'Bijbel geen managementboek' Comités Christen Zakenmensen helpen collega's in Oost-Europa HOOGTIJ Vreemde kostganger(s) ZATERDAG 5 JANUARI 1991 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 15 RELIGIEUZE KALENDER 'De Aanbidding der Koningeneen gravure van Hendrik Goltzius uit In 'Hoogtij' zetten we een jaar lang de schijnwerper op reli gieuze feest- en gedenkdagen. DRIEKONINGEN, 6 JAN. In de rooms-katholieke traditie staat de zesde januari (of de dichtstbijliggende zondag) in het licht van de aanbidding van de Heilige Driekoningen van het kind Jezus. In de zoektocht naar de Heiland van deze drie vreemdelingen, die alom als symbolische vertegenwoordigers van de heidenvolken worden gezien, kan iedere gelovige zichzelf spiegelen. De geschiedenis van de Driekoningen is slechts in zeer beperkte mate in de bijbel terug te vinden. Alleen de evangelist Mattheiis maakt gewag van 'wijzen uit het Oosten'. Maar over 'koningen' spreekt de evangelieschrijver niet, terwijl hij ook zwijgt over het aantal wijzen dat via astrologische aanwijzing bij Jezus en zijn ouders terechtkwam. Waarom men dan toch over Driekoningen spreekt? Ten dele hangt dat samen met een dubieuze uitleg van Psalm 72, waarin koning Salomo profeteert: 'Mogen voor hem de woestijnbewoners zich bukken, zijn vijanden het stof lekken; de koningen van Tarsis en de kustlanden hem geschenken brengen, de koningen van Saba en Seba hem schatting offeren...'. Daar wordt dus wel over koningen gesproken. Echter, Tarsis lag niet in het Oosten, maar in Spanje. En Seba moest ergens in Afrika worden gezocht, doch het land was reeds ruim voor onze jaartelling (dus de geboorte van Christus) verdwenen. Dat laatste verklaart wel waarom één van de drie koningen in de traditie vaak als neger werd afgebeeld. Ergens in de duistere middeleeuwen kregen de koningen op voor ons even duistere wijze naam en vorm: Melchior, een grijsaard, Balthasar, een man in de bloei zijner jaren en tenslotte de jonge Moor Caspar. Hun relieken bevonden zich tot 1164 in Milaan, maar nadat keizer Frederik Barbarossa de stad had veroverd, schonk hij de relieken aan zijn aartsbisschop in Keulen. Driekoningen is in zekere zin een aftreksel van een veel grootser feest, namelijk 'Epifanie', oftewel: het feest van de openbaring des Heren. Daarin werden drie belangrijke feiten uit het leven van Jezus herdacht: het bezoek van de wijzen; zijn doop in de Jordaan waarbij God hem Zijn Geest schonk; het wonder op de bruiloft in Kana, zijn eerste openbare optreden. In de kerk van de eerste eeuwen was Epifanie vooral het feest van de geboorte van Jezus, maar in de loop van de vierde en de daarop volgende eeuwen werd deze betekenis verdrongen door Kerstmis, dat ontstond als christelijk alternatief voor het in het Romeinse rijk volop gevierde 'Natalis Invicti', het feest van de zonnewende. De westerse kerk heeft via Gallië het feest van 6 januari slechts schoorvoetend en zeer ten dele overgenomen. In de vroege kerk van Rome stond men aanvankelijk alleen open voor historische herdenkingen, terwijl men bovendien met kerst al een mysteriefeest in huis had gehaald. Daardoor verloor Epifanie veel van de oorspronkelijke betekenis. In de traditie van de oosterse kerken hield Epifanie evenwel een belangrijke plaats. Het feest van de openbaring des Heren vormt daar zowel eind- als hoogtepunt van de kerstkring. KERST II, 7 JAN. In tegenstelling tot de meeste christelijke kerken in de wereld, moet een aantal gelovigen nog het kerstfeest vieren. De meeste oosters-orthodoxe kerken hanteren voor hun kerkelijk jaar namelijk nog de kalender van Julius Caesar, die op dit moment dertien dagen achterloopt bij de algemeen gehanteerde Gregoriaanse kalender. In de vorige eeuw bedroeg het verschil tussen beide kalenders twaalf dagen, waardoor het orthodoxe kerstfeest precies samenviel met de westerse versie van Epifanie. Hierin ligt de wortel van het wijdverbreide misverstand dat de orthodoxie geen speciaal kerstfeest kent. Dit is slechts bij de kleine Armeense kerk het geval. De orthodoxe kerken moeten Epifanie dus nog vieren. Inderdaad, dertien dagen na 6 januari. een gedeelte uit de bijbel bestu deerd en gebeden voor elkaar, colle ga's en relaties. CBMC-leden leggen elkaar vol gens Briscoe "niet een stel normen op waaraan een goed christen-za kenman moet voldoen. Wel bespre ken we samen hoe je een levende re latie kunt hebben met God". Ook komen er wel specifieke vragen aan de orde als: ik moet iemand ont slaan, maar ik weet daar niet goed raad mee". Briscoe: "De bijbel geeft niet overal een concreet antwoord op. Het is ook niet een management boek. Wel vind je er algemene raad in". Als voorbeeld noemt hij: "In de bijbel staat niet: de verhouding ei gen geld geleend geld moet fifty- fifty zijn. Wel wordt er voor gewaar schuwd geen knecht te worden van de lener". De volkswijsheid dat je in het za kenleven altijd vuile handen maakt, wordt door Briscoe niet bevestigd. "In de grotere bedrijven komt het haast nooit voor. De mensen voelen intuitief aan dat er een grote kern van waarheid in jouw overtuiging zit". Moeilijker is het volgens hem in een branche als die van de handel in tweedehands auto's. "Die markt is zo verziekt, dat het heel moeilijk is om met een open boekhouding te werken. Maar anderzijds ken ik ook mensen die zeggen dat ze het wel kunnen". CBMC-leden hebben evangelisa tie hoog in het vaandel staan. Dat houdt niet in dat de lederi met trak taatjes door hun bedrijf gaan. "Je loopt er niet mee te koop, want overdag is je eerste verantwoorde lijkheid dat jouw bedrijf goed draait. Maar wij zijn sociaal-voelen de wezens, dus als de gelegenheid zich voordoet, dan kun je daarop in spelen. In feite ben je vertegen woordiger van Christus op aarde, dus we hebben ook een verkondi gende doelstelling". Succes De hoofddoelstelling van een chris ten-zakenman is ook nooit het ma ken van winst, maar het eren van God, aldus Briscoe. "Winst is een af geleide doelstelling, nodig om een onderneming draaiende te houden en om een kwalitatief goed produkt af te leveren". Een christen gelooft in een leven na de dood. "Met of zonder God. Dat maakt heel veel uit voor hoe wij onze tijd en ons geld besteden". "Eén van onze mensen zegt ook al tijd tegen nieuw personeel: ik ben een christen en wil je alsjeblieft bij me langs komen als je iets ziet, dat niet strookt met mijn overtuiging?" Tijdens seminars worden concre te zaken besproken, zoals de om gang met crediteuren. "Zijn er gren zen aan het halen van je recht, moet je er meteen een deurwaarde op uit sturen?", aldus Briscoe, die van me ning is dat een christen altijd voor op moet lopen bij het zoeken naar een persoonlijke oplossing. "Dat is een voorbeeld van het je naaste lief hebben als jezelf'. Een vraag waar CBMC-leden re gelmatig over spreken is: in hoever re is succes een kwestie van de ze gen van de Heer of een goede be drijfsvoering? Briscoe kent voor beelden van hard werkende lieden, die geen succes boekten door om standigheden die zij niet in de hand hadden, terwijl hij ook mensen kent, die beduidend minder hard werken, "maar alles wat ze aanra ken verandert in goud". "Ik ben niet van de school die zegt dat God mensen ellende laat beleven om ze een les te leren. Wel denk ik dat hij soms dingen toelaat, maar die zijn ook vaak oorzaak van onze eigen domme schuld". Hij kan zich ook niet vinden in de opstel ling, zoals hij die wel tegenkomt in de kring van volle-evangeliege meenten, van: als je leeft als een christen, komt succes vanzelf. "Wij leven in een 'gebroken' wereld, en ondervinden daar soms ook de con sequenties van". LEIDEN Gelovige zaken lieden uit het westen, gaan collega's in Oost-Europa en de Sovjetunie die ook de bij bel als leidraad willen hante ren, moreel en economisch ondersteunen. De opzet is dat er 'partnerships' ge vormd worden, zegt Peter J. Briscoe uit Leiden, directeur van de Comités Christen Za kenmensen (CBMC) in Eu ropa. Hij komt regelmatig in Rusland. "Van de principes van managementtechnieken weten ze werkelijk niets". Dagboek van ds. Hans Visser Er zullen niet veel dominees zijn die dagelijks in aanraking komen met vluchtelingen, prostituées, drugs verslaafden, daklozen en illegalen. Voor dominee Hans Visser uit Rot terdam zijn het echter alledaagse contacten. 'Zijn' Pauluskerk vormt al ruim tien jaar een toevluchtsoord voor mensen die normaal gespro ken niet snel een kerk zullen betre den. Visser is zelf ook een opmerkelij ke verschijning in ons dominees land. Zijn opvattingen wekken zo wel bewondering als ergernis. Voor uitgeverij Balans was dat voldoen de reden om hem te vragen een jaar lang een dagboek bij te houden. Vis ser zei ja. In een interview lichtte hij toe: "Ja, ik ben wel ijdel. Een mens wil de ideeën die hij koestert ook verkopen". Het resultaat beantwoordt volle dig aan de opzet. De selectie uit zijn dagboek laat zich lezen als een ro man. Het boek heeft de titel 'Op drift' meegekregen; dat slaat niet al leen op de vreemde kostgangers die Visser in zijn kerk mag verwelko men, maar evenzeer op hemzelf. "Op drift raken zonder kompas is een gevaarlijke zaak. Ik sta in de joods-christelijke traditie, waaraan ik me tracht vast te houden. Ik ben een randgelovige". Schoonfamilie De notities van Visser vallen op door hun eerlijkheid. "Mijn privéle- ven mocht niet geëtaleerd", ver klaarde hij ergens. Maar toch vallen er dingen te lezen als: "Vandaag viert Letty (zijn eega, red.) haar ver jaardag met haar familie. Ik heb mijn buik vol van verjaardagen. Voor mijn schoonfamilie ben ik een vreemdeling. Vandaag hang ik de clown uit. Dat is de beste rol voor mij. Zo kan ik overleven en de avond doorkomen". Over de schouder van de dominee heen, kan de lezer de frustraties meemaken over ex-gebruikers die opnieuw aan de drugs raken of de zoveelste inbraak in een door de kerk opgezet centrum voor buiten landse jongeren. Vissers liefde voor de minderheden maakt hem niet blind: "Voor mijn gevoel getuigt het eerder van respect en volwassen heid in de omgang dat we elkaar waarderen en waar nodig kritise ren. Er zijn asielzoekers die er een potje van maken". Visser houdt ook een open oog voor zijn eigen fouten. Hij is snel driftig, zo leren we. Op zijn verjaar dag op 3 april krijgt hij een nieuw horloge: "het vorige heb ik tijdens een woedeaanval kapotgegooid". Ook zijn collega's spaart hij niet. Bij een "vreselijke vergadering" met predikanten uit Rotterdam- centrum, trekt hij de vergelijking met beesten uit een dierentuin, die per vergissing in hetzelfde hok zit ten. "Zolang zij goed gevoederd worden en in het zonnetje in het zand liggen, doen ze elkaar geen kwaad. Maar wanneer de voeder bakken leeg raken en het eigen ter rein bedreigd wordt, staan de bees ten grommend op en dreigen elkaar te verscheuren". Inderdaad, het ging over geld. Ds. Hans Visser in de Pauluskerk. Bij zeer uiteenlopende gebeurtenis sen variërend van de perikelen van een collecte voor de Pauluskerk bij een concert van Phil Collins, tot al weer een begrafenis van een over leden gebruiker noteert Visser gedachten die de lezer steeds weer vragen om een eigen standpuntbe paling. En intussen ben je alweer be nieuwd naar de volgende bladzijde uit het dagboek. Visser kan een goed verhaal vertellen; dat weet hij ook. Over preken als activiteit ver zucht hij: "Verrukkelijk toneelspel, waarin je een deel van jezelf kunt leggen. De enige manier om te over leven". WIM SCHRIJVER Ook het Comité Christen Zaken mensen Nederland participeert in het samenwerkingsverband. Bij de Nederlandse tak, die kantoor houdt in Alphen aan den Rijn, zijn zo'n 45 plaatselijke comités aangesloten. De leden worden gevormd door on dernemers, leidinggevenden in het bedrijfsleven, en beoefenaars van vrije beroepen als advocaten en ac countants, die geloven in een hoger doel in hun leven dan een al maar stijgende winstcurve. CBMC heeft doelbewust niet ge kozen voor de eenmalige acties, maakt Briscoe duidelijk, hoewel in dividuele leden zich ook inspannen voor noodhulp. Het bekendste voorbeeld is de Amsterdamse za kenman Van Eeghen befaamd om zijn uitstekende internationale relaties die de initiatiefnemer was van de nationale Ruslandactie. Ook voor Oost-Europa geldt vol gens Briscoe dat je de mensen daar beter kunt leren vissen, dan ze één keer een maaltje vis toe te stoppen. Tijdens diverse bezoeken aan Oost- europese landen en de Sovjetunie in het afgelopen jaar, constateerde de Europees directeur van CBMC, een schreeuwende behoefte aan on dersteuning. CBMC staat een netwerk van con tacten tussen christen-zakenlieden in Oost en West voor ogen, zoals dat sinds november 1989 groeide tus sen de beide Duitslanden. Leden van de Westduitse poot van CBMC golden als mentoren van Oostduitse collega's. "Een grote snackfabri kant hier, helpt nu een chipsfabri kant in Roemenië een goed produkt te maken. Met grondstoffen uit zijn eigen land. Dat is het mooiste", illu streert Briscoe. Select De motivatie voor dit initiatief is even kort als bijbels: "Als je ziet dat je naaste in de problemen is, dan moet daarop inspringen". De con tacten van CBMC beperken zich in dit geval tot christelijke partners. In het afgelopen najaar is er in de Sov jetunie een eigen CBMC van de g'rond gekomen. Briscoe: "De mid delen die ze zo ter beschikking krij gen, kunnen ze ook gebruiken voor charitieve doelen". Deze steun herinnert aan het ont staan van CBMC in 1930 in een Amerika, dat geteisterd werd door de crisis. "Toen er zoveel zakenlie den in de problemen waren, kwa men christenen bij elkaar om voor hun collega's te bidden", aldus Briscoe. In de loop der jaren spreid de CBMC zich uit over Amerika, Ca nada, Azië en Europa. CBMC is een select gezelschap; alleen leidinggevenden kunnen lid van CBMC worden. "Daardoor ont staat een gemeenschappelijke ba sis. Mensen verstaan elkaar wat sneller, hebben te maken met de zelfde problematiek, dezelfde wor stelingen". De leden lopen overi- Briscoe: "Winst is een af geleide doelstel ling". (foto Henk Bouwman) gens uiteen van een kleine onderne mer, tot iemand als prof. Brian Grif fiths, persoonlijk adviseur van de Britse premier. "Wij proberen in de praktijk te be werkstelligen, wat we met de mond belijden. Iemand heeft eens gezegd: Je moet niet 's zondags vroom zijn en 's maandags Dreesmann". Hij wil niet gezegd hebben dat christe nen automatisch aangenamere za kenlieden zijn, dan andersdenken den. "Ik ken ook genoeg voorbeel den van betrouwbare, eerlijke niet- christenen". 'Gebedsontbijt' De leden van het Comité Christen Zakenmensen Nederland, dat sinds 1956 bestaat, komen iedere week in groepjes bij elkaar, meestal tijdens een zogenoemd 'gebedsontbijt'. Tussen zeven en acht uur wordt er LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk geen dienst; Marekerk 9.45 ds Kattenberg. 12 oecumeni sche studentendienst, 5 ds Hovius Katwijk; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds Rooze; Oecu menische geloofsgemeenschap De Regen boog (Merenwijk) 9.30 vic Vd Wel, 1115 vic Vd Wel en pastoor V Well; Bethlehemkerk (Drift- str.) 10 ds Vd Velden; Bevrijdingsk. (Mont- gomerystr.) 10 ds Rietveld, 5 ds Rooze; Vre- desk. (Burggravenl.) 10 ds Schouten; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevens hof' (rk kerk-Haagse Schouw) 11 kand Lems. Acad. Ziekenhuis 10 ds V Beinum en pater V Haasteren. Diakonessenhuis elke za 10.30 rk. dienst, en 10.30. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Oude Vest 10 ds Alblas; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; verzorgingstehuis Groenhoven 10 ds Verdoorn; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vnjg. (Herengr.) 10 en 5 ds Mulder. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds V Dijken Lisse. Geref. Gem. (zie on der Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethle hemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds Mostert. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pie- terskerkstr.) 10 ds Vos-Wiegand. Baptistenge meente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 ev Piet, 10.30 ev Meulen- berg. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethle- hemskerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra. Pink- stergem. (O. Vest 13) 10 hr Eikerbout. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ont moeting', Noordhofland V.schoten)elke za 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Christe lijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 10, 11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoe- terw.singel) 10, behalve 2e weekeinde van de maand: za 7. Rooms-Kath. K. Haagweg za 7, zo 10.30; Herensingel za 7. zo 9.30 en 11Rijn dijk (Stevenshof) za 7, zo 9.30; Steenschuur z-1 7, zo 8.30,10.11.30.6en7(lof);Boshuizerka- de za 7. zo 10; Lammenschansweg za 7, 10; Haarl.straat za 7. zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES' Herv. Gem. 9.30 ds. Roodenburg, bevestiging ambtsdragers. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds De Haan Zevenhoven, 7 ds De Graaff Nieuwveen. Geref. Kerk 10 ds Santing, 6.30 ds Elderman Bodegraven. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds Den Hertog Veenendaal. Rk Kerk za 7, zo 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds Jonkman, 5 ds 't Hooft jeugd dienst; Kruiskerk 10 ds 't Hooft; Opstandings- kerk 10 ds Ommering ha, 6.30 ds Santing SoW-dienst; G. Herderkerk 10 ds Nieuwen- huis, 6.30 ds Moll; De Bron 9 en 10.30 ds Hui zebosch, 6.30 zie GH kerk; Ashram (Marsdiep) 10 ds Mulder; Oudshoornse kerk 10 ds Oort Rotterdam; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds Ouwendijk, 6.30 ds Heikoop Vreeswijk. Geref. Kerk Mar.kerk 10 ds Wilschut, 5 zie Advent kerk; Salv.kerk 10 ds Attema-Roosjen, 6.30 zie Opst.kerk. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 4 ds Hidding. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 drs Kleingeld, 4.30. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30, woe 7.30 ds Vd Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 ds Koekkoek, 6.30 ev Lei dekker. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr Vd Hoff. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 A. v.d. Hoorn. Bapt.gem. Ichthus (aula mavo H. Dunantweg 1) 10 hr Schipper, 6.30 hr Lourens mmv tienerkoor Be Glad. Pinkstergem. 'Het Licht' (A. v. Burenlaan 15) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) geen opgave. Leger des H (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) geen dienst. Rk Kerk: Bonifaciusk. za 7. zo 9.45 en 11.30; Piusk. za 7. zo 9 en 10.30; De Bron za 7, zo 9.30 en 11 BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds Vd Meij- den Bleiswijk. 6 ds Goosen Waddinxveen. Ge ref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Sch- weitzerstr.-Bernhardstr.) geen opgave. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds V Aalst. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Moll Alphen, 6.30 ds Ommering Alphen jeugd dienst; De Stek 9.30 ds V 't Hoff. Geref. Kerk 9.30 ds De Jong. 5 ds V 't Hoff. Chr. Geref Kerk 9.30 en 5 ds Rietveld Maarssen. Geref. Gem. 9.30, 7 ds Boogaard. Volle Evang.ge- meente Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) geen op gave. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9 ds Haeck Hoevelaken, 6.30 ds De Reuver Sabeldebu- ren. Geref. Kerk 10.30 en 5 ds Versluys Al phen. Rk Kerk: dorp za 7, zo 10 en 11.30; An ker za 7, zo 11Rijndijk zo 9.30. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 en 7 ds Rothfusz gezamelijke dienst. Geref. Kerk ('Hoeksteen') zie herv kerk. Chr. Geref. Kerk 10 ds V Lange- velde, 5 ds V Heest Schalkhaar. Christen Ge meente (P. Breughellaan 36) geen opgave. Rk Kerk: Mart. za 7, zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 10. HOOGMADE: Herv. Gem. 10. Rk Kerk za 7, zo 10.30. DE KAAG: Herv. Gem. 10 hr Hoffenaar Voor hout. Rk Kerk za 7, zo 9.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds De Graaf, 6 ds Sloof; Ontm.kerk 10 ds Sloof. 6.30 ds De Graaf. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 ds Mink, 5 ds V Breevoort. Rk Kerk za 7, zo 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Stam. 6 ds Volk; O. Kerk 10 ds Visser, 6 ds Sjollema; Ichthusk. 10 ds Vd Berg, 6 ds Ten Voorde; Pmèlk. 9.30 ds Sjollema. 6 ds Ten Voorde, Maranathakerk (Rijnsoever) 10 10 ds Vroegindeweij. 6 ds Jonkman Alphen jeugd dienst; Hoeksteen 10 hr V Kempen doven- dienst. Overdum 2.15 hr Bergmart. Herv. Gem. 'De Rank' (Helmbergweg 10) geen opgave. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds V Breevoort, 5 ds Vd Horst; Triumfatork. 10 ds Vd Horst. Geref. K. Vrijg. 9.30, 5 ds Grutter. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 10 ds Storms. 7 ds Van Rijn. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Veenendaal. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds Van den Beid. Geref. Gem. (Remisestr.) geen opgave. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle- evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onath. baptis- tengem. (Ambachtsweg 2) 10 evang. Piet. Soefi (Zuidduinweg) elke 1e en 3e zondag, 4. Rk erk: St. Joh. za 7, zo 9.30; Laur. za 11. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds MacKaay Leiden, 7 dr Vlijm Voorschoten. Geref. Kerk 10 ds Vd Lugt, 7 zie herv kerk. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 dr Scheenstra, 6.30 ds Luttikhuis; Scheppingsk. 10 ds Visser. Leythenrode 10.30. Elis.-ziekenhuis. 9.30 ds Brommet. Ge ref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds Boogaard. Bapt.gem. (wijk- geb. Zijlkw.) 10 ha. Rk Kerk za 7, zo 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds Heijting Oude Wetering. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Kooi, 7 ds De Reus. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Wagen voorde Bennebroek; Pauluskerk 10 ds De Gel der Lisse ha. 7 ds Boogerl Voorburg. Geref. Kerk 10 en 5 ds. Van Midden ha. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 10.45 ds Geersing, 4.30. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 zie chr geref kerk, 5 ds Storms Apeldoorn. Chr. Geref. Kerk 10 ds Brands Middelburg. 7 ds V Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds Tanis. Evangeliege meente (Heereweg 52a) 9.30. Rk Kerk Agat- hakerk za 7, zo 10 en 11.30; Poelpolder za 7, zo 10.30; Mariakerk za 7, zo 9 en 10.15; Engel- bew. za 7, zo 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.3Ö ds V Mourik, 6.30 ds Vd Hoeven Rijnsaterwoude. Geref. Kerk 9.309 ds Delhaas Hooge Burch Zwam- merdam Chr. Geref. Kerk geen opgave. Re monstr. Gem. 10 dr Meijering Oegstgeest. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank'. Regthuy- splein) 12 nam. Rk Kerk za 7, zo 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 dr De Kruijf Al phen, 6.30 ds Christ Katwijk. Geref. Kerk 9.30 ds De Bruin Oegstgeest. Rk Kerk za 7, zo 9 en NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. geen opgave. Geref. Kerk geen opgave. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds V Roekei. Rk Kerk za 7, zo 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 ds Vd Velden Woerden, 7 kand Sonneveld Maartensdijk. Ge ref. Kerk (W. Verlaat) 10 ds Christ Katwijk, 7 hr Schreuder. Rk kerk za 7, zo 9 en 10.30. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds v.d. Lee, 5 ds Vd Bergh, 7 ds Elgersma; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Ruiten burg; De Rank (Golfbaan) 10 ds Geuze Noor den. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds Elgersma, 5 ds Vd Schoot; Vinkenl. (Binnen) 10 ds V Sluys. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 ds Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds Elgersma. Evang. centrum 'De Ark' (pickópl. 1) 10 en 7 hr. J. van Duin. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 ds Sachs Noordwijkerhout. Rk Kerk Zee za 7, zo 10.30; Binnen za 7, zo 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. geen opga ve; De Zilk geen opgave. Rk Kerk Victork. za 7, zo 9.30 en 11Jozefk. za 7. zo 9 en 10.30; De Zilk za 7. zo 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds Kooman, 7 ds Plomp vesper; Pauluskerk 10 ds Vegter; Gemeentecentrum (Li|tw.) 10.30 ds Glastra. Geref. Kerk 10 ds Plomp. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilder school) 9.30 leesdienst, 4 ds. Heida, Valken burg. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 ds Janse. Van Wijckerslooth 4 ds Rijksen ha. Endegeest 10 ds Friederich. Volle-evangelie- gem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk za 7. zo 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zo 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds Haasnoot Haamstede. Geref. K. 9.30 en 5 drs Wielsma. Remonstr. Gem. geen opga ve. Rk Kerk za 7. zo 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar Pres. za 7, zo 10.30; Petrus-B. za 7. zo 10.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. (in chr geref kerk) 10.30 ds Koopmans Leiderdorp. 7 ds V Mourik Nieuwkoop. Chr. Geref. K. geen opga- RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds Wagter, 5 ds Hovius Katwijk; Bethelkerk 9 30 ds Pannekoek Oegstgeest. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Ribberink, 5 ds Snel; Imma- nuelkerk 9 en 10 ds Snel, 5 ds Terpstra; Mara nathakerk 9.30 ds Terpstra, 5 ds. Ribberink. Geref. Kerk Vrijg. 10 ds Grutter, 5.15 ds Heida Valkenburg. Chr. Geref. K. 9,30 en 5 ds Buys Zwaagwesteinde. Evang. Chnstengem. (aula mavo) 10 hr Valkema Noordwijkerhout ha. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en (chr. tuinbouwschool) 11 RIJPWETERING: Rk Kerk zo 9 en 10.30. Rk kerk za 7, zo 9. S4SSENHEIM Herv. Gem. 10 en 7 ds Volleb- regt ha. Geref. Kerk 10 ds. Biewinga ha., 7 ds. Vollebregt gecombineerde dienst in herv. kerk ha. Chr Geref. K. 10 en 5 ds Metske Broek op Langedijk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 mw Broström-Bruin. Rk Kerk za 7. zo 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds Batelaan Voor schoten, 6.30 ds Geuze Noorden. Geref. Kerk 9.30 ds De Reus, 6.30 ds Vd Kooi Leimuiden. Rk Kerk Aardam za 7, zo 9 en 12; kerk Lange- raar za 7. zo 9.30 en 11.30. VALKENBURG Herv. Gem. 10 ds V Niel Rijnsburg, 6.30 ds V Achterberg Leiden. Geref. Kerk 10 drs. Padmos, 6.30 ds. v.d. Woude, Wassenaar Geref. K. Vnjg. 9,30. 3 ds Geel hoed Den Haag. Kapel Marinevliegkamp 10.30 ds. Schepers Zwijndrecht. VOORHOUT Hen/./Geref. Kerkgemeenschap 10 ds De Jong, 5 ds de Graag, jeugddienst. Rk Kerk za 7. zo 9.30 en 11. VOORSCHOTEN: Herv. Gem Dorpskerk 10 ds Schaap. 7 ds Schaap: De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds Schokker Leiden, 7 z.e dorpskerk; 'Rehoboth' (Van Leeuwenhoekka de) 9.30 ds Kunz Dordrecht. 4.30 ds Vd Mey- den Bleiswijk. Hulp en He.l-kerk ('Schaken- bos', Leidschendam) 10 dr Verheute zang- dienst. Geref. Kerk 10 ds Ledegang. 7 zie dorpskerk. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 9 en 4.30 ds Geersing. Rk Kerk Laur.kerk za 7, zo 11.30; M. Godskerk. za 7. zo 10. Kerk van En geland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Aula- basisgemeenschap (in 'Onderdak') geen op gave. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 drs. Vergunst, 5 ds. Verspuij; Hoeksteen 9.30 ds. Van Vliet, 6.30 kand. Burger; Bethelk. 9.30 ds. Stevens, 5 ds. Schipaanboord; Rehoboth- school 9.30 kand. Burger, 5 ds. Zethof, Koc- kengen; Imm.kerk 10 ds. Onstein, 5 ds. Tromp, Leiden. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 ds. De Moor, 5 ds. Winter, Den Haag; Ontm.kerk 9.30 ds Vegh, Den Haag. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds. Van Gurp. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Van der Want. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30 leesdienst. Re monstr. Gem. 10 drs. v.d. Kloot-Reyburg. WARMOND: Herv. Gem. 10 ds Boonstra Hoogmade. Rk Kerk za 7. zo 9 en 10.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra. 4.30 ds Abma Gouda; Kievietk ('Samen op weg') 10 ds Visser-Schroot; Mes- siask. 10 ds Hellendoorn; Dorpscentrum 9.30 ds Hovius Katwijk. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds Vd Woude. 5 ds Padmos Valkenburg. Ned Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds Duhoux-Rueb Wassenaar. RK Kerk Jozef za 7, zo 9.30 en 11 Will, za 7. zo 9.30 en 11GH za 6. zo 10.30. WOUBRUGGE Herv, Gem. y.au os v Uis Wassenaar, 6.30 ds Verweij De Lier. Gerei Kerk 9.30 en 6.30 hr Broek Oegstgeest Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr 20) 10.30 hr Peters Alphen. Rk Kerk zo 10.30. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds Brons geest Leiden. Geref. Kerk 9.30 hr Schreuder. 7 ds De Haan. ZOETERWOUDE Herv. Gem. 10 ds Wolt- haus Rk Kerk St. Jan za 7.30. zo 9.30; Chr Dienaark. zo 10. Meerburgkerk H Rijndijk za 7, zo 10 en 11.30. ZWAMMERDAM Herv. Gem. 10 ds Dub beldam, 6.30 ds Stelwagen Den Haag Gerei Kerk 10 ds V Wijngaarden Alphen. 6.30 ds De Moor Waddinxveen. Remonstr Gem. geen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 15