Q
H
Universal Studio's befaamd om band met publiek
Darkman: komische horror van Sam Raimi
Romantiek en realiteit uit
de Indiase droomfabriek
Medelijden voor Camille Claudel komt te laat
Filmindustrie in
Zimbabwe bloeit
VRIJDAG 9 NOVEMBER 1990
PAGINA 23
Neeson en Frances McDormand;
LEIDEN De Amerikaanse regis
seur Sam Raimi heeft in kleine
kring een enorme reputatie verwor
ven met de eerste twee delen van de
horrortrilogie Evil Dead en de persi
flage Crimewave. Darkman is zijn
eerste film die door een grote studio
is geproduceerd, maar voor.de lief
hebber van zijn eerdere werk zijn
veel overeenkomsten te vinden. Op
nieuw is er ruim plaats gemaakt
voor humor naast de oogstrelende
gruwelen, want die twee kunnen
niet zonder elkaar. Het tempo ligt zo
hoog dat het begin van de film snel
vergeten kan worden.
Hoofdpersoon is dokter Peyton
Westlake die bezig is met de ontwik
keling van een nieuwe kunsthuid.
Zijn vriendin Julie is als advocate in
dienst van een grote projektontwik-
kelaar en is op het spoor gekomen
van een omkoopaffaire bij de ge
meente. Het bewijs daarvoor be
landt per toeval in zijn laborato
rium, wat daar door niets ontziende
gangsters weer vandaan gehaald
wordt. Ze blazen het hele lab op en
Julie denkt dat haar geliefde ergens
in veel stukken tussen de brokstuk
ken moet liggen. In werkelijkheid is
hij door de kracht van de explosie
naar buiten geslingerd en in de na
bijgelegen rivier terechtgekomen.
Als u het tot zover gelooft, dan
slikt u ook de rest van de film met
een glimlach om de lippen. De dok
ter wordt namelijk uit de rivier ge
vist en in het ziekenhuis van zijn
vreselijke pijnen verlost door een
centrale zenuw door te knippen.
Met als neveneffect oncontroleerba
re woedeaanvallen die gepaard
gaan met een niet tegen te houden
oerkracht. Binnen de kortste keren
is Westlake met zijn geheel in ver
band gehulde, verminkte lichaam
uit het ziekenhuis ontsnapt om in
een verlaten fabriekshal een nieuw
lab in te richten. Zijn speurtocht
naar een nieuwe huid slaagt nu wel,
zodat hij zichzelf in een nieuw velle
tje kan steken en zichzelf toonbaar
kan maken aan de buitenwereld.
Sterker nog, hij kan de identiteit
aannemen van een ander, met als
gevolg dat hij zichzelf kan gaan wre
ken.
De Ierse acteur Liam Neeson
treedt met ere in de voetsporen van
andere Europese acteurs die in het
verleden in Hollywood met gevoel
de rol van monster hebben ge
speeld. Van Boris Karloff tot Simo-
ne Simon, een heleboel elementen
van de Mummie tot de Katvrouw
zijn verzameld in Darkman, een
moeilijke rol voor Neeson, omdat
hij geen enkel voorbeeld uit de wer
kelijkheid heeft. Met evenveel
moed kwijt Frances McDormand
zich van haar taak als Julie, de
vriendin, die eerst rouwt, daarna
haar geliefde terugkrijgt, maar later
tot de ontdekking moet komen dat
Darkman zowel fysiek als psy
chisch anders is dan dokter Westla
ke.
Het zijn deze centrale vertolkin
gen die gecombineerd met de virtu
ositeit van Raimi dit stripverhaal als
film bij elkaar houden. Zijn gevoel
voor het juiste beeld dat zowel
schokt als pleziert, maakt een hele
boel onzin zeer dragelijk. Voor het
oog van de filmkenner zijn er daar
naast nog genoeg grapjes en verwij
zingen om geheel uitgeput het open
einde te bereiken. Want ondanks
dat het er voor een vervolg veelbelo
vend uitziet ontkent Raimi ten stel
ligste dat in zijn hoofd te hebben.
PIET VAN DE MERWE
BIOSCOPEN
Decors Dick Tracy en Back to the Future in as
Deze week ging een aanzienlijk deel van 's werelds grootste
filmstudio, Universal, in vlammen op. Wat Universal zo bij
zonder maakt(e) is de unieke band met het publiek. In de
beginjaren mochten de bezoekers zelfs bij de filmopnamen
aanwezig zijn en figureren in massascènes. Tegenwoordig
is de studio Amerika's populairste toeristische attractie na
Disneyland. Een pretpark waarin bezoekers op een drie-di
mensionale trip door een populair deel van de filmgeschie
denis worden gevoerd en decors uit beroemde films als
'Psycho' en 'King Kong' kunnen bekijken.
Het waren wilde tijden toen Univer
sal City in 1915 haar poorten open
de, 16 km ten noordoosten van Los
Angeles. Studio-olifanten werden
na zware regenval ingeschakeld om
auto's van bezoekers los te trekken.
En de bezoekers zelf moedigden
hun favoriete acteurs tijdens fil
mopnamen aan, terwijl de schurken
met pinda's werden bekogeld (een
traditie die tot op de dag van van
daag in de Amerikaanse bioscopen
voortleeft).
De geestelijke vader van deze
unieke openstelling voor het pu
bliek was Carl Laemmle, in de rijke
Hollywood-mythologie beter be
kend als 'Uncle Carl' of 'Little
Champion'. Laemmle bezat een feil
loos gevoel voor de wensen en ver
langens van het grote publiek. Hij
geldt niet alleen als de uitvinder van
het starsystem (omdat hij in 1910
Mary Pickford bij een concurrent
weg kocht), maar hij introduceerde
ook als een van de eerste Tycoons
avondvullende speelfilms.
In de tijd van de stomme films
produceerde Universal films van
uiteenlopende grootheden als
Rudolph Valentino, Erich von Stro-
heim (Blind Husband) en Lon Cha-
ney (The Penalty). Later volgden
krakers als All Quiet on the Western
Front, Dracula, King Kong, Psycho,
Airport, Jaws, Back to the Future
en Dick Tracy.
De decors van de Universal-films
gingen naderhand een eigen leven
leiden. Na het succes van Disney
land en Disneyworld nam het ver
schijnsel pretparken een hoge
vlucht in de V.S. Als het publiek
zich aangetrokken voelt tot de strip
wereld, waarom dan niet tot de
droomwereld van de filmgoden re
deneerde men bij Universal, de
oude 'open' traditie indachtig. In
1965 werd dan ook een groot deel
van het enorme studio-terrein inge
richt als 'film-pretpark.'
"Zie de films voordat ze film wor
den" melden de Universal-brochu
res en de Billboards langs de Cali-
fornische snelwegen, maar dat is
toch een beetje misleidend. Van
echte opnamen is het publiek nog
maar zelden getuige.
In plaats daarvan krijgt men een
hapklaar totaalpakket voorgescho
teld: een kijkje in de keuken van de
special effects, een portie nostalgie
in de vorm van beroemde decors
(bijvoorbeeld het enge huis van
Norman Bates in Psycho en de ge
vels van Manhattan) en heel veel
Hollywood-extravaganza. Het ver
loop van het programma is bepaald
spectaculair, in tweeëneenhalf uur
wordt men in de zogenaamde
Glamour Tram door filmland ge
leid.
Onderweg wordt de tram onder
andere overvallen dooreen landend
ruimteschip uit Battlestar Gallacti-
ca, en door elkaar geschud door een
mechanische replica van King
Kong (die dinsdag nauwelijks van
een verbrandingsdood kon worden
gered). De tour eindigt als de tram
in een levensechte gletscher stort.
Wat er afgelopen dinsdag precies
in vlammen is opgegaan, is op dit
moment nog niet bekend. De be
richten melden dat in elk geval de
decors uit Dick Tracy en Back to
the Future zijn verwoest. En dat is
zonde, want pretpark of niet, deze
decors vertegenwoordigen door het
eindeloze hergebruik toch een
'stukje tastbare populaire filmge
schiedenis'.
Ray Kapoor en Nargis (rechts) inAwaarauit 1951.
doto gpd:
Een klein drama dat groot is ge
bracht. Dat is kort samengevat de
verfilming van het verhaal over de
ambitieuze beeldhouwster Camille
Claudel. Aanvankelijk op weg een
bekend kunstenares te worden,
stierf zij uiteindelijk na dertig jaar
eenzame opsluiting in een gekken-
Camille Claudel mag dan een bui
tengewoon zorgvuldig gemaakte
film zijn, het verhaaltje is net even
te dun om meeslepend te zijn.
Op papier lijkt het allemaal nog
aardig. Een jong meisje raakt in de
ban van een gevestigd kunstènaar.
Ze gaan samenwonen, inspireren
elkaar over en weer dat het een aard
heeft, maar de kunstenaar houdt er
nog wat andere vriendinnen op na
en het meisje - inmiddels een vol
wassen vrouw - voelt dat ze hem
moet verlaten om zich zelf artistiek
verder te kunnen ontplooien. Haar
beeldhouwwerk heeft echter geen
succes. Nog altijd voelt zij zich over
vleugeld door haar ex-geliefde. Ze
gaat in een duister kamertje zitten
mokken, raakt langzamerhand de
kluts kwijt en slaat tenslotte haar ei
gen werk aan gruzels.
De kunstenaar om wie het gaat is
de nog altijd vermaarde Rodin. De
film laat zien hoe hij ,een soort
beeldhouwfabriek beheerde en veel
werk uit handen gaf aan bekwame
leerlingen. Camille Claudel was
aanvankelijk een van die leerlingen.
Door een combinatie van talent, ui
terlijk en persoonlijkheid trok zij de
aandacht van de 24 jaar oudere Ro
din. Het was het begin van een
stormachtige, hartstochtelijke rela
tie die zich vijftien jaar voortsleepte
maar hooguit twee, drie gelukkige
jaren kende.
Ongehuwd samenwonen is aan
het eind van de negentiende eeuw
niet wat je noemt 'bon ton'. Camille
komt uit een burgerlijk milieu en
met name haar moeder laat geen
kans onbenut haar dochter duide
lijk te maken dat haar gedrag niet
deugt.
Op artistiek terrein blijft Camille
eeuwig 'de leerling van Rodin'. Zo
blijft de kunstenaar, ondanks hun
scheiding, een overheersende rol in
haar leven spelen. Camille begint te
denken dat het Rodin is die verhin
dert dat haar beelden geëxposeerd
en verkocht worden. Die gedachte
wordt een obsessie, een waanidee
waaraan zij uiteindelijk ten onder
gaat.
Dat Camille Claudel niet werke
lijk boeit, ligt niet aan de acteurs.
Isabelle Adjani en Gérard Depar-
dieu doen hun best, maar de film is
technisch zo beheerst, zo glad en ge
polijst, dat de vonk niet op de toe
schouwer kan overspringen. De
beelden zijn prachtig, het geluid
perfect, maar emotioneel doet de
film niets. Pas aan het slot, wanneer
de eindtitels over het scherm rollen
en duidelijk wordt dat Camille na
dertig jaar opsluiting in het gekken
huis eenzaam aan haar eind is geko
men, denk je als toeschouwer:
"Toch wel zielig". Maar dan is het al
veel te laat.
PETER SLAVENBURG
Van onze correspondent
Leo -Bankersen
DEN HAAG (GPD) - Onder het mot
to 'romantiek en realiteit uit de In
diase droomfabrieken' is deze
maand in het Amsterdamse Soete-
rijntheater een groot overzichtspro
gramma van films uit India gaan
draaien. Als filmland is India bij ons
een grote onbekende. Terwijl India
de grootste filmproduktie ter we
reld heeft: meer dan het dubbele
van de Verenigde Staten. Zoiets
maakt nieuwsgierig.
Die nieuwsgierigheid wordt door
het programma 'Cinema India'
ruimschoots bevredigd. Eindelijk
kan ook de Nederlandse kijker eens
kennismaken met zo'n muzikaal
melodrama uit Bombay, een genre
dat in India zelf grote populariteit
geniet. Daarnaast zijn er veel films
van geëngageerde cineasten die
zich daarjuist tegen afzetten. Dertig
films in drie maanden - bij het Soe-
terijntheater (onderdeel van het
Tropenmuseum) spreekt men voor
de gelegenheid niet van een festival
maar van een filmseizoen.
Een selectie van enkele hoogte
punten zal vanaf vandaag tot en met
15 november ook vertoond worden
in Filmhuis Den Haag, Lantaren-
/Venster Rotterdam, Filmhuis Til
burg en Marienburg Nijmegen. Het
programma 'Cinema India' werd sa
mengesteld door Munni Nasreen
Kabir en was eerder te zien in Pa
rijs, Londen en New York.
De romantiek komt vooral aan
bod in een aantal klassieke Bom
bay-films uit de jaren vijftig. Bom
bay is de belangrijkste filmstad van
India. Een vergelijking met Holly
wood is zeker op zijn plaats. De
commerciële filmproduktie is ook
in India geconcentreerd in grote
studio's. De glamour waarmee de
filmsterren worden omgeven is
minstens zo groot als in het Holly
wood van de jaren dertig. De India
se regisseurs hebben veel opgesto
ken van de voorbeelden van hun
Amerikaanse collega's, zonder
daarbij het typisch Indiase karakter
van hun films geweld aan te doen.
Dat de eigen filmproduktie in In
dia zo'n hoge vlucht heeft genomen
en niet is overvleugeld door wester
se films heeft onder meer te maken
met het feit dat er nog veel anafalbe-
tisme is. Weinig mensen kunnen
een ondertitelde film volgen. Ver
der speelt mee dat er tot in de jaren
tachtig nog geen concurrentie van
de televisie te duchten was. Maar
het belangrijkste is misschien wel
d$t film en folklore zo sterk verwe
ven zijn. Een commerciële Indiase
film is ondenkbaar zonder de lied
jes die aansluiten bij de muzikale
tradities van het land. Filmmuziek
is overal op de radio te horen, por
tretten van Indiase filmsterren be
heersen het straatbeeld. Film is de
nationale cultuur bij uitstek gewor
den.
Dat diezelfde films in West-Euro
pa nooit zijn aangeslagen is begrij
pelijk. Toch is zo'n Bombay-film
lang niet zo ontoegankelijk als op
het eerste gezicht misschien lijkt.
Zo kan bijvoorbeeld 'Awaara', met
het legendarische sterrenduo Raj
Kapoor en Nargis zonder proble
men genoten worden als een heer
lijk meeslepend drama met zelfs
nog een maatschappelijk trekje.
Deze film, die in 1951 een belangrij
ke trendsetter was, gaat over een
jongen uit een sloppenwijk, die op
groeit zonder te weten dat hij de
zoon van een rechter is. Hij raakt op
het slechte pad, maar wordt gered
door een vriendin uit zijn jeugd.
Liefde en de overwinning op het
noodlot, dat zijn toch thema's die
universeel begrepen worden.
Prachtig camerawerk, rijke entou
rages en muziek met een exotisch
tintje. Je moet wel een hele stugge
westerling zijn om je niet door die
welluidende Indiase melodieen te
laten meeslepen.
De weinige Indiase films die tot
nu toe tot het westen wisten door te
dringen behoren allemaal tot de zo
genaamde New Indian Cinema. Een
verzamelnaam voor allerlei cineas
ten die zich afkeren van het populai
re amusement en die de doorgaans
minder plezierige werkelijkheid
van India willen laten zien. Beken
de namen zijn Satyajit Ray en Mri-
nal Sen. Vorig jaar kreeg het aan
grijpend realistische 'Salaam Bom
bay!' van Mira Nair in Cannes zelfs
een Gouden Camera. De ironie wil
dat deze bij westerse liefhebbers en
critici zeer gewaardeerde films in
India zelf nauwelijks een kans krij
gen. De niet-commerciële film leidt
er een kommervol bestaan. Ook in
dat opzicht is India een 'volwassen'
filmland.
HARARE (IPS) - Tien jaar nadat
Zimbabwe onafhankelijk werd lijkt
de filmindustrie in dat land bloeien
de tijden door te maken. Bekende
films als 'Biko', 'Mandela' en 'Cry
Freedom' werden alle in Zimbabwe
opgenomen, evenals verscheidene
lokale films. Opvallend is echter dat
de inbreng van Zimbabweanen zelf
betrekkelijk gering is.
Een groot deel van de in Zimbab
we geproduceerde films worden ge
financierd door buitenlandse be
drijven. Hoewel Zimbabwe over
een groot aantal in film geschoolde
mensen beschikt, wordt hun talent
nauwelijks aangesproken. Als ze al
worden ingezet, is het in de lagere
functies. Buitenlandse filmprodu
centen nemen over het algemeen
hun eigen ploeg mee.
LEIDEN
'Ghost' - Lido.
Die Hard II - Lido
'Cyrano de Bergerac' - Lido.
'Asterix en de knallende ketel' - Lido.
'Dick Tracy' - Lido.
'Camille Claudel' - Trianon.
'Dark Man'- Lido.
'Pretty woman' - Lido.
ALPHEN
(Euro, Van Boetzelaerstr. 6)
'Back to the future deel 3'.
'Ghost'.
'Robocop 2'.
'Die Hard II'
'De feddertjes'.
VOORSCHOTEN
(Greenway, Schoolstraat, tel. 01717-
6054)
Wild at heart'.
'Dick Tracy'.
'Jungle Book'.
'Back to the future III'.
'Monsieur Hire'.
WASSENAAR
(Astra-theater, tel. 01751-13269)
'Another 48 hours'
'Taran en de toverketel'
FILMHUIZEN
"The Unbearable Lightness of Being' -
Het Kijkhuis, Leiden
'Wings of Fame' - Het Kijkhuis
'Do the right thing' - Het Kijkhuis
'Eraserhead' - Het Kijkhuis
'A short film about love' - Het Kijkhuis
"The bride of Frankenstein' - Lak, Lei-
'The Invisible man' - Lak, Leiden.
'Shuttlecock" - LVC, Leiden.
'A fish called Wanda' - LVC, Leiden.
"The time to live and the time to die' -
Park Filmhuis, Alphen
'Inspecteur Ed' - Park Filmhuis, AI-
DEN HAAG
'Good Fellas' - Asta (070-3463500), 16 jr.
'Ghost' - Asta, al.
'Coupe de Ville' - Asta, a.l.
'Wild at heart' - Babylon (070-3471656),
16 jr.
'Enemies, al love story' - Babylon, 16
'Die Hard 2' - Cineac. 12 jr.
'Total Recall' - Cineac, 16 jr.
'Pretty woman' - Metropole (070-
3456756), al.
'Presumed Innocent' - Metropole, al.
'Dick Tracy' - Metropole, 12 jr.
The hunt for red October' - Metropole.
3462400). al.
'Darkman' - Odeon, 16 jr.
Death Warrant' - Odeon, 16 jr.
'Another 48 hours' - Odeon, 12 jr.
'La Petite Voleuse' - Studio (070-
3656402), a.l.
'Eat a bowl of tea' - Studio, 16 jr.
'Kracht' - Studio, 16 jr.
AMSTERDAM
'When Harry met Sallv' - Alfa (020-
278806), al.
'Pretty Woman' - Alfa, al.
'Wild at heart' - Alfa, 16 jr.
'Enemies, al love story' - Alfa, 16 jr.
'Pretty woman' - Aihambra (020-
233192), al.
'Wild at heart' - Aihambra, 16 jr.
'Presumed Innocent' - Bellevue Cine-
'Mo' Better Blues' Calypso, a.l.
'La petite voleuse" - Cinecenter (020-
236615), al.
'Un monde sans pitié' - Cinecenter, 16
jr.
'Eat a bowl of tea' - Cinecenter, 16 jr.
'Cyrano de Bergerac' - Cinecenter, al.
'Ghost' - Cinema (020-151243), a.l.
'Die Hard II' - Cinema, 12 jr.
Death Warrant' - City (020-234579), 16
jr.
'Robocop 2' - City, 16 jr.
'Another 48 hours' - City, 12 jr.
'Darkman' - City, 16 jr.
'Total Recall' - City, 16 jr.
"Die Hard 2' - City, 12 jr.
'Look who's talking' - City, al.
'Dramma della gelosia' - Kriterion
(020-231708).
'King Lear' - Kriterion.
'Taming of the Shrew' -Kriterion, 16 jr.
'In krakende welstand' - Kriterion, 16
jr.
'Blue Velvet' - The Movies (020-
245790), al.
"The Marx Brothers' - The Movies.
"Kracht' - The Movies.
'Sons' - The Movies.
Back to the future 3' - Tuschinski Cine
ac (020-243639)ki. al.
'Coupe de Ville' - Tuschinski (020-
262633), a.l.
'Dick Tracy' - Tuschinski, 12 jr.
'Pretty woman' - Tuschinski. al.
'I love you to death' - Tuschinski, a.l..
'Ghost' - Tuschinski. a.l.
'Ava Gabriel' - De Uitkijk (020-
237460), 16 jr.
TELEVISIE
Zaterdag 10 november
Forbidden music (Super Channel,
21.00 uur). Amerikaanse muziekfilm
1936 met Jimmy Durante en Ri-
baar verboden totdat de staatssschuld
aan Oostenrijk is voldaan. Er wordt
een benefietconcert georganiseerd.
Blacula (RTL 4, 23.10 uur). Ameri
kaanse film uit 1972 van William Crain,
met William Marshall en Denise Ni
cholas. Dracula beet een zwarte prins
en nu dwaalt een zwarte vampier door
de straten van Los Angeles.
The invisible ghost (Super Chan
nel, 23.15 uur) Amerikaanse griezelf
ilm uit 1941 van Joseph H. Lewis, met
Bela Lugosi en Polly Ann Young. Do
minante vrouw zet haar echtgenoot via
hypnose tot moord aan.
Harem (BBC 1, 23.55 uur). Franse
film uit 1985 van Arthur Joffé, met Na-
stassia Kinski en Ben Kingsley. Eigen
gereid meisje uit New York raakt ver
zeild in de harem van een Arabische
The last picture show (BBC 2.
00.30 uur). Amerikaanse zwart/wit
film uit 1971 van Peter Bogdanovich,
met Jeff Bridges en Timothy Bottoms.
Gedetailleerde beschijving van het tie
nerleven in een klein stadje in Texas in
de jaren vijftig.
Zondag 11 november
Everyday heroes (Super Channel,
21.00 uur). Amerikaanse film uit 1977
van Michael Adrian, met Rod Brow
ning en Tabi Cooper. Een afluisterfa-
naat is bijna altijd eerder op de plaats
van het misdrijf dan de politie zelf.
Een geïrriteerde en corrupte Officier
van Justitie laat hem in de val lopen.
Koma (Ned. 2, 22.03 uur). Sovjet-
russische film uit 1989 van Nijole Ado-
menaite en Bons Gorlov, met Natalia
Nikoelenko en Alexander Baschirow.
Een film over het vrouwenkamp
Koma, in de Goelag rond 1950. Vrouw
baart kind. Om dit te behouden
knoopt zij een liefdesrelatie aan met
één van de bewakers. Ze wordt dan
door haar medegevangenen verstoten.
Pennies from heaven (BBC 2,23.40
uur). Amerikaanse film uit 1981 van
Herbert Ross, met Steve Martin en
Bernadette Peters. Vertegenwoordi
ger in bladmuziek fantaseert op jaren
dertig-songs, als tegenwicht voor zijn
rusteloze, ongelukkige bestaan.
Maandag 12 november
Sirk, met Cornel Wilde en Esther Min-
ciotti. De liefde van reclasseringsamb-
tenaar Wilde voor de ex-gevangene
Knight wordt hem fataal.
The boys in Company C (RTL 4.
21.05 uur). Amerikaanse film uit 1978
van Sidney J. Furie, met Craig Wasson
en Andrew Stevens. Harde film over
hoe jonge recruten worden klaarge
stoomd voor Vietnam. Centraal staat
de stomzinnigheid van militaire
uur). Australische film uit 1984 van Gil
Brealey, met Angela Punch-MacGre-
gor en Drew Forsythe. Film over een
jonge lerares die werkelijk van alles
probeert om in contact te komen met
een gehandicapt kind.
Dinsdag 13 november
M. Newman, met Victor Mature
Rhonda Fleming. Film over het circus
leven waar spanning en intriges aan de
orde van de dag zijn.
Storia d'amorc (BRT 2. 20.00 uur).
Italiaanse film uit 1986 van Francesco
Maselli, met Valeria Golino en Livio
Panieri. Hardwerkend achterbuurt
meisje heeft kort na elkaar twee in-
dringende verhoudingen.
The Philadelphia experiment
(Ncd. 2, 22.00 uur). Amerikaanse film
uit 1984 van Stewart Raffill, met Mi
chael Paré met Nancy Allen. Matrozen
doen mee aan een experiment met rei
zen in de tijd. Het schip waar zij op zijn
gestationeerd keert terug naar 1943,
terwijl de twee matrozen achterblijven
in 1984. Ze zijn echter geen dag ouder
geworden.
Woensdag 14 november
Evil under the sun (Ned. 1,20.25 uur),
Britse film uit 1982 van Guy Hamilton,
met Peter Ustinov en Jane Birkin.
Misdaadfilm naar een boek van
de buurt.
Koeman Co (Ned. 3, 20.25 uur),
Nederlandse film van Margie Monfils,
met Jan Winter en Susan Visser. Boer
Rinus krijgt het aan de stok met doch
ter Maaike. Een generatieconflict in de
Australische film uit 1980 van Bruce
Beresford, met Jack Thompson en
John Howard. Film over het gemar-
Donderdag 15 november
The road to Singapore (BBC 2, 19.00
uur). Amerikaanse film uit 1940 van
Victor Schertzinger, met Bing Crosby
Bob Hope en Dorothy Lamour. Bing
en Bob hebben gezworen zich nooit
meer in te laten met een vrouw. In
Singapore lopen ze echter de in sarong
geklede Dorothy tegen het lijf.
The painted desert (Super Chan
nel, 20.00 uur). Amerikaanse film uit
1931 van Howard Higgin, met Clark
Gable en William Boyd. Romantiek
tussen een zoon en een dochter van fa
milies die al jarenlang ruzie met elkaar
hebben. Of de liefde uiteindelijk ook
een einde aan de vete maakt, valt nog
te bezien.
Un domingo feliz (BRT 2. 20.55
uur), Mexicaanse film uit 1988 van
Olegario Barrera, met Victor Cuica en
Anthony Sauce. Tienjarig jongetje
voelt zich verwaarloosd. Als hij door
zijn ouders naar een kostschool wordt
gestuurd, besluit hij zijn oude lui eens
goed terug te pakken en zet zijn eigen
ontvoering in scène.
Danger lights (Super Channel,
22.15 uur), Amerikaanse film uit 1930
van George B. Seitz, met Louis Wol-
heim en Jean Arthur. Keurige spoor
wegopzichter is verlopfd maar de da-
worden ingenieur.
Vrijdag 16 november
Ivanhoe (BBC 2, 19.00 uur). Ameri
kaanse film uit 1952 van Richard Thor
pe, met Robert Taylor en Elizabeth
Taylor. Avonturen van middeleeuwse
held. Naar de roman van Sir Walter
Scott.
The enforcer (RTL 4, 20.25 uur).
Amerikaanse misdaadfilm uit 1976
van James Fargo, met Clint Eastwood,
Tyne Daly en Bradford Dillman. Dirty
Harry moet ditmaal samenwerken met
een vrouwelijke agent.
Taps (BRT 1, 23.00 uur). Ameri
kaanse film uit 1981 van Harold Bec
ker, met Timothy Hutton en George C.
Scott. Studenten bezetten een militai
re academie. Zij hopen met hun actie
de sluiting van hun instituut te voor
komen.
Farewell, my lovely (Ned. 3, 23.20
uur). Britse film uit 1975 van Dick Ri
chards, met Charlotte Rampling en
John Ireland. De zojuist vrijgekomen
bankrover Moose Malloy zoekt zijn
Velma. Private eye Philip Marlowe
moet hem daarbij helpen. Of-ie wil of
Black Venus (RTL 4. 23.25 uur).
Spaans/Amerikaanse erotische film
uit 1984 van Claude Mulot, met Jac
queline Josephine Jones, Mandy Rice
1954 van Roy Del Ruth, met Karl
Maiden en Patricia Medina. In het
oude Parijs loopt een moordenaar met
wel zeer behaarde handen rond.
Je vous aime (BBC 2 00.50 uur).
Franse film uit 1980 van Claude Bern,
met Catherine Deneuve en Jean-Louis
Trintignant. Met geen van de mannen
in haar leven weet liedjesschryfster
een blijvende relatie op te bouwen,
wel een blijvende vriendschap. Va
kantie- en feestdagen worden per
Warren Beatty als Dick Tracy. De decors voor de Tracyfilms gingen deze week in vlammen op.
gpd)
Isabelle Adjam