'Wij gaven uit wat Margriet verdiende' 'Wat zijn die Stones vreselijk' Een kwart eeuw Avenue: breken met clichés van de damesbladen ZATERDAG 24 NOVEMBER 1990 g J J* 11 '1 - Mare van der Velde: "Die reisver halen waren meer een vorm van leunstoeltoerisme. Ze moesten in de eerste plaats leuk zijn om te lezen". Gert-Jan van Laar: "Alles kon". Galerie, Avenue Literair. Die mix, die was uniek en is het nog steeds. Bladen als Elle, Avantgarde en Cosmopolitain bewegen zich ook enigszins in onze sec tor. Maar ze zijn toch anders. Je kunt ze nog altijd niet vergelijken met Avenue, vind ik". Maar ze knabbelen wel aan de oplage. Ooit beleefde Avenue maanden waarin volgens Maré van der Velde 'honderd duizend exemplaren' over de toonbank gingen. Nu beweegt het aantal per maand verkochte nummers zich rond de 60.000. Een bedreiging voor het voortbe staan? Gert-Jan van Laar haalt de schou ders op. "In die termen wordt bij Avenue niet gedacht. Zo vulgair. Het is er altijd uitsluitend om gegaan een mooi blad te maken. De rest was bijzaak. Daar hebben wij met grote dankbaarheid van geprofi teerd, van die toestand. Je kunt je als journalist toch zeker niets zaligers voor stellen?" Vederlicht Toch vertrok hij in 1982. "Zelfs werken voor Avenue kan gaan vervelen. Als ze me vragen waarom ik niet lekker bij Avenue ben gebleven in plaats van te kiezen voor het onzekere bestaan van een sappelende free-lancer, dan haal ik altijd die zin aan van Simon Carmiggelt. Namelijk dat een ambtenaar op z'n twin tigste een muizenhol in kruipt om er pas op z'n 65ste volgevreten uit te komen. Zo'n man wilde ik niet worden. Op een middag zat ik weer eens wat bijvoeglijke naamwoorden te schrappen uit een ver haal van Wina Born "Op een zwoele, zachte, zondoordrenkle zomeravond nip ten we op het fraaie, aan het donkere wa ter van de traag stromende Vecht gesitu eerde, diffuus verlichte terras van res taurant Zus-en-zo aan een verrukkelijke Bourgeuill dat het vederlichte bouquet van...Ik dacht: nou moet ik weg. En wel zo vlug mogelijk". Een besluit waarvan hij nooit spijt heeft gehad, al denkt hij nog wel eens met weemoed terug aan de vrijdagmid dag waarop redactie en medewerkers met 'een goed glas gekoelde sherry de in de afgelopen week met zorg opgebouw de stress wegspoelden'. Gert-Jan van Laar: "Dat werden op het laatst complete feesten. Als de lezers en lezeressen zich wel eens hebben afge vraagd waarom een magazine als Aven ue na een baanbrekend artikel over accu punctuur - want vergeet niet, wij waren heel vaak de eersten met iets wat nu nor maal is - opeens een reportage over stockcar-races publiceerde... Juist ja, die feesten dus. Fotografen zijn ook niet gek. Die weten het moment haarfijn uit te zoe ken waarop ze met aan zekerheid gren zende waarschijnlijkheid een opdracht in de wacht kunnen slepen. En dat was in ons geval de vrijdagmiddagborrel. Ik weet uit ervaring: een hoofdredactrice met een glas in de hand neemt soms heel merkwaardige beslissingen". Losjes In het geval van die stockcar-races is het overigens nog goed gekomen, omdat uit arren moede Gerard van Lennep werd gevraagd 'iets leuks' te schrijven bij de overhaast aangekochte dia's. Iets waarin hij 'wonderwel slaagde'. Maar Gert-Jan van Laar is ervan overtuigd ("of eigenlijk weet ik het wel zeker") dat er nog verha len en dia's in de map liggen die daar tien laar geleden ook al in lagen. "Die zijn dan aangekocht op zo'n onbewaakt ogen blik... Ja hoor, het ging er bij Avenue al tijd erg losjes aan toe. Dat mag je wel zeg gen. Héél erg losjes". Wat het allemaal kostte deed er niet zo toe, als het maar mooi en glossy was. Het doel: 'een volwassen, internationaal en trendset tend blad maken dat brak met alle damesbladen-clichés.' Ave nue, het blad 'van en voor de intellectuele en culturele elite in Ne derland', bestaat 25 jaar. Een goed moment om even terug te bla deren. "Een hoofdredactrice met een glas in de hand neemt soms heel merkwaardige beslissingen". door Rob van den Dobbelsteen waarmee elk damesblad in maart vol stond. Ik dacht: als we nou eens Moskou in de winter als achtergrond nemen en we fotograferen geen haute couture, maar ontwerpen van eigen mensen... Nou ja, ik ben met bonzend hart naar Joop gegaan en tien minuten later, het was ongelooflijk, had ik zijn toestem ming. We zijn ruim een week in Rusland geweest. Twee modellen, Paul Huf, een produktieman en ik. Het moet handen vol geld hebben gekost, maar we hadden wel tien schitterende pagina's". Gert-Jan van Laar: "Alles kon. Wat we leuk vonden werd zo goed als altijd uit gevoerd. Ik heb me daar eerlijk gezegd wel eens over verbaasd. Maar altijd voor af. Was de missie eenmaal volbracht, dan bleken we weer een paar prachtige pagi na's rijker te zijn. Want daar waren we goed in: prachtige pagina's maken. Ook over pure ellende. Een foto van de krot ten van Guatemala, maar dan wel in full colour afgedrukt over twee pagina's, daar kreeg je bijna pijn van in je ogen, zo mooi was het". Status Tekst was in Avenue vaak ondergeschikt aan het beeld. Met uitzondering mis schien van het reisverhaal waarvoor Joop Swart coryfeeën strikte als Harry Mulisch, Cees Nooteboom, Aad van der Mijn, Annie M.G. Schmidt, Bertus Aaf- jes, Renate Rubinstein, Jan Cremer, Hugo Claus, Joop Waasdorp, Nico Scheepmaker etc. Maré van der Velde: "Ik heb nooit meegemaakt dat zo'n schrijver nee zei als-ie werd gevraagd. Of hij moest echt niet kunnen natuurlijk. Maar normaal gesproken was één telefoontje voldoen de. Schrijven voor Avenue, ja, ik denk toch dat er een zekere status aan werd ontleend. Want echt uitbundige honora ria betaalden we niet". Gert-Jan van Laar: "Nee, dat is natuur lijk wel zo, maar je moet niet vergeten, die jongens kregen bij Maatstaf indertijd voor een artikel niet meer dan 600 gulden en een warme hand. En dan las nog nie mand het. Bij Avenue konden ze 2500 gulden verdienen plus reis- en verblijf kosten. En dan werd je verhaal nog over tien pagina's geplaatst ook, in een blad dat door iedere artistieke intellectueel werd gelezen. Of althans werd gekocht. Ik kan me best voorstellen dat ze stille tjes hoera riepen als Avenue midden in de winter aan de lijn hing met de vraag of er wellicht de bereidheid was om voor een paar weekjes af te reizen naar het laatste paradijs". De vraag of de lezers van Avenue ver volgens in staat waren om in navolging van de beroemde schrijver eveneens naar het andere eind van de wereld te vliegen, is nooit bij de redacteuren van Avenue opgekomen. Maré van der Vel de: "Daar was het niet om te doen. Die reisverhalen waren meer een vorm van leunstoeltoerisme. Het moest in de aller eerste plaats leuk zijn om te lezen. Nou, daar hadden de mensen die we aanzoch ten natuurlijk geen moeite mee". 'Dubbele oplage' Maar de naam van bijvoorbeeld Jan Cre mer op de omslag ("Het willige meisje had meer tepel dan tiet", berichtte hij verdrietig over de Seychellen), verkocht dat nou extra? De schrijver zelf mocht daar, als hij een vreemde streek weer eens met meeslepende pen had beschre ven, in hoofdstedelijke etablissementen graag over pochen. "Dubbele oplage, minstens", hoorde je Cremers stem ras pen na alweer een door Avenue bekostig de Odyssee. "Die VNU loopt dank zij mij helemaal binnen". Hetgeen niet het geval was. Precieze cijfers zijn niet bekend, maar Gert-Jan van Laar meent zeker te weten dat de winst- en verliescijfers van Avenue zich ondanks een uitbundig advertentie-aan bod altijd in 'de marge' hebben bewogen. "Het blad is, heb ik begrepen, nooit een melkkoe geweest. Dat wij konden be staan dankten we aan Margriet. Daar werd geld verdiend; wij gaven het uit. Misschien dat er jaren zijn geweest dat we honderdduizend gulden hebben overgehouden. Maar daar tegenover staan ook jaren dat we honderdduizend gulden verlies hadden. Maar dat maakte niet uit. Avenue was het visitekaartje van de VNU. Daarmee kon de directie voor de dag komen". Ook in het buitenland. Maré van der Velde: "Je moet niet vergeten, zo'n blad bestond nergens in Europa. En eigènlijk bestaat het nog niet. Mode, reisreporta ges, kunst, interieur, culinair, Avenue Dat Avenue geen formule had, zou Gert- Jan van Laar niet willen beweren. "Maar het moet ook niet weer overdreven wor den. Ik bedoel, er waren geen door ho- •gerhand voorgeschreven reglementen, als je dat bedoelt. Mocht er inderdaad een formule zijn geweest, dan is die al thans mij nooit gewaar geworden. Ik heb nimmer een geschrift van dergelijke aard onder ogen gehad. Het moest alle maal glossy en glamour zijn, dat wel. Maar dat deed je vanzelf. Dat was name lijk precies de reden waarom je bij Aven ue werkte". Gert-Jan van Laar (48) maakte jaren lang deel uit van de redactie van Avenue en is nog altijd als free-lance medewer ker verbonden aan het blad dat 25 jaar geleden voor het eerst verscheen en dat (volgens Tineke Posthumus in het re clamevakblad Adformatie) meteen 'aan voelde als een soort nationale emancipa tie'. "Avenue", jubelt ze ook. "was het blad voor en van de Nederlandse culture le en intellectuele elite Eindelijk had Nederland aansluiting bij de tijdgeest". Maar was het ook geen blad (f 1,25 per nummer, geweldig duur in die tijd) dat opzettelijk op de nieuwe Pas Toe-salon tafel werd gelegd om de visite ,te laten zien datje uit het ziekenfonds was? Maré van der Velde, tot voor kort adjunct- hoofdredactrice van Avenue, vindt dat aanvankelijk een opmerking 'waarover i}c nog wél het een en ander zou willen roepen'. Maar later zegt ze lachend: "Ach, misschien kwam dat hier en daar ook wel voor. Avenue straalde iets uit na tuurlijk. Maar in de allereerste plaats was het toch een blad dat de mensen atten deerde op wat nieuw was en bijzonder". Geen concurrentie Avenue werd bedacht door Joop Swart. Het brein achter het blad wilde (zegt re dactrice Juliette Berkhout in het jubile umnummer) 'een volwassen, internatio naal en trendsettend blad maken dat brak met alle damesbladen-clichés'. Hij (slaagde daarin van meet af aan, de voor malige hoofdredacteur van Margriet. Maré van der Velde: "Ten eerste, om dat er geen enkele concurrentie was en ten tweede, omdat Joop durf had. Harry Mulisch en Ed van der Elsken een paar weken naar Cuba sturen voor een reisre portage, dat was in ons land nog nooit vertoond". Zoals het ook ongehoord was dat al in de lente van 1966 boetiekmode van jonge Nederlandse ontwerpers speciaal voor Avenue door Paul Huf in Moskou werd gefotografeerd. Maré van der Velde: "Ik was toen nog moderedactrice en ik wilde af van die Parijse haute-couture plaatjes 'Sister Morphine' (Marianne Faithfull) doet boekje open in'Flirten met de duivel' Enige tijd geleden was ze nog te zien op de tv. Een getekend gezicht. Met een schorre, doorleefde stem zong zij op fas cinerende wijze 'As tears go by'. Fascine rend, omdat Sister Morphine de tijd had overleefd. Sterker nog, het meest be roemde meisje dat Rolling Stone Mick Jagger ooit zijn lief mocht noemen, stond weer op het podium: Marianne Faithfull. door Kees Buijsen In een Nederlandse vertaling is dezer da gen het Amerikaanse boek 'Blown Away' verschenen. De titel is 'Flirten met de duivel' en het boek gaat over The Rolling Stones in de jaren zestig. Het is geen beschrijving van de muziek, het verhaal gaat over het drugsgebruik, het ontslag en de dood van gitarist Brian Jo nes. en het concert in Altamont op 9 de cember 1969 dat voor een dramatische afsluiting zorgde van de jaren zestig. Heli's Angels zorgden voor dood en ver derf. Marianne Faithfull geeft voor het eerst opening van zaken over haar relatie tot Mick Jagger en de andere Stones, en over haar heroineverslaving. Klooster Het eerste lied van Mick Jagger en Keith Richards dat op de hitparade terecht kwam was een langzaam nummer, 'As tears go by'. Het was op aanraden van Stones-manager Andrew Oldham niet voor de Stones geséhreven, maar voor een heel maagdelijk, verlegen meisje van zeventien jaar dat Andrew op een feest was tegengekomen-waar Mick en Keith ook waren. Het meisje, Marianne Faith full, was meegenomen naar het feest door John Dunbar. John had Marianne leren kennen, toen hij in Cambridge stu deerde en zij op school zat bij de nonnen van het klooster van St. Joseph in Reading, een troosteloos stadje. De enige inwoonster van dit stadje die bij de grote wereld hoorde, was de moe der van Marianne Faithfull: de exotische Oostenrijkse barones Eva Sacher-Ma- soch. Haar adelijke stamboom liep terug tot Karei de Grote. Zij was getrouwd met de Brit Glyn Faithfull. Toen Marianne zes jaar was liep het huwelijk spaak. Andrew Oldham in 'Flirten met de dui vel': 'Op het moment dat ik haar zag, wist ik dat ze iets bijzonders was. Ze had een geweldige maagdelijke uitstraling. Ik be doel, in die tijd draaiden de meeste mei den flink met hun kont en vielen half over je heen, en daar stond die bleke, blonde, gereserveerde, kuise tiener die niet voor de Mona Lisa onderdeed, maar dan met een prachtig lijf. Het kon me niet schelen of ze wel of niet kon zingen. Dat uiterlijk kon ik altijd verkopen. En dan die naam: Marianne Faithfull. Een betere naam kun je zelf niet verzinnen'. Haar zwoele stem, haar gracieuze ver schijning, het feit dat ze in een klooster was opgeleid en de dochter was van een barones, haar schoonheid, haar hits, haar langdurige relatie met Mick Jagger en haar drugsverslaving maakten haar tot de superster van de jaren zestig. Nu is ze royaal in de veertig, maar ze ziet er tien jaar ouder uit. Ze voelt zich verla ten en gebroken, naar huid is vlekkerig, haar gouden haren zijn dof geworden. Maar ze herinnert zich nog tot in detail haar relatie met Mick Jagger. Ze is in middels verlost van haar hardnekkige heroineverslaving, maar gebruikt nog wel coke. Marianne Faithfull in 'Flirten met de duivel': 'Ik weet nog dat ik de eerste keer dat ik de Stones tegenkwam tegen een vriend van me, Barry Miles, zei: God, wat zijn die Stones vreselijk. Allemaal vet haar en meeëters. Ik was heel kritisch over mensen in die tijd. Dat zal Mick on der andere wel bevallen zijn aan me. dat ik niet gauw onder de indruk was, dat ik zo verwaand was'. Intussen was zij getrouwd met John Dunbar, omdat zij zwanger was van hem. Zij kregen een zoon. Nicolas. Waarom het huwelijk stuk liep vertelt Marianne uitgebreid. En ook dat ze in eerste instan tie helemaal niet viel op Mick Jagger. 'De Stone naar wie mijn hart uitging, was Keith Richards, omdat hij stil was. beke ken. zonder toeren. Ik was veel te bang om Keith zo maar aan te spreken. En hij was veel te verlegen om iets tegen mij te zeggen. Maar ik vond hem leuk. heel erg'. 'Brian en Keith kwamen langs om me een avondje uit te nemen. Niet Mick. Ze lachten Mick gewoon uit in die tijd. Hij werd als onhip gezien. Zeker geen lid van het besloten groepje. Afe gingen uit eten, en reden toen terug naar Brians flat om te gaan trippen. Brian was de gangma ker. Hij was de eerste die acid gebruikte, en dat was een van de redenen waarom ze spotten met Mick. Omdat die zo straight was en ouderwets en doodsbang voor stuff of acid of wat ook. Hij dronk wel, niet vaak, maar als hij veel dronk werd hij echt een ellendeling. Een zak en een ellendeling. Ruzie zoeken. De cliché dronkelap. Ik had hem een paar keer meegemaakt als hij dronken was, en dat waren meestal dé momenten dat hij pro beerde mij in bed te krijgen. Hij was wal gelijk. Hij had geen aansluiting met wat er om hem heen gebeurde. Hij viel er echt buiten, hoorde niet bij de scene. Mick was erg bang voor drugs, van begin af aan. En dat is prima geweest, toch, want hij is gezond weten te blijven. En dat vindt hij heel belangrijk. Maar hij heeft altijd gedaan of hij net zo aan de do pe was als de rest. Dat is allemaal be drog'. Het boek dat 300 zeer lezenswaardige pagina's telt is een uniek document ge worden over de beginjaren van 's wereld meest geruchtmakende rock and roll groep. Het is tevens een kritische kijk op de jaren zestig. A.E. Hotchner. Ameri kaans roman- en scenarioschrijver, heeft vele tientallen ooggetuigen aan het woord gelaten. Naast Marianne Faithfull komt onder anderer ook aan het woord de mode-ontwerpster Mary Quant en Anita Pallenbere. de 'toverkol' achter de Stones. Het boek 'Flirten met de duivel' werd geschreven zonder toestem ming van de Stones. Dat is misschien maar goed ook, want nu is het vooral het levensverhaal van Marianne Faithfull ge worden. En dat leest als een spannend satansverhaal. 'Flirten met de duivel', de Rolling Stones en de jaren zestig, uitgeverij Amber, f 29,90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 31