Schuld en boete in Urk Hitler liet een tijdbom achter Mysterieuze Aristide op Haïti favoriete presidentskandidaat I REPORTAGEi ZATERDAG 15 DECEMBER 1990' Vervuiling door oorlog groot probleem KARLSRUHE (ANP) - Wat de Tweede Wereldoorlog in Europa aan munitie en allerlei schadelijke chemische stoffen in de grond heeft achtergelaten, blijkt nu een zware last voor de volksgezondheid en het milieu te zijn. Veel is nog niet geïnventariseerd, maar de omvang en ernst van deze door Hitier achtergelaten bodemverontreiniging is groot. Op een internationale bodemconferentie van TNO. die deze week in Karlsruhe wordt gehouden, spraken verschillende overheidsvertegenwoordigers en wetenschappelijke onderzoekers over de bedreiging van deze erfenis van de oorlog voor de mens en het milieu. Volgens deskundigen is tijdens de afgelopen oorlog veel munitie, kruit, ontstekers, rookbommen en chemische strijdmiddelen in de grond terechtgekomen. Bij de produktie van allerlei explosieven is destijds zeer onzorgvuldig met gevaarlijke afvalstoffen omgesprongen. Deze werden eenvoudig in de natuur geloosd. Zo wordt op vroegere militaire vliegvelden veel vliegtuigbrandstof in de grond aangetroffen. Het onderzoek naar bodemverontreinigingen als gevolg van militaire activiteiten tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt extra bemoeilijkt, omdat destijds praktisch alles onder militaire geheimhouding viel. Een ander probleem is dat de Geallieerden na het einde van de oorlog vele Duitse militaire installaties, munitie- en wapenfabrieken en -terreinen in het door de nazi's bezette gebied met de grond gelijk maakten. Overheden en onderzoekers proberen nu door het bestuderen van archieven, gesprekken met getuigen en het nemen van luchtfoto's er achter te komen waar zich verdachte terreinen bevinden. Een aantal verontreinigde militaire gebieden is al in kaart gebracht, maar nog lang niet alles is opgespoord. Eén van de grootste Europese fabrieken van explosieven bevond zich destijds in Stadtallendorf. Naar schatting werd daar destijds 250 miljoen kilo springstof geproduceerd. Tijdens de produktie en later de afbraak van de fabriek door de Geallieerden werd het gebied sterk verontreinigd met chemische stoffen en schadelijke afvalprodukten. Bodemmonsters en analyses van het grondwater geven ernstige verontreinigingen Kerk spreekt zondige gemeenschap streng toe na visfraude Van onze correspondent Bert Pol Urk is danig aangeslagen door de visfraude. Ook al werden deze week alle betrokkenen in deze strafzaak voor de recht bank in Zwolle vrijgesproken, het vissersdorp heeft in de afgelopen maanden door de grote publiciteit over de frau dezaak een slecht imago gekregen. Heeft dit het dorp, waar bijna iedereen van 'de vis leeft', al niet onberoerd gelaten, nog harder komt de klap aar. die de kerk heeft uitgedeeld. De Christelijke Gereformeerde Maranathakerk van Urk, die 2400 le den telt, heeft de vissers namelijk op hun geweten aangesproken. Drie predikanten hebben een be roep gedaan op hun kerkleden om te breken met de 'zondige praktij ken' in de visserij. Daarbij 'verbleekt' de justitiële straf, want het kerkelijke 'vonnis' heeft een gelovige gemeenschap als Urk, waar bijna iedereen op zondag twee keer ter kerke gaat, als een pijl in het hart getroffen. Het zieleheil werd op de proef gesteld, en dat is niet niks. Nu hadden de predikanten al eer der in de zondagse prediking, in het pastoraat of tijdens het huisbezoek, de vissers gekapitteld over het feit dat ze door hun handelwijze de wet aan hun laars lapten. Maar het ge wenste effect bleef uit. Toen in de afgelopen twee maanden hoge boe tes werden opgelegd aan vissers voor overschrijding van het schol contingent en kopstukken uit de Urker viswereld terechtstonden voor het ontduiken van quoterings regelingen. vond de kerk dat zij in deze zaak haar stem moest laten ho ren. Avondmaal De zaak wordt vooral ook zo hoog opgenomen omdat bij de visfraude- zaak drie notabelen in de Urker sa menleving betrokken waren: de voormalige wethouder van visserij zaken en tevens locoburgemeester, de directeur van de visafslag en de voorzitter van de visserij belangen. Tegen het drietal werd een paar we ken geleden forse straffen geist door de Zwolse officier van justitie. Een van hen is lid van de Mara nathakerk. De kerk reageerde in eerste in stantie al op zondag 9 december met het afgelasten van het heilig avond maal. Een veelzeggend signaal. "Voor zover ik weet is het avond maal in deze gemeente nog nooit uitgesteld of afgelast. Ik heb in mijn hele loopbaan ook nog nooit meege maakt dat het avondmaal om dit soort redenen niet doorging", aldus ds. Paul den Butter, een van de drie predikanten van de Christelijke Ge reformeerde Kerk die nu in het ge weer is gekomen. "Toen wij vrijdagavond 30 no vember kerkeraadsvergadering hadden, stonden juist de kranten op die dag bol van de rechtszitting in Zwolle en de geweldige eisen in de visfraudezaak. Wij stonden voor het avondmaal. Toen werd de vraag ge steld door onze voorzitter of wij dit in deze situatie wel konden vieren. Vrij unaniem is toen gezegd dat wij als kerk met krassere maatregelen zouden moeten komen, ook al om dat deze zaak al lang speelde. Maar nu was het buiten alle proporties ge groeid, want er staan nu overheids- Van fraude door Urker vis sers is al jaren sprake, tot on genoegen van de kerk die niet langer toekijkt. "Als er dan re gels en wetten komen uit Den Haag waar je eigenlijk niet mee leven kunt, dan is de oplossing niet, zondigen maar". (foto GPD) Onschuldigen Ook in de andere kerken is heftig over de fraude gesproken. Er gin gen stemmen op die zeiden dat on schuldigen de dupe zouden zijn van maatregelen. Maar voor de Urker kerk stond vast dat het nu niet meer ging om een enkele visser die in de fout was gegaan, maar dat "Urk schuldig staat". Den Butter: "Wij hebben de pre tentie dat we een christelijke sa menleving zijn. En zo willen we ook bekend staan, maar dan mag de we reld ook wel verwachten dat we niet selectief bij de geboden tewerk gaan. We zullen in alle opzichten consequent moeten zijn. Dan zullen we ook moeten staan voor het gezag van de overheid en de eerbiediging daarvan". Met de zware beschuldigingen aan het adres van de visserij en de vishandel ("en dan ook nog eens tot op het hoogste niveau") was er een ernstige smet gekomen op het christelijke blazoen van Urk. Den Butter: "Het is niet alleen meer een kwestie van dat onze naam er aan gaat, maar ook die van de Heere, die wij belijden. En dat kan niet samen gaan met de viering van het avond maal". Spanningsveld Van wetsovertredingen door de Ur ker visserij is al sprake sinds 1974, het jaar waarin voor het eerst sprake was van van beperkingen. Bedrij ven op Urk kwamen door de quote ring in de problemen. "Toen is men eigenlijk gaan grijpen naar midde len die men zelf uitgedacht had", zo klinkt het zacht verwijtend. Den Butter toont wel begrip voor de vis sers: "Bij een door de overheid aan gewezen quantum moesten zij kot ters afstoten en personeel naar huis sturen. Dan zit je met een span ningsveld van een regelgeving van de overheid die niet uitvoerbaar is. Voor het komende jaar ziet het er voor de kabeljauwvissers heel er barmelijk uit". Vorig jaar hebben de kerkverte- genwoordigers al indringende ge sprekken gevoerd met een aantal ei genaars van schepen "die de eerste verantwoordelijken zijn voor wat er op de kotters gebeurt". Een enke ling wijzigde toen zijn zondige ge drag, in het besef dat op zulke zaken geen zegen kon rusten. Anderen za gen dat ook wel, maar hun bedrijf ging voor alles. Voor de predikan ten stond vast dat de bekering voor heel Urk moest gelden. Het kwaad mocht niet voortwoekeren. Den Butter legt het nog eens uit: "Je belijdt je geloof in Gods voorzie nigheid, je wil je aan Hem toever trouwen, maar dan zal dat ook in de praktijk moeten blijken, in de ge wone dingen van het dagelijks le ven. Als er dan regels en wetten ko men uit Den Haag waar je eigenlijk niet mee leven kunt, dan is de oplos sing niet, zondigen maar. Dan zijn er andere wegen die ons open staan. Met die problemen, waar je dan zelf niets aan veranderen kunt, kun je naar de Heere gaan. De bijbel zegt, het weinige van de rechtvaardige is beter dan de overvloed van de god deloze. De buitenwereld verwacht ook dat je daar naar leeft". Gebeden De Urker predikanten zijn van me ning dat de vissers de weg van de democratie moeten blijven bewan delen en bij de volksvertegenwoor digers in Den Haag moeten blijven aankloppen. "Ze moeten zeggen, luister niet alleen naar de biologen maar ook naar de mensen die met de rug tegen de muur staan", aldus Den Butter, die zijn preek afgelo pen zondag op het allerlaatste mo ment moest wijzigen. "Ik stond zelf anders dan normaal op de preek stoel, want ik moest de mensen een andere boodschap brengen. Het was een dag van verootmoediging in plaats van de viering van het avondmaal". In de Urker kerk werd ook gebe den voor de mensen die deze week voor de Zwolse rechtbank moesten verschijnen. Den Butter: "Deze mensen hebben het belang van Urk gezocht, het veiligstellen van de be drijfstak, maar ze zijn in de midde len die ze daarbij gebruikt hebben over de schreef gegaan. Nu zie je dat men op een hellend vlak terecht is gekomen en dat gaat van kwaad tot erger. En dan krijg je praktijken die zich in de duisternis afspelen. Ik denk dat wij moeten leren, om de consequenties van het evangelie naar het terrein van het dagelijks le ven, te zien. En om dan een concrete zonde te noemen, wat hier in Urk is gebeurd is, is heel concreet". EN AL P/6 VOtoÉl&TIK WELPEN ÖNJ M^Trr pe Winter Een extra probleem vormt het gebied van de voormalige DDR, waar de aandacht voor bodemverontreiniging als gevolg van de politieke ontwikkelingen na na 1945 nihil was. Na de hereniging van de beide Duitslanden zijn tot nu foe al 600 verdachte militaire terreinen opgespoord. Daarnaast telt het voormalige Oost-Duitsland nog 100 militaire objecten van het Russische leger, dat ten dele nog steeds in dit gebied is gelegerd, waar ernstige bodemverontreiniging is aangetroffen. Sanering van een groot aantal verdachte, voormalige militaire terreinen is volgens deskundigen des te meer dringend, omdat daarop woningen zijn gebouwd of recreatieterreinen zijn aangelegd. MEXICO-STAD/PORT-AU- PRINCE Haïti hoopt op een won der bij de presidentsverkiezingen, morgen. De ogenschijnlijke apathie onder de Haïtianen voor bijna alles wat ook maar naar politiek ruikt, is de afgelopen weken omgeslagen in een wervelwind van enthousiasme. Met duizenden tegelijk zijn vooral de allerarmsten hossend en opge wonden schreeuwend naar politie ke bijeenkomsten gekomen. Het 'wonder' heet Jean-Bertrand Aristi de. Volgens de meeste peilingen krijgt hij meer dan vijftig procent van de stemmen. Aristide is een 37-jarige pater die vanwege zijn 'revolutionaire' denk beelden eind 1988 uit de Orde der Salesianen werd gezet. Hij stelde zich pas op het allerlaatste moment kandidaat. Daarvoor had hij zich fel tegen de gang naar de stembus ver zet: een paar maanden geleden nog voorspelde hij dat dat alleen maar nog meer dood en verderf zouden brengen. Aristide was altijd gehuld in een waas van mystiek. Beginjaren tach tig was hij de eerste pastoor die op voodoo-trommels liet slaan tijdens de mis. Als eerste ook mobiliseerde hij vanaf de preekstoel zijn gelovi gen tegen de Duvalier-tirannie. En nadat 'Baby Doc' in februari 1986 eenmaal was vertrokken, waar schuwde Aristide dat nog lang niet de invloed van de beruchte politie ke politie, de 'Tontons Macoutes', was uitgeroeid. De verkiezingen staan onder voogdij van de Verenigde Naties en de Organisatie van Amerikaanse Staten. Meer dan 400 waarnemers moeten er morgen voor zorgen dat alles eerlijk verloopt. De VN stuur den ook 65 militaire experts om een bloedbad als in 1987 te voorkomen, toen de stembusslag in de verkie zingen die het volk generaal Henri Namphy afdwong, 43 doden tot ge volg had. Maar genoeg kiezers die toch met knikkende knieën naar de stembus gaan. Eind vorige week was er opnieuw een aanslag tegen Aristide, de twee de sinds het begin van zijn campag ne en de zevende sinds zijn nog met zo lange leven. Vanuit een auto werd een handgranaat geworpen 1 naar een karavaan van zijn volgelin gen. Er werden zeven doden geteld en tientallen gewonden. Sinds dat moment zit in de hoofd stad Port-au-Prince de schrik er weer goed in. De afgelopen dagen is die spanning nog verder opgevoerd door de gespierde en vooral ook be dreigende taal van Roger Lafon- tant, de leider van de Duvaliergezin- den. "Aristide is een gevaar", waar schuwde Lafontant, die tot zijn gro- te ergernis zelf niet aan de verkie zingen mag meedoen. "We zullen al les doen om dit gevaar te voorko men. Nooit zal mijn land door een communist worden geregeerd". Met knikkende knieën dus, maar gestemd wordt er. Want het volk heeft nu eindelijk de eigen kandi daat waarop men zolang heeft ge- wacht. Maar ook beseft bijna ieder een dat Lafontant en zijn 'Tontons Macoutes' voor Aristide een grotere bedreiging vormen dan Mare Bazin, oud-functionaris van de Wereld bank en oogappeltje van Washing ton. Een op een muur gekalkte leus ondersteunt de kandidatuur van Jean-Bertrand Aristide, de eerste eigen kandi daat van het Haïtiaanse volk. (f0to afp) Apartheid David Oupa Tsonga werd drie weken geleden in het centrum van Johannesburg tijdens een demonstratie tegen de apartheid doodgeschoten door de politie. Dat is, ook in het Zuid-Afrika van Nelson Mandela en president Frederik de Klerk, nog steeds geen uitzonderlijke gebeurtenis. Tsonga was, voor zover bekend, geen spectaculaire persoonlijkheid. Geen held, geen schurk, een mens, zou je kunnen zeggen, als talloze anderen. Toch is hij de geschiedenis in gegaan. David Oupa Tsonga is namelijk de eerste zwarte die werd begraven op een tot voor kort exclusief blanke dodenakker, de Wesparkbeg raaf plaats in Johannesburg. Davids laatste, postume daad van protest was mogelijk dankzij het verdwijnen uit het wetboek van een van de meest infame apartheidswetten, de Wet op de gescheiden voorzieningen. Op grond van deze wet kon een blanke caféhouder zwarte gasten de deur wijzen, mocht een zwarte geen duik in een blank zwembad nemen en kon een zwarte zijn laatste rustplaats niet op een blank kerkhof kiezen. Deze wet, waarin de zogenaamde kleine apartheid lag verankerd, is op 15 oktober geofferd op het altaar van het 'nieuwe Zuid-Afrika'. Davids begrafenis had plaats op 2 december. Ruim 400 mensen begeleidden hem naar Wespark. Er werden vlaggen van het ANC en de communistische partij meegevoerd, terwijl meer dan 200 politiemannen langs de route een oogje in het zeil hielden. Een stoet zwarte prominenten, onder wie ANC-leider Nelson Mandela, kwam David de laatste eer bewijzen. Mandela hield tijdens de rouwdienst een geharnaste toespraak, waarin hij de politie aansprakelijk stelde voor het 'afslachten, martelen en vermoorden' van zwarten. Davids teraardebestelling was, geheel overeenkomstig de traditie van het zwarte verzet, een demonstratie tegen de apartheid geworden. Als een zwarte protesteert of, al is het in een doodskist, een domein betreedt dat als exclusief blank wordt beschouwd, blijft de reactie nooit lang uit. Al snel vielen geluiden te beluisteren dat Wespark door Davids aanwezigheid was ontheiligdEen zwarte dode zij aan zij met blanke doden, dat kon de Schepper nooit bedoeld hebben. Naast het graf van David staat de zerk van de familie Van derMerwe. Een diep bedroefde mevrouw Van der Merwe vertelde het Afrikaner dagblad Beeld dat zij "zeer ongelukkig was met feitdat mijn man Gerhard nu naast een zwarte moet liggen". "Ze hebben toch hun eigen begraafplaatsen? Waarom moeten ze dan zo nodig bij ons begraven worden? Ik wil niet op een zwart kerkhof liggen. Dat moeten ze toch kunnen aanvoelen? Gerhard zou hier zeer ontevreden over zijn geweest". Zij had, zei ze, spijt als haren op haar hoofd dat ze het graf had gekocht. "Ik had hier naast Gerhard willen liggen, mijn naam is al in de steen gebeiteld, maar ik denk nu dat het beter is dat ik hier niet begraven word..." Er waren optimisten die hadden gehoopt dat de begrafenis van David niet alleen een trieste gebeurtenis zou zijn. Het was een uitgelezen kans, vonden ze, om de apartheid ten grave te dragen, Zij weten nu, dat de apartheid ook tot in de dood scheidt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2