Moppentapper met valse trekjes 'Is t psychisch? Nee? Volgende week weer aan het werk' REPORTAGE! VLEES STANDPLAATS: De politieke aspiraties van Desi Bouterse S Novim Godom. Een gelukkig nieuwjaar. De Russen hebben heel wat reden om elkaar op oudejaarsavond eens diep in de ogen te kijken. En vooral in het Het begint al bij de Vinegret, de salade van bieten en augurken. De salade, broodnodig als neutralisering na de borrel-in-een- teug, mist het glijdende ingredient: olie of azijn. Met de Cholodets is het ook al droevig gesteld. Dit gerecht van vlees of vis, gecamoufleerd met gelei, heeft dezelfde functie als vinegret, en helaas dezelfde tekortkomingen. Het gemeentebestuur van Moskou heeft, kennelijk met het oog op de viering van oudjaar, besloten daar wat aan te doen. De 'vrije markten', waar de slimme jongens van het platteland hun groenten, vlees en fruit verkopen, zijn ineens niet vrij meer. Althans de prijzen. Een kilo vlees mag niet meer kosten dan 15 roebel. De 'vrije' prijs was de laatste weken opgelopen tot 60 roebel per kilogram echt mooi varkens- of rundvlees. Onbetaalbaar dus voor de gewone man met een doorsnee maandsalaris van pakweg 250 Moskou Hans Geleijnse roebel. De maatregel van het Moskouse stadsbestuur, een verzameling heren die hardnekkig het geloof in het vrije- marktmechanisme belijdt, heeft nog geen run op de vrije markten veroorzaakt. Evenmin draagt het bij aan veredeling van de cholodets. Wij, buitenlanders, kunnen op die markten nog rustig kopen zonder in de rij te hoeven staan. De enige reden: niemand houdt zich aan de richtlijn van burgemeester Popov en de zijnen. Toch zijn er, als koopkrachtige klant vermomde, controleurs op pad. Het eerste slachtoffer is al gevallen: de directeur van de Ryzjki-markt, notoir vanwege het daar verzamelde gangsterdom. Hij werd verantwoordelijk gesteld voor zijn rebellerende kooplieden, die het vlees gewoon tegen de zelf vastgestelde prijzen bleven verkopen. Nu kost het vlees dus 15 roebel per kilogram. Maar flanerend langs de stalletjes met varkens-, geite- en koeiekoppen en lijven ontdek je maar zelden een stuk kwaliteitsvlees. Voor vijftien roebel heb je een stuk bot met vet eraan en een randje vlees. Zelfs in de soep smaakt dat nog niet. Wie meer en beter wil, moet onder de toonbank kijken en kopen. Tegen de 'gewone prijs', variërend van 40 tot 70 roebel. Geen wonder dat de consumenten thuisbleven. Die ZATERDAG 29 DECEMBER 1990 hadden dat al geraden toen de maatregel werd afgekondigd. Want echt vrij zijn die markten niet, Ons kent ons, er mag verschil in kwaliteit zijn, maar geen koopman of -vrouw die zijn waar verkoopt beneden de prijs van de buren. Geruchten willen dat dit soort concurrentie genadeloos wordt bestraft. Door de echte vrije jongens, met de borstharen en spierballen. Dat wordt dus afzien op oudejaarsavond. Maar gelukkig is er wodka. Ook al moet je daar dan uren voor in de rij staan en krijg je niet meer dan drie, vier halve literflessen mee. Wie geluisterd heeft naar het wekelijkse tv-praatje van Popov kan ook nog champagne krijgen. Russische. Tegen inlevering van een ruim aantal lege flessen. Want het defitsit (tekort) aan drank wordt, zo werd de kijkers voorgelicht, deels veroorzaakt door het defitsit aan Misschien dat het defitsit de Russen helpt de oudejaarsnacht door te komen. Gewoonlijk pleegt die avond in de familiekring te beginnen en de volgende morgen met een dronkemansontbijt te eindigen. Voor velen zal het dit jaar tv-kijken worden. Te beginnen om tien voor tien met een toespraak van Gorbatsjov. S Novim Godom. DEN HAAG Desire Delano Bou terse (45) is een self-made man. Hij klom op vanuit de onderste sociale lagen van de bevolking en zijn af komst en opvoeding spelen een be langrijke rol in zijn denken en ma nier van handelen, zeggen Surina- mers die hem kennen. De nu afgetreden bevelhebber van het Nationale Leger, de man achter de staatsgreep van kerst avond, is van half Indiaanse af komst en werd opgevoed in een in ternaat van de paters in Bonifatice in Suriname. Bouterse volgde de handelsschool in Paramaribo en koos voor het leger, waar hij sport- instructeur werd. Hij was gelegerd in Steenwijk in Nederland. Daarnaast woonde hij in Rotterdam en de Haarlemmer meer. Hij handelde in seksboekjes en stereo-apparatuur. "Sport was voor de staatsgreep van 1980 eigen lijk zijn hele leven. Dat was het eni ge waar hij mee bezig was. En watje steeds weer merkte was dat hij niet tegen zijn verlies kon", zegt een Su rinamer die hem van nabij heeft meegemaakt. Mr. drs. André Haakmat be schrijft Bouterse als 'een kind van de onderkant van de maatschappij'. "Desi Bouterse is opgeklommen uit de sloppenwijken. Hij is een veel authentieker Surinamer dan de ve len die hem nu bestrijden. Hij kent de rangen en standen van de Suri naamse maatschappij als geen an der". Koloniale tijd Haakmat is nu advocaat in Amster dam, maar was aan het begin van de jaren tachtig, na de eerste staats greep en de decembermoorden, mi nister van justitie in Paramaribo. "Bouterse heeft een groot wantrou wen jegens de gevestigde elitaire groeperingen, die voortkomen uit de koloniale tijd en de verworven heden van die tijd proberen vast te houden. Wat Bouterse altijd heeft gewild, is het optillen van de onder kant van de samenleving. Dat we ten en zien mensen vaak niet". Dat bleek in 1980 bij de poging van Bouterse om voqr de onderoffi cieren een vakbond op te richten. De legerleiding moest daar niets van hebben en zette Bouterse c.s. uit de Memre Boekoekazerne. De toenmalige sergeant pikte dat niet en keerde met zijn manschappen te rug naar het kamp. De legerleiding vluchtte, de rege ring deed hetzelfde en plotseling lag de macht van het land in handen van Bouterse. Het hoofd van de Ne derlandse Militaire Missie in Para maribo, de later in opspraak geraak te kolonel Hans Valk, herinnert zich dat Desi Bouterse zich aanvankelijk geen raad wist. "Een ingreep" werd het eufemistisch genoemd, toen Desi Bouterse op 25 februari 1980 zijn eerste staatsgreep in Suriname pleegde. Het was een greep naar de macht van een groepje sergeants-majoor, dat vooral in Nederland niet erg serieus werd genomen en aanvankelijk alleen maar op de lachspieren werkte. Ten onrechte bleek de afgelopen tien jaar. Op kerstavond pleegde Bouterse zijn tweede staatsgreep. In september 1983 zei Bouterse al: "Als het moet grijpt het leger weer in". En in 1989: "Een coup zonder mij? Er moet heel wat water door de Suriname-rivier stromen voordat zoiets gebeurt". Een portret van een man die al tien jaar een onmiskenbare machtsfactor in Suriname is en, zeggen sommigen, dat ook het komende decennium zal zijn. "In die begintijd was hij niet op macht belust. Dat is pas later geko men en vermoedelijk gestimuleerd door zijn omgeving. Ze zeggen wei- eens dat macht corrumpeert, maar vaak moet dat ook om je te kunnen handhaven. In het begin had Bou terse niemand om zich heen. Later kreeg hij te maken met extreem linkse lieden, maar daarvan heeft hij zich ontdaan. Hij is in de loop der jaren in zijn rol gegroeid, feller en politieker geworden. Hij heeft ook leren onderscheiden. Hij is een krachtige persoonlijkheid", meent Valk. Voorbeeld De vader van Bouterse speelde een belangrijke rol in de Nationale Par tij Suriname (NSP) van Henc Arron. Haakmat stelt dat Desi Bouterse wat dat betreft graag in de voetspo ren van zijn vader wil treden. "Hij wil het politiek leiderschap. Dat is zijn enige doel, of je daar het etiket president op plakt, doet er niet zo toe". De tweede staatsgreep van Bou terse is daardoor ingegeven. De be velhebber zag zijn macht afbrokke len, omdat president Shankar niet meer klakkeloos deed wat Bouterse wenste. Valk: "Die staatsgreep kon niet uitblijven. Je zag het vorige week al aankomen, toen Bouterse op bezoek ging bij zijn vriend, de Ghanese leider Jerry Rawlings". Rawlings is altijd het grote voor beeld van Bouterse geweest. Die greep in Ghana de macht, gaf 'm uit handen en nam 'm weer terug. Men sen die Bouterse kennen, zeggen dat hij alleen maar naar Ghana is ge weest om advies te vragen. De vraag is of Bouterse wel zo'n groot leider is als hij zelf denkt. Valk denkt dat de man niet moet worden onderschat: "Hij is een vent waar je je op verkijkt. Zijn macht rust niet alleen op de loop van een machinepistool. Dat kan namelijk niemand volhouden". Mevrouw Denise de Hart zei en kele maanden terug in een inter view dat Bouterse geleerd heeft. "Ik had hem zeven jaar niet meer ge zien. Tegenwoordig kan hij analyse ren en ziet hij haarfijn waar de pro blemen liggen". Volgens Valk is de tweede staats greep van Bouterse niet alleen ge pleegd uit machtswellust of - het te genovergestelde - uit liefde 'voor zijn vaderland. "Het is van alles een beetje. Er was veel kritiek op de pre sident en de regering. Als bevelheb ber bevindt Bouterse zich in een si tuatie, waardoor van hem wordt verwacht dat hij ingrijpt. Hij doet dat dan ook, hij vindt dat hij daar niet onderuit kan". Links, rechts Bouterse heeft zelf eens gezegd, na dat hem een politiek zwalkende koers was verweten, dat hij geen po liticus is maar een militair en "een militair marcheert links, rechts, links rechts". Haakmat kan zich in dat beeld vinden: "Bouterse is op bijna alle punten een onberekenbaar figuur. Een van de weinige dingen waaruit je zijn gedrag en handelen kan verklaren is wat wordt genoemd het Surina- nisme. Met de staatsgreep van 1980 wilde hij een periode van het Nieu we Leiderschap ingaan. Er moest na het koloniale tijdperk een nieuw zelfbewustzijn ontstaan, waarin res pect voor de Surinamer een grote rol speelt. De waardigheid van de samenleving speelt bij hem een hele grote rol. Als de gevestigde macht, de elite, geen respect voor hem en dus voor de onderkant van de maat schappij kan opbrengen, dan wordt Bouterse. "In bijna alle opzichten Bouterse vals. Met Bouterse is geen enkel gesprek mogelijk als dat je uitgangspunt niet is. De mensen in Suriname en de Nederlandse rege ring moeten dat beseffen". Haakmat schetst een tweede mo tief in het optreden van Bouterse: "Hij wordt ook vals als je hem zijn macht wilt ontfutselen. Desi kan zeer besluiteloos zijn, de mensen om hem heen worden daar soms erg moe van. Laksheid zit een beetje in zijn Indiaanse natuur, maar Bouter se heeft een zesde, zevende en acht ste zintuig voor onraad. Dan is hij zijn tegenstanders altijd mijlen voor en kan hij zeer snel handelen. Als je met deze twee factoren in het karak ter van hem rekening houdt, is er geen gezelliger Surinamer mogelijk die heel joviaal is en waar je prima een borrel mee kan drinken. Dan Bouterse de beste moppentapper van Suriname". Decembermoorden De wijze waarop Bouterse zich de afgelopen jaren in Suriname festeerde, lijkt naadloos aan te slui ten bij de manier waarop hij door mensen als de voormalige minister van justitie Haakmat wordt be schreven. Sinds de staatsgreep 1980 karakteriseert de Surinaamse geschiedenis zich door geweld. Steeds was of leek Bouterse daarbij betrokken. Het doel heiligde de middelen. Harde bewijzen ove directe betrokkenheid bij moorden en martelingen kwamen of nooit op tafel, Bouterse werd in elk geval nooit aangepakt door de burgerre gering die na de verkiezingen v 1987 werd geïnstalleerd. "Als die decembermoorden niet waren geweest, had Bouterse nu beter voor gestaan", denkt kolo nel b.d. Valk. "Of hij daar ook daad werkelijk bij geweest is, zullen we wel nooit te weten komen. Maar hij was in ieder geval verantwoorde lijk. Hij zal 's nachts wel vaak in zyn kussen bijten als hij daar aan terug denkt. Bouterse is zeker geen dom me, ongeletterde ruweling". Dat bleek onder meer bij de vast stelling van de grondwet van Suri name, waarin Bouterse heel nauw gezet de rol van de militairen liet vastleggen. De macht van het leger ligt besloten in artikel 177, w het Nationale Leger van Suriname 'de oiilitaire voorhoede van het volk van Suriname is' wordt genoemd. Volgens hetzelfde artikel werkt het leger mee aan de nationale opbouw en de bevrijding van Suriname. Voor sommigen reden om te zeg gen dat de staatsgreep van Desi Bouterse en Ivan Graanoogst for meel geen staatsgreep is. De heren opereren binnen de mogelijkheden die de wet hen biedt. Denise de Hart oordeelde zo bij haar vertrek vanaf Schiphol voor een eventuele nieu we bemiddelingspoging en Haak mat roept hetzelfde beeld op. "De grondwet had nooit zo geformu leerd mogen worden. Dat heb ik al tijd gezegd". Vrijbrief Hij veroordeelt dan ook niet de staatsgreep van deze week maar de genen, die artikel 177 hebben gefor muleerd. Het voormalige Tweede- Kamerlid voor de PvdA, Henk Knol, waarschuwde in 1987 al dat de nieuwe grondwet, waar het Suri naamse volk zich in een referendum achter schaarde, "het leger min of meer een vrijbrief geeft om te doen en te laten wat het wil". En dat leger doet precies wat Desi Bouterse wil. Haakmat: "Het leger staat als één man achter hem. Alle elementen die hem niet welgevallig zijn, heeft hij verwijderd". DEN HAAG - Het is me zelf overkomen, dus voor de waarheid van het volgende vertelsel sta ik in. Een paar jaar geleden vertilde ik me bij een poging de boekenkast te ver schuiven zonder de planken leeg te ruimen. Dat gaat niet, dat weet een kind. Maar soms is een mens ge woon te lui om al die boeken eerst op de grond te zetten, de kast te de monteren en vervolgens elders op te bouwen en in te ruimen. Dat is zo omslachtig. Ik bekocht het met een snerpen de pijn in m'n rug, die me een week het lopen bijna onmogelijk zou ma ken. Geen probleem, gewoon ziek melden en de controlerend genees heer afwachten. Op de derde stramme dag kwam het bezoek van de afgezant van het GAK. Ik opende de deur, hij vroeg wat er mankeerde, en ik antwoord de waarheidsgetrouw: "Het is me in de rug geschoten". De man keek me vanaf de galerij van de flat ongelo vig aan: "U ziet er anders wel goed uit". Ik omschreef de klacht en pijn aan m'n rug en legde uit dat ik de dagen noodgedwongen zittend of liggend- doorbracht. 'Is 't psy chisch?' informeerde hij onver schillig. "Nee. fysiek", was mijn antwoord. "Jaja, Ok. Volgende week maar weer aan het werk, hè?". Hij draaide zich om, maakte een vlugge aantekening in een op schrijfboek en verdween. Aan het einde van die maand ontving ik het gebruikelijk salaris op de giro-reke ning. Vanzelfsprekend, daar beta len we toch voor? Ongeloof Als zelfs de controleurs niet meer in hun werk geloven, wie dan wel? Niemand, zo lijkt het, want er hangt een waas van collectief ongeloof en ongenoegen over het stelsel van so ciale zekerheid. De meeste Neder landers hebben een haat-liefde ver houding tot het stelsel, zo bleek on langs uit een opinie-onderzoek. Het vangnet van regelingen dat steun biedt bij werkloosheid, ziek te, arbeidsongeschiktheid, ouder dom of in algemene bijstand voor onverzekerde sociale risico's, roept gemengde gevoelens op. We beta len ons blauw aan dat stelsel, vin den dat er in de praktijk veel mis gaat, maar geloven nog steeds in de goede doelstellingen van het stelsel en zijn huiverig voor al te grote her vormingen. De gedachte van georganiseerde 'solidariteit', die aan het hele bouw sel ten grondslag ligt, kan nog altijd rekenen op brede sympathie, ook onder werkgevers. 'Bescherming van de zwakkeren' is een doelstel ling die grif onderschreven wordt. Evenzeer algemeen verbreid is keis van oneigenlijk gebruik, en dat tewet is zo toegankelijk, dat je je overigens volgens het onderzoek de het bestaan van allerlei regelingen geen twee keer bedenkt bij een fik mening dat er op grote schaal spra- het gebruik ervan uitlokt. De Ziek- se hoofdpijn. En wat voor de ziekte wet geldt, gaat blijkens het rapport ook op voor de wao, ww en andere regelingen. Arbeidsongeschikten Politiek Den Haag maakt zich al enige tijd op voor een discussie over met name het ziekteverzuim en de hoge arbeidsongeschiktheid. Nu de werkloosheid na tijden van econo mische voorspoed blijft dalen, valt des te meer op dat er al jaren sprake is van een gestage groei van het aan tal werknemers dat zich voor korte re of langere tijd ziek meldt. In het verlengde daarvan neemt ook de groep arbeidsongeschikten schrikbarende vormen aan. Er zijn inmiddels 780.000 arbeidsonge schikten in ons land, en dat aantal zal oplopen tot boven het miljoen. Dat is een kostbare bedoening, en volgens gangbare Haagse redene ring een typisch Nederlands ver schijnsel. Nergens in de ons omrin gende landen zou de situatie zo slecht zijn, al is het niet eenvoudig dat precies na te gaan. Typerend voor de onbegrijpelijke ingewikkeldheid van het stelsel is niet alleen dat 94 procent van de mensen zegt er geen touw meer aan vast te kunnen knopen. Minstens zo tekenend is dat de deskundigen zelf met de handen in het haar zitten als hen om simpele gegevens wordt ge vraagd. "Er zijn, ook tot mijn verbazing, geen internationale vergelijkingen van ziekteverzuim", meldt een woordvoerder van de Sociale Ver zekeringsraad na uren zoeken licht verbijsterd. "We hebben alle com puters er op nagekeken en er is niet eens een echt alomvattend Neder lands cijfer. Het beste wat ik voor U heb is de berekening dat het ziekte verzuim tussen 1985 en 1989 is opge lopen van 7.5 procent naar 8.2 pro cent". Het Nederlands Instituut voor Arbeidsomstandigheden (NIA) duikt na enig zoeken een recent proefschrift van medewerker Prins op, waarin geprobeerd is de interna tionale gegevens met elkaar te ver gelijken. Daaruit blijkt dat, als men met de verschillen in regelingen re kening probeert te houden, het langdurig ziekteverzuim in Neder land wel degelijk anderhalf a twee keer zo hoog als in België en de BRD. Atv-dag Op hoog niveau is de afgelopen maanden tussen werkgevers, vak bonden en kabinet gepraat over nieuwe maatregelen. Het gaat om zichtig toe, want de Ziektewet geldt als een heikel politiek onderwerp sinds in 1982 het kabinet van CDA en PvdA (+D66) er over viel. Er wordt gepraat over premiever- schillen, beloningen of straf voor bedrijfstakken die hun ziektever zuim al of niet beteugelen. CDA- fractievoorzitter Brinkman deed onlangs een duit in het zakje door te pleiten voor een ruil tussen atv-da- gen en ziektedagen. Wie een dagje ziek is, kan daarvoor een atv-dag op nemen; wie nooit ziek is wordt be loond met extra vrije tijd. Wie even over de grens kijkt, komt tot heel andere gedachten. Het onderzoek van NIA-medewer- ker Prins toont hoe de verschillen tussen Nederland en België of Duitsland verklaard kunnen wor den. De buurlanden zijn veel strik ter in het toelaten van mensen tot de wao, in tegenstelling tot Nederland, waar iemand die een jaar ziek is vrij wel automatisch in de wao komt. In ons land gaat het opvallend vaak om werknemers met psychi sche klachten. Nederlanders zijn gemiddeld gezonder dan de buur landen: we gaan minder naar de dokter, leven langer en gebruiken minder medicijnen. In België heeft men een dokters-attest nodig om in de ziektewet terecht te komen, in Nederland kan men langer 'uitzie ken'. Controle Premie-differentiatie, bonus/ma lus-regelingen, het is de vraag of het allemaal helpt. Onder de bevolking leeft, blijkens het opinie-onderzoek, een sterke voorkeur voor simpeler maatregelen. Het niet meer volledig uitbetalen van loon of het ruilen van atv-dagen zijn plannen die maar weinig steun krijgen. Een veel strengere controle op mensen die zich ziek melden is volgens 82 pro cent van de bevolking en volgens 80 procent van de werknemers, gebo den. Wie echt ziek is heeft gewoon recht op een uitkering; wie niet ziek is moet gewoon niet zeuren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2