Russische avontuur van Art Unlimited Gebruiksgoederen onder de hamer 1 Keuken kiezen waar je greep op hebt Wereldwoondag is trip naar Keulen wel waard Chinezen proberen 'nieuwe' kennismakingsrituelen uit Corian: moderne kunststof voor werkbladen MAANDAG 7 JANUARI 1991 Wervelend water Groetjes uit Leningrad Wat is nu precies, een whirl pool? Het principe berust op het rondpompen van het bad water om het lichaam te mas seren. Bovendien wordt hier bij via inlaten in de zijwanden van het bad lucht meegetrok ken, die in het water belletjes vormt. Dat veroorzaakt een aangenaam prikkelend gevoel op de huid. Sphinx levert alle baden op verzoek met een Hoesch whirlpoolsysteem. De spuit- richting en de kracht van het water (met lucht) is instelbaar. De bedieningknoppen zijn op de badrand aangebracht zo dat je er tijdens de water- /luchtmassage nog aan kunt 'sleutelen'. Heeft u liever een afstands bediening Ook dat kan. De bediening is beveiligd zodat het systeem niet ingeschakeld kan worden als er nog maar een bodempje water in het bad zit. Water/luchtmassage in bad kan ook via een luchtinjectie- systeem. Door een compres sor wordt voorverwarmde lucht via een groot aantal gaatjes in de badbodem in het water gespoten. De inlaatope- ningen zijn zo gemaakt dat er geen water vanuit het bad in de leidingen kan lopen. De Russen die het weten kun nen, hebben hem lange rijen op de Nevski Prospekt voor speld. Met de nieuwe ansicht kaartenwinkel van de Am sterdamse uitgeverij Art Unli mited moet voor de bevolking van Leningrad een wereld open gaan. "Je biedt ze een lichtpuntje", denkt AU-goe- roe Jos Smit. Eén ansicht kaart voor een roebel. Maar een roebel blijft natuurlijk een roebel. "Ik heb nog nooit zoveel lol gehad om het ver lies van zoveel geld". Desalniettemin is Smit kort voor zijn vierde trip naar de USSR, de wanhoop na bij. Zijn missie lijkt tot een weekje nietsnutten gedoemd wanneer te elfder ure de vrees rijst dat de hele winkelinrich ting niet in Leningrad, maar de Skandinavische vrijhaven Viborg is aangekomen. Foutje van de transporteur. "Ansichtkaarten, verkoop molens, winkelinrichting, al les heb ik opgestuurd", mokt hij. "Drie pallets vol. Zelfs verf en lichtspotjes zitten er bij. En dat staat daar nu moge lijk ergens nutteloos te wach ten! Ik kan wel janken. Het is te bidden dat alles nog op zijn tijd op zijn pootjes terecht komt, anders kan ik écht de hele week snookeren". De eerlijkheid gebiedt hem te zeggen dat hij voor niets en niemendal wordt onderge bracht in een luxueuze villa van de communistische partij (inderdaad, mét snookertafel), die onder invloed van het veranderende denken in de Sovjet-Unie in toenemende mate in onbruik is geraakt. Toch krijgen (buitenlandse) logés er nog steeds spontaan een gewapende KGB-agent bij geleverd, heeft Smit bij zijn eerdere visites dit jaar mogen constateren. Aan égards geen gebrek. "Ze halen me binnen als een rijk man: een gek die in roe bels geïnteresseerd is! Ach, voor de geschiedenisboekjes is het aardig, maar de Russen zelf willen gewoon alles in harde valuta hebben. Niks geen roebels. Niemand kan mij ook vertellen wat een roe bel waard is. Ik heb het een Amro-man in Moskou ge vraagd, maar die moest me het antwoord ook schuldig blijven. 'Misschien is Mono- poly-geld nog wel meer waard', zei hij." Vanwaar dan toch dit onge wisse avontuur? Alsof een ge respecteerd uitgever, die nu reeds ettelijke miljoenen an sichtkaarten op jaarbasis slijt en zijn nering afzet naar 35 verschillende landen, met smart op een verkooppunt van vijftien vierkante meter in het verre Leningrad zit te wachten. "Ik ben natuurlijk geen fi lantroop". Prestige, dan? "Als je het zo wilt noemen, mij best. Ik hoop uiteraard op een spin-off. Het Hermitage kunstmuseum ligt om de hoek, dat is het grootste muse um in de Sovjet-Unie. Stel dat je daar voet aan de grond weet te krijgen, wie weet hoe het balletje dan nog kan rollen... Als die Russen straks nog nooit van Art Unlimited heb ben gehoord, ligt het in ieder geval niet aan mij". Art Unlimited: ansichten, affiches, kunstreprodukties. Negen jaar geleden beschei den begonnen op de hoofdste delijke Prinsengracht, nu een uitdijend imperium aan de Overtoom, met eigen winkels aan de Amsterdamse Keizers gracht, en in New York. Daar ligt ook de oorsprong van Smit's Russische escapade. De vrouwelijke manager, die de scepter zwaait over het fili aal in de Big Apple, is van Russische komaf. "Ik ga ervan uit dat ik bij die Russen een culturele honger stil", verklaart de uitgever. "Hebben ze daar ooit van Keith Haring gehoord, denk je? Nou dan. Die breng je nu via een ansichtkaart binnen hun bereik. En reken maar dat ze geïnteresseerd- zijn... Je mocht willen dat in Neder land dezelfde culturele hon ger heerste! De Russen zijn in dat opzicht ook beslist een dankbaarder publiek dan de Amerikanen. De Amerikanen willen alles voorgekauwd krijgen. Liefst zagen ze nog dat jij een hamburger voor ze bestelt". Nee, dan de Russen. Alsof het voor die mensen geen be vrijdende kick moet zijn om a Jos Smit:"Ik ga dat ik bij de Russen een cultu rele honger stil". (foto gpd) raison van één roebel te mo gen kiezen uit zevenhonderd verschillende kaarten (en ver volgens normaal af te kunnen rekenen). En dan doet een Westerse ansicht op de zwarte markt tot dusver al snel twee roebels! Zelfs de sjacheraars zullen zich dus straks voor hun negotie in de rij aanslui ten, is de verwachting. Zien die mensen ook eens een kassa". Bijzondere veilingen: In Frankrijk woedt de Tintin-rage. De tekenaar van de Kuifjestripboeken, Hergé, is zelfs benoemd tot de 'Van Gogh van het stripverhaal'. Onlangs gingen in Parijs stripboeken, stickers en affiches van de held Kuifje (Tintin in het Frans) tijdens een openbare verkoop weg voor astronomische bedragen. De originele pentekening voor het omslag van de Franse uitgave van 'De sigaren van de farao' uit 1934 bracht maar liefst ruim een miljoen op. Gooi dus nooit zomaar een stripboek weg. Maar ook speelgoed of vulpennen vallen tegenwoordig in de prijzen. De grootste meubelbeurs ter wereld wordt elk jaar in janu ari in Keulen gehouden. Het is een vakbeurs die wordt beslo ten met een dag voor de con sument. Zondag 27 januari 1991 is iedereen welkom op de 'Wereldwoondag' in Keulen. Daar vindt u meer dan 1500 stands met meubelen uit 30 landen, waarbij ons land ook is vertegenwoordigd. Aanbouwmeubelen, stijl meubelen, woon- en slaap kamerinrichtingen, mee- neemmeubelen, tafels en stoelen in alle soorten en ma ten, fauteuils en bankstellen, en 'designmeubelen'. Computerroute Laatst genoemde categorie mag zich in het grootste deel van Europa in een toenemen de belangstelling verheugen. Er is op de beurs een speciaal Avantgarde Design Centrum ingericht dat maar liefst drie hallen met designmeubelen omvat. Niet alleen de Italia nen zijn daardoor bekend ge worden, ook Nederlandse ontwerpers genieten tegen woordig een grote faam in Eu ropa. Design staat voor: strakke lijnen, simpele modellen zon der tierelantijnen, maar meu bels die met zó veel creativi teit ontworpen zijn dat ze veel sfeer uitstralen en niet alleen een beeld van nuchtere func tionaliteit bieden. De Keulse meubelbeurs strekt zich uit over 14 hallen, sémen de gigantische opper vlakte van 250.000 vierkante meter beslaand. Aan een dag kom je dus beslist te kort als je alles wilt zien. Maar in Keulen beschikken ze gelukkig over een computersysteem dat voor elke individuele bezoe ker een route langs bepaalde stands kan uitstippelen. Je hoeft alleen maar te zeggen waarnaar je belangstelling uitgaat en binnen enkele se conden rolt de wandelroute uit de printer. Lichte houtsoorten De liefhebber van hout vindt de belangrijkste trends in lichte houtsoorten - beuken, essen, kersen, noten, en naaldhoutsoorten als grenen en vuren -. De vraag naar ge lakte oppervlakken van kast deuren (zowel bij woonmeu- bels als keukens) neemt hand over hand toe, waarbij zwart en wit favoriete tinten zijn. Dat geldt vooral voor keu kens. Bij beklede meubelen is leer nog steeds erg in trek. Le deren bekledingen zijn vaak in de prachtigste kleuren uit gevoerd, van tere pastels tot sterk verzadigde tinten. Bij stoffen is een voorkeur voor steeds grotere dessins merk baar, vaak fantasiepatronen die afgeleid zijn van bloem motieven. Geometrische des sins zijn kennelijk over hun hoogtepunt heen. Vaak zie je ook dat bij banken en fau teuils unistoffen en gedessi neerde types gecombineerd worden. Wat de vormgeving betreft kan dp bezoeker opval lend veel a-symmetrische mo dellen tegenkomen. Wie op zondag 27 januari de Wereldwoondag wil bezoeken, kan bij de Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel in Den Haag (tel. 070 - 3614251) kaarten bestellen voor 12 gulden per per soon. De beurs is geopend van 9 door Margreet Fogteloo Eigenlijk gebeurt het allemaal in South Kensington, Enge land, maar sinds een paar jaar doet Amsterdam ook mee aan het min of meer nieuwe feno meen 'bijzondere veilingen'. Christie's, een van de bekend ste en grootste veilinghuizen •ter wereld, krijgt niet alleen Van Goghs voor enkele mil joenen onder de hamer, maar ook de meest bizarre objec ten. Objecten die tot voor en kele tientallen jaren geleden nog als gebruiksgoederen voor normale prijzen in de winkel lagen en door verwoed verzamelen uniek zijn gewor den. Maar ook objecten die bij zonder zijn vanwege de oor spronkelijke eigenaar. Een psychedelisch overhemd van John Lennon dat hij tijdens de 'The Magical Mystery Tour' droeg, de portemonnee van James Dean, de gitaar van Brian Jones, de hoed van Prince uit de film 'Purple Rain', een tijgerbonten tasje van Marilyn Monroe, het is zo gek niet te verzinnen of attri buten uit de pop- en filmwe reld gaan voor exorbitante prijzen weg naar een nieuwe gelukkige eigenaar. Laatst nog werd er bij Christie's in Engeland een nummerbord met de initialen ELV-IS geveild voor maar liefst 66.000 pond. En dan te bedenken dat de koper niet eens in het bezit was van een rijbewijs. Leuk In Amsterdam is de afdeling toegepaste 20ste eeuwse kunst verantwoordelijk voor dit type veilingen. Mary Ann Guépin, hoofd van deze afde ling, hierover: "In 1988 had den we in navolging van Christie's South Kensington onze eerste 'rare' veiling: ro bots en mechanisch speel goed uit de jaren vijftig en zes tig prijzen tussen de 300 en 3000 gulden in combinatie met juke-boxen en industrieel design uit de jaren dertig. De robots liepen vooral heel erg goed, zodat het een follow-up kreeg in 1989 en dit jaar. Het leuke van zo'n veiling is dat er een totaal ander publiek op afkomt dan wij gewend zijn. Tijdens de vijf kijkdagen vóór de veiling was het een ge zellige drukte van gezinnen en clubjes jongens en natuur lijk de echte robotfreaks, die de uiteindelijke kopers zijn. Robots zijn op de een of an dere manier waanzinnig 'in' en de verzamelaars van deze mechanische science fiction wezens vormen een apart kliekje. Die komen elkaar op iedere veiling tegen. Het grap pige is dat robots het ook heel erg goed doen bij Japanners, die reizen naar Europa om de vefzameldrift te bevredigen. Een verklaring voor deze typi sche rage heb ik niet. Je kan ook niet zeggen dat een be paald type deze verzameltik heeft. Ja, gewone mensen, wel vooral Minder De juke-boxen tussen de 4000 en 14000 gulden liepen veel minder goed. Daar kwam trouwens wel een bepaald slag op af: de yuppies. Past goed in het postmoderne inte rieur, waar jaren vijftig design een belangrijk deel van uit maakt. Een absolute 'must' onder de trendy dertigers zijn oude vulpennen van bijvoor beeld bakeliet. Superstatus symbool is een vooroorlogse Parker Duofold, die gaat nis- EINDREDACTIE HENK HOUTMAN EN HENRIÉTTE v.d. HOEVEN Feng Xiaolin voelt zich duide lijk niet op haar gemak tijdens de voorbereidingen voor haar optreden in de nieuwste, po pulairste televisieshow van Peking. "Dit is vreselijk", klaagt zij terwijl zij volgens instructie over een mini-bruggetje op de camera afloopt. "Ik draag nooit zulke kleuren". Ze pro beert een felroze sweater on der een blauwe oveijas te ver bergen. Ondanks haar onbe hagen herhaalt de 37-jarige gescheiden vrouw het shotje enkele malen, overeind ge houden door de gedachte aan de beloning die het optreden voor haar in petto kan heb ben: een echtgenoot. De video-opname werd ge maakt voor vertoning in het huwelijksprogramma "Van avond Ontmoeten we El kaar", waar elke week korte filmpjes worden getoond van vier of vijf alleenstaande man nen en vrouwen en de kijkers worden opgeroepen het sta tion te bellen om afspraakjes te maken. "Vanavond Ontmoeten wij Elkaar", een initiatief van de gemeenteraad van Peking mag modern-westers aan doen, maar het grijpt sterk te rug op de vroegere gewoonte om huwelijken door koppe laars te laten arrangeren. Het verschil is dat in dit geval de partners zelf bepalen of zij met iemand in zee willen gaan. De communisten, die in 1949 aan de macht kwamen, hebben de traditie om huwe lijken te arrangeren de kop in gedrukt, maar alleenstaanden in China hebben weinig gele genheid om met potentiele huwelijkskandidaten in con tact te komen. Uitgaan met verschillende mensen en vluchtige contacten worden nog altijd sterk afgekeurd. De afgelopen jaren zijn er allerlei huwelijksbureaus op gericht waar alleenstaanden hun eigen gegevens en wen sen met betrekking tot een eventuele partner laten regis teren en vervolgens op een re actie wachten. "Vanavond Ontmoeten wij Elkaar" heeft meer glamour. Het program ma wordt sinds de zomer elke vrijdagavond uitgezonden. Kandidaten worden gefilmd op hun werk en in hun vrije tijd, al naar zij verkiezen. Feng, een medisch analiste, liet zich in uniform filmen in het universiteitslaboratorium waar zij werkt. Yang Guang, gastvrouw en producer van de show, riep bemoedigingen naar haar gast. "Je ziet er prachtig uit", riep zij. "We gaan een postzak vol brieven voor jou bij elkaar krijgen". Yang vertelt dat de wacht lijst voor een optreden in de show voor twee maanden vol is en dat de meeste gegadig den net als mevrouw Feng ge scheiden dertigers en veerti gers zijn. "Zij zeggen allemaal dat zij een te beklagen genera tie zijn" omdat hun jeugd viel stand te houden. "We voelen ons nog steeds jong, alsof we nog heel wat leven voor ons hebben". Het programma heeft tot nog toe geen huwelijken had opgeleverd, maar wel veel mensen met elkaar in contact gebracht. Een 60-jarige we duwnaar die aan het program ma had meegewerkt zei meer dan honderd brieven te heb ben ontvangen. Voor mensen die niet voor de televisie durven op te tre den organiseert het tv-station danspartijen. Co-sponsor van de eerste dansavond was de firma Pur peren Huis, organisator van sjieke huwelijkspartijen. Tientallen jaren is uiterlijk tig weg voor 700 gulden". Als je er nuchter over na denkt, is het absurd dat mas- saprodukten, misschien nog maar net uit het stof van zol der gehaald, opeens gebom bardeerd worden tot een soort waardevolle kunstwerken. Wie of wat bepaalt dit eigen lijk? Guépin: "Verzamelen doen mensen natuurlijk al eeuwen. Van sigarenbandjes die natuurlijk niet bij ons terechtkomen tot schilde rijen. Maar het gaat nu om dingen die indertijd bij wijze van spreken gewoon bij de winkel op de hoek werden ge kocht. Veel daarvan is ge woon weggegooid, doordat het door gebruik kapot raak te, versleten was of omdat mensen het niet meer mooi vonden. Daarom speelt schaarste nu wel degelijk een rol bij het opdrijven van de prijzen. In het geval van de pop- en filmrelikwieën is het natuur lijk een ander verhaal. Die zijn vaak stuk voor stuk uniek. Nostalgie Het verzamelen van jaren vijf tig, zestig objecten is een soort nostalgie. Tijdens de jaren ze ventig zag je dat ontstaan, spulletjes uit grootmoeders- tijd verschenen toen in het in terieur, maar niemand taalde nog naar robotjes of juke boxen. Maar wat ooit modern was, begint historie te wor den. Maar ja, rages kun je toch niet echt verklaren. Het is er opeens. Als na twee veilingen blijkt dat het niet loopt hou den we ermee op. Een goed voorbeeld daarvan was een veiling van industriële vorm geving, koffiepotjes, scheer- apparaatjes, rekenmachines. Misschien waren we iets te vroeg." Ik was moe en futloos na een dagje uit. Ik had veel gelopen en de hakken wa ren weer niet plat genoeg geweest. En daarom trak teerde ik mezelf bij het kopen van het retourkaartje op de luxe van een treintaxi. Blij was ik toen ik er in zat. Tien minuten moet je dan in het voertuig wachten op de eventuele verdere klanten. Al die tijd stond er een soort intercom aan terwijl de jeugdige chauffeuse zich buiten rokend vermaakte met de andere bestuurders. Zo'n intercom is een apparaat waarvan ik de werking in 't geheel niet begrijp maar van waaruit stemmen klonken die de meest onbenullige conversatie voerden die ik ooit heb gehoord en die mijn diepvermoeide hersens moeite hadden te verwerken. "Heb jij de auto nodig meid, nee ik neem die van Alfred, nou dan ben jij eerder thuis, ik heb de honden losgelaten, o, mooi is dat, dan moet jij de rommel ook maar opruimen, kom je nog eten, ik maak een kaasschotel maar ik gebruik geen camembert die plakt zo en brandt aan, nou, ik weet het nog niet hoor, ik zie wel..." en zo kneuterde het voort, terwijl ik aan geen van de knopjes durfde draaien om het geleuter af te zetten. Nieuwe klanten kwamen niet opdagen, zodat we na tien mi nuten richting huis konden. De chauffeuse bleef enthou siast en vol flauwiteiten converseren met de persoon achter de intercom, in het moderne jofele jargon van de nieuwe vlotheid. Daartussen door klonk het doorgdringend geluid van een voetbalverslag of zo iets, en toen ik haar verzocht dat geluid wat zachter te zetten opende zij het handschoe nenkastje waarin een draagbare radio stond. Ze draaide het knopje een milimeter terug, tussen haar voortgaande ge- klep door. In de wijk waar ik woon sloeg ze in de wirwar van straten op een moment links af in plaats van rechts, en waarschuwend zei ik: "Nee, hier moet u naar rechts". Waarop ze de auto stilzette en me toevoegde: "Ik dacht toch dat ik hier de chauffeur was, of heb ik dat soms mis..." en nederig gaf ik toe dat zij dat was, bevreesd dat ik die ellende nog langer te moeten aanhoren, en goedgunstig ging ze weer rijden. Wél de goede kant op gelukig, ofschoon ik haar graag in die onoverzichtelijke wijk had zien verdwalen, het kostte me toch niet meer dan de reeds betaalde vijf gulden. Voor wel bedrag ik toch zeer blij mocht zijn zo maar mee te mogen, dat wordt je goed duidelijk gemaakt. Ga dus nooit een trein taxi als u moe of gedeprimeerd bent en het absurde van dit soort situaties niet meer kunt inzien. En geen zin heeft uw been stijf te houden en te verlangen dat er wat meer heerst in het voertuig. Welke kaas ze dan wel gebruikt, in plaats van de plakkende camembert, dat ben ik niet te weten geko men. Maar ach, ik mocht toch maar voor die armoedig vijf guldentjes meerijden. INA DE RUYTER In de jaren zestig veranderde de keuken ingrijpend. Niet al leen de inrichting van de keu ken onderging een me tamorfose, ook het uiterlijk. Een fraai aansluitende kas- tenrij met het nieuwste snufje een doorlopende alu minium lijst als handgreep voor de deuren. En die deuren zelf kregen een kleur. Tien jaar na zijn entree was de aluminium lijst helemaal uit. Te laboratorium-achtig. De houten keuken maakte furore. En hout en metaal, dat paste niet bij elkaar, vond men toen. Nu zijn er vele voor beelden van designkeukens waarbij hout. en metaal heel fraai met elkaar gecombi neerd worden. Met de houten keuken kwam de schaal- of schelp- greep in de mode. Vaak van hetzelfde materiaal als de houten deur en verzonken aangebracht. Maar ook de schaalgreep raakte na een tijdje weer uit de gratie en maakte plaats voor de beugel- greep. Vooral de uiterst dun ne, verchroomde of in kleur gelakte beugelgreep vierde een aantal jaren hoogtij. De laatste tijd zie je opeens de greeplijst terug. In alumi nium, maar daarnaast ook in hout, gelakt, chroom, roest vrij staal, zowel horizontaal als verticaal toegepast. En bij strak vormgegeven keukens ontbreekt soms een greep of lijst helemaal. De fronten zijn zo gevormd dat ze niet overal strak tegen de kastromp slui ten. Je kunt je vingers of een hele hand erachter krijgen om de deur te openen. Een greep is niet meer al leen voor het openen en slui ten, maar heeft tevens een duidelijk esthetische functie. Als u een keuken gaat ko pen is het echter wel zaak niet alleen naar dat uiterlijk ver toon te kijken maar de kasten ook eens op hun 'openbaar heid' te testen. Deurtjes ope nen, laden dicht doen. Voel eens hoe het werkt, welke greep u lekker in de hand ligt en prettig functioneert. Want er zijn extra lange beugelgre pen waar de hele hand achter past, maar ook kleine uitvoe ringen die je met een of twee vingers moet bedienen. Een greeplijst of greeploos, werkt het gemakkelijk of grijp je er steeds naast? Let daar eens op. Houd er overi gens rekening mee dat het al tijd even duurt eer je een nieu we keuken helemaal in de greep hebt. tijdens de Culturele Revolutie vertoon beschouwd als ideo- i Rartner op basis van diens huwelijksakte en nodigden politieke overtuiging of bezit van een pasje om in de stad te blijven wonen. Anders dan vroegere gene raties, zegt Feng, zijn mensen van haar leeftijd niet bereid een liefdeloos huwelijk in paar vrienden en familie leden uit voor een rustig par tijtje. Verhoging van de le vensstandaard heeft de vroe gere huwelijkspraal, aange vuld met westerse accenten, teruggebracht. Een heel belangrijk onderdeel van de keuken is het werk blad. Het moet daarom tegen een stootje kunnen. Een nieuw materiaal zowel prak tisch als mooi, is corian. Een nadeel ervan is misschien de prijs. Het is een van de duur ste materialen die op het ogenblik voor werkbladen te koop zijn. Corian is een kunststof op basis van acrylaat, waaraan hoogwaardige mineralen zijn toegevoegd. Het is een mas sief materiaal, waarvan kleur en dessinering door en door zijn. Verder is het water- en vuilafstotend en antistatisch. Je kunt corian probleemloos met alle mogelijke schoon maakmiddelen te lijf gaan. Ongelukjes, zoals een inge brande sigaret of een storende kras kunnen met een schuur middel en schuursponsje uit de wereld worden geholpen. Verschillende blad-delen (bij voorbeeld voor een hoekmo- del) kunnen zo aan elkaar ge lijmd worden dat de naad on zichtbaar is. Corian kan tegen hoge en la ge temperaturen, wordt daar niet warm of koud van. Het verdraagt een temperatuur van 260 graden C. als deze hit- te-aanslag niet langer dan vijf minuten duurt. Deze kunst stof is bovendien niet brand gevaarlijk en, zoals men dat noemt, zelfdovend. Meer informatie Vink Kunststoffen, Didam, tele foon 08362-98880.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 17