'Inhoud kleerkast is vaak bedroevend' 'Ik erger me aan die saaie nieuwbouw' Expositie eindexamenwerk Van drie tassen één maken Dressoir weer helemaal terug met opmerkelijk Timondi Bittertje MAANDAG 10 DECEMBER 1 Coupeuse richt kledingadviesbureau voor mannen op Wat er leeft onder jonge vormgevers en modeontwer pers is van 13 tot en met 23 december te zien in de Haag se 'Kunstpassage' (Fluwelenburgwal 18). Leerlingen van Koninklijke Academie r.n Beeldende Kunsten die de richting textiel- en modevormgeving kozen, tonen daar hun eindexamenwerk. Onder de afgestudeerden de Leidse Adelheid Lakenman, die de op de foto afgebeel de outfit ontwierp. Haar ontwerp gaf ze de titel 'Sur les traces des Mousquetaires' (In het spoor van de muske tiers) mee. Haar ontwerpen zijn bedoeld voor een jonge doelgroep. Voor haar jassen, broeken gebruikt ze vooral fluweel en leer, contrastrijk verwerkt, de blouses zijn vaak van zijdesatijn. De Alphense Lisa van Roode ontwierp voor het eindexa men een mannencollectie die ze 'Zoete Lieve Gerrit' noemde. Zij benadrukt in haar collectie, uitgevoerd in changeant zijde en katoenen stretch, heel gedurfd de mannelijke lichaamsvormen. Een collectie voor mannen en vrouwen met bewerkte nauwaansluitende broekvormen maakte de Waddinx- veense Diana den Boon. Haar inspiratiebron was skikle ding met een knipoog naar de Renaissance. De 'Kunstpassage' is van maandag tot en met zaterdag geopend van 12.00 - 17.00 uur. Het nieuwste op het gebied van tassen is de compositie tas. Deze van lichtgewicht ny lon gemaakte set bestaat uit drie delen: een rugzak, een re portertas en een weekend- of sporttas. Deze drie delen zijn met ritsen tot één groot geheel te maken, maar kunnen net zo gemakkelijk apart meegeno men worden. Handig bij het reizen met een groep, want in eerste in stantie kan men de tassen bij elkaar houden, zodat het zoekraakrisico tot een mini mum wordt beperkt. Opvallend aan de nieuwe collecties koffers en tassen is dat de vakjes voor adreslabels niet meer aan de buitenkant van een koffer worden ge maakt. Deze zitten tegen woordig aan de binnenkant. De theorie hiervoor werd op Schiphol ontwikkeld en ver volgens aangekaart bij koffer fabrikanten. Op de luchthaven heeft de ervaring namelijk geleerd dat mensen die met koffers in een rij voor de balie van een zonni ge vakantiebestemming staan, vaak worden gadege slagen door dieven. Niet al leen kan de dief op die manier uitvinden hoe lang iemand van huis is, maar ook meteen even checken waar hij moet zijn om het huis leeg te halen. De Utrechtse Carta Pannen heeft een gat in de markt gevonden met haar 'adviesbureau voor het aankleden van mannen' want de behoefte bij mannen aan goede kledingadviezen is groot. Met name mannen die van baan of functie veranderen, voelen zich onzeker over het soort kleding waarin ze zich het beste kunnen presenteren. Bij Carla Pannen kunnen ze terecht voor een op maat gesneden advies. door Margriet Hunfeld "Als een man mij om advies vraagt over zijn kleding, begin ik met een inspectie van zijn kleerkast. Vaak ziet de men gelmoes van bij elkaar geraap te stukken die ik daarin aan tref er bedroevend uit. Broe ken die te kort zijn, overhem den met puntkragen die echt niet meer kunnen, slobber truien uit het jaar nul en col berts die te lang of te wijd zijn: zo'n collectie is eerder regel dan uitzondering. Aan de hand van de nog redelijke kle ding stel ik vervolgens een ba sisgarderobe samen. Daarna gaan mijn klant en ik op pad om de rest van de garderobe uit te zoeken". In de winkel begint het ad viserende gedeelte van Car- la's werk. "Ik zoek kleding uit die bij het figuur, de teint en de stijl van de man passen. Een kleine man adviseer ik bijvoorbeeld een lang colbert en iemand met een bleke teint raad ik warme kleuren aan. Om duidelijk te maken waar om iets wel of niet bij iemand past laat ik mijn klant ook heel lelijke dingen aantrek ken, zodat hij het verschil leert zien. Bij mijn advies spe len ook praktische overwe gingen een rol: een man die veel in een auto zit zal ik geen lange, katoenen regenjas ad viseren, want als hij daarmee na drie uur rijden uit de wa gen stapt, komt hij absoluut verkreukeld binnen" "Onlangs kwam een politi coloog bij me voor een kle dingadvies. Hij was net afge studeerd en had een baan ge kregen-bij een bank. Zijn on zekerheid over welke kleding nou wel en welke niet in zijn nieuwe werkomgeving paste was zo groot, dat ik een be zoekje aan de bank heb ge bracht om een indruk van de sfeer te krijgen. Mijn cliënt was hogelijk verbaasd toen ik hem vertelde dat hij het echt niet in het driedelig grijs hoef de te zoeken, maar gewoon een colbert met overhemd en Forse stropdas hoort erbij EINDREDACTIE HENK HOUTMAN EN HENRIËTTE v.d. HOEVEN Het dressoir is weer helemaal terug, ook in de trendy interi eurs. Het dressoir Timondi is een van de opmerkelijkste in deze sector. Het is vervaar digd van het zeer duurzame MDF-plaatmateriaal, dat in een diepbruine, bijna zwarte tint is gespoten. De fronten zijn leverbaar in bloemmaho- nie, wortelnoten of alpi. Dit laatste is een Italiaanse houtsoort die eerst wordt ge bleekt en dan gekleurd. een pantalon van mooie kwa liteit kon dragen. Ook mensen die van baan veranderen komen hier voor advies. Zoals een psycholoog, die altijd voor het Riagg had gewerkt en nu een carriè reswitch maakte naar het be drijfsleven. Toen daar de op merking viel dat hij zijn Noor se trui misschien eens moest verwisselen voor een wat za kelijker outfit, is hij erg ze nuwachtig geworden. Ook met hem ben ik gaan winke len en vanaf dat moment heeft zijn nieuwe presentatie hem goed op weg geholpen". Volgens Carla Pannen is het niet zo vreemd dat mannen voor een kledingadvies niet naar hun moeder of vriendin gaan, maar zich tot een bui tenstaander wenden. "Moe ders adviseren hun zoon de kleding die hun eigen man al dertig jaar draagt. Zussen kennen de werkomgeving van hun broer meestal niet voldoende en vriendinnen of vrouwen zijn te zeer gewend aan de kleding die hun man of vriend altijd draagt". Carla Pannen is coupeuse, maar komt oorspronkelijk uit het onderwijs. "Bovendien heb ik veel bijbaantjes gehad in het bedrijfsleven; ik heb ge werkt als serveerster, secreta resse, telefoniste en receptio niste. Daardoor weet ik wat er gaande is in de zakenwereld". Het tarief voor een verant woord kledingadvies is 75,- per uur, voor een kledingkast- onderzoek vraagt Carla Pan nen tweehonderd gulden. Zuilkast Architect lanceert plannen voor piramidewijken Voor het opbergen van onder meer cd's, platen, boeken, flessen wijn en wat u verder nog bedenken kunt, ontwier pen de bekende designers Ma- zirac en Boonzaaijer deze slanke zuilkast op - bijna - ka merhoogte. Die hoogte is 225 cm, terwijl de zuil 37 cm zowel lang als breed is. Veel berg ruimte dus op een uiterst be perkt vloeroppervlak. Boven dien is het meubel op de voet draaibaar, zodat het ook in een hoek kan worden ge plaatst. Waarom deze zuil de naam 'Cake Walk' heeft meegekre gen, is niet duidelijk, maar on der die naam kunt u er in de winkel naar vragen. Lever baar zowel in wit, in zwart als een combinatie van zwart en wit. Het is wel een enigszins prijzig meubel: 2450. Meer informatie: Hennie de Tot zijn grote vreugde consta teert de verkoper van Utrecht se filiaal van de Engelse firma Tie Rack dat steeds meer Ne derlandse mannen er van af zien met een los boordje naar hun werkgever te gaan. Er is veel belangstelling voor de klassieke das maar ook voor de stropdas met forse patro nen en in felle kleuren. En die stropdas is een stukje breder dan de laatste tijd al het gevar was. Wie een breedte aan houdt van zo'n 9 centimeter zit voorlopig gebeiteld. Meest verkochte kleuren zijn lila en vooral terracotta. Niet zo verwonderlijk, want als je er momenteel bij wilt horen, schilder je één van je witte muren terracotta en staan thuis de kamerplanten weer in vertrouwde potjes van die kleur. Terracotta dus, met lila de meest verkochte tint bij de brede stropdassen met gro te patronen. Ook de bloem motieven zijn in. "Nee", zegt hij, "de bewoners krijgen geen opgesloten gevoel. Ze hebben hun terrasje of tuintje, ze hebben vrij uitzicht. Sterker nog, ze kennen er zelfs meer vrijheid dan elders, 't Blijft heel open, zo'n piramidewijk. Prima voor sociale activiteiten. Het wordt er veilig, gezellig en praktisch wonen. En dan betekent onze vorm van bouwen ook nog eens een enorme ruimtebesparing. Mooi toch?". door Ben Wouters Architect Aad Breed, uit de Heerhugowaard heeft samen met zijn partners Treffers en Wever een ambitieus stede bouwkundig ontwerp ge maakt. Een plan voor pirami dewijken, die het kunnen stel len met pakweg een zesde van de 'normale' hoeveelheid be nodigde grond. Zijn wonin gen worden vooral daardoor zo'n dertigduizend gulden goedkoper dan vergelijkbare huizen, sparen het milieu, ver hinderen vandalisme en cri minaliteit, bevorderen de con tacten tussen de bewoners on derling. Heerhugowaard stu deert inmiddels heel voor zichtig op de haalbaarheid van Breeds voorstellen. Een mogelijke locatie ligt volgens de gemeente bij het station. Ook het nabijgelegen Alk maar is nog altijd in beeld voor een piramidewijk. Honderden telkens weer andere woningen bijeen, trapsgewijs opeengestapeld. Het centrum van Breeds veer tig meter hoge piramidewijk blijkt een plein. In een ring daaromheen staan winkels, kantoren, bedrijfjes, zijn uit gaansmogelijkheden en open bare voorzieningen. Aan de achterzijde cirkelt een wegge tje. De woningen vormen de weer wat bredere en lagere kringen. Ze hebben elk een ei gen garage en een dakterras van zes meter diep en vier me ter breed. De huizen van de onderste laag zijn bedeeld met een tuin. Filosofie "Op de academie", vertelt Aad Breed, "ergerde ik me al tijd al aan die enorm saaie, uniforme woningbouw. Daar wilde ik iets aan doen, met een- bepaalde filosofie. Kijk, mensen zien geen dingen, ze zien alleen de verschillen. Pas als een huis uit een rijtje geno men wordt, krijgt 't een eigen identiteit. Dan is 't opeens iets. Uniforme woningbouw kun je dus alleen maar ophef fen door te werken met ver schillen. En dus probeer ik elk huis net even iets anders te maken". En enthousiast toont de architect een brochure met afbeeldingen van projecten in een aantal plaatsen in Noord- Holland. Woningen, allemaal variërend in vorm en kleur. Maar met mooie woningen alleen ben je er nog niet, nog lang niet. Verschil wordt im mers niet louter en alleen vi sueel onderkend, maar blijkt vooral ook een mentale kwes tie. "Je kunt", zegt Breed, "iets voor het oog heel leuk oplossen. Maar functioneel gebeurt er in een stadsdeel fei telijk niks als er verder weinig te doen is. Neem de oude wij ken. Daar zie je vele activitei ten, een mengelmoes van functies. Wonen, werken, ver keer, recreatie. In die saaie slaapsteden heb je dat niet meer. Daar zijn al die functies volkomen uit elkaar gehaald. Werken is er zorgvuldig ge scheiden van het wonen. In de piramidewijken is dat pro bleem in elk geval uit de we reld". Compact Afstanden worden in de plan nen van Aad Breed drastisch verkleind. Nu nog kan een ge meente als Heerhugowaard per hectare gemiddeld zo'n vijftien woningen met aanver wante voorzieningen kwijt. Het piramideconcept maakt het mogelijk in die situatie maar liefst honderd woningen neer te zetten. En heeft een stad van honderdduizend in woners al gauw een straal van acht kilometer, bij piramide- bouw bedraagt die afstand slechts 2,5 kilometer. De be woners hoeven er voor lokaal vervoer dan ook nauwelijks gebruik te maken van een auto. Exit parkeerproblemen, geluids- en stankoverlast. Een piramidewijk is com pact, combineert de voorde len van laagbouw met die van een flat. Zo legt Breed uit dat er volop plaats is voor parken en plantsoenen, tussen de ver schillende complexen in. "De helft van zo'n buurt", zegt hij. "zou dan groen zijn. Dat heb je toch nergens?" De bewo ners komen hun piramide binnen via een gesloten trap penhuis en liften naar het cen trale plein. Bezoekers melden zich met de intercom, net als bij een appartement, en de Heerhugowaardse architect ziet elk complex verrijkt met twee huismeesters. Wat de pi ramidebewoners volgens hem een warm gevoel van veilig heid geeft. "Met een dergelijke centra le indeling van de wijk", stelt hij, "ga je de stilte, dat geïso leerde tegen. Mensen komen elkaar steeds vanzelf tegen op het plein en dat bevordert na tuurlijk de sociale activitei ten. Anderzijds voelen ze zich in huis juist lekker rustig. Er komt weinig verkeer, en door de hoogteverschillen is er veelal een mooi uitzicht vanaf de balkons. Bovendien, alles is al in zo'n afzonderlijke wijk aanwezig. Een tocht naar zo iets als het grote winkelcen trum van de gemeente is dan ook veel minder snel noodza kelijk". Milieu Een piramidewijk kan wel licht zonder aansluiting op het aardgasnet. De Novem, de Nederlandse organisatie voor energie en milieu, bekijkt mo menteel de concrete moge lijkheden daartoe. Reguliere stadsdelen kennen meestal per woning een afzonderlijk warmtesysteem. In Breeds pi- ramidebouw kan echter alle in de zomer opgedane energie gemakkelijk worden opgesla gen in de bodem, via collecto ren en zonnecellen. Die ener gie laat zich dan in de winter weer aanwenden. "Aquifer heeft dat", zegt Breed. "Het gaat er alleen om of al die energie inderdaad voldoende is, of je op die ma nier helemaal rond kan ko men. Dat zou mooi zijn. Ik had er niet eens op gerekend. Gas is dan in elk geval niet meer nodig, maar misschien kun nen de wijken het zelfs ook stellen zonder elektriciteit van buitenaf. Daar wordt nu druk op gecijferd. We hebben er goede hoop op dat 't lukt. Ja, dat zou pas mooi zijn". BUREAUTAFEL - Drimini, een ontwerp van Gerard van den Bergm kan als tafel en als bureau worden gebruikt. De tafel is uitgerust met vier'la den, waarin paperassen tot A4-formaat kunnen worden opgeborgen. Het meubel is er met een blad van wortel-no ten of bloemmahonie. De po ten zijn van gedraaide en sa- tijnmat gepolijste aluminium. Aad Breed probeert elk huis net even iets anders te maken. Eerste. "Wat heeft die meneer een groot pak aan in bed..." zei het meisje waarmee ik televi sie zat te kijken, en in mijn hoofd verschoof iets. Door haar ogen zag ik ineens hoe ouderwets de hoofdrolspeler eruit zag in zijn royale pyja- En ik besefte dat zij naar die kleding keek als ik naar een afbeelding van een man in een slaaprok met een bekwaste slaapmuts op 't hoofd. Iets uit een ver, een beetje komiek verleden. Naar een uitgestorven ge woonte, want haar vader gaat zonder iets aan naar bed. net als veel van de jongelui van tegenwoordig denk ik en ik bedacht me hoe snel en ongemerkt zulk soort dingen veranderen. Maar in die film had de hoofdrolspeler nog zo'n ruime pyjama aan, was bedekt van nek tot enkels. Ik vroeg me al kijkend af wanneer dat eigen lijk veranderd was. Welke regiseur als eerste de moed had gehad daarin verandering te brengen en een acteur te laten filmen die slechts 3ed in slipje het bed uitspringt. Wat tamelijk radicaal moet zijn ge weest. Net zo radicaal was ook de eerste man die zich in een dameskapsalon liet permanenten. Die als eerste daar ging zitten, onder de verbaasde en geamuseerde blikken van vrouwelijke klanten, terwijl nog maar net de tijd voorbij was dat als een echtgenoot zijn versgekapte vrouw kwam afhalen, hij in het voorste deel van de salon moest wachten. Zich niet verder moest wagen, terwijl je nu amper verbaasd opkijkt als je naast je een meneer zit die met een netje over 't hoofd geduldig zit te wachten tot de permanentrollers uit zijn haar worden verwijderd. Of schoon, een beetje wennen vind ik het nog steeds, zo'n veranderd beeld en ik vraag me vaak af wie toch de eerste durfal was die daar ging zitten, Koelbloedig plaats nam tussen al die kijkende vrouwen. En Wie ging als eerste in de tropen zonder helm naar buiten, wie dorst dat aan, wie was de eerste moedige? Je ziet ze nooit meer, die tropen helmen, niet in de film en niet in 't echt, terwijl het toch eeuwenlang een onmisbaar attribuut was. Zonder die helm zou je onherroepelijk een zonnesteek krijgen. Dat stond vast. Tot iemand dat betwijfelde en als eerste zonder het hoofddeksel naar buiten ging. Waarna anderen volgden en het tegendeel bewezen was. Maar de grootste waaghals moet wel die priester geweest zijn, die er gens in aztekenland eeuwen geleden besloot als eerst op een avond geen mensenoffer te brengen. Offers die al sinds onheuglijke tijden gebracht werden omdat anders de zon de volgende ochtend niet meer zou opgaan. Want dat was een vast gegeven, dat het een uit het ander volgde. Tot iemand er aan twijfelde, aan dat wrede gebruik, en er mee brak. Als eerste. En daarna waarschijnlijk in wurgende angst de vol gende morgen afwachtte, of het misschien toch waar zou zijn geweest, dat geloof. En hoe onmetelijk opgelucht moet hij zijn geweest toen de eerste stralen over de horizon verschenen. Allemaal waren dat men sen die als eerste iets, hoe klein ook, veranderden in het denkpatroon van anderen. Onbewust, want niemand kent ze meer. Weet nog wie ze waren. En dat allemaal naar aanleiding van een mijnheer in pyjama. INA DE RUYTER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11