2499
3995
1095
1095
495
495
'The Beatles, dat was rotzooi'
Ronnie Ross, een jazzmusicus in popland
Duur feestje
voor Lüpertz
Onbekende Van Gogh
ontdekt in Amerika
OVERGAAUW
S.S—-«ïiS'SÏ
ThMinbeeUmtfeüud/
Breestraat 146-148 Leiden Tel: 071-126862
DONDERDAG 10 JANUARI 1991
PAGINA 21
LONDEN "Ik moest
laatst in de BBC-studio's
zijn, voor de muziek bij een
ballet op 'Walk On The Wild
Side' van Lou Reed. De cho
reograaf zei tegen me dat ik
goed naar de originele opna
me moest luisteren, want hij
wilde net zo'n jazzy saxo
foonsolo. Toen ik zei dat ik
het was die de solo indertijd
op de plaat had gezet, was
het even stil. Ik wist niet dat
je al zó oud was, sprak hij
toen".
De Britse baritonsaxofonist Ronnie
Ross (57) is een jazzmusicus in hart
en nieren. Hij heeft een eigen kwar
tet. Hij speelde met alle groten. Van
Dizzy Gillespie tot Billie Holiday en
van Wes Montgomery tot Frank Si
natra. Als studiomusicus belandde
hij telkens ook in de popmuziek.
Zijn baritonsax is te horen op opna
men van onder meer de Beatles,
Simply Red, Curiosity Killed the
Cat, Matt Bianco en de afsplitsing
ervan: Basia. Maar het bekendst
werd hij met de slechts vierendertig
seconden durende saxsolo in de uit
loopgroeven van Lou Reeds we
reldhit uit 1972 'Walk On The Wild
Side'.
Deze maand maakt hij met zijn
Amerikaanse collega Nick Brignola
en het trio van pianist Rein de
Graaff een tour door ons land. Dan
wordt het weer jazz. Hij kijkt er naar
uit, hoewel hij concerten met twee
baritonsaxofoons een beetje op 'bij
en in een dicht potje' vindt lijken.
"Ik was architect voordat ik in
dienst moest, in mijn vrije tijd
speelde ik alt- en tenorsax. Na een
blunder, waarbij op papier de twee
de verdieping van een te restaure
ren pand ergens in de lucht zweef
de, besloot ik dat ik maar beter mu
zikant kon worden."
Halverwege de jaren vijftig kwam
de switch naar de baritonsax. "Ik
werkte met het sextet van tenor
saxofonist Don Rendell. Dat was
met twee tenorsaxen en een flugel-
horn. Op een gegeven moment zei
Don dat één van ons tweeën eigen
lijk bariton moest gaan spelen, om
de sound van de groep breder te
kleuren. Ik voelde er aanvankelijk
niet veel voor. Maar ik ging naar een
muziekwinkel en ik probeerde er
een. Het was alsof er een knop werd
omgedraaid. Het gevoel van: dat
ben ik, dat is mijn instrument. Ik
heb toen mijn tenorsax in de winkel
achtergelaten. Maar als studiomusi-
Wie speelt het
wraakzuchtigs t
ROTTERDAM (GPD - Het Rotter
damse Bibliotheektheater vormt za
terdag het strijdtoneel voor de inter
land tussen de Theatersport-teams
Lawine en De Belchen. Het woord
'topper' mag in dit geval wel dege
lijk gebruikt worden: De Belchen
(afkomstig uit België) zijn tenslotte
niet voor niets Theatersportkam
pioen 1990 geworden, en ook Lawi
ne heeft zijn sporen al ruimschoots
verdiend in het theater-improvisa-
tieveld.
Voor iedereen, bekend of onbe
kend met Theatersport, is deze
avond een kans om improvisatie-to
neel op het hoogste niveau te zien.
Theatersport wordt al jaren wereld
wijd beoefend in onder meer Cana
da en de Verenigde Staten en is een
unieke combinatie van toneel-im
provisatie en sport. Twee teams ne
men het tegen elkaar op en dagen
elkaar bij toerbeurt uit voor een be
paald soort improvisatie-scène, bij
voorbeeld de beste romantische of
meest wraakzuchtige scène. De in
terland in het Bibliotheektheater
aan de Hoogstraat 10 begint om
20.30 uur en er wordt volgens de
normale Theatersport-regels ge
speeld.
Hoogtepunten
"Met het Don Rendell Sextet deden
we een tournee met het Modern
Jazz Quartet. Wij speelden in het
voorprogramma. De pianist John
Lewis was nogal onder de indruk
van mijn spel. Hij vroeg me voor
een opname van 'European Win
dows' met het Stuttgard Symphony
Orchestra met het Modern Jazz
Quartet. Dat was een van de hoogte
punten uit mijn carrière. Met com
posities van Lewis en Gunter
Schüller". Na de plaat werd Ronnie
Ross door Down Beat in 1959 geko
zen tot 'new star'.
"Lars Gullin was in die tijd mijn
grootste invloed voor de bariton.
Hij was een van de belangrijkste
jazzmusici van Zweden. Hij had een
fantastische sound. In die tijd wa
ren speelden Stan Getz en Lee Ko-
nitz veel in Zweden. Die 'coole' be
nadering, die hoorde je terug bij het
baritonspel van Gullin. Alle andere
baritonsaxofonisten lieten zich be
ïnvloeden door Harry Carney, Pep
per Adams of Gerry Mulligan, een
volle sound met veel boventonen.
Gullin speelde juist heel puur.
Later kwam hij naar Engeland. Ik
heb een tijd met hem gewerkt, met
twee baritonsaxen. Ik was net twin
tig. Dat was een heel leerzame pe
riode. Voor mij was een baritonsax
een tenor met een groter bereik. Ik
wilde de sound die ik op tenor had
ook op bariton. Gek genoeg is een
van mijn favoriete baritonspelers
Stan Getz. Er is een plaat waarop hij
speelt met Gerry Mulligan. Op de
ene kant speelt Getz gewoon tenor
en Mulligan bariton, maar op de an
dere kant draaien ze de rollen om.
Zoals Getz bariton speelt, werkelijk
fantastisch".
"Ik doe veel studiowerk. In dit
land is het niet mogelijk van jazz te
leven. Je moet er tv-shows, com
merciële plaatopnamen bij doen.
Maar mijn ideaal is nog steeds om
een jazzkwartet te hebben, vier of
vijf keer per week mee te spelen".
David Bowie
"Ergens in de jaren vijftig was ik de
.saxofoonleraar van David Bowie.
Dat vertelde Bowie me, toen hij me
later opbelde voor de 'Walk On The
Wild Side'-sessie. Hij vroeg of ik
naar de studio wilde komen. Ze wa
ren bezig met een elpee van Lou
Reed en die wilde een west coast-
jazzsolo. Ik wist helemaal niet wie
Lou Reed was.
Ik kwam in de studio en daar her
kende ik David Bowie ook niet.
Toen hij les van me had, was hij een
schooljongen. Toen heette hij ook
anders. Nu stond hij daar met alle
maal make-up. Maar ik wilde de so
lo wel spelen. Er waren geen andere
musici. Ik kreeg een band te horen
en speelde mijn solo. We deden
twee takes. Na een half uur stond ik
weer buiten. Ik kreeg er negen pond
voor. Dat was het. Het werd een he
le bekende solo. In Engeland werd
soms alleen de solo gedraaid. Som
mige diskjockeys draaiden de plaat
achterstevoren, die begonnen met
de solo.
Toen die plaat een hit werd, vroe
gen mensen of ik het was, die op die
plaat speelde. Maar ik wist het eerst
helemaal niet. In feite wist je nooit
wat ze met je solo's deden. En ik
luisterde nooit naar popmuziek. Ik
heb later nog wel eens wat voor Da
vid gedaan. Maar de laatste tien jaar
heb ik hem niet meer gesproken".
"Ik speel ook op een paar opna
men van de Beatles, maar ik zou
niet weten welke. Er werd nooit ge
zegd voor wie of wat je speelde. Je
werd gewoon geboekt voor een paar
uur in een studio. Ik herinner me
een keer dat we een zwart stuk pa
pier voor onze neus kregen, een pot
lood en een vlakgom. Er liepen
mensen rond, die aan het overleg
gen waren wat ze ons zouden laten
spelen. Het had iets met de Beatles
te maken. Ik was in ieder geval niet
onder de indruk. Voor mij was het
allemaal rotzooi. Ik was een jazzmu
sicus en die dingen deed ik erbij".
Matt Bianco
"Ik ben veel toleranter geworden.
Op dit moment doe ik veel popdin-
gen. Dat komt door Stuart Levine,
de producer van de Jazz Crusaders.
Hij kwam naar Engeland een paar
jaar geleden. Waar hij me heeft ge
hoord, weet ik niet, maar hij vroeg
me voor de debuutalbums van Sim
ply Red en Curiosity Killed The Cat.
Die groepen hadden helemaal geen
inspraak. De producer wilde mij.
De groepen zaten met mij opge
scheept. Ik heb gewoon verschrik
kelijk geluk. Bij popgroepen wordt
altijd gevraagd of je kunt spelen als
David Sanborn of Tom Scott. Ik kan
dat niet. Alleen als ze vragen of ik
als Ronnie Ross kan spelen, doe ik
het. Het geval doet zich voor dat ze
dat leuk vinden. Dat is mijn geluk,
want ik kan het niet veranderen. Als
ze het leuk vinden, okay, anders
hebben ze pech gehad".
"Wat ik heel goede muziek vind is
Matt Bianco. Daar heb ik met ple
zier bij gespeeld. Ik heb ook tour
nees met ze gedaan. Ook op de pla
ten Basia, de vroegere zangeres van
de groep, speel ik mee. Het eerste
contact met de groep liep via mijn
twee zoons. De een is gitarist en dé
ander drummer. Ze woonden in
hetzelfde kraakpand als Mark Reil-
ly en Danny White. Die waren aan
het proberen een contract te krijgen
bij een platenmaatschappij. Ze had-
Directeur Muller
Residentie Orkest
toch met 'ontslag'
DEN HAAG (GPD) Aan het
einde van seizoen 90/91 zal de
artistiek directeur van het Re
sidentie Orkest, Th. Muller,
zijn functie beëindigen. Dit
meldde de algemeen directeur
van het Residentie Orkest B.
van de Akker gisteren in een
perscommuniqué. De leiding
van het Haagse orkest werd de
afgelopen dagen opgeschrikt
door mededelingen in de
plaatselijke pers dat de artis
tiek directeur per 1 juni zijn
baan zou verliezen. Maar de
betrokkende zelf meldt dat hij
noch ontslag zal nemen, noch
dat hem ontslag is aangezegd.
Het persbericht vermeldt
dat het aangekondigde 'ont
slag' van Muller niet samen
hangt met de programmering
door de artistiek directeur van
het thans lopende kunstsei
zoen. Wonderlijk genoeg
spreekt de leiding van het or
kest zelfs uitdrukkelijk zijn
waardering uit over de artis
tiek directeur. Bestuur, alge
meen directeur Van den Akker
en de artistiek directeur zelf
onthouden zich van verder
commentaar.
den tracks klaar en ze vroegen aan
mij of ik er een paar solo's op wilden
blazen.
Toen ze inderdaad het contract
kregen, hebben ze me weeV ge
vraagd. Dat was het begin van Matt
Bianco. Een beetje Astrud Gilberto-
/Stan Getz-achtig. Voor de andere
platen vroegen ze me steeds weer.
Die platen zijn allemaal bij Mark
thuis opgenomen. Heel ontspan
nen, met koffie erbij".
"We zouden met Matt Bianco een
keer op het jazzfestival van Mon-
treux spelen in een periode dat ik in
Spanje op vakantie was. Ik nam zelf
een altsax en een fluit mee om op
mijn vakantieadres te studeren. De
band zou later mijn baritonsax mee
nemen. En elke dag ging ik naar de
velden van San Pedro om te stude-
het werk op het land. En dat was zo
gek: niemand keek op of om. Dat
moet toch vreemd geweest zijn. El
ke dag stopt er een auto, stapt een
vent uit met een ontbloot bovenlijf
gaat een uur saxofoon spelen en
verdwijnt weer. Maar iedereen leek
het normaal te vinden. Misschien
wel dat ze, toen ik na drie weken
niet meer kwam, opkeken van: hè,
waar is die sax gebleven?"
Jazzmusicus Ronnie Ross: 'Voor mij
groter bereik'.
NIJMEGEN (GPD) - Samen met
Georg Baselitz wordt hij wel gezien
als vader van de nieuwe 'wilde'
schilderkunst die in de jaren zeven
tig in Duitsland de kop opstak: Mar
kus Lupertz. In de Nijmeegse Ver-
eeniging wordt op zaterdag 19 janu
ari een manifestatie rond deze in
1941 in Tsjechoslowakije geboren
kunstenaar gehouden, die wordt
aangekondigd als was het een pop
concert of theaterfestival met 'Mar
kus Lüpertz. Live in Nijmegen'.
Niet alleen Lüpertz reist naar
Nijmegen af, ook de kunstenaars
A.R. Penck en Armando zijn van de
partij. Het feestje is bepaald niet
goedkoop: de toegangsprijzen lo
pen uiteen van 25 gulden (staan
plaats voor studenten) tot 100 gul
den voor een zitplaats en 150 gulden
voor een 'First Class-zitplaats'. De
manifestatie is een initiatief van de
vorig jaar opgerichte Stichting Cul
turele Animatie Nederland, die als
doelstelling heeft 'het verschaffen
van mogelijkheden voor studenten
om zich cultureel en recreatief te
oriënteren en te vormen'. Manifes
taties zoals deze rond Lüpertz zijn
bedoeld om studenten in de gele
genheid te stellen 'creatiever te le
ren denken en deze manier van den
ken toe te passen in geheel andere,
nieuwe probleemsituaties'. De stu
denten krijgen geen subsidie voor
de meer dan een ton kostende orga
nisatie.
AMSTERDAM (ANP) - In de Ame
rikaanse stad Milwaukee is een
schilderij van Van Gogh ontdekt.
Het olieverfschilderij werd vorig
jaar aangeboden bij een veilinghuis
in Chicago waarna het vermoeden
rees dat het een echte Van Gogh be
trof. Drie experts van het Rijksmu
seum Van Gogh in Amsterdam heb
ben dit vermoeden, na een studie
van twee maanden, bevestigd.
Volgens Han van Crimpen van
het Van Gogh-museum gaat het om
een doek van 41 bij 33 centimeter
waarop een vaas met bloemen staat
afgebeeld. "Het behoort tot een
reeks kleurenstudies die Van Gogh
heeft gemaakt in Parijs toen hij in
aanraking kwam met het impressio
nisme. Wanneer het precies is ge
schilderd, valt moeilijk te zeggen
maar waarschijnlijk is dat in de zo
mer van 1886 of 1887 geweest", al
dus de wetenschappelijk medewer
ker. Hij gaf als zijn mening dat het
geen meesterwerk is, maar een
schilderijtje uit een serie. "Maar het
komt niet vaak voor dat een Van
Gogh wordt ontdekt, en in die zin is
het buitengewoon". Over de waarde
van het doek wil Van Crimpen geen
uitspraak doen.
Het schilderij, in bezit van een
Amerikaans echtpaar dat anoniem
wil blijven, wordt binnenkort ge
veild in Chicago. De Amerikanen
ontvingen het doek uit een erfenis
van een familielid.
Een onroerend-goedmakelaar die
part-time werkt voor het veiling
huis Leslie Hindman in Chicago,
John Kuhn, ondekte het schilderij
toen hij een bezoek aan de woning
bracht om een antiek meubelstuk te
bezichtigen. "Toen ik de eigenaars
vertelde wat ik dacht dat het was,
lachten ze me uit," aldus Kuhn. „Ze
geloofden me niet."
Het schilderij wordt op 10 maart
in veiling gebracht. Hindman zegt
te geloven dat het tussen de 500.000
tot 800.000 dollar (850.000 tot
1.360.000 gulden) kan opbrengen.
Hindman zond het werk voor on
derzoek aan een team deskundigen
onder leiding van Han van Crimpen
van het Van Gogh-Museum.
Goed
PHILIPS
PHILIPS VKR 9300 SUPER VHSX CAMEHA
nfet^zg n!*F-st i n dfc a tie3 Bo vJ,e
biedt deze camera perlect stilstaand
beeld en slow-motion. Voorzien van
rec-review, real-time bandteller.
PHILIPS
PHILIPS VR-6785 HIFI STEREO SUPER-VHS
VIDEORECORDER
Een videorecorder voor degene die hoge
eisen stelt aan beeld en geluid. De vier
videokoppen zorgen voor een prima
beeldkwaliteit en perfect stilstaand
beeld Beeldopname max. 4 uur. 8 uur
voor hifi stereo geluidsopname en weer
gave. Tuner met S- en Hyperband en 48x
voorkeuze Timer 31 vooruit. 8 pro
gramma's. Incl draadloze
LCD-afstandsbedienmg.
In zwart uitgevoerd
Afm.: 42x10x37 cm.
OVERGAAUWPRIJS
hoofdtelefoon.
Alm 19x18x37 cm.
NORMALE PRIJS 4999.-
OtlERGAAUWPRIJS
TELEFUNKEN S 250 TXT SUPER PLANAR
STEREO KLEURENTELEVISIE
63 cm Super Planar rechthoekige black-
matrix beeldbuis (eff. 59 cm).
Ingebouwde synthesizer tuner met 95
kanalen en 40x voorkeuze. 2x25 Watt
stereo versterker. Teletekst met 8
pagina's geheugen. Inclusief afstands
bediening. Geschikt voor Super-VHS. In
pearl-grey uitgevoerd.
Afm.: 73x47x43 cm.
NORMALE PRIJS 1799,
OVERGAAUWPRIJS
JVC
JVC
JVC HR-D 580 3 KOPPEN VIDEORECORDER
Moderne videorecorder voorzien van de
nieuwste VHS technieken. Unieke eigen
schappen in z'n prijsklasse, we noemen:
stilstaand beeld, beeld voor beeld en
slow-motion, alle van zeer goede kwali
teit door de drie videokoppen. 8
programma's zijn programmeerbaar
binnen 365 dagen. Dit zijn slechts enkele
mogelijkheden van deze recorder Wordt
compleet geleverd met draadloze
afstandsbediening voorzien van handig
LCD display
In zwart uitgevoerd
Afm.: 43.5x9.7x32.9 cm.
NORMALE PRIJS 1199,
OVERGAAUWPRIJS
JVC AX-611 GEINTEGREEROE VERSTERKER
Klasse versterker met een uitgangs
vermogen van 2x100 Watt max. en dyna
mische super-A schakeling voor een. bij
zonder lage vervorming en een sublieme
geluidsregistratie Prachtig afgewerkte
versterker met metalen voorfront.
JVC FX-531 STEREO TUNER
Digitale quartz PLL synthesizer tuner
met ontvangst op FM en AM, 40x voor
keuze en ingebouwde timer.
Totale set in zwart uitgevoerd.
NORMALE PRIJS SAMEN 1698,
OVERGAAUWPRIJS
SONY TC-K 510CASSETTEOECK MET HX PRO
Volledig electronisch cassettedeck met
computergestuurde bedienings- en band-
loopfuncties. Dolby B/C, HX-PR0 en
MPX filter voor minder vervorming en
hogere uitstuurbaarheid tijdens
opnamen. Automatische bandsoort-
keuze. regelbare biasinstelling. Inclusief
timer-schakelaar, regelbare hoofdtele
foon uitgang.
In zwart uitgevoerd
Afm 43x10.8x32,5 cm
NORMALE PRIJS 649,
OVERGAAUWPRIJS
Technics
TECHNICS SL-P 377 COMPACT DISC
SPELER
CD-speler met nieuwe MASH 1 Bit
digitaal/analoog omzetter Mash staat
voor multi-stage noise shaping. Dit
systeem zorgt ervoor dat de ruis en
onregelmatigheden uit het signaal
verwijderd worden. Veel automatische
functies zoals random play, herhaal-
functie. timer-play functie. IR afstands
bediening met volumeregeling en hoofd
telefoonuitgang met volumeregeling
Uitgevoerd in zwart en zilver.
Afm 43x9x28 cm
NORMALE PRIJS 599,
OVERGAAUWPRIJS
MAANDAG GESLOTEN
DONDERDAG KOOPAVOND