Museum Bredius in huisvesting meuwe Bont kleurgebruik door 'Moeders Oudste Tekentalent' De ontluistering van een wantrouwend dictator Geslaagde reggaeparty in LVC Collectie 'kleine' 17de eeuwse meesters Gotcha!: swing met beperkingen Aaron Copland overleden Verzetsdichter De Groot dood Elé'mythemaaktVolkogonov MAANDAG 3 DECEMBER 1990 PAGINA 23 LEIDEN - De Jamaicaanse zan ger Yellowman is dol op zichzelf. De laatste tien jaar doet hij niet anders dan platen volzingen over zijn seksuele prestaties en zijn fantastische uiterlijk De albi no-zanger schroomt daarbij niet om over de andere sekse de meest grove opmerkingen te maken. Ondanks deze wat nare trekjes is de reggaemuziek van Yellow man best te pruimen. Vooral be ginjaren '80 maakte hij een aantal aanstekelijke dansplaten, waar mee hij overigens nooit echt is doorgebroken. De laatste jaren is de muziek van deze 'gele man' een stuk minder interessant. Zijn huidige produkten zijn slappe af treksels van wat hij vroeger maakte. De vertolking van de Fats Do mino-klassieker 'Blueberry hill' is daar een goed voorbeeld van. Het LVC-publiek zong gister avond evenwel enthousiast mee met deze evergreen, daar niet van. Maar Yellowman moet het an no 1990 toch vooral hebben van zijn oude successen. Nummers als 'Zunguzunguzunguzeng', 'No- body move, nobody get hurt', 'Girls them pet', 'Reggae-calypso' en het zelfverheerlijkende 'King Yellowman' gaan er bij het pu bliek nog in als pap. De nieuwe nummers scoren beduidend min der. En deze keer liet Yellowman zijn seksistische opmerkingen gelukkig achterwege. Al met al voldoende ingrediënten voor een geslaagde 'reggaeparty' in een goed gevuld LVC. ERNA STRAATSMA Expositie: Schilderijen en meubels van Mott Cocq. Galerie Coup d'Art, Nieuwe Rijn 27 in Leiden. Tot 20 december te bezichtigen op woensdag en vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur, op donderdag van 10.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. LEIDEN Beeldend kunstenaar Marco de Haan noemt zichzelf Mott Cocq. 'Mott' is een afkorting van 'Moeders Oudste Tekentalent' en 'Cocq' is een verbastering van het Franse woord voor 'haan'. Mott Cocq schildert abstracte schilderij en in bonte kleuren en hij bouwt meubilair van cirkels en driehoe ken. Tot 20 december is zijn werk te zien in Galerie Coupe d'Art. Mott Cocq woont in Noordwijk aan Zee. "Ik ben een zomermens", zegt Mott Cocq. "Het wonen in een sprankelende en zonnige badplaats draagt zeker bij tot de inspiratie van mijn oeuvre. Alle ogenblikken van de dag vertaal ik in kleur". De kleuren die Mott Cocq ge bruikt zijn de heldere en felle kleu ren van acrylverf. De vormen zijn meestal strak en geometrisch, maar soms ook mild en natuurlijk. Van een voorstelling is geen sprake, maar soms zijn de vormen kleine symbolen. Een uitgestrekte hand, symbolisch voor het ongrijpbare, krijgt van Mott Cocq de vorm van een halve ster. Driehoekjes stellen de zeilen van surfplanken voor. De schilderijen van Mott Cocq zien er over het algemeen heel orde lijk uit. Maar een beperkt aantal schilderijen vormt een uitzondering op de regel. Ze zijn geschilderd vóórdat Mott Cocq naar Noordwijk verhuisde. "Alles was toen chao tisch en daar kon ik geen vorm meer in zien", aldus de kunstenaar. Vor men ontbreken dan ook op deze schilderijen. Het zijn louter grove verfstreken en de kleuren zijn ook minder helder en fel. Behalve schilderijen exposeert Coup d'Art ook stoelen en tafels van Mott Cocq. Net als de schilderijen zijn ook de meubels geometrisch van vorm. Zo worden de armleunin gen van de stoelen gevormd door grote, metalen cirkels en driehoe ken. De bekleding van de stoelen is net zo bont als de schilderijen. De felle, heldere kleuren van Mott Cocq's schilderijen zijn aantrekke lijk. Maar de schilderijen zijn mij te decoratief en de meubelstukken een tikje te onsamenhangend. Toch twijfel ik er niet aan of de schilderij en in de etalage van Galerie Coup d'Art moeten een grote zuigkracht op het winkelende publiek uitoefe nen. LISETTE OOMEN Felle, heldere kleuren DEN HAAG (GPD) - Hoewel de publieke belangstelling snel minder werd, was het besluit van de gemeente Den Haag om op 1 januari 1985 het Museum Bredius aan de verpauperde Prinseg racht te sluiten een teleur stelling voor de supporter van 17de eeuwse schilder kunst. Wat daar in het voor malige woonhuis van dr. Abraham Bredius aan min der bekende schilders uit die tijd werd geëxposeerd, werd door kenners als een belangrijke aanvulling ge zien op collecties die elders in de Residentie en het land te zien zijn. De vermogende Bredius - kunstkenner/-ver- zamelaar - stond op het standpunt dat juist die zoge naamde 'kleine meesters' aantoonden hoe hoog de ge- Tienjarige Rus schittert op striji middelde kwaliteit van de Claesz Heda en Simon Vereist zijn Hollandse schilderkunst volgens Davids fraaie werken te van de 17de eeuw was. belangrijkste topstukken uit Den Haag sloot het Brediuspand die periode kunnen worden beke- omdat er bezuinigd moest worden, ken in het Mauritshuis, naast het Dankzij de 'goede gaven' van een aantal sponsors kan het museum weer open en wel op een aanzienlijk attractievere plaats dan aan de hui dige Prinsegracht. Het Museum Bredius is nu gehuisvest aan de Lange Vijverberg 14 - de vroegere behuizing van het Kostuummuse um - in de directe omgeving van Mauritshuis, Haags Historisch Mu- Jammer genoeg werd het concert weer eens ontsierd door de afstem ming van het geluid. Zo stond de gi- maand, stond de achtmansformatie tarist bijna de hele avond zijn gitaar- Gotcha! weer snel op een Leids po- partijen voor piet snot te spelen, dium. Gotcha! is een gogo-band die werden percussie-partijen vooral nogal sterk leunt op zijn strakke bij de eerste nummers nauwelijks band bezit een heerlijke uitstraling hoorde het geluidsvolume gisteren en tevens worden de nummers met behoorlijk tot het "trommelvlie- veel bravoure gebracht. De raps, met nogal wat overdreven "fuck" ii i zeer swingend ge- de teksten, zijn van een heerlijk heel, brengt dit ook goed i swinggehalte en worden steeds met het niet al te talrijk opgekomen pu- voortdeinende funky-groove ge- bliek, i nogal rommelig in de bracht. In "Superstar" wordt mooi uitvoering. Zo wordt het laatste terscon cours ROTTERDAM (ANP) - De 10-jarige Russische jongen Alexander Chra- moeschin heeft met zijn cello het publiek in de Rotterdamse Doelen volledig voor zich gewonnen. „Fe nomenaal wat hij presteert", zei alt violist en organisator J. Schebal na de finale van het concours voor jon ge strijkers op altviool, cello en con trabas. De cellist is afkomstig uit Minsk, maar woont sinds enkele maanden in Nederland. Chramoeschin deel de de eerste prijs met de 13-jarige cellist Christiaan van Hemert. De eerste prijs bij de contrabassen kwam bij de 24-jarige bassist Bap- tiste Knaven. Voor de altviool reikte de interna tionale jury geen eerste prijs uit. "Strenge maatstaven", die Schebal kon billijken. Edith van Moergastel en Rogier van der Tak deelden de tweede prijs. Schebal, hij is conservatoriumdo cent en lid van het Rotterdams Fil harmonisch Orkest, vindt een con cours voor de midden- en zware strijkers noodzakelijk. Voor met na me altviool en contrabas zijn nau welijks concoursen. Schebal is dan ook zeer gelukkig met de hoge kwa liteit: "In orkesten is altijd gebrek aan altviolisten en vaak aan contra bassisten. Terwijl toch in symfonie ën van Mahler of Bruckner juist de altviolen de belangrijke midden tonen geven". De contrabas is te groot voor jon ge kinderen. Dat verklaart ook de oudere winnaar in die categorie. Het conservatorium gaat daarin verandering brengen door jongeren op 'mini'-bassen les te gaan geven. Jaarlijks organiseren het Hellen- daal Vióolinstituut, de Rotterdamse muziekschool en het conservatori um en de muziek- en ballet-havo dit concours speciaal voor jonge strij kers. Het ene jaar komt de viool aan de beurt, het andere jaar de zwaar dere strijkers. ROtheater brengt toneelversie kinderboek Dahl ROTTERDAM (ANP) - De familie- produktie die het ROtheater jaar lijks programmeert in de kerstva kantie is dit keer een toneelbewer king van het bekroonde kinderboek Matilda van de vorige week overle den Engelse schrijver Roald Dahl. In ons land werd Matilda vorig jaar door de kinderjury gekozen als bes te kinderboek. Het stuk is van 23 de cember tot en met 5 januari te zien in de Rotterdamse Schouwburg, op een enkele uitzondering na zowel 's middags als 's avonds. Binnenhof, op een paar honderd meter afstand van de Lange Vijver berg. Opmerkelijk is dat Abraham Bredius met zijn eerste hartstocht voor de 'kleintjes' juist van dit Mau ritshuis tien jaar lang (van 1989- 1909) directeur was. Voor dit muse um sloofde hij zich overigens óók uit: hij zorgde ervoor dat belangrij ke werken als de Saul en David en Galerij Willem V en nog tal de Homerus van Rembrandt uit zijn van andere historische en artistieke eigen collectie in de Mauritshuis- bezienswaardigheden. Sinds zater- verzameling konden worden opge- dag kan men er terecht. Niet de vol- nomen. ledige collectie is van het oude naar Dat de collectie-Bredius - sinds het nieuwe pand meeverhuisd. Van de dood van de Haagse verzamelaar de rond 200 kunstwerken die zich in in 1946 bezit van de gemeente Den het voormalige Bredius bevonden, Haag - weer te zien is, is voor een be- zijn er nu circa 100 schilderijen te langrijk deel te danken aan het Bre- zien, aangevuld met zo'n twaalf te- dius Genootschap dat werd opge- keningen, voor het grootste deel uit richt toen het (oude) museum geslo- de 17de eeuw. 'Beroemde namen' ten werd. Het stelde als Rembrandt, Steen en Van collectie zo snel mogelijk Ostade ontbreken niet, maar het het publiek toegankelijk te maken. zijn toch vooral de'kleine meesters' "Een internationaal oliehandels- 0m het museum draaiende te hou- van hoog niveau - de grote liefde kantoor dat de 18de eeuwse panden bewaking kost veel geld, ver- van Abraham Bredius - die het be- Lange Vijverberg 14 en 15 aan- warmjng njet minder. Weliswaar is zichtigen van de collectie tot een kocht, is onze redding geworden'er wa^ 'start'-geld: een tournee var bijzondere gebeurtenis maken. zegt Theo van Velzen, voormalig di- een seiectie uit de Bredius-verza- v recteur van het Haagse Gemeente- meling langs musea in de Verenig- PubliekStrekKer museum en bestuurslid van het de staten jn \wirVI en daarna een Medewerkster van het nieuwe Bre- Ifr^iusGenootsctap, fijntjes la- soortgelijke 'reis' van de collectie scher kan zijn. dius Museum, Anne Claar Davids chend. De firma bood net Bredius door japarii leverden een batig sal- (24), vindt dat het onder meer de Museum nummer 14 tegen een sym- do 0P) waarmee een bescheiden ex- doeken van Buytewech en Bos- bolisch huurbedrag aan. ploitatieopzet in schaert zijn die een bezoek aan het Weer een andere 'schenker' maakte alle zorgeji voor de toekomst museum meer dan waard zijn. Een het mogelijk e onderkomen van het Haagse komen heeft gekregen. Het gaat im mers, zo zegt een folder, om schilde- jTTxxu rijen die voor dit type interieur be ten werd. Het stelde zich ten doel de ^oeld en gemaakt zijn: de woning an de welgestelde burger. Het zal niettemin 'een kunst' zijn Tijdens "Beat the Feeling" worden speler Rudi. Niet alleen het publiek drukke passages afgewisseld met js verrast, maar ook een aantal rustige. Pas dan valt het wel zeer be- bandleden van Gotcha! zelf. Het zou perkte soulbereik van de zanger op. echt niet gek zijn van tevoren wat De band vertilt zich zeker bij de hu- betere afspraken te maken, manritme-box rap tijdens de twee- HANS KEIJZERS Nestor Amerikaanse muziek Ho 1 nr,ao NORTH TARRYTOWN (AP) - Op ra's op zijn naam staan: The Second ut rvL\ 90-jarige leeftijd is gisteren overle- Hurricane (1936) en The Tender La- den de onder andere met de Pulitzer ne (1954). In 1967 stopte hij met reprodukties zullen verko- Prijs onderscheiden Amerikaanse componeren. Na die tijd hield hij componist Aaron Copland. Als eer- zich voornamelijk nog bezig met toetste jaren van het museum ste klassieke componist gebruikte het leiden van plaatopnamen van aan de Prinsegracht kwamen er nog hij elementen uit de volksmuziek zijn werken, en jazz en door veel collega's werd r>- hij beschouwd als de nestor 4.000 bezoekers per jaar Huize Bredius. De lokatie was vol komen 'uit de loop' van het cen- trumpubliek en toeristen komen te liggen. Het Bredius Genootschap is ervan overtuigd dat toeloop naar de nieuwe behuizing - een adellijk perceel-met-inhoud aar de schone Hofvijver - optimisti- Amerikaanse klassieke muziek. Copland heeft voor een belang de rijk deel gezorgd voor de erkenning van 20ste-eeuwse Amerikaanse componisten in het buitenland. Hij heeft zowel opera's, balletten, film- De onlangs overleden componist- de /dirigent Leonard Bernstein schreef over Copland, ter gelegenheid van diens 70ste veijaardag: "Hij was de componist die de Amerikaanse mu ziek uit de wildernis heeft gehaald. Hij was De Leider, degene aan wie de jongeren altijd hun composities voorlegden". Volgens de componist i het 18de eeuwse, Museum Bredius zijn daarmee niet en Nieuwjaarsdag gesloten). Te muziek als werken voor orkest op William Schumann vormden hij, zijn naam staan. Tot zijn bekendste Copland en Bernstein een drieman- werken voor orkest behoren Lin- schap onder de Amerikaanse com- - coin Portrait en Fanfare of the Com- ponisten. "Ik ben van mening dat 12.00 tot 17.00 uur (1ste Kerstdag mon Man, beide uit 1942. Hij schreef Aaron de Amerikaanse sound in de publiekstrekker zou wel eens een monumentale pand (drie etages van de baan. werk van Aert van der Neer,'Usver- hoog) om te toveren in een mu- Anne Claar Davids: "We zijn blij maak buiten stadswallen' (vermoe- seumruimte van allure. Het huis is dat we open kunnen. Maar we heb- delijk iets na 1650 geschilderd), zoveel mogelijk in zijn oude glorie ben onvoldoende inkomsten om de kunnen worden. 'Dat is werkelijk hersteld; het 'woonhuis'-karakter jaarlijkse kosten te dekken. Daar- een prachtig doek', aldus Davids., zorgt ervoor dat de collectie-Bredi- om hopen we maar dat er veel be- Maar ook van Spntacker, Willem us een zeer sfeervol, intiem onder- zoekers zullen komen en we veel ca- lefoon: 070-3620729. Catalogus Museum nieuwe editie: 240 pagina's, 60 af beeldingen in kleur, 270 in zw/w, complete beschrijving van de col lectie, uitgave W. Waanders, fl. 37,50; gebonden fl. 57,50. Winterswijk krijgt primeur foto-expositie over Stalin ENSCHEDE (GPD) - Alsof hij zich betrapt voelt, kijkt Josef Stalin, heerser van de Russen, in de came ra. Het moment lijkt tamelijk in tiem: een wandeling langs de rivier, omringd door zijn getrouwen. Je- zov, naast hem wandelend, oogt niet onvriendelijk, Molotov zelfs goedmoedig. Zo maar een tafereel uit het leven van een dictator. Beel den zoals ze er ook van andere des poten zijn: fascinerend om te zien, maar tegelijk angstaanjagend, bij de gedachte aan de schijnprocessen van de jaren dertig en de strafkam pen in Siberië. Hoe bedriegelijk de sfeer van deze foto is bewijst een latere af druk van hetzelfde negatief. Stalin, de hand in de klassieke Napoleon pose achter de grauwe jas, is er nog steeds. Molotov kijkt nog even goedmoedig. Maar Jezov, minister van binnenlandse zaken en verant woordelijk voor de dood van een groot aantal Sovjet-burgers, is ver dwenen. Op de plek waar hij eens liep, prijkt nu de doorgetrokken ka demuur en spoelt het water van de rivier. Over zijn lot is tot op heden niets bekend. Beria, een andere beul, volgde hem op. "Foto's als deze zie je veel", zegt Ger Fiolet. "Ze zijn typerend voor de tijd. Als iemand in ongenade viel, werd de geschiedenis herschreven. Iemand die hij wantrouwde, ver dween, mocht zelfs niet eens heb ben bestaan. Foto's werden met dat oogmerk geretoucheerd. Denk aan Trotski, zijn grote rivaal: op foto's van de Russische Revolutie vind je van deze figuur geen spoor terug". De foto's met en zonder Jezov zijn opgenomen in de grote Stalin-expo- sitie die Fiolet, directeur van "Fiolet Draaijer Interphoto, komend jaar in het Cultureel Centrum van Winters wijk hoopt te presenteren. Het gaat om een reizende expositie, die langs een groot aantal musea, mogelijk fototentoonstellingen, artistiek er zelfs tot in Moskou en Kiev toe, gaat documentair, voorbereidt en aan- toeren. biedt aan musea. Een van zijn vori- de muziek voor onder andere de symfonische muziek heeft gecre- films The Heiress uit 1948, waar- ëerd", aldus Schumann. "Niet al- Bredius, voor hij een Oscar kreeg, The Red leen is hij een halve eeuw de Ameri- pony uit 1949 en Something Wild kaanse componist bij uitstek ge uit 1961. De Pulitzer Prijs kreeg hij weest, ook moet zijn invloed op jon- in 1945 voor zijn ballet Appalachian gere componisten niet worden on- Spring, dat hij schreef voor Martha derschat. Copland geloofde in de Graham. Copland heeft twee ope- waarde van de Amerikaanse mu ziek en was ervan overtuigd dat we -1niet ondergeschikt waren aan onze Europese neefjes". In Parijs, waar hij in 1920 harmo nieleer studeerde bij Nadia Boulan- ger, werd Copland beïnvloed door Igor Stravinsky. Speciaal werd hij getroffen door de manier waarop Stravinsky elementen uit de Russi sche volksmuziek gebruikte. "Ik twijfel er niet aan dat dat i ffl'n iff®; belangrijke mate toe heeft aangezet te proberen om oorspronkelijke zag in Moskou een foto van zo n gro- te kolchos waar een affiche van Sta- eigen galerie, een van de eerste foto- lin aan de muur hing. Een prachtige galeries in Nederland. "Aanvanke- plaat die ik graag wilde hebben voor lijk deden we puur de verkoop, later f*"'-1 "j' de expositie. Toen ik diezelfde foto kwam daar de organisatie van ton. in Nederland kreeg, ontbrak dat af- toonstellingen bij. Dat bleek fiche. Ze hadden het weggeretou- cheerd. Twee jaar geleden gebeur den die dingen nog". Amerikaanse muziek te schrijven", Biografie De directe aanleiding voor Fiolet om de expositie te organiseren, was het verschijnen van .Triomf en Tra gedie', een nieuwe biografie van Stalin, geschreven door de Sovjet- historicus Dimitri Volkogonov. In dat boek wordt de figuur voor het eerst geplaatst text de markt te zijn. De meeste mu sea hebben geen eigen conservator voor fotografie en accepteren onze activiteiten als free lance curatoren graag". Fiolet haalt met name veel bui tenlandse fotografen naar Neder land en andere landen van Europa. In het Van Goghmuseum bracht hy DEN HAAG (ANP) - De protes- de Amerikaanse Diane Arbus, in tants-christelijke dichter en pro- «v. het Arnhemse Gemeentemuseum zaïst Jan Hendrik de Groot, ook be- Stalin de Franse fotograaf Brassai. Ne- kend onder de pseudoniemen Haje eerst nepiaaust m ue con- derlandse fotografen hebben vaak Sikkema en J.ten Mutsaert, is zater- zijn tijd, aan de hand van feen enkel idee wat er in het buiten- dag overleden in Zeist. land gebeurt. Ze vormen een natio- £>e 89-jarige in Alkmaar geboren waren, xn uc naal eilandJe' df,™eejte ^ot?" De Groot was van huis uit telegra- dat ook zelf herinneren, paJn van een bepaald land een ei- fist en journalist en werd in 1948 oorlogsheld, als landje vormen kunstredacteur van Het Vrije Volk De Stalin-expositie is zijn peest jn Arnhem. Naderhand was hy ambitieuze project tot nu toe. Dit perschef van de AKU (later Akzo). wchieven die tot *^sverre steedte Jfnd ^vormen gesloten waren. In de oorlog, ik kan me gold Stalin als de man die de Duitsers had Na de oorlog veranderde dat. moet een klapper worden. De be- jn zjjn jonge jaren behoorde hij dictator" de beul, terwijl in de Sov- langstelling voor Oost-Europa is tot de kring rond het tijdschrift Op- jet-Unie het beeld van de door God 6root- 1Stalin-periode spreekt waartse Wegen. Hij speelde een be- jet unie nel Deernenorm tot de verheeld,ne. Een ver. !angrüke rol in het verat tijdens de Tweede Wereldoorlog en stelde in 1941 met H.M. van Randwijk en toch G.Kamphuis het eerste Geuzenlied boek samen. Hij maakte veel illegale gedichten T T> 1 tijdens de oorlog en behoorde tot de Jaar Bach-cantates groep rond Vrij Nederland. Zijn poëzie, gerijpt door de oorlogserva- In Europa werd hij steeds meer de Hirfatnr rtP hpul. terwijl in de Sov- langstelling i de door God 6ro°t- De j u Kioof enorm tot de verbeelding. Een De expositie, die in totaal zo'n 120 foto's zal bevatten, toont de heerser in al zijn'facetten. Chudakov zoekt in Rusland het materiaal bijeen. De biografie van Volkogonov vormt daarvoor de basis. "Er wordt geen oordeel uitgesproken, we beperken ons tot het tonen van materiaal. Maar dat is al schokkend genoeg. Van de mythe rond Stalin blijft he lemaal niets over. Wat er na zoveel jaar overblijft is het beeld van een mensenschuwe, uiterst wantrou wende man. Het is, in bepaalde op- Stalin met e al die mensen die nog een ze- aantal getrouwen. Op de onderste foto is Jezov, minister ker ontzag voor hem hebben", AMSTERDAM (ANP) - De Neder- ringen, maakt hem tot landse Bach Vereniging onder lei- belangrijkste protestants-christelij- ding van dirigent Frans Brüggen ke dichters van Nederland, brengt een serie cantates van Jo- Bekende werken van hem zijn on- hann Sebastian Bach die onder de der meer de gedichten 'Lentezon' naam „Bach, zomaar op zondag" (1926),'Een bos boterblommen' een jaar lang iedere zondag in de (1940) en 'Signalen tegen de hemel' Oude Lutherse Kerk aan het Spui in (1968), alsmede de roman Fir (1938). zichten, een ontluistering. Zeker Amsterdam worden uitgevoerd. De Groot heeft tot het laatste mo- Elke zondag worden de cantates ment geschreven en gepubliceerd i binnenlandse zaken, verdwenen. (fot drag tussen Hitler en Stalin. Een tentoonstelling puur over Stalin, is dat niet een idee, opperde ik toen. ge exposities, een presentatie van Nee, zei Chudakov, de tijd is nog Fiolet is directeur van de voorma- 20 Sovjet-fotografen, bracht hem op niet rijp. Het lag allemaal nog te ge lige Olympus Gallery aan de Am- het spoor van Stalin. voelig, er werd nog te krampachtig sterdamse Herengracht. Thans "Met de fotohistoricus Gregory over gedaan. Over Stalin werd niet woont hij in de buurtschap Miste bij Chudakov, mijn connectie in Mos- gesproken, uit schaamte soms, Winterswijk, waar hij samen met kou, zaten we een beetje geksche- zijn vrouw Rikje Draaijer reizende rend te lachen over het geheime ver- 'Tn de Sovjet-Unie zelf is er spra ke van een generatieconflict. De ponist, schrijver of iemand die jongeren hebben geen enkele bood- actualiteit staat, schap meer aan Stalin. Voor hen De cantates in de maand decem- de oorlog hebben meegemaakt ligt 30 december en door het Vocaal En dat allemaal veel gevoeliger. Als je semble Utrechts Conservatorium aan Stalin komt, kom je ook een op 16 december. „Bar*" beetje aan hen. Nog steeds". zondag" duurt tot en r Fiolet begon ooit in het bedrijfsle- ber 1991, de toegang i: ven, maar beeldende kunst was zijn ge bijdrage. STING - Sting, de vroegere zager van The Police, treedt op 7, 8 en 9 mei in de Statenhal in Den Haag op. In maart begint hy aan een wereld tournee dat een jaar gaat duren. Stings nieuwe plaat, These Soul Ca- vrijwilii- Ses. wordt begin volgend jaar ver wacht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23