zeer redelijk ge vuld met mensen die bereid waren die stap terug in de tijd te zetten. Luitmuziek uit de 2e helft van de 16e en het begin van de 17e eeuw vraagt alleen al door de intieme klank van het instrument een grote intensiteit van luisteren. Zijn de oren eenmaal goed ingesteld, dan kan binnen een schijnbare beperkt heid een nieuwe rijkdom ontdekt worden. Eenvoudige melodieen worden begeleid met volle akkoor den en versierd, even delicaat als het fijngesneden houtsnijwerk dat het klankgat van de luit siert. Stem men wisselen elkaar af. de één een voortdurende echo van de ander, of lopen elkaar imiterend van de hege naar de lage snaren. Contrasten worden gevonden door verschillen de maatsoorten te combineren, door dynamische verschillen en va riaties in klankkleur en versierin gen. De Nederlandse muziek voor de pauze, gespeeld op renaissance- luit, laat een wat strenge en eenvou dige indruk achter, met uitzonde ring van de originele werkjes van Nicolas Valet, die experimenteert met chromatiek (La Mendiante Fantasy), en op basis van een steeds herhaalde bas een Carillon de Villa- ge voortovert. In de Allemande Prince van Adriansen blijkt het volkslied dat ook voor het Wilhel mus gebruikt is verstopt te zitten. De Italiaanse muziek na de pauze, gespeeld op de grotere archiliuto, waarvan de bassnaren nog sterker doorklinken, maakt een weelderi ger indruk door de gewaagdere har monieën en de rijkere versieringen. Toyohiko Satoh was een uitsteken de gids op deze reis in de tijd, die op haast improviserende manier spe lend ieder detail en iedere schake ring in kleur, sterkte en tempo hoor baar maakte, en zijn publiek daar door in de ban bracht van zijn in strument. De als toegift gespeelde eigen compositie Alice bracht een wat abrupte overgang naar het he den. MIES ALBARDA de voor elkaar, maar omdat zijn communicatiegestoord zijn, leven zij zich uit in een obsessie: het bestuderen van vogels. Zo kunnen ze toch met elkaar communiceren zonder aan hun eigen zieleroerselen ten onder te gaan. Broadway Ook uit België afkomstig is de musical Broadway Baby waarmee het Koninklijk Bal let van Vlaanderen donder dag 24 januari in de Leidse Schouwburg zijn Nederland se première beleeft. Broadway Baby beschrijft een aangrij pend levensverhaal, waarin alle grote musical-hits van de jaren dertig tot negentig zijn verwerkt. Verloren bagage Een bijzondere avond staat de toeschouwer vrijdag 25 janu ari in de Leidse Schouwburg te wachten, waar het Ameri can Dance Theater uit New York met het programma Lost Lugage komt. Op muziek van Marvin Gaye, Lennon McCartney, Ella Fitzgerald en Johan Strauss wordt afwis selend getoond dat dans ui terst komisch, virtuoos, mooi, sexy dan wel akrobatisch kan zijn. Kwestie In samenwerking met Mug met de gouden tand brengt Theater van het Oosten vrij dag 25 en zaterdag 26 januari Een kwestie van twee op de planken. Het stuk is gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van de eeneiige tweeling June en Jennifer Gibbonsdie in 1982 werden veroordeeld we gens roof en brandstichting. Zij kwamen in een psychiatri sche inrich ting voor zwaar ge stoorde delinquenten terecht, waarop de twee zich voor de buitenwereld afsloten en al leen nog met elkaar communi ceerden. Een kwestie van twee is een combinatie van dansen en acteren, waarmee het zwijgen van het tweetal kan verwoord en verbeeld. Joan Nederlof en Maureen Teeuwen zijn de eeneiige tweeling die in Een Kwestie van twee in de psy chiatrische inrichting voor zware delinquenten belanden. ,(oio Kees de Graaft) Ploef Toneelvereniging Ploef brengt op 25 en 26 januari een stuk voor volwassenen, Dwaasheid heeft een eigen recht, op de planken. De schrijver, John Patrick, ves tigt hierin de aandacht op mensen die 'onaangepast' zijn. Hun levens worden be heerst door andere normen en waarden dan in de 'gewone maatschappij'. De tegenstel lingen tussen 'normale' men sen en patiënten leiden tot een aantal komische situaties, die het stuk een zekere lichtvoetig heid geven. Ploef komt met zijn voorstel lingen in het Microtheater in Leiden. A capella 'No place for Jennifer' is de naam van een a capella-for- matie in 1988 werd opgericht. In oktober van dat jaar won nen ze het derde nationaal Close Harmony-Concours. Met hun vrouwenstemmen we ten zij een uniek geluid neer te zetten. Vrijdag 25 januari zijn zij te horen en te zien in een tientjesvoorstelling in het Alpheuse Parktheater. Iwan Iljitsj Henk van Ulsen komt met zijn (bijna) solo-voorstelling De dood van iwan Iljitsj 24 ja nuari naar het Rijnlands Ly ceum in Ooegstgeest. Mini Maxi Nog een keer komen Mini Maxi met hun succesvolle pro gramma Sprakeloos naar de Leidse Schouwburg. Op 26 ja nuari, in een extra voorstel ling. Arean Jenny Arean geeft zaterdag 26 januari een try-out van haar nieuwe voorstelling Het huishoudschoolsyndroom. Liedteksten zijn van Ischa Meyer, Robert Long en George Groot. Te zien en te horen in de Muzenhof Leiderdorp. Jaloezieën Een bizarre komedie die zich afspeelt in de toneelwereld is Jaloezieën. Trudy Labij speelt de rol van de gevierde actrice, die op de dag van de première haar moeder over de- vloer krijgt. Annet Nieuwen- huizen is de moeder, pas we duwe geworden en nu vast, van plan bij dochterlief in te trekken. Een society-komedie die op zaterdag 26 januari in het Parktheater, Alphen aan den Rijn, op de planken komt. Flamenco Paco Pena is bijna flamenco. Deze Spaanse gitarist brengt, voor wie er oor voor heeft, de authentieke fla menco tot leven. Dinsdag 29 januari in de Leidse Schouwburg. Jeugdtheater Jeugdtheater Ui speelt Peer in een'bewerking voor kin deren van 9 tot en met 12 jaar. Peer leeft in een fanta siewereld, maar krijgt daar door problemen. Te zien: woensdagmiddag 23 janu ari, Parktheater, Alphen aan den Rijn. Voor kinderen vanaf zes jaar brengt kindertheater Pardoes het stuk De Tover- spijkermet veel zang en mu ziek in Tripodia, Katwijk, woensdagmiddag 23 janu ari. Theatergroep Maccus komt zondagmiddag naar het Leidse LAK-theater met het programma De Taai schrapper. Wat doe je als je op school alleen maar vijven en soms een zes haalt en je komt iemand tegen die je in ruil voor een paar letters al leen maar tienen bezorgt? Voor kinderen vanaf 7 jaar. De theaters in deze regio hebben komende week veel programma's voor de lief hebbers in petto. Joop Dode- rer viert twee maal zijn 50- jarig jubileum, er is dans, musical, toneel en muziek en ook de jeugd komt ruim schoots aan zijn trekken. Glad ijs Doderer begeeft zich voor zijn 50-jarig toneeljubileum Op glad ijs, een klucht waarin hij zijn komisch talent ten volle weet te benutten. Voor de regie tekent Paul Cammermans. Doderer is een bankoverval ler die op slinkse wijze in het bezit is gekomen van een for tuin aan geld en diamanten. Samen met zijn medeplichtige tracht hij de achtervolgers zand in de ogen te gooien en dit leidt, zoals bij een klucht gebruikelijk tot de meest hila rische situaties. Woensdag 23 januari in de Leidse Schouwburg, vrijdag 25 januari in De Rank in Noordwijk. Vernieuwing Antwerpen heeft de naam een stad te zijn van eigenzinnige, vernieuwende theatergroe pen. De Tijd en Blauwe Maan dag bewezen met hun voorstel lingentot deze categorie te be horen en de is het de beurt aan Compagnie de Koe om met De Gebiologeerden een en an der te bewijzen. De tijd onder steunt dot gezelschap dat woensdag 23 en donderdag 24 met deze voorstelling naar het Leidse LAK-theater komt. De gebiologeerden is het verhaal van twee vrienden die hun emoties en hartstochten niet kunnen uiten en heel beleefd tegenover elkaar zijn. Onder huids sluimert een hevige lief Marloes van den Heuvel is te zien en te horen in de musical Broad way Baby. (foto pr) AMSTERDAM (ANP) - In het Rijksprentenkabinet van het Rijks museum in Amsterdam zijn van 23 februari tot en met 28 april de 17e eeuwse Nederlandse tekeningen van het Amerikaanse echtpaar Mai- da en George Abrams uit Boston te zien. Daarbij is 'Een man met een stok' van Rembrandt. Uit de ongeveer 450 tekeningen die het echtpaar in de loop van der tigjaar verzamelde, zijn ruim 100 te keningen geselecteerd die een re presentatief beeld van de collectie geven. Hun voorkeur gaat uit naar karakteristieke 17e eeuwse onder werpen zoals het Hollandse land- schap en figuur- en modelstudies. Bezoekers van het Rijksprenten kabinet zullen onder meer aantref fen 'Gezicht op Houtewael' Claesz Jansz Visscher vrouwelijk naakt' vai Goltzius. Van Rembrandt worden twee landschappen getoond, voor heen eigendom van de Hertog van Devonshire. Andere landschapste kenaars die goed zijn vertegen- i 'Zittend woordigd zijn Esaias en Jan van de Hendrick Velde, Cornelis Vroom, Jan van Goyen en Dirck Dalens. Van Willem Buytewech, Jacob de Gheyn II. Jan van Bouckhorst, Gerrtit Berckhey- de en Cornelis Dusart hangen er fi guurstudies. Maida en George Abrams tonen verder een voorliefde voor de typi sche Hollandse genre-voorstellin gen van Adriaan en Isaac van Ostade en kleurige, decoratieve te keningen van planten, bloemen, vo gels en insecten. De tekeningen verhuizen na de expositie in het Rijksprentenkabi net naar de Albertina in Wenen, de Piermont Morgan Library in New York en het Fogg Art Museum in Cambridge (Massachusetts). DEN HAAG (ANP) Het Rijksmuseum Meermanno- Westreenianum in Den Haag krijgt morgen een vol gens ingewijden belangwekkende aanwinst uit Duits land. De 81-jarige boekenverzamelaar dr. U von Krit- ter uit Bad Homburg schenkt het museum die dag 77 Duitse geïllustreerde werken uit deze eeuw. Het is voor het eerst dat hij iets weggeeft aan het buitenland. Volgens J. Offerhaus van het Meermanno zijn de werken representatief voor het Duitse geïllustreerde boek van deze eeuw. De collectie is voor Nederland met name van belang omdat Nederlandse illustrato ren zich vooral in de jaren twintig en dertig door hun Duitse collega's hebben laten inspireren. Voor het Meermanno is de collectie een goede aanvulling om dat het tot nog toe alleen Duitse boeken van belangrij ke typografische waarde bezat. Onder de 77 werken zijn 'Scherz und Laune' en Te keningen bij kinderliedjes, fabels en sprookjes' van de voor de oorlog actieve Max Slevogt. Van na de oorlog is 'Die schóne Imperia' naar Balzac van Wilhelm Busch erbij. Een 'Macbeth' van Shakespeare van Jo seph Hegenbarth is ook onderdeel van de aanwinst Volgens Offerhaus heeft Von Kntter Den Haag niet voor niets uitgezocht om een deel van zgn collectie on der te brengen. Hij is van mening dat Den Haag op het gebied van international verzamelingen een goede naam heeft. "In Duitsland zijn ze op dit gebied vooral provinciaal bezig, in Munchen verzamelen ze bij voor beeld vooral Beierse dingen. Hier is dat anders, niet al leen bij ons, maar ook bij de Koninklijke Bibliotheek. Dat vindt hij leuk". Omdat het officieel om een schenking aan Neder land gaat, worden de boeken morgenmiddag in het Meermanno in ontvangst genomen door de hoofddi recteur cultuurbeheer van het ministerie van cultuur, J. Jessurun. In 1990 was fotograaf Teun Voeten in Nicaragua, waar hij een fascinerende fotoreportage maakte, die nu tot en met 7 februari in de Kleine Klup te zien is. Door deze fotoserie krijgt de bezoeker een indringend beeld van de complexiteit en de gevolgen van de gebeurtenissen in Nicaragua tijdens en na de verkiezingen van 1990. LEIDEN Berichten over Nicara gua komen in het Westen niet meer dagelijks voor. Al werden de verkie zingen in februari 1990 nog wel uit gebreid gevolgd door de media, vo rig jaar ging de meeste aandacht èn hulp uit naar Oost-Europa en van de economische problemen in Nicara gua horen we niet veel meer. Een te rugblik. In februari 1990 won de anti-San- dinistische partij de UNO (Union Nacional Opositora) met haar leider Violeta Chamorro en gesteund door de VS, de verkiezingen in Nicara gua. Het land kon aan de herop bouw beginnen. Dit lag althans in de lijn der verwachtingen. In wer kelijkheid veranderde er niet veel en vond in juli 1990 een grote sta king plaats, die Nicaragua bijna op de rand van een nieuwe burgeroor log bracht. Tijdens deze zgn. Juli- staking gingen 100.000 arbeiders en ambtenaren de straat op en demon streerden voor hogere looneisen. Sinds de revolutie was er niet meer op zo'n grote schaal gevochten; er vielen zes doden en vele gewonden. Uiteindelijk stemde Chamorro in met een loonsverhoging van 43 pro cent en hiermee werd een burger oorlog vermeden. De jonge fotograaf Teun Voeten doorbreekt met zijn tentoonstelling in de Kleine Klup en een artikel in het januari-nummer van het Ameri kaanse underground-tijdschrift "High Times" de stilte in de media over Nicaragua. Voeten was er tweemaal: zowel tijdens de verkie zingen in februari als in augustus, vlak na de juli-staking en zijn foto serie volgt de ontwikkelingen op de voet. Straatbeelden en werkende kolenboeren, maar ook de miserabele levensomstandigheden van de Nicaraguanen zijn terug te zien. (foto pr) We zien beelden van de verkiezin genstrijd tussen de UNO en de Sandinistische Frente-partij, die Voeten samenvat als één groot me diacircus. Honderdduizenden sym pathisanten bezochten deze verkie zingsbijeenkomsten en de concur rerende partijen hekelden elkaar daar en in de verschillende media. Voeten vertrok naar de hoofdstad Managua met de doelstelling Spaans te studeren, en om vanuit een Nicaraguaans gastgezin de ont wikkelingen rondom de verkiezin gen in beeld te brengen. Dit laatste is hem in ieder geval gelukt, want de foto's in de Kleine Klup laten de vele facetten van de verkiezings strijd zien: de massabijeenkomsten, de optochten, de overal opgestelde camera's, de Noordamerikaanse waarnemers - grotesk op een hoog podium en ongeïnteresseerd om zich heen kijkend -, een jonge UNO- aanhanger met vlag onder een mo numentaal Sandinistische beeld en de honderden mensen die letterlijk op de brokstukken van de bescha ving van Managua staan, aangezien het centrum van de stad na de aard beving van 1972 nooit meer volledig werd opgebouwd. Het zijn beelden die je stuk voor stuk bijblijven. Nergens in deze fotoserie valt te bespeuren dat Voeten partij kiest. De Sandinistische bijeenkomsten worden op deze manier gerestreerd als die van de UNO, zonder herken ning van de vlaggen en leuzen lijken ze allemaal hetzelfde. Maar onbe wust valt je oog weer op de Noor damerikaanse waarnemers met hun lege blikken en op de foto van een jongetje dat langs een muur loopt waarop de letters VIOLE geschil derd zijn. Het zijn natuurlijk de eer ste drie lettergrepen van de voor naam van Chamorro, maar de we tenschap dat 'viole' ook de gebie dende wijs van het woord 'ver krachten' is, geeft het beeld een ex tra dimensie. In augustus 1990, vlak na de Juli- staking, bezocht Voeten Managua voor de tweede maal. Prachtig is een foto uit de periode van mannen in rolstoelen die inrijden op de San dinistische politie. Deze veelal jon ge oorlogsslachtoffers demon streerden voor betere leefomstan digheden en tegen de veflaging van pensioenregelingen. De voor hen opgestelde Sandinistische politie mannen weten niet precies wat ze met deze demonstranten aan moe ten en glimlachen verward. Zij ver loren immers zelf de verkiezingen en vormen nu de politiemacht on der Chamorro. In augustus ging Voeten ook op zoek naar de dagelijkse omstandig heden van het Nicaraguaanse volk. Was er veel veranderd sinds de ver kiezingen? Hij vond een bruisend centrum van Managua, waar dure auto's met coke-snuivende jonge rijkelui rondreden. Daarnaast stuit te hij echter op de vuilnishopen, waar mensen hun dagelijkse kostje bijeenraapten en zag hij kinderen spelen op de nooit opgeruimde bar ricades. De inflatie en werkeloos heid waren schrikbarend gestegen en de regering kondigde week in week uit nieuwe economische maatregelingen af, die de situatie al leen maar onduidelijker maakten. Deze miserabele arbeids- en leefomstandigheden van de Nicara guanen zijn terug te zien op enkele foto's in de Kleine Klup, maar daar naast toont de expositie ook beel den van vitale en vrolijke kinderen, van straatbeelden en werkende ko lenboeren. Van een tentoonstelling als deze, die in alle hevigheid de roerige om standigheden in dit Latijns-Ameri kaanse land laat zien, zou je ver wachten dat er nauwelijks ruimte is voor de esthetische kwaliteit van de foto's. Ten onrechte Voeten combi neert zijn menselijke betrokken heid en politieke interesse met een grote kennis van de overdrachtelij ke eigenschappen van het medium fotografie. De kracht die van de fo to's uitgaat, wordt niet alleen ver oorzaakt door de aard van de ge beurtenis, maar ook door de wijze waarop die in beeld is gebracht. Voeten kiest de juiste standpunten en timing, waardoor de foto's afwis selend informatief, verhalend, aan grijpend als ook esthetisch zijn. Een fotoreportage van hoog niveau. NICOLE ROEPERS. AMSTERDAM De saxofonistes Candy Dulfer flinks) en Annie van 't Zelfde zijn gisteren in Amsterdam onderscheiden met de Gouden Notekra- kers. Deze prijzen van de Nederlandse Toonkunstenaarsbond zijn door va derlandse artiesten en amusementsmusici aan het tweetal toegekend van- wige hun 'verdiènsten voor de Nederlandse amusementskunst', (foto and

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 21