'Muziek heeft tijd nodig om belegen te worden Vervagende wereld van de Sovjetunie in foto's 'Het verdriet van België' nu ook in het Spaans uit Cristina Deutekom: kerstplaat met ongebruikelijk repertoire 'Theatrale expositie' in de Waag In particuliere cultuurzorg gaat 100 miljoen per jaar om Veel premières op Jazz Marathon Groningen WOENSDAG 5 DECEMBER 1990 PAGINA 19 ROTTERDAM (GPD) - Wat een prijs in Montreux is voor televisie makers of een Oscar voor acteurs is de W. Eugene Smith Award voor documentaire fotografen. Wie hem wint is een kanjer, zijn naam is voor goed gevestigd. De Belgische foto graaf Carl de Keyzer won de prijs in oktober. Hoewel toeval in het ge ding is, mag Canon Rotown Pho- togallery in Rotterdam zich geluk kig prijzen nu reeds zijn foto's uit de Sovjetunie te kunnen presenteren. Weinig fotografen zullen hun kwaliteit zo snel beloond hebben gezien als Carl de Keyzer. De Vla ming, in 1958 in Kortrijk geboren, was van 1984 tot 1989 als docent ver bonden aan de Koninklijke Acade mie voor Schone Kunsten in Gent, waar hij eerder ook leerling was. Drie jaar geleden 'debuteerde' hij met zijn boek India. Hij oogstte er veel lof en prijzen mee. Het betekende de start van een tu multueuze loopbaan. Hij koos er voor uitsluitend nog te fotograferen en niet langer te doceren. Het geld dat hij met zijn Indiase project ver diende stak hij in twaalf reizen door de Sovjetunie. Het leverde een on gewoon mooi vormgegeven boek op (U.S.S.R./1989/C.C.C.P.), met even ongewone foto's. De Keyzer richtte zijn midden formaat camera op alledaagse tafe relen als feestjes, plechtigheden en spelende kinderen, die hij in het licht zette met een invulflits. Hij liep rond, keek zijn ogen uit en pakte met zijn camera de vervagende we reld van de Sovjet-burgers met hun uniformen en strikjes in het haar. Hij bezocht het land op het juiste ogenblik, toen de glasnost de Sov jetunie ook voor de buitenstaander doorzichtiger maakte, en kweet zich vervolgens op voortreffelijke wijze van de taak die hij zichzelf had opgelegd. Carl de Keyzer mag zich inmid dels kandidaat-lid van het respecta bele persagentschap Magnum noe men. Voor deze elite-club van foto grafen is hij alweer bezig met een volgend project. Achtervolgd door Amerikaanse tijdschriften als Time en Life, die het liefst nu al zijn foto's zouden willen kopen, reist hij met gezin en kinderen een jaar lang met een camper door de Verenigde Sta ten. Hij bestudeert'er met zijn came ra alle uitingen van religie, een on derwerp dat volgend jaar tot een derde boek moet leiden. Bij Rotown's Picanteria aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam zijn die foto's tot 23 december te zien, vanaf vijf uur 's middags of na afspraak ook overdag. Entree is gra tis. - De Keijzer richtte zijn c op alledaagse taferelen die hij MADRID (GPD) De Belgische schrijver Hugo Claus heeft gisteren in Madrid de vertaling van zijn ro man uit 1983 'Het verdriet van Bel gië' gepresenteerd. De vertaling die de titel 'La Pena de Belgica' heeft gekregen, is het werk van M.C. Bartolome Corrochano en P.J. van der Paverd. 'Het Verdriet van België' is een roman over de jeugdige Louis Seynaeve, die opgroeit in de perio de tussen 1939 en 1947. Het behan delt een aantal, zeker voor België, omstreden onderwerpen zoals col laboratie, de oorlog en armoede. De roman wordt tot het beste uit het omvangrijke oeuvre van de Vlaam se schrijver gerekend. Claus was op uitnodiging van de Belgische ambassade in Madrid naar Spanje gekomen. Op een pers conferentie in het Vlaams-Neder landse centrum in de Spaanse hoofdstad, de Iglesia de San Andres de los Flamencos, zei Claus blij te zijn met de vertaling, hoewel hij er zich niet mee bemoeid heeft: "Ik heb daar weinig tijd voor en mijn kennis van het Spaans is niet zoda nig dat ik me ermee bezig heb ge houden. Maar ik heb begrepen dat de vertaling aardig geslaagd is". Claus betreurde het dat de uitge ver van de vertaling, Editorial Alfa- guara, om commerciële redenen geen toestemming had gegeven om de vertaling van verklarende noten te voorzien: "Ze wilden een zo lees baar boek als maar enigszins moge lijk. Soms wil de schrijver echter niet alleen leesbaar zijn en eist hij wat meer inspanning van zijn le zers, maar dat was hier uit den boze. Er staan ook nogal wat verwijzin gen in de roman, die moeilijk te be grijpen zijn voor iemand die het Vlaams-Nederlandse cultuurge bied niet kent. De uitgever weiger de ook een voor- of nawoord op te nemen, en dat vind ik jammer. Maar ik heb van deskundigen gehoord dat de taalstructuur, -klank en - kleur zoveel mogelijk zijn nage volgd". 'Het verdriet van België' is de eer ste roman van Claus die in het Spaans vertaald is. In 1977 werd zijn toneelstuk 'Vrijdag' in Spanje opge voerd en op de nationale televisie vertoond. Ook een aantal gedichten van de Vlaamse schrijver zijn in het Spaans vertaald. Van 'Het verdriet in België' zijn in Nederland meer dan 180.000 exemplaren verkocht. De roman is ook in het Frans en Duits vertaald, terwijl het boek bin nenkort in Amerika op de markt komt. Vertalingen in het Pools en Zweeds zijn eveneens in voorberei ding. BUSSUM - De Newyorkse Mètropolitan Opera kreeg ze aan haar voeten, triomferen deed ze in de beroemde are na van Verona, en in het ge zelschap van alle grote stem men van deze tijd maakte ze een carrière-lange zegetocht langs de grote operahuizen van de wereld. Tot daar in ja nuari 1987 plotseling een einde aan kwam. Artsen ad viseerden haar te stoppen. Langer doorgaan zou het hart van Cristina Deutekom niet meer kunnen opbren gen. Een schok voor haar grote, trouwe aanhhng. Stof tot discussie voor haar critici. Van dat stoppen heeft ze geen spijt. De rust deed haar zo goed dat ze weer zingt. Niet dat ze werkt aan een terugkeer op de po dia. Wel heeft ze opnieuw een plaat gemaakt. Met een op kerst geïnspireerde produktie presenteert ze zich met een voor haar wat ongebruikelijk repertoire. Geen opera en zeker geen operette, maar een pakket van min of meer religieus getinte liede ren uit de nalatenschap van onder anderen Bach, Gounod, Mozart, Handel, Mendelssohn en Franck. Veelal bekende stukken die door Harry van Hoof in een fluwelen om hulsel van strijkers werden gevat. Een nieuwe Deutekom? "Ik heb twee jaar niet gezongen. Maar toen ik tijdens het begeleiden van wat jonge mensen eens iets voordeed, kreeg ik er weer plezier in. Ik begon te oefenen en mijn zangvreugde keerde terug. Die eer ste dag in de studio, dat was gewel dig, ik merkte dat 'het' er nog was, de magie van het zingen. Natuurlijk is dat een kwestie van vele jaren trainen. Mijn stem is niet achteruit gegaan, maar het is het lichaam dat op den duur verzwakt". "Het is soms alsof mensen den ken dat ik nog altijd optreed. Nóg steeds komen er aanvragen voor concerten. Eigenlijk is dat heerlijk. Het geeft mij het gevoel dat ik nog in de running ben. Toch denk ik er niet over om weer op te treden. Ein delijk kan ik nu naar recepties gaan waarvoor ik word uitgenodigd, ik kan nu grote tennis- en schaatstoer nooien op de televisie volgen en... ik kan nu écht gaan reizen. Niet als vroeger, maar gewoon met mijn man in de auto stappen en dan maar zien waar we terecht komen." "Je kunt zeggen dat ik een tweede leven ben begonnen en daar geniet ik van. Er is meer dan muziek. Wat is het fijn om op een terrasje te zit ten zonder het gevoel datje nog er gens heen moet. Zo'n zevenentwin tig jaar heb ik een dwingend leven gehad, in hotels gewoond waar je al leen interessant was om je porte monnee. Wonen in een hotel is ze ker geen glamour, het is pure ar moede". "Neem de kerstdagen. Voor mij betekenen die warmte, stemming, saamhorigheid. Maar tijdens mijn carrière heb ik daar weinig van ge merkt. Meestal zat je in hotels waar allerlei diensten op een laag pitje stonden of waar zelfs de keuken was gesloten. Je hing wat rond op je hotelkamer en als je moest .optre den, was dat een aangename tijd passering, kon je even vergeten dat anderen gezellig thuis zaten bij hun familie". "Eén keer heb ik met mijn man en nog wat mensen in Parma iets aan kerst willen doen, maar de kerst boom vloog in brand en van schrik lagen we toen al voor twaalf uur in bed. Met religiositeit heeft het bij mij niets te maken, dat is iets waar je het hele jaar mee bezig kunt zijn. Daarom heeft mijn kerst-cd meer te bieden dan alleen liederen die bij die tijd van het jaar passen". Had zij niet graag op een wat glori euzere wijze afscheid willen ne men? Haar antwoord klinkt kor daat: "Zoiets zou ik nooit hebben ge daan. Geen afscheid, maar rustig af bouwen, dat is eigenlijk het beste. Tevreden zijn met wat je hebt be reikt. Mij is het stoppen niet al te zwaar gevallen doordat ik toen een radioprogramma voor de TROS mocht presenteren. Zo kon ik toch met muziek en collega's bezig blij ven. Die twee jaar radio vormden een sterke brug naar mijn huidige leven. Het afscheid moest toch een keer komen, ook zonder die waar schuwing had ik het niet langer dan tien jaar volgehouden. Dat moet je accepteren, je kunt niet tot in het oneindige blijven doorgaan". Toen Cristina Deutekom haar af scheid bekend maakte, waren er cri tici die dat verstandig noemden, omdat haar stem de eerste ver schijnselen van achteruitgang zou vertonen. "Mensen die dingen over me zeg gen die niet waar zijn, noem ik dom", reageert ze beslist. "Mijn stem was nog goed. Ach, ze kijken niet verder dan hun neus lang is. Er zijn maar weinig mensen die iets van mij afweten. Daar hoef ik mij verder niet druk over te maken. Ik zal nooit zeggen dat ik ben miskend. De moeilijkheid is dat Nederland niet in staat is om talent te herken- "We hebben bij voorbeeld een Harrie Peters, die hier zelden op treedt, omdat hij in het buitenland een salaris krijgt dat ze hier niet kunnen betalen. Maar waarom heb ben ze zo'n man in Amsterdam niet alle premières laten zingen, in de tijd dat hij nog betaalbaar was? Toen ik eens in Venetië had opge treden, bood de directeur van de opera mij een contract aan voor drie jaar. Ik kon dan bij hem een groot repertoire opbouwen. Na die drie jaar zou ik vrij zijn, want dan was ik inmiddels te duur voor hem gewor den". "Misschien zijn ze in Nederland wat - Cristina Deutekom: 'Ik zal altijd vasthouden aan mijn eigen stijl'. voorzichtig, kneuterig. Ze halen lie ver iemand uit het buitenland, waarmee ze niet op hun neus kun nen vallen. Ik noem het gebrek aan liefde voor de zang. Zo hebben we bij de Nederlandse Opera een Jan van Vlijmen gehad. Die houdt niet eens van zangers en heeft een hekel aan Puccini. Op die manier gaan zangers liever naar het buitenland. En hoeveel dirigenten zijn we kwijt? Waarom zit Edo de Waart niet in Amsterdam? Waarom heb ben we Chailly? En waarom gaat Hans Vonk weg? En dan de manier waarop Haitink is vertrokken". Met haar kerst-cd bevindt de so praan zich in goed gezelschap. Jes- sey Norman, Barbara Hendricks en vele andere collega's uit het vak gin gen haar voor in religieus repertoi- "Inderdaad, waarom zou ik het niet doen. In Nederland zijn de mensen al gauw geneigd te zeggen dat zoiets niet bij je genre past. Maar ik heb zelf kunnen kiezen uit de stukken die de platenmaatschappij mij heeft voorgelegd. Ik heb ze ge zongen naar mijn eigen opvattin gen. Ook de liederen van Bach. Het is trouwens voor het eerst sinds meer dan dertig jaar dat ik iets van hem zing. Zijn Matthaus Passion was tot dusver het enige". "Ik hou er niet zo van om met starre gezichten dat verschrikkelij ke verhaal te moeten zingen. Dat past niet bij mij. De inhoud is nog steeds actueel. Zelf was ik helemaal niet tevreden over die uitvoering, maar vreemd genoeg hoorde ik laatst dat de dirigent van toen die Passion met mij de mooiste vond die hij had mogen leiden". "Ik vind dat je altijd moet zingen in je eigen stijl. Daarom kan ik dat concert met drie tenoren, Carreras, Domingo en Pavarotti de afgelopen zomer in Rome niet waarderen. Niet meer dan een stunt. Ik begrijp niet Cristina Deutekom stopte met op treden toen de cd, die zo veel meer perfectie biedt dan de krasgevoeli- ge grammofoonplaat, begon door te breken. "Op zich is het niet erg dat ik die doorbraak nu misloop. Wel is het jammer dat er zo weinig van mijn opera's op video staan. 'Mac beth', 'Nabucco', 'I Lombardi', 'Tu- randot', 'La Clemenza di Tito', 'Me- dea', wat had ik die graag op video gehad". Lijkt haar stem niet iets donker der te zijn geworden? Ze lacht bij die vraag, bijna verlegen. "Dat heb ik meer horen zeggen. Maar zou het niet kunnen zijn dat het aan mijn repertoire ligt? Het is belangrijk dat ik de boventoon voer, dat ik niet sta te prutsen met mijn hoge noten. Het makkelijkste is natuurlijk je oerdriften los te la ten. Ik weet dat ik Bach niet als Elly Ameling zing. Ik ben Deutekom, een operazangeres, die een lied zingt". „En een lied als 'Bist du bei mir' van Bach interesseerde me omdat het eigenlijk meer een liefdeslied is. Dat kan gewoon niet religieus zijn. Maar daarmee heb ik nog niet de ambitie om me in de toekomst op de liederen van bij voorbeeld Schubert te storten". Lijken de nieuwste musicals als entertainment van niveau juist niet de plaats van de moderne opera over te nemen? 'Les Misérables' is meer dan een luchtig zangspel, waar operazangers voor zijn aange trokken. "Ik geloof dat het operapubliek nog niet is uitgekeken op het ijzeren repertoire. Er heeft nog zo veel op de plank gelegen dat nu pas volle zalen trekt. Muziek heeft tijd nodig om belegen te worden. Je kunt het publiek niet dwingen iets mooi te vinden. Ik ben bang dat met moder ne extreme produkties opera elitair zal worden". LEIDEN - Van donderdag 13 tot en met zondag 23 december zal de Leidse Waag zijn ingericht als 'the atrale expositieruimte'. Als exposi tiethema is gekozen 'hoe dubbel de (westerse) mens tegenover de na tuur staat' en in dit kader wordt op vrijdag 14 en zaterdag 15 december een voorstelling gehouden. Jan van 't Hof schreef hiervoor de openings ceremonie, waarin een kunstenaar en een galeriehoudster de 'perfecte sketch over het defecte instinct' zul len opvoeren. De ceremonie toont rituelen, waarin de kunst en de na tuur als schepping, als prijzens waardig en als verkoopbaar worden Voorgesteld. Daaimee komt tot uitdrukking wat de exposanten, kunstenaars van het collectief Unieke Produk- ten, met hun werk willen uitdruk ken: de schaamte over de tot econo mische factor geworden natuur. Hun pogingen orn de natuur als bron van leven, als inspiratiebron te zien, resulteert in een reeks humo ristische èn pijnlijke kunstuitingen. De kunstenaars Saskia de Zee, Irene van de Wetering en Carla Feij- en lijken hun schepsels in de natuur te hebben gevonden, maar het is wel een natuur van nu, zonder valse romantiek en met exceem op de bast van de boom. 'Schepsels' is woensdags tot en met vrijdags van 12.00 tot 17.00 uur in de Waag te zien op zaterdagen en zondagen van 11.00 tot 16.00 uur. AMSTERDAM (ANP) - In de particuliere cul tuurzorg gaat volgens een ruwe schatting onge veer 100 miljoen gulden per jaar om. Afgezet te gen een rijksbegroting waarop jaarlijks twee miljard gulden voor cultuur prijkt, lijkt dat wei nig. Er gebeurt echter ook veel dat niet in geld is uit te drukken. Dr. N. Wilterdink, voorzitter van de begelei dingscommissie, zei dit gisteren in Amsterdam bij de presentatie van de verzamelbundel „De hulpbehoevende mecenas, particulier initiatief, overheid en cultuur, 1940-1990". Het Prins Bernhard Fonds, met 19 miljoen gulden per jaar de grootste particuliere geldgever in ons land, gaf twee jaar geleden aan de Boekmanstichting opdracht tot het verrichten van deze studie. De resultaten zijn in boekvorm verschenen bij de Walburg Pers. Wilterdink wees erop dat het terrein van de particuliere cultuurzorg een grote verscheiden heid vertoont. Zo blijkt uit het hoofdstuk beel dende kunst (geschreven door Bram Kempers) dat veel vermogende Nederlanders geld in ver zamelingen steken. De podiumkunsten (dit on derdeel werd verzorgd door Ton Bevers en Erik Hitters) kennen daarentegen een bloeiend vere nigingswezen. Naar schatting een miljoen Ne derlanders houdt zich in georganiseerd ama- teurverband bezig met zingen, dansen, toneel, zang en muziek en tienduizenden zijn ook be stuurlijk actief. Op het terrein van de monumentenzorg (stu die door Susanne Hietbrink) blijken veel particuliere verenigingen actief. De letter kunde (K. Bruin) kent weldoeners als Ludo Pie- ters voor Gerard Reve, maar ook een veelkleu rig netwerk aan particuliere prijzen. De verwe venheid met de cultuurzorg door de rijksover heid is echter groot. Cas Smithuysen spreekt in zijn conclusies over de studie zelfs over een symbiotische relatie: beide partners kunnen niet zonder elkaar. De moderne mecenas is in tegenstelling tot vroeger geen vermogende maar een hulpbehoe vende burger, aldus Wilterdink. Voorzitter Th. Quené van het Prins Bernhard Fonds voegde daar gisteren aan toe dat ook het fonds een der gelijke kwalificatie verdient: het aantal aanvra gen gaat de beschikbare middelen als regel ver te boven. 'Schepsels' van stichting Unieke Produkten van 13 toten met 23 december in de Waag in Leiden. (foto Anja de Jong) Groot Herenleed' neemt afscheid AMSTERDAM (ANP) - Armando, Cherry Duyns en Johnny van Doorn presenteren van 12 tot en met 15 december in de Amsterdamse Stads schouwburg een serie voorstellingen van .Groot Herenleed'. Het is hun on herroepelijke afscheid van het toneel, aldus een woordvoerster van de schouwburg. Ter gelegenheid daarvan maakt de VPRO van de laatste twee voorstellingen televisie-opnames. Zestien jaar geleden suggereerde Herenleed-regisseur Berend Boude- wijn dat de schrijvers van de televisie-afleveringen Herenleed zelf de rol len voor hun rekening zouden nemen. Cherry en Armando speelden achter namelijk alle scènes voor aan de vertolkers. GRONINGEN (GPD) - Vrijdag en zaterdag wordt in de Oosterpoort in Groningen weer een Jazz Marathon gehouden. Zoals gebruikelijk heeft het festival een aantal Europese premières weten te claimen. Na John Zorn en James 'Blood' Ulmer, die hun Europese debuut in Gro ningen maakten, zijn het dit jaar gi tarist Paul Bourelly en trompettist Graham Haynes, die bij het Europe se publiek worden geïntroduceerd. Ook deze marathon staat in het te ken van een aantal thema's. Aan 'Monk in trio-vorm' wordt muzikaal vormgegeven door de trio's van de pianisten Michiel Braam en Geri Allen. Onder de titel 'Trombonisten als bandleiders' zijn er optredens van Willem van Manens Contraband, Klaus Königs Pinguin Liquid en Graig Harris Tailgators Tales. Een ander thema is: 'Gitaristen over Captain Beefheart'. Daaraan wordt meegewerkt door: Gary Lu cas, Guy Sapin, Mark Howell, Henri Kaiser en John McCain. Het 'Nieuws uit New York' wordt onder meer verzorgd door Graham Haynes' No Image en Strata Institu te (met o.a.: de saxofonisten Steve Coleman, Greg Osby en Von Free man, gitarist David Gilmore en de drummers Kenny Washington en Marvin 'Smitty' Smith). Verder zijn er optredens van Misha Mengelbergs ICP-Orkest, pianist Cecil Taylor, het Gerard Ammerlaan Kwartet, het Guus Janssen Oktet, gitarist Derek Bai ley en drummer Paul Motian. Kunstadviesbureaus nemen toe AMSTERDAM (ANP) - Het her stel van de economie vanaf het begin van de jaren tachtig veroor zaakte een stijgende interesse van het bedrijfsleven voor beeldende kunst. Daarmee gepaard ging een groei van het aantal kunstadvies bureaus van enkele particuliere instellingen vóór 1981 naar onge veer honderd in 1990. Project-coordinator D. Mooij van de Stichting Onderneming en Kunst schrijft dit in zijn bijdrage „De kunstadviesbranche, een verkenning" in de gids „Wegwij zer in kunstadvies". De gids bevat een toelichting op het werk van 71 van de 100 kunstadviesbu reaus in ons land en verscheen deze week dankzij onder meer een financiële bijdrage van het ministerie van cultuur. Deze bureaus helpen bedrijven bij het opstellen van een kunstbe leidsplan, adviseren bij kunstaan koop en collectievorming, organi seren tentoonstellingen of bemid delen bij het verlenen van een monumentale kunstopdracht. In tegenstelling tot wat nogal eens wordt aangenomen, is sponsorad- visering geen essentieel onder deel van hun takenpakket. In de eerste helft van de jaren tachtig had Amsterdam relatief het grootste aandeel in de groei, terwijl vanaf 1986 vooral de noor delijke provincies en Noord-Bra bant hun graantje gingen meepik ken. Zeeland, de Flevopolders en Limburg vormen nog braaklig gend terrein voor de branche. Topjaar voor de vestiging van bureaus was 1988 vlak na de af schaffing van de Beeldende Kun stenaars Regeling (BKR). Toen werden vijftien van de in de gids gepresenteerde bureaus opge richt. „Gezien het dalende aantal bureaus dat na 1988 jaarlijks is opgericht, ligt het in de verwach ting dat de groei niet verder zal doorzetten", aldus Mooij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19