eetujme&slankmet bSmalsovit 'Mobutu hanteert gesel van de angst9 'Nog een geluk dat ik m'n oog niet kwijt ben' zoek Latij ns-Amerika op naar nieuwe vorm evangelisatie uiREPORTAGE i Oppositieleider Zaire vraagt steun voor onderzoek bloedbad Verboden strijker reet hand van Rotterdammer volledig aan flarden GEESTELIJK LEVEN Val snel en verantwoord kilo's af 't Natuurlijke afsiankrecept van uw warme bakker! v« Bel voor verkoopadressen de Malsovit -Infolijn: MAISOVTT 03410-13458. NIJMEGEN (ANP) - Latijns-Amerika zit niet te wachten op evangelisatie naar het model van het Vaticaan, waarin de na druk ligt op het hiërarchische kerkmodel. Het continent heeft behoefte aan een nieuwe vorm van evangelisatie waarin de er varingen van de slachtoffers van de koloniale overheersing, de indianen, centraal staan. Het jongste nummer van het pro- openstaan, die solidair zijn met de gressieve theologentijdschrift allerarmsten en betrokken zijn bij Concilium, dat geheel gewijd is wezenlijke veranderingen van de aan het Columbusjaar 1992, is samenleving. De nieuwe evange- vanuit dit gezichtspunt geschre- lisatie brengt een nieuwe spiritu- ven. Terwijl paus Johannes aliteit voort die ertoe leidt dat in Paulus II een halfjaar geleden het de vieringen van de geloofsge- werk van de Europese missiona- meenschap ruimte is voor de rissen roemde, „als we denken strijd en de vreugde van de „ge- aan de vruchten van het geloof op folterde gemeenschap", de lange termijn", leggen de Con- De Amerikaanse theoloog Vir- cilium-auteurs er vooral de na- gil Elizondo, voorzitter van het druk op, dat de evangelisatie Mexicaans cultureel centrum in dienstbaar was aan de koloniale San Antonio (Texas), pleit voor overheersing. een „geestelijke onafhankelijk- Daardoor ontstond een chris- heidsverklaring" van Noord- en tendom naar Spaans en Portu- Zuid-Amerika in 1992. De beide gees model, dat echter van meet Amerika's moeten de navelstreng af aan vol tegenstrijdigheden zat. afsnijden die hen verbindt met Want naast de politieke en reli- moeder Europa en de westerse gieuze overheersing waren er al- beschaving, tijd „profetische geesten" die de Elizondo wil dat er in 1992 voor schending van de rechten van de het eerst een oecumenisch conci- indianen aan de kaak stelden. lie van de beide Amerika's wordt gehouden, waarin het opbouwen Dominantie van een nieuw Amerika centraal De slachtoffers van het kolonia- staat. Er is een geweldige toene- lisme in Latijns-Amerika veroor- ming van verarmde, ondervoede delen niet alleen de sociale onge- en medisch onverzorgde mensen rechtigheid op het continent, in landen overal in de beide Ame- schrijft de Braziliaanse bevrij- rika's en daarom is een nieuw be- dingstheoloog Leonardo Boff. Zij gin nodig, aldus Elizondo. hekelen ook het Europese model Het Amerikaans concilie zou van dominantie, dat in Latijns- volgens Elizondo „misschien in Amerika is toegepast en dat heeft een tentenstad" bijeen moeten geleid tot de verwoesting van komen in Teotihuacan, de aloude eeuwenoude culturen. stad van de goden der Azteken, Volgens Boff is de evangelisa- die in de zestiende eeuw door de tie vanuit het gezichtspunt van de Spaanse kolonisator Cortez werd armen werkelijk nieuw, omdat vernietigd. kerkelijke leiders hierdoor wor- voor fed^"n%f"euwekétann HoOgleraaT VaTl gelisatie is meer gebaseerd op het Evangelie dan op de kerkelijke ailtl-SemitiSme leer, die m de catechismus is vast gelegd. Zij richt zich niet op de l 1 1 J J cultuur van de rijken en macht- DCSCIllUCllgCl hebbers, maar op de volkscultuur de onderdrukten„de zwarten, CAMBRIDGE (UPI) De leider de indianen, de vrouwen en van het onderzoek naar de Dode- zwerfkinderen. Zeerollen, prof. John Strugnell, is De nieuwe evangelisatie rekent wegens antisemitische opmer- bovendien af met de oude metho- kingen uit deze functie gezet. Dit den van de missionarissen en ge- heeft het Amerikaanse dagblad bruikt nieuwe modellen in de lijn Boston Globe onthuld, van de pedagogie van de onder- Strugnell, hoogleraar aan de drukten en van de opvoeding als Harvard Divinity School in Cam- middel tot bevrijding. Zij be- bridge, Massachusetts, had in no- klemtoont dat het Rijk Gods vember in een vraaggesprek met wordt verwezenlijkt vanuit de ar- de Israëlische krar\t Haaretz ge- n en een afwijzing betekent zegd dat de joodse godsdienst het „anti-rijk", dat de armen "een verschrikkelijke religie" en martelt en Gods naam misbruikt, een "christelijke ketterij" is. Hij Deze vorm van evangelisatie is zei niet tegen het joodse volk, lieuw, aldus Boff, omdat zij leidt maar alleen tegen de joodse gods- ot een nieuwe kerk waarin de dienst te zijn gekant, kerkelijke functies voor allen Harvard Divinity School, een van de meest vooraanstaande theologische faculteiten in de Verenigde Staten, heeft zich van de uitspraken gedistantieerd. Strugnell blijft verbonden aan het project om de in 1947 gevon- IIUCIIICIIIC jen Dode-Zeerollen te ontcijfe- II ren. De leiding ervan wordt over- StCCClS heviger genomen door prof. Emanuel Tov *3 van de Hebreeuwse universiteit BUKAREST (Kathpress) - De in Jeruzalem. Strugnell werd er Grieks-Katholieke Kerk in Roe- vorig jaar van beschuldigd de Do- menië moet er voorlopig niet op de-Zeerollen niet beschikbaar te rekenen dat zij de kerkgebouwen willen stellen voor onderzoekers terugkrijgt die de Orthodoxe die "em over de inhoud van Kerk in 1948 op last van de co9m- de teksten van mening verschil- munistische regering kreeg toe- ten. Volgens prof. Norman Golb gewezen. Het orthodoxe patriar- vaJ* de universiteit van Chicago chaat kan geen enkele oplossing zu^.®n de manuscripten waar- bieden voor dit steeds hoger oplo- schijnlijk aantonen dat het chns- pende conflict, zo meldt woord- tendom heel andere opvattingen voerder Sauca. had dan het jodendom in de pe- De Grieks-Katholieke Kerk, ™de waarin de Dode-Zeerollen die kort na de Roemeense op- werden geschreven (tussen 200 v. stand uit de catacomben kon ko- Chr tot 50 na Chr.) men, eist dat de regering en de Or- tJe rollen van perkament en pa- thodoxe Kerk het onrecht, haar P>™s ziJn de ou,dst bekende aangedaan in 1948, volledig onge- handgeschreven teksten uit de daan maken. In december dreig- tijd van Jezus, de de kerk desnoods het Interna tionaal Gerechtshof in Den Haag te schakelen om haar rechten af te dwingen. De Grieks-Katholieke Kerk, Hervormde Kerk: beroepen te Bar- met ongeveer 800.000 leden, had Tde voor de gedwongen inluving in de Reuvel te Sebaideburenpart-time); te Orthodoxe Kerk de beschikking Nieuwe Pekela: J. Riemersma te Nij- over 1800 kerken. Zij eist er daar- broek; te Rijsoord: H. J. Franzen te van nu 77 terug, waaronder vijf Rhoon; te Tjamsweer: G. Muilwijk te kathedralen. Tot nu toe zijn Parrega-Hieslum. slechts drie gebouwen teruggege- Gerefoirneerde Kerken: beroepen te ven, wat overigens al leidde tot Cït"' hevige protesten van orthodoxe Geref. Kerken Vrijgemaakt: beroe- zVde- pen te Hoogvliet-Spijkenisse: D. W. L. De regering en het orthodoxe Krol te Aduard. patriarchaat kunnen dit proces Gereformeerde Gemeenten: beroe- niet versnellen, omdat de kerkge- Pen te Rilland-Bath: J. Baaijens te bouwen in het bezit zijn van de Enkhuizenite Wolphaartscfijk: M. nlaatseliike kerk "De wil van rle Mondria te Waardenburg. plaatselijke Kerk. lJe wil van ae Gercf Gemeenten in Nederland: be- gelovigen zal dus uiteindelijk de roepen te Terneuzen: W. Verhoeks te doorslag geven zegt Sauca. Arnemuiden. Conflict kerken Beroepingswerk liff Van onze correspondent Wessel de Jong ROTTERDAM De één is blij dat hij zijn hoofd erbij weet te houden en niet in een depressie schiet. De ander scheldt hem de huid vol. Maar wat het ziekenbezoek ook zegt, de achtentwintigjarige Rotterdammer A.L. zal er zijn hand niet mee terugkrijgen. Die verloor hij op oudejaarsavond in Schiedam tijdens de laatste uren van 1990, door een vroeg tijdig exploderende vuurwerkbom. "Ik leef nu van minuut tot minuut en vecht tegen de pijn". Van onze correspondent Jos Hcymans DEN HAAG In de afgelopen tien jaar is hij slechts elf maanden vrij man geweest. De rest van de tijd bracht hij door in gevangenissen, in politiecellen, in ballingschap of in zijn eigen woning, maar dan wel onder huisarrest. Hij is gemarteld en gefolterd, in eenzaamheid opgesloten en psy chisch onder zware druk gezet. Zijn vrouw en kinderen on dergingen hetzelfde lot. Toch is zijn strijdlust niet gebro ken. Etienne Tshisekedi, leider van de politieke partij UDPS in de voormalige Belgische kolonie Zaire, vecht voor de vrijheid van zijn land en zal niet rusten voordat zijn grootste vijand, president Mobutu, is verdreven. Tshisekedi is de belangrijkste op positieleider van Zaire, dat al 25 jaar met ijzeren vuist wordt geregeerd door Mobutu. Maar het regiem van de dictator vertoont haarscheurtjes. Als gevolg van internationale druk zegde Mobutu in april van het vorig jaar toe dat hij zou breken met het één-partijstelsel en binnen twee jaar vrije verkiezingen zou uitschrij ven. Loze kreten, meent Tshiseke di. "Democratie wordt door Mo butu alleen met de mond beleden. In de praktijk komt er niets van te recht". De Zairese oppositieleider ver blijft momenteel in Nederland om steun te vinden voor zijn strijd te gen Mobutu. "Ik ben hier om de pu blieke opinie te beïnvloeden", zegt hij. "De situatie in Zaire is tragisch. Mobutu heeft op 24 april beloofd het land te liberaliseren. Dat heeft geleid tot een golf van enthousias me, vooral onder de jongeren. Er vonden overal betogingen plaats, de angst onder de bevolking ver dween. Maar dat was niet de bedoe ling van Mobutu. Hij heeft gepro beerd de angst opnieuw te injecte- Beestachtig In de nacht van 11 op 12 mei maakte Mobutu op drastische wijze een ein de aan de demonstratievrijheid, die de jeugd zich had toegeëigend. In het holst van de nacht bestormden veiligheidscommando's de univer siteit van Lubumbaski. De elektri citeit werd afgesloten en tenminste dertig, maar vermoedelijk 150 stu denten werden op een beestachtige manier afgemaakt. "We weten niet precies hoeveel doden er zijn gevallen. De militai ren hebben de lijken nog voor zonsopgang afgevoerd en alle spo ren van het geweld verwijderd", zegt Tshisekedi. De militairen zijn op de avond voor de slachtpartij overgevlogen A. krijgt morfine toegediend maar dat neemt de pijn niet volle dig weg. Met een vertrokken ge zicht richt hij zich met moeite op van zijn ziekbed in het Rotter damse ziekenhuis Dijkzigt. Aan zijn onzekere bewegingen is te zien dat hij nog niet aan het ver lies van zijn hand gewend is. Ook zijn gezicht is geschonden door de klap. Het rondvliegend kruit heeft flinke krassen achter gelaten in zijn huid. "Ik heb geluk gehad dat ik contactlenzen in had, anders was ik ook nog een oog kwijt geweest. Gisteren zag ik nog aanzienlijk minder dan van daag". Zijn ogen zijn bloeddoor lopen als gevolg van brandende kruitdeeltjes. Het gebeurde om een uur of ne gen 's avonds. A. had de strijkers van vrienden gekregen. "Het ver boden soort waarover je in de kranten leest", verduidelijkt hij. Samen met zijn ouders zou hij bij kennissen het oude jaar uitlui den. Maar omdat hij op straat tij dens 'kertsbomenjacht' een aan tal oude vrienden had ontmoet, zou hij wat later komen. "Daar is het dus nooit meer van geko- Precies om één minuut voor twaalf was de operatie voltooid waarbij zijn hand tot aan de pols werd afgezet. Zwavelkop Hoeveel strijkers hij precies heeft gebruikt wil A. niet zeggen. In ie der geval leegde hij de inhoud van meerdere stukken vuurwerk in een plastic zak. Deze omwond hij met plakband. "Hoe meer je er omheen bindt, hoe harder het niet gewend en daar flip ik hele maal van." Ook zijn familie is er helemaal kapot van. Een 'geluk' is dat A's rechterhand werd wegge rukt, hij schrijft namelijk met links. Aan de andere kant: "Ik gooi met rechts". Maar dat was al duidelijk. van de hoofdstad Kinshasa naar Lubumbaski, een afstand van twee duizend kilometer. "De leden van het commando waren gerecruteerd uit het privéleger van Mobutu", ver telt de oppositieleider. Het geregel de leger van Zaire heeft beschikt niet meer over munitie. "Mobutu vertrouwt de militairen niet. Uit angst voor een staatsgreep heeft hij het leger goeddeels ontwapend", zegt Tshisekedi. knalt". Als ontsteker diende een strijker die in het zakje werd ge stoken. "Het moet aan de kwali teit van de strijker hebben gele gen dat hij direct afging". De verboden knaller heeft een zwavelkop die je langs een luci ferdoos moet halen wil hij tot ont branding komen. Binnen luttele ogenblikken bereikt het branden de zwavel de lading binnenin. Deze ogenblikken werden A. niet gegund. De vuurwerkbom explo deerde direct in A.'s hand. "Op dat moment waren er zo'n veertig, vijftig man op straat. Maar toen die zagen dat mijn hand erbij hing, vloog iedereen weg. Ik kon er nog net twee, drie tackelen om mijn arm af te laten knijpen, want het bloed spoot eruit". Ook zijn andere hand werd geraakt, waar door deze krachteloos werd. Chirurg F. van Biezen had 'ach- terwacht' op oudejaarsavond. Toen A. werd binnengedragen werd hij direct opgeroepen. Van Biezen: "Op 31 december krijg je veel letsel aan handen binnen, vooral veel brandwonden. Maar zo iets dramatisch heb ik op deze avond nog nooit zien binnenko men. Hier was niets meer aan te redden. Alles was kapot geslagen. Het was een granaat die hij in zijn handen heeft gehad. Die hand is letterlijk uit elkaar gevlogen, he lemaal aan Harden gereten". Experimenteren met vuurwerk. Het heeft zijn keerzijde. Prothese Binnen een week of drie zal de wond zijn genezen. De artsen hebben de pezen van de zeven middenhandsbeentjes teruggezet op de polsbotjes opdat A. zijn stomp nog op een neer kan bewe gen en zo misschien nog een pro these kan bedienen. Maar volgens orthopedisch chirurg Louwerens moet A. zich "niet te veel voor stellen" van de mogelijkheden van een kunsthand. De chirurg: "Dat lijkt altijd heel wat in scien- ce-fictionfilms". A. hoopt dat op de plaats waar zijn duim heeft gezeten een grote teen kan worden aangezet, zodat hij min of meer de grijpfunctie van zijn hand terugkrijgt. A. was verpleger. "Maar dat kan ik nu wel vergeten. Ik ben nu zo afhankelijk als de pest. Dat ben ik De Zairese oppositieleider wil dat er een onafhankelijk onderzoek wordt gedaan naar het bloedbad van Lubumbaski. Volgende week heeft hij een gesprek op het ministe rie van buitenlandse zaken. "Ik hoop dat Nederland wil meedoen aan dat onderzoek. Nederland is lid van de Europese Gemeenschap die het Lomé-akkoord mede heeft on dertekend. Daarin belooft Zaire de mensenrechten te eerbiedigen. Dat gebeurt niet. De Europese Gemeen schap moet de contrle op de nale ving van dat akkoord uitvoeren". Obstakel De diplomatieke missie van Tshise kedi verloopt tamelijk succesvol. In de VS wordt hij met open armen ontvangen. Dat was drie jaar gele den, toen hij daar voor 't eerst was, wel anders. Hij vond toen nauwe lijks gehoor bij met name de Repu blikeinen. "Ik heb veel gesprekken gevoerd met leden van het Congres. Ook de conservatieve Republikei nen zien Mobutu nu als een obsta kel op de weg naar democratisering. Ze beschouwen hem als een man, die het land heeft leeggeroofd". Tshisekedi werd ook tot twee maal toe ontvangen op het State De partment door de staatssecretaris voor Afrikaanse zaken. "De Ameri kanen willen een machtsover dracht, maar die moet in vrede en zonder bloedvergieten plaatsvin den". Tshisekedi, sommigen noemen Tshisekedi: "Mobutu belijdt democratie allen met de mond". Inzet: Mobutu Sese Seko. hem de Mandela van Zaire, boekte ook een succesje in Canada. De Francofone top, een bijeenkomst van Franstalige landen die één keer in de twee jaar plaatsvindt, zal eind dit jaar in Zaire plaatsvinden. Cana da heeft na aandringen van de oppo sitieleider toegezegd de bijeen komst te boycotten, zolang Zaire geen democratie is. Ook heeft Tshisekedi morele, politieke en fi nanciële hulp van de EG. Vooral de kordate houding van België, het voormalige moederland, en Duits land wordt door hem geprezen. Na 25 jaar dictatuur lijkt Mobutu de macht op alle fronten te verlie zen. Hij kan niet meer rekenen op de steun van het Internationaal Mo netair Fonds (IMF), dat geen gelden meer beschikbaar stelt. De econo mie van het land dreigt in te storten. De UDPS, de partij van Tshisekedi, vaart daar wel bij. "De bevolking is de schrik kwijt geraakt. Er zijn steeds meer betogingen, ook door de economische chaos. De mensen beginnen honger te lijden en vragen openlijk om het vertrek van Mo butu". Verdeeldheid Maar de president probeert te red den wat er te redden valt. Het toela ten van andere politieke partijen is daar een voorbeeld van. Sinds 24 april zijn nieuwe partijen als padde stoelen uit de grond geschoten. "Mobutu is bang voor de oude par tijen. Hij financiert de nieuwe om verdeeldheid te zaaien en de macht te kunnen behouden. Maar tegelij kertijd is het de nieuwe partijen niet toegestaan te vergaderen. Wij heb ben dat op 24 november gepro beerd. De bijeenkomst is door het privéleger van Mobutu uit elkaar geslagen". Alle toezeggingen van Mobutu worden door Tshisekedi met een grote korrel zout genomen. Hij ge looft ook niet in de belofte van de president om op afzienbare termijn vrije verkiezingen te houden. "We hebben geen enkel vertrou wen in Mobutu. Hij beheerst nog steeds de radio en televisie. De op positie komt niet aan bod. We aan vaarden dan ook geen verkiezingen, die door Mobutu worden georgani seerd. Die zijn een farce. Bij de vori ge verkiezingen behaalde Mobutu 99,9 procent van de stemmen. Ieder een weet dat dat onmogelijk is". Tshisekedi wil een overgangsrege ring, bestaande uit partijen die ech te oppositie hebben gevoerd. „Die moeten verkiezingen voor een (foto's GPD en AP) nieuw parlement uitschrijven". Geweldloos De UDPS vecht al tien jaar tegen Mobutu. "Een geweldloze strijd", zegt Tshisekedi met nadruk. "We zijn een puur politieke partij: we hebben geen gewapende poot. Ge weldloosheid is ons uitgangspunt. Onze eerste opdracht is de bestrij ding van de dictatuur en de invoe ring van de democratie. Dat is een doelstelling die aansluit bij de ver langens van het volk. Het grootste deel van de bevolking staat achter ons. We zijn een symbool geworden van de strijd tegen de dictator. Hoe groot onze aanhang is, weet ik niet. Ik kan helaas geen preciese cijfers geven. De mensen kunnen niet openlijk lid van onze partij worden, omdat we niet in een vrij land wo- De vraag waar de UDPS politiek gezien geplaatst moet worden, kan Tshisekedi niet beantwoorden. "We willen de dictatuur verdrijven. Ik weet niet of dat in Europese termen links of rechts is. Ik kan alleen maar zeggen dat we altijd steun hebben gehad van de socialistische bewe ging in Europa. Of dat links of rechts is, moeten de sociologen en politicologen maar bepalen", vindt de oppositieleider.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 2