'We laten ons niet door carrière leiden' BRISTOL HANGTTKLEINSTE PRIJSKAARTJE AAN DE GROTE MERKEN Orgelwerk Bach in VS ontdekt Zwak optreden dirigent Jarvi Veiling meesterwerken collectie-Marcos DONDERDAG 10 JANUARI 1991 Normale prijs Brislolprijs 40.- OPRUIM OC. PRIJS Ja Normale prijs A5MI5" Brislolprijs 40.- OPRUIM AF, PRIJS katoenen chambray denim shirt in zwart en blauw. Maten S-M-L-XL DiV. sweatshirts met borduursel in verschillende kleuren. Maten S-M-L-XL katoenen fantasie sweatshirt in zwart, prune en lime. Maten S-M-L-XL Div. sweatshirts in acryl/katoen. Met prints in div. kleuren. Maten S-M-L-XL Normale prijs JüaJHr- Bristolprijs 135.- OPRUIM QA. PRIJS OJl LEDER gevoerd en met LUFTPOLSTERzool. Kleuren zwart en bruin. Maten 31 40 zwarte loafer met klep. Soepel zooltje. Maten 36 - 41 sportschoen met 3-kleurige zool. Kleur wit7kobalt/groen. Maten 36 - 46 bordo leder trotteur met gesp-sluiting. Maten 37 - 42 LEDER zool en LEDER gevoerd I zwart leder instapper. yj*. Maten 40 - 46 leder knielaars in de modekleuren zwart en cognac. Maten 36 - 42 zwart leder instap met gespgarnering. Maten 36 - 42 leder in de kleuren zwart en grijs. Met snelrijg-sluiting. -\ Maten 40 - 46 óók als veter-model Vlamingstraat 24 (naast Mc. Donalds) (boven Zeeman Textiel Super) tel. 070 - 3648423 Donderdag koopavond langegracht 5 (naast Digros) tel. 071 - 226154 Donderdag koopavond aanbiedingen geldig tot en met zaterdag 12 januari Stadshart Passage Winkelcentrum 'Stadshart' tel. 079 - 425448 Vri|dag koopavond Normale prijs_3JU»- Bristolprijs 30.- OPRUIM 4{%m PRIJS 19i Normale prijs.33^5- Bristolprijs 30.- opruim oc. PRIJS AWa Normale prijsJfUH*- Bristolprijs 40.- opruim oe. prijs 03i UTRECHT - In Carnegie Li brary in Pittsburgh, USA is een uniek muziekhandschrift opge doken van Johann Sebastian Bach. Het gaat om een orgel compositie van Dietrich Buxte- hude, een praeludium en fuga in g-moll, die Bach omstreeks 1700 samen met zijn oudere broer Johann Christoph van een onbekend voorbeeld copi- eerde. J.S. Bach was in 1700 vijftien jaar oud. Door deze vondst is voor het eerst aangetoond (waarover Bachs zoon Carl Philip Emanuel en latere au teurs na 1750 vermoedens hebben geuit) dat de jonge Johann Sebas tian door middel van het overschrij ven van composities van anderen, als zou het om een 'schriftelijke cur sus' gaan, het vak van componist heeft geleerd. Onder andere van de Noordduitse componist Dietrich Buxtehude, bij wie hij in de winter van 1705/1706 persoonlijk in Lub- eck in de leer ging. Het Amerikaanse Bachhand- schrift kwam in de vorige eeuw in het bezit van de particuliere Carne gie bibliotheek, afkomstig uit de handschriftencollectie van de naar Amerika geëmigreerde Duitser Henri Robock. Robock verkreeg het Bach-handschrift als schenking van zijn leraar Möller, die een verza melaar was van muziekhandschrif ten van leden van de familie Bach uit de Thüringse plaats Ohrdruf. J.S.Bach kwam in 1695 naar Ohr druf, na de dood van zijn ouders. Hij, tienjarige, werd in het gezin van zijn oudere broer en plaatselijke muzikant Johann Christoph opge nomen. Vanwege de nogal armelij ke omstandigheden van de familie Bach was hij wel gedwongen om, Gehoord: Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Neeme Jarvi, met als solist Boris Berman, piano. Werken van Stravinsky, Bartók en Mendelssohn. Neeme Jarvi is een graag geziene gast bij het Koninklijk Con certgebouworkest. Zijn optreden gister avond in het concert gebouw was van een teleurstellende kwali teit. Met name Stra vinsky's ballet Orp heus onderging een miserable uitvoering, het wereldvermaarde orkest klonk als een matig B-orkest. Maar orkest en diri gent herstelden zich enigszins in het derde pianoconcert van Béla Bartók met de voor treffelijke pianist Bo ris Berman. Helaas ni :t het beloofde eer ste pianoconcert. Wat zich in de pauze heeft afgespeeld laat zich moeilijk raden. Feit was wel dat orkest en dirigent plotseling een opmerkelijke alertheid ten toon spreidden. Koud de lange trap van het con certgebouw afge daald, draaide de Est- landse maëstro zich om, om zeer voortva rend het Allegro Viva ce van Mendelssohn- Bartholdy's Italiaanse symfonie te lanceren. Inderdaad acteerden de musici beduidend beter dan voor de pau ze- ROB OVERMAN met steun van zijn broer en door nij vere copieerarbeid, zich de regels van de barokke componeerkunst ei gen te maken. Verrassingen De Carnegie Library herbergt nog meer musicologische verrassingen, zo deelde de eminente Bachgeleer- de dr. Hans Joachim Schulze, leider van het wetenschappelijke afdeling van het Bach Archief in Leipzig mee. Schulze stuitte in 1989, tijdens eep gast-professoraat aan een van de drie universiteiten van Pitts burgh, bij toeval op nog meer onbe kende handschriften die composi ties van o.a. Buxtehude bevatten. Omdat in de 19e eeuw veel Duit sers naar Amerika zijn geëmigreerd acht Schulze het zeer wel mogelijk dat in de toekomst nog meer Bachvondsten gedaan zullen wor den. Zo zou een dagboek van Bachs oudste zoon Wilhelm Friedemann, dat opheldering kan geven over de relatie tussen componerende vader J.S. en zijn componerende zoon W.Fr., zich in het bezit bevinden van Amerikaanse nazaten van deze componist. Schulze evenals zijn collega prof.dr. Christoph Wolff uit Harvard, USA - beiden zijn eindre dacteur van het gezaghebbende Bach-Jahrbuch en opstellers van het zogeheten Bach-Compendium waarin Bachs composities voor het eerst systematisch zijn gecatalogi seerd - hoopt over enkele jaren mel ding te kunnen maken van andere Bachvondsten. Door de ontdekking in 1984 van 32 onbekende koraal voorspelen van J.S.Bach in de uni versiteitsbibliotheek van Yale, is grote interesse gegroeid voor mu- ziekdocumenten van oude, Europe se oorsprong. Vorig jaar nog wer den in de Verenigse Staten verloren gewaande handschriften van Mo zart ontdekt. DEN HAAG Elke dag staan er lange rijen voor de deuren van het Mauritshuis in Den Haag waar nog tot 13 janauri de tentoonstelling 'Hollandse Meesters uit Amerika' te zien is. <foto anp) Electribe 101 maakt House met hart en ziel Hongaarse promoveert op Van Eeden DEN HAAG (ANP) - De Hon gaarse letterkundige Judit Gera promoveert maandag in Boeda pest op een proefschrift over Frederik van Eeden. De gepen sioneerde Sivirsky (81) was ooit hoofd van het Instituut voor Hongaarse Taal en Letterkunde van de Rijksuniversiteit in Utrecht. Met haar proefschrift wil Gera de volgens haar belangrijke Ne derlandse schrijver, die leefde van 1860 tot 1932, aan haar Hon gaarse collega's voorstellen. Be halve een kort artikel over hem in een lexicon voor wereldlitera tuur is Van Eeden in Hongarije volkomen onbekend. Geen van zijn werken is in het Hongaars vertaald. Judit Gera doceert Neder landse letterkunde aan de Eöt- vös Universiteit in de Hongaar se hoofdstad. Zij promoveert volgende week tot kandidaat in de literatuurwetenschappen aan de Academie van Weten schappen in Boedapest. Aan de hand van zijn roman 'Van de koele meren des doods' analyseert de Hongaarse letter kundige de overeenkomst tus sen Frederik van Eeden en de schilder Vincent van Gogh. De aanleiding voor deze vergelij kende studie vond Gera in de dagboeknotities van de auteur, waarin hij zeer positief over Van Gogh schrijft. "Naar mijn me ning heeft deze sympathie diepe wortels in hun levensopvattin gen en levenswijzen. Ook hun kunstbeschouwing vertoont een opvallende gelijkenis", al dus de promovenda. Van onze redacteur Jacob Haagsma LEEUWARDEN - House en dansmuziek hebben de macht in popiand overgenomen, zo lijkt het wel. De stevige beats, die dansvloer en hitparade beheersen, laten volgens velen weinig ruimte voor subtiliteiten, hart en ziel. Om deze ongelovigen te logenstraffen is Elec tribe 101 op kruistocht. De Engelse groep met de Duitse zangeres maakt uiterst sfeervolle muziek, waarin 'echte' instrumenten in het geheel niet worden gemist en de ingehouden jubelende zang van Billy Ray Martin voor een portie al of niet diepgevroren soul zorgt. Sirene Billy Ray Martin geeft de liedjes, die stevig geworteld zijn in de oorspronkelijke Chicago-house van lieden als Frankie Knuckles en Larry Heard, een onverwachte emo tionele diepgang mee die zelfs van Odyssey's wegwerphitje 'Inside Out' een prachtig verklankt stukje zieleleed maakt. Wollige synthesi zerdekens worden gestut door dansbare, maar nooit te opdringeri ge ritmes. Billy Ray Martin is de front- vrouw: een Duitse zangeres, die na een verleden in allerlei soorten bands, van punk tot soul, in Londen terechtkwam en een advertentie zette: 'Soul rebel seeks genius'. Ze kreeg er vier: Joe Stevens, Les Fle ming, Roberto Cimarosti en Brian Nordhoff, eerder actief in allerlei vage bands in thuishaven Birming ham. Nordhoff is de man achter de schermen, de man van de techniek en het betere regelwerk. Hij is dan ook niet in de video's en op het po dium te zien en draagt niet uitslui tend zwarte kleren, zoals de andere heren. Billy Ray heeft zojuist gehoord dat ze ook een interview voor de Ne derlandse Playboy moet doen en vraagt zich af of ze voor de bijbeho rende fotosessie ook uit de kleren moet. Joe Stevens vertelt intussen hoe de groep bij het management van Bros terechtkwam nadat men een tijd lang de kop gek was ge zeurd om nummers van deze enge tweeling te remixen - wat de groep weigerde. "Zelf hebben we slechte ervaringen met het uit handen ge ven van ons werk", zegt hij. "Maar ja, het is een marketing-strategie, dat remixen. Mantronik deed een remix van 'Inside Out', vreselijk! Ik wil een contract waarin staat dat we hem zonder pardon kunnen neer schieten als we in New York ko men". Ook Larry Heard, het brein achter Fingers Ine en een idool van de groep, deed twee remixen, waarvan 'Tell Me Where The Fever Ended' op de cd terechtkwam. "Die gaat wel, al had hij geen konijn hoeven inhuren om de snaredrum te bespe len. Hij deed nog een nummer, maar dat werd echt vreselijk". Billy; "Hij stopte er een fluitsolo in van twintig minuten. We stuurden hem de band terug op een wolkje, met de bood schap: Kpm terug naar de aarde, Larry. Haven't you heard?" En een klaterende lach vult de ruimte. Fingers Ine behoorde tot de refe rentiepunten die Billy gebruikte om aan de anderen duidelijk te ma ken wat voor muziek ze in haar hoofd had. Joe: "Vooral de manier waarop hij ruimte gebruikt is voor ons van belang. Het gaat er ons eer der om wat er niet gespeeld wordt dan wat er wel klinkt. Billy's stem hoeft niet met allerlei frutsels aan gevuld te worden. Dus niet buuuuh maar dink, snap je?" Billy: „Het is veel werk om met de goede dink in plaats van de verkeerde buuuuh aan te komen". Cultband Billy vindt zelf dat ze op de plaat soms iets te ingehouden klinkt. "Als ik thuis zing, of in bars, zing ik iets... krachtiger, energieker. Meer als een echte soulzangeres. Maar bij deze songs past een wat soberder benadering en ik vind het zelf schit terend klinken, dus het was het waard. Maar een volgende keer zou ik graag wat extraverter te werk gaan". De klassieke soul is voor Bil- lie een belangrijke invloed geweest. "De lijst van zangers is te lang om op te noemen. Als je je er een keer in verdiept kan je elke dag wel een nieuwe stem ontdekken. Van dat soort zangers en zangeressen heb ik heel veel geleerd. De emotionele diepte die sommigen in hun stem kunnen leggen.... Het is alleen jam mer dat veel teksten in die muziek zo slecht zijn". Electribe 101 spiegelt zich wat diepgang betreft graag aan de films van David Lynch. Joe: "In zijn films gebeurt onderhuids veel meer dan je bij oppervlakkig kijken zou ver moeden. Ik denk dat dat bij onze muziek ook zo is: het is meer dan oppervlakkige dansmuziek". Billy kan de naam Lynch niet meer ho ren. "Twaalf jaar geleden zag ik zijn 'Eraserhead' en het veranderde mijn leven. Maar het feit dat allerlei yuppies zich nu ontfermd hebben over 'Wild At Heart' en 'Twin Peaks', daar baal ik ontzettend van, vooral omdat je nooit meer iemand over 'Eraserhead' hoort. Lynch is nu een cultureel item geworden voor een slag mensen waar ik niets mee te maken wil hebben. David Lynch zelf kan er niet aan doen, hoor. Hij is nog steeds geweldig". Een cult-artiest wordt gemeen goed: het zou Electribe 101 ook kun nen gebeuren. Joe beseft dat. "Er zijn mensen die ons als cultband willen blijven zien, ja. Wat er ook ge- berut, we hopen dat we iets van die cult-ideologie kunnen handhaven. Maar het is niet zo dat we ons door carrière-motieven laten leiden. Niet bij het schrijven van songs in ieder geval". "Op een ander niveau is het onvermijdelijk", stelt Billie. "Ik be doel, als je niet succesvol bent, word je gedropt door de platen maatschappij. Ze promoten je niet meer, ze praten niet meer tegen je, bellen je niet meer terug, doen net of je nooit bestaan hebt". Electribe 101 met links de Duitse Billy Ray Martin: 'De goede dink, niet de foute buuuh'. (f0t0 gpdi ROME (GPD) Vandaag gaat bij het New Yorkse veilinghuis Chris tie's de kunstcollectie van de voor malige Filipijnse dictator Marcos onder de hamer. De verzameling, die een geschatte waarde heeft van 14 miljoen dollar, bevat werken van de Italiaanse meesters Tiziano, Raf- faello, Tintoretto, Canaletto, Vero nese en Giovanni Bellini. Vooral een schilderij van Raffaello, de 'Santa Caterina di Alessandria' en een van Tiziano, 'Ritratto di Giulio Romano', hebben de interesse van Antonio Paolucci, een Florentijnse topambtenaar, die door minister Facchiano ijlings naar New York is gestuurd. Hij heeft opdracht de echtheid van de schilderijen vast te stellen en bij de Amerikaanse overheid te re clameren over illegale kunstexport. Als deze onwettige uitvoer kan wor den aangetoond, heeft Italië, ook volgens de Amerikaanse wetge ving, recht op de kunstwerken. Maar hun herkomst nagaan, is een uiterst moeilijke zaak. De familie Marcos haalde voor hun vertrek uit de Filipijnen de schilderijen uit het Metropolitan Museum van Manilla. De Ameri kaanse justitie legde in 1988 beslag op de collectie, die inmiddels was overgegaan in handen van een vriend van de familie. Imelda Mar cos werd in een proces wegens frau de vrijgesproken. Wel deed ze af stand van de collectie, die nu wee is toegevallen aan de Filipijnse re gering.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 20