Hoe de schoonheid een metropool omsingelde Groninger filmfestival failliet Ongeloofwaardige Eline Carl Schorske's beroemde opstel over Weense Ringstrasse vertaald 0ONDERDAG 25 OKTOBER 1990 KUNST PAGINA 23 De Kartnerrmg, deel van de Ringstrasse. Meligheid troef in 'opera' Eline 'Opéra léger van Enk LoKh-us (componist en librettist» Rolverdeling Ehne - Hantzen Houwert imezzo-so praan i. Otto'Fabrice - Marco Bakker (ban ton). Couperus-Tom Sol (banton, Een in strumentaal ensemble onder leiding van Roderick Shaw Regie Jeroen Lopes Car- d020. Geboord op 24 oktober in de Leid se Schouwburg LEIDEN Gegniffeld werd er nog wel zo nu en dan. Het ap plaus kon ronduit lauw ge noemd worden. Een bezoekster die na afloop kordaat opmerkte "Zo, dat zit er weer op" gaf met die uitspraak een zeker gevoel van opluchting weer. Erg lang zullen ons de melo dieën. of liever gezegd liedjes, van Erik Lotichius niet bijblij ven of het moest zijn dat ze door het overschrijden van de melig- heidsgrens niet meer uit je hoofd willen gaan. De compo nist verhaalt in het programma boekje dat leven en werk van Louis Couperus hem altijd zo danig hebben geboeid, dat hij er een opera over wilde schrijven. Ik vind het gebruik van de term opera hier erg misleidend. De muziek past beter bij een komi sche televisie-serie, waar het er om gaat dat de specifieke rit miek van de Nederlandse taal goed te verstaan is. De muziek zeil is geïnspireerd op vele ele menten uit de Franse muziek, zowel de Franse operamuziek die in de tijd van Couperus in Haagse kringen erg geliefd was als ook lichtvoetige Chanson- muziek die tegen de musicalstijl aanleunt. Een echt verhaal kent de ope ra niet. Op het toneel weet Hant- zen Houwert (Eline) niet te kie zen voor de wat houterige Otto die haar een aanzoek doet. en haar dagdromen over de zanger Fabrice. Beide personages wor den vertolkt door Marco Bak ker. Onderdrukt gegniffel by Bakkers verschijning als Otto. met een stijve jas en een fietsen- brilletje, waarna Otto vervol gens meer als typetje dan als ka rakter zal fungeren. Het optre den als de operette-prins vervol gens lijkt Marco Bakker op het lijf te zijn geschreven, maar doet in de verste verte niet meer aan Couperus denken, ook al speelt deze auteur (Tom Sol) de rol van beschouwer en commentator in het stuk. Het is overdreven om te zeg gen dat het stuk sterke indruk ken bij je achterlaat. Hoe kan het ook anders wanneer tijdens de voorstelling je aandacht al aan het dobberen slaat? Zeker in scènes waar de regie op hol Marco Bakker en Hanizen Houwert kunnen de aandacht van het pu bliek nauwelijks vasthouden. (foto Haib vridhuywni slaat zoals in het geval van de ge storven Fabrice die plot seling uit zijn doodskist om hoog rijst en aan de touwtjes van Couperus' verbeelding de dagen van weleer doet herleven voor de wegkwijnende Eline. Dit soort poppekast-achtige tafere len maken een hommage aan een onzer grootste klassieke au teurs ronduit ongeloofwaardig MONICA SCHIKS Een belangrijk boek is in Ne derlandse vertaling versche nen: 'Wenen in het Fin de Siècle. De crisis van het libe ralisme en het onstaan van de moderne kunst'. In deze essaybundel geeft de be faamde Amerikaanse cul tuurhistoricus Carl Schors- ke een gedetailleerd en filo sofisch hecht doortimmerd overzicht van de politieke en culturele ontwikkelingen in het Oostenrijk aan het einde van de negentiende eeuw, na de val van de Habsburgse monarchie. Schorske toont overtuigend aan hoezeer po litieke ontwikkeling en ar chitectuur met elkaar sa menhangen. Een van zijn be roemdste essays in dit boek is dat over de bouw van de Ringstrasse in Wenen. Waarom houden veel mensen niet van Wenen? Of liever gezegd, waar om beginnen mensen vaak een beetje meewarig te lachen als je ver telt dat je Wenen wel een aardige stad vindt? Praag, dat is pas mooi, hoor je dan. of Boedapest. Daar is het stedelijk schoon nog niet aange tast door MacDonalds en parkeer garages en je kunt er bovendien goedkoop eten. Wenen, dat is een saai en bekakt waterhoofd op een dwerglandje. Die opera alleen al. Heeft de grote Oostenrijkse auteur Thomas Bernhard niet tot het laatste toe op deze stad en zijn be woners gescholden? Jazeker, maar Bernhard had een haat-liefde verhouding met Wenen. Hij hield ongelooflijk veel van de stad. Nu de projectontwikkelaars en verwante geesten zich op Praag en Boedapest storten, ziet het er naar uit dat deze steeds meer op We nen gaan lijken. Maar wat Wenen uniek maakt, zullen deze steden nooit krijgen en dat is de Ringstras se. de negentiende-eeuwse cirkel van boulevards rond de binnenstad. De boulevards waar de Wener rond de eeuwwisseling voortdu rend over de beroemde stadsgeno ten moet zijn gestruikeld. Om er maar eens een paar te noemen: Otto Wagner, Sigmund Freud, Gustav Klimt. Arnold Schonberg. 'Arthur Schnitzler, Hugo von Hofmannst- hal, Adolf Loos, Karl Kraus en ga zo nog maar even door. Over de Ringstrasse heeft de Amerikaanse historicus Carl Schorske enige jaren geleden een briljant essay geschreven. Het staat samen met zes andere in zijn boek 'Wenen in het Fin de Siècle. De cri sis van het liberalisme en het ont staan van de moderne kunst', dat onlangs is vertaald. Schorske gaat daarbij in op de persoonlijke achter grond van de markante mensen die de Ringstrasse tot stand hebben ge bracht. Die achtergrond is nauw verweven met de uitvoering van hun ideeën bij het bouwen van deze beroemde ringboulevard. Schorske beschrijft hoe Wenen over de unieke gelegenheid be schikte om in het midden van de vo rige eeuw een brede cirkel terrein rondom het centrum te vullen. Eeu wenlang had het keizerlijk leger op die plaats haar kazernes en oefen terreinen gehad. De liberalen wil den aan die plek een burgerlijke be stemming geven. De legerleiding verzette zich daar in het begin heftig tegen, maar de liberalen wonnen. Na de revolutie van 1848 begon men deze plek planmatig te bebouwen. Daarbij hadden de militairen toch nog wel een vinger in de pap. Nu de vestingen waren geslecht, wilden zij, net zoals dat het geval was bij de bouw van de Parijse boulevards, zo breed mogelijke straten. Daarmee zou de bewegings vrijheid van de troepen zo groot mogelijk zijn en werd de kans op het opwerpen van Trappenhuis in een appartement aan de Kartnerrmg 14 barricades door potentiële opstan delingen zo klein mogelijk gehou den. De burgerlijke overwegingen van de liberalen sloten hierbij aan. Zij wilden vooral indrukwekkende boulevards. De horizontale beweging van de straat, de straat op zich dus, was bij de bouw van de Ringstrasse het be langrijkst. De verticale massa (de gebouwen dus) werd ondergeschikt gemaakt aan die horizontale bewe ging. Zo kon er een goede circulatie zijn van het verkeer. Een ring van brede boulevards ontstond, die niet alleen werd gevormd door impo sante woonhuizen, maar ook door allerlei liberale instituties van on derwijs, cultuur en politiek: musea, een schouwburg, parlementsge bouwen, een stadhuis en een uni versiteit. En de opera niet te verge ten. Schorske gaat uitgebreid in op het leven en de ideeën van de figu ren die in de vormgeving van de Ringstrasse een cruciale rol hebben gespeeld. De twee belangrijkste zyn Camillo Sitte en Otto Wagner. Beiden verzetten zich tegen de op effectbejag gerichte neo-classisti- sche stijl. Typerend voor Schorskes benadering is dat hy de opvattingen van twee architecten verbindt met het milieu waarin zij zijn opge groeid en de maatschappelijke krin gen waarmee ze zich later identifi ceerden. Ook hun culturele vor ming betrekt hy bij zijn beschou wing: wat voor middelbare school bezochten zij, wie ontmoetten zij tij dens hun stu<iie aan de universiteit? Volgens Sitte had de Ring tra geen ziel. Om dat te veranderen moesten er pleinen komen. Dat plein was de sleutel tot het bevrij den van de stad van onze 'mathema tische eeuw' en 'de heerschappij van de straat'. Het moest dienst doen als het toneel van het gewone leven. In de Ringstrasse zoals die vorm dreigde te krygen. zag hy alle aspecten terug van een harteloos nuttigheidsdenken. Hy vreesde dat er een nieuwe neurose zou ont staan Platzscheu, de angst om grote stedelijke ruimten over te steken. Hij zou pleinen ontwerpen, "eilan den van menselijke gemeenschap in de koude zee van een door ver keer beheerste ruimte". Er is een groot aantal uitzonderlyke monumentale gebouwen in de Ringstrasse te vinden. Maar het grootste gedeelte van het terrein wordt toch door appartementen in beslag genomen. Deze 'pnvésector'. deze appartementen die werden verkocht of verhuurd, moesten des tijds het zogenaamde Stadsuitbrei- dingsfonds' spekken. Sommige ap partementen werden 'Mietpalast' (huurpaleis) genoemd. Ze moesten een pseudopaleis zyn voor de bour geoisie, die daarmee opschoof naar de adel. Er kwamen indrukwek kend trappenhuizen en vestibules in die appartementen. Ze moesten de bewoner herinneren aan de kei zerlijke pracht en praal Otto Wagner is vooral by de be bouwing van de Ringstrasse van groot belang geweest. Hij bemoeide zich niet alleen met de gevels van de huizen maar ook met het interieur. De moderne mens had volgens hem één pathologisch gebrek gebrek aan richting. "Om die pynlyke on zekerheid enigszins op te heffen", zo schrijft Schorske. "werden trapleuningen, tapyten en parket vloeren voorzien van ingelegde strippen die in de belangrijkste loopnehting wezen' Wagner is een pionier geweest op het gebied van de kantoorbouw Met zijn gebouwen zonder venster banken suggereerde hij de unifor me ruimten waaruit een kantoorge bouw is opgebouwd Door deze bouwstyl. zo schrijft Schorske. kreeg het kantoorgebouw zyn "cel lulaire karakter' Een voordeel van deze manier van bouwen was dat je die kantoorgebouwen, vaak open bare instellingen, tussen de met veel ornamentiek en Art Nouveau! verfraaide winkels en woonhuizen gemakkelyk kon herkennen. Pervers Toen by de architecten van de Ring strasse het idee ontstond om een groenstrook rond de stad aan te brengen, wees Wagner dat idee van de hand "Het lijkt me beter iedere wijk haar eigen groene hart te ge ven" Sitte gruwde van dit idee. van de laan "waar bomen slecht als orna mentiek zouden dienen". "Bestaat er iets perversere dan de vrije na tuurlijke vorm van bomen aan te tasten, die juist in de stad de magie van de vrije natuur zouden moeten oproepen, en deze op gelyke hoogte naast elkaar te plaatsen, op gelyke afstand van elkaar., en bovendien in lange, eindeloze ryen. Men krijgt letterlijk hoofdpijn van zo'n verstik- kendde eentonigheid". Naast dit cssav over de Ringstras se is er natuurlijk ook nog het in drukwekkende opstel over de grote man van de Weense art nouveau de schilder Gustav Klimt Klimt maak te aanvankelijk wandschilderingen in de laatste grote gebouwen van de Ring, werd vervolgens de grote man van de Art Nouveau en de lieveling van de liberale1 Ite. maar zag de ka tholieken tegenover zich geplaatst vanwege de zedeloos geachte schil derijen van fatale vrouwen. Uitein delijk gaf Klimt de strijd op en be rustte hy in zyn rol van de verfijnde portretschilder van de Weense elite Hitier Velen waren geïmponeerd door de Ringstrasse Zo ook Hitier. Nadat hy als provinciaaltje Wenen eens had bezocht, schreef hy "Van de vroege ochtend tot de late avond rende ik van het ene voorwerp naar het andere, maar het waren vooral de gebouwen die myn aandacht ge vangen hielden Ik kon urenlang voor het operagebouw staan, uren lang naar het Parlementsgebouw blijven kyken, de hele Ringstrasse kwam op my over als een betove ring uit Duizend-en-één-nacht" AUGUST HANS DEN BOEF Carl Schor^kr. Wrnrn in het Fin dc Sicclc dr crisis van bet liberalisme en het onUtaan \an dr moderne kon«t rljlmr XnWi KW...lrv»ijk uite«\rri) Tien jaar na oprichting geen reden tot feest GRONINGEN (GPD) Ondanks een reddingspoging van een aantal oud-medewerkers is de stichting Groninger Film Festival (GFF) gis teren op verzoek van het bestuur failliet verklaard. Vorige week vrijdag maakte het KATWIJK - Organist/pianist Teke Bijlsma en het Haarlems Christelijk Meisjeskoor geven morgenavond een uitvoering in de Vredeskerk in Katwijk aan Zee. De koorzang wordt afgewisseld met korte con certstukken op het Batzorgel. Aan vang 20.15 uur. Voorstraat 35, Kat- wyk. bestuur bekend dat zij door een op eenhoping van schulden geen mo gelijkheid zag tot een verantwoorde voortzetting van het festival, dat dit jaar het tienjarig bestaan zou vieren. Drie oud-medewerkers van het festival hebben na de aankondiging van het bestuur nog geprobeerd het GFF te redden. Zij benaderden schuldeisers met het verzoek met de helft van hun vordering genoe gen te nemen en polsten sponsor- werfbureau's. Volgens het drietal boden de gesprekken perspectief, maar het bestuur was niet bereid haar besluit in heroverweging te ne men. Ook een verzoek om hun ze tels ter beschikking te stellen wezen de bestuursleden af. Penningmeester K. Verlinden, die gisteren met secretaris H. J. Woltersom definitief besloot het faillissement aan te vragen: ..We hebben serieus overwogen af te tre den. maar omdat de financiële si tuatie mij niet het vertrouwen geeft dat de zaak gladgestreken kan wor den, zijn we daar niet toe over ge gaan. We vonden het absoluut on verantwoord". Escher terug in Haags postkantoor DEN HAAG (ANP) - Eschers reus achtige schilderij Metamorhopse' is weer te zien in het postkantoor aan het Kerkplein m Den Haag Na grondig te zyn gerestaureerd werd het deze week teruggeplaatst, aldus de PTT Het gaat om een doek met een hoogte van 1 meter 20 en een breed te van maar liefst 46 meter. Escher baseerde het werk in 1968 op een ei gen houtsnede uit 1939. De uiterst gecompliceerde restauratie werd uitgevoerd door Wil Werkhoven. Hans de Herder en Menno Homan ERFENIS - De vorig jaar op 85-jari- ge leeftyd overleden kunstenaar Dolf Henkes heeft zyn collectie van 360 kunstwerken nagelaten aan de Staat der Nederlanden. De Rijksdienst Beeldende Kunst zal de collectie beheren Behalve de KRAKOW - Dirigent Gilbert Levine leidt het Krakow Filharmonisch Or- kunstwerken heeft de Staat maten- kest. Dit concert in Krakow Synagoge was georganiseerd om de aandacht alen, documenten, brieven, foto's. te vestigen op het groeiende antisemitisme m Europa. De solist op de cello is boeken en geld voor het beheer van Matt Haimovitz. «foto epa» dit alles van Henkes geerfd PARIJS -Op de knieën vooreen poetsbeurt. De kunstenaar legt de de laatste hand aan zijn kunstwerk dat staat op de internationale beurs voor eigentijdse kunst in het Grand Palais in Parijs. Deze internationale beurs, die elk jaar wordt georganiseerd, is vandaag geopend. anpi Protesten tegen blote man op theaterafïïche TERNEUZEN (GPD) De SGP fractie in de gemeenteraad van Terneuzen heeft gisteren by het college van burgemeester en wethouders fel geprotesteerd te gen de affiches op de publikatie- borden van het Zuidlandthea- ter Op de affiches is het lichaam te zien van een ontklede zwarte man met een strop om de hals Ook het geslachtsdeel is gedeel telijk zichtbaar De borden staan op dertien plaat-en m de gemeente Terneuzen langs de openbare weg De aanplakbiljetten worden gebruikt als aankondiging van de toneelvoorstelling Het Zui den van het Zuidelijk Toneel. In de voorstelling, volgende week vrijdag op de planken van het Zuidlandtheater. taal de apart heid centraal. Eerder deze maand zorgden de a/fiches ook in Eindhoven al voor consterna tie De dienst Openbare Werken besloot daar het afgebeelde ge slachtsdeel af te plakken Of dat in Terneuzen ook zal gebeuren, wordt vandaag beslist ASSEN (GPD) - Streektaalschry- vere worden zwaar ondergewaar deerd. en vluchten daarom zywe- gen in zoals het schryven van co lumns en het houden van radio praatjes Dc productie van serieuze, professionele streektaalliteratuur komt daarmee ernstig i"n gevaar Dat zei Marga Kool, winnares van de culturele prijs voor Drenthe in 1990 deze week by de uitreiking in het Drentse Provinciehuis nadat ze de prijs (een bronzen legpenning en een bedrag van 5000 gulden) uit handen van Commissaris der Ko ningin W. Meijer had ontvangen. Ze kreeg de prys voor haar baanbre- Pleidooi voor streektaalschrij vers kende werk als promotor van dc streekliteratuur Kool vindt dat schryvere. vergele ken met beeldende kunstenaars, er maar bekaaid afkomen Daarom richtte ze een oproep tot overheid en bedrijfsleven om schrijvers op drachten en stipendia te geven Ze trok een vergelijking tussen met het Nederlands "Het Nederlandse taal gebied is ook al te klein Maar daar om zegt de regering niet 'Eigen schuld, schryf voortaan maar in het Engels'. Nee. er is een Nederlands Fonds voor de Letteren' De dichteres-schryfster verge leek de prys in een dankwoord met een schouderklopje m een functio neringsgesprek. Ze noemde het ver der 'een belangryke stimulans om door te gaan' Ik wil myn grenzen verleggen en nieuwe wegen inslaan en ben er niet aan toe om de harp aan de wilgen te hangen", aldus de laureate Commissans der Koningin Mey er betoogde, dat de maatschappij een baken nodig heeft om te ovcrlc- r'olgens hem kunnen <treektaai en streekli teratuur daarbij een belangryke rol spelen Hy prees Kool voor haar aandeel in de culturele vernieu wing Kool is volgens hem meer dan een pleitbezorgster voor de regiona le cultuur, maar wijst het Drentse publiek op 'de wereld om ons heen' Meyer zei zich niet te kunnen voor stellen dat de streektaal het loodje zal leggen Wel ziet hy een bed rei ging in nieuwe media en nieuwe communicatie-techniek en. omdat die tot analfabetisme kunnen lei den.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23