Salieri is door God gepasseerd Bedrieglijke diepte PODIÜMBUK Willem Nijholt regisseur en acteur in 'Amadeus' The Scorpions: face-lift met littekens Thuiswedstrijd Swingmates Amadeus In de Leidse schouwburg maar liefst drie voorstellingen van Amadeus met in de hoofdrol Wil lem Nijholt. Vrijdag, zaterdag en zondag (20.15 uur). De extra aan dacht voor deze componist hangt samen met zijn sterfjaar, precies twee eeuwen geleden. Amadeus is een klassieker uit het moderne we reldrepertoire. Het stuk gaat over de spanning tussen de componis ten Mozart en Salieri, die volgens het verhaal niet kan verwerken dat de veel jongere Mozart hem overvleugelde. Willem Nijholt speelt Salieri, Paul Röttger staat voor Mozart en Wilke Durand is te zien als Konstanze. Verder Will van Seist, Lex van Delden en Mi- chiel Kerkbosch. De regie wordt gevoerd door Willem Nijholt. A Capella Pop Montezuma's Revenge (zang, humor, talentuitstraling) staat volgende week dinsdag op de planken van het Leidse theater aan de Oude Vest. Deze 5-mans formatie brak vorig jaar door. Pers en publiek waren unaniem enthousiast. Voor deze tweede the atershow niet alleen Engelstalige nummers, maar ook Frans, Duits en Nederlands repertoire. Eigen lijk een geheel' nieuw repertoire, waarin zowel bestaand- als eigen werk is terug te vinden. Alle com posities zijn voorzien van eigen arrangementen. Naast ingetogen ballads en bewogen gezongen songs van Nina Simone, zijn er ook komisch uitgevoerde num mers als Rawhide en een compila tie uit Junglebook. De groep be staat uit Paid Jasper, Bart Keus- Dans Razbliuto is een dansvoorstelling rond het thema communicatie stoornissen en spraakverwar ring. Het gezelschap Raz voor mo derne dans komt uit Tilburg en heeft als artistiek leider Hans Tu- erlings. De dans wordt gecombi neerd met theater-elementen en heeft iets verhalends. Er treden naast dansers ook mimespelers op. Morgenavond en donderdag avond (20.30 uur) is deze voorstel ling te zien in het LAK-theater. F Act In datzelfde LAK-theater is vrij dag en zaterdagavond een stuk te zien van de toneelgroep F Act. Les Liaisons Dangereuses luidt de ti tel van het toneelstuk dat alles te maken heeft met de gelijknamige roman van de Choderlos de La- clos, waarin hij een portret geeft van de Franse adel aan de voor avond van de revolutie. Regisseur Peter Eversteyn bewerkte het boek voor toneel. Scène uit De Weglopers van het jeugdtheater Hofplein, (foto p Jeugd Twee jeugdvoorstellingen. De Leidse schouwburg komt morgen met Frank Groothof voor jeugdi gen van zeven jaar en ouder. Hij brengt een soloprogramma geïn spireerd op de opera Idomeneo van Wolfgang Amadeus Mozart. Frank is de verteller die zich steeds zo met de personages uit het verhaal identificeert dat hij ze ook werkelijk wordt. Door middel van poppen, machinerieën, aller lei theatereffecten en ondersteund door prachtige muziek van Mo zart, brengt hij het operaspekta kel voor kinderen tot leven. Twee voorstellingen: 's middags om 14.30 uur en 's avonds om 19.00 Het LAK-theater heeft zondag middag (aanvang 15.00 uur) het jeugdtheater Hofplein uitgeno digd met 'De Weglopers'. In deze voorstelling lopen twee kinderen weg. Op zoek naar een plek voor zichzelf. Een droom achterna. Maar terwijl ze weglopen ontdek ken ze iets waardoor ze terug gaan. Leeftijd vanaf zes jaar. To-ver-lei Het Theater To-ver-lei speelt vrij dag en zaterdagavond (20.15 uur) de nieuwste produktie Bedden in de Muzenhof in Leiderdorp. Bed den is een komedie in vier bedrij ven van de Nederlandse toneel schrijver Dimitri Frenkel Frank. *Les Liaisons Dangereuses: Kanthenka Woudenberg en Mijs Heesen. (foto pr/Reyn van Koolwijk) AMSTERDAM - Tien jaar geleden speelde Willem Nijholt een onvergetelijke hoofdrol in een alom bejubelde opvoering van 'Amadeus', het toneelstuk van Peter Shaffer over de geniale Mozart en de middelmatige Salieri. Op de eerste dag van het Mozartjaar 1991 ging in Den Haag een herneming van 'Amadeus' in première. Een echte reprise is het natuurlijk niet, want tegenover de toenmalige Haagse Comedie staat nu vrije producent John van de Rest, tegenover Hans Hoes, de titelrolspeler van tien jaar geleden, staat nu Paul Röttger en, last but not least, de grote Guido de Moor ziet op dit moment vanuit de toneelspelershemel toe hóe Willem Nijholt zelf de regie voert. Bovendien is er in de afgelopen decade het een en ander toegevoegdaan de kennis over Salieri en diens onweerstaanbare rivaal Mozart; voldoende reden voor Peter Shaffer om zijn stuk aan te passen. zend naar een vergeeld portret) Da's mijn moeder, die me nooit heeft zien spelen. En dat daar is de heilige 'Willem Nijholt is de grootste acteur Genesius, de schutspatroon van de van Nederland'. Zo, dat is er uit. toneelspelers. Dat is mijn zusje met Voor aanvang van de voorstelling in haar dochter, mijn petekind. (Wij de Koninklijke Schouwburg in Den 4end naar een Madonna) Dit is de Haag roert Paul Röttger zich danig. moeder van de altijd durende bij- "Je mag wèl een interview met Wil- stand en het kindeke Jezus. Dit is lem houden, maar dan moet je je mjjn vriend en dit hier heb ik van verhaal beginnen met de zin: 'Wil- Wim Sonneveld. Mijn altaar móet ik lem Nijholt is de grootste.acteur van altijd helemaal uitstallen, anders Nederland'." Achtergrond van deze gaat de voorstelling niet goed", serieuze grap is het feit dat Willem Nijholt nog steeds genegeerd wordt TOnGGlgGHGUgGn door de grote toneelgezelschappen 'Amadeus' is niet zo maar een her en dat zit de grootste acteur van Ne- neming. Het is de reprise van een derland niet lekker. Nijholt sloeg stuk dat nog steeds in het collectie met zijn Salieri van tien jaar geleden ve toneelgeheugen zit als een groot in als een bom, maar het was artistiek succes. Wie zich daar aan meteen zijn laatste engagement bij waagt kan wachten op de vergelij- het comfortabel gesubsidieerde to- king met 'toen' en dus op slechte Willem Nijholt: "Ik weiger mezelf als ster te beschouwen, ik ben gewoon heel goed niet hier in Den Haag. Ze vroegen haupt één goede pers heb gekregen. conferencier voor deze rol, dat het grotendeels rechtstreeks te gen het publiek gesproken wordt en men realiseerde zich gewoon niet wat de potentie van het stuk was. Inmiddels is de film geweest en heeft het stuk een veel grotere be kendheid gekregen. Ik moet zeg gen, dat de slechte pers meer over de film schrijft dan over de voorstel ling en vervolgens het één met het ander gaat zitten vergelijken". een theaterstuk wordt her- schijnt dat altijd vragen op Salieri te moeten roepen. Stel je voor dat want dat Ik zag daar de kwaadaardige heks van Haarlem over het toneel ren nen, het was een soort Scrooch. Nu is er meer kritiek op mijn rol, maar ik heb het gevoel dat ik 'm veel be ter speel. Het zal destijds wel het verrassingselement zijn geweest. Ik was die musicaljongen, die plotse ling een serieuze rol ging spelen. Er is inmiddels veel meer over Salieri bekend en ik benader hem nu veel meer naar de waarheid. Het is een sobere, uitgefileerde voorstelling geworden; veel minder heisa. En een hoffelijke man, hij ook. Het Mozarts pianoconcert nr. 20, wat ik aardige man die helemaal niet bang zijn mooiste vind, om de tien jaar hóefde te zijn voor Mozart. Hij neel. Bij Willem Nijholt in de kleedka mer, er zijn mannen die daar een zouden geven. "Vind je kritieken. Waarom zich dan toch ten tweeden male aan 'Amadeus' ge waagd? "Het is tien jaar geleden 28 keer gespeeld", vertelt.Wil- het niet erg dat ik ondertussen mijn iem Nijholt. "Ik heb altijd in mijn spullen uitpak?" Die spullen blij- achterhoofd gehad: 28 opvoeringen, ken hebbedingetjes te zijn, stuk dat is te weinig voor zo'n mooi stuk. voor stuk totems die de acteur voor Het was toen totaal onbekend, nie- zich uitstalt. "Dit is mijn altaar. (Wij- mand zag er eigenlijk iets in, zelfs wordt gespeeld! Mensen die zijn waren toen 10, dat nieuwe generatie. Er is niets vluchtig als theater, het wordt altijd gevoeld, in het heden gemaakt". "Laatst zag ik een video-opname van een repetitie van tien jaar gele den. Een technicus zei al tegen me: Willem, kijk er nou niet naar, het derkende wel degelijk het genie van hele Mozart en hij heeft zich daardoor wel enigszins door God gepasseerd zijn tijd beroemde man". "Deze Salieri is veel zekerder van zichzelf, relaxter in zijn gedrag je gens Mozart. Die poep roepende jongeman bedreigt hem niet in zijn verschrikkelijk. En inderdaad: ik maatschappelijke positie; het ben er gillend bij weggelopen. Het veel meer het gevecht Salieri-God, dat ik toen über- ROTTERDAM (GPD) The Scor pions hebben de afgelopen maan den geen mogelijkheid onbenut ge- laten om hun artistieke wederge boorte te verkondigen. De kleine I 7500 Nederlandse fans van de Duit- se hardrockformatie die gister- avond in Ahoy' de proef op de som namen, moeten zich genomen heb ben gevoeld. Het bijna twee uur du rende optreden van het vetera- ingrijpende koerscorrectie werd ge geven door de 'bevrijding' van vaste producer Dieter Dierks, die de band jarenlang in een zowel artistieke als zakelijke wurggreep had gehouden. Aldus het hechte vijftal, dat vervol gens in Keith Olsen (bekend van on der veel meer Whitesnake, Fleet wood Mac en Santana) een nieuwe vertrouwensman vond. Toegegeven, 'Crazy World' klinkt Salieri is de diepgelovige dorps-ka tholiek, die in een kerk afgelegde geloftes beschouwt als persoonlijke overeenkomsten. Misschien dat het diepe zuiden, dat nog uitloopt voor het bezoek van de paus, nog op die manier gelooft, maar ik ben zelf ka tholiek en voor mij is dit soort ge loof wel uit de tijd. Hoewel iets van de erfzonde, van het schuldgevoel om het feit dat men leeft, altijd wel zal blijven bestaan in mijn hart." nenkwintet uit Hannover kende aanmerkelijk frisser i spontaner Amu- niet revolu- hebben van hun degelijkheid plus enthousiasme en bleven de liefheb bers verstoken van echt geniale mo menten. kaartje opgehangen spektakel show, die vol vaart werd afgewerkt. In vergelijking met het bezoek i dezelfde speelplaats van twee Amerikaanse kwartet rondom De groepsblik stond dit keer ech ter wel zozeer op oneindig, dat het communiceren met de zaal er dui delijk onder leed. Een voorbeeld: bij de nieuwe troef 'Wind of Chan ge', geïnspireerd op de eigen erva ringen in de Sovjetunie, miste Klaus Meine een levensgrote kans voor open doel door niet in te haken °Pfe aCtUe* Sïk nletftedóen" ëhafto Is echt massale interactie tussen u;; •Scarps' en aanhang kwam dan ook pas tot stand tijdens de toegiften reeks, met name bij de sterke 1 'Still Love You'. De publieksreacties op het programma Winger, dat zich drie kwartier lang mocht bewijzen, ble- L/OmDinatlG lauw. Begrijpelijk, omdat het "Als je ziet hoe vaak 'De meeuw' in Tsjechov de laatste tien jaar is gespeeld, daar werd elke keer weer moo gedaan. Ik probeer met dit tor, ik de re-creator. Wij moeten le- bii'de sterke balfad vend maken wat hiJ geschreven dij ae sterxe Dailad ft .rhriivpr Het hele verhaal rondom de Fikse jaar geleden, bleken The Scorpions verjongingskuur van de al twintig jaar actieve 'Scorps' is voor al gelanceerd om het jongste (veer tiende) album 'Crazy World' vlotter aan de fan te brengen. De aanzet voor de lepe verkoopbabbel over de hun 'Blitzkrieg'-concept nog verder te hebben geperfectioneerd. Zo verrassingen stond alle nonmuzikale franje (licht, laser, decor) meer dan ooit in dienst van de band, die als vanouds voort durend plank gas gaf. geen prettige combinatie, en regisseren. Bij de repeti- ger Kip Winger (met topgitarist Reb tifes zei ik steeds: nu komt er een Beach) veel te weinig opvallende monoloog van mij, die slaan we petto had. Of het evenc moest zijn dat de band veel meer de ik mei pure hardrock predikt dan Bon Jo- Ier. Ik stond de hele tijd te kijken: deze oceaanzijde dat gaat goed, oh shit het licht is te nog regelmatig wordt vergeleken. laat, oh god ik moet wat zeggen. "De tikken die ik van sommige kranten op mijn vingers heb gekre gen (ik was een schmier-acteur en een danseur) hebben toch te maken met het feit dat men mij maar een verschrikkelijk ambitieus manneke vindt. Ze weten zelf niet hoeveel sla peloze nachten ik heb gehad, hoe ik heb geleden. Ik heb óók heerlijk ge werkt hoor met deze fantastische groep, maar de onzekerheden, de angsten! Het is toch al een zenuwen vak, en in dit geval was ik me heel erg bewust van het feit dat dit niet zo maar een regietje was. Zo heb ik nog nooit gewerkt, nog nooit. Ik wist dat dit Nederland was en dat er onmiddellijk vergeleken zou wor den met tien jaar geleden". "Het heeft allemaal te maken met het idee dat men hier heeft van de acteur. Een pianist is dienstbaar aan de muziek, maar de acteur wordt al tijd gezien als de man die de show probeert te stelen. Terwijl ik vind dat de goede acteur zich dienstbaar moet opstellen. Voor 'De verbroken code' ben ik zeven kilo dikker ge worden, want dat was een man die zichzelf lelijk vond. Ik heb er alles i mezelf lelijk te ma- en als ik er dat kleine busje - de voorstelling niet 5 geweest had ik vuil ondergoed aangetrokken. Acteur zijn is een heel onderdanig leven en zeker in Nederland geen glamour- vak. Nee, ik bén geen ster. Ik weiger mezelf als ster te beschouwen. Ik ben gewoon heel goed in mijn vak, jongen". Klaaglijk Ik kom wel eens klaaglijk over, om- datje in de vrije sector nooit de luxe hebt om in de schouwburg eerst eens poosjfe lekker te klooien, ver volgens een serie try outs te geven en dan nog eens met de première te komen. Zodat je jasje precies pas om je schouders hangt. Dat is er bij ons nooit bij. Ik word door de grote gezelschappen niet gevraagd. Ik denk dat het angst is. Dat ze bang zijn voor mijn vakmanschap. Want er wordt veel vernieuwing ver kocht, hoor. De vernieuwende kle ren van de keizer. Zo langzamer hand moet men sinds 1969 de ver nieuwing wel eens gevonden heb ben, dacht ik zo". Er wordt op de deur van de kleed kamer geklopt, Willem Nijholt moet zich laten grimeren. Hij staat op en springt met zijn linkervoet op een op de grond gevallen jas. De verkla ring klinkt heel plausibel. "Als ik voor de voorstelling iets op de grond laat vallen, móet ik er even met mijn linkervoet op staan, an ders gaat het niet goed." Nederlandse tv- reclame goud in New York AMSTERDAM (ANP) - Reclame- Filmpjes van Postbank en Toshiba zijn tijdens het Internationaal Film en TV-festival van New York met goud bekroond. Dit jaar werden in totaal 4.136 inzendingen uit 43 ver schillende landen door de jury be oordeeld. De Postbank won de prijs in de categorie dienstverlening met zoge naamde gemakscommercials: de man met het biertje, het blikken hondje en de boodschappentas met giromaatpas bij AH. Toshiba won de prijs met Filmpjes over copiers, computers en fax-apparatuur. Fotowerken lenke Kastelein in LAK Expositie: fotowerken van lenke Kastelein in de LAK-galerie, Centraal Faciliteiten Ge bouw van de Rijksuniversiteit Leiden, Cle- veringaplaats 1 in Leiden. Tot en met 15 fe bruari te bezichtigen op maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 22.00 uur en op zater dag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur. LEIDEN Stel: een kunstenares maakt een installatie met kleuri ge doeken die voor een lamp han gen. Het licht schijnt door de doe ken heen, waardoor de structuur van het weefsel goed te zien is. Soms verandert het licht de kleu ren van de doeken. Bij de zomen is de kleur donkerder en wanneer doeken van verschillende kleu ren elkaar overlappen ontstaat de schijn van vermenging van kleu ren. Stel dat de kunstenares dan een kleurenfoto van de installatie maakt en de installatie zelf ver nietigt. Is zij dan een fotografe of een beeldhouwster? Ik heb het over lenke Kastelein (Assen 1956). Haar fotowerken worden tot 15 februari geëxpo seerd in de LAK-galerie. De foto werken hebben geen titel en zijn gerangschikt in drie series. In de tweede serie staan vormen in on vermengde kleuren (rood, geel en blauw) centraal in grijze vlakken. In de derde serie bereikt lenke Kastelein een theatrale diepte suggestie door de doeken als cou lissen te rangschikken. Maar de eerste serie spreekt mij het mees te aan. De eerste serie fotowerken is minder formeel. Het is soms knap moeilijk om te zien hoe de gefoto grafeerde installatie in elkaar zit. De dieptesuggestie is subtieler dan in de fotowerken uit de twee de en derde serie het geval is. lenke Kastelein spande een zwarte doek met gaten over een gele en een rode doek. Het geel en rood van de onderliggende doe ken schijnt door de belichting door de gaten heen en is ook langs de randen te zien. De gaten wor den naar onderen toe steeds gro ter en steeds roder. Het rood springt naar voren, door het for maat van de gaten en door het ka rakter van de kleur. Het geel is be scheidener en het zwart wijkt. De middelen zijn eenvoudig, maar het effect is heel schilderachtig. Het lijkt alsof de verschillen in formaat en kleur een gevolg van een verschil in diepte zijn. Dit is de subtiele dieptesuggestie die ik zo bewonder in de eerste serie fo towerken van lenke Kastelein. Om nog even terug te komen op de vraag of lenke Kastelein nu fo tografeert of beeldhouwt. Ik ge loof dat ze schildert met gefoto grafeerde lichtinstallaties. LISETTE OOMEN Zonder titel, lenke Kaste lein, nummer 2 van serie 3, 1990. Gehoord: De Swingmates met Bernhard Berkhout (cla), Frits Landesbergen (vibra foon), Frans Bouwmeester (bas), Jeroen Koning (gtr), Bob Dekker (drums). 14 janu- De Swingmates waren terug in.de Waag. Na een paar jaar afwezig heid verzorgden ze er maandag avond een goed maar eigenlijk te kort concert in de Leidse Jazz- week. Het Swingmates-publiek is traditioneel meer op luisteren dan op drinken gericht; de Waag was dan ook aangepast met extra stoelen en een sfeervolle verlich ting. De vroegere strikjes van de Swingmates zijn ingeruild voor modieuze stropdassen, maar ver der is er niet zoveel veranderd. Bernhard Berkhout en in minde re mate Frits Landesbergen bepa len nog steeds het gezicht van de band, de anderen treden minder op de voorgrond. Na de opening met 'Fascinating Rhytm' van de eerste CD kwamen er voorname lijk nummers van de recente 'Air mail Special' CD: 'Makin' Whoopee' met bassolo van Frans Bouwmeester, 'Caravan' met jungle-drums en een in hoog tem po uitgevoerd 'Perdido'. Voor rustiger momenten zorgden een medley van ballads en Duke El lingtons 'Mood Indigo'. Op de uitvoering viel weinig aan te merken. In de meeste nu mers was drummer Bob Dekker nadrukkelijker aanwezig dan op de laatste CD, wat de muziek meer 'body' gaf. Bernhard Berk hout maakte de hele avond een geïnspireerde indruk, als bandlei der en als solist. In zijn welkoms woord sprak hij van een thuis wedstrijd en voor 'eigen publiek' wilde hij kennelijk goed voor dag komen. Dat de Swingmates er na twee sets mee stopten wekte daarom wel wat verbazing, ondanks de aangekondigde jam-session. Jammer, want de band was goed op dreef en het publiek had paar nummers meer best kunnen waarderen. MARCEL SCHIKHOF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 19