Tjeclwv smeedt zusterlijke band tussen actrices
literaire samenwerldng Sovjetunie en Latijns- Amerika
Mooie liefde op z'n Frans
Slechte mix
bij Canadese
Doughboys
Veel bezoekers Van Gogh
nog niet eerder in musea
KIJK UIT
Exposities
Concerten
Theaters
KUNST
PAGINA 25
SANTIAGO (IPS) - Ook al lijkt het
beleid van glasnost en perestrojka
van Sovjet-leider Michail Gor-
batsjov meer economische proble
men te veroorzaken dan er worden
opgelost, op cultureel gebied zijn er
wel degelijk verworvenheden. Zo
heeft de Russische dichter en to
neelschrijver Pavel Groesjko, aan
de eerste literaire „joint venture"
tussen Sovjetrussische, Spaanse en
Latijnsamerikaanse schrijvers.
Groesjko, in zijn land een bekend
dichter en toneelschrijver, heeft het
werk van de Chileense auteur Pablo
Neruda in het Russisch vertaald.
Hij noemt zijn onderneming
„Trans-Formas", en stelt zich een
gezamenlijk project op het gebied
van het theater, de schilderkunst en
het uitgeversbedrijf voor.
Groesjko was in Santiago als bij
zondere genodigde bij het tiende In
ternationale Festival van het Chi
leense Boek. De Russische schrij
ver, die volgend jaar 60 jaar wordt,
doceert Russisch-Spaanse vertaal
kunde aan het Maxim Gorki Insti
tuut voor Literatuur. Toen hij nog
vrij jong was, vertrouwde Neruda
hem de vertaling van zijn werken in
het Russisch toe. Groesjko vertaal
de in totaal twaalf werken van de
Chileen, maar verzorgde daarnaast
ook Russische vertalingen van het
werk van de Mexicaanse auteur Oc-
tavio Paz, die dit jaar de Nobelprijs
voor Literatuur won. Ook werken
van Luis Cernuda, Jorge Guillen,
Federico Garcia Lorca, Juan
Ramon Jimenez, Miguel Hernandez
en Gustavo Adolfo Becquer zijn
door Groesjko vertaald.
Groesjko benadrukte dat zijn pro
ject in de Sovjetunie van voor de pe-
restroika onmogelijk geweest zou
zijn, en voegde er cynisch aan toe
dat dergelijke projecten „vooral on
dernomen worden om de staat niet
lastig te vallen".
Tot Trans-Formas zal een theater
groep behoren die werken van
Groesjko in Russisch en Spaans zal
uitvoeren, te beginnen met een lite-
rair-muzikaal stuk dat speciaal is
geschreven "om ook aan gene zijde
van de taalbarrière te worden begre
pen". Daarnaast zal een kunstgale
rij worden geopend in Madrid, waar
schilderijen van jonge Latijnsame
rikaanse kunstenaars en zogenaam
de „underground-kunst" uit de
Sovjetunie zal worden tentoonge
steld. Een ander onderdeel van het
project is de uitgave van een blad
dat in het Russisch, Spaans en En
gels zal verschijnen, en de uitgave
van literaire werken. Het project
wordt gefinancierd met kapitaal uit
de Sovjetunie, Spanje, Mexico en
verscheidene andere Latijnsameri
kaanse landen.
Theater van het Oosten speelt 'Drie zusters' in Leidse Schouwburg
Niet alle actrices, die met elkaar de titelrollen in Anton
Tsjechovs 'Drie zusters' hebben gespeeld, zullen ook altijd
buiten het spel om 'zusterlijk' met elkaar zijn omgegaan.
Tenslotte botert het tussen echte zussen ook niet altijd even
best. Maar tijdens een gesprek met Nettie Blanken, Marie
Louise Stheins en Antoinette Jelgersma, die respectievelijk
Olga, Masja en Irina gaan spelen bij Theater van het Oosten,
is er weinig fantasie voor nodig om hen als zusters te zien.
Vanavond brengt Theater van het Oosten 'Drie zusters' in
de regie van Agaath Witteman in de Leidse Schouwburg.
Van onze correspondent Blanken: „Wat ik een boeiende
Rijk van Rotterdam ontwikkeling in het stuk vind, is dat
die drie samen beginnen en als drie
„We hebben wel iets eilandjes eindigen."
:egt Nettie Blanken. In de regie van Agaath Witteman
„Maar niet door dik en dun," vult moet gelijdelijk aan duidelijk wor-
Marie Louise Stheins onmiddellijk den, dat de thematiek van deze tijd
aan. Even later prijst ze haar colle- is, al speelt Tjechovs stuk rond 19Ó0.
i jaar geleden op De drie zusters staan aan de rand
van toen aan zou komen". Die heb
ben Blanken af en toe dan ook wel
op de lippen gebrand. „Maar ik heb
me aardig weten te beheersen",
meent ze. Steins: „Je hebt je fantas
tisch gehouden. Altijd even geke
ken of het kon".
Blanken: „Je raakt erg op elkaar
gesteld, als je 'Drie zusters' speelt.
De vorige keer was dat ook zo. Je
hebt het over eikaars rollen, doet
dingen samen, praat veel met el
kaar. Dan krijg je dat en die hechte,
band zie je terug in de voorstelling".
Stheins: „Je ziet het bijvoorbeeld
aan bepaalde blikken van verstand
houding". Antoinette Jelgersma:
„Maar ook aan hoe we elkaar in de
peiling houden".
Troost
In Tsjechovs stuk zijn de drie zus
ters goed opgeleide jonge vrouwen
uit Moskou, die na de dood van hun
vader vastgelopen zijn in diens
Schoonheidskoningin
Stheins: „Agaath heeft ons dat mooi
uitgelegd. Zij zegt: 'Stel je voor dat
je gekozen bent tot schoonheidsko
ningin. Je zit op je troon en iedereen
zegt bewonderend 'Oh!' en 'Ah!' En
dan is dat voorbij, maar je blijft
steeds op die troon zitten, want je
kunt niets anders. Toch heeft je
functie van schoonheidskoningin
zonder bewonderaars geen enkele
zin meer'. Je vraagt je af: 'Hé, wat
gebeurt er toch?' Maar als zo je be
staan wegvalt, ben je niets meer".
Blanken: „Bij Olga ligt het denk
ik iets anders, omdat ze les geeft, Ze
voelt dat er iets aan de hand is, maar
is verder machteloos. Maar volgens
rpij discussieert ze er op school wel
over met de kinderen".
Irina lijkt het vrolijkste zusje,
maar is wellicht het meest tragisch.
Jelgersma: „Ze bestaat via de ande
ren, want ze kent zichzelf nog niet.
i provin- Ze heeft de grootste verwachtingen
het leven, zoekt haar identiteit
hun broer Andrej, die zal trouwen door allerlei verschillende
met de bazige Natasja, en als enige
afleiding is er het regelmatige be-
steeds
zoek van officieren van het plaatse- keer op keer hevig teleurgesteld".
lijke regiment. De drie zusters dro
men ervan terug te gaan n
kou. Masja, getrouwd met
gante leraar, en Irina zoeken troost teit
bij de officieren, maar die zal van tij
delijke aard blijken. De oudste zus,
Olga, moet het zonder de liefde stel
len, maar maakt wel
onderwijs.
Jelgersma zag drie eerdere pro-
dukties van 'Drie zusters'. „Aanvan
kelijk acht je het vanzelfsprekend,
dat die drie een eenheid
Van de drie rebelleert Masja het
Mos- openlijkst. Stheins: „Ze is op haar
18e getrouwd omdat ze haar identi-
zocht en niet in stu
die of in werk. Maar ze is ongeluk
kig, omdat ze niet de man heeft
waarvan ze had gedroomd. Haar hu-
het welijk is niet zo slecht als het altijd
wordt voorgesteld, maar ze heeft
een gefrustreerd gevoelsleven om
dat ze geen echte liefde kent, alleen
die van haar vader. Als ze dan liefde
voor een officier opvat, wil ze daar
Maar toen ik de Amerikaanse film helemaal in opgaan. Maar hij gaat
'Crimes of the heart' had gezien, be- weg en dan is haar wereld nog leger
keek ik het toch anders. Voor die dan voorheen".
film is veel geleend
De drie zusters zijn
verschillend,«het zijn drie aparte in
dividuen".
Stheins: „Je denkt, dat zusters al
tijd troost bij elkaar zoeken, maar
dat is niet waar. Als ik zelf eens er
gens mee zit, bel ik ook niet als eer
ste mijn zuster".
Tsjechov. Waarmee de voorstelling nog
ontzettend geen melodrama wordt. „Absoluut
niet!" verzekeren de drie toneelzus
sen. Dramatiek wordt niet Uit de
weg gegaan, maar een. lichte toets
evenmin. Stheins: „Schrijf maar
wel, dat het een lange voorstelling
wordt. Dan kunnen de mensen daar
rekening mee houden".
Antoinette Jelgersma, Nettie Blanken en Marie Louise Stheins als de drie zusters: 'We hebben wel iets met elkaar, maar niet door dik en dun'.
L'Esquisse met "Welcome to paradise".
Choreografie en dans: Joèlle Bouvier en
Régis Obadia. Geluidsband: Patrick Rou-
dier. Gevolgd door de films 'La chambre' en
'L'entreinte'. Gezien op 15 november in het
LAK-theater.
LEIDEN - Tot de dood ons
scheidt; een (achterhaald?) ideaal
van veel liefdesparen. In het da
gelijks leven schijnt één op de
vier huwelijken te bezwijken, in
het theater bestaan verhoudingen
ook tot na de dood. Joëlle Bou
vier en Régis Obadia van de Fran
se dansgroep L'Esquisse bewij
zen het in hun voorstelling 'Wel
come to paradise'. In hun tienja
rig onderzoek naar de relatie tus
sen het bewustzijn van het li
chaam en het spel van de acteur,
maakte het duo in het verleden
veel groepschoreografieën die
ook in Nederland te zien waren.
Ditmaal besloten ze samen een
voorstelling te maken over de lief
de, hun liefde.
Het onweert, Hij, de donkere
Adonis, staat met een bosje bloe
men te. wachten op haar, een
blonde Grace Kelly. Op de band
hoor je af en toe een filmdialoog
(don't leave me alone), zoals ook
de scènes met de touwschommel
niet weg te denken zijn uit een ro
mantische filmklassieker. Da
mesachtig stumperend verliest
zij als een ware Assepoester haar
pump. Ze wil wel, ze wil niet. Hij
loopt weg en komt direct weer te
rug. Zo gaat dat in de liefde.
Tederheid, onstuimigheid,
wanhoop, kwaadheid en extase
wisselen elkaar af. Het zijn de cli
chés, maar in de choreografie van
L'Esquisse zijn ze op een intelli
gente en integere manier neerge
zet. Telkens als je denkt, ja hoor
daar zijn we weer, geven ze de
scène zo'n draai dat hun bedoelin
gen oprecht worden. Als zij bij
voorbeeld op de schommel zit,
laat hij de touwen bijna tot aan
haar nek verstrengelen om dan
aan haar hangend, de strop uit te
draaien.
Bouvier en Obadia geven zo
een onhollands delicaat beeld van
een stormachtige liefde. Zelfs als
de klokken van componist Arvo
Part luiden en de dood lijkt inge
treden, gaat het zwart geklede
duo door. Met een brede grijns
bestrooien ze eikaars graf met
hun ontmoetingsbloemen. In de
dood is het paradijselijk vertoe
ven. De speurtocht naar de wis
selwerking tussen dans en acte
ren heeft met andere woorden
een juweeltje opgeleverd.
Als dessert vertoonde L'Es
quisse de twee korte films 'La
chambre' en 'L'entreinte'. In de
eerste heeft een jonge vrouw be
sloten nu eens alleen in haar ka
mer op een stoel te zitten, maar al
snel doemen in haar onrust beel
den van vrouwen die op plankjes
op de muur zitten, op. Subtiel
zwart verfilmd, heeft het iets weg
van een surrealistische nachtmer
rie. In 'L'entreinte' storten twee
geliefden zich steeds besluiteloos
op een sofa. Vijf minuten lang. Na
afloop was het publiek opmerke
lijk stil. Film of theater: Bouvier
en Obadia dringen door tot op het
bot- INGRID
VAN FRANKENHUYZEN
LEIDEN Na een succesvolle
tournee door Engeland stond de
Canadese formatie The Dough
boys gisteravond in het L.V.C.
Vorig jaar was deze groep al te
bewonderen op het popparkfes
tival in Rotterdam. Het geluid
was toen abominabel afgesteld.
De geschiedenis herhaalde zich
gisteren in Leiden. Ondanks het
vervangen van de microfoon
van de leadzang bleef het vooral
met de vocalen zeer behelpen.
Jammer want de stevige gi
taarsound van The Doughboys
refereert niet alleen sterk aan
Husker Du, maar tevens bezit de
band zeer sterke solo zang, met
aanvullende meerstemmige
koortjes. Die moesten we giste
ren een beetje missen door de
slechte geluidsmix.
De Canadese band, net uitge
komen met hun nieuwe album
'Home again', begon zeer sterk
met het melodieuze 'Four cast'.
Een zeer rockgetint nummer,
aangevuld met Lemonheads-
achtige zang en swingende
drum met nadruk op de bek
kens. Ondanks het speelplezier
wat de band uitstraalt volgde
vooral met 'Buying time', 'Your-
ney' en 'In my head' een uptem-
poset met gierende gitaren zon
der enige vorm van afwisseling.
Stuk voor stuk werden deze
nummers met onverstaanbare
aankondiging aan elkaar ge
breid. In de toegift neemt de
band revanche met 'He's a who
re', 'Remember' en 'What's
going on'. Juist bij deze compac
te nummers wordt niet alleen
wat gas terug genomen, maar is
er ook duidelijk ruimte voor de
broodnodige tempowisseling en
breaks in de songs. Overigens
had de leadzanger het na de eer
ste toegift wel bekeken. Het gi
taartje ging aan de kant en de
weg naar de kleedkamer was al
gevonden. De band besliste an
ders en met 'What's going on'
werd dan ook voltallig besloten.
Als de Doughboys hun materi
aal wat meer afwisselen èn een
betere geluidstechnicus treffen,
dan kunnen ze een aanwinst zijn
voor het clubcircuit.
HANS KEIJZERS
AMSTERDAM (ANP) - Meer dan 50 procent van de Nederlandse bezoe
kers aan de schilderijen- en tekeningenexpositie van Vincent van Gogh
was nog niet eerder in het Van Gogh-museum geweest en een derde nog
niet eerder in het Rijksmuseum Króller-Müller. Dit is gebleken uit een in
ternationaal publieksonderzoek dat AGB Intomart heeft uitgevoerd in op
dracht van de Stichting Van Gogh 1990.
De doelstelling van dit onderzoek was het in kaart brengen van de
nomische en culturele effecten van de expositie en de mening over kunst
sponsoring.
De Stichting Van Gogh concludeert uit deze cijfers dat de herdenkings
expositie ter gelegenheid van de honderdste sterfdag van Van Gogh drem
pelverlagend heeft gewerkt. Van 31 maart tot en met 29 juli trokken de
schilderijen in het Van Gogh-museum in Amsterdam en de tekeningen in
het Kröller-Müllêr in Otterlo in totaal 930.000 bezoekers, van wie er 320.000
beide musea bezochten.
Ruim 66 procent was afkomstig uit het buitenland, aldus het onderzoek.
Veel buitenlanders kwamen vaak speciaal voor de expositie naar ons land
en verbleven hier langer dan zij zonder de Van Gogh-expositie gedaan zou
den hebben.
Van de bezoekers aan het Króller-Müller toonde zich 93 procent tevre
den tot zeer tevreden, voor het Van Gogh-museum bedroeg dit percentage
87 procent. Dit lagere percentage moet worden toegeschreven aan de gro
tere drukte in Amsterdam.
Leiden
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
'Geld van het Koninkrijk', Nederlands geld
van 1814-1990, t/rfi jan '91; di. za. 10-17
uur, zon- en feestd. 12-17 uur.
n tas beugels, 13/1,
Galerie Liga Nieuw Beelden - President
Steijnstraat 14, 'Creatie 1950-1954, deel 1',
45 werken van kunstenaars t/m 12/12; vr t/m
Studio Galerie - Nieuwstraat 53a, Teun
Renes: 'perspex objecten', van 18/11 tot
30/12; opening Studio: di t/m za 9-13 uur,
De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4, Astrid
Beumer: tekeningen, grafiek boeken, t/m
16/12; vr/za/zo 13-17 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr 14-
16 uur en za. en zo. van 12-16 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen
te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur,
di t/m za. 10-16 uur.
Signaal, Studio voor Vormgeving - Groene-
steeg 10, ontwerpers en vormgevers tonen
diverse ontwerpen, tevens presentatiemap
pen, do 12-21 uur, vr 12-18 uur, za 12-17
Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg
243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en
Cees van den Oever, nadere informatie tel:
146024.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89.
Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma
rie Mersmans, verschillende technieken, el
ke eerste zondag van de maand open.
Galerie 'Time is Art' - Ni
te keramiek van Nederlandse
i.k.v. landelijke manifestatie: 'Aspekten
i hedendaagse Nederk
Alphen
Galerie AZL - Rijnsburgerweg 10 (gebouw
1). unica's van Yvon Koopman, tot 25/11;
dag 10-17 uur.
Galerie Propitia - Levendaal 119, schilderij
en, gouaches en zeefdrukken van Yves Mil-
lecamps (uit Frankrijk), tol 2/12; do 13-16 en
19-21 uur, vr/za/zo 13-18 uur.
De Waag - Aalmarkt 21, in kader van Zuid
hollandse Keramiekmanifestatie K 90:
sculpturen van Bastiénne Kramer, van
11/11 (14 uur) t/m 9/12; woe t/m vr 12-17
Galerie- Amber - Hooglandse Kerkgracht
8,'Stille Ruimte' expositie Japanse schilder-
ik, tot 1/12, woe
Galerie Stelling - Burgsteeg 14, schilderijen
van Willem Zeegers, van 10/11 t/m 1/12; wo
t/m za 12-17 uur.
Bleijenberg Lijsten - Breestraat 113,' Lydia
Mercedes Luyten en Pim de
semblages, t/m 24/11di t/m z
Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, Karin
Janssen: aquarellen (naakten, stillevens en
landschappen) en Wil Edelenbos: aquarel
len met als onderwerp: 'Mensen in hun si-
Irene Prinsen - Utrechtseveer 3, kunstwerk
Basiliek voor een schilder (El Greco) na te
lefonische afspraak te bezichtigen op za,
Alphen
Expressie 70 - Cornell's Geellaan 2, 'Wat is
echt?', schilderijen en tekeningen van Cora
Hofman Van der Zee - Hooftstraat 235,
'Gezichten van Zon', van Marion Bloem
Jan Montyn, tot 31/12; wo/do/za 13-17 uur,
vr 13-21 uur.
Openbare Bibliotheek - Thorbeckestraat,
Hazerswoude
Huize Driehof - Hazerswoude-Dorp, Luuk
de Jong met keramiek (Raku gestookte
kommen en vazen) en Riemke Kouijzer met
aquarellen, dag. 10-17 uur.
Hillegom
Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraatprome
nade 12b, gouaches van Ans Wortel, van
20/11 t/m 31/12; di t/m vr 10-18 uur, za 10-
17 uur.
Leiderdorp
Gemeentehuis - Statendaalder, Greetje
Barends, krijttekeningen en olieverfschilde
rijen, t/m 14/12; ma t/m vr van 9-17 uur, woe
ook van 18.30-20 uur.
Lisse
Artopa - Grevelingstraat, werk van leerlin
gen en oud-leerlingen van 'De Kelder', t/m
25/11;
't Huys Dever - Heereweg 349a, tekeningen
en schilderijen van Willem de Munk, t/m
25/11, di t/m zo 14-17 uur.
Noordwijk
Kunst- en Antiek Galerie 'Drieluik - Voor
straat 57, Marianne Breedijk: aquarel en
krijt, t/m 15/12; dag. 10-17.30 uur, za 10-17
Noordwijkerhout
Leeuwenhorst Congres Centrum - Lange-
laan 3, werk van diverse kunstenaars onder
de naam 'Beweging in Abstraktie', t/m
13/12, dag. 9-21 uur.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet-
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling:
'Wintersalon van Oost Europese kunste
naars, een brug tussen Oost en West', vr.
19-21 uur, za. 10-16 uur.
Atelier 'De Smaggel' - Tramstraat 6a, per
manente expositie: schilderijen van Mar-
greet van Polanen; ma 14-16 uur.
Voorschoten
Galerie Mercedes - Voorstraat 35b, José
Capricorne met olieverf en gemengde tech
niek, Hugo Rodriguez met bronzen objec-
Warmond
Galerie Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat
36, Ardi Brouwer: litho's en tekeningen; Ri-
nie Otte: beeldhouwwerk, t/m 6/12, wo/do-
Galerie De Pomp - Dorpsstraat 38, werken
in pastel/aquarel en tekeningen van Giovan-
na ten Raa, olieverf schilderijen van Pierre
Besnard en keramiek van Judith Dusoswa,
t/m 26/11di 19-21 uur, wo 10-12 en 14-16
uur, do/za/zo 14-16 uur.
Wassenaar
Raadhuis 'De Paauw' - Raadhuislaan 22,
beelden en tekeningen van Theresia van
der Pant, t/m 6/1 '91di t/m vr 10-16 uur, za
en zo 13-16 uur.
Galerie Bianca - Gravestraat 1, werk van
Paul Schuitema, foto's, reclame enz. t/m
18/11, do, vr en zo 14-17 uur, za 12-17 uur.
Leiden
Kapelzaal K&O
van Bernier, Marais, Quinault, Vivaldi en
Scarlatti.
do 22,12.45 uur; lunchconcert door Alexan
dra de Jong Swemer (piano), werk van Van
Beethoven, Debussy en Mendelssohn,
vr 23, 20.15 uur; 'Vrijdagavond Kamermu
ziek', Roeland Duijne (cello) en Sepp Gro
tenhuis (piano), werk van Boccherini, Van
Beethoven, Cassadó en Schumann.
LVC - Breestraat
za 17, 22.00 uur; Candy Dulfer: 'Funky
Stuff'.
Stadsgehoorzaal
vr 23. 20.00 uur; operette: 'Ein Waltzer-
traum' van Oscar Strauss, door Operettege
zelschap 'Cresendo' olv Joop van Eek.
di 20,20.15 uur; Jaap van Zweden (viool) en
het Combattimento Consort Amsterdam,
werken van Hellendaal, Biber, Bach en Vi
valdi.
Oudshoornse Kerk
za 17,19.30 uur; zang- en orgelavond n
kinderkoor 'De lenteklokjes' olv Dirk
Vliet en organist Ronald de Jong.
Katwijk
Scum
za 17, 20.00 uur; Rock Roll en Rhythm
Blues door: 'Rhythm Dictators'.
Tripodia
vr 23, 20.00 uur; operette: 'Les Cloches de
Corneville', van Robert Planquette, door
Operettegezelschap Mozaik (uit Noordwijk).
Leiderdorp
Dorpskerk
za 17, 20.15 uur Leiderdorps Kamer Orkest
olv Carl Brainich, mmv Veronica Steinbach
(fluit) en Godelieve Schrama (harp), werken
van Mozart, Faure en Turina.
Noordwijk
Hofstede 'De Cleyburch'
zo 18, 14.15 uur; Kauro Kakudo (viool) en
Herman Uhlhorn (piano), werken van Tarti-
ni, Schubert, Van Beethoven, Dvorak en
Wieniawski.
De Haag
Grote Kerk
wo 21, 20.15 uur; Koninklijke Zangvereni
ging''Excelsior', het Toonkunstkoor Leiden
en solisten: 'Requiem' van Verdi.
Leiden
Leidse Schouwburg
za 17, 20.15 uur; 'De Bekentenis', met Inge
borg Elzevier en Huib Broos,
di 20, 20.15 uur; 'De Reiziger', theatercon
cert door Rob de Nijs.
wo 21, 20.15 uur; Phoenix Dance Com
pagnie, aanstekelijke dans uit Engeland,
do 22, 20.15 uur; psycho-komedie: 'Me
vrouw Klein', door het Raamtheater.
vr 23, 20.15 uur; 'Het Koekoeksnest', met
o.a. Peter Faber en Merel Lasseur.
LAK-Theater
za 17, 20.30 uur; solo-dansprogramma:
'Sluiers', van Pauline Daniëls.
zo 18, 15.00 uur; jeugdvoorstelling: 'Strate
gieën van een listig plan' en 'Opstaan, het is
bedtijd', door De Rotterdamse Dansgroep,
vr 23, 20.30 uur; Paul Clarck: 'A Bohemian
from 9 to 5'.
Micro-theater
za 17, vr 23, 20.30 uur; Toneelgroep Imperi
um: 'Kashmir en Karoline'.
Alphen aan den Rijn
Parktheater
za 17, 14.30 uur; kindervoorstelling (4 tot 9
jaar): 'De Ijsbeer', door Poppentheater
Den Haag
Appeltheater
za 17, wo 21, do 22, vr 23, 20.15 uur; To
neelgroep De Appel: 'Drie Zusters', van
Tsjechov.
AT&T Danstheater
za 17, 20.15 uur; Nederlands Dans Theater
2: 'La Cathedrale engloutie', van Kylian,
'Quiet Strengh' van Taylor en 'After AH', van
Maillot.
do 22, vr 23, 20.15 uur; Nederlands Dans
Theater: 'Verklarte Nacht'. 'Forgotten Land'
en 'Silent Cries', van Kylian en 'Grass', van
Mats Ek.
Circustheater
zo 18, 20.15 uur; Cabaretgala Schevenin-
gen 1990: uitreiking Scheveningse Cabaret
prijs aan Paul de Leeuw,
vr 23, 20.15 uur; Flairck: 'De Reünie', jubile
umprogramma.
Diligentia
zo 18. 14.30 uur; Theo Olof (viool) Gerard
van Blerk (piano), Werken van Fauré, Mo
zart en Grieg.
di 20. 20.15 uur; concert Beaux Arts Trio:
werken van Mozart, Zemlinsky en Schubert,
do 22, vr 23. 20.15 uur; Het Groot Niet te
Vermijden Dans/Show Orkest: "World Tour
Two'.
Dr. Anton Philipszaal
za 17, 20.15 uur Forum Filharmonisch olv
Jiri Pinkas, werken van Janacek.
zo 18, 14.15 uur; Het Brabants Orkest olv
Roberto Benzi, mmv Christian Edinger
(viool), werken van Rimski-Korsakov, Szy-
manovski en Tsjaikowski.
vr 23,20.15 uur; Residentie Orkest olv Hans
Vonk, mmv Steven Mayer (piano), werken
van Liszt, Busomo en Sibelius.
Koninklijke Schouwburg
za 17, ma 19. 20.15 uur. zo 18. 14.00 uur;
Het Nationale Toneel: 'De Misantroop',
di 20,20.15 uur; Internationaal Poppenthea
ter-Festival 1990: Het verhaal van Lutus en
de Jade, China.
wo 21, 20.15 uur; Int. Poppentheater-Festi-
i Manta, Indonesië
Amsterdam
Carré
za 17, 20.15 uur; Seth Gaaike
turen van S. Gaaikema'.
di20, wo21,do22, vr 23, 20.1
lijk Ballet van Vlaanderen: i
Fox'.
za 17, 15.00 uur; Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest olv Valery Gergiev, mmv Yo-
Yo Ma (cello), werk van Sjostakowitsj.
a 17, zo 18, 0.00 u
rt Oscar Peter-
i 20, 20.15 uur; The New London Chorale,
The New London Orchestra olv Gerard Bre-
as: The Young Beethoven,
do 22, vr 23, 20.15 uur; Koninklijk Concert
gebouw Orkest olv Gerd Albrecht, mmv
Stefan Vladar (piano).
C.C. Amstelveen
ma 19, 20.15 uur; musical: 'Sweet Charity',
met o.a. Simone Kleinsma, Fred Butter,
Hans van der Gragt.
do 22, 20.15 uur; première, 'Serenata', door
Laurens van Rooijen (piano).
Muziektheater
za 17, 20.15 uur; Elisa Monte Dance Com
pany: The world upside down', van Monte-
/Braca, 'Turtles eat bones', van Monte'Has-
sell en 'Dextra Dei', van Monte/Szemzo.
di 20, vr 23, 20.00 uur; De Nederlandse
Opera: 'II ritorno di Ulisse in patria' van Clau-
dio Monteverdi.
Nieuwe de la Martheater
za 17,20.15 uur, zo 18.14.00 uur;'Hërold
Maude', met Mary Dresselhuys, Dirk Zee-
lenberg, Jules Hamel e.a.
di 20, wo 21. do 22, 20.15 uur; 'A Romance
in many dimensions', met Feike Boschma,
Enny Verhaak en Caspar Oorthuys.
vr 23, 20,15 uur; 'Opus 8', door Purper.
Stadsschouwburg
zo 18, 14.00 uur. ma 19, vr 23. 20 15 uur;
Holland Festival - Vincent van Gogh Jaar,
'Un malheureux vête de noir', mmv Schön-
berg Ensemble olv Reinbert de Leeuw,
di 20, 20.15 uur; Reflx: 'Emergo', van Goor-
es/Branca, 'Noblesse oblige', van Rogie-
/Boccherini en 'Hangen in karton', van Tuer-
lings/Andriessen.
do 22, 20.15 uur; Gisela May: 'Lieder sind
ein Stück Leben', keuze uit Brecht-repertoi-
re en werk van Tucholsky.