Lak en zilver
zetten toon
in tassenmode
Harmonie in kleur en motief bij bad- en keukentextiel
MAANDAG 14 JANUARI 1991
PAGINA 11
Goud gaat de komende zomer de
plaats van goud innemen. Uit de
Alex David-collect ie zilveren tassen
van groot tot klein.
Sonja Cohen-Gassans eerste tas zit nog altijd in de collectie
Het is er al jaren. Het wordt gebruikt door velen maar
niemand heeft er ooit écht aandacht aan besteed. En
dan opeens, in een andere kleurtje of in een tikje
ander materiaal, wil de trendy jeugd juist dat artikel.
Voor tassenontwerpster Sonja Cohen-Gassan gaat
het zelf nog verder. 'Bagsac' het logo dat zij op een
serie van haar ontwerpen voert, staat in het turbo
taalboek voor rugzak.
door Henriëtte van der Hoeven
Maar even snel kan die gunst
van de kopers omslaan, dat
weet iedere ontwerper, elke
inkoper. Vandaar dat ze altijd
alert zijn, de wereld rondrei
zen, steeds hun antennes heb
ben uitstaan. Kijken in New
York, Parijs, Tokyo en Am
sterdam en....schiften. Dit kan
ik nu brengen. Hiervoor is het
nog te vroeg maar het komt
wel.
De eerste order kwam van
een Nijmeegse detaillist, hij
zag er wel iets in voor de Vier
daagse en bestelde er 24. Een
week later belde hij of er nog
124 konden worden geleverd
en daarna waren de heuptasje
niet meer aan te slepen.
Zo gaat het volgens Sonja
vaak, een heel functioneel ar
tikel wordt met wat kleine
veranderingen opeens een
puur mode-artikel.
echtgenoot trouwens niet in
de Japanse hoofdstad want al
les is er ongelofelijk duur.
Voor die dure materialen pro
beren ze samen met hun fabri
kant in Taiwan een goedkoper
alternatief te vinden en daar
om kopen ze weieens een tas
maar daar blijft het ook bij.
Naast mode - "Veel echte
tassenmensen letten te weinig
op de mode" - is voor Sonja
Cohen-Gassan de prijs heel
belangrijk. In haar collectie -
waarin praktisch geen leer
voorkomt - is geen tas te vin
den die in de winkel meer dan
honderd gulden moet kosten.
Zij richt zich met haar ontwer
pen vooral op de jongeren,
voorwie een tas een impuls
aankoop, een modedingetje is
dat je erbij hebt en geen stuk
dat een jaar of vijf meegaat.
"Voor het jonge meisje is
een tas een stuk dat voorzich
spreekt", zegt ze. "Die tas
wordt niet gekocht omdat hij
zo mooi bij die of die kleding
past maar gewoon omdat hij
leuk is".
Aanvoelen
En wat leuk is, moetje als ont
werper aanvoelen, want de
mogelijkheden om een mo
dieus produkt te testen zijn
beperkt. Wat vandaag 'in' is
kan volgende week misschien
al weer richting vuilnisbak.
Een beetje houvast heeft
Sonja tegenwoordig aan de
tassenwinkel van haar zoon in
het hartje van Amsterdam.
"We vragen hem weieens iets
in de zaak te hangen. Als zo'n
nieuwe tas na een uurtje niet
de aandacht heeft getrokken
kun je het vergeten, dan heeft
die tas geen 'uitstraling'. Je
moet eigenlijk zo redeneren.
Als die tas binnen het uur is
verkocht zit je goed, is er al
leen belangstellend naar ge
keken dan is er iets mis met de
prijs".
Maar aan de andere kant is
een lage prijs niet altijd gun
stig. In Duitsland kreeg Ne
derlands grootste tassen-im-
porteur door die lage prijs
'geen poot aan de grond'. De
Duitsers vertrouwden dat
goedkope produkt niet En
dat geeft meteen aan hoe
moeilijk en vaak irrationeel
de handel in mode-artikelen
kan zijn.
Heuptasje
Neem nu het heuptasje dat vo
rige zomer opeens zo populair
was. Beslist niet nieuw, de
Duitsers kennen het al jaren
als 'Wandertasche' en ook de
wintersporters hebben er al
eerder kennis mee gemaakt.
Dat heuptasje 'ontdekte' Son
ja vier jaar geleden als mode
artikel. Ze sleutelde wat aqn
het idee en liet er in het Verre
Oosten een serie van maken.
"Ik wist helmaal niet of het
iets zou gaan doen zegt ze,
"maar ik vond dat ik het
moest hebben".
De rugzak als modegrapje in
alle zomers modetinten en in
zilver.
Korreltje zout
Het woord ontwerpen moet je
in de tassenwereld volgens
haar dan ook met een korrel
tje zout nemen. "Een tas blijft
een tas, een grote of kleine en
echt iets heel nieuws brengen
kun je niet. Het zit h'm in het
materiaal, het sluitwerk, de
stikels, de logo's en de kleur
daarmee geef je je collectie
een eigen gezicht".
Voor Sonja Cohen-Gassan
en haar echtgenoot begon het
allemaal zo'n vijftien jaar gele
den, toen ze hun speelgoed
zaak verwisselden voor een
tassen-importfirma. Sonja
kwam oorspronkelijk uit het
lederwaren-vak en ontdekte
al heel snel dat ze eigenlijk
zelf tassen wilde 'ontwerpen'
in plaats van andersmans
ideëen verkopen.
De eerste tas die ze 'om
bouwde' tot modeartikel
kwam uit Tsjechoslowakije.
Een vierkante, niet te grote
canvas schoudertas met een
voorvak, gesloten met 2 ge
spjes. "Een model", vertelt
Sonja "dat die fabriek maakte
voor het Russische leger, ui
teraard in legergroen".
"Ik was wèg van het model
maar de kleur beviel me niet.
Toevallig hoorden we dat een
collega een order van lO.OOfr
bij die fabriek had geplaatst
en toen hebben we voor 1000
stuks - in een naturelkleur -
meegedaan".
"Een Amsterdamse winke
lier met zijn zaak vlakbij de
Dam herinnerde zich die tas
en belde op of ik er nog had.
Natuurlijk heb ik die man niet
verteld dat de hele partij nog
in het magazijn stond. Ik be
loofde hem eens te zoeken en
belde hem op met de medede
ling dat er nog driehonderd
'gevonden' waren. Niet lang
daarna bestelde hij er nogeens
driehonderd en daarna is het
een olievlek geworden".
Die eerste tas zit nog altijd
in de collectie - voor komende
zomer ondermeer in lila en fel
roze - maar daar is inmiddels
wel iets bijgekomen. Zoals de
canvasrugzak (Bagsac), waar
van er zo'n 70.000 per jaar over
de toonbanken gaan; de Axel
David-dcollectie - van de nog
altijd populaire A-4 tas voor
de carrière-man of -vrouw tot
een piepklein zilverkleurig
rugzakje.
In elke collectie borduurt
Sonja voort op het succes van
een eerder model. De canvas
rugzak liet ze bijvoorbeeld
uitvoeren in een voor de ko
mende zomer populair lakma-
teriaal, daarnaast is er een
kleine model, uitgevoerd in
aluminium-mesh (kleine deel
tjes aluminium op een onder
grond van stof). De nieuwe
heuptasjes kunnen nu ook als
schoudertasje worden gedra
gen en ook de vorm is wat ver
anderd. Zo doet het trapezi
umvormige modelletje in zil
ver, versierd met strass meer
denken aan een ruimtevaar
der dan aan een Wandervogel.
Tokyo
De ideëen voor haar collectie
doet Sonja vooral op tijdens
haar bezoeken aan wereldste
den waarbij Tokyo duidelijk
favoriet is. "Tokyo is een heel
modieuze stad. Een dorado
voor mensen die ideëen wil
len opdoen en op zoek zijn
naar nieuwe materialen".
Veel meer dan hun ogen uit
kijken doen Sonja en haar
Hippies
En daar zat ze dan met 1000
stuks canvas tassen waar nie
mand iets in zag. Ze kon pra
ten als Brugman, wijze op de
voortreffelijk kwaliteit - twee
lagen canvas met een laag
rubber ertussen, echt goed
waterdicht - maar het hielp
niet. Tot de hippies op de
Dam haar tas ontdekten.
Lak en metal-mesh ook verwerkt in sportievere modellen.
De keuze van dessins en stof-
variaties in het woningtextiel
wordt steeds ruimer. Het lijkt
wel alsof er telkens nieuwe
modieuze varianten en kleur
schakeringen bijkomen.
door
Joke Vos
Bij het inrichten van de wo
ning zoeken steeds meer men
sen naar fraaie combinaties
waardoor mede de harmonie
van het wonen wordt bepaald.
Dit blijkt ook bij de keus van
woningtextiel. Waren het
eerst gordijnen, meubelstof
fen en bedtextiel die bij elkaar
moesten passen, op het ogen
blik wil men graag bij alles in
kleurharmonie van de keuken
tot de zolder.
Fabrikanten van woning
textiel en interieur-produkten
stemmen steeds vaker hun
kleurencodes op elkaar af. Zij
laten zich veelal, evenals de
confectie-stylisten, inspireren
door dezelfde trends.
Keukentextiel
De Nederlandse consument is
de laatste jaren ook op het ge
bied van keukentextiel meer
kwaliteits- en modebewust
geworden. Deze tendens zal
zich in de toekomst zeker
voortzetten. Het keukentex
tiel is zich modieus aan het
ontwikkelen. De geïntegreer
de keuken werkt hieraan mee.
De consument zoekt, meer
dan vroeger het geval was,
naar coördinatie van keuken
interieur met het keukentex
tiel zoals het tafelgoed, de gor
dijnen en de keuken- en thee
doeken. Keuken-accessoires
zoals ovenwanten, pannelap
pen, de theemuts, schorten,
enz. worden eveneens zoveel
mogelijk aangepast.
Nette levensstijl
Als er in de keuken gegeten
wordt kan dat best op een
prettige en gezellige manier
gebeuren. Gelukkig behoort
het (gemakkelijke) zeiltje en
het plastic tafelkleed tot het
verleden. Het tafellaken be
hoort vandaag de dag gewoon
bij het interieur, evenals een
mooi servies. Nu tegenwoor
dig meer 'buiten de deur' ge
geten wordt, is het aanleren
van goede tafelmanieren door
kinderen belangrijk, evenals
de entourage. Wat je van huis
meekrijgt, raak je nooit hele
maal kwijt. Nonchalance en
'lekker makkelijk' geeft, als
het erop aankomt, de mens
geen voldoening. Het wordt
weer gezellig door een nette
levensstijl en door het ge
bruik van mooie dingen.
Mooie tafellakens zijn niet
alleen maar voor de feestda
gen bestemd, hoewel we met
kerst, Pasen, verjaardagen en
andere hoogtijdagen toch wel
iets bijzonders kiezen. Een ex
tra accent verkrijgt men door
het tafellaken te combineren
met een modern dekservet.
Bij een witte keuken kun
nen felle kleuraccenten het
geheel fraai doen opleven. Het
stijve ruitje van vroeger is ver
drongen door allerlei vrolijke
prints. Door alles goed op el
kaar af te stemmen wordt het
geen allegaartje. Om het ge
heel niet al te druk te maken,
kan worden afgewisseld met
effen tinten.
Badkamertextiel
Doordat de badkamer en de
slaapkamer in de moderne
huizenbouw meer en meer
met elkaar zijn verbonden,
staat de afstemming van het
badgoed met het bedtextiel
hoe langer hoe meer centraal.
Dit heeft niet alleen betrek
king op de dessinering en
kleurschakering maar tevens
op de totale afwerking. Met
behulp van de eerder genoem
de kleurcodes is het voor de
cliëntèle vrij gemakkelijk om
op een overzichtelijke manier
de kleuren per vertrek met el
kaar in overeenstemming te
brengen zodat de totale in
richting één geheel vormt.
De kleurcodes blijken no
dig te zijn, aangezien bepaal
de tinten op de verschillende
ondergronden en structuren
niet altijd op dezelfde wijze
tot uitdrukking komen, wat
tot teleurstelling kan leiden.
Het ene blauw of groen is nu
eenmaal het andere niet. In
wit zijn vele soorten en nuan
ces. De aanduiding 'gebroken
wit' of 'crème' bijvoorbeeld
betekent heus dat er verschil
is. Bovendien kan bij twee na
genoeg dezelfde tinten de een
de ander volkomen
doodslaan.
Tegenwoordig zijn er voor
de badkamer complete collec
ties handdoeken te koop, in
kleuren die zijn afgestemd op
de badma^jes en de dou
chegordijnen. Er zijn zowel
kunststoffen als textiele dou
chegordijnen. Vooral de
handdoeken en de badmat
zijn blikvangers. Het staat aar
dig en decoratief om naast de
wastafel of bij het bad enkele
dikke badhanddoeken neer te
leggen of te hangen. Het van
dik rul katoen mollige bad-
matje completeerd het geheel.
Binnen de grote diversiteit
van het woningtextiel zijn er
toch wel wat algemene trends
aan te wijzen. Zo zijn binnen
alle stijlgroepen de materia
len meer verfijnd en ook soe
peler en glanzender gewor
den. Er worden duurdere ga
rens gebruikt en er wordt met
weefseleffecten gewerkt.
Vooral wat de badkamer be
treft blijft er voorkeur bestaan
voor rulle zachte kwaliteiten.
In de keuken gaat kwaliteit
een steeds grotere rol spelen.
Opmerkelijk is dat de combi
naties van de keuken- en thee
doeken vanaf de middenprijs
klassen steeds meer aan bod
komen. Er is veel vraag naar
goed absorberende droogdoe
ken; de prijsbewuste klant
weet dat hiervoor wel wat
meer betaald moet worden.
In de kleurenmode is een
lichte verschuiving merkbaar.
De felle lichte pasteltinten,
welke de laatste jaren de mo
detrend bepaalden, worden
langzaam maar zeker over
stemd door de sterkere pastel
kleuren. Er is een terugkeer
naar de aardtinten en een don
kerder ondergrond. Zelfs
zwart wordt soms gebruikt als
grondtoon.
Multi-colours worden door
broken met fantasie-dessins,
strepen, bloemranden en
soms met blokjesmotieven.
Uiteraard zijn er ook minder
mode-gebonden uitvoerin
gen, zoals rustieke en zuiver
klassieke ontwerpen, overwe
gend in chique en tijdloze cre
aties.
Nieuwe en vooral de felge
kleurde baddoeken moet u de
eerste keer apart wassen. In
ieder geval nooit samen met
synthetische weefsels, want
de afgeefkleur krijgt u daar
nooit meer uit! Donkere kleu
ren badstof niet warmer was
sen dan 60 graden C.
Wat de grafische dessins be
treft, blijkt de fantasie van de
ontwerpers onuitputtelijk te
zijn. Ze geven een eindeloze
verscheidenheid te zien zoals
damast-weefsel, zakdoek- en
Vichy-ruiten, een gekleurd
fond bedrukt met heel kleine
bloempjes, cirkels, zigzag-toe
standen en in elkaar overlo
pende figuren in glijdende
kleurnuances.
Het tegenwoordige interi
eur is rijk geschakeerd; voor
elk wat wils. Als u aan ver
nieuwing toe bent, zult u zien
dat de verschillende materi
aal- en kleurschakeringen zo
fraai bij elkaar passen dat u,
zelfs bij inpassing in een be
staand interieur, een beeld
van harmonie en rust kunt
verkrijgen.