'Roemenen accepteren onze solidariteit!' Secretaris-generaal Wereldraad van Kerken, Einilio Castro, snapt Nederlandse kritiek niet ZATERDAG 24 NOVEMBER 1990 r«lilHA lo Van onze redacteur Wim Schrijver LEIDEN Dr. Emilio Castro, de kleine secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, schudt vol verbazing zijn hoofd. Grappig vindt hij de fixatie van de Nederlandse kerken op Roemenië. Het feit dat de Wereldraad nooit Ceausescu heeft willen veroordelen is hem deze week in ons land diverse malen voor de voeten gegooid. "Als de ker ken in Roemenië zelf wel onze solidariteit accepteren, waar om maken ze zich hier in Holland daar dan nog steeds zo druk over?" De Wereldraad-topman bracht de afgelopen dagen een bezoek aan ons land, waarbij hij zowel de gere formeerde als de hervormde synode bezocht, met diverse kerkelijke de legaties sprak en kardinaal Simonis en premier Lubbers opzocht. Zo be reist de uit Uruguay afkomstige Castro sinds zijn verkiezing als se cretaris-generaal in 1985, als een waar diplomaat de hele wereld, waarbij hij soms kiest voor de 'stille diplomatie', zoals toen in Roeme- Sprekend over de koers van de Wereldraad, benadrukt Castro dat de raad allereerst een ontmoetings plaats van kerken wil zijn. "Het doel van de Wereldraad is altijd het zoe ken naar de eenheid van de kerk aan één avondmaalstafel. Maar ter wijl wij in die richting lopen, nemen we de kerken mee met hun cultuur en hun problemen. Dus de agenda van de Wereldraad krijgt weer ge stalte door de vragen die vanuit de kerken worden gesteld". Is dat ook uw verklaring van het feit dat velen zeggen dat de Werel- raad onder uw voorganger, Philip Potter, meer élan had, meer krachti ge uitspraken durfde te doen? "Er wordt weieens gezegd: Philip komt uit het Caraïbisch gebied en is een calypso-man. Ik kom van het zuidelijk deel van Amerika de tango. Misschien was hij meer ex plosief en vrolijk, en ik meer drama tisch in mijn expressie. Dat kan zijn". "Maar wezenlijk gaan de acties van de Wereldraad in dezelfde rich ting. Het is waar, de Koude Oorlog is voorbij, maar nog niet vijf jaar ge leden. Dus alle vragen die ons in het verleden bezig hielden over de men senrechten in de socialistische lan den, zijn nu dramatisch veranderd. Het is waar, in het verleden was de strijd tegen de apartheid polemisch. En vandaag is Mandela een held en iedereen is tegen apartheid". "Maar, wees niet bezorgd, we zul len kritisch zijn, omdat we de as semblee in Australië zullen begin nen met de claim van de Aborigi nals, of omdat de christenen in In dia bij ons aankloppen om solidari teit, of omdat de zigeuners uit Euro pa naar West-Europa willen... Onge lukkig genoeg zullen er in onze we reld altijd problemen zijn die de aandacht van de Wereldraad trek ken en die van nature polemisch zullen zijn". Marxisme Is het eigenlijk wel de taak van een raad van kerken om zich op het poli tieke vlak te begeven? Ligt spiritue le bezinning niet meer voor de hand? Castro schetst dat dat laatste ze ker niet wordt vergeten. Hij noemt diverse theologische geschriften, waarvan het in 1982 opgestelde Li- ma-rapport over doop, avondmaal en ambt, met een oplage van ruim 450.000 exemplaren, de grootste bestseller is voor de Wereldraad. "En in september kwamen de or thodoxe kerken van Oost-Europa en het Midden-Oosten op ons initia tief bij elkaar, om na 1500 jaar van verdeeldheid te zeggen dat er geen reden is om gescheiden op te trek ken. Dus dat werk gaat ook gewoon door". "Maar, zoals een Lutherse bis schop uit Zuid-Afrika tegen mij zei: 'Ik wil geen avondmaal vieren met mijn witte broeder, met wie ik niet samen in één restaurant kan eten'. In ons streven naar kerkelijke een heid kunnen we niet onverschillig staan ten opzichte van de verzoe ning van de menselijke familie". Ter illustratie noemt Castro het ernstige conflict tussen de ortho doxen en de katholieken in de Oek- raine. "Er is geen wezenlijk verschil tussen deze twee kerken. Het draait alleen om de relatie tot Rome, het gezag in de kerk. Desondanks do den ze elkaar. Daarom moeten we wel praten over etnische conflicten of over historische uitspraken". Op de vergadering van het cen traal comité in maart van dit jaar in Genève werd een rapport bespro ken, waarin staat dat het marxisme ondanks de veranderingen in Oost-Europa goede elementen be vat. Is dat een bevestiging van de veel gehoorde kritiek dat de Wereld raad het marxisme hoog in het vaandel heeft? De Wereldraad van Kerken, in 1948 in Amsterdam opgericht, telt ruim driehonderd lidkerken. De voornaamste doelstellingen van de Wereldraad zijn de bevordering v£n de eenheid en de vernieuwing van de kerken. Eens in de zeven jaar wordt een grote assemblee gehouden, terwijl om de anderhalf jaar het centraal comité (algemeen bestuur) vergadert. Deze vergaderingen hebben geen gezag over de lidkerken, want de Wereldraad wil geen 'superkerk' zijn. De Wereldraad vormt ook letterlijk een veelkleurig geheel. De toetreding van de orthodoxe kerken in de jaren zestig, vormde een hoogtepunt. De hiërarchische RK Kerk heeft tot nu toe voor het lidmaatschap bedankt. De diversiteit van de Wereldraad wordt door de een als een verrijking, door een ander als een beperking gezien van de slagvaardigheid. Zeker de invloed van de orthodoxen, met hun eigen structuur en traditie, legt volgens velen een zware hypotheek op de Wereldraad. De Wereldraad wil bijdragen aan de bezinning op uiteenlopende theologische thema's, maar schuwt in de strijd voor recht en vrede de politieke stellingname niet. Daarbij wordt ook daadwerkelijke steun verleend aan bijvoorbeeld het ANC. De Wereldraad, die kantoor houdt in Genève, heeft een uitgebreide staf met drie afdelingen, die weer in totaal 17 vertakkingen hebben. De laatste jaren kampt de Wereldraad met teruglopende inkomsten en wordt er gesproken over reorganisatie. Volgend jaar februari vindt in Canberra, Australië, de zevende assemblee plaats rond het thema: 'Kom Heilige Geest, vernieuw de hele schepping'. Op zijn bekende minzame wijze, wuift Castro de kritiek weg. "Een raad van kerken kan zich nooit per mitteren één theologie of één ideo logie te hebben. Maar natuurlijk kun je tijdens een discussie iemand horen uit Cuba, of Praag, of Mozam bique, die vanuit een marxistisch perspectief een bijdrage levert. Dat is prima, want je vindt ook mensen uit Nederland, de Verenigde Staten of Japan, die vanuit hun eigen markgerichte ideologie spreken. Maar de Wereldraad is niet pro-ka pitalistisch of pro-Marx". "Een ander punt is of er elemen ten zijn in het marxisme, die als po sitief onderkend kunnen worden. Ik denk dat iedereen die een beetje onderlegd is, zal erkennen dat we een intellectuele schuld hebben aan Freud, Karl Marx en Nietzche. Geen van hen was christen, maar zij drie ën hebben ons instrumenten gege ven om de werkelijkheid te begrij pen, en waar we dankbaar gebruik van kunnen maken. Maar natuur lijk geven wij daar een christelijke interpretatie aan". Swapo De Wereldraad heeft gezwegen over Roemenië en bleef blind voor de wandaden van de Swapo in Nami bië, die financieel werd onder steund. Dat worden als duidelijke bewijzen gezien van uw marxisti sche voorkeur. "Dat is een verkeerde weergave van de feiten, omdat wij in Namibië niet blind zijn geweest. Wij voelen ons verplicht om iedere situatie te onderzoeken. Maar stel, je consta teert dat een huis in brand staat en je weet dat de man gewend is zijn vrouw te slaan. Dan probeer je"toch eerst het vuur te doven en dan pas ga je kijken naar de relatie tussen de man en de vrouw. In het geval van Swapo zijn we daar, iedere keer als we van martèlingen of mishandelin gen hoorden, naar toe gegaan. We hebben daarover altijd gezwegen, omdat onze eerste prioriteit was het apartheidsregime uit Namibië te verwijderen". "Je kunt zeggen dat we een fout hebben gemaakt dat we daarmee of met Roemenië nooit naar de media zijn gegaan. En ik zal dergelijke kri tiek respecteren en accepteren". tie. Ja, als ik zes maanden voor de omwentelingen in Roemenië had geweten dat Ceausescu zou vallen... natuürlijk zou ik dan geprotesteerd hebben enzo. Want dan was er geen gevaar geweest voor de mensen en de kerk in Roemenie". De Wereldraad-topman was dins-- dag op de gereformeerde synode een en al verontwaardiging. Terwijl de gereformeerde Wereldraad-afge vaardigde ds. M. J. van der Veen- Schenkeveld, in het centraal comité diverse malen tevergeefs had aan gedrongen op een uitspraak over Roemenië, was Castro tijdens zijn toespraak met geen woord op deze kwestie ingegaan. In zjjn dank woord deed synodevoorzitter ds. Evert Overeem dat wel; hij had ern stige bedenkingen tegen deze op stelling van de Wereldraad. Castro nam daarop ongevraagd weer het woord, omdat hij zo'n "sterke beschuldiging" wilde weer leggen. De Wereldraad, nooit bang geweest om zaken als de blokkade van Cuba of de apartheid in Zuid- Afrika te veroordelen, heeft over Roemenië gezwegen uit zorg om de christenen daar. Reputatie Castro: "Ik moest mij altijd realise ren wie de prijs zou betalen. Intus sen was ik in staat om priesters uit die hel te krijgen en te laten uitrus ten in Zwitserland, en om jonge mensen uit Roemenië op diverse plaatsen in de wereld te laten stude ren, en om er bijbels te brengen. Dus ik was dankbaar voor wat er mogelijk was. Wij wilden in contact blijven met de kerken daar. Dat wil niet zeggen dat wij de veroordeling van Ceausescu door Amnesty Inter national of de Verenigde Naties, verkeerd vonden. Sommigen den ken dat we Ceausescu verdedigden. Ik daag de mensen uit om dat hard op te zeggen". Maar zelfs iemand als bisschop Laszlo Tökes, de 'held van de Russi sche Revolutie, zei als gastspreker tijdens uw vergadering in maart s dus niet verkeerd? "Nou, niet verkeerd in de inten- Castro helpt de Romeense hervormde bisschop Laszlo Tökes met de kopte lefoon, tijdens diens bezoek aan het centraal comité van de Wereldraad in Genève in maart dit jaar. Tökes toonde zich bij die gelegenheid teleurge steld in de Wereldraad. Maar, zegt Castro, "Tökes kon zijn zaak tijdens zijn toespraak alleen maar bewijzen met uitspraken van 25 jaar geleden". (archieffoto AP) "Maar Tökes is mijn vriend! Nee, hij was niet teleurgesteld in de We reldraad. Hij kon zijn zaak tijdens zijn toespraak alleen maar bewijzen met uitspraken van 25 jaar gele den". Zo verwees Tökes naar de Ne derlander W. A. Visser 't Hooft (se cretaris-generaal van 1948 tot '67), die ooit in Roemenië had verklaard: "Ik zie hier gerealiseerd waar ik heel mijn leven voor gestreden heb: de broederlijke gemeenschap van kerken is in de socialistische repu bliek Roemenië een realiteit". Castro: "Tökes kon niets zeggen van de laatste assemblee, van Philip Potter of van mij". Met luidere stem vervolgt hij: "Terwijl de mensen hier discussië ren of de Wereldraad goed of fout was, werken wij vandaag met de kerken in Roemenië samen. Tökes werkt samen met de Wereldraad! De kerken daar sturen allemaal sterke delegaties naar Canberra. Met onze hulp hebben ze twee maanden geleden het begin van een nationale raad van kerken ge vormd. Wat kunnen we nog meer doen?!" Berustend: "Wij wisten dat de westerse media ons hierom zouden bekritiseren. Maar wij waren bereid het offer van onze reputatie te bren gen, die prijs te betalen ten behoeve van het lot van de lijdenden in Roe- En even later, over het wereldwij de werk ("want het gaat niet alleen de socialistische landen"): "Ik reali seer me ook dat we nooit zoveel doen, als we zouden moeten doen". Karikatuur U bent een warm pleitbezorger van een reorganisatie van de Wereld raad. Waarom is dat nodig? "U moet zich voorstellen dat de Wereldraad zo'n 15 afdelingen heeft, met ieder zo'n vier of vijf pro gramma's. Dat zijn dus een stuk of tachtig initiatieven. Welke kerk is er toe in staat om dat te bevatten? We moeten onze afdelingen reduceren i ons beter te kunnen concente- op de essentie: inspelen op de de kerk". De Wereldraad wil dichter bij de lidkerken komen. "Wij willen bij voorbeeld iemand naar de synodes sturen, alleen maar om te luisteren. Nu hebben we bijvoorbeeld voor Europa maar één persoon die ver antwoordelijk is voor de relatie met alle kerken. Het is een fantatische vrouw, maar kun je het je voorstel len: maar één...". Het feit dat de Wereldraad 'slechts' een raad is, en geen macht kan uitoefenen, is volgens Castro "de aard van het beestje". "Omdat we zwak zijn, zijn we sterk. Omdat we zwak zijn. bedreigen we nie mand, maar daarmee is ons ook het initiatief ontnomen". Over het functioneren van de We reldraad, bestaan volgens Castro nogal wat misverstanden. "Neem nou de synode van de Gereformeer de Kerken, deze week. Er zijn daar grote woorden gezegd tegen iets wat de Wereldraad zou moeten zijn. Er bestaat in de hoofden van de mensen vaak een karikatuur, zo van: de Wereldraad heeft Ceauses cu niet veroordeeld, dus de Wereld raad is slecht, enzovoort. Maar zij zijn de Wereldraad. En het was het centraal comité dat geen veroorde ling wilde van Ceausescu". (Overi gens hoorden de Nederlandse afge vaardigden tot degenen die wèl voor een veroordeling stemden.) Het is de eerste maal dat het the ma van een assemblee de vorm van een gebed heeft: Kom Heilige Geest... Is dit een nieuwe, meer geestelijke koers van de Wereldraad? Castro, lachend: "Sommige men sen geloven dat wij met dit thema het contact met de aarde hebben verloren, dat we de werkelijkheid vergeten. Maar. er is niets werkelij ker dan de Geest". "Wanneer een kind sterft van honger, ziekte of door een oorlogssi tuatie, wordt een stukje van de Geest vernietigd. Of wanneer ik denk aan al die mensen die in een grote stad als Amsterdam in een sleur leven, zich dagelijks verplaat sen in overvolle treinen... Tegen zul ke mensen kun je zeggen: maar jij, jij bent een manifestatie van de Geest van God. Wij kunnen het per spectief van de mensen verande- Stropdas Welke punten zal de Wereldraad in de toekomst extra aandacht geven? "Ik denk dat het voor de kerken noodzakelijk is om beter na te den ken over hun opdracht, over wat hun unieke bijdrage kan zijn aan de wereld van vandaag. Kerken moe ten duidelijker zijn over het terrein waarop zij experts behoren te zijn. namelijk de relatie tussen God en de mensen". "Het samenleven in een multi-re- ligieuze wereld is ook van drama tisch belang. In Sri Lanka. India. Fiji en diverse Afrikaanse landen is de religieuze dimensie olie op het vuur. Als christenen moeten we proberen een samenleving te vor men waarin we ons geloof kunnen belijden, maar ook in solidariteit met anderen kunnen leven". Het derde gewichtige aandachts punt is voor Castro de groeiende kloof tussen het rijke Noorden en het arme Zuiden. "Dit is ten hemel schreiend. Het staat al op de agenda van de Wereldraad, maar het moet meer aandacht krijgen. Conflicten als in de Golf zullen zich vermenig vuldigen". Groot bezwaar heeft Castro tegen het feit dat Europa nu een muur dreigt op te trekken tegen alle vluchtelingen. Deze week heeft hij dan ook zijn zorg hierover aan pre mier Lubbers meegedeeld. "Als je hier per vliegtuig aankomt, en je hebt een paspoort van buiten Euro pa, dan wordt je als een verdachte ondervraagd". "Voor mij in de rij op Schiphol was een man met een Filipijns pas poort. Hij werd uitgebreid onder vraagd en moest toen opzij wach ten. Hij mocht niet naar binnen, want hij had geen retourticket. Toen kwam ik aan de beurt en ook ik kreeg allerlei vragen: wat komt u doen. hoe lang blijft u...? Misschien kwam het door mijn stropdas, maar ik hoefde niet mijn retourticket te laten zien. Kyk, dit is een kleine in dicatie van dit wereldprobleem waar we mee geconfronteerd wor den". "De armen van de wereld zullen niet op hun plaats blijven. Ze zullen naar ons toekomen. Of we zien sa men het probleem van een oneven wichtige wereld onder ogen, öf we worden geconfronteerd met nog veel meer ellende en oorlogen". Stemt het overigens niet tot na denken dat de topman van de groot ste kerkelijke organisatie in de we reld, niet direct herkend wordt op Schiphol? "Dat i r commentaar". S'-vr v Castro: "Op de synode van de Gereformeerde Kerken zijn grote woorden gezegd tegen iets wat de Wereldraad :ou moeten zijn. Er bestaat in de hoofden van de mensen vaak een karikatuur, zo van: de Wereldraad heeft Ceau sescu niet veroordeeld, dus de Wereldraad is slecht, enzovoort. Maar zij zijn de Wereldraad". (foto gpd> LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 11.45 oecu menische studentendienst; Marekerk 10 ds Smaling. 5 ds Goyerl Eemnes; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds Dekker-Keiler; Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Meren- wijk) 9.30 ds Alblas en pastoor V Well, 1115 ds Alblas; Bethlehemkerk (Driftstr.) zie Petrakerk; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds Rietveld, 5 ds Schouten; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds Nauta ha; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pas teur Tonneau Brussel; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand Vd Broeke. Acad. Ziekenhuis 10 pater V Haasteren en ds V Bei- num. Diakonessenhuis elke za 10.30 rk. dienst, en 10.30 10.30 hr V Straalen Oegst- geest. Endegeest zie Oegstgeest. Geref Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surina- mestr.) 10 dr Vlijm Voorschoten; Oude Vest 10 ds Rooze; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrij dingsk. zie herv. gem.; verzorgingstehuis Groenhoven 10 dr Vd Zwaan; Merenwi|k zie herv. gemeente. Geref K. Vrijg (Herengr.) 10 en 5 ds Feenstra. Chr. Geref K. (Steenschuur) 10 en 5 ds Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehem kerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds Mosterl. Doopsgez -Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pie- terskerkstr.) 10 ds Brüsewitz. Baptistenge meente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 ev V Groningen. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethlehems- kerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra. Pinkster- gem. (O. Vest 13) 10 hr Scherpenisse. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ont moeting', Noordhofland V.schoten)elke za 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Christe lijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr vd. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 12. Christengemeenschap (Veste- straat 49) 10.15. Soefi (Plantage 16) 11 hr Belt. Oud-Kath. K. (Zoeterw singel) 10. behalve 2e weekeinde van de maand: za 7. Rooms-Kath. K. Haagweg za 7. zo 10.30; Herensingel za 7. zo 9.30 en 11Rijndijk (Stevenshof) za 7. zo 9.30; Steenschuur za 7. zo 8.30, 10, en 7 (lof), Boshuizerkade za 7. zo schansweg za 7, 10;, Haarl.strs 10.30 en 12.15; Merenwijk zie I Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES Herv. Gem. 9.30. AARLANDERVEEN- Herv. Gem. 10 ds v Dok. 7 ds Zoetewey. Geref. Kerk 10 dr. Fernhout Al phen, 6.30 drs Santing Alphen. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds Bilkes Ede. Rk Kerk za 7, zo 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds Jonkman, 6.30 ds Fernhou> Gem. 9.30 en 6 ds V Aalst, do 7.30 ds V Aalst herdenking 150 jaar Gereformeerde Gemeen te. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 6.30; Salv.kerk 10 en 6.30; Bethl.kerk (Nieu- werbrug) 10 en 6.30. Geref. Kerk 10 ds Zout- 6.30 1 30. 6 ds Mulder open deurdienst; De Bron 9 vic Rij- ken-vd Berg. 10.30 ds Moll. 6.30 zie GH Kerk; Ashram (Marsdiep) 10 ds Mulder; Oudshoorn- se kerk 10 ds Ter Bals en pastor Zwart oecu menische viering; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 kand Krijgsman, 6 30 ds Ouwendijk. Ge ref Kerk Mar.kerk 10 en 6.30 ds Wilschut ha; Salv.kerk 10 ds Santing ha. 6.30 zie Opstand- .kerk. Geref K. Vrijg. (school Bospark. Beatrixl. 4) 10 en 5 ds Grutter. Ned Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds Janssens, 4.30. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30, 2.30 ds Boiten, Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem (Molenwerlstr. 1) 10 en 6.30 ds Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw 62) 10 hr Vd Steen. Volle- evang gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10. Bapt.gem. Ichthus (aula mavo H. Dunantweg 1) 10 hr Smit, 6.30 hr Bol. Pinkstergem. 'Het Licht' (A. v. Burenlaan 15) 10. Christenge meente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) 10. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Re monstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) geen opgave. Rk Kerk: Bonifaciusk. za 7. zo 9.45 en 11.30; Piusk. za 7. zo 9 en 10.30, De Bron za 7, zo 9.30 en 11. BENTHUIZEN Herv Gem. 9.30 en 6 ds Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen'. Sch- weitzerstr.-Bernhardstr.) 10 drs V Arkel. Geref. Moordrecht. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 4.30 ds Simpelaar. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. geen opgave. BOSKOOP Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Ouwendijk Alphen. 6.30 ds Jansen; De Stek 9.30 ds Jansen. Geref Kerk 9 30 V 't Hof, 6.30 hr Bazijn Hoofddorp. Chr. Geref. Kerk 9 30 drs Velema, 5 ds Oosting. Geref. Gem, 9.30 ds Hofman, 6. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) geen opgave. HAZERSWOUDE. Herv. Gem. 9 en 6.30 ds Al blas. Geref. Kerk 10.30 ds E Rk Kerk dorp za 7. zo 10 en 11.30; Anker za 7. zo 11Rijndijk zo 9.30. HILLEGOM Herv. Gem. 10 ds Rothfusz Ge ref Kerk ('Hoeksteen') 10 ds Holand. 7 ds Boeinga. Chr. Geref. Kerk 10 ds Slofstra Noordwijk, 7 ds De Gelder Lisse. Christen Ge meente (P. Breughellaan 36) 10 hr Verbaan ha. Rk Kerk: Mart, za 7, zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 10. HOOGMADE: Herv. Gem. 10. Rk Kerk za 7, zo 9.15. DE KAAG: Herv. Gem. 10 ds Lapré Koude- kerk. Rk Kerk za 7. zo 9.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds De Graaf. 6 ds Kattenberg Lei den, Ontm.kerk 10 ds Sloof. 6.30 ds Germans Sassenheim jeugddienst Herv. Gem.'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Horst, 5 ds Volker Am stelveen. Rk Kerk za 7. zo 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Vroegindeweij, 6 ds Rodenburg Heukelum; O. Kerk 10dsE ds Ten Voorde. 6 ds Visser; Pnièlk. 9.30 ds Bogaard; Maranathakerk (Rijnsoe ver) 1010 ds Stam. 6 ds Volk. Overduin 2.15 hr Bor. Herv. Gem. 'De Rank (Helmbergweg 10) i. Geref. Kerk Vr.kerk 10 h i 5.30 ds Heida. Ned. Geref. K. (a vaer-mavo) 10 ds Roukema, 7. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Veenendaal. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds vd Belt. Geref. Gem. (Re- misestr.) 10 ds Mondria ha, 5 ds Mondria. Ge ref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle- evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptis- tengem. (Ambachtsweg 2) 10 ds Visser. Soefi (Zuidduinweg) elke 1e en 3e zondag. 4. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds Tielkemeijer, 7 zie geref kerk. Geref. Kerk 10 ds Attema-Roosjen Leiderdorp, 7 ds V Arkel Benthuizen open deurdienst. LEIDERDORP: Herv Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds Doésburg. Schep- pingsk. 10 ds Stegeman. Leythenrode 10.30 pater Poelma. Elis.-ziekenhuis 10.45. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds Boogaard Bapt gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr De Vries. Rk Kerk i 7 ds Bade Alphen. Rk Kerk za 7, 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 e dijk; Pauluskerk 10 ds De Gelder Kerk 10 Sipke van der Land W« ref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 10.45 ds Geer- sing. 4.30. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10.45 ds Brink Haarlemmermeer, 5.30 ds Struik Schiedam. Chr Geref. Kerk 10 kand Hofland, 7 ds V Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds Tanis Woerden-Surink. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk za 7, zo 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds De Graaff. Geref Kerk 9.30 ds De Bruin Oegst geest. Rk Kerk za 7, zo 9 en 11. (Bachlaan) 9 en 4.30 ds Geersing Rk Kerk Laur kerk za 7, zo 11.30. M Godskerk za 7. zo 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands. J. v Hooflaan 3) 10.15 angli- RIJNSATERWOUDE Herv Gem. 10.30 en 7 ds Vd Hoeven. Chr. Geref. K. 8 45, 2.15 ds De Romph Noordeloos. 9.30 WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk 9 30 en 5 ds Kunz ha, Hoeksteen 9.30 en 6 30 ds Schi- paanboord ha; Bethelk. 9.30 en 5 ds Goossen NOORDWIJK Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Mackaay Leiden. 5 ds Vd Bergh, 7 ds Ruitenburg; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Ruitenburg, De Rank (Golfbaan) 10 ds V Eyk Gouda. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds Elgersma. 5 ds Kuiper, Vinkenl. (Binnen) 10 ds Kuiper. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 drs Steenbergen Rijswijk. 'Sole Mio' 9 ds Rui- tenbur'g. Evang. centrum 'De Ark' (picképl 1) 10 hr V Duin. 7 zang- en getuigenisavond. Ned Prot, Bond (aula O.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee za 7. zo 10.30; Binnen za 7. zo 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT Dorpsk. 10 ds Vd Meij, De Zilk 10 ds V 't Hof. Rk Kerk Victork. za 7, zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 9 en 10.30, De Zilk za 7, zo 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds Nicolai; Pauluskerk 10 ds Da Cos ta, Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds Spel berg Utrecht. Geref. Kerk 10 ds Plomp Gerei i Struik Schiedam. Van Wijckerslooth t Plomp. Endegeest 10 ds Friederich. Volle- evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will- .kerk za 7. zo 9 en 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds V Mour.k, OUD-ADE Rk Kerk z 6.30 ds Schilt. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Weg Chr Geref Kerk 9.30 en 6.30 ds V Hetere Werkendam. Remonstr. Gem. 10 ds helkerk 9.30 ds Terpstra Geref. Kerk Petre kerk 9.30 ds Snel, 5 ds Czriria; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds Cziria, 5 ds Terpstra. Maranatha kerk 9.30 ds Wagter, 5 ds Snel. Geref Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds Bremmer. Chr Geref. K. "i Meij Alphen. Evang. Christen- 9.30 en RIJPWETERING Rk Kerk zo 9 en 10.30. SASSENHEIM Herv. Gem 7 ds Bras oecu menische jeugddienst Geref Kerk 10 ds Bie- winga, 7 zie herv kerk Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Hogenbirk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 mw Vos-Wiegand. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en 11 TER AAR Herv Gem. 9.30 hr Henzen. 6.30 ds Quist. Geref. Kerk 9 30 ds Buikema Zwammer- dam, 6.30 ds De Reus avondgebed. Rk Kerk Aardam za 7, zo 9 en 12; kerk Langeraar za 7, zo 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 ds Boogert Voorburg, 6 30 dr Vermeulen jeugddienst. Ge ref. Kerk 10 ds Koning-Polet Gouda jeugd dienst, 6.30 drs Padmos. Geref. K. Vrijg. 9.30, 4 ds Heida. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeenschap 10 ds Ribberink Rijnsburg. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en 11. VOORSCHOTEN: Herv Gem. Dorpskerk 10 ds Schaap. 7 zie geref kerk; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 mw de Mik-vd Waal Nieu- werkerk; 'Rehoboth' (Van Leeuwenhoekkade) 9.30 kand Molenaar Voorschoten, 4 30 drs Buitelaar Rotterdam Hulp en Heil-kerk ('Scha- kenbos', Leidschendam) 10. Geref Kerk 10ds Ledegang, 7 ds Vd Schoot Geref K. Vriig. ref. K Vrijg (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds Hoog- endoorn Chr Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds Vd Want Oud-Geref. Gem (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30. Remonstr Gem. geen dienst WASSENAAR Herv Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra. 4.30 ds Ten Voorde Katwijk, Kie- vietk. ('Samen op weg') 10 ds Visser, Mes- siask. 10 ds Hellendoorn; Dorpscentrum 9.30 ds V Dis. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds Zijlstra Am sterdam, 5 ds Versluys Alphen. Ned Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds Fockema Andreae WOUBRUGGE Herv. Gem. 9.30 ds Zoetewl|, 6.30 ds V 't Hof Geref. Kerk 9.30 ds Zijl Oude Wetering, 6 30 ds Vd Waal Nie ZOETERWOUDE Herv. Gem 10 ds Wolthaus ha. Rk Kerk St Jan za 7 30, zo 9.30; Chr Dienaark zo 10 Meerburgkerk H Rijndijk za 7, ZWAMMERDAM Herv Gem 10 en 6 30 ds Dubbeldam. Geref. Kerk 10 ds De Reus Ter Aar. 6 30 ds Buikema. Remonstr. Gem. 10 dr Meijering Oegstgeest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 15