Het wordt weer echt gezellig Wandklok ontdekt als object voor huiskamer Groeitafel met een geheim lade Geboorte van de fauteuil Lamp met kleuraccenten rMjfsMis MAANDAG 29 OKTOBER 1990 Een moderne variatie op de ouderwetse uitschuiftafel is een rond uitlopende model van de Nederlandse fabrikant Saba. In de verticale lade aan het uiteinde van de tafel is een ex tra tussenblad van 50 cm mooi opgeborgen. De totale lengte met tussenblad is 210 cm. Op het rechte deel is de tafel 80 cm breed, bij de ronding heeft hij een doorsnede van 120 cm. De hoogte is 75 cm. Het blad is uitgevoerd in kunststof (formica) en is le verbaar in negen verschillen de kleuren. Comfortabel zijn ook de armstoelen. Armleuningen en een aangename zit zijn voor tafelstoelen steeds meer ge vraagd in deze tijd van 'co- cooning': het knus en behaag lijk maken thuis. Daarbij be hoort ook lang tafelen met het hele gezin of met gasten. Voor nadere inlichtingen: Meubelfabriek Saba, IJssel- stein, tel. 3408 - 81941. (foto GPD) Combinaties van metaal en pitriet, niet alleen de huiskamer maar ook de slaapkamer kan geheel met deze materiaal-combi natie worden ingericht. Bijna alles mag in de woontrend van de jaren '90 Wonen krijgt weer sfeer en kleur. De steriele zakelijkheid wijkt voor nieuwe huiselijkheid. De nadruk wordt gelegd op persoonlijke accenten in nieuwe maar ook in oude woonvormen. In de ontwerpen is iets terug te vinden van de durf uit de jaren zestig, maar dan in combinatie met de huidige vloeiende lijnen. Warme kleuren, opvallende details, bloemmahonie, wor telnoten, licht eikehout, ge marmerde stoffen of met bloemmotieven worden de trendsetters voor ons interi eur. Het meubelbeeld van de Het Nederlandse designmeu bel heeft zich in de afgelopen jaren ook in het buitenland een reputatie verworven. Volgens ontwerper Gerard van den Berg omdat bij Ne derlanders fantasie gepaard wordt aan een zekere nuchter heid. Dat leidt tot eigentijdse ontwerpen die veel mensen aanspreken. Hoe komt een ontwerp tot stand en wat gaat er allemaal aan vooraf voordat het in de winkel staat? Gerard van den Berg gunt ons een kijkje in zijn ontwerpkeuken. "Het begint meestal met een vaag idee, een krabbeltje op papier. De collectie die ik dit jaar op de Meubelbeurs in Utrecht presenteerde heb ik op een middag in een horeca gelegenheid uit de losse hand geschetst. Je krijgt op den duur ervaring in het schatten van maten. Die verwerk je in zo'n eerste tekening". De schets wordt aan de te kentafel verder uitgewerkt. "En dan ga je al heel snel een prototype maken. Zie je meteen of het meubel bij nor male afmetingen nog even goed L als het op papier leek". Het prototype wordt meestal in zijn eigen huis neergezet om er 'proef te draaien. Het gezin Van den Berg heeft al met heel wat ontwerpen van Gerard moeten leven. Gerard van den Berg bij zijn fauteuil Loge die nu in bin nen- en buitenland te koop is. foto GPD) "Zonodig verander ik hier en daar wat aan het model. Niet te veel. Als je daaraan be gint, krijgt het meestal iets krampachtigs. Mijn ervaring is dat een ontwerp bijna meteen goed moet zijn. Hoog stens een paar kleine dinge tjes wijzigen". Veel modellen van papieren ideeën verdwijnen in de con tainer. Zijn toch niet wat Ge rard er zich van had voorge steld. Of worden door vrouw en kinderen afgewezen. "Als je er niet meer uitkomt, kun je het ontwerp beter vergeten en het model weggooien. Begin dan maar liever met wat heel anders". Vorig jaar kreeg de fauteuil 'Loge' van Gerard van den Berg een eervolle vermelding in de prijzencategorie 'het beste meubelontwerp van 1989'. Hij vertelt iets over de geboorte van dit comfortabele de naam zegt het al zit meubel. "Een zitbank heeft gemid deld een helling van 7 pro cent. Ik wilde Loge wat 'luier' maken en koos daarom voor 13 procent. En voor een hoog te iets beneden de standaard van 45 cm. Vervolgens schets je de buitenlijn van het meu bel. Je houdt er rekening mee hoe het metalen frame moet lopen. Een week later had ik een grof gemaakt handmodel klaar. Daar overheen een ka toenen stofje geplakt. En toen bij mij thuis uitgeprobeerd". jaren '90 zal worden geken merkt door gebruiksvriende lijkheid en flexibiliteit. Zitten Al jaren streven de meubel ontwerpers naar een nieuwe manier van zitten, relaxen en leven. De basisgedachte hier bij is een eiland in dit barre le ven waar men tot zichzelf kan komen. Onze manier van zit ten is hierbij van grote beteke nis. De bedoeling is om de mens, wat dat betreft, terug te brengen naar de oervorm van relaxen, wat dit dan ook moge inhouden. Dergelijke gedach ten kunnen alleen ten uitvoer worden gebracht door een harmonisch spel van lijnen en materiaal van goede kwaliteit. In het bergmeubel is ook veel variatie te vinden. Naast allerhande stapel- en bouw materiaal en dé vitrinekast zijn het aloude dresssoir en het buffetmeubel terugge keerd. Het handige bergmeu bel blijft in gebruik. Persoonlijke smaak Er is nu meer sprake van een glanzende vrolijkheid en vooral persoonlijke inbreng. Er zijn veel zitcombinaties met een bijpassende draaifau- teuil, veelal bekleed met meerkleurige stoffen. De draaifauteuil was heel popu lair in de jaren '60. Iedereen die er het geld en de plaats voor had, schafte er een aan. Zitbanken zijn op het ogen blik los en in allerlei materia len en stofferingen te koop. Een doorbraak op het terrein van de bankstellen-collecties met hun starre eenheid waar door de keuze van de gebrui ker sterk beperkt is. Nu kan men kiezen uit losse eenhe den in een zeer ruime prijs klasse. In de vormgeving is eveneens veel variatie, vooral in de duurdere soorten en merkmeubelen. Zo zijn er vierhoekige en halfronde zit- Tafels zijn er in vele soorten en maten. meubelen, ontworpen met een bepaalde techniek waar op octrooi is verleend. Dit soort meubelen is al ja renlang te vinden in gebou wen met een representatief karakter. Gewoonlijk zijn de twee ziteenheden gemonteerd op een onderstel waardoor ze legio opstellingsmogelijkhe den hebben. Efficiënt zijn de zitmeube len met losse dekken en hoe zen, die gemakkelijk kunnen worden verwisseld of omge keerd. Losse hoezen en dek ken zijn verkrijgbaar in wel 50 combinaties en kleuren. Eetkamerameublement De eetkamerstoelen bieden meer comfort en houden vaak het midden tussen een stoel en een fauteuil, de zogenoem de tafelstoel. Veel van dit soort stoelen is vervaardigd van stevig rundleer. Comfor tabel zijn de stoelen met za- delzit. De eetkamertafels worden steeds fantastischer van ont werp. Was er een lange tijd al leen maar keus uit vierkant, rond en soms ovaal, nu zijn er tafels in de meest aparte vor men. Dat geldt overigens ook voor de bijzet- en/of salonta fels. Veel tafels hebben een cen trale kolompoot en soms aan één zijde een ronde kant. De heldere futuristische glazen tafels hebben facet geslepen randen; ze zijn te koop in de meest uiteenlopende vormen en maten. Verder zijn de zes- en achtkantige, de driehoek en de palettafel erg in, maar de hangoor en de uitschuifta fel met klapbladen doen het ook nog altijd goed. Lage ta fels met onderbladen of ge vlochten lectuurmanden zijn eigenlijk oude bekenden als ook de pitrieten tafels met bij passende stoelen. Flowertafels op kelkvoeten treffen we aan in eigentijdse modellen. Praktisch zijn dt met tegelblad afgewerkte ta fels, de marmeren bladen en die met krasvaste structuur- lakken. Fraai is de combinatie van fossielsteen met ander materiaal. Allerlei soorten metaal heb ben eveneens hun intrede ge daan in de kamer. Het is al lang gebleken dat metaal ei genschappen bezit die vrijwel gelijkwaardig zijn aan die van hout. Metaal is ook heel mooi als contrast bij hout. Daarbij komt dat de frames van me taal licht van gewicht en daar door gemakkelijk verplaats baar zijn. Toepassing Kenmerkend voor het interi eur is dat het in de komende jaren minder steriel wordt maar wel rustig en vooral sfeervol. Met het meubilair dat we al bezitten, kunnen we gezellig combineren. Bij het strakke witte, beige, grijze en het ver trouwde bruine ameublement kan veel worden toegepast en met diverse tinten worden ge werkt. Sterke schakeringen li- berty-stoffen kunnen zorgen voor een mooi contrast. Gekleurde tafellampen, oma's vazen en vele andere denkbare snuisterijen, liefst aangevuld met vriendelijke bladplanten, zullen het heel aardig doen in het veranderde interieur. Losse pitrieten meubelen, een fraai gestof feerde kuipfauteuil of de alou de schommelstoel zijn hierbij, als gezellig combinatiemeu bel, goed bruikbaar. Veranderingen aanbrengen is pas echt leuk als we dat doen met wisselende acces soires; de ene maand komt het messing en koper voor de dag, dan weer de glazen prulletjes, porselein of fraai aardewerk. Op die manier kan juist in de tegenwoordige stijl, waar im mers bijna alles mag, naar har telust worden geëxperimen teerd. Tante spoor was weer niet erg op dreef. Of beter ge zegd, ze was heleméél niet op dreef, die dagen in de herfsvakantie dat ik haar klant was. En via Rotter dam naar Düsseldorf wilde reizen om twee tentoonstel lingen te bezoeken waarbij ik dan mijn vrije reisdag tot de bodem toe benutte, iets dat ik gaarne doe. Maar de obstakels die ze me deze keer in de weg legde waren er vele. en vaak komische. Het begon al bij het vertrek uit Leiden. Een fleurige meisjesstem deelde de wachtenden mede dat de intercity naar Brussel via Rotterdam een kwartier te laat zou arriveren, waarna de reizigers gelaten de rus stand aannamen. Tien mi nuten, later arriveerde een geheel leeg treinstel en de horde klom gehaast naar binnen; de bagage van de over de grens reizenden werd in 't net gestouwd en juist toen iedereen gezeten was, kwam over de inter com de mededeling dat dit een stoptrein tot Rotterdam was. Een gehaaste uittocht van ruim de helft van de rei zigers was het gevolg, waarbij het te haastig uittil len van de bagage door eni ge dametjes licht ongerief veroorzaakte, en menig woedend woord over de nogal late mededeling op klonk. De reizigers die niet verder dan Rotterdam moesten en dus bleven zitten, hebben toen veel gezien. Station netjes waarvan tot nu toe het bestaan volledig onbe kend was werden knarsend en langdurig aangedaan, wat tot gevolg had dat de trein ruim een half uur later dan verwacht in Rotterdam arriveerde. Menige af spraak en aansluiting werd gemist, en uitleg of excuses werden nergens gegeven Dat vervolgens voor het station tramlijn 5 naar het museum ook nog eens ruim twintig minuten wegbleef, daar kon tante spoor niets aan doen. Het kwade ge mor dat uit de grote menig te wachtenden opsteeg was meer gericht aan 1 openbaar vervoer in 't alge meen en loog er niet om. De volgende dag. op de te rugweg naar Leiden, wach tend in Utrecht, klonk weer zo'n pronte meisjesstem met de mededeling dat de trein vijf minuten te laat zou zijn. Even later verhoogde ze haar aanbod tot tien mi nuten, waarna het treinstel inderdaad de overkapping binnenreed. Opgelucht stroomde de menigte reizi gers de coupés in, waarna er een diepe rust viel. Niets bewoog. Stil bleven we staan, met als enig uitzicht het morsige perron. Tot er na zo'n minuut of vijf een moedeloze mannenstem met licht noordelijk accent aankondigde dat we nog niet weg konden "We zit ten zonder conducteur ziet U", en onmiddellijk overviel me de slappe lach. Die ik achter mijn krant verborg, want om me heen klonken nogal boze opmerkingen, en venijnige verwijzingen naar wat er voor den drom mel allemaal wel moest ge beuren met de spoorwe gen. Nog weer vijf minuten later vertrokken we dan toch echt. Dommelig vroeg ik me af waar die conduc teur toch gezeten zou heb ben. te laat achter de koei en vandaan gekomen? Om me heen gingen de passagiers overleggen hoeveel vertraging we zou den hebben en hoe ze als nog een aansluiting zouden kunnen vinden, maar dat was te voorbang gepraat, tante had nog meer in pet to. In Alphen bleven we we derom langdurig staan waarna dezelfde sombere mannenstem iets meedeel de over een verkeerde wis sel, wat er precies aan de hand was werd niet duide lijk. Het duurde in elk geval lang. Uiteindelijk arnveer- den we ruim een half uur te laat In Leiden, na nog eventjes grondig dooreen- geworpen te zijn bij 't abrupt remmen van misschien een leerling-bestuurder die het op dit onbelangnjke lijntje eventjes moest leren De giechelige stemming bleef voortduren. Het on werkelijke gevoel ver plaatst te zijn naar om streeks 1907, in een stoom- treintje van het jaar nul Ra ketten vliegen naar Mars. en komen jaren en jaren la ter daar ook werkelijk aan. maar Leiden op tijd berei ken of uit weggaan, dat kost enige moeite. En dat is, alle grapjes terzijde, toch jam mer. Dat tante spoor zo af zakt Zelden is een trein meer tot op de seconde op tijd, zoals een jaar of zes geleden nog het geval was Sluipend verandert dat. en dat is een beetje triest vind ik. INA DE RUYTER EINDREDACTIE HENK HOUTMAN EN HENRlETTE vd HOEVEN Meer dan vijftig wandklok ken van het type dat je in scholen en kantoren tegen komt, staren de passant aan in het winkeltje 'Kwartier' in de Utrechtse Schoutenstraat. Eigenaar Frans Mekel preten deert de enige in Nederland te zijn die uitsluitend wandklok ken uit de jaren twintig tot en met zestig verkoopt. Het is, meent hij, een trend aan het worden zo'n klok in de huis kamer te hebben, met chro men stang vastgemaakt aan _het plafond, of gewoon recht de kamer in steekt Ad van Berlo heeft voor Indoor een nieuwe lamp ontworpen: de Tyko, die is vervaardigd van kunststof, aluminium en staal. De lichtbron is een 12 V (50 Watt) halogeenlamp-Het kapje is draai- Twee en kantelbaar en de hoogte ts naar boven - vanaf tafelniveau Frans Mekel verdeelt zijn - verstelbaar tot maximaal 100 cm. klokken in twee categorieën; De basisvormen zijn de driehoek en de kegel. Een driehoekig de zelf lopende en de 'moeder- contragewicht houdt het kapje in elke stand in balans. De lamp gestuurde'. De meeste klok- is uitgevoerd in zwart met op twee plaatsen opvallende kleurac- ken in kantoorgebouwen wor- centen. Vlak onder de halogeenlamp in het kapje is het neusje den moeder-gestuurd door gekleurd en die kleur wordt herhaald op de tuimelaar van de een minipuls. waardoor ze al- schakelaar (in de voet). De kleuraccenten zijner in rood, in tur- lemaal dezelfde tijd aanwij- quoise en in lila. zen. In de winkel staat een Voor meer informatie: lodoor B.V., Amsterdam, tel. 020-6641881. vierkante blauwe stations klok van forse afmetingen. Tweezijdig aanwijzend en verlicht. Ernaast ligt een grijs plastic kastje: de minipuls die de rode secondenwijzer bij el ke tik even doet aarzelen. De klok moet 550 gulden kosten, het moeder-apparaatje 350,-. "Het stuur-apparaatje is ook handig als de klok op een onmogelijke plaats komt te hangen. Want dan kun je hem op afstand gelijk stellen", zegt FYans. "Zo'n stationsklok ver koop ik waarschijnlijk aan een bedrijf, een eetcafé bij voorbeeld. Er is een groot streven naar originaliteit Deze klokken wordt op het ogenblik echt ontdekt als ob ject voor de huiskamer. De wijzerplaten met streepjes zyn duidelijk meer in trek dan die met cijfers. Je hebt na tuurlijk replica's van oude wandklokken, maar dat wil len trendgevoelige mensen niet meer. Het moet echt zijn". Op zolder De meeste moeder-gestuurde klokken bouwt hij thuis op zolder om, zodat ze zonder die voorziening in de huiskamer kunnen worden gebruikt De prijzen beginnen bij 75 gulden voor een eenvoudig wand klokje uit de jaren vijftig en lopen op tot 875 gulden voor een dubbelzijdige Siemcns- plafondklok met bollend glas uit 1955. Frans geeft op elke klok een jaar garantie. "Ik heb ze helemaal nagezien en ze zijn van nature al oersterk". Als bij-artikel verkoopt Frans Mekel oude schoollam- pen van chroom met melkglas "in de gekste vormen die ik kan krijgen want daar is de meeste vraag naar". De vraag of hij ervan kan bestaan be antwoordt hij met een schou derophalen: "Dat moet nog blijken. Het is een gok, maar het loopt tot nu toe niet slecht. Bovendien is Kwartier ook een beetje een hobby van me. Want zeg nou zelf tijd is iets intngerends". 'Kwartier* la alleen op koop avond en op vrijdag en saterdag geopend en bullen de aren op te le fonische afspraak. Frans Merkel: "Tijd heeft teU intngerends'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11