KATHARINE EN DIZZY IN WITTE HUIS
'Nederland 3 kan gewaagder'
TROS-hoorspelen over
archeoloog Schliemann
PAGINA 24
RTV-SHOW
Burt Lancaster in ziekenhuis opgenomen
LOS ALAM1TOS
(AFPIDPAIANP) - De Ameri
kaanse filmster Burt Lancas
ter is vrijdag vooreen spoedbe-
handeling opgenomen in een
ziekenhuis in Los Alamitos
(California). De familie van de
77-jarige acteur weigert iets
over zijn gezondheidstoestand
te zeggen.
Lancaster werd onwel toen
hij vrijdag een vriend in het
ziekenhuis bezocht. De artsen
vermoeden dat de 77-jarige
Lancaster door een hartaan
val is getroffen, maar een
naaste medewerker acteur zegt
dat hij een beroerte heeft.
Burt Lancaster begon zijn
carrière als circusatleet en -
acrobaat voordat hij aan het
eind van de Tweede Wereldoor
log de overstap naar Holly
wood waagde. 'Hij heeft een
zestigtal films op zijn naam
staan, waaronder Vera
Cruz", „From Here to Eterni
ty" en „Atlantic City U.S.A.".
Zijn rol in Elmer Gantryle
verde hem in 1960 een Oscar
op. Daarnaast bouwde hij ook
in Europa een indrukwekken
de filmcarrière op, ondermeer
in ..Novecento" van Bernardo
Bertolucci.
In 1988 weigerden de verze
keringsmaatschappijen hem te
verzekeren vanwege zijn leef
tijd en zijn fysieke toestand.
Daardoor moest hij de hoofdrol
van de film The Old Gringo
afstaan aan Gregory Peck.
Lancaster was in september
voor de derde maal getrouwd,
met de télevisieproductrice
Susan Scherer.
Nederland 3 als „aardig al
ternatief' voor de pro
gramma's van Nederland
1 en 2 door het pakket te
verbreden en daardoor
een groter publiek te trek
ken. Rients Slippens -af
komstig van de VARA en
sinds oktober vorige jaar
chef van de afdeling cultu
rele programma's van de
NOS- wil af van de beeld
vorming dat het derde te
levisienet, op het royale
sportaanbod na, toch al
leen maar 'moeilijke' pro
gramma's brengt voor een
handjevol alternatievelin
gen.
Rients Slippens hanteert graag
een aantal 'sleutelbegrippen' in
zijn enthousiaste betoog over
Nederland 3: vernieuwing, ver
jonging en verfrissing. Geen
ghetto, maar ervoor zorgen dat
de culturele programma's op het
derde net gezien worden. „We
hoeven niet persé een groot pu
bliek te bereiken, maar wel gro
ter dan de afgelopen jaren het ge
val was. Dat betekent dus een
verbreding van het pakket om de
mensen, die op ons afstemmen,
vaker het gevoel te geven dat Ne
derland 3 een aardig alternatief
- Hoe kon het gebeuren dat het
derde net een 'cultureel ghetto'
werd? Was dat te wijten aan de
mensen, die voor uw komst de lei
ding hadden?
„Nou ja, zoiets ontstaat. Er zat,
denk ik, geen bewust beleid ach
ter. Het heeft veel te maken met
het feit dat de NOS aanvullend
moet programmeren. Daar ligt
onze beperking. Je kunt het ver
talen in: doen wat anderen laten
liggen. En als je bang bent te
dicht in de buurt te komen van
wat Nederland 1 en 2 doen, dan
zoek je het in uitersten. De angst
datje op het terrein van de ande
re omroepen komt is hier bij de
NOS heel groot, heb ik gemerkt.
Maar ik vind dat we niet al te
bang moeten zijn. Steeds meer
groeit de gedachte dat we op de
drie publieke netten naar samen
werking en een eenheid toe moe
ten".
„Niet alleen als dam tegen de
concurrentie van commerciële
televisie, maar ook omdat het
Nederlandse publieke bestel het
zich niet meer kan permitteren
om per omroep of per avond te
programmeren. Nederland 3
hoort bij het totaal-pakket. Een
paar jaar geleden zeiden de om
roepen nog: 'wat ze daar op 3
doen interesseert ons niet zo. Die
zijn toch ongevaarlijk, daar heb
ben we geen last van'. Maar nu
wordt het voor Nederland 1 en 2
steeds belangrijker dat Neder
land 3 meedoet, goed meepro-
grammeert".
Een paar voorbeelden van dat
programmeren wil Slippens
graag geven. Zowel op Oudjaar-
als op Nieuwjaarsavond toont de
NOS op Nederland 3 een concert
van een afscheid nemende ster.
Op 31 december is dat, recht
streeks, het afscheidsconcert
van opera-zangeres Joan Suther
land in Covent Garden in Lon
den. Op 1 januari het afscheids
concert van Tina Turner in Bar
celona.
Verder is de afdeling van Slip
pens bezig met het organiseren
van de Nationale Dicteewed
strijd half december en is er van
af februari een echte quiz te ver
wachten op Nederland 3. „Een
cultuurquiz", legt Rients Slip
pens trots uit. „Werktitel is De
kenner, naar het Britse BBC-
voorbeeld The Connaisseur.
Kenners op het gebied van de
kunst worden stevig aan de tand
gevoeld. Het is een mengvorm
van informatie en amusement.
Maar duidelijk heel wat anders
dan Per Sekonde Wijzer of 2
Voor 12". Slippens heeft momen
teel contacten met de legendari
sche Joop Koopman, zeer be
kend van de VARA-quiz 2 Voor
12. Hem is gevraagd de quiz te
presenteren.
Al met al is Slippens met zijn
afdeling bezig, zoals hij het zelf
zegt, „de grenzen af te tasten. We
willen wat meer armslag hebben.
Gewaagder programmeren. Er is
zoveel dat niet onmiddellijk heel
erg populair is. Zo'n drama-serie
Goede tijden, Slechte tijden, dat
is het andere uiterste. Het mag er
zijn, hoor, in deze consumptie
maatschappij. Maar niét op 3".
Grote steden vragen D Ancona
om steun migrantenomroepen
van de reclame-uitzendingen
nog niet voldoende inkomsten
krijgen om zelfstandig te draai
en. De omroepen zullen al moei
te genoeg hebben om het eigen
hoofd boven water te houden. De
reclame-inkomsten zijn niet toe
reikend om ook de migranten-
omroepen te kunnen onderhou
den, aldus de verklaring van de
gemeenten.
Ze wijzen erop dat door het in
trekken van de rijksbijdrage alle
verantwoordelijkheid voor de
migrantenomroepen op de
schouders van de gemeente
komt te rusten, zonder dat daar
bij instrumenten worden aange
reikt om in een adequate finan
ciering te kunnen voorzien.
100ste sterfdag 26 december
HILVERSUM (ANP) De TROS gaat op 16, 23 en 30 december
(radio 4,23.00) een driedelig hoorspel over de Duitse archeologi
sche onderzoeker Heinrich Schliemann uitzenden. Het krijgt
het karakter van een docudrama. Schliemanns 100ste sterfdag
wordt op 26 december herdacht. Don Dekker schreef het hoor
spel dat als titel kreeg „De man die Homerus op zijn woord ge
loofde". Lou Landré en Rick Nicolet spelen de hoofdrollen. Mar
lies Cordia regisseerde de produktie.
Dekker beschrijft het zeer tot de verbeelding sprekende leven
van Schliemann geheel in dialoog-vorm en gaat daarbij onder
meer in op de handelsbanden, die hij met Nederland onderhield,
op zijn niet-wetenschappelijke achtergrond en de rol van zijn
Griekse tweede vrouw Sophia. (Radio 4 - ca. 23.00 uur).
WASHINGTON - Actrice Katherine Hepburn en jazzmusicus Dizzy Gillespie ontvingen gisteren
op een ere-avond in het Witte Huis onderscheidingen van het Kennedy Center. Andere bekroonden
waren operazanger Rise Stevens, componist Jule Styne en regisseur Billy Wilder. «oio afp>
ROTTERDAM (GPD) - De viei
grote steden, Rotterdam, Am
sterdam, Den Haag en Utrecht
hebben minister d'Ancona
(WVC) gevraagd de financiële
bijdrage van het rijk voor de mi
grantenomroepen ten minste
voor 1991 te handhaven. De mi
nister wilde de financiering ei
genlijk staken op het moment
dat de lokale radio, waarbij de
migrantenomroepen zijn onder
gebracht, inkomsten krijgen van
reclame. De vier gemeenten zijn
bang dat het bestaan van de mi
grantenomroepen in gevaar
komt wanneer de subsidie wordt
stopgezet.
De gemeenten vrezen dat de
lokale omroepen in het begin
Archeoloog Heinrich Schliemann.
NEW YORK Filmster Brooke Shields ontving in New York een on
derscheiding als Vrouw van het Jaar uit handen van Lucio Caputo op
het New Yorkse 'Gala Italia. Caputo is de president van het Italiaanse
wijn- en voedsel instituut. Brooke's grootmoeder is een Italiaanse en
Shields doet veel goed werk. Dus vandaar. «oto ap>
Biograaf
Het leven van talloze bekende
Nederlanders, of het nu om mar
kante politici, briljante geleer
den, topatleten of grote schrij
vers gaat, is nooit in een biogra
fie in kaart gebracht. Wat zou
daar de reden van kunnen zijn?
Wil men niet dat er achter de
rug van de dode om in diens pri-
vé-leven wordt gewroet? Vindt
ook de naaste familie dat de
vuile was niet buiten moet wor
den gehangen? Dat laatste zou
goed voorstelbaar zijn, als er
tenminste sprake is van vuile
was. Zo ui as de weduwe van de
dichter Gerrit Achterberg er al
lesbehalve happig op dat bio
graaf Wim Hazeu zich in het le
vensverhaal van haar man zou
verdiepen, waarin een moord
en een gang langs psychiatri
sche inrichtingen sleutelhoofd
stukken zijn. Maar van een af
keer bij het publiek om kennis te
nemen van het persoonlijke le
ven van beroemdheden, is na
tuurlijk geen sprake - de inhoud
van allerlei kranten, bladen en
televisieprogramma's komt
juist tegemoet aan de gretige
nieuwsgierigheid var. lezers en
kijkers naar het particuliere le
ven van de VIP.
Misschien heeft de schaarste
aan levensbeschrijvingen te
maken met de produktiekant,
met het ambacht van de bio
graaf. Want het is duidelijk dat
die van vele markten thuis moet
zijn. Hij moet zowel weten
schapsman als kunstenaar zijn,
zich evenveel voor de feiten inte
resseren als voor de creatieve
uitwerking ervan. Hij moet het
geduld hebben om jarenlang in
archieven rond te neuzen, haast
onleesbare handschriften te ont
cijferen, de dwarsliggende we
duwe of (weduwnaar) onder at
tenties te bedelven en in bejaar
denhuizen naar het gemurmel
van informanten te luisteren.
Hij moet bezeten zijn van zijn
onderwerp en geen moeite moet
hem te veel zijn. Hij moet ook de
middelen hebben om zijn onder
zoek te financieren. Het zou ook
beter zijn als hij geen andere
verplichtigen heeft, niet jegens
zijn werk en niet jegens zijn
vrouw. De ideale biograaf is
dus toegewijd, rijk, ongehuwd,
onafhankelijk, hij is een ar-
chiefmol, een feitenpluizer en
hij heeft schrijftalent. Van der
gelijke duizendpoten lopen er in
Nederland niet veel rond. Welis
waar verschijnen er de laatste
jaren steeds meer biografen, en
schijnt er een groot aantal op
stapel te staan, maar daarmee
is nog niet gezegd dat het genre
zich in de goede richting ont
wikkelt. Zo is het maar de vraag
of het een goede zaak is dat
steeds meer neerlandici hun
doctorstitel halen door een bio
grafe te schrijven. Ik heb al
thans al menig dor boekwerk in
handen gehad, geschreven in
een bonkige, vierkante stijl,
waarin het boeiende leven van
de gebiografeerde op een vak
kundige wijze om zeep werd ge
holpen. De lezer heeft in ieder
geval meer belang bij goed ge
schreven boeken, zoals die van
F.L. Bastet over Couperus en
van Wim Hazeu over Achter
berg, dan bij saaie academische
proefschriften.
De meeste biografen worden
gedreven door bewondering
voor het werk en de persoon van
hun studieobject. Zij identifice
ren zich vaak met hem en als ze,
na jaren onderzoek, allerlei in
tieme en vreemde dingen over
hem weten, dan praten ze ook
graag tegen hem. De verhou
ding tussen hen beiden, de on
derzoeker en de onderzochte, de
levende en de dode, heeft men
wel een liefdesrelatie genoemd.
Al is het natuurlijk de vraag of
in het echte leven de liefde zou
blijven bestaan, als de ene part
ner zoveel van de andere af zou
weten als de biograaf van zijn
wederhelft.
In 'Voetsporen' heeft de En
gelsman Richard Holmes be
schreven hoehij als jongeman
helemaal in de ban was van Ro
bert Louis Stevenson, de schrij
ver van 'Schateiland' en het
boek over Mr. Jekyll en Mr. Hy
de. Holmes ging zelfs zo ver dat
hij de voettocht, die Stevenson
door de Franse Cevennen
maakte, overdeed. Met diens
boek in de hand maakte hij de
zelfde dagmarsen en sliep op de
zelfde plaatsen. Zo kwam hij er
achter, dat Stevenson, die slech
te longen had. toch een ferme
wandelaar was, die elke dag ve
le uren op hem won! Holmes
leefde zich zozeer in zijn held in
dat hij met diens ogen om zich
heen ging kijken en als Ste
venson meende te gaan denken.
Later neemt hij wat meer af
stand van deze romantische
aanpak - het gevaar was name
lijk niet denkbeeldig dat hij in
plaats van een biografie een
autobiografie zou gaan schrij-
HET RISICO 0ESTAAT DAT
SCHOON W/tTER ROND DE EEUW
WISSELING SCHAARS 6AAT
WORDEN
DAAROM AIOETEN
WE AL ONZ.E
WATERRESERVES
MET UITERSTE
ZUINIGHEID
0EHEREN
TOCH HAD /KUEVER EEN POND ECHT GOUD
GEHAD DAN DIE DUIZEND KfLO V/S-
STICKS!..
HA-HA- HAAAPf?H ff
£>e BC/T /S VOOR SV£~M
SAFFBL BAARP