'Leeuwarder' kruissteek vond weg naar 17 landen Waar nog oog voor het oor is Het melkpak en de begeerte ft MAANDAG 21 JANUARI 1991 Vier broers Vergnes zitten nog in Lanarte, een produktiehandel in borduurwerk - en dan speciaal telwerk - en breigarens. Wim is direc teur, Lex neemt de organisatie op zich, Max is verkoopleider export en Rob staat voor de produktontwikkeling en de reclame.De broers Guus en Frans hebben hun belangen in de zaak aan de genoemde vier over gedaan. Bij het in Leeuwarden gevestigde bedrijf werkt een kleine vijftig man (en vrouw) personeel. Daarnaast zijn veertig breisters en dertig bor duursters aan Lanarte verbonden en een groot aantal thuiswerksters. door Jeannette Stuurop De zogenaamde handwerkpoot heeft men helemaal in huis. Vanuit Leeuwarden wordt geëxporteerd naar ze ventien landen met als belangrijkste land Engeland en als jongste - nog grotendeels te ontwikkelen - loot Japan. De breigarenpoot werkt anders. Het bedrijf laat de ga rens in het buitenland ontwikkelen in eigen kleuren en naar eigen idee en richt zich voor de verkoop slechts op een deel van de markt. Het bedrijf is jaarlijks 'goed' voor ruwweg 13 miljoen. Nu is Lanarte een internationaal bedrijf maar de ge schiedenis gaat terug tot 1934, toen vader Guus Vergnes in opdracht van de geachte cliëntèle machinaal bord uurwerk afleverde en stoffen plisseerde. Hij begon op dit zogenaamde 'brengadres' ook met de ver koop van wol en handwerken. En zo ontstond Naaldkunst, waaraan de naam Lanarte (la- na-arte, wolkunst) werd toe gevoegd om de naam wettig gedeponeerd te krijgen. Naaldkunst zorgde met elf filialen verspreid over het ge hele land, dat alle zes zonen van de familie als filiaalhou der konden worden aange steld. Een sterk nummer in de verkoop: handwerken van Deense origine. Dat ging goed. Zo goed, dat besloten werd zelf handwerken te pro duceren. We schrijven dan 1970. De keuze viel op telwerken - kruissteekwerk. De dessins daarvoor waren oorspronke lijk alleen afkomstig van Ne derlandse ontwerpers, maar volgens Rob Vergnes liep het allemaal zo goed, dat de opzet al vrij snel grotere vormen aannam. De zonen Vergnes trokken zich terug uit de spe ciaalzaken en gingen verder in de groothandel. Naald kunst is - op het filiaal in Alk maar na - in de loop der jaren geheel afgestoten, opdat alle kracht aan Lanarte kan wor den gegeven. Vernieuwd imago Rob Vergnes kan boeiend ver halen over het zoeken van ont werpers die zodanig werk af leveren, dat het is te 'vertalen' in handwerken. Daar komt nog bij, dat het handwerken zijns inziens aan "een. ver nieuwd imago bezig is. Het moet aansluiten bij de woon- trend, het interieur, bij de ge kozen stoffen, gordijnen, pos ters en snuisterijen en derge lijke". Dat de zwart-witpeno- de in het interieur voorbij is, juicht hij dan ook toe: "Aqua- reltinten en sterker kleurge bruik zijn gunstig voor het handwerken". De eerste handwerkpakket- jes die door het Leeuwarder bedrijf op de markt werd ge bracht, waren de toen popu laire borduurwerkjes in gor dijnringetjes: ringen, stof, ga ren, naald en telpatroontjes met vogeltjes en bloemen. Die ringen konden 'gevuld' met het handwerkje op een fluwe len bandje worden bevestigd en zo de kamer opsieren. Maar het assortiment is in de loop der jaren enorm uitgebreid. Elk jaar verschijnt een nieuwe catalogus, 'verfrist' met zestig tot tachtig nieuwe dessins en met de toppers van de afgelo pen tijd. Voorts verschijnt tweemaal per jaar een aanvul lende collectie. Wie de nieuwe catalogus doorkijkt, wordt ge frappeerd door de wijze waar op Lanarte zijn dessins kiest. Letters Jarenlang mag het alfabet van de Engelse illustratrice uit het begin van deze eeuw Kate Greenaway zich verheu gen in de belangstelling van borduursters. Alle letters van het alfabet zijn versierd met kinderfiguurtjes op een vlak gebracht, maar de letters zijn ook' apart verkrijgbaar. Dat laatste geldt ook voor het klas sieke alfabet van de Augs- burgse graficus Martin Engel- brecht en voor het 'Cats abc', uitgevoerd in roze, lavendel en mint, waarop spelende poesjes rond de letters van het alfabet dartelen. Sinds enige tijd maakt ook de kaart van Nederland deel uit van het Lanarte-pakket: een kloek uitgevoerd bord- Rob Vergnes bij het 'kleurenpalet' dat Lan arte gebruikt bij het sa menstellen van de bor- duurpakketten. uurwerk van bijna zeventig bij tachtig centimeter. Vergnes vertelt dat het ge hele project 'in huis' is ont worpen en uitgevoerd. En dat daar wat voor komt kijken, laat zich raden. Ook een sterk nummer is de badhanddoek met een ingeweven rand, waarop de handwerkster zelf een versiering - bijvoorbeeld de naam - kan aanbrengen. De natuurillustratrice Mar jolein Bastin heeft ook een plaatsje in de catalogus van het bedrijf. Natuurlijk met Vera de muis, maar ook met bijvoorbeeld vogeltjes en met de jaargetijden. De belang stelling voor letterlappen is weliswaar ietsje teruggelo pen, maar ze zijn er nog en ze worden gekocht. En verder maakt de catalo gus inderdaad een 'trendy' in druk met vele romantische ta fereeltjes, onder andere van Willem Haenraets, bloem- schikkingen, 'poezeplaatjes', weriskaarten, voorstellingen voor kinderkamers en onder andere meetlappen. Vergnes bestempelt de collectie als zijnde „met een sfeer naar ro mantiek, cocooning met een zekere luxe". re groep belangstellenden om de hoek kijken. Dat zijn de 20- tot 25-jarigen, die wellicht nog wat 'drempelvrees' hebben en zich aan deze nieuwe vorm van handwerken wel durven te wagen. De markt is dus gro ter dan we dachten." 'Grootletterboek' Heel aardig is de ontwikke ling van de zogenaamde 'easy stitch', het grootletterboek voor handwerksters. Vergnes: "Als je ouder wordt, worden de ogen slechter. We hebben ontdekt dat veel vrouwen daarmee krijgen te kampen en dan geen plezier meer heb ben in handwerken. Dus heb ben we dessins ontworpen en daarbij grovere stof gebruikt en het telpatroon 30 procent groter gemaakt. Daar boeken we veel succes mee. Maar nu komt het: we dachten dat ons onderzoek goed was. Gericht op de juiste groep. Maar laat er nu plotseling ook een ande- Een goede markt ook de voorbeschilderde stra- miens met dessins, die in de Lanartecollectie passen. Die zijn er nu sinds drie jaar. Er wordt naar gestreefd in alle handwerken de 'Lanarte-vi- sie' tot uiting te laten komen, want alsdus de produktont- wikkelaar: "We zijn duidelijk op de internationale markt toonaangevend op kruis- steekgebied, mede door des sinskeuze, kleurkeuze en uit werking". Rob Vergnes gaat naar zijn zeggen "veel naar beurzen. Je moet je heel goed oriënteren op de internationale markt, want ons produkt heeft een lange ontwikkelingstijd no- i het door de ont- dig". In Engeland, Duitsland, Amerika en Italië is hij op zoek naar illustratoren wier werk geschikt lijkt. Als ze daar wat voor voelen, leveren ze werk en dat werk wordt in de dessinvergadering voorge dragen. "Dat vraagt van de be trokkenen vaak een groot voorstellingsvermogen. Het kan best zijn dat ik bij de pre sentatie van een bepaald des sin zeg: 'zo wordt het, maar dan een beetje anders'. Komt er tegengas, dan ben ik blij. In dit vak is de kans dat je een Einzelganger wordt, dat je je stokpaardje laat prevaleren, heel groot". Studioteam Uiterst belangrijk vindt hij de werkers van het studioteam Lanarte. "Ten eerste hebben ze oog gekregen voor wat ge schikt is voor onze branche, ten tweede zijn zij het die de dessins in de studio moeten 'vertalen' en dat is echt detail werk. Hun vakkennis is heel belangrijk, want zij kennen de probleempjes tot in detail. Daarnaast is het een hot item in het bedrijf dat je niets kunt zonder het met elkaar te doen. Iedereen kan er een stukje van zichzelf in kwijt." En - aar dige bijzonderheid - bewezen is, dat de computer dit werk niet kan overnemen. Een blik in de studio licht een tipje op van de sluier van het 'voorwerk'. Nauwgezet zitten vrouwen aan de hand van een voorbeeld bepaalde dessins in te kleuren. Die des sins worden uitgeprobeerd door borduursters en het re sultaat daarvan - en de eventu ele suggesties van die kant op het patroon op bepaalde pun ten te wijzigen - wordt weer uitgebreid besproken. Het is een vak dat moet worden ge leerd, want een bepaalde voorstelling in kruissteekjes borduren is natuurlijk iets ge heel anders dan het in kleur schilderen. Dus moeten er soms aanpassingen worden gemaakt én uitgeprobeerd. En als het dan helemaal goed is, dan kan het met een zwart wit teltekening in produktie. Engeland De handwerken gaan naar ze ventien landen. Dat het Friese bedrijf Engeland heeft 'ver overd' wordt als een groot succes gezien, "want Enge land was platsteekachtig-min- ded, waardoor wij met ons produkt in een moeilijke markt kwamen". Maar er is een duidelijke kentering. Net als in Duitsland, waar de vrou wen weg zijn van platsteek en gobelins en nu de kruissteek hebben ontdekt. "Daar zijn, evenals in Belgie de komende twee jaar grote uitbreidingen te verwachten." Scandinavië blijkt een goe de markt, maar ook Australië en Nieuw-Zeeland spelen een niet onbelangrijke rol. Alle handwerken gaan de deur uit met een beschrijving in het Nederlands, Engels, Duits, Frans en Noors en de Japanse grossier voegt daar nog een Japanse beschrijving aan toe. Ook Japan wordt gezien als een lange-termijnmarkt. Bijna alle importeurs wer ken met de gehele collectie van Lanarte. "Dat is juist zo leuk. Wat hier goed is, blijkt elders ook goed te zijn. In zijn algemeenheid natuurlijk. Hier en daar zijn een paar uit schieters". Vergnes voegt er uitdrukkelijk aan toe, dat het bedrijf werkt met commercië le dessins, "niet met kunst". EINDREDACTIE HENK HOUTMAN EN HENRIETTEvd HOEVEN Audio Design is geen ge wone winkel. Wie er bin nenstapt met het voorne men een koptelefoon te ko pen, mag er op rekenen dat hem eerst gevraagd wordt waaróm. Het is namelijk niet ondenkbaar dat er iets fout zit in de opstelling van de luidsprekers. Wellicht blijk je dan wel meer ge baat bij een paar pootjes om je boxen op te zetten. Kom bij Audio Design dus ook nooit aanzetten met de boodschap dat een nieuwe geluidsinstallatie maxi maal vijfduizend gulden mag kosten. "Waarom vijf duizend? Dat is helemaal de vraag niet. De vraag is: Wat past bij de leefwereld van de luisteraar? En wat heeft hij daar voor over? In diè volgorde". Audio Design, gevestigd in Utrecht, is het geestes kind van Henk Kakebeeke. Een kind met oog voor het oor Kakebeeke schaamt* zich niet de kwalificatie 'anarchistisch' te gebrui ken. Audio Design affi- Audio Design, een eigenzinnige loods in de geluidsgolven cheert zich niet zonder bombast ook als 'spreek buis voor de muzikale weergave'. Pracht en praal worden er ondergeschikt gemaakt aan het genot dat geluid heet. De muziek als uitgangspunt, de appara tuur 'slechts' als middel. Anders Kakebeeke verklaart dat een ieder anders naar mu ziek luistert. Hij dropt de term 'audio-perceptie': "Zeg maar: de psychologie achter het geluid. Vrouwen blijken bijvoorbeeld heel anders te luisteren dan mannen. Mannen krijgen de baard in de keel en ge bruiken daarom de lage to nen als hun eigen referen tie. Veel bas, dat staat een beetje macho. Vrouwen luisteren meer naar mid den- en hoge tonen, meer naar het harmonische in de muziek. Ze zijn daarom minder bevooroordeeld". Man of vrouw: bij Audio Design zal men vergeefs zoeken naar populaire, massa-gerichte hifi-mer- ken. Geen Sony of Akai, maar NAD, Rotel, Nakami- chi of eridian (British Design Award '88). Zelfs Bose en Bang Olufsen ontbreken in het assorti ment. "B&O is een echt li- festyle-merk: een redelijk produkt voor veel geld. Wie voor 5000 gulden aan B &0-spullen koopt, betaalt de helft aan bedieningsge mak en vormgeving". "Bose is een ander ver haal. We krijgen hier men sen over de vloer die na twee weken al teleurge steld zijn door die melk pakken en de bas-kast, die erbij wordt geleverd. Het kan namelijk wel zo zijn dat lage tonen tot 180 Hertz 'niet richtingsgevoelig zyn, maar je hebt wél met het verschijnsel 'tijd' te ma ken. Midden-, lage en hoge tonen moeten gelijktijdig bij je oren komen. In het Acoustimass-systeem 'zit een tijdvertragende wer king. De tonen voeren als het ware een hardloopwed strijd om gelijk te arrive ren. Maar dat merk je pas als je er goed op let". Impulsaankoop De melkpakken van Bose zijn volgens Kake beeke hét voorbeeld van een impuls-aankoop: "Bij een demonstratie komt het geluid indrukwekkend over. Fel, agressief. Alles hoor je ook even groot, of het nou een viool, een kerk orgel of een stem is. Het ge luid wordt een soort be hang. Dat heeft niets meer met het uitgangspunt van muziek te maken". Kakebeeke beaamt niet temin dat vormgeving in hifi-apparatuur en met name waar het gaat om luidsprekers een steeds belangrijker rol is gaan spelen. "Veel mensen willen een mooi geluidszuiltje voor in de hoek van de kamer. Als men dat per se wil, zullen we dat respecteren. Een zuilvorm hóéft namelijk niet ten koste te gaan van het geluid. Je kunt de con structie ook gebruiken om een goed geluld te krijgen. Dan kan een box zelfs rond zijn. Uitgangspunt bluft echter: een hoge kwaliteit op een zo eenvoudig moge lijke manier te garande- Dat zijn zaken waar je met de mensen van Audio Design verplicht eerst eens een uurtje nadrukke lijk over moet babbelen, al vorens je in het paradijs van de natuurgetrouwe weergave wordt binnenge leid. Ergo bestaan er voor Kakebeeke Co geen ano nieme klanten "Dat vin den mensen wel eens eng". Er zijn zoveel dingen die ik lie ver niet wil weten. Die ik, als ze me onverwacht onder ogen komen, eigenlijk meteen weer kwijt wil omdat ze mijn beeld van iets of iemand ondergraven; mijn nogal rozig mensbeeld wreed verstoren. Zoals met die schoenen van Humprhrey Bogart. Op een veel illusies doorprikkende foto zie je twee blokken hout gebonden onder de schoenen van de 'he-man' Bogart omdat hij anders te kort van stuk zou zijn om op zijn gemak met Ingrid Bergman te kunnen zoenen in de onvergetelijke film Casablanca. Een op zijn zachtst gezegd teleurstellend beeld Eenzelfde verhaal las ik jaren geleden over Grace Kelly, eveneens een nogal lang uitgevallen actrice, waarvan de mannelijke tegenspelers van wat korter formaat een voeten bankje meesleepten om bij de intieme erotische getinte opna men tenminste nog wat te lijken. Allemaal absurde wetens- waardigheidjes, die ongewild blijven hangen en die niet be vorderlijk zijn voor het romantisch genieten van die films, de zogenaamde evergreens, in de bioscoopzaal, of thuis, in de luie stoel. Beter om het niet te weten. Zoals van die officieren bij Water loo. Een schilderij van die veldslag zag ik tijdens het verplich te museumbezoek met school en tussen de duw- en stoeipar tijen door maakte dat diepe indruk. De onafzienbare rijen mannen te paard, met kolbakken op 't hoofd en stralend rode tunieken aan 't welgevormde lijf. met wapperende vaandels ten strijde trekkend. Zo herinner ik het me Tot ik, een tijdje geleden las dat die Britse officieren te paard in 't echt bijna al lemaal een paraplu bij zich hadden. Bang voor een nat hoofd zeker, en ik kon niet nalaten te den ken dat ze door die angst vast ook een plas moesten, en hoe dat dan zou zijn gegaan, met die als een handschoen zo nau we broeken, zonder gulp rits of elastiek dat nog niet was uit gevonden. De doodsteek voor de romantiek, al die feitjes. Neem nou dat rapport over de Italiaanse man. Een uitgebreid onderzoek is gedaan naar de potentie van die als macho's bekend staande versierders van jonge blonde vakantiehoudende deerntjes. Nou, die meisjes kunnen dat rapport beter ongelezen laten willen ze nog enige illusie houden over een erotisch vakantie avontuur: als ze willen blijven geloven in de wervende kreten die de naast hen voorthollende veelbelovers slaken. Een goede haan kraait niet, dat is een oud gezegde, maar dat het zo erg was met de boven de dertigers in dat vakantieland, dat ze voor een groot deel lijden aan ernstige faal-angst en het liefst zou wegvluchten naar mamma-mia, dat is wat je noemt onthutsende lectuur. Vervelender echter zijn de in het hoofd hakende feiten die ik écht niet weten wil. Omdat ze te privé zijn. Die schrijver bij voorbeeld waarvan ik de verhalen mooi vind maar waarvan ik niet hoef te weten dat hij zich in Marokko vermaakt met jon gens. Ik gun hem dat plezier van harte maar hoef er niet van in kennis gesteld te worden want zo interssant is het nu ook weer niet. En ik hou liever mijn roze bril op. Maar onweer staanbaar blijven ze af en toe haken, of ik wil of niet. INA DE RUYTER Mini-boxen succesnummer voor Bose Kleiner dan een koekblik, had een journalist in zijn onschuld geconstateerd Fout! Je hebt namelijk kleine koekblikken en gróte koekblikken. Waarop Jos Merks een geweldige in val kreeg: de nieuwe boxen van Bose waren kleiner dan een melkpak! Het manuscript voor een successtory, de cijfers vor men het onomstotelijke be wijs. Sinds Bose in '86 de melkpak-boxen (officieel: de Acoustimass) introduceerde, is het marktaandeel in luid sprekers in Nederland ver viervoudigd tot dertig pro cent. Bijna de helft daarvan komt voor rekening van de succesvolle melkpakken. "Ze worden gewoon door ieder één gekocht", zegtt Merks. di recteur van Bose Nederland, met die cijfers in de hand. "Eén op de honderd gezinnen heeft inmiddels zo'n setje thuis. En er zijn m totaal meer dan één miljoen mensen die wel zo'n paar boxen zouden willen hebben. We hebben ge woon een enorme begeerte opgewekt". Het geheim van de smid. De melkpakken van Bose produ ceren voor hun formaat een opvallend energiek geluid (met veel hoge en lage tonen). De allerlaagste klanken niet richtingsgevoelig zijn echter weggewerkt in een zo geheten subwoofer. een apar te kast. die naar believen ver dekt kan worden opgesteld. Door de boxen zélf su perklein uit te voeren (18.5 bij 9 centimeter), werden de luid sprekers alras een decoratieve hit in menig interieur. Niet onlogisch, dus, dat vooral de witte uitgave (de melkpakken zijn er ook in het voor boxen meer traditionele zwart) zo goed loopt. Wit doet het per slot van rekening goed in bijna alle interieurs De di recteur: „Iederéén heeft witte muren, begrijpt u? Wie wil er dan nog grote, zwarte boxen in zijn kamer? Het zyn toch net doodskisten?" Wie dezelfde mening is toe gedaan. betaalt voor een Acoustimass-tweeling (de subwoofer. als stiefbroer, in cluis) de lieve somma van 1800 gulden. Daarmee heeft Bose de vaderlandse hifi- markt danig op zyn kop gezet terwijl de gemiddelde prijs voor een stereo-set aanhou dend blyft kelderen (inmid dels tot 640 gulden voor een stel), wordt er tegenwoordig steeds méér uitgegeven aan luidsprekers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 21