Merkwaardig mengsel triestheid en vermaak PODIÜMBLIK The Family overstijgt ruimschoots het tijdsbeeld DINSDAG 8 JANUARI 1991 KUNST PAGINA 17 Herman Finkers terug met 'De zon gaat zinloos onder1. Veel oude bekenden deze week in de theaters in deze regio. Herman Finkers komt maarliefst vier avonden terug met zijn programma 'De zon gaat zinloos onder morgen moet ze toch weer op'. Jules Deelder brengt in de Leiderdorpse Muzenhof een nieuw programma en het trio Pim Jacobs ontvangt in de Leidse Schouwburg nieuw talent. Finkers Na het succes van vorig jaar, is het vanzelfsprekend dat Herman Finkers met zijn programma De zon gaat zinloos onder morgen moet zij toch weer op dit seizoen terugkomt in de Leidse Schouw burg. Droge flauwekul, boeren- slimheid, onbevangenheid en raf finement zijn begrippen waar mee Finkers' programma in de pers is omschreven. Finkers is er op woensdag 9, donderdag 10, vrijdag 11 en zaterdag 12 janu- Korte Stukken Enkele jaren geleden namen Mi crotheater Imperium en de stich ting Plot het initiatief om een Korte Stukken Festival te orga niseren. Zo langzamerhand be gint dit een traditie te worden en vrijdag 11 januari wordt in Mi crotheater Imperium al weer de negende aflevering van dit festi val gebracht. De helft van het blazersensem ble Windkracht 10 zal voor een licht klassieke bries zorgen. De Abbinaya Dansschool zal een 200 jaar oude Indiase da7is, de Bha- rata Natyam, uitvoeren. VM The ater Hollandia presenteert een Afrocaraïbisch dierenvertélpro- gramma met muzikale begelei ding. De Baclava's geven door middel van ironische en honing zoete lullaby's een reisverslag. De toneelgroep per Expresse II voert een grimmig sprookje op, waarin erwten, duivels en andere schimmen het publiek de mist in Zingende zusters zinken langzaam weg in moeras AMSTERDAM Ruim een jaar geleden stapte Margrith Vrenegoor de burelen van impresariaat Stalles binnen. Margrith, wereldberoemd in Amsterdam als maakster van hoogstoriginele, niette min buitengewoon klein schalige theaterprodukties, viel bij directeur Pim Wallis de Vries (inmiddels direc teur van de Leidse Schouw burg) meteen maar met de deur in huis. "Pim", zei ze, "jij en ik gaan 'Het koe koeksnest' doen en Peter Fa- ber speelt de hoofdrol". Hoewel het toneelstuk van Dale Wasserman, dat aan de beroemde film 'One flew over the cuckoo's nest' vooraf ging, voor een vrije pro- duktie te veel rollen heeft en Peter Faber nog van niks wist, mocht 'broekie' Vrenegoor, die alleen nog maar studenten, scholieren en haar vrienden van Sweat-produkties had geregisseerd, haar gang gaan. Haar Koekoeksnest bleék in meerdere opzichten van puur goud; de voor stelling over toestanden in een psy chiatrische inrichting is avond aan avond uitverkocht. En dan is de koek voor Margrith Vrenegoor nog niet op. Onlangs ging ,The good, the bad and the fat' in première; een nog niet eerder ver toonde collage van teksten en lied jes met Margrith als samenstelster, regisseuse, zangeres en actrice in de centrale rol. Vanavond is in de Leid se Schouwburg deze merkwaardige mengeling van triestheid en ver maak, van Tsjechov, Lars Norén en -Conny Vandenbos te zien. La Vre negoor wordt terzijde gestaan door Astrid Seriese en Floor van Zut- phen, twee prachtige zangeressen die blijken te kunnen acteren. De Drie Zusters van Tsjechov wo nen ditmaal in een hotel aan de rand van een moeras, waar ze allerhande teksten van grote schrijvers over vereenzaming en verloedering zeg gen en (onder begeleiding van pia nist Henk van Dijk) bekende liedjes referentiekader Het idee om teksten van Tsjechov, Pinter en 'Gejaagd door de wind' door elkaar te husselen was van Margrith Vrenegoor. "Maar er is wel één thema, een soort onder titel, en die luidt: 'Want de dag moet toch om'. Er gebeurt helemaal niks en dat is heel zielig". "Zo'n mozaïek kun je pas waarde ren als je het geheel overziet en dan nog is het een tricky voorstelling. Als je de humor, of in elk geval de sfeer oppikt vind je het enig. Zo niet, dan verlaat je na vijf minuten brakend de zaal". De drie theater-zusjes hebben on derling de rollen niet verdeeld. Ie der is zowel 'good', als 'bad' als 'fat'. "Het publiek krijgt eerst een beeld van hoe die meiden in elkaar zitten. Maar dan gaan ze zich op een gege ven moment inconsequent gedra gen, op een manier die je van één van de andere zusjes zou verwach ten. Dat is juist het kenmerk van zusters: ze lijken in zekere zin op el kaar. Ze hebben dezelfde genen, zijn alledrie mislukt in het leven en keren terug op het ouderlijke nest om daar verder in het moeras weg te zakken". De voorstelling begint heel verra derlijk met een swingend optreden van de Splendid Sisters. Het pu bliek kan meegenieten van de her innering aan hoe het vroeger toe ging in het swingende Hotel Splen did. Margrith: "Dan zie je mensen denken: 'Oh jee, ik zit bij de ver keerde voorstelling. Dit wordt café chantant'. Maar vervolgens krijgt men te zien wat er tien jaar later van dat trio geworden is. Niks dus. Iede re zus is weer terug waar'ze ooit be gonnen is. En erger dan dat. Nie mand komt uit dat moeras, iedereen verzuipt". Het meest opmerkelijke aan deze voorstelling is natuurlijk het thea ter-debuut van twee pure zangeres sen. Ooit stonden Astrid Seriese en Flpor van Zutphen naast Soesja Ci troen in het mondaine Knokke, nu zitten ze naast Margrith Vrenegoor op het toneel, ieder op een eigen wc- pot. Floor van Zutphen legt uit: "Ik zag Margrith in de voorstelling 'Al les roest aan de kust'. Na afloop spraken we elkaar en toen zei ik: dat moeten wij ook eens doen, dat lijkt proberen te voeren. Har Tortike zal met zijn audio-visuele La- terna Magica het publiek terug brengen in de 'werkelijkheid'. To neelgroep Tango tracteert tenslot te op de voorstelling Anziehungs- krafte. Deelder Jules Deelder kondigde na zijn theaterproduktie Kiezen of Deel der het einde van zijn theaterop tredens aan. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en zonder publiek kan hij niet, dus maakt hij dit jaar zijn vierde the atertournee Deelder draait door. Deelders eigenzinnige opvat tingen van theatermaken als schrijver/dichter/performer ko men in dit programma, dat zater dag in de Leiderdorpse Muzenhof te zien is, volledig uit de verf. Klucht Joe Orton is in Nederland dankzij de door de VPRO uitgezonden speelfilm 'Prick up your ears' van Stephen Frèars, gebaseerd op het leven van deze toneelschrijver, geen onbekende meer. Het Vervolg brengt van zijn hand Roof, een klucht met als ingrediënten: een vader en zijn criminele, amorele zoon, een verpleegster die in zeven jaar tijd zeven mannen heeft vesleten, de in een kast verborgen buit van een bankroof, een lijkkist met het gebalsemde lijk van een moeder en de politie die elk ogen blik het huis kan komen onderzoe ken. Zaterdag 12 januari in het Parktheater, Alphen. Jazz In het kader van de Leidse Jazz- week vormt dinsdag 15 januari de Leidse Schouwburg het podi-i um voor Rita Reys, trio Pim ja- cobs en twee jonge musici: Ber nard Berkhout (klarinet) en Frits Landesbergen (vibrafoon). Deze laatsten wonnen met hun groep 'Swingmates' een Edison voor hun cd 'Fascinating Rythm'. Jules Deelder draait door in zijn vierde theaterprogramma. De jaren vijftig zullen tijdens dit concert herleven met de sfeer van het Modern Jazz Quartet en een ode aan Benny Goodman. Coco Jaren geleden was zij een popu laire zangeres. Nu heeft zij geldge brek en overweegt een come back. Ze bereidt een optreden voor met een jonge, amitieuze pianist. Zelfs wil ze haar memoires voor veel geld aan een boulevardblad ver kopen. Niet voorziene verwikke lingen komen echter op haar af in De glorieuze come back van Co- co, waarin humor en tragedie el kaar afwisselen. Voorpremière met Carrie Tef- sen en Ad Fernhout op dinsdag 15 januari in het Parktl),eater, Al phen. Lunchconcert M. Zandvliet LEIDEN - De pianiste Mariken Zandvliet is op donderdag 10 janu ari tijdens een lunchconcert te be luisteren in de Kapelzaal van K O. Van 12.45 tot 13.30 uur zal zij wer ken van Scarlatti, Schumann, Rach maninoff, Debussy en Strawinsky ten gehore brengen. Na haar studie bij Herman Uhl- horn aan het Utrechtse conservato rium behaalde Mariken Zandvliet het diploma Uitvoerend Musicus met onderscheiding. Daarna stu deerde zij verder aan het Mozarte- um in Salzburg, waar zij zich specia liseerde in liedbegeleiding en ka mermuziek. Intussen trad zij met succes in vele landen van Europa en de Verenigde Staten op en maakte verschillende radio-opnamen. Duitse kunstprijs voor Figurentheater AMSTERDAM (ANP) - De poppen- theatergroep Figurentheater Trian gel uit Meppel krijgt de „Knurr- hahn" van de stad Wilhelmshaven in Duitsland. Aan deze kleinkunst- prijs is een bedrag van ruim 5600 gulden verbonden en een bronzen plastiek van een knorhaan (vis soort). Dit heeft het Nederlands Poppenspel Instituut meegedeeld. De prijs wordt op 10 januari over handigd aan Henk Boerwihkel. die sinds 25 jaar samen met zijn vrouw Ans, het Figurentheater Triangel vormt. De jury zegt over Triangel dat het buitengewoon, professioneel en richtinggevend poppentheater maakt, voorstellingen presenteert die alle maatstaven te boven gaan, zonder woorden en toch veelzeg gend. Het is voor het eerst dat de knor haan naar een Nederlandse theater maker gaat. Scenarioschrijver Bond-films overleden SANTA MONICA (AFP) - In het Californische Santa Monica is op 81-jarige leeftijd overleden de scenarioschrijver Richard Maibaum, zo is gisteren bekendgemaakt. Maibaum die het scenario schreef voor een dozijn James- Bondfilms, overleed aan een hartaanval. Maibaum werd geboren in New York en begon zijn carrière in 1933 als ^toneelspeler in een theater in die stad. Enkele jaren later toog hij naar Hollywood met op zak een contract voor het schrijven van scenario's. Aan het eind van de jaren '50 vestigde Maibaum zich in Groot-Brittannië, waar hij verscheidene boeken van Ian Fleming te lezen kreeg. Hij bewerk te die voor de film en schreef onder meer het scenario van ,Dr. No', ,From Russia with Love', .Golfdinger', 'The spy who loved me', en .Licence to kill'. Herman Uhlhorn speelt Chopin LEIDEN De concertpianist Herman Uhlhorn geeft vrijdag 11 januari een concert in de Leidse Stadsgehoorzaal. Het programma, dat om 20.15 uur begint, bestaat geheel uit composities van Frédéric Chopin. Uhlhorn treedt geregeld als solist met orkest op, maar tevens is hij vaak te beluisteren als kamermuziekspeler en begeleider van onder anderen de zangeres Elly Ameling, de cellist Herre Jan Stegenga en de violiste Kaoru Kakudo. Behalve als uitvoerend kunstenaar heeft Herman Uhlhorn ook een grote naam als pedagoog. Hij heeft ziting in vele jury's van bekende na tionale en internationale pianoconcoursen. me wel leuk. Maar inderdaad, het is voor mij absoluut een ander vak". Astrid Seriese noemt de overgang van de ene naar de andere bühne 'een grote stap'. "Het is spannend, maar niet gevaarlijk. Ik heb deze voorstelling aan mezelf cadeau ge daan na de geboorte van mijn doch tertje. Het is een groot avontuur, zo'n voorstelling zonder voorge kookte typetjes, zonder de vaste structuur van een bestaand stük. We konden ons niet voegen naar een rol; we moesten dingen uit ons zelf halen zonder onszelf te 'doen'. We hebben gebruik gemaakt van wat we zelf in huis hadden. Een scheutje zus, een likje zo en dan lek ker roeren. 'Hé, Floor, kun jij ook nog dat!', zo ging het. Margrith is heel intelligent in het gebruiken van onze mogelijkheden". In 'The good, the bad and the fat' krijgen bekende liedjes een nieuwe betekenis door de associatieve ma nier waarop ze van een context zijn voorzien. "Die manier van werken, een draai aan iets bekends geven, waardoor het opnieuw interpreta bel wordt, is afkomstig van Sweat", vertelt Margrith. Sweat Produkties is de produktie-kern die Margrith tien jaar geleden met broer Jaap Vrenegoor en Coen van Vrijberghe opzette en waarmee ze al vijf jaar lang theater-bewerkingen van ro mans uitbrengt. Haar theatertrio met twee zange ressen was in zekere zin een riskan te onderneming, maar echt gevaar lijk noemt Margrith haar idee om 'One flew over the cuckoo's nest' op toneel te brengen. "In de eerste plaats moet je opboksen tegen die film waaraan iedereen, hoe vaag dan ook, een bepaald beeld heeft overgehouden. Daarom wilde Peter Faber aanvankelijk niet..Later vond hij het toch wel een avontuur. Bo vendien: als je zo'n heftig stuk vol krankzinnige humor en doffe ellen de te gelikt maakt, raak je helemaal in iets verzeild waar je uit weg moet blijven. Daarom ben ik zo blij met deze cast: van Petra Laseur tot IJf Blokker en alles wat daar tussen zit. Het zijn bijna allemaal acteurs die uit het kleine circuit komen, die ge wend zijn om eigen programma's te maken. Dat is heel goed geweest. Als je 'De koekoek' met allemaal technische acteurs had gemaakt... Over gevaarlijk gesproken! Afge zien van wat Peter Faber en Petra Laseur doen, geniet ik werkelijk van die patiënten, de kleine rollen. Tweeëneenhalf uur lang staan ze daar met niets in hun handen en ze maken er juweeltjes van". "Het is zo moeilijk om de mensen weer voor toneel het theater in te krijgen. Wat er in het land geboekt staat is allemaal cabaret en amuse ment. En 'De koekoek' kon zowel aan de artisticiteit als aan het pu blieksbereik tegemoet komen. Ik blijf heel optimistisch geloven in de mogelijkheid datje die twee dingen kunt combineren. Je moet een voor stelling een artistiek idee mee kun nen geven, je moet kunnen uitstij gen boven het niveau van de bana- neschil. In 'De koekoek' ligt de zaal soms helemaal blauw van de lach en aan het eind van de avond is de helft van de mensen in tranen. Of het nu tragisch is of komisch, iets in die voorstelling moet je bijblijven. Het moetje wat doen. Dat is voor mij de noodzaak van waaruit ik voorstel lingen maak". 'The good, the bad and the fat' is vanavond in de leidse Schouw burg te zien. The good, the bad and the fat oftewel Astrid Seriese, Margrith Vrenegoor ters lijken op elkaar, hebben dezelfde genen en zijn mislukt in het leven", en Floor van Zuthpen. De rollen zijn onderling niet verdeeld. "De drie zus- (foto Thijs Koobs» Boer. Gezelschap: RO Theater. Regie: Antoi- ne Uitdehaag. Decor: Achim Römer. Kos tuums: Rien Bekkers. Muziek: Paleis van Boem. Spel: Ruurt de Maesschalck, Carly de Wijs, Stefan de Walle, Lou Landré e.a. Gezien: 4 januari, Stadsschouwburg Rotterdam. Daar nog te zien t/m 19 januari. ROTTERDAM - "Dag Kil, dag Doe, dag Gina, ik hou van jullie. Wat jammer dat jullie er niet meer zijn. Ik zal jullie missen". In deze trant schreef Ischa Meijer in 1973 zijn af- scheidsrecensie voor The Family, de vierdelige theatersoap van Lode- wijk de Boer over een asociale fami lie. Zijn medeleven met de ruige schoeljes werd ongetwijfeld gevoed door de afkeer van het establish ment die hij met hen deelde. Maar er zijn meer redenen om The Family met een droef hart ten grave te dragen. Lodewijk de Boer is in het vierde deel op zijn sterkst: de dialogen flitsen heen en weer, de ge vestigde orde neemt de groteske proporties aan die je bij bijvoor beeld Kafka ook tegenkomt en de ruwe humor verkrijgt een meer waarde doordat de ondertoon tra gisch is geworden. Daar komt bij dat in de remake die het RO Theater dit seizoen van de serie heeft ge maakt, de spelers zich in toenemen de mate op hun gemak zijn gaan voelen. Ruurt de Maesschalck, die in de eerste delen een wat onzekere indruk maakte, heeft die onzeker heid nu bij zijn rol ingelijfd. Daar door is Doe een leider die wel stoer doet, maar die in feite geen raad weet met zichzelf. Carly Wijs heeft als de stomme zus Gina in dit laatste deel bijna geen mimiek of gebaar meer nodig om haar rol in te vullen. En Kil wordt door Stefan de Walle consequent gespeeld als de vleesge worden naïveteit. De twee broers en hun zus gaan in dit deel definitief onderuit. Hun asociaal gedrag, zoals het archaïsch Ruwe humor krijgt in deel IV heet, was tot nog toe vertederend. Maar nu Doe zijn zwangere vriendin Branca ruw van zich afstoot en Gina en Kil zelfs een moord niet uit de weg gaan, is hun lot bezegeld. Wel is de mafiose Guus, door Hubert Fer- min gespeeld als een bluffer met een blaffer, onschadelijk gemaakt; en wel heeft de machinale bureau craat Blammer met zijn hypocriete lyriek (Lou Landré), een terechte doodsteek gekregen; maar de boze buitenwereld kent nog vele andere gedaanten en de paria's worden uit eindelijk genadeloos afgestraft. Er zijn mensen die vinden dat The Family inmiddels gedateerd is. Dat is een merkwaardig oordeel. Na tuurlijk, het stuk speelt aan het be gin van de jaren zeventig en Antoi- ne Uitdehaag doet geen enkele po ging het te actualiseren. Maar is het daarom gedateerd? Nee, want The Family gaat niet over de tijd waarin het speelt. Het gaat over mensen die zich teweer stellen tegen een wereld die hun niet accepteert en die zij niet begrijpen. Dat is een inhoud die elk tijdsbeeld ruimschoots over stijgt. Bovendien is The Family ge schreven en wordt het opgevoerd volgens de beste tradities van het volkstoneel: rauw, fel en humoris tisch. En dat zijn kwaliteiten van al le tijden. HAANS STUPERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 17