Helpen verhalen tegen oorlogen? Razbliuto: een interessante mislukking Het maakt mij niets uit wat de koningin ervan vindt' Musiceervreugde Nieuw Sinfoniëtta verrassend Geboren verhalenverteller Joffer Nelly Bodenheim in Historisch Museum DONDERDAG 17 JANUARI 1991 PAGINA 23 Nieuw sinfoniëtta Amsterdam o.l.v. Lev Markiz. Mozart: Serenata Notturna K.V. 239. Pianoconcert in Es gr t. K.V. 271solis te Jenny Zacharieva; Fluitconcert in G gr.t. K.V. 313, soliste Machiko Takahashi; Sym fonie no. 20 in A gr.t. K.V. 201. Gehoord in de Stadsgehoorzaal op 16 januari. Enige jaren geleden presenteerde zich een nieuw kamerorkest be staande uit jonge musici met gro te instrumentale kwaliteiten en, minstens zo belangrijk, een ge drevenheid om muziek te maken op het allerhoogste niveau. Onder leiding van Lev Markiz als coach, inspirator en artistiek leider werd Nieuw Sinfoniëtta een kameror kest dat zijn pretenties ten volle waarmaakt. Om het even of men werken van Mozart of Sjostako- vitsj speelt, de kwaliteit is een constante factor. Het is niet alleen de precisie, de homogeniteit of de gecultiveerde strijkersklank die het hem doet, maar aan dit orkest- spel zit nog een extra dimensie. Bij al deze voor een orkest be langrijke factoren komt nog een spontaneïteit en musiceervreug de die er voor zorgt dat overbe- ROTTERDAM (GPD) - Helpen verhalen tegen oor logen? Narcissus keek in de spiegel van een stilstaande vijver en werd verliefd op zijn beeld. Zó zou hij willen zijn, zo mooi als die jongen daar. Narcisme interneert. Verhalen zijn als een rivier die kolkend als een Horo witz-verhaal of ogenschijn lijk kabbelend maar effectief als een Aziz Nesin-droom zijn vruchtbare slib mee voert. Narcissus krijgt in zo'n rivier geen kans zichzelf gevangen te zetten in een beeld van innerlijke vervoe ring. Paul Middellijn mocht in de hal van het Rotterdamse Bibliotheekthea ter gisteravond de tweede, helemaal uitverkochte avond van het Story International-festival openen met vertellingen die als vanzelf in mu ziek overgaan. Zanger-dichter Wil lem Wilmink vervolgde op het podi um van het theater, dat in de afgelo pen jaren door Rob Scheijon met grote inzet is uitgebouwd tot een oergezellige Rotterdamse plek waar het publiek graag komt. De 75-jari- ge Turkse schrijver Aziz Nesin heeft zijn leven lang op erudiete manier lak gehad aan politieke partijen en autoriteiten. Moeilijk om dan niet regelmatig in de gevangenis te be landen. Hij schreef meer dan negen tig boeken. Wat een vertelreus. Vlak voordat in Turkije in mei 1960 de staat van beleg werd afge kondigd, schreef hij een verhaal over een dame die een droom had. Zij liep op straat waar iemand riep: Iedereen stil blijven staan! Iedereen op straat stond stil. De stem riep: Ie dereen pakt een krijtje en trekt een cirkel om zich heen. Iedereen deed kende werken weer als nieuw klinken. En deze bijdrage in de Meesterserie aan het Mozart-jaar bevatte inderdaad zeer bekende werken, zodat het verrassende van dit programma op het inter pretatieve vlak lag. De wisselwer king tussen Lev Markiz en zijn muzikanten moet uitzonderlijk zijn, gezien het klinkende resul taat in zo'n eenvoudige Serenata Notturna of in de Symfonie no 29 waarin met name het Andante een expressiviteit had die recht tot het hart ging. Ondanks alle verfijning en precisie is bij deze Mozart-interpretatie iedere ge dachte aan pruiken en rococo- trulletjes ver te zoeken; snelle de len klinken fris en levendig, met die bedrieglijke eenvoud die slechts op basis van een oer-dege- lijke ondergrond te realiseren is. dit. De stem zei: Wie geen krijtje heeft, trekt met een vinger in de lucht een cirkel. Niemand mag uit zijn cirkel vandaan komen. Het is maar een droom, veront schuldigt de vertellende dame steeds. Toch bleef iedereen in de droom binnen de zelfgetrokkken cirkel van krijt of van lucht. De da me zag een verlamde jongen die zelfs geen vingers had om een cirkel te trekken. Ik heb in gedachten een cirkel getrokken, vertelde de jon gen. Iedereen bleef in die cirkel gevan gen. Gewoon weggaan: het kwam niet bij de mensen op. Men ging ten slotte roepen om iemand die voor hen eerst de cirkels zou willen uit- Een bandjir van woorden laat de Dpitse schrijver Ludwig Harig op je los. En het is alsof je in een andere taal hetzelfde verhaal krijgt te ho ren. Harig leest uit 'Weh dem aus der Reihe tanzt'. Hij herinnert zich zelf als kleine jongen die de Nazi- propagandafilm 'Hitleijunge Quex' zag. Ook de jonge, enthousiaste, ijve rige Engelsman Anthony Horowitz zet je op het verkeerde been. Ook zijn verhaal gaat over goed en kwaad. Ook hij wenst die begrippen te spiegelen. Horowitz kent zijn Hollywood. Je ziet Bela Lugosi, Vincent Price en Elsa Lancaster voor je, wanneer hoofdpersoon David, zevende zoon van een zevende zoon, in een grot belandt en de keus krijgt: een mes door het hart of de aanvaarding van een magische ring met een zwarte steen. Is wat gruwelijk en slecht lijkt, wel gruwelijk en slecht? Helpen verhalen tegen oorlogen? De verhalenschrijvers maakten gis teravond in het Bibliotheektheater duidelijk dat oorlogen zich voeden met narcisme, met vlagrituelen en met smeekbeden om een leider die de zelfgetrokken krijtcirkels moet uitwissen. De beide solisten van deze avond pasten naadloos in het geheel. Jenny Zacharieva speelde met de haar eigen fijnzinnigheid het Jeu- nehomme-concert, en het feit dat ze geplaagd werd door een kleine black-out deed niets af aan de kwaliteit van haar spel. Het be wijst slechts dat aan muziek ma ken niets mechanisch is, gelukkig maar. Machiko Takahashi speel de op betoverende wijze, het Fluitconcert in G K.V. 313, met een volstrekte beheersing van het instrument, en een puurheid van expressie en klankrijkdom, die Mozart op slag bekeerd zou heb ben tot de fluit, die niet zijn favo riete instrument was. Laten we bij 'toverfluit' voortaan dus maar denken aan Machiko Takahashi's Mozart-spel. MIES ALBARDA Razbliuto met -Razbliuto of een serieuze studie in hedendaagse venwarring'. Choreografie: Hans Tuerlings. Gezien op 16 januari in het LEIDEN - Hedendaagse verwarring is zoiets als een te strijden oorlog: een pleonasme dus. Maar toch, cho reograaf Hans Tuerlings koos een mooie titel voor de eerste produktie van zijn nieuwe gezelschap Razbli uto: "Razbliuto of een serieuze stu die in hedendaagse verwarring". De voorstelling wordt in vijf delen op- 'Idomeneo', Soloprogramma van Frank Groot hof met muziek van Mozarts gelijknamige ope ra Verhaal en teksten van Frank Groothof en Harrie Geelen. Regie Rense Royaards Ge zien op 16 januari in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Als er een 'familievoor stelling' wordt aangekondigd kun je er donder op zeggen dat er vooral aan kinderen is gedacht. De wan delgangen van de Leidse Schouw burg leken dan ook herschapen in een speelplaats vol rennende kinde ren. Het was druk en gezellig. Ook de voorstelling was in gedachten- gang en taal gericht op het jeugdig publiek dat lekker onbekommerd en van harte van het spektakel ge noot. Frank Groothof had het verhaal van Mozarts opera teruggebracht tot een spannend verhaal, waarin hijzelf alle personen speelde. Sim pele attributen toverden op een fan tastische manier een sprookjesach tige wereld tevoorschijn waarin ko ning Idomeneo terugkeert van de oorlog om Troje. Als Poseidon, (...Wat zeg je? Weet je niet wie dat is? Poseidon! De god van eb en vloed, de god van kotsen over het dek, de god van de mist over het wa- gesplitst en met weinig fantasie heb je al door dat de verwarring en de liefde hand in hand gaan. Deel twee bijvoorbeeld heet 'de gevoelens die men koestert voor 'n ex-geliefde'. Wie dan denkt aan moord- en dood slag of zo'n fijne en tedere vriend schap, zit ernaast want Tuerlings zoekt zijn dansante gevoelens in vaag- en traagheid. Vijf dames en vier heren bevol ken afwisselend in aantal de vloer van een nagebouwde dansstudio. Onder het toeziend oog van de re gisseur stuiteren drie als obers ge klede heren rond om wat acrobati- terkortom als Poseidon, de god van de zee in zijn kwaadheid de schepen laat zinken, doet de koning een belofte. Hij belooft de eerste mens die hij tegenkomt op weg naar huis te offeren aan Poseidon. Jam mer genoeg is die mens zijn eigen zoon Idamantes. Enfin na allerlei verwikkelingen waarin ook nog twee verliefde meis jes meespelen en een nek-spugend monster komt alles toch nog goed. Frank Groothof doet in nog geen anderhalf uur het verhaal uit de doeken. Je vergaapt je aan zijn vin dingrijkheid. Hij is een geboren ver halenverteller die met situaties en taalgebruik uit het dagelijks leven het aloude verhaal weer springle vend maakt. Nog vóór het begin van de voor stelling deed Groothof "een rottige mededeling: Er is muziek bij.... Ge lukkig zijn de deuren dicht, dan kan niemand er nog uit". De muziek (van Mozart) beeldt de sfeer van de scènes goed uit. De dreiging van storm op zee, de jaloersheid van het sche toeren uit te halen met drie aanvankelijk wat esoterisch inge stelde dames. De twee andere da mes 'cocoonen' doorgaans wat aan de zijlijn met een kistje, een sigaret of een boekje. Wat de negen nou met elkaar van doen hebben, wordt niet duidelijk maar de oplettende toeschouwer begrijpt dat dit onder deel van de grote verwarring moet zijn. Edoch, die blijft permanent en in het theater is dat wel eens dode lijk. Tuerlings suggereert iets met drama tussen de sexen terwijl het neerkomt op elkaar dogende echt paren in een uitgebloeid huwelijk. ene meisje op het andere, het lied van het slavinnetje Ilia dat ze tegen haar vloermop zingt. De muziek klinkt via luidsprekers en de liede ren worden in het Nederlands ge zongen door solisten op de geluids band. Frank Groothof zingt op het toneel mee. Maar als de sopraan hem te hoog zingt keert hij zich naar zijn publiek en zegt: "Moetje horen, zo meteen komt die hele hoge noot..." Heel vermakelijk en knap is zijn solo-uitvoering van een leid dat door drie zangers tegelijk wordt ge zongen, op het moment dat Idaman tes geofferd zal worden. Omdat ie mand zijn egen hoofd niet kan af slaan, vraagt Groothof assistentie. Gelukkig is er nog één gemeen kindje in de zaal dat wel een hoofd wil afhakken. Maar de god van de zee, Poseidon, kan dit niet aanzien en schenkt vergeving. Eind goed al goed. Frank Groothof kan niet meer stuk bij groot en klein. MONICA SCHIKS ogle) Toch is 'Razbliuto' wat men zo mooi noemt, een interessante mis lukking. Tuerlings theatrale humor is soms echt om te lachen. Zo stort de ene heer een kruiwagen met bak stenen op een andere heer en gaan alweer twee heren een acrobatische slapstick-act in minstens vier talen aan. Dit soort grappen en grollen maken de voorstelling uitzitbaar. Met hier en daar wat vindingrijke bewegingen, is er hoop voor de toe komst van het Brabants dansgezel schap. INGRID VAN FRANKENHUYZEN Subsidie voor kunstprojecten in Rotterdam ROTTERDAM (GPD) - Teatro Fantastico. het popfestival Me tropolis M en Poetry Park krij gen ook in 1991 een financiële bijdrage van de gemeente Rot terdam. Hetzelfde geldt voor de Openluchtbioscoop, de Euro pean Brassband Champion- chips. de Dag van de Romanti sche Muziek en Rotterdamse Accoorden. Nieuw is de steun aan het Stemgebruik Festival, een ini tiatief van de Rotterdamse Kunststichting (RKS) waar aan groot aantal instellingen in de stad bij betrokken is. Met deze besluiten heeft het college van burgemeester en wethouders de subsidies uit het jaarlijkse evenementenbudget van de kunstsector goedge keurd. Al eerder was de steun aan twee andere manifestaties bekend geworden: de Manifes tatie Beeldende Kunst 1991 in de passagiershal van het HAL- complex op de Wilhelminapier en de organisatie van de Foto- biennale 1992. Foto's zigeuners Anne Frank Huis AMSTERDAM (ANP) - De reizen de fototentoonstelling 'Zigeuners in Nederland' begint morgen en is tot en met 17 maart te zien in het Anne Frank Huis in Amsterdam. Er hangt werk van Jan Kuba en José Melo in de categorieèn wonen, reizen, reli gie, werk en onderwijs. De expositie is een initiatief van de Vereniging Lau Mazirel, die daarmee de stereotiepe en vaak ne gatieve beeldvorming rond zigeu ners wil doorbreken. De Raad voor de Kunst en het Koningin Juliana- fonds verleenden een subsidie voor het fotoproject. Toen Kuba en Melo in 1989 aan het werk gingen, kenden zij de zi geunerwereld al door hun mede werking aan het blad over zigeuners 'O Drom'. Internationaal register voor kunstdiefstallen AMSTERDAM (ANP) - In de vesti ging van het veilinghuis Sotheby's in Londen is gisteren het Internatio nal Art and Antique Loss Register gepresenteerd. Het register met kunstvoorwerpen moet diefstal ont moedigen en de opsporing van ge stolen voorwerpen in het kunstcir cuit vergemakkelijken. Dit heeft de Amsterdamse vestiging van Sothe by's bekendgemaakt. Betrokkenen zoals verzekerings maatschappijen, veilinghuizen, or ganisaties van antiekhandelaren en politiefunctionarissen, zijn ruim vier jaar bezig geweest met het ont wikkelen van het register. De basis wordt gevormd door de Amerikaan se organisatie zonder winstoog merk The International Foundation for Art Research (IFAR). Die stelde de afgelopen veertien jaar al een in dex met een jaarlijks wisselend be stand van 35.000 voorwerpen sa- Story International Rotterdam •'Als obers geklede heren stuiteren rond om acrobatische toeren uit te halen'. (,oto F,et K' 'Kunstbende' moet cultuurdeelname jongeren stimuleren AMSTERDAM (ANP) - Voor het project 'Kunstbende', is als the ma 'Jouw andere wereld' geko zen. Het project is een initiatief van de commissie 'Meer - doen - met - cultuur' die door het mi nisterie van cultuur (WVC) is ge vraagd invulling te geven aan het streven cultuurdeelname onder jongeren te stimuleren. Er zijn wedstrijden uitge schreven in de disciplines ont werpen, theater, dans, muziek, video en taal. De opdrachten zijn het maken van een ontwerp voor een t-shirt, een act, sketch, muzieknummer of dans van maximaal vijf minuten, een vi deofilm, een kort verhaal, strip of gedicht. De wedstrijden staan open voor jongeren in de leeftijd van 14 tot en met 18 jaar. Voor de uitvoering is een spe ciale stichting en projectbureau met twee medewerkers opge richt. De organisatie van de voorrondes is in handen van re gionale coördinatoren. Tijdens de landelijke finale op 15 juni in het Muziekcentrum Vreden- burg in Utrecht treden de win naars van de voorrondes op en worden als hoofdprijzen de Gouden, Zilveren en Bronzen Ratjes uitgereikt. De wedstrijd wordt begeleid door een publiciteitscampagne op radio en televisie, bij evene menten en in jongerenbladen. Striptekenaar Hein de Kort maakte voor de gelegenheid te keningen van het duo K K v.d. Ratjes. Willem van Zoetendaal, ontwerper vijftig-gulden-munt CARRERAS - Op zondag 5 mei geeft de tenor José Carreras een ex clusief recital in de grote zaal van het muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Hij zingt werken van Scar latti, Bononcini, Stradella, Masse net, Tosti, Turina, Falla, Ginastera, Guastavino, Nacho en Puccini. De pianist Lorenzo Bavaj begèleidt Carreras op de Fazioli-concertvleu- gel. Van onze correspondente Carine Neefjes DEN HAAG Tijdens het huwelijk van prins Claus en koningin Beatrix, behoorde hij tot de rel schoppers. Niet uit overtuiging, maar hij rende mee 'uit balorig heid'. Nu, 25 jaar later, ontwerpt de voormalige 'actievoerder' de vijftig- gulden-munt ter ere van het 25-jarig huwelijksfeest van het koninklijk paar. Niet uit ontzag voor het ko ningshuis. Gewoon, een uitdaging, zegt de 40-jarige grafisch vormge ver Willem van Zoetendaal noncha lant. Hij reageerde begin vorig jaar op een advertentie van de commissie bijzondere muntuitgiften van het ministerie van financiën waarin ontwerpers voor de vijftig-gulden munt werden gezocht. Ter ere van het 25-jarig huwelijk van het ko ninklijk paar moest er een nieuw geldstuk worden Voor deze bijzondere gelegen heid wilde de commissie eens geen beroep doen op de kunstenaars die normaal gesproken een munt ont werpen. Het moest een uniek munt stuk worden en voor het eerst ging de commissie met behulp van een advertentie op zoek naar onbekend talent. Het leek Willem van Zoetendaal. chef grafische vormgeving bij het NRC Handelsblad en docent aan de Rietveld Academie, een eervolle op dracht om een munt te ontwerpen. "Geld wordt door iedereen ge bruikt. Een krant natuurlijk ook. maar dat is een vluchtig produktdat je de volgende dag weer net zo mak kelijk in de kattebak legt. Een munt is blijvender". Samen met zeventig andere kun stenaars stuurde Van Zoetendaal zijn meest opvallende kunstwerken uit zijn collectie naar de commissie bijzondere muntuitgiften. Elf talen ten werden uitgenodigd om naar de Rijks Munt in Utrecht te komen waar werd verteld aan wat voor ei sen zo'n bijzondere munt moet vol doen. Links kijken Voor Van Zoetendaal, die nog nooit eerder een munt had ontworpen, was de bijeenkomst in de Rijks Munt een bijzondere excursie: "Zo hoorde ik dat de koningin in ieder geval naar links moet kijken. Julia na blikte altijd naar rechts. Bij iede re troonswisseling moet het staats hoofd op de munt weer een andere kant opkijken. Merkwaardig he?" Ook moest Claus een plaatsje krij gen op de munt. De prins is nog nooit eerder op een Nederlands geldstuk verschenen en het 25-jarig huwelijksfeest was daar een goede gelegenheid voor, meende de com missie. Verder werd verplicht dat er duidelijk op de munt kwam te staan dat koningin Beatrix en prins Claus vijfentwintig jaar zijn getrouwd. Met die spelregels in het achter hoofd, ging Van Zoetendaal aan de slag. Vast stond dat hij de gezichten van het koninklijk paar in de vorm van een halve maan wilde uitbeel den. "De maan doet mij denken aan romantiek. Dat vind ik wel toepas selijk voor een vijfentwintig-jarig huwelijk", mijmert hij. Van Zoetendaal wilde prins Claus en koningin Beatrix ieder een eigen zijde van de munt geven. Het huwe lijk bestaat nu eenmaal uit twee helften, overweegt de ontwerper se rieus. De afbeelding van Beatrix is nagebootst van een foto die dateert uit het begin van haar periode als koningin. Zoetendaal wilde per se geen foto van 25 jaar geleden, omdat "de koningin anders zo neutraal overkomt, terwijl haar uiterlijk zichtbaar verandert". Voor Claus daarentegen heeft hij wel voor de huwelijksfoto gekozen. Er moest nu eenmaal een relatie zijn tot die trouwpartij, zegt Zoetendaal. "De prins staat er lachend op. Dat vind ik wel toepasselijk. Op alle fo to's die ik tijdens mijn speurtocht in het archief tegenkwam, had de prins een vrolijke gelaatsuitdruk king". Gewonnen Na drie maanden moesten de elf kunstenaars hun ontwerp inleve ren. Van Zoetendaal kwam samen met mededinger Van Houwelingen in de finale terecht. Aanvankelijk adviseerde de commissie bijzonde re muntuitgiften unananiem aan staatssecretaris Van Amelsvoort (fi nanciën) om voor de munt van Van Houwelingen te kiezen. De leden spraken lyrisch over „de grote een heid tussen voor- en achterzijde, waardoor de munt een krachtig beeld uitstraalt". Merkwaardig genoeg kwam uit eindelijk het geldstuk van Van Zoe tendaal als winnaar uit de bus. De grafisch vormgever, glunderend: "De commissie wil het niet toege ven, maar de koningin heeft beide munten gekeurd en vond de mijne gewoon mooier. Waarom? Ik weet het niet. Het is een eenvoudig kunstwerk, zonder overtollige op smuk. Misschien sprak dat haar juist wel aan". Na een jaar ploeteren, is Van Zoe tendaal 35.000 gulden rijker. Op 31 januari, de verjaardag van koningin Beatrix, wordt door prins Willem Alexander het eerste zilveren vijftig gulden muntstuk geslagen. Van Zoetendaal zal deze bijzondere ge beurtenis bijwonen. Hij is nog niet uitgenodigd voor een persoonlijke ontmoeting met de koningin. Daar heeft de 40-jarige grafisch vormgever, die geen enke le band heeft met de koninklijke fa milie, ook absoluut geen behoefte aan. "Haar mening over mijn munt kan me echt niet schelen. Zelf vind ik het een mooi geldstuk. Ik heb het erg leuk gevonden om eens iets an ders te ontwerpen. Dat is voor mij het belangrijkste". AMSTERDAM (ANP) - Het Am sterdams Historisch Museum (AHM) besteedt van 22 januari tot en met 10 maart aandacht aan het werk van de Amsterdamse joffer Nelly Bodenheim (1874 1951). Veel generaties zijn opgegroeid met haar illustraties in kinderboeken. Johanna Cornelia Hermanna Bo denheim werd op 27 mei 1874 aan de voet van de Amsterdamse Munt toren geboren. Haar vader verdien de zijn brood als eigenaar van een atelier voor gala- en uniformkleding en hield zich bezig met het verzame len van kunst. Na het volgen van een tekencursus ging zij naar de Rijksacademie voor Beeldende Kunst, waarna nog een periode van twee jaar les volgde van de bekende portrettist, tekenaar en kunstcriti cus Jan Veth. In 1896 verscheen voor het eerst een kinderboek met veelkleurige il lustraties van haar hand, 'Rietjes Pop' van Tine van Berken. Er zou den nog 21 boeken met tekenwerk van haar hand voJgen, de meeste daarvan voor kinderen. Daarnaast verwierf Nelly Boden heim bekendheid met haar sil houetten in Oostindische inkt uit gevoerde zwart-wit tekeningetjes. Zij tekende ook in textiel door met gekleurde draden een voorstelling te borduren in een naturelkleurig grofmazig net. Op de expositie zijn voorbeelden van dit werk te zien evenals van nooit in druk versche nen illustraties, geaquarelleerde studies van antieke voorwerpen, een gedecoreerd kinderserviesje en ontwerpen voor allerlei drukwerk. Van het privéleven van Nelly Bo denheim is weinig bekend. Zij leid de een teruggetrokken bestaan in een hechte vriendenkring. Daartoe hoorden Lizzy Ansingh, Ans van den Berg, Jo Bauer, Coba Ritsema, Jacoba Surie en Betsy Westendorp. Deze kunstenaressen uit gegoede families verwierven de bijnaam de Amsterdamse Joffers. •'De gezichten van het koninklijk paar moesten in de mij denken aan romantiek'. een halve worden uitgebeeld. De i doet GPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 23