'Wij zijn macho's met borsten' Geslaagd concert Sempre Koele enscenering, emotionele stemmen Vlaamse actrices Fakkeltheater spelen heren in 'De Club' DINSDAG 4 DECEMBER 1990 KUNST PAGINA 15 Het Concern Drie stukken kunnen de bezoekers van het Leidse LAK-theater op 5 en 6 december van Het Concern verwachten. Choreografe Adéla van der Weide tekende voor Sja lot, waarvan de broeierige sfeer doet denken aan de stukken van Tennessee Williams. Van der Wei de won vorig jaar de tweede prijs op het Internationale Choreogra fie Concours in Groningen. Plotter is de eerste solo-produk- tie van Karin Post, die hiervoor als uitgangspunt een computerte kening van Peter Struycken nam. De danseres legt haar weg af op het witte vlak, geïnspireerd door heldere regels, gemaakt door de computer en door de exacte dyna miek van de tekenmachine. Niet temin heeft het resultaat een vrij en impulsief karakter. Monologue is het derde stuk. Choreografe Angela Linsen koos teksten van o.a. John Hawkes en T.S. Eliott en muziek van Beetho ven als inspiratiebron. Litteris De koninklijke toneelvereniging Litteris Sacrum heeft twee eenak ters van Slawomir Mrozek op het programma: Zomerdag en Se renade. Eerder al bracht Litteris van dezelfde schrijver Een blije gebeurtenis op de planken. Op absurdistische wijze toont de Pool verschillende menselijke typen. In Zomerdag worden de he ren Wel en Wee geïntroduceerd. De ene heer wil zelfmoord plegen, om dat hem niets lukt. De ander wil het ook, maar juist omdat hem al les lukt. Tijdens hun discussie over wie het eerst zal sterven komt een dame langs. Het drietal gaat op stap, maar een avondje theater brengt problemen: er zijn slechts twee kaarten beschikbaar. In Serenade zit Vos voor het huis van Haan op zijn cello te spe len. Hij hoopt daarmee drie da mes haar buiten te lokken en hun te verleiden. De regie is in handen van Kees Schutte. Op 6,7 en 8 december in het Microtheater Imperium, Oude Vest 33e, Leiden. Rondtheater Toneelgroep Rondtheater brengt vrijdag 7 december de première van Vanaf de brug gezien van Arthur Miller in de toneelzaal van het Vlietlandcollege in Leiden. Deze produktie vertelt het ver haal van Eddy Carbone, een Ne- wyorkse havenarbeider die met zijn vrouw Beatrice de opvoeding van nichtje Gina verzorgt. De dagelijkse beslommeringen worden ruw doorbroken door de komst van twee illegaal uit Sicilië geïmmigreerde neven die in de VS werk zoeken en onderdak vinden bij de Carbones. Dit leidt tot een confrontatie tussen nieuwe en oude waarden, tussen macht en onmacht. Vanaf de brug gezien wordt ook nog op 8, 14 en 15 de cember gespeeld. De Club Het Fakkeltheater uit Antwerpen brengt vrijdag 7 en zaterdag 8 de cember de musical De Club in de Leidse Schouwburg. Een inter view met de acteurs treft u hieron der aan. Platonov Toneelgroep De Trust staat be kend om zijn eigenzinnigheid, wat maar weer eens blijkt uit de keuze voor dit seizoen: Platonov van Tsjechov wordt onspeelbaar geacht, omdat er alleen een onge corrigeerde versie van is. De plat telandsarts Platonov heeft, gecon fronteerd met een wereld zonder God, geen remedie voor de ziekte van zijn tijd. Een oplossing is er niet. Theu Boermans regisseerde dit stuk, dat op 7 en 9 december in het Leidse LAK-theater is te zien. Danskern Twee dansers, zes duetten, twee choreografen. Daarmee brengt Danskern Zigurrat: chaos en ver nietiging, tegelijkertijd bouw en ordeningen. Het werk van twee generaties uit twee werelddelen. De choreografie is van de Austra lische Elizabeth Cameron Wilson en van Adriaan Kans. Te zien in het Parktheater, Alphen op vrij dag 7 december. Pretpark In Liederen van Wanhoop en On geloof II zette Hans Dorrestijn de toon voor de metamorfose die hij in zijn nieuwe programma Pret park voortzet. Als heuse entertai ner wacht hij op Godot, rekent de finitief af met het stadje Almelo, met zijn hoestende buurvrouw, sportbeoefenaren en het publiek. Pretpark is een theaterfeest met schrille bijgeluiden en zwarte bal lonnen. Zaterdag 8 december, Parktheater Alphen. Morgenster Voor kinderen vanaf 8 jaar speelt Martin Mens Morgenster, geba seerd op verhalen van Dickens. Marie de Morgenster wordt zo ge noemd, omdat zij leeft van spullen die zij bij de vuilnisbak aantreft. Zo vindt zij een keer een kind, over wie zij zich ontfermt. Door warmte en liefde uit te stralen ontdooit Marie zelfs de boze deur waarder. In theater Warenar, Wassenaar, op zaterdag 8 decem ber, 14.00 uur. TIG 60 Op de kop af zestig jaar geleden werd op 10 december de toneelver eniging Tot Ieders Genoegen op gericht. Precies op deze verjaar dag komt de vereniging met Maak plaats voor mevrouw, een stuk van Ray Cooney en John Chag- De titel doet vermoeden dat het echtpaar Philip en Jolanda van der Mark klein behuisd is. Niets is echter minder waar. Hun riante flat is vlak boven het kantoor van de kinderboekenuitgeverij gele gen, waarvan Philip de jonge en ene Harry Lodder de oude com pagnon is. Harry is een meester in het misbruiken van mensen en vanzelfsprekend dreigt dit uit de hand te lopen. Maandag 10 de cember, Leidse Schouwburg. Iwan Iljitsj Als er iemand in Nederland een bijzondere solotoneelproduktie kan maken dan is het Henk van Ulsen wel. Dinsdagavond 11 de cember gaat in de Leidse Schouw burg De dood van Iwan Iljitsj in première. In een bewerking door Cees van der Pluym en geregis seerd door de Poolse regisseur Jer- zy Grzegorzewski zal het Van Ul sen ongetwijfeld lukken van deze Tolstoj een meeslepende theater gebeurtenis te maken. i piccolo Johnny (Els de Schepper) i ANTWERPEN - Wat voor dames verschuilen zich in hemelsnaam de achter de heren uit 'De Club'?, zo pr) vraagt de interviewer zich af als hij na de voorstelling de intieme rode zaal verlaat en zich in afwachting van de zingende en dansende actri ces naar het theatercafé begeeft. Di recteur Walter Groener heeft hem Studenten Muziekgezelschap Sempre Cres cendo o.l.v. Ernst van Thiel (orkest) en Hermen Kofflard (koor), m.m.v. Marieke Zon, fluit. Wer ken van Hendrik Andriessen, Leonard Bern stein, Carl Reinecke en Antonin Dvorak. Ge hoord op 3 december in de Stadsgehoorzaal, Een origineel programma zetten koor en orkest van Sempre familie en vrienden voor, met werken die zonder al te hoog gegrepen te zijn toch de moeite waard waren. Van ei gen bodem werden de Tre Canzoni voor a capella koor van Hendrik An driessen uitgevoerd, muziek waarin deze zijn organist-zijn nooit verloo chent. Het was geen makkelijk be gin door de langs elkaar schuivende akkoorden, die zeer zuiver intone ren en goed naar elkaar luisteren vereisen. Ondanks een bezetting waarin de tenoren wel zeer onder vertegenwoordigd waren kwam het tot een alleszins acceptabele homo geniteit. Ook de Chichester Psalms van Leonard Bernstein zijn bepaald niet eenvoudig, al zijn ze niet a ca pella maar voor koor en orkest ge schreven. Het werk doet in niets denken aan de musicalcomponist Film- en tv-acteur Robert Cummings overleden LOS ANGELES (AP) - Robert Cummings, de filmster die vooral bekendheid verwierf door zijn op treden in televisieshows in de jaren vijftig, is zondag op 80-jarige leeftijd overleden in het „Motion Picture and Television Hospital" in Wood land Hills. Cummings had in de jaren veertig een succesvolle filmcarrière, maar boekte zijn grootste successen in de tv-industrie, onder meer met „The Bob Cummings Show". In 1954 won hij een Emmy voor de film 'Twelve Angry Men'. De meeste van Cummings' film rollen waren lichte komedies, maar hij speelde ook enkele serieuze rol len, zoals in .Kings Row', waarin hij speelde met Ronald Reagan, en in 'Dial M for Murder', Alfred Hitchcock's thriller uit 1954. (West Side Story maakte Bernstein als componist beroemd) maar het maakt deel uit van een omvangrijk oeuvre van de meest uiteenlopende composities die zelden of nooit wor den uitgevoerd. Deze psalmen in het Hebreeuws vroegen het uiterste van zowel koor als orkest, en dat Sempre niet steeds aan de hoge ei sen die dit diep-ernstige werk stelt kon voldoen, was minder belang rijk dan de overtuiging en de inzet waarmee het over het voetlicht ge bracht werd. Het grootste applaus was voor de kleine, naamloze jon genssopraan, die in een heus rok- kostuum gestoken zijn moeilijke solo loep-zuiver zong. Het aardige en melodieuze fluitconcert van Rei necke werd door Marieke Zon mu zikaal en overtuigend gespeeld, ele gant en romantisch in het le deel, met gepaste treurigheid in het mid dendeel, en beheerst vrolijk in de fi nale. Het orkest had er zeker de han den vol aan maar slaagde er in een zeer behoorlijke partner te zijn. Be hoorlijk warmgespeeld besloot het orkest met negen van de Tien Le genden van Dvorak, echte speelmu- ziek met vaak een pastorale sfeer of een danskarakter, prettig om te spe len en zeker niet onaardig om te ho ren al lijken alle Legenden wel erg veel op elkaar. Afgezien van de wat morsige klank bij de strijkers, en de onvermijdelijke 'enge' plekken waar de groepen uiteenvielen in een verzameling eigenzinnige individu en, viel er veel plezier te beleven aan dit geslaagde concert van Sempre. MIES ALBARDA niet gezegd, dat in de weekeinden een kwart van de bezoekers van het Fakkeltheater uit Nederland komt. En geen wonder dat ze zo enthou siast zijn, want in Vlaandereh speelt men nog met de buik, met emoties. In Nederland met de hersens. En daarom is ook het Vlaams toneel in Nederland geliefd. In het theatercafé blijkt zich even later, na het afschminken, het om gekeerde Dame Edna-effect voor te doen. De met een zware moustache en bakkebaarden gestoffeerde he ren in die Amerikaanse 'Club' uit het begin van de eeuw zijn weer da mes geworden. Zeven multigetalen- teerde Vlaamse meiden beleefden voor de dertigste keer in Antwerpen in het eigen Fakkeltheater zelf ook een dolle avond. '/We vormen als 'De Club' een hecht team" zegt Mitta van de Maat. Zij is mét de collega's Els de Schep per, en Nicky Langley opgeleid aan de Antwerpse Studio Herman Teir- linck, een zware opleiding voor de kleinkunst. "Twee seizoenen lang hebben we onder leiding van regis seur Rufus Collins, die ook 'De Club' regisseert, met veel succes ook in Nederland de musical 'Non sens' op de planken gebracht. En dat beviel zo goed dat we graag ver der samen wilden blijven werken. Toen we hoorden dat we ons in de huid van mannen konden gaan ver plaatsen, waren we direct laaiend enthousiast". In het team zitten naast Mitta, Nicky (die niet in 'Non sens' te zien was) en Els ook Denise Daems, Anne Mie Gils, Wanda Joos- Bijna miljard nodig voor cultuurbehoud RIJSWIJK (ANP) - Er is 958 miljoen gulden nodig om de collecties van de Nederlandse musea voor de toekomst te bewaren. Dat blijkt volgens een woordvoerster van het ministerie van wvc uit de bevindingen van externe deskundigen. Het gaat om de volledige collecties van alle Nederlandse musea. Gè- noemde externe deskundigen inventariseerden de achterstanden in het onderhoud op verzoek van de minister zelf. Zij heeft zoals bekend een „Deltaplan" voor het cultuurbehoud in de maak. In juli hield zij al voorzichtig rekening met een bedrag van 140 miljoen gulden voor het behoud van de collecties van alleen de rijksmusea. Het mi- nisterie vindt het nu vastgestelde bedrag wel pittig, maar is er niet ver baasd over. De achterstanden waren immers allang gesignaleerd. De minister zal waarschijnlijk binnen veertien dagen met een standpunt over de kwestie komen. Gedetailleerde plannen kan ze waarschijnlijk pas komend voorjaar verstrekken. ten en pianiste Patrick/Patricia Bo- gaerts. "Ik kende 'De Club', want ik had tijdens mijn opleiding wel eens in deze musical gespeeld", legt Mitta van der Maat uit. Zij droeg het idee voor deze produktie aan. Tien jaar geleden was 'De Club' in Nederland te zien met onder anderen Jenny Arean en Adèle Bloemendaal. Mitta paste die Nederlandse vertaling aan het Vlaams aan. De Vlaamse pre mière had in oktober plaats. De mu ziek uit 1906 die het sfeerbeeld van de musical mede bepaalt is met nieuwe Nederlandse teksten een pastiche geworden. Uitbundig Musical 'De Club' stamt uit 1976 en is geschreven door de feministe Eve Merriam. Het is een in sketches op gedeelde parodie op een besloten herenclub aan het begin van deze eeuw, waar de mannen zich met dikke sigaren aan de biljardtafel v/agen, elkaar de laatste veroverin gen melden, en de beursberichten doorgeven. Mitta van der Maat bij voorbeeld zet deze seksistische mannenwereld neer met haar spel als de drie keer getrouwde Algy, grijs, pafferig en protserig. De ande re heren spelen een vrouwenarts, een verstokte vrijgezel of een pasge trouwde heer. Een pianist, een pic colo en een bediende completeren het gezelschap in 'De Club'. Het interview met de Amerikaan se regisseur Collins in het program maboekje wijst op een grote geën gageerdheid in de interpretatie, maar niets is minder waar. Actrice Denise Daems, na een conservatori umopleiding zang in Antwerpen nu 20 jaar aan het Fakkeltheater ver bonden: "Nee, op grond van dat in terview krijgt het publiek een ver wachting, die niet ingevuld wordt. Dat 'De Club' zwaar zou zijn, en zo spelen we het niet". Mitta onder streept dit: "De regisseur heeft voor een uitgesproken Amerikaanse ver sie gekozen. Uitbundig, ronduit. De Engelse manier is meer tongue in cheek. Amusement staat voorop. Bovendien zijn vrouwen nu zo geë mancipeerd dat dat aspect, wat in 1976 belangrijker was, nu niet de na druk hoeft te hebben". Maar dat blijkt Mitta's persoonlijke mening, zoals nog zal blijken. Pianist Patri cia bijvoorbeeld vindt dat vrouwen ook heden ten dage nog wel wat emancipatie kunnen gebruiken. Een en ander geeft aan dat het sce nario voor wisselende interpretatie vatbaar is. Anne Mie van Gils: "De regisseur heeft een rolverdeling ge maakt. En als je de rol leest krijg je van elk type maar weinig informa tie. Zelfs de leeftijd staat niet vast. Bij de eerste repetitie moesten we ons maar een man voorstellen die we persoonlijk kenden, of uit de film of de literatuur". Mitta noemt het de grootste opgave voor een ac trice in 'De Club'; het je constant in een mannenhuid inleven. "Maar we hebben meegemaakt dat mensen in de pauze niet wisten dat we vrou wen waren". Denise illustreert het fraai: Een dame van een jaar of 50, 60 vroeg eens na afloop in het café of die mooie man er nog was. Wij zei den: die Clark Gable bedoelt U, ja, die is al weg. En toen zei ze dat ze haar hele leven gedroomd had van een man met zulke billen. Dat was dus Anne Mie. En mijn eigen zus herkende me in de voorstelling pas na een kwartier". De dames gieren het uit en beant woorden bij monde van Denise hef tig de vraag of de voorstelling door mannen en vrouwen wel gelijkelijk gewaardeerd wordt: "Vrouwen waarderen het meer. Intelligente mannen houden er ook van, maar de doorsnee huis-tuin-en-keuken man vindt het grof'. 'Die voelen zich in hun kruis gegrepen", klinkt het eenstemmig. "Terwijl ik zo'n geshockeerde man hier aan de bar later veel grovere taal hoorde uit slaan dan wij ooit zouden durven", vervolgt een quasi-verontwaardig- de Denise. En de tengere, rood ge lokte piccolo Els de Schepper, vol gend seizoen in een nieuw stuk van Dirk Tanghe te zien, zegt spottend: "Wij zijn macho's met borsten". De samenwerking tussen de ze ven heeft zijn magische momenten, weet Mitta. "Dat is als je voor en na het stuk, de overgang hebt van je gewone vrouwenpraat naar het inle ven in de rol en omgekeerd. Het is zo leuk om plotseling 'hij' en 'kerel' te mogen zeggen. En we bespreken elke voorstelling uitgebreid na. Er zijn altijd wel dingen die anders gin gen dan de vorige keer". Appel "Het is wel eens leuk om je in de his torische rol van de mannelijke agressor te stellen", legt Mitta van der Maat. ook echtgenote van caba retier Luc Wijns, tenslotte in de klei ne uurtjes nog eens uit. De pint is in middels door koffie vervangen. "Persoonlijk geloof ik niet in vrou welijke emancipatie, ik ben zelf een echt moedertjesdier, maar ik heb in tellectueel niet het onderspit gedol ven. Ik geloof wel in menselijke emancipatie. En of er dan een wormvormig aanhangsel aan hangt, interesseert me minder. Alleen sek sueel, dan heb ik er lol aan. Maar vrouwen hebben wel een vrouwe lijk wapen - en dan bedoel ik niet met je benen open gaan liggen. Ze hebben de intuïtie die mannen vaak missen. Ze hebben letterlijk en fi guurlijk een enorme rekbaarheid. Maar als vrouwen met mannelijke wapens proberen te vechten, ko men ze bedrogen uit en de mannen ook. Een appel wordt niet méér ap pel door te proberen een peer te zijn." Fakkeltheater speelt 'De Club' vrijdag (voorpremière) en zater dag (première) in De Leidse Schouwburg (20.15) Un Ballo in Maschera van Verdi 30 december. AMSTERDAM - Regisseurs uit joelen .is mode geworden bij ope rapremières in het Amsterdams Muziektheater. De Amerikaanse regisseur David Alden en de En gelse decorontwerper David Fiel ding mochten dan ook een volu mineus boe-koor aanhoren na de eerste voorstelling van 'Un Ballo in Maschera', de opera van Gi useppe Verdi die De Nederlandse Opera deze maand speelt. Misschien had het Amsterdam se premièrepubliek liever een echt 'romantische' enscènering van dit stuk willen zien in plaats van de tussen kale muren spelen de en nadrukkelijk van doods- symboliek voorziene opvatting van Alden en Fielding. Regisseur en ontwerper hebben gekozen voor het oorspronkelijke libretto van Un Ballo in Maschera, waarin de moordaanslag op de 18e-eeuw- se Zweedse koning Gustav (hier dus 'Gustavo') geromantiseerd wordt, en niet voor de door de afgedwongen 'verplaat sing' naar Boston (met een gou verneur in plaats van een koning). Bij de ouverture zet Gustavo een grote zandloper (die hij in het der de bedrijf kapot gooit) tegen de grote gouden lijst die het podium omkadert. Daarna zien we page Oscar met zwarte vleugels rond waren die in het derde bedrijf, bij het bal ook door figuren die we maar 'engelen des doods' zullen noemen, gedragen worden. In het laatste bedrijf hangt er een barok ruiterstandbeeld van de Dood boven het podium en legt het koor van feestgangers al voordat het fatale schot (uit een pistool met geluiddemper, want het geheel speelt in een onbe paald 'heden') is gevallen, bloe men op de speelvloer. Gustavo is in de opvatting van Alden ie mand, die zijn eigen dood, mis schien onbewust, ensceneert en alle waarschuwingen uit de weg gaat. Alden werkt die visie conse quent uit en schept daardoor een analytische afstand ten opzichte van de muziek en de zang. Verdi moet emotioneel gezon gen worden en dat gebeurt hier. De eerste die daarin overtuigt, is Jard van Nes, die uitgedost als een raar burgermensje, zeer in dringend de waarzegster Ulrica neerzet. Ze verschijnt ook in de bedrijven waarin ze geen rol heeft op het podium in een metalen glanstoilet om de waarheid van haar noodlottige voorspelling te aanschouwen. Emotie is ook volop te horen bij de Russische sopraan Ljoeba Kazarnowskaya (Amelia) die soms erg veel 'Rus sisch' vibrato gebruikt, maar m pianissimo-passages hoorbaar maakt waarom ze in de program mafolder als een 'rijzende' ster wordt getypeerd. De laatste die overtuigt, vooral in zijn scène in het derde bedrijf, is de tenor Emil Ivanov (Gustavo). Bariton Mi chael Lewis typeert Renato (van vriend tot moordenaar) uitste kend. In vocaal opzicht wordt Verdi alle recht gedaan. Instrumentaal had dirigent Michael Halasz wat meer kunnen laten horen dan de nogal strakke en zelden plooibare klank die uit de orkestbak op steeg. Jammer genoeg had het Nederlands Philharmonisch Or kest zijn dag niet. PAUL HERRUER Van onze redacteur Emiel Fangmann Terwijl Sint Niklaas met zijn Pietermannen in deze koude decem berdagen de Antwerpse Jezusstraat oversteekt, begint in de Vlaamse havenstad elders, aan de oevers van de Schelde, een fas cinerender verkleedpartij. In de kleedkamer van het Fakkelthea ter aan de Hoogstraat maken zeven dames zich op voor hun heren clubavond. De gesprekken over hun kinderen, hun geliefde recep ten en hun favoriete lingerie worden gestaakt. Waarna de actrices langzamerhand een mannelijke identiteit aannemen. Snorren en baarden vervangen de lippenstift en de huidcrème. Publiek zon der voorbereiding meende menigmaal al met echte heren van doen te hebben. "Ik had een keer vergeten mijn vest aan te doen en stond dus in mijn blouse op het toneel. Toen hoorde ik later van het publiek: Wat leuk man, datje dat opgevuld hebt. Ach, de men sen gaan er helemaal in mee", glundert de Vlaamse actrice en zan geres Nicky Langley. Met haar collega's van het Fakkeltheater opent ze vrijdag en zaterdag de herenclub in De Leidse Schouw burg. Musical 'De Club' gaat daarna tot eind maart op uitgebreide tournee door België en Nederland. Wet afgeschminkte Fakkeltheater. Van links naar rechts Mitta van der Maat, Nicky Langley, Anne Mie Gils, Pa tricia Bogaerts, Wanda Joosten, Denise Daems en Els de Schepper. (toto Pol cooien*)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 15