'Moord op Lennon politieke opdracht' npipar Strawbprrv Fiplri Een speurtocht naar de achtergronden van de aanslac ZATERDAG 15 DECEMBER 1990 PAGINA 35 I ICAdS ULi C4VV Wvl I y 1 IvlU Als verslaggever voor de 'Daily Mail' volgde de Engelse jurist Fenton Bresier van de eerste tot de laatste minuut het proces te gen Mark Chapman, de moordenaar van John Lennon. De affai re liet Bresier niet meer los. Hij wijdde zich aan een onderzoek. Zijn conclusie: Chapman doodde Lennon vanuit psychische dwang die een onbekende achter de schermen op hem uitoe fende. door John Oomkes John Lennon was 21 jaar oud toen hij de eerste Beatles-single opnam. Inde jaren die volgden, ontwikkelde zich een ongebreideld talent dat, al of niet in samenhang met Paul McCartney, uiteindelijk een muzikale er fenis naliet waarmee de wereld nog decennia vooruit kan. Een indruk van de eerste studio-jaren, tot het moment waarop Lennon zich willens en wetens losweekt van de groep. door Willem Schrama John Lennon, vlak voor zijn dood, met zijn vrouw Yoko Ono. Op 22 november 1963 wordt John F. Ken nedy neergeschoten door Lee Harvey Oswald in Dallas. Miljoenen rouwen. Op 8 december 1980 knalt Mark David Chapman John Lennon neer voor het Dakota-gebouw. Zelfs de hardste New- yorkers maken de volgende dag géén cynische grappen over de gespreksgroe pen die worden gevormd voor diegenen die geen raad weten met hun verdriet. Slechts bij uitzondering staan sommi ge feiten en data in ons collectieve ge heugen gegrift. Serajewo 1914, D-day, de Beurskrach van 1929, de dag dat de eer ste atoombom valt op Hiroshima, het eerste schot van de Russische Revolutie, de landing op de maan, het vallen van 'De Muur'. Het is alsof in onze beleving een historische gebeurtenis terug te brengen is tot één ondeelbaar moment. Toen en toen is de wereld veranderd, zeg gen we eigenlijk tegen elkaar. Wel niet hélemaal, maar toch voldoende om te kunnen zeggen dat de wereld in ieder ge val niet meer hetzelfde zou zijn na Het Moment. De popmuziek moest verder zonder het geweten dat John Lennon was, zon der een inspirator met een fabelachtige verbeeldingskracht. Handtekening Acht december 1980. Vlakbij het Central Park in New York vraagt een jongeman John Lennon om een handtekening; het gebeurt zo vaak dat het bijna absurd is dat het moment is gefotografeerd. Zes uur later keert Lennon in gezelschap van Yoko Ono terug naar huis, de opname dag in de geluidstudio zit er op. Het echt paar klautert uit een limousine en loopt naar de entree van hun appartementen gebouw. Lennon, die de opnamebanden draagt die ze die dag hebben gemaakt, loopt wat achterop. "Mr. Lennon", roept iemand. John draait zich om en kijkt niet naar een ball point maar naar de loop van een 'Under cover 38 Special'. In de handen van de jongeman die eerder op die dag Lennons handtekening kreeg, blaft het wapen vijf keer. Vier kogels slaan in de rug en de linkerschouderpartij. De projectielen zijn zó bewerkt dat ze het lichaam niet verlaten en in het lijf van Lennon explo deren. Lennon zet nog een paar stappen en wordt dan opgevangen door Yokó Ono, die gaat gillen en de portier van het Dakota-gebouw alarmeert. Mark Chap man, de moordenaar, gooit zijn wapen weg, trekt zijn jas uit, vouwt die op en gaat tegenover het huis op de stoep zit ten. Hij slaat een roman open, The Cat cher in the Rye, en leest. De portier van het Dakota-gebouw rent op hem af. "Weetje watje hebt gedaan?", vraagt hij. Chapman kijkt onaangedaan. "Ik heb zo juist John Lennon neergeschoten", zegt hij. Verdichting Niet alleen rond de moord op John F.Kennedy, maar ook rond die op zijn broer Robert, alsmede rond de moord op Martin Luther King, is in de kwart eeuw die sindsdien verstreek een heel com plex van waarheid en verdichting ont staan. Talloos zijn de aanwijzingen dat de Amerikaanse rechtspraak en het justi tiële vooronderzoek in deze drie zaken feiten ,over het hoofd hebben gezien. In veel gevallen is aantoonbaar dat daar mee op zijn zachtst gezegd slordig is om gesprongen. De materie blijft ons bezig houden omdat de moord op de Kenne dy's en King alle trekken had van een 'as sassination', het woord dat in de Engelse taal wordt gebruikt om een politieke moord te onderscheiden van een 'gewo ne' moord. In een uitstekend geschreven en deze week in het Nederlands verschenen boek, De Moord op John Lennon, ont vouwt de Engelse jurist Fenton Bresier de theorie dat ook Lennon niet zomaar het slachtoffer werd van een geweldmis drijf. Bresier, die het proces-Chapman tot aan diens veroordeling op 22 juli 1981 zou verslaan voor de Engelse krant Daily Mail, maakt in zijn werk in ieder geval aannemelijk dat Chapman geen over- christelijke, psychopatische killer was. Honderden fans van John Lennon hadden zich vorige week zaterdag verzameld hij de plek waar hun idool tien jaar geleden werd doodge schoten. Eresaluut aan een bewogen popmusicus. (foto afp). Verslaggever Bresier vertelt in 'De Moord op John Lennon' hoe verbaasd hij was dat tijdens het proces geen enkele getuige in de rechtbank verscheen. Geen politie-agent, detective of psychiater stond de aanklager terzijde, de verdedi ging ondervroeg niemand. Chapman werd veroordeeld op zijn eigen ver wrongen schuldbekentenis en een ver slag van gesprekken met een reclasse- ringsambtenaar. Chapman kreeg 'le venslang', en typische formulering in de Amerikaanse strafwet 'minimaal 20 jaar'. Het betekent, dat hij 'bij goed ge drag' over tien jaar vrij komt uit de be ruchte Attica-strafinrichting op Riker's Island. De affaire zou Bresier niet meer losla ten. De rechtsgang, de professionele wij ze waarop Chapman de moord had uitge voerd, de dwangmatige manier waarop de dader zich vereenzelvigde met de hoofdpersoon Holden Caulfield uit Sa- lingers roman The Catcher in the Rye; er moest meer achter zitten. Na jaren van minutieus onderzoek maakt Bresier dui delijk dat Chapman gestuurd zou kun nen zijn. Het verslag is niet compleet en toont eigenlijk alle kenmerken die je bij een ar cheologische opgraving aantreft. Spo ren, flarden van bewijs, dossierstukken uit de archieven van CIA en FBI, getui- The Beatles speelden nog volop in Ham burg toen hun manager Brian Epstein, eigenaar van een platenzaak in Londen, de ene platenmaatschappij na de andere afliep om het viertal onder contract te krijgen. Columbia, His Master's Voice, Decca - de artist repertory-chefs had den allemaal al nee gezegd tegen dat zooitje ongeregeld met die keverkop- pies. Maar op dinsdag 8 mei 1962 was het plotseling raak. Na lang praten wist Epstein bij EMI een auditie los te peute ren. Om precies te zijn op woensdag 6 ju ni, van zes tot acht uur 's avonds. Loca tie: Abbey Road nummer 3, een uit 1931 daterend studiogebouw waar al menig muzikale loopbaan was begonnen dan wel in de kiem gesmoord. Het was nou niet meteen wat The Beat les (toen nog met drummer Pete Best, die in augustus van dat jaar zou worden, ver vangen door Ringo Starr) zich ervan had den voorgesteld. Balanstechnicus Nor- man'Smith had zelden met zo'n armzali ge geluidsinstallatie moeten werken; vooral Pauls basversterker was hem een gruwel. The Beatles speelden achtereenvol gens 'Besame mucho', 'Love me do', 'P.S. I love you' en 'Ask me why'. Met trillende vingers weliswaar, maar toch ook met de vereiste brutaliteit die lefgo- zertjes op die leeftijd eigen is. Producer George Martin was er in het geheel niet van onder de indruk, maar murmelde ten slotte zoiets als 'We hebben niets te ver liezen'. Waarmee het eerste single-con tract een feit was. Grote dag' Negentig dagen later, op 4 september, volgde de 'Grote Dag'. Thé Beatles vlo gen voor hun eerste plaatopname van Li verpool naar Londen, namen daar hun intrek in een hotel en spoedden zich ver volgens naar Abbey Road 3. Nu of nooit. Pas na vijftien takes werd het ritme van 'Love me do' door George Martin goed genoeg voor een single bevonden. Hetzelfde stuk werd overigens een week later wéér opgenomen, met achter het slagwerk drummer Andy White, een in gehuurde studiomuzikant die in de ogen van Martin beter functioneerde dan Rin go Starr. De laatste mocht slechts de tamboerijn beroeren. Dit werd uiteinde- genverklaringen. Het is allemaal onvol doende óm als waterdicht bewijs te die- nen> maar genoeg om Bresiers theorie in ieder geval verdedigbaar te vinden. En die luidt: Chapman doodde Lennon in opdracht, psychisch daartoe gedwongen door een onbekende figuur achter de schermen. Sinatra Frank Sinatra, destijds nog democraat, had in 1962 een verzoekje gedaan aan John F. Kennedy, de man die hij had ge steund tijdens de verkiezingscampagne van twee jaar eerder. Sinatra was uitver koren voor een hoofdrol in de verfilming van The Manchurian Candidate (De kandidaat uit Mantsjoerije), een thriller die Richard Condon in 1959 had geschre ven. In het boek wordt uit de doeken ge daan hoe een Amerikaanse oorlogsge vangene in Korea door dé communisten wordt gehersenspoeld en zó geprogram meerd, dat hij een door de communisten bestuurde moordenaar wordt die de Amerikaanse president moet ombren gen. Kennedy belt de filmmaatschappij op en legt uit dat hij niets tegen de ver filming heeft. Een jaar later neemt Sinatra de film uit de roulatie omdat de dood van Kennedy hem zeer zwaar schokt. Pas in 1988 komt de film opnieuw uit. In De Moord op lijk - Beatle-experts weten het - de EP- versie. Daarna is het allemaal snel gegaan. Vier maanden later, januari 1963, scoor den The Beatles met 'Please please me' hun eerste nummer 1-hit, en een maand later werd in minder dan tien uur tijd hun eerste gelijknamige lp opgenomen. Door de zeer koude winter van 1963 was John Lennon die dag flink grieperig, in elk geval snipverkouden, en hield zich op de been met gorgeldrank, hoestdra- gees en een slof Peter Stuyvesant. Het viertal wilde dolgraag het insek- tenhuis van het London Zoo als achter grond voor de hoesfoto, maar dat vond de EMI-leiding in die dagen nog te grijs. John Lennon maakt Bresier aanneme lijk dat romanschrijver Condon zijn in formatie betrok uit CIA-kringen. In op merkelijk dëtailHjke hoofdstukjes over Mind Control wordt uit de doeken ge daan hoe vaak de Amerikaanse geheime diensten proeven hebben gedaan met verregaande vormen van hypnose, al of niet in samenhang met het toedienen van drugs. Stap voor stap volgt Bresier het leven van Chapman en schetst hij het labiele karakter van een orthodoxe christen die jarenlang lid is van de YMCA (Young Men's Christian Association), na onthul lingen van CIA-agent Philip Agee in de jaren zeventig bekend als front-organisa tie van de CIA. Vooral de beschrijving van Chapmans dagen in New York hij zwerft al vanaf 27 oktober 1980 rond het Dakota-gebouw en het ontbreken van een verklaring voor een verblijf in Chi cago tussen 2 en 5 december, vormen sleutelfragmenten uit het speurwerk van Bresier. Het boek lees je in een adem uit. Het is geschreven met Brits gevoel voor under statement en zo nu en dan retoriek. De moord op Lennon is zinloos en wreed, maar ze wordt veel minder onzinnig als je de assassination ziet tegen het politie ke krachtenveld van die dagen. Vanaf zijn komst naar New York in 1970 wordt In plaats daarvan werden ze op de trap pen van het plechtstatige Manchester Square Building vereeuwigd. Het zou de laatste keer zijn dat The Beatles hun zin niet kregen, want van dat moment af was er geen houden meer aan. Onschuld In hun puberale onschuld en nog niet onderkende genialiteit creëerden John Lennon en Paul McCartney de ene klas sieker na de andere. Ogenschijnlijk moeiteloos. 'From me to you' kwam tot stand in het orkestbusje op weg naar Manchester (The Beatles als supporting act van Helen Shapiro!), 'She loves you' zag het licht in een hotelkamer op 26 juni 1963, enzovoort. Lennon dagelijks geschaduwd door de FBI en de CIA, bevreësd als de toenmali ge FBI-directeur Hoover is voor Len nons invloed op jong en radicaal Ameri ka. Nixon en zijn, na het Watergate- schandaal, gewipte staf lezen dagelijks over Lennon. John wordt na 1975 minder gevolgd door de geheim agenten, ge woon omdat hij kiest voor het huiselijke leven en bijna al zijn tijd besteedt aan de opvoeding van zijn zoon Sean. Cowboy Eind 1980 wint de republikein Ronald Reagan de presidentsverkiezingen van democraat Jimmy Carter. Jong Amerika loopt te hoop tegen de conservatieve cowboy in het Witte Huis en zoekt steun bij voormannen. Lennon, in oktober 1980 teruggekeerd in de muziekwereld en bruisend van vitaliteit, zegt toe zich in te zetten bij demonstraties. Reagan is er als de dood voor en ziet parallellen met de studentenonlusten die hij als gouver neur in zijn eigen staat Californië heeft gekend. Fenton Bresier suggereert een verband. De labiele Mark Chapman wordt geprogrammeerd en schiet Len non neer. Chapman is in zijn ogen moge lijk een 'Kandidaat uit Mantsoerije'. Ons collectieve geheugen is selectief. Op 30 maart 1981 schiet een andere, 'ver warde jongeman' (de formulering is van In augustus 1964, toen voor de lp Beat les For Sale (de vierde in 21 maanden!) het Everly Brothers-achtige 'Baby's In Black' werd opgenomen, waren de rollen in de studio omgedraaid. George Martin vanachter de mengtafel tot George Har rison: Je wilt het begin echt zo?" Het was in die dagen dat John Lennon, voor namelijk geïnspireerd door Bob Dylan, niet langer genoegen nam met louter in spiratieloze teksten van het kaliber 'I wanna hold your hand'. Tm a loser' was het eerste voorbeeld van een meer autobiografische aanpak. Later aarzelend gevolgd door 'You've got to hide your love away' en natuurlijk Help!, een evidente noodkreet in wat hij nadien misprijzend zijn 'fat period' zou noemen. Zijn compositie kwam overi gens als een geschenk uit de hemel, want de gelijknamige film zou aanvankelijk 'Eight arms to hold you' gaan heten, een titel die geen van de vier bij voorbaat had doen steigeren. Op het uit december 1965 daterende al bum Rubber Soul - een duurzaam en achteraf gezien noodzakelijk station tus sen de onberispelijke popmuziek van 'Help!' en het inhoudelijk veel sterkere 'Revolver' - ontwaakt de ware Lennon. Naast het aanstekelijke 'Norwegian wood' (over een slippertje met een Scan dinavische) creëert hij onder grote tijds druk zijn magnum opus 'In my life' (voor de liefhebbers: de barokke pianosolo is door George Martin op halve snelheid gespeeld en daarna op dubbele snelheid opgenomen; The Beatles barstten van dat soort ideeën). Tijdsdruk Diezelfde tijdsdruk was er indirect ook de oorzaak van dat de componist Lennon met het jaar 1966 in zicht voorgoed brak met z'n naïeve periode. Vanwege de haast - tot voordien was het traditie dat The Beatles naast hun drukke toersche- ma's en filmopnamen maar liefst vier singles en twee lp's per jaar uitbrachten - werd hij gedwongen te stelen. 'Run for your life', het sluitstuk van Rubber Soul, bevat tekstregels uit een onbekend El- vis-nummer (Baby, Let's Play House), en alleen al om die reden gruwde hij er later van. De opvolger van Rubber Soul, Revol ver (augustus 1966), was op zijn instigatie een duidelijke en geslaagde poging de koers van de popmuziek te verleggen. Muziek moest voor hem over-bestaande grenzen heen, wat overigens zeker niet los moet worden gezien van het almaar toenemende LSD-gebruik van het vier tal. Bij de start van de opnamen van Re volver was het al meteen raak: Lennon lanceerde 'Tomorrow never knows' (naar een veel gebezigde kreet van Ringo). Een apocalyptische compositie die voor die dagen elke beschrijving tartte en die ver geleken met het evolutie-proces van Rubber Soul geen dag, maar een week verder lag. Tekstregels ervan waren ont leend aan Dr. Timothy Leary's versie van het Tibetaanse 'Book of the dead'. Ver vormde gitaren imiteerden zeemeeuwen en roterende Lesley-speakers zorgden voor een bizar totaal-effect. John zelf, die wilde klinken als de Dalai Lama 'vanaf de hoogste bergtop', opperde zelfs het idee aan een touw midden in de studio te gaan hangen en al rondbungelend met een megafoon zijn tekst in te zingen. Dat touw ging niet door, de megafoon wel. Voor 'I'm only sleeping' werd even eens de studio overhoop gehaald. Minu tieus 'achterwaarts' uitgeschreven gi taarpartijen, na opname weer achterste voren gespoeld, completeerden geheel in stijl een compositie die tot dan toe haar gelijke in type niet kende. Om nog maar te zwijgen over de curieuze maatvoering in 'She said, she said' (geschreven na een LSD-trip met acteur Peter Fonda). Als in november 1966 zijn meester werk 'Strawberry fields forever' wordt opgenomen, een uiterst moeizaam tot stand gekomen compositie, gebaseerd op een Leger des Heils-gebouw in de buurt waar hij als kind opgroeide, is 'A day in the life', de apotheose van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, al weer in de maak. Het ontbindingsproces in de Beatles gelederen is dan al in volle gang. Bron: 'The official story of the Abbey Road years'; Mark Lewisohn. het slachtoffer) Ronald Reagan neer. Da der John Hinkley, zo vertelde de inmid dels al lang en breed gepensioneerde voormalige Amerikaanse president deze week aan BBC-interviewer Clive James, werd beïnvloed door de film Taxi Driver waarbij actrice Jody Foster wordt ach tervolgd door een killer. Is de moordaan slag op Reagan ook een poging tot assas sination geweest? Waarom ontploft de speciaal voor hem geprepareerde kogel niet? Hoe is het te verklaren dat Hinkley eerst jacht maakte op Reagans voorgan ger Carter? Hoe gek moet een land zijn dat er na Hinkley nog een tweede ge stoorde figuur met pistool op zak in de nabijheid van Reagan wordt gearres teerd? Is het een gunstig klimaat voor psychopaten? Hoe is het mogelijk dat Reagan na zelf het doelwit geweest te zijn nog niets heeft willen weten van wet geving die het wapenbezit in de Verenig de Staten moeilijker zou hebben ge maakt? "Je manier van leven is een politieke stellingname", zei Lennon vaak. Of Bresier nu gelijk heeft of niet met zijn veronderstelling: Lennons dood is stellig een politieke aanklacht geweest. Bron: 'De moord op John Lennon; Fen ton Bresier.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 35