'Blue Steel' mengelmoes van thriller en bloederig spektakel Weer minder mensen naar de film Ghatak: onbekende grootheid uit India 'Home Alone- film vol spanning en slapstick VRIJDAG 11 JANUARI 1991 - AMSTERDAM Overal in Eu ropa keldert het bioscoopbezoek. Dat terwijl er in alle landen op nationaal niveau alle mogelijke steun wordt gegeven aan de lo kale filmindustrieën en er een tiental Europese stimulerings fondsen bestaan. Over het afgelopen jaar ligt in ons land het bezoekcijfer zo'n tien procent lager dan in 1989. toen er welgeteld 15.614.812 bio scoopkaartjes werden verkocht. En Nederland noteerde al het laagste filmbezoekcijfer van heel Europa, terwijl het film aanbod ruimer gesorteerd is dan waar dan ook. België bij voorbeeld telt ongeveer vijf mil joen minder inwoners dan Ne derland, maar er worden jaar lijks ongeveer vijf miljoen bio scoopkaartjes meer verkocht. Tegelijkertijd winnen alom de filmfestivals aan belangstelling. Opnieuw trokken het Film Festi val Rotterdam, de Nederlandse Filmdagen en het Documentair Film Festival meer publiek dan ooit tevoren. Trekkers De mafiafilm 'Goodfellas' van Martin Scorsese en 'Dead poets Society' van Peter Weir worden genoemd als beste films. Maar de echte publiekstrekkers waren 'Ghost' en 'Pretty Woman', met name in Amerika. Dat laatste mag dan toch nog tamelijk ver rassend heten, omdat die films alle twee betrekkelijk kleine pro- dukties zijn geweest en met een opmerkelijk vriendelijke, bijna sprookjesachtige inslag. Het lijkt erop alsof de spektakelfilms vol geweld en speciale effecten over hun hoogtepunt heen zijn. Waren er in Amerika nog topre- cettes voor Paul Verhoevens spijkerharde sf-avontuur Total Recall en voor Warren Beatty's magnifiek ogende stripfilm Dick Tracy, in ons land viel de be langstelling daarvoor sterk te gen. BIOSCOPEN AMSTERDAM De Indiase film staat de laatste tijd hier te lande in een ongekende be langstelling. In het Amsterdamse Soeterijnthe- ater is al enkele weken de manifestatie Cinema India gaande, en deze week komt distributeur International Art Film/Nederlands Filmmuse um met maar liefst drie Films van Ritwik Ghatak op de proppen. Filmkenners hebben misschien jarenlang gedacht een compleet overzicht van de 'betere Indiase film' te hebben door het vol gen van het gestaag groeiende oeuvre van Saty- ajit Ray en Mrinal Sen, dat op diverse binnen- en buitenlandse festivals te zien was. Bij het zien van de films van Ghatak moet een wereld voor hen opengaan. Dat is althans de mening van de 'happy few' die Ghatak ontdekt heeft via de videoband. Pe ter Delpeut, Heddy Honigmann, Mark-Paul Meyer en Kees Hin, behorend tot die catagorie, hebben in een kort vierluik geprobeerd - te zien in het Soeterijntheater - duidelijk te maken wat hen zo boeit in het oeuvre van Ghatak. Ghatak, een generatiegenoot van Ray, over leed in 1976 aan een combinatie van alcoholis me, tuberculose en algehele depressie. Volgens Ray is het enige thema wat Ghatak steeds in zijn Films laat zien het trieste lot van Bengalen. Ghatak wilde aanvankelijk dichter worden, ging toen aan het toneel en is nu zelfs in Neder land bekend geworden als Filmmaker. Ray her innert zich zelfs 25 jaar na het zien van een Gha tak Film nog bepaalde momenten, zoveel beel dende kracht bezitten die films. Ghatak's gevoel voor de camera, voor compositie, hoe land schappen in beeld te brengen, mensen te tonen is volgens Ray zeer speciaal. Ghatak is vrijwel niet beïnvloed door wester se cineasten. Indiase epossen als de Ramayana en de Mahabharata en de verzamelde werken van Marx, Lenin en Eisenstein hebben zijn wij ze van Filmen bepaald. Eeuwenoude traditie en politieke vernieuwing gaan hand in hand in de Films van Ghatak. Een Ster Gehuld In Wolken (1960), E Mineur (1961) en Titash, Een Rivier (1973) blijven in Ne derland, de rest van zijn acht speelfilms omvat tend oeuvre zijn in de laatste twee weken van ja nuari in een retrospectief in het Soeterijntheater te zien. door Leo Bankersen Blue Steel' Regie Kathryn Bigelow. Voor naamste rollen Ron Silver en Jamie Lee Curtis. Te zien in Euro. Alphen aan den Rijn. Al tijdens haar eerste patrouille maakt nieuwbakken agent Turner een dodelijk slachtoffer. Een over valler van een supermarkt wordt ge veld door een nerveus salvo uit haar dienstpistool. Het wapen van de ro ver vliegt met een fraaie boog door de lucht en belandt vlak voor de neus van een klant die zich in pa niek op de grond heeft geworpen. En laat dat nu net een psychopati- sche effectenhandelaar zijn die in zijn vrije tijd het liefst een paar toe vallige voorbijgangers overhoop schiet. Kortom, binnen de kortste keren zit agent Turner zwaar in de problemen. 'Blue Steel' beweegt zich in het groezelige gebied tussen thriller en bloederig spektakel. Wie bekend is met het genre kan wel ongeveer ra den hoe het verder gaat, want geen enkele stereotiepe situatie is onge bruikt gebleven. Turner (Jamie Lee Curtis) wordt zelfs nog verliefd op de killer (Ron Silver). Alsof de ont dekking van de waarheid nog niet schokkend genoeg is, schiet hij tot overmaat van ramp haar beste vriendin voor haar ogen overhoop. Kortom, een platte film vol lawaai, 'enge' muziek, quasi-artistieke foto grafie en een scenario dat vooral uit munt door ongeloofwaardige 'ver rassingen' en vervelend tijdrekken. Hoe alles in elkaar zit is namelijk na een goed kwartier al glashelder. Diep zinken Het enige intrigerende is gelegen in de vraag hoe 'Blue Steel' zo diep heeft kunnen zinken. Regisseuze en mede-scenarioschrijfster Kathryn Bigelow kreeg op de filmschool nog les van Milos Forman en schijnt wel een paar originele dingen gemaakt te hebben. Haar 'Near Dark' wordt waarderend omschreven als 'een poëtische horrorFilm'. We moeten echter afgaan op geruchten, want tot nu toe was er in ons land niets van haar te zien. Hier en daar zijn er kleine aanwij zingen die doen vermoeden dat 'Blue Steel' er op papier wel aardig uit heeft gezien. In het begin lijkt het er op dat de spanning tussen Turners naieve ambities en de har de werkelijkheid een belangrijke rol gaat spelen. Tegen alle psy- chopatische onzin is dit thema ech ter niet opgewassen. Een ander merkwaardig detail is de rol die de ouders van Turner spelen. Haar va der spuugt op de politie en mishan delt bovendien haar moeder. Ook deze zwaargeladen nevenintrige blijkt als een nachtkaars uit te gaan. Zeer teleurstellend allemaal, en vooral sneu voor hoofdrolspeelster Jamie Lee Curtis. Ze begon haar carrière in het horrorgenre ('Hallo- ween'), ontpopte zich vervolgens als een echte actrice met stijl ('A Fish Called Wanda'), maar is hier weer helemaal terug bij af. LEIDEN 'The sheltering sky' - Lido. 'Problem Child' - Luxor. 'Ghost' - Luxor. 'Flatliners' - Lido. 'The neverending story II' - Lido. 'De kleine zeemeermin' - Lido. 'Arachnophobia'- Lido. 'Home Alone' - Lido. 'Rocky V' - Lido. 'Camille Claudel' - Trianon. 'Sweethearts' - Rex. ALPHEN (Euro, Van Boetzelaerstr. 6, tel. 01720- 20800)) 'Blue Steel'. 'Ghost'. 'De kleine zeemeermin'. 'Arachnophobia'. 'Problem Child'. VOORSCHOTEN (Greenway, Schoolstraat, tel. 071- 614354, b.g.g. 612566) 'Henry and June'. 'Pretty Woman'. 'Look who's talking'. 'Pippi Langkous'. 'Lady en de Vagebond'. FILMHUIZEN 'Mo Better Blues' - Het Kijkhuis, Lei- 'Speaking Parts' - Het Kijkhuis 'Bagdad Café' - Het Kijkhuis 'Sex, lies and videotape' - Het Kijkhuis 'Angel Heart' - Het Kijkhuis 'The Blues Brothers' - Het Kijkhuis 'Betty Blue' - LVC, Leiden. 'Jour de Fete' - LVC, Leiden. 'Dead Poets Society' - Park Filmhuis, Alphen 'De Reddertjes' - Park Filmhuis, Al phen. DEN HAAG 'Ghost' - Asta (070-3463500), al. 'Home alone' - Asta, al. 'Arachnophobia' - Asta, 12 jr. 'The Sheltering Sky' - Babylon (070- 3471656), a.l. 'The Witches' - Babylon, al. 'Ghost' - Babylon, a.l. 'Goodfellas' - Cineac (070-3630637), 16 jr. 'My blue heaven' - Metropole (070- L 3456756), al. 'Flatliners' - Metropole, 12 jr. 'Pretty Woman' - Metropole, al. 'Home alone' - Metropole, a.l. 'Presumed innocent' - Metropole, a.l. P 'Rocky V' - Odeon (070-3462400), 12 jr. E 'Another 48 hours' - Odeon, 12 jr. t 'Problem Child' - Odeon, al. 'Air America' - Odeon, a.l. AMSTERDAM 'The Witches' - Alfa (020-278806), a.l. 'Wild at heart' - Alfa, 16 jr. 'Tie me up, tie me down' - Alfa, 16 jr. 'Pretty woman' - Alfa, a.l. 'The Witches' - Alhambra (020-233192), al. 'Good Fellas' - Alhambra, 16 jr. 'Air America' - Bellevue Cinerama, al. 'Flatliners' - Cinerama, 12 jr. 'Presumed Innocent" - Calypso, a.l. 'The sheltering sky' - Calypso (020- 234876), al. 'La petite voleuse" - Cinecenter (020- 236615), al. 'Un monde sans pitié' - Cinecenter, 16 jr. 'Ju-Dou' - Cinecenter, 16 jr. 'Cyrano de Bergerac' - Cinecenter, al. 'Rocky V' - Cinema (020-151243), 12 jr. 'Home alone' - Cinema, al. 'Blue Steel' - City (020-234579), 16 jr. 'Problem Child' - City, a.l. 'Another 48 hours' - City, 12 jr. 'My blue heaven' - City, al. 'Cadillac Man' - City, al. 'Die Hard 2' - City, 12 jr. 'Rocky V' - City, 12 jr. 'Freaks' - Kriterion (020-231708). 'A streetcar named Desire'- Kriterion. 'Het rode korenveld' - Kriterion, 16 jr. 'New year's day' - The Movies (020- 245790), al. 'Mo' Better Blues' - The Movies. 'Reunion' - The Movies. 'Strapless' - The Movies. 'Ghost' - Tuschinski Cineac (020- 243639), al. 'Home alone' - Tuschinski (020- 262633), al. 'Henry and June' - Tuschinski, 16 jr. 'The hunt for Red October' - Tuschins ki, al. 'Problem child' - Tuschinski, a.l.. 'Flatliners' - Tuschinski, 12 jr. 'Arachnophobia' - Tuschinski, 12 jr. 'Temptation of success' - De Uitkijk (020-237460), 16 jr. TELEVISIE Zaterdag 12 januari Real genius (RTL 4,13.40 uur). Ame rikaanse film uit 1985 van Martha Co- olidge over een wizz-kid die met z'n computerkennis in een universiteits team wordt opgenomen. Met Val Kil mer, Gabe Jarret. Suddenly, last summer (Ned. 3, 20 uur). Uitstekende film van Joseph Mankiewicz uit 1959 naar het toneel stuk van Tennessee Williams. Suiker tante wil een hersenoperatie voor nicht die ze als ongeneeslijk ziek be schouwt. Maar is dat ook zo? Elizabeth Taylor was in die periode vruchteloos verliefd op tegenspelr Montgomery Clift. Ook met Katharine Hepburn. Born amcrican (Ned. 3, 22.50 uur). Actiefilm uit 1986 van Renny Harlin, die pas Die Hard II maakte. Drie vrien den steken vanuit Finland de grens met de Sovjet-Unie over. Nu nog te rug. Met Mike Norris. Count Yorga, vampire (RTL 4, 23.40 uur). Amerikaanse vampiersfilm uit 1970 van Bob Kelljan. Vampier houdt seance in hip California Met Robert Quarry, Donna Anders. Zondag 13 januari Lisa und die Riesen (BRT 1, 15.10 uur). Duitse jeugdfilm uit 1986 van Thomas Draeger, met Eva Lenz. War Games (Duitsl. 1, 20.15 uur). Spannende film over slim ventje dat de computer van het Pentagon kraakt. In 1983 gemaakt door John Badham, met Matthew Broderick, Ally Sheedy. Berlin Alcxanderplatz (Ned. 2, 21.37 uur). Derde aflevering van Fass- binders epos uit 1981 naar de roman van Döblin. Franz Biberkopf gaat vooruit: hij vent met veters langs de deuren. Met Günter Lamprecht, Han- na Schygulla. Maandag 14 januari Trouble brewing (BBC 2, 18 uur). Britse komedie uit 1939 van Anthony Kimmins. Zetter bij drukkerij ontdekt vals geld. Met George Fórmby. The wild bunch (RTL 4, 21.35 uur). Meesterwerk van Sam Peckinpah uit 1969. Zeer gewelddadige slotscène maakt duidelijk dat er na deze film nooit meer een western gemaakt kon worden. Met William Holden, Ernest Borgnine, Robert Ryan en veel slow motion. Dinsdag 15 januari Norman Taurog. Debbie Reynolds krijgt de zorg over een baby en mis schien is Eddie Fisher wel de vader van alle vreugde. Der Fall Boran (BRT 2,20 uur). Ne derlandse inbreng van Renée Souten- dijk in deze Duits/Belgische misdaad film uit 1987 van Daniel Zuta. Ex- gangster en politieman staan elkaar naar het leven. Ook met Bernard Rut, Ronald Guttmann. Woensdag 16 januari Villain (BBC 1,00.30 uur). Harde Brit se film uit 1971 van Michael Tuchner over een sadistische bendeleider in sloppen van Londen. Met Richard Burton, Ian McShane. Donderdag 17 januari The Bostonians (BRT 2, 21.00 uur). Smaakvolle film van James Ivory uit 1984 over een feministe die aan het be gin van deze eeuw belast is met de op voeding van een jong meisje. Met Va nessa Redgrave, Madeleine Potter. Carry On, cabby (BBC 2,19.00 uur). Klucht uit de populaire carry on-serie, geregisseerd door Gerald Thomas. In dze aflevering uit 1963 komen de echt genotes van te hard werkende taxi chauffeurs aan bod. Vrijdag 18 januari The killing fields (RTL 4, 20.25 uur). Aangrijpende film over de Cam bodjaanse journalist Dith Pran die na de machtsovername door de Rode Kh mers achterbleef in de Amerikaanse ambassade, terwijl de Amerikanen op een vliegtuig konden stappen. De film toont de verschrikkingen van het regi me en de vlucht van Dith Pran naar Thailand. Indrukwekkend. In 1984 ge maakt door Roland Joffe, met Haing S. Ngor in de hoofdrol. Running scared (BBC 1,22.30 uur). Amerikaanse komedie van Peter Hyams uit 1986 over twee agenten in hun jacht op een oude tegenstander. Klinkt niet bijzonder, maar Hyams is een talent. Met Billy Cristal, Gregory Hines. Biggies (BRT 1, 23.05 uur). Ameri kaanse film uit 1986 van John Hough over tocht door de tijd van eerste we reldoorlog-piloot Biggies. Met Neil Dickson en Fiona Hutchinson. Vanishing point (RTL 4, 23.40). Amerikaanse film uit 1971 van Ri chard Sarafian waarin de hele tijd hard gereden wordt tussen San Francisco en Denver. Met Barry Newman. Alleen al het woord 'kerstverhaal' veroorzaakt bij menigeen een wee gevoel in het middenrif Niet voor niets wordt het genre vaak gepersi fleerd. Vorig jaar kwam scenario schrijver/regisseur/producent John Hughes met zo'n persiflage in film vorm, 'National Lampoon's Christ mas Vacation'. Maar dit jaar had hij bij de door hem geschreven en ge produceerde film 'Home alone' het wapen van de spot niet nodig om toch een pittig kerstrelaas af te leve ren. En dat de film de kerst over leeft, blijkt uit het feit dat 'Home alone' medio januari pas in een bio scoop in Leiden te zien is. Spanning en slapstick nam Hug hes als ingrediënten voor een on derhoudende gezinsfilm, die overi gens het eerste kwartier weinig goeds doet vermoeden. Defensieplan Na verloop van tijd overwint Kevin echter zijn angsten en weet hij zich te vermannen. Hij stelt zelfs een su bliem defensieplan op, als hij ver neemt dat er op een avond bij hem ingebroken zal worden. Zijn moe der, die hem pas in het vliegtuig miste, doet inmiddels verwoede po gingen om het in de steek gelaten René Soutendijk is dinsdag avond te zien in'Der Fall Boran' op de Belgische tv. (toto pr) 'Home Alone', regie John Hughes, met in de hoofdrol Macaulay Culkin. Te zien in het Lido- theater. Leiden. (de reactie van de moeder en de rest van de familie als Kevin vergeten blijkt te zijn). De jeugd zal vooral niet stil kunnen blijven zitten bij de scènes waarin Kevin de inbrekers te grazen neemt. Tussendoor is het grappig te zien, hoe Kevin zich van pispaaltje ontwikkelt tot een ventje met verantwoordelijkheidsgevoel. Het is wat moralistisch, maar het wordt aannemelijk gebracht. Wat ook geldt voor de slotscènes, waarin hier en daar alsnog een weeïg stem mend elementje opduikt. In dat kwartier maak je kennis met de chaotische familie van de achtjarige Kevin. Iedereen kletst, handelt en rent langs elkaar heen en als dat dan ook nog in versnelde beelden gebeurt, trek je de tenen krom. Het aannemelijk maken van het feit, dat zo'n familie bij het met kerstvakantie gaan een jochie als Kevin kan vergeten, is geen excuus voor een dergelijke betutteling van de kijker. Zodra Kevin evenwel inderdaad 's ochtends de enige aanwezige in huis blijkt te zijn, krijgt de film zijn charmes. Het jongetje denkt, dat een boosaardige wens van hem, die hij als het immer geslagen hondje uitte, de verdwijning van zijn fami lie, in vervulling is gegaan en hij weet niet of hij daar nu bly of ver drietig om moet zijn. Al gauw kiest hij voor verdrietig. Het lege huis heeft zoveel enige plekken, vooral in de kelder, dat de verworven vrij heden - zoals het ongelimiteerd snoepen - daar onvoldoende tegen op wegen. En dan sluipen er ook nog enge figuren over het erf. Macaulay Culkin in 'Home Alone'te zien in Lido. d°t0 GPD> schaap weer onder haar hoede te Er zitten tal van leuke vondsten in kens-achtig (de sinistere buurman), kunnen nemen. 'Home alone', sommige bijna Di|C- andere volledig Hollywood-eigen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 18