'Ik ga van de tropen naar de subtropen 'Zij imponeerde met aantal wijdse werken' Pirn Wallis cle Vries verruilt theaterbureau voor Leidse Schouwburg Sprankelend 'Mozaïek' in 'Les cloches de Corneville' Crescendo's Suze van Duyl steelt show in 'Walzertraum' ZATERDAG 24 NOVEMBER 1990 PAGINA 33 Van onze redacteur Annemiek Ruygrok LEIDEN/AMSTERDAM - Wie in sprookjes gelooft zou kunnen beweren dat een to verfee aan de wieg van Pim Wallis de Vries heeft staan zwaaien met haar toverstok je "Jij wordt later schouw burgdirecteur". In elk geval speelt een zekere predesti natie een rol: moeder actrice ('Ze heeft samen met Ank van der Moer eindexamen gedaan'), vader accountant. Liefde voor het toneel werd de nieuwe directeur van de Leidse Schouwburg van jongsafaan bijgebracht. "Vanaf de eerste klas lagere school speelde ik mee in to neelstukken, regisseerde of organiseerde toneeluitvoe ringen". Vlak na de middelbare school mocht hij als regie-assistent funge ren bij de Haagsche Comedie waar Peter Zadek een gastregie deed in 'Voorjaarsontwaken' van We- dekind. "Zes weken lang draaide ik mee. Fascinerend om te doen. Die man brak met alle huisregels van dat in die tijd zo keurige gezelschap, waar Paul Steenbergen met strakke hand regeerde. Zadek gooide een bom in die rustige vijver. Fantas tisch". Na zijn diensttijd kwam hij naar Leiden om rechten te studeren. "Nee acteur heb ik eigenlijk nooit zo willen worden. Dat heb ik geloof ik niet in me. Peter Faber maakt daar weieens gekscherende opmer kingen over, zo van "Alsjeblieft niet". En acteren is toch eigenlijk al leen maar leuk als je het grote werk kunt doen. Als producent sta je dichter bij de regisseur. Dat boeit me. En ik kan nu zeggen dat ik lie ver een goede schouwburgdirec teur ben dan een slecht acteur". De studie was voor Pim Wallis de Vries eigenlijk bijzaak. Toneelpro- dukties bij het studententoneel, daar maakte hij werk van. "In die„ tijd kwam Shireen Strooker een stuk van Leiderdorper Kees Holier- hoek regisseren. In een lustrumjaar van de universiteit. Oh ja. heb je dat toen gezien in de schouwburg? Nou die jongen met dat lange haar was ik". Nooit heeft hij gedacht de rich ting op te gaan van schouwburgdi recteur. "Ach ik heb dat vak bij een beroepstest wel eens ingevuld, maar niet met de gedachte dat ik dat ook daadwerkelijk zou willen wor- Blauwe Zaal Toch kon hij zich na zijn studie ook niet bepaald een gedreven jurist voelen. Voor zijn afstudeerscriptie had hij, omdat hij toch iets leuks wilde, de rechtspositie van de ac teur gekozen. "Daar bestond alleen een oud proefschrift uit 1890 of zo iets over. Voor die scriptie kwam ik bij schouwburg- en gezelschapsdi recteuren over de vloer, ontmoette veel acteurs en actrices. Uit die tijd ken ik nu nog veel mensen. De di recteur van Toneelgroep Centrum vroeg me wat ik nu eigenlijk met die rechtenstudie wilde. Juist in die tijd werd de Blauwe Zaal van de Stads schouwburg in Utrecht gebouwd. Ik ben daar gaan praten en heb die Blauwe Zaal vijfjaar lang beheerd". Hoewel de Blauwe Zaal onder verantwoordelijkheid van de Schouwburgdirectie viel. kon Wal lis de Vries daar vrij autonoom zijn gang gaan. Hij had een eigen bud get, de vrijheid om te programme ren en een eigen personeelsbeleid te voeren. Kortom schouwburgdirec teur zijn. "Een waanzinnige tijd. Ik heb toen veel Mickery-voorstellin- gen hierheen gehaald. Vijfjaar heel intensief gewerkt. Dat contact met acteurs, het zorgen dat gezelschap pen die de moeite waard zijn een kans krijgen. Meesterlijk". En dan slaan we toch maar een stuk geschiedschrijving over en val len pardoes in de Leidse Schouw burg. "Een voorstelling, zo heb ik toen geleerd, heeft alles met sfeer te maken. Die confrontatie tussen ar tiesten en publiek, daar gaat het om. Je kunt nog zo'n mooie voorstelling maken, in stad A zal hij toch anders zijn dan in stad B. Alles helpt mee: of de koffie in de pauze lekker is. of de kassajuffrouw stralend achter haar loket zit, of de technici achter het toneel er goeie zin in hebben en of de kleedkamers schoon zijn, zon der de vuile watten van de voorstel ling de avond ervoor". Alles mee In Leiden heeft hij naar zijn zeggen alles mee. Een prachtige schouw burg. goede medewerkers, een Elvi- re Wagener als rechterhand. "Uit eindelijk ben ik als directeur voor alles verantwoordelijk. Maar ik vind het heel geruststellend dat de afdeling financieel-economische za ken van de gemeente de financiële controle verricht". Een adjunct-di recteur zal er dus niet worden be noemd. "Het is betreurenswaardig dat Frans Boelen, de vorige direc teur. een man die zoveel voor de Leidse Schouwburg heeft gedaan, zo door het^hjk is gehaald. Ik heb zelf het gevoel dat als er niet die on gelukkige combinatie met de ad junct-directeur was geweest het al lemaal anders zou zijn verlopen". Maar een van de beschiddigingen was het feit dat Boelen artiesten wel eens zwart uitbetaalde. Ben je zelf niet ook geneigd dat te doen. Is het niet bon ton in het artiestenwereldje dat als je per se een heel goede ar tiest in je schouwburg wilt hebben, maar die eist geheel of gedeeltelijk zwart betaald të worden, dat je dat als schouwburgdirecteur maar hebt te doen? Een heel verbaasde blik is het re sultaat. "Ze kunnen wel vragen of je een stuk vlees uit je eigen lijf wilt snijden, dat doe je toch ook niet". Als mede-directeur van theaterpro- duktiebureau Stalles heeft hij erva ren dat "als je alles wit doet, je beter soneel hebben. Als je meer van dat soort voorstellingen zou binnenha len, zou je meer personeel kunnen aannemen. Maar voorop moet staan dat het niet ten koste gaat van de 'open' voorstellingen. Ik moet dat de komende tijd nog bekijken". We pakken de draad van de ge schiedenis weer op: na de Blauwe Zaal had Pim Wallis de Vries even genoeg van het werk. Met echtgeno te trok hij. voorzien van rugzak, voor twee jaar naar Latijns- en Mid- den-Amerika. "Maar ook daar kon ik het niet laten. Kwam ik weer in een theaterproject in Cusco, Peru terecht". Na zijn reis kwam hij te werken bij Bor-produkties. waar Freek de Jonge. Peter Faber. Jenny Arean en Jan Decleir zaten. Toen Freek ver trok, ging het bureau failliet. "Mijn collega, Brigitte van Gooi, en ik hadden de keus: of de ww in, of zelf iets opzetten. We hebben voor dat laatste gekozen en richtten Stalles- produkties op. In een huiskamer in de Rozenstraat. Heel primitief. Maar het seizoen was al geboekt en de artiesten gingen gewoon met ons Het kleine bureautje werd een groot theaterproduktiebedrijf. Met alle voor- en nadelen van dien. "Zo'n eigen bedrijf heeft ook nade len. De theaterwereld is heel onze ker. Je kunt nog zo'n goede voor stelling hebben, maar vantevoren is nooit te zeggen of het ook zal luk ken. Zelfs de beste acteurs kunnen floppen. Neem nou het Koekoeks nest met Peter Faber en Petra Laseur (vanavond nog in Leidse Schouwburg -red.). Ik ben een jaar lang aan het knokken geweest om dat op de planken te krijgen. Ieder een zei: "Dat wordt niks, na het enorme succes van die film". Ik ben toch eigenwijs geweest. En het is fantastisch uitgepakt met lovende kritieken en volle zalen. Maar het had ook anders gekund". Stress in het theaterproduktiebe drijf leidde ertoe dat Wallis de Vries in februari van dit jaar tegen zijn medevennoot zei: Ik wil hiermee stoppen. "Ik merkte de laatste jaren in februari/maart, zo aan het eind van het seizoen, dat ik zo moe was dat ik er geen lol meer in had. Niet in het werk en niet in mijn gezin. Kwam ik 's nachts om twee uur uit Meppel. was er om half drie een kind wakker. Brigitte had er begrip voor. En ze is nu gefuseerd met Griinfeld. Maar je begrijpt, als er tussen de Leidse Schouwburg en Van Gooi Grünfeld over een pro- duktie moet worden onderhandeld, dan laat ik dat Elvire Wagener doen. Want ik ben öf te aardig of te streng voor ze. En ik denk dat laatste, dat heb ik van m'n vader". Als directeur van Stalles was je autonoom, eigen baas. Nu krijg je een wethouder en een directeur cul turele zaken boven je. Wel een ver schil. "Ik vind het nu wel prettig dat al les geregeld wordt. Dat ik die stress niet meer achter me aan heb. Ik kom van de tropen in de subtropen terecht. Dat lijkt me heerlijk na die drukke periode". leggen. Waarschijnlijk zal die Chansonweek nog wel een paar keer worden gehouden. Maar ook hier zal ik misschien andere accen ten gaan leggen. In Utrecht heb ik een paar dansfestivals georgani seerd, waarvan Springdance is overgebleven. De chansonweek was specifiek voor Boelen. Mis schien kan ik ook iets specifieks tot stand brengen". Yvonne van Baarlejouw directe 'baas' heeft onlangs gezegd dat kunst er is voor een groter publiek dan nu het geval is. Tegelijkertijd zei zij niet wars te zijn van een com- merciëler aanpak. Ze had het toen over verhuringen in de Lakenhal en de Waag. Zou dat ook in de Schouw burg het geval kunnen zijn? Na enig nadenken zegt Wallis de Vries daar niet zo'n moeite mee te hebben. "Maar dan wel het juiste publiek bij de juiste voorstelling. Er is onderscheid tussen kunst en amusement. Dat is een ingewikkel de materie. Maar ik ga ervan uit dat de schouwburg in Leiden er voor ie dereen is. En dan moet het kunnen dat een personeelsvereniging de schouwburg voor een voorstelling afhuurt. Maar dan kun je geen zwaarwichtig stuk hebben staan, want die mensen willen een avond geamuseerd worden". Zou dat ten koste gaan van het aantal voorstellingen? "Ik heb de indruk dat de Leidse Schouwburg niet armlastig is. Dus echt nodig is het denk ik niet. Bo vendien vind ik dat een openbaar gebouw openbaar moet zijn. En dat er niet te veel besloten voorstellin gen mogen worden gehouden. Het is natuurlijk het mooiste als je als schouwburg 365 dagen van het jaar een voorstelling hebt. Maar dat kan nu niet, want dan moet je meer per- Pim Wallis de Vries: "Ik ben liever een goede schouwburgdi recteur dan een slechte acteur". slaapt". "Niet omdat we nou zo hei lig zijn. Ik ben heus niet roomser dan de paus. Maar zeker in die pro ducentenwereld is de belastingcon trole zo sterk, dat je maar beter le gaal kunt werken". Boelen heeft een sterk stempel op de programmering gedrukt. Veel cabaretvoorstellingen naar Leiden gehaald. Wat wordt jouw stempel, je liefde voor toneel indachtig? "Ik houd ook van cabaret, maar ben meer toneelgericht. Ik zal mis schien wat accenten verschuiven. Leiden heeft in de theaterwereld een heel goede naam. Ik heb met mijn artiesten ook veel premières in Leiden beleefd. Alles wat er hier in Leiden is, ga ik natuurlijk niet in de prullebak gooien. Dat zou waanzin zijn". "En de Chansonweek. Boelens stokpaardje?" "Met chansons heb ik niet zo'n af finiteit. Maar ik ga me nu niet vast- Nederlandse Graiiekprijs voor Manken Oltheten Van onze redacteur Saskia Stoelinga LEIDEN De prijs kwam vrij onverwacht voor graficus Mari- ken Oltheten uit Leiden. Ze wist dat haar werk niet zo in de sfeer paste van de traditionele grafiek en dacht dat het dus niet in aanmerking zou komen voor bekroning. Vandaag is haar door de Amsterdamse burge meester Van Thijn in het Sin- germuseum in Laren de Neder landse Grafiekprijs uitgereikt. Mariken Oltheten (32) noemt de prijs een erkenning voor haar werk. "Ik houd er over het etsen nogal wat andere ideeën op na". Schilderen en tekenen in een ets, is lange tijd ge zien als water en vuur. Ik doe dat in mijn werk heel bewust wel. Niet om een krachtige etslijn te vervagen of te veranderen, daar kom ik niet aan. dat is ook voor mij een heilige wet. Nee. het gaat mij meer om vlak- veranderingen. Ik reproduceer niet. al mijn werken zijn unica's. Het komt niet bij mij op om 30 keer de zelfde handeling te doen" "Als ik de etsplaat heb vervaar digd, begint voor mij het eigenlijke werk pas. Daarmee ga ik draaien en keren, kleuren aanbrengen, om tel kens weer een ander effect te krij gen". Haar werken zijn in de loop van de tijd steeds groter geworden. Voor de Grafiekprijs zond ze vijf et sen in van een meter bij een meter 40. Ze zijn als geheel beoordeeld. Ze gebuikt zowel de primaire kleuren (rood en blauw) als de wat zachtere tinten. Eigen pers Marike Oltheten is in Leiden gebo ren en getogen. Ze was vwo-leerling van het Bonaventura College, waar zowel haar vader als moeder docent is geweest. In '84 studeerde ze af aan de Academie voor Beeldende Kunst. St. Joost in Breda. Twee jaar later kreeg ze een startstipendium, waarmee ze een eigen pers kon aan schaffen. Het atelier vond ze in Am sterdam. Ze zou graag in Leiden willen werken en leven - al was het maar om haar Leidse partner wat meer te zien -, helaas een woon- en atelierruimte is niet te vinden. "Het hoeft geen paleis te zijn, we kunnen zelf goed verbouwen". Haar loopbaan als graficus loopt heel bevredigend. Oltheten is niet het type om allerlei openingen of galeries af te lopen om zichzelf te 'promoten'. "Ik werk nogal op me zelf, volgens een strikt schema. Toch is exposeren heel belangrijk om subsidies te krijgen. Per jaar zijn mijn galeries beter en mijn tentoon stellingen groter geworden". Vorig jaar hing haar werk in de LAK-gale- rie, nu in het Singermuseum in het Laren. "Dat is toch een mooie Aan de Grafiekprijs, die om de twee jaar wordt uitgereikt, is een be drag van 6000 gulden verbonden en een tentoonstelling in het Singer museum in Laren. Twee jaar. gele den waren er 130 inzenders, nu heeft de jury 1400 werken van 244 inzenders moeten beoordelen. Op de tentoonstelling 'Biënnale Gra fiek nu 4' zijn ook werken te zien van andere inzenders voor de Gra fiekprijs. Het juryrapport van twee jaar geleden vermeldde overigens dat veel van het abstracte werk niet boven het decoratieve uitkwam. Ol theten constateerde dat toen zelf ook. Graadmeter "De tentoonstelling kun je inder daad beschouwen als een Biënnale, een graadmeter voor wat er op het moment wordt gepresteerd. Ik moet je zeggen, dat ik heel be nieuwd ben hoe mijn werk daarin past of juist daar buiten valt". Het juryrapport sprak nu van: 'Het meest opvallende aan de inzen dingen is de afwisseling aan grafi sche technieken'. Over het werk van Mariken Oltheten werd gezegd: 'Zij imponeerde met een aantal wijdse werken, waarbinnen de kleur in grote vlakken was aange bracht. Het formaat en in de grote vorm gedachte compositie zorgen in deze reeks voor een aangenaam type monumentaliteit". "Inderdaad, dit is een omschrij ving die mij aanspreekt. Het is be langrijk dat de ets gaat meetellen. Ik heb altijd het idee dat deze kunst vorm is ondergewaardeerd. Daarin komt dus nu verandering", aldus de strijdlustige prijswinnares. Tentoonstelling 'Biënnale Gra fiek nu 4' van 25 november tot 30 december in het Singer Museum Laren, di-za van 11.00 tot 17.00 uur; zo vanaf 12.00 uur. Pierre Jansen voorzitter AMSTERDAM (ANP) - De jury van de Libris Woutertje Pieterse Prijs 1991 krijgt Pierre Jansen als voor zitter. De andere leden zijn Aukje Holtrop, Jacq Firmin Vogelaar en Joost van de Woestijne. De jury heeft tot taak uit de kin- derboekenproduktie van het kalen derjaar 1990 een winnaar te kiezen die een prijs van 10.000 gulden ont vangt. De vorige winaars waren Im- me Dros (..Annetje Lie"), Margriet Heymans („Lieveling boterbloem") en het duo Anne Vegter en Geerten ten Bosch („De dame en de neus hoorn"). De prijsuitreiking is op 6 maart. Faber speelt herinnering aan Nicholson weg Voorstelling One Flew Over The Cuckoo's Nest (Het Koekoeknest). Regie en bewer king Margrith Vrenegoor. Met o.a' Peter Faber, Petra Laseur, Lex de Regt, IJf Blokker, Herman Bolten, Sylvia Holslijn, Wil van der Meer. e.a.. Gisteravond in Leidse Schouwburg, aldaar nog vanavond te zien. LEIDEN - Scepsis leek op zijn plaats toen Stallesprodukties 27 jaar na de wereldpremière aan kondigde alsnog een Neder landse versie van het toneelstuk One Flew Over The Cuckoo's Nest uit te brengen. Was de met Oscars beladen filmversie dan met ultiem ge noeg geweest, en getuigde het niet van je reinste hoogmoed om te veronderstellen dat je met een Peter Faber de onvermijdelijke vergelijking met de Amerikaans hoofdrolspeler Jack Nicholson kon doorstaan? Er blijft nog meer dan vol doende over voor een ijzerster- ke toneelavond. Die conclusie kan zonder enig voorbehoud worden getrokken. Het blijft ontroerend om te zien hoe hoofdpersoon Mc- Murphy (Max Midland in de Ne derlandse versie) met zijn schel menstreken leven weet te pom pen in het vegeterende bestaan van zijn mede-patienten. Peter Faber ontkomt aan de herinne ring aan Jack Nicholsons vertol king door de hoofpersoon 'ge woner' te maken. Ook Petra Laseur maakt van de hoofdzus ter een minder uitgesproken ka rakter. Geen 'bitch'. zoals Loui se Fletcher die neerzette, maar een vrouw van wie je je heel goed kunt voorstellen dat zij uit lijfsbehoud haar eigen emoties verborgen houdt achter het masker van de superieure vakvrouwe. Ze is niet per se uit op de vernietiging van McMurp- hy. Uit het intieme dansje dat ze op een gegeven moment met hem maakt valt zelfs af te leiden dat ze affectie voor hem voelt. Hij daagt haar uit. ze vindt hem wel spannend. Er wordt over de hele linie op vallend goed geacteerd. Zo ont roert Herman Bolten als de on zekere Billy, typeert Lex de Regt treffend het type dat voor zitter van de patiëntenraad wordt, en zet Genio de Groot aandoenlijk een slungel van een underdog neer. Ook het toneel beeld en de vertaling zijn tot in de puntjes verzorgd. Onbegrij pelijk eigenlijk, dat dit stuk niet eerder in Nederland is opge voerd. ERIC VAN DER VELDEN "Les'Cloches de Corneville". operette van Roberl Planquette, uitgevoerd door het Noordwijks Operette Gezelschap 'Mozaïek Begeleiding Het Zuid-Hollands Operette Orkest Muzikale leiding Cees Borger Re gie Lida Spaans Gezien op 23 november in Tripodia. Katwijk KATWIJK - Op 19 april 1877 ging de operette "Les Cloches de Cor neville" in Parijs in première. Het verhaal van de klokken (cloches) die spontaan gaan luiden als de rechtmatige bezitter (Henri) te rugkeert op zijn kasteel. Diezelf de klokken brengen de oude Gaspard tot waanzin. Gaspard aan wie de zorg voor het vermo gen en de dochter was toever trouwd, waande zich al eigenaar van dat alles. Hij verklaart het dochtertje Germaine tot zijn nichtje en gaat 's nachts spoken in het slot om de dorpsbewoners te weren. Aan de baljuw (rechter) belooft hij Germaine tot vrouw, maar zij wordt het hof gemaakt door de visser Jean. Mozaïek uit Noordwijk liet he lemaal zien waarom het stuk zo geliefd is. Buiten de muzikale en technische kwaliteiten moet toch eerst en vooral lof worden toege zwaaid aan het enthousiasme dat sprankelend over het voetlicht kwam. Vanaf de allereerste scene heb ik met volle teugen genoten van de levendige en kleurrijke ta ferelen. Alhoewel het verhaal zich ontrolt tussen de hoofdrolspelers, is er voor het koor toch ook een grote rol weggelegd. Regisseuse Lida Spaans zorgde ervoor dat het koor geen moment stijf en on handig deed, maar zich juist met veel flair over het podium be woog. De koorleden van hun kant lieten zich meeslepen op de licht voetige Franse melodieën en richtten al hun levenslust op de zaal. De karakters van de hoofd rollen waren tegenover elkaar ge zet. Zo zien we de gangmaakster en flapuit Marjoleine. een rol die haar op lijf leek geschreven, te genover de veel bedeesdere Ger maine, die uiteindelijk gravin blijkt te zijn. Een zeer parmantige uitstraling had de markies Henri, zeker ten opzichte van de visser Jean die een groot deel van de voorstelling nogal bekommerd door het leven ging, wat zijn rol ook vereiste. Tenslotte was er de vertegenwoordiger van de over heid, de baljuw, die in de loop van het stuk verandert van een lach wekkend vrijer in een man van gezag. Maar het meest te beleven vond ik aan de rol van de oude Gaspard. Als de vrek die hij is ge worden, zien we hem zijn duiten tellen. Dan, als de klokken begin nen te luiden, wordt hij gek en tot slot komt zijn gevoel voor eerlijk heid en trouw weer tevoorschijn MONICA SCHIKS Graficus Mari ken Oltheten: 'Als ik de ets plaat heb ver vaardigd, be gint voor mij het eigenlijke werk pas'. (toto Henk Nee. de ouverture bracht de sfeel er niet bijster in: de eerste violen, de altviolen, de contrabas, de hoorn, ze klonken allemaal onze ker. onzuiver en weinig opwin dend. En ook in het eerste bedrijf was er geen pret: voor de pauze heb ik niemand ook -maar één keer horen lachen en dat is een te ken aan de wand. Nu is de "Wal- zertraum" ook geen operette met een spannende plot die van het begin af amusant wordt opge bouwd. Aan het stijve hof van het mini vorstendom Flausenthurn wordt de bruiloft gevierd van prinses Helene met een overrom pelende Weense luitenant, die zijn vrouw nog nauwelijks heeft gesproken. Spijt als haren op z'n hoofd dus. Hij ontmoet op een uitstapje in de "huwelijksnacht" een Weense dirigente. Franzi. van een damesorkestje, dat wegens de festiviteiten in de stad aange komen is. Hoewel Franzi holder- debolder verliefd wordt, helpt zij in het laatste bedrijf de lieftallige maai tuttige Helene om haar kers verse bruidegom weer terug te winnen door middel van wat (aan geleerde) Schwung en tempera ment. Maar dat Suze van Duyl. die de glansrol van Franzi speel de. Schwung en temperament be zit. valt niet te ontkennen. Met een flair, vooral een ongekunstel de speelsheid, gevoel voor acte ren en niet het minst met haar hel dere "jongemeisjes" sopraan stal zij de show in het tweede bedrijf en dan te bedenken dat Suze min stens "middelbaar" is. Heel knap en écht leuk, en daar zit je toch voor bij een operette. De Leidse Operettevereniging "Crescendo" bezit overigens meer goeie stemmen. Ook Jeani- ne Blok als prinses Helène en Henk de Bruijn als luitanant Niki hadden je wat te vertellen met hun zang. Goed articulerend en intens waren ze bij hun rol be trokken. De koorleden waren dui delijk minder. Zwakke inzetten, uitschieters in het hoge register en rommelige passages maakten een niet altijd even doorzichtige indruk. In het tweede bedrijf was merk baar iedereen het meest op dreef, spanning en grappen zaten vooral in dit middendeel. De koren wer den hier uitbundiger gezongen, het decor was verreweg het leukst "gestoffeerd" met goudgelakte stoeltjes en varens, die sierlijk binnen zweefden in handen van de in 't zwierig wit gestoken Leid se dansgroep "Jahn". Uitschie ters waren prinses Helène's lied over haar "eigener Mann", Fran- zi's spetterende "song" over het Weense temperament, en het du et met de piccolo van de dirigente en graaf Lothar. Het voltallige operettegezelschap kreeg eigen lijk maar weinig gelegenheid om zich waar te maken. Zelfs een overheerlijk meedeinend slot koor was er in de "Walzertraum" van Oscar Straus niet bij en zoiets is jammer voor de hele cast. LIDY VAN DER SPEK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 33