Grote verdeeldheid over
toekomst publiek bestel
VERJAARDAG
ELVIS
HERDACHT
Concerten UB40
en David Lee Roth
HAND IN HAND
Omroepen praten morgen in Noordwijk
Museum
WOENSDAG 9 JANUARI 1991
Wie met wie
Dat is ieder jaar zo, en ieder jaar
komen de omroepen er zonder al
te veel moeilijkheden uit. Dit
jaar is het echter anders. Het
gaat nu niet meer alleen over
zendtijd-verdeling, maar ook en
vooral over een zender-verdeling.
Wie gaat samen met wie? Drie
Het is nog denkbaar dat er
voor een oplossing na lang pra
ten een minuscule meerderheid te
vinden is. Maar dan blijft er al
tijd nog een grote minderheid
over, die het er niet mee eens is en
die dus naar de Raad van State
loopt. En de Raad van State zal
dan moeten zeggen, of deze of ge
ne zenderverdeling terecht is af
gesproken, Op basis waarvan?
Dat weet niemand, want de
Raad van State heeft zich daar
mee nog nooit hoeven te bemoei-
NEW
'heiding
Tenzij het Commissariaat voor
de Media de minderheid zelf ook
te groot vindt. Dan kan het zelfs
afzien van een beslissing en de
boel zo laten als het nu is. Maar
juist dat mag niet gebeuren, vin
den alle aanwezigen in Noord-
wijk. Er moet iets veranderen,
dat hebben ze allemaal ook tegen
McKinsey gezegd, die gehoor
zaam iedere omroepdirectie is
langsgeweest. Maar hoé, daar
denkt iedereen verschillend over.
Vóór Noordwijk wil niemand
zich hardop vastleggen.
ROTTERDAM (GPD) UB40, inmiddels ruimschoots 's werelds,
populairste reggaeband, komt voor drie concerten naar Nederland.
Het Britse 'multiraciale muziekcollectief begint de korte tournee
op vrijdag 29 maart in de Maastrichtse MECC-hal, staat een etmaal
later in de Wijde A Hal te Zwolle en op maandag 1 april in Ahoy'. De
voorverkoop voor alle drie de optredens begint op zaterdag 19
januari bij de bekende adressen.
Heavy-rockzanger David Lee Roth geeft op zondag 24 maart een
concert in Ahoy'. De voormalige voorman van Van Halen neemt als
'special guests' de groep Warrant mee. Kaarten zijn vanaf zaterdag
26 januari verkrijgbaar.
Ruud Gullit en zijn vriendin, de Italiaanse Cristina Pensa
\ooit meer aan trouwen gedacht
HILVERSUM/NOORDWIJK In hotel De Witte Raaf aan de
Duinweg in Noordwijk wordt morgen gepraat over de toekomst
van de publieke omroepen. Met name de teruglopende STER-in-
komsten zullen er een heet hangijzer zijn. De STER had voor
1990 een omzet van 500 miljoen begroot. Dat zijn er 450 miljoen
geworden. Voor dit nieuwe jaar staat datzelfde bedrag op de
raming: 450 miljoen. Dat wordt 380 miljoen.
Alleen al in januari zal twintig
miljoen minder bij de STER wor
den verdiend. Als de STER inder
daad aanzienlijk minder bin
nenhaalt, dan zullen de om
roepreserves moeten worden
aangesproken. In die pot zit nog
zo'n tweehonderd miljoen. Als dit
zo doorgaat, dan is de omroepre
serve over anderhalf jaar op. En
dan is het publieke bestel dood.
Dat er iets moét gebeuren,
staat vast. De omroepen praten
morgen en vrijdag -met ieder
minstens twee vertegenwoordi
gers- niet alleen maar over het
veelbesproken McKinsey-rap-
port. Ook zonder die aanleiding
moet er vergaderd worden. Im
mers, voor eind januari moet een
advies worden ingediend bij het
Commissariaat voor de Media
over de zendtijdverdeling per 1
oktober.
zenders met ieder twee A-omroe
pen, zoals McKinsey suggereert?
Een confessionele, een liberale en
een progressieve zender, zoals
Van Dam heeft geopperd? Of alle
omroepen op de drie kanalen,
maar dan met hun informatieve
programma's op het ene, amuse
ment op het andere, en het serieu
ze spul óp het derde net, zoals de
NCRV heeft voorgesteld?
En als men het daar al over
eens zou worden, mag dan ieder
naar eigen inzicht blijven doen
waar hij zin in heeft? Of moet er
een zenderbaas komen, die het
laatste woord heeft over de pro
grammering, zoals Ruud Hen
driks iedere dag op RTL 4 kan be
palen, wat er wel en niet en hoe
laat wordt uitgezonden?
Champagne
Daarover gaat het morgenen
één ding staat al vast. De verga
deraars komen er niet uit. Dat
wordt niks, zeggen ze bij de
TROS. Een Babylonische spraak
verwarring, verwachten ze bij de
VARA. Niemand durft een fles
champagne om de uitkomst te
verwedden, klinkt het in het da
gelijks bestuur van de NOS.
'/EN VAN RB X
(AUTO OPT PAK,
BN P/B OBSCH/BPB-
N/S /N PB 7KBJN.
\BK ACHTER AAN!
T.. ZOALS
BLI VOORBEELD
DE PITBULL-
TERRIERj
DE REGERING WIL
EEN VERBOD OP
7, GEVAARL'JKE
HONDERASSEN
Een lepel, gemaakt uit hout en
klappemoot, afkomstig uit het
Sumatraanse Palembang, was
het eerste voorwerp uit de collec
tie van het jubilerende Tropen
museum. Het museum viert zijn
125-jarig bestaan met een expo
sitie over de eigen geschiedenis.
Wie het pand van het voormali
ge Koloniaal Museum aan de
Amsterdamse Linnaeusstraat
betreedt, krijgt de indruk dat
hij het depot van het museum
wordt binnengeleid. Op houten
schappen staan de bewaarfles-
sen dicht op elkaar; de vergeel
de etiketten dragen woorden als
suikerriet, kapokboom en bam
boe. Verderop wordt aandacht
besteed aan weef- en verftech
nieken. In een vitrine liggen het
bruine hoofd van een Egypti
sche mummie, het verschrom
pelde, vuistgrote kopjè van een
Amazone-Indiaan en de trofee
ën van sneltochten uit Nieuw-
Guinea - de beschilderde kop
pen hebben nieuwe, geboetseer
de neuzen en kaurischelpjes als.
ogen - broederlijk naast elkaar.
Een bonte collectie van wapens,
kookpotten, maskers, curiosa
(zoals prullenmanden van neu-
shoornpoten en een als Indiaan
tje uitgedoste foetus uit Surina
me) en alledaagse gebruiks
voorwerpen wordt vervolgens
afgewisseld door de werkplaats
van een Marokkaanse houtsnij
der, een stoet van boeddha's en
hindoeheiligen en een allegaar
tje van moderne produkten van
huisvlijt uit de Derde Wereld.
Ik waande me weer terug in
het depot van het Rotterdamse
Museum voor Volkenkunde,
waar ik eens een paar maanden
heb gewerkt om de catalogus te
schrijven voor een expositie.
Dat depot - een vierkante loods
op een industrieterrein - werd
zwaar bewaakt: de portier
volgde een ieders bewegingen
op de monitor, en er waren heel
wat handelingen vereist om een
ruimte binnen te komen of te
verlaten. Op de stellages en in
de kasten stond niet alleen een
grote schat aan primitieve
kunst bijeen, maar er waren
ook heel wat voorwerpen die
met goud waren bekleed of met
edelstenen ingelegd. Het aller
grootste deel van het bezit van
een volkenkundig museum
krijgt het publiek nooit te zien.
Net als de meeste andere vol
kenkundige musea, is het Tro
penmuseum begonnen als een
rariteitenkabinet. Meteen daar
op begon de fase waarin de na
druk op het verzamelen van
produkten uit Java en de bui
tengewesten kwam te liggen. In
de jaren twintig werd men ver
blijd met de volkenkundige col
lectie van de dierentuin Artis.
Zo kreeg ook het museum in Rot
terdam eens een grote hoeveel
heid Afrikaanse kunstobjecten
van de diergaarde Blijdorp ca
deau. De combinatie dierentuin
en volkenkundig museum was
in het verleden heel gebruike
lijk; de natuurvolken behoor
den immers tot de tropische na
tuur, en zo kon de burgerij zich
in het westen zowel vergapen
aan vreemde dieren als aan
vreemde voorwerpen. In oude
dierentuinen, zoals Artis of die
in Antwerpen, is nog heel goed
te zien hoe natuur en cultuur
een exotische eenheid vormen:
tussen de kooi met tropische vo
gels en het olifantenhok zit op
eens een boeddha in eeuwige
rust verzonken, of het nachtver
blijf van de giraffes is gebouwd
in de vorm van een hindoetem
pel. In het dierenpark van Em-
men is een speciale ruimte be
schikbaar voor exposities over
volken die zich, zoals men vroe
ger zei, nog op een lage trap van
beschaving bevinden.
In de jaren zeventig verschoof
het accent naar de problemen
en het alledaagse leven in de
Derde Wereld. De conservatoren
reisden nu zelf naar Afrika en
Zuid-Anierika toe en verzamel
den ter plaatse produkten die
lieten zien hoe invent ief men in
armoelanden met westers afval
omging. Het Tropenmuseum
toont bijvoorbeeld hoe kinderen
uit een vimbus en een conser
venblik autootjes hebben ge
maakt, en hoe je uit papier en
bamboe een voetbal kunt ver
vaardigen. Het gaat hier om zo
genaamde tweede gebruik-arti-
kelen; een mooi westers voor
beeld van tweede gebruik is de
hertekop in de gang van een ta
veerne, waarvan het gewei als
kapstok dienst doet. Vaak na
men de conservatoren ook ket
tingen van gloeilampen die om
de nek van godenbeeldjes hin
gen, mee terug, en zelfs pakken
OMO, plastic zakkammetjes en
rollen wc-papier. De kosten van
de vliegreis werden zo vele ma
len hoger dan het bedrag dat
men voor al die rommel moest
neertellen.
Tegenwoordig is het weer toe
gestaan om ook de topstukken
uit' de Derde Wereld te expose
ren. Het beeld van die wereld
als een grote sloppenwijk, werd
namelijk te overheersend. Door
ook de kunstzinnige prestaties
aan bod te laten komen, hoopten
de musea dit scheve beeld te cor
rigeren.
kNK B0N6A!k KZU6 HET
JASJE PAT JIJ AANHEBT, EN