'De stem is als wijn: beter naarmate ze ouder wordt' PODIUMBLIK Geluid van de grote stad Jubilerend TIG op dreef PAGINA 20 DINSDAG II DECEMBER 1990 Lange dagreis "Er bestaat in de toneelliteratuur geen stuk dat zo openhartig en meedogenloos is", schreef de Brit se criticus Kenneth Tynan over 'Lange dagreis naar de nacht' van Eugene O'Neill. "En het is niet het talent van de toneelschrij ver dat ons zo boeit. Het is de nood, het vitale en gedreven kla gen van de mens". Na het indrukwekkende weer zien met zijn 'Strange Interlude' door De Voorziening samen met de Blauwe Maandag Compagnie in het vorig seizoen, komt toneel groep De Appel nu met 'Lange dagreis naar de nacht', een 'klas sieker' van O'Neill, morgenavond naar de Leidse Schouwburg. Het stuk behandelt een lange dag uit het leven van het gezin Tyrone, waarin de schrijver een autobio grafisch beeld geeft van het gezin waaruit hij voortkwam. Tegelijkertijd liefdevol en mee dogenloos ontleedt de auteur de valse en oprechte motieven en drijfveren van de vier op elkaar geworpen gezinsleden: vader en zoon James, beiden acteur en alco holist, de aan morfine verslaafde moeder Mary en - alter ego van O'Neill zelf - zoon Edmund, dich ter en zeeman. Onder een laagje familiale betrokkenheid wordt compromisloos het eigen belang nagejaagd. Leonard Frank regisseerde en Ger Thijs maakte de vertaling. Een Odyssee Poppenspel door Ella Snoep bete kent een combinatie van toneel, objecten en poppen op een niet al ledaagse manier. Donderdag avond brengt ze met 'Een Odys see' haar eerste voorstelling voor volwassenen (LAK-theater. Lei den). In de versie van Ella Snoep is Odysseus een opschepper en op portunist, avonturier en levensge nieter. Maar Odysseus is ook een man op zoek naar wie hij is. Joke Bruijs 'Gepeperd' is de titel van het nieuwe programma van Joke Bruijs, ontstaan vanuit de wens om de bezoekers te laten lachen, te ontroeren en om ze te laten genie ten van de muzikale kracht van Bruijs en haar begeleiders. Een verhaallijn is er niet. Vragen als "Is Willie Mandela een takkenwijf of niet?" en "Smeult het vuurtje dat een wereldbrand kan veroor zaken al?" komen aan de orde, zonder overigens te worden be antwoord. Want Joke Bruijs sig naleert en stelt vragen. Vrijdag 14 december in De Rank, Noordwijk. Bed-kwartet De christelijke Toneelvereniging De Timdelerclub brengt vrijdag avond 'Bedkwartet' van Alan Ayckbourn in de Leidse Schouw burg. Aan de hand van de gebeur tenissen op een zaterdagavond laat Ayckbourn op zijn eigen cy- nisch-komische wijze de relatie tussen vier echtparen zien. In eerste instantie lijken de ver schillen groot, maar nadere be schouwing leert dat in alle huwe lijken wel het een en ander ont breekt. Dialoog De Wassenaarse toneelcombinatie Dialoog brengt vrijdagavond 'Het verjaardagsfeest' van Harold Pinter in première. Zater dagavond en zondagmiddag is deze voorstelling eveneens te zien in cultureel centrum Warenar, Kerkstraat 75, Wassenaar. Hendrik IV Het tweede koningsdrama in de bijzondere Shakespeare-serie, Henry IV, is zaterdag 15 en maandag 17 december in de Leid se Schouwburg te zien. De stukken van Shakespeare leveren niet al leen commentaar op machtheb bers en het mechanisme van de macht in de Middeleeuwen, maar hebben ook betrekking op de hui dige tijd. Aan het einde van Richard II, het eerste deel van deze trilogie, als Richard 11 sterft, zweert de pasgekroonde koning Henry IV een kruistocht te zullen maken naar het Heilige Land om het bloed van Richards moord van zijn handen te wassen. Maar de kruistocht moet steeds worden uit gesteld, omdat vroegere mede standers een opstand tegen zijn bewind organiseren en bovendien baart zijn zoon Hal hem grote zor Ramses Shaffy gen. Kroonprins Hal verschijnt nooit in het paleis, maar brengt zijn tijd door in bordelen en met een bandietenbende. De koning is bovendien diep gekwetst dat Hal een vervangende vader heeft ge vonden in de oude dronkenlap Sir John Falstaff. Ton Lutz is Henry IV, Pierre Bokma prins Hal en Cees Linne- bank is Falstaff. Diner met André Vier jaar geleden speelden Hugo Koolschijn en Ramses Shaffy 'Mijn diner met André' in de re gie van Herman Naber. Nu ont moeten zij elkaar onder dezelfde titel opnieuw, maar onder regie van Gerardjan Rijnders. André reist de wereld rond, vriend Wally is al gelukkig als hij 's morgens geen kakkerlak in zijn koude kof fie vindt. Vrijdag 14 en zaterdag 15 december, LAK-theater, Lei den. Berini's Annie (contrabas) en Harry (uke- lele). alias de Berini's, spelen 'Het naadje van de kous', waarin het tweetal het publiek meeneemt in het leven van alledag. Daarbij ha len zij soms flink naar elkaar uit. Medea Mede a. de tragedie over de Griekse koningsdochter, wordt vrijdagavond door Theater van het Oosten in het Parktheater, Al phen gebracht. Een interview met Gerda Havertong die de titelrol verolkt, stond gisteren in deze krant. Oeps Oeps is een rode ijsbeer die op de Noordpool woont. Hij wordt al tijd gepest om zijn kleur en gaat op zoek naar een heks die om- kleurhoning heeft. Solotoneel voor kinderen door Peter Kleijn. Zaterdagmiddag in het Alpheuse parktheater. Djazzex .Djazzex heeft de jazzdans uit de sfeer van entertainment en show weten te halen. Dat werd het vori ge seizoen al duidelijk in het pro gramma Jazz on Scale. Nu komt het gezelschap met Jazz Exchan ge, waarin een reprise is opgeno men van het succesvolle ballet 'Darimana' van Van der Hoff op speciaal gecomponeerde muziek van Albert Veenendaal. Verder zijn 'Breakfast in Birma' van Neel Verdoorn (danseres bij Re flex). 'Besieque' van Patrick Delc- roix (Nederlands Danstheater) en 'Un sac de noeuds' te zien. Dins dag 18 december, Leidse Schouw burg. Raymond van het Groenewoud in LVC De Belgische popzanger Raymond van het Groenewoud treedt 15 december op in het Leids Vrijetijds Centrum. Het concert is onderdeel van de promotietour voor zijn nieuwe CD 'Meisjes, het beste van R. van het G.'. Op de zilverkleurige schijf staan één nieuw nummer en zeventien oude, waaronder de hits 'Vlaanderen Boven', 'Je veux de l'amour' en 'Cha Cha Cha'. AMSTERDAM De muzikant is, zoals het een popster betaamt, voor het interview rijkelijk te laat. Het praatje voor de microfoon van het AVRO-programma 'Een broodje met...' liep wat uit. Daarna moest hij vliegensvlug- met de auto van Hil versum naar Amsterdam rijden, om vervolgens vier uur lang de schrij vende pers te woord te staan. Het le ven van een beroemde muzikant is niet altijd pais en vree. "Ik voel mij niet echt een pop ster", zegt Raymond in een hotel aan het Leidseplein in Amsterdam, terwijl de suikerpot door zijn ze nuwachtige gefriemel bijna van de tafel valt. "Soms overvalt mij nog wel dat gevoel, als ik bijvoorbeeld handtekeningen moet uitdelen. Dan kan ik het wel even benauwd krijgen. Vroeger raakte ik van al die belangstelling snel in de war. Nu kan ik er redelijk goed mee om- Met vroeger bedoelt hij de perio de 1980-1981. In Vlaanderen was hij toen doorgebroken met het rock nummer 'Meisjes' en in Nederland werd hij bij het grote puliek bekend met zijn optreden tijdens het Pink popfestival in Geleen. Vooral 'Je veux de 1' amour' sloeg gigantisch aan. Toen in 1981 de hit 'Cha Cha Cha' volgde, werd alle belangstel ling Van het Groenewoud teveel. Hij stapte van het poppodium af; wat het einde betekende van zijn begeleidingsband 'De Centimeters'. Drie jaar lang stak hij zijn artistieke talenten in andere zaken. Zo maak te hij muziek voor films, waaronder 'Brussels by night' van Marc Did- den, en speelde de hoofdrol op het Jeroen Bal en Ellen Vergunst: eerste prijs muziekconcours ROTTERDAM Jeroen Bal uit Zouterwoude en Ellen Vergunst uit Alphen aan de Rijn zijn als eersten geëindigd op het vijfde nationale concours van de Stichting Jong Mu ziektalent Nederland in Rotterdam. De SJMN mikt op deelnemers van twaalf tot eenentwintig jaar. Dit jaar waren er 60 deelnemers, verdeeld over drie leeftijdscategorieën. Ellen Vergunst, uit de oudste categorie, won de eerste prijs met haar fluit spel, Jeroen Bal uit de middencate gorie wist de jury te overtuigen met zijn pianospel. witte doek in 'Na de liefde' van Jaak Boon. Daarnaast schreef hij num mers voor onder anderen Urbanus van Anus en gitarist Harry Sacksio- 'Na Cha Cha Cha had ik het ge voel geleefd te worden', zegt de mu zikant over die periode. "Ik moest even adem halen en wat anders gaan doen. Mijn liefde voor het live optreden is echter nooit verdwe nen. Toen ik dan ook in 1984 van de platenmaatschappij een interessan te aanbieding kreeg, ben ik weer gaan touren. Overigens wil ik niet in de rol van het onbegrepen genie vervallen, niet met mijn rug naar het publiek staan. Ik probeer mij zo veel als mogelijk aan te passen. Vandaar dat ik ook altijd tijd vrij maak voor de pers". Hooliganisme De afgelopen jaren heeft de Belg, met overigens Nederlandse ouders, weer regelmatig met zijn rockband De Vlaamse Mustafa's in den lande opgetreden. Zijn laatste plaat (In tiem) dateert uit 1988. Nu is dan 'Meisjes, het beste vart Raymond van het Groenewoud' uitgebracht. Op de CD staat één nieuw nummer (Liefde voor de muziek). Voor de rest bestaat het uit oud werk, waar onder twee liedjes die alleen op sin gel verkrijgbaar waren. "Na overleg met mijn plaaten- maatsschappij EMI hebben wij be sloten om voor de CD een paar nummers opnieuw te spelen en op te nemen. Zo klinkt 'Meisjes' een stuk ruiger. Ook ben ik erg tevreden met de nieuwe uitvoering van 'Ge lukkig zijn'. Ik kan mij in vergelij king met vroeger vocaal beter uit drukken. De stem is net als wijn, be ter naar mate de jaren vorderen. De wijze hoe de tekst gezongen wordt, zegt mij meer dan de tekst zelf. Bij al mijn helden, zoals de Beatles en Elvis Costello, ben ik gevallen voor de stem". De liedjes van Raymond gaan veelal over vrouwen. Belgie en de gewone zaken des levens. Een num mer als 'Zjoske, schone meid' is misschien wel typerend. Zjoske, is gebleven en ze hielp mij overeind. We hebben veel gevreeën en dat doen we nog altijd. Op de vraag of zijn teksten niet wat te kleinzielig zijn. antwoordt hij enigszins geïrriteerd. "Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand bij voorbeeld een derde-wereldpro bleem belangrijker vindt dan een ruzie met zijn vriendin. Maar mis schien maak ik nog wel eens een protestnummer tegen de opkomst van de rechts-extremistische partij het Vlaams Blok, wie weet". Optreden in het LVC in Leiden vindt Raymond 'zeer prettig'. "Op zich maakt het niet uit waar ik 'Corrie en de Brokken' in De Waag Raymond van het Groenewoud: "Op zich maakt het niet uit waar ik speel, plezant is het toch wel". <foto GPD) speel, plezant is het toch wel. Als geestelijk hooliganisme. Bierdrin- het drankgebruik maar niet over- ken met een bandje op de achter- heerst. Soms heb ik het gevoel dat grond, terwijl het eigenlijk anders- het publiek zich schuldig maakt aan om moet zijn". Corrie en de Brokken met in het voorprogram ma het Hot House Leerorkest onder leiding van Rolf Delfos. Gehoord op 8 december bij Hot House in de Waag. LEIDEN - Naast de muziek die ge speeld werd, was het meest opval lende van de concerten in de Waag op afgelopen zaterdag de onver wachte grote publieke belangstel ling. Ondanks de ontegenzeggelijke kwaliteit die tijdens bijvoorbeeld de Gaudeamus-concerten geboden wordt, is het altijd maar afwachten of men de weg weet te vinden naar het gebouw waar nu in ieder geval de meeste hedendaagse muziek in Leiden te horen is. Het optreden van het Leerorkest met dezelfde naam als de organise- -nde stichting is een regelmatig te rugkerende gebeurtenis van onge veer 45 minuten. Een dergelijk op treden is een soort verslag van de vorderingen die cursusdeelnemers onder leiding van beroepsmusicus Rolf Delfos hebben gemaakt. De huidige editie van het Leerorkest bestaat voor het grootste deel uit saxofonisten, altijd al het best verte genwoordigde instrument in work shopachtige situaties. Het orkest speelde een goed uitgekozen pro gramma van eigen stukken en stan dards dat met veel inzet en enthou siasme werd gebracht. Coördinatieproblemen zijn wel haast vanzelfsprekend in dergelijke orkesten, maar ondanks de geringe voorbereidingstijd was Delfos erin geslaagd om de jazzamateurs rede lijk veel discipline bij te brengen. Het meest opvallend waren de solo prestaties van enkele saxofonisten op de akkoorden. Een aardigheidje was de deelname van Corrie en de Brokken-trompettist Angelo Ver- ploegen in Charles Greens 'Up in Giovanni's Room'. Verploegen maakt samen met Delfos deel uit van de groep de 'Houdini's', die dat zelfde stuk in hun repertoire heb ben. Het was leuk om mee te maken hoe één trompettist een groot or kest van een persoon of vijftien kan overstemmen. De hoofdmoot van de avond, het optreden van Corrie en de Brokken in nieuwe bezetting, was een nog aangenamere verrassing. De groep van gitariste/basgitariste Corrie van Binsbergen heeft in de afgelopen tijd ruimschoots bewezen tot de bij zondere formaties in Nederland te 'Maak plaats voor mevrouw', klucht van Ray Cooney en John Chapman door toneelvere niging Tot Ieders Genoegen'. Regie: Eefje LEIDEN - Dat TIG stevig zou gaan uitpakken, was natuurlijk te verwachten. Per slot van reke ning bestaat de vereniging op de kop af zestig jaar, en dat is geen kleinigheid. Maar het feest was niet alleen maar een aanleiding voor een feestelijk stuk, het blijkt tevens een belangrijke bron van inspiratie te zijn geweest voor de spelers. 'Maak plaats voor mevrouw' is een klucht van het niet onbeken de schrijversduo Ray Cooney en John Chapman. Het spelen daar van staat of valt met een uitge kiende timing, want het is nu een maal louter en alleen flauwekul waarvan de acteurs iets moeten maken. Juist in dat opzicht was het jubilerende TIG bijzonder goed op dreef. Het decor zag er smaakvol uit, de teksten zaten er goed in en de spelers reageerden ad rem op el kaar. Kortom, alle ingrediënten waren aanwezig om het publiek met een hele reeks komische on waarschijnlijkheden een feestelij ke avond «te bezorgen. De vijf hoofdrollen zijn in goede handen bij Hannie de Goede, Kees Poel man, Marianne van de Knaap, John Donders en Ton Barnhoorn. Zij spelen achtereenvolgens een min of meer keurig echtpaar, twee elkaar bedriegende echtelie den en een bemoeiallerige wonin ginrichter. Als de twee geheime rendez vous-afspraakjes dan ook nog eens onverwacht in levenden lij ve ten tonele verschijnen, stape len de misverstanden zich op. Het zijn de niet onbelangrijke bijrol len van Coby Karman en Wil van Leeuwen. Martine Brandt als het dienstmeisje en Coriy van Doorn als beroemd kinderboeken schrijfster maken het leven er ook niet eenvoudiger op. Tegen het einde wordt zo'n klucht meestal steeds gekker en gekker. TIG houdt de spanning er echter gelukkig goed in door dui delijk op tempo te blijven spelen. Het gezelschap heeft zich - zoals dat hoort - precies op de zestigste veijaardag van zijn beste kant la ten zien. Zoals in de openingstoe spraak al terecht werd gezegd: TIG gaat beslist nog niet met de WIJNAND ZEILSTRA De toneelvereniging 'Tot Ieders Genoegen', zestig jaar oud. behoren door het afwijkende klank concept en de ongeforceerde inte gratie van rockklanken in de geïm proviseerde muziek en jazz. Op de cd 'Alles beweegt', enkele maanden geleden uitgebracht, waren daar al tekenen van te bemerken, maar juist tijdens het concert werd duide lijk dat deze aantrekkelijke vorm een nieuwe impuls heeft gekregen doordat meer aandacht is besteed aan de samensmelting van op zich mooie klanken. Behalve nieuwe stukken kreeg het publiek een nieuw lid te horen, Henk Koekkoek op bastuba en altsax, die vroeger onder meer veel met Niko Langen- huijsens' 'Vaalbleek' speelde. Dat de tuba versterkt was in tegenstel ling tot de andere blaasinstrumen ten. gaf juist die extra diepe klank waarmee de liefhebber door het werk van bijvoorbeeld Bob Stewart en Howard Johnson is verwend. Van meet af aan, in een program ma van oude, bekende stukken in een nieuwe interpretatie, zoals 'Al les beweegt', 'Bins Lick' en 'Te paard te paard' en nieuwe composi ties, slaagde het sextet erin om de aandacht van het publiek onafge broken vast te houden. Het geluid van De Brokken is gegroeid van verfrissend en interessant naar sa menhangend en spannend doordat Van Binsbergen bewust heeft geko zen voor sterke contrasten tussen agressief, grote-stadsgeluid en eer lijke romantiek. Uitblinker Tobias Delius, zingend en growlend op zijn tenorsax en het degelijke trombo- nespel van Joost Buis vormden in de frontlinie een functionele tegen stelling met het extroverte en scher pe spel van Verploegen. Het meest opvallend was het afgemeten en economische slagwerk van Arend Niks die kennelijk de beperkingen van de funk evenzo goed onder de knie heeft als de mogelijkheden van swingsyncopen. Corrie van Binsbergen zelf heeft zich in haar solo- en begeleidings- werk ook weten te vinden in de be perking. De rolverschillen tussen vette basgitaar, metaalachtige elek trische gitaar en (over) versterkte akoestische gitaar hadden nauwe lijks duidelijker kunnen zijn in hun functionaliteit. De muziek van Cor rie en de Brokken zou in haar huidi ge vorm in New York net zo rele vant zijn. KEN VOS Russisch Staatskoor naar Nederland UTRECHT (GPD) - Het Groot Russisch Academisch Staatskoor Alexander Yurlov, een van belang rijkste beroepskoren uit de Sovjet- Unie, komt voor het eerst in zijn 71- jarig bestaan naar Nederland. Het ensemble telt tachtig zangers en zangeressen. De Nederlandse tour nee van het koor omvat 14 concer ten, in de periode 26 december tot 16 januari, en voert de langs kerken in de grote steden. Op het program ma staan uitvoeringen van de koor liturgie van Tsjaikovski in de oor spronkelijke 'kerkelijke' versie met soli door een bas en een tenor.Dit gedeelte van het programma wordt gedirigeerd door de Nederlandse dirigent, sinds kort vaste gast-diri- gent van het Staatskoor, Marcel Verhoeff.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 20