'Rotswanden maken is een hels karwei' PODIUMBLIK IJzeren consequentie van Millecamps 'Creatie' en de visies op Absolute Kunst DINSDAG 13 NOVEMBER 1990 KUNST PAGINA 21 Sumbo N.V. Over olie, dood en leven gaat de op basis van een tekst van F. Bor- dewijk gemaakte produktie van toneelgroep Amsterdam/Carous- sel die morgenavond in bet LAK- theater in Leiden is te zien. Een uiteengevallen familie ontmoet el kaar op de begrafenis van een vermoedelijk rijke oom. Ieder tracht voor zichzelf het beste deel van de erfenis in bezit te krijgen. Maar het bizarre huispersoneel blijkt ook aanspraken te hebben. 'Met pijnlijke scherpte, verpakt in sinistere humor, analyseert Bor- dewijk de macht van het geld'. Een Hollands familiedrama. Flairck Met repertoire van maar liefst tien Ip's is de groep Flairck op toernee gegaan. Maar zij vieren dan ook hun koperen jubileum en voor deze gelegenheid zijn solisten 'uit vroeger tijden' zoals fluitiste Anneke Visser, percussionist/si tarspeler Ted de Jong, de violist Luluk Purwanto en gitarist/com ponist Hans Visser opnieuw van de partij. Morgenavond een 'reü nie' in de Leidse Schouwburg. Zandbak Studio Hinderik is eèn nieuwko mer in de Leidse Schouwburg. Met de voorstelling 'Zandbak', die over heel gewone dingen gaat, ko men zij donderdagavond in het theater aan de Oude Vest. Hinde- rik de Groot is de bedenker van dit beeldend theater-programma. Deze 'meester van de zinnige ver beelding', zegt met gevoel voor zelfspot over zichzelf "Orde en chaos, dat is mijn schizofrenie'. De man in Zandbak bewoont een merkwaardige ruimte. Hij is niet ontevreden, maar gélukkig evenmin. Als hij onder een rol prikkeldraad een jong meisje vindt, kiemt er iets van koesteren de intimiteit. Dit gebeurt in een decor met drie spelniveaus. Een spel waarin de spelers sprakeloos hun rol vertolken, verstild en ge welddadig. Paradijs Een oud verhaal opnieuw in dans vertaald. In 'Welcome to Paradi se' vertolken Joèlle Bouvier en Ré- gis Obadia, oprichters van de Compagnie de Danse L'Esquisse. het eenvoudige ritueel waarin de liefde twee mensen bij elkaar brengt. 'De twee dansers laten in hun afwisseling van tederheid en heftigheid hun kwetsbaarheid zien'. De voorstelling is een copró- duktie met het Institut Frangais in Den haag. Op donderdag 15 no vember in het LAK-theater, Lei den. Sluiers Opnieuw dans in het LAK-thea ter, wanneer Pauline Daniels op 16 en 17 oktober haar 'Sluiers' danst. Het decor speelt hierin een grote rol. Een vrouw vraagt zich af waarom vrouwen zo verschil lend zijn, waarom zij zich zo ui ten, gedragen, bewegen. Mannen zijn voortdurend op de achter grond aanwezig. Bepalen zij het beeld van de vrouw? Drie Zusters In de regie van Agaath Witteman spelen Nettie Blanken, Marie Louise Stheitis en Antoinette Jel- gersma Tsjechovs 'Drie Zusters'. Het Theater van het Oosten brengt dit stuk van Anton Tsjechov over de drie officiersdochters in het ne- gentiende-eeuwse Rusland op vrijdag 16 november in de Leidse Schouwburg. Zondagskinderen John Kraaykamp en Pieter Lutz oogstten vorig seizoen lof met hun vertolkingen van twee oude vrien den in een bejaardentehuis in het westen van het land. Alle reden dus voor een reprise van 'Zon dagskinderen' op 16 november in het Park-theater, Alphen aan den Rijn. Zak en As Een thriller: 'Zak en As ontkent alles'. In dit nieuwe programma, als opvolger van 'De Nationaal Kampioen' dat vorig jaar werd genomineerd voor de Nederland se Cabaretprijs, nodigen Justus van Oei, Erik van Muiswinkel en Pauline Daniels danst solo in 'Sluiers'. Het decor is -bijna- haar part Diederik van Vleuten het publiek uit om een avond lang het recht in eigen hand te nemen. Niet dat je daarmee nou je fiets terug zult krijgen. Maar een goed bedoeld toneelstukje is het zeker. Try-out op vrijdag 16 november in Wa- renar, Wassenaar. Imperium De Leidse toneelgroep Imperium brengt met twaalf spelers 'Kasi- mir en Karoline' van Odon von Horvath tot leven. De Oostenrij ker schreef dit stuk in het begin van de jaren dertig, waarin ar moe en fascisme de boventoon voerden. Toch gaat het over een feest. In het maanlicht draaien paren in het rond. Lafheid danst met deugdzaamheid, leugen met gerechtigheid, beklagenswaar digheid met kracht en boosaar digheid met moed. Alleen het ver stand danst niet mee. Een beweeg lijke en musicale voorstelling die in het Microtheater aan de Leidse Oude Vest voor het eerst op vrij dag 16 november te zien is. Daar na nog op 17, 22, 23, 23, 29 en 30 november en op 1 december. Poppen De IJsbeer is de titel van het nieu we programma van poppenthea ter Thije. Een ijsbeer zit op schoot bij Manokde oude eskimovrouw. Hij vraagt haar nog één keer het verhaal van de ijsbeer die zijn va der zoekt te vertellen. Nog éen keertje maar. Voor jeugd van 4 tot 9 jaar, zaterdag 17 november in het Parktheater, Alphen aan den Rijn. Voorstellingen om twee en Voorschoten Toneelgroep Voorschoten bestaat 25 jaar en dat wordt gevierd met de komedie 'de heer van Pource- augnas' van Molière in een verta ling van Erik Vos. Medewerking wordt verleend door het Barok Ensemble Voorschoten o.l.v. Mal colm Davies. Door te kiezen voor een zo authentiek mogelijke op voering - onder meer wordt de ori ginele muziek van de componist Lully ten gehore gebracht - hoopt de toneelgroep de toneelliefheb bers in de regio een unieke voor stelling te kunnen bieden. De pre mière is op zaterdagavond 17 no vember. Daarna voorstellingen op 18 november ('s middags), 24 ('s avoiids) en 25 november ('s middags). In Cultureel Centrum Voorschoten. Bekentenis Oudermoord of euthanasie? Léna Fulvi heeft onmiskenbaar haar moeder om het leven gebracht. Haar moeder die al stervende was. Léna heeft het voortdurend over een 'ongeluk', maar daar staat de bewering van haar zus ters tegenover dat zij haar moeder altijd diep heeft gehaat. De Canadese Helène Pedneault schreef met 'De Bekentenis' een psychologische thriller met de no dige humor. Ingeborg Elsevier speelt Lena. Huib Broos is de poli- tie-inspecteur die de veronderstel ling weet om te draaien: kan men doden uit liefde? Vrijdag 16 november in het Oude Raadhuis, Hoofddorp, 17 november in de Leidse Schouw burg. Jeugd Voor de jeugd brengt de Rotter damse Dansgroep zondagmiddag een voorstelling in het Leidse LAK-theater. Dit programma be staat uit twee delen: 'Strategieën van een listig plan' en 'Opstaan, het is bedtijd'. Voor kinderen van af zes jaar. Aanvang: 15.00 uur. Leidenaar Frans de Wit ontwerpt Idiinmuur t De rotsstructuren Expositie met werk van Yves Millecamps, t/m. 2 december. Galleria Propitia, Leven daal 119, Leiden. Openingstijden: do. van 13.00-16.00 uur, vr„ za. en zo. van 13.00- 18.00 uur. LEIDEN - Galleria Propitia heeft met haar expositiebeleid duidelij ke voorkeuren kenbaar gemaakt, zonder zich vast te leggen op een specialisatie in techniek, periode, stijl of herkomst. Deze kleine, Leidse galerie blikt daarbij graag buiten de landsgrenzen; zo waren verschillende exposities gewijd aan grafiek van Tsjechische kun stenaars, onder wie V. Suchanek, een duidelijke vertegenwoordi ger van een surrealistische ten dens. Een tegenpool hiervan vormde de tentoonstelling van de bekende Deense constructivisti sche kunstenaar Per Arnoldi. Ook de huidige presentatie van schilderijen, gouaches en zeef drukken van de Fransman Yves Millecamps (geboren in 1930) staat in het teken van de abstract- geometrische kunst. Zowel de uitgebreide publika- ties als het getoonde werk van re cente datum maken duidelijk dat een wetmatige methode Mille camps' composities in grote mate bepaalt. De gebruikte werkwijze zorgt voor een sterke herkenbaar heid. De vlakke structuren be staan uit combinaties van ge kleurde geometrische elementen met egale zwarte vlakken. De door rechte lijnen begrensde vor men vertakken zich tot uitgebrei de stelsels, die door de typerende systematische opbouw associa ties wekken met een niet nader aangeduid technologisch gebied. Slechts één compositie vertoont een duidelijk architectonische in slag in de typerende beeldtaal van Millecamps, maar de herkenning van vormen, zoals ramen, een dak en een opbouw blijft uitzonde ring. Het gebruikte stramien biedt eindeloze mogelijkheden tot vari atie binnen de geheel op zichzelf staande patronen. Enkele zeef drukken uit de eerste helft van de jaren tachtig laten behalve de her haling van vormen een verschui ving van in verschillende tonen uitgevoerde vlakken zien. Door deze opeenvolging lijken deze minder statisch dan de vlakke pa tronen van het nieuwe werk. De vrij bescheiden afmetingen van het twee-dimensionale werk doen niet vermoeden dat Mille camps zich ook verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van de monumentale kunst (onder an dere wandreliëfs en grootschalige sculpturen). De presentatie bij Propitia wordt beheerst door het algemene beeld van continuïteit en rust en niet in de laatste plaats van afstandelijkheid. NANCY STOOP Auteur Yannis Ritsos overleden ATHENE (Rtr/AFP) - De bekende Griekse dichter Yannis Ritsos, die tweemaal werd genomineerd voor de Nobelprijs voor de Literatuur, is gisteren op 81 -jarige leeftijd thuis in zijn slaap overleden, nadat hij eer der een hartaanval had gehad. Dat hebben zijn familieleden meege deeld. Ritsos schreef 117 boeken waar van vele werden vertaald in 21 talen. Veel van zijn gedichten zijn op mu ziek gezet door de Griekse compo nist Mikis Theodorakis en werden populaire melodieën voor de stu denten en arbeidersbeweging in de jaren zeventig en tachtig bij politie ke en anti-Amerikaanse demonstra- Met zijn gedicht Epitaphios (do denklacht) werd hij wereldberoemd nadat Theodorakis dit op muziek had gezet. Zijn leven lang was Ritsos een overtuigd communist en hij werd dan ook door de werkende klasse in Griekenland op handen gedragen. Yannis Ritsos werd in 1909 gebo ren in Monemvassia op de Pelopo- nesos. De schrijver had al enkele ja ren longklachten, maar hij rookte er niet minder om. In 1976 en 1986 werd hij voorge dragen voor de Nobelprijs voor Li teratuur. In totaal kreeg hij 22 inter nationale prijzen toegekend voor zijn werk, waaronder in 1977 de Le- ninprijs van de Sovjetunie. LEIDEN Een klimwand voor sportklimmers. Voor de Leidse beeldend kunste naar Frans de Wit was het ontwerpen van zo'n wand voor het recreatiegebied Spaarnwoude een uitda ging. Dagenlang heeft hij in Belgische rotsgebieden ver toefd om met siliconenrub- ber afgietsels te maken van rotsstructuren. "Een hels karwei". Over een jaar moet de klimwand van 15 meter hoogte en 29 meter lengte, bestaande uit 178 betonblok ken met een dikte van ander halve meter er staan. Wat heeft een beeldend kunste naar met een klimwand? "Het ruimtelijke". Frans de Wit staat bij een model van zijn ont werp. Niet alleen een klimwand heeft hij ontworpen, maar ook een trap die ingeklemd is tussen twee schijven van 24 meter doorsnee op een heuvel van 22 meter. "Kijk. de schijf speelt in de horizon van de heuvel een grote rol. Vanaf de klim wand zie je dat de trap één lijn vormt met de wand. De trap staat in grofpuin met daarachter beplan ting. Het ontwerp van de klimwand, de schaduwwerking en de kleurnu ances moet niet alleen de klimmers aanspreken, maar ook de kijkers. De orde in de klimwand wordt goed gecombineerd met de grillige struc tuur van de 'huid' van de betonblok ken die straks in het veld staan. Ik ben uitgegaan van een monumenta le attractie in een recreatiegebied". Wat was de bedoeling van het re creatieschap Spaarnwoude? "Een nieuw project voor recreanten". Spaarnwoude is een recreatiege bied van 2800 hectare. Dit gebied ligt in de driehoek Velsen, Haarlem, Amsterdam en biedt ruimte aan ac tieve en passieve recreatie: golfen, vissen, paardrijden, kamperen, wi- lerennen, zonnen en kanoën. Afge lopen jaar bezochten ruim 1.5 mil joen mensen dit gebied. Bij het landschapsontwerp is een belangrijke plaats ingeruimd voor een uitzichtheuvel (top 30 meter). Naast die uitzichtheuvel liggen meerdere heuvels van verschillen de hoogten. Het complex ligt langs het Noordzeekanaal en is vanuit de wijde omgeving te zien. De heuvels zijn opgebouwd uit grofpuin. Vol gens de landschapsarchitect G. Jol vraagt de plek om iets bijzonders. Klimsport Het recreatieschap toog vervolgens na\ar Leidenaar Frans de Wit voor een ontwerp met een verticale structuur en recreatieve, sportieve en kunstzinnige waarden. De Wit nam zijn taak niet licht op. Hij ver diepte zich in de klimsport, ging in formeren bij de Nederlandse Bergsportverniging en nam bekwa me klimmers mee naar gebieden die zij geschikt vonden. Hij koos er niet voor om rotsen na te bootsen. "Dat wringt voor mijn gevoel. Rots en horen in een bepaalde omge ving". De beeldend kunstenaar koos ervoor om afdrukken te ma ken van het reliëf in de rotsen. Met industrieel ontwerper Frans Schro- fer verbleef hij elf dagen in de om geving van Marche-les-Dames in de Ardennen, maakte 7 grote mallen en een kleine. Zeker 215 kg silico- nenrubber ging er door om 24 vier kante meter rotsafgietsel mee naar huis te nemen. Alle rubber platen zijn waterpas van de rots genomen, zodat ze vlak staan in het vlakke Ne derland. "Een hele klus voor een kunste naar", aldus De Wit. "Met al'het ma teriaal moesten we steeds naar ho gere gebieden. En dat voor ongeoe- fenden. Vervolgens moesten de rotswanden 2 bij 2 meter) worden schoongemaakt, te diepe gaten en onbelangrijke scheuren worden op gevuld met klei en was het noodza kelijk om te dunne randjes die in het gegoten beton kunnen afbreken ter plekke op te dikken". Internationaal De mallen worden straks gebruikt om het reliëf in beton te krijgen. De klimwand zal uit betonblokken worden opgebouwd met verschil lende moeilijkheidsgraden. Vol gens de kunstenaar zal de beleving bij het beklimmen van de voorge stelde klimmuur vergelijkbaar zijn met de rotsmassieven in de Arden nen. Een groot aantal klimmers, ge- oefenden en ongeoefenden, kan naast elkaar bezig zijn. De Wit die inmiddels alles van deze klimsport afweet, durft te stellen dat de muur geschikt is voor nationale en inter nationale wedstrijden. "Klimmers uit de verre omtrek zullen zich aan getrokken voelen tot deze vrij afge legen plek". De trap tusssen de twee schijven komt ook in het beton te liggen. Ter zijde het grofpuin, waarin kinderen kunnen rotzooien. De bouw van de twee objecten die samen de 'Monu mentale Kunst' in Spaarnwoude gaan vormen, bedraagt 1.4 miljoen gulden. Een deel van dit bedrag kan Spaarnwoude zelf op tafel leggen, voor het andere deel wordt een be roep op sponsors gedaan. Frans de Wit verwacht dat het project over enkele maanden kan worden uitge voerd. Hij verheugt zich op de sa menwerking met betonconstruc- teurs. "Dat is voor mij opnieuw een uitdaging". Frans de Wit voor het model. De klimmuur in blokken op de achtergrond. In het model staat de muur gesitueerd in de heuvels tesamen met de trap in de schijven. Gouden Harten voor Radius en Lutz ROTTERDAM (GPD) Voor het zevende achtereenvolgende jaar zijn gis teravond in het Luxor Theater de Gouden Harten van Rotterdam uitge reikt. De Grote Prijs onder deze culturele onderscheidingen, gegeven voor het hele oeuvre, ging naar balletdanseres Alexandra Radius en acteur Luc Lutz. De lijst met de overige laureaten: Toneel: Annewil Blankers en Hans Croiset, televisie: Linda de Mol en Ron Brandsteder; film: Theo en Thea (Arjan Ederveen en Tosca Niterink), musical/show business: Simone Kleinsma, Paul van Vliet; muziek: Gerard Joling en Lois Lane, journalistiek: Koos Postema; aanmoedigingsprijs: Dirk Zeelenberg. extra Prijs: Annie de Reuver, sport: niet verleend, bij gebrek aan bijzondere prestaties. Expositie mei werk van de kunstenaars groep •Creatie' (1950 -1953). t/m 25 novem ber Galerie Liga Nieuw Beelden, Pres Steijnstraat 14, Leiden. Openingstijden vr. t/m zo.van 11.00- 18.00 uur LEIDEN - Bijna een jaar na de op richting van de kunstenaarsgroep 'Creatie' in maart 1950. verscheen het eerste nummer van het gelijk namige blad onder redactie van Willy Boers. Eugène Brands en Anton Rooskens. Ter introductie van deze 'Vereniging tot Bevor dering van Absolute Kunst' wer den de doelstellingen van Creatie uiteengezet en in een historisch perspectief geplaatst. Ruim vijf jaar na de Tweede Wereldoorlog heersten er volgens deze kunste naars nog teveel vooroordelen te gen abstracte kunst. Creatie wil de hierin verandering brengen door onder andere tentoonstellin gen en lezingen te organiseren en contacten met buitenlandse kun stenaars te onderhouden. De term 'Absolute Kunst' hield in dat men de middelen van de kunst zelf, zoals lijn en kleur, wil de gebruiken om een abstracte beeldtaal te ontwikkelen. Anders dan bij De Stijl, waartoe Mondri aan behoorde, betekende deze zuivering niet dat alleen puur geometrische vormen en primai re kleuren gebruikt werden. Zoals op de tentoonstelling bij ga lerie Liga Nieuw Beelden blijkt, behielden de kunstenaars de vrij heid om op basis van mathemati sche principes een meer persoon lijke beeldtaal te scheppen. Juul Neumann bijvoorbeeld, gebruik te in een compositie uit 1952 meer afgeronde vormen en gemengde kleuren. In het werk van Wim Strijbosch komen naast semi-ab- stracte vormen en niet-egaal ge kleurde. geborstelde partijen in enkele stukken puur geometrisch opgezette composities voor. Een kleurrijk mozaïek schept in twee geslaagde gouaches uit 1952 een verrassende ruimte, die opvalt door de helderheid van toon en opbouw. Hiermee sluit Strij bosch meer aan bij de constructi vistische voorgangers van De Stijl. Het gebruik van strakke horizon tale en verticale lijnen in het werk van Mondriaan wordt vaak ver klaard vanuit typisch Nederland se achtergronden; zo zou er een verband bestaan met de structuur van bloembollenvelden. In het geval van Ger Gerrits legt een schilderij met de titel 'Bloembol lenvelden in vogelvlucht' deze re latie heel duidelijk hetgeen nog eens benadrukt wordt door de in elkaar overlopende kleurvelden en de rangschikking van de recht hoekige en vierkante vlakken. Grafiek van Ger Gerrits, Juul Neumann, Hans Ittmann en de initiatiefnemer van Creatie. Willy Boers maakt ook deel uit van het hier getoonde werk. Van Boers zijn enkele linosneden uit deze periode te zien die associaties op roepen met gecalligrafeerde Chi nese tekens. In andere stukken keren sikkelvormige elementen in de compositie terug. In de con text van Creatie is ook werk van Riemko Holtrop voor deze ten toonstelling opgenomen, naast dat van kunstenaars zoals Kees Keus. Piet van Stuyvenberg, beeldhouwer Herman van de Hei de. Over het geheel genomen be staat de selectie uit goede voor beelden van de opvattingen van de deelnemende kunstenaars, waarbij naar mijn mening enkele stukken van Hans Ittmann min der sterk zijn, terwijl de keuze uit de schilderijen van Wim Strij bosch juist getuigt van een krach tige en persoonlijke benadering. Even heterogeen als de samen stelling van de groep Creatie is deze expositie bij Liga Nieuw Beelden die samen met de gebrui kelijke documentatie een aan trekkelijke presentatie biedt van een onderbelichte kant van de naoorlogse abstracte kunst in Ne derland. NANCY STOOP Karei van het Reve en Maarten 't Hart bij Burcht Literair LEIDEN - Burcht Literair presen teert donderdag 15 november een conversatie tussen Karei van het Reve en Maarten 't Hart. De twee auteurs zullen met elkaar praten over de 'vooroordelen van Karei van het Reve'. Een Dasspeld uit Toela, de pas verschenen bundel essays van Maarten 't Hart, bevat een opstel met de titel 'De bril van Karei van het Reve'. Maarten 't Hart bestrijdt daarin Van het Reves ideeën over de evolutietheorie. Onlangs verscheen een goedkope editie van Karei van het Reves Ge schiedenis van de Russische Liter- tuur. 't Hart vraagt zich af of het wel echte literatuurgeschiedenis is. Andere gespreksonderwerpen zullen zijn: Biesheuvel, Gogol en Multatuli, slechte literatuurweten schappers en goede literaire critici. De avond begint om kwart over acht in de Burcht, Burgsteeg 14, Leiden. CONCERTKOOR - Het Noord-Ne derlands Orkest (NNO) krijgt met ingang van het seizoen 1991-1992 medewerking van een eigen koor. Het koor krijgt de naam Noord-Ne derlands Concertkoor (NNCK). Het orkest wil nog voor het vol gende seizoen een koor samenstel len dat met een repertoire van Ba rok tot heden medewerking kan verlenen aan de programma's van het Noord-Nederlands Orkest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21