Leden Clouseau blij en 'triestig' tegelijk Acht Agatha Christie's op televisie Filmster Jane Fonda obsceen holt rond het Kremlin Rap-groep '2 live Crew' niet Twee versies Zeg ris AAA In slaap vallen bij de Pin Up Club HILVERSUM Honderd jaar geleden werd Agatha Christie geboren. De KRO gaat dat feit 'vieren' met het uitzenden van acht films, ge maakt naar de boeken van de wereldberoemde detective- schrijfster. De films worden op zondagmiddag en woens dagavond uitgezonden in de maand november. Op de zondagmiddagen worden de 'Murder-films' uit de eerste helft van de ja ren zestig uitgezonden, waarin Margaret Rutherford als Miss Marplc de hoofdrol speelt. Op de woensdag avonden zijn bekende speel films uit latere jaren te zien, zoals 'Death on the Nile', 'Evil under de Sun', 'The Mirror Crack'd' en 'Murder on the Orient Express'. Op zondag 11 november wordt een documentaire uitgezonden over de vraag waar de jonge Agatha Chris tie haar abnormale belang stelling voor moord en gif vandaan had. Jane Fonda al joggend rond het Kremlin (foto anp> FORT LAUDERDALE (DPA) - Het geruchtmakende proces tegen de Amerikaanse rapgroep '2 Live Crew' is zaterdag geëindigd met vrijspraak. De leden van de groep waren voor het gerecht gedaagd omdat zij zich bij een optreden in een nachtclub in de staat Florida obsceen zouden hebben gedragen. De oordeel van de jury, vier vrouwen en twee mannen, werd door de muzikanten, hun familie en aanhangers met gejuich ontvangen. Indien zij schuldig waren bevonden hadden de rappers maximaal een jaar gevangenisstraf kunnen krijgen. De jury was het eens met de opvatting van de verdediging dat Rap een kunstvorm is en dat rapzangers dientengevolge hun gehinderd mogen worden bij hun optredens. De autoriteiten vonden de voorstellingen van de 2 Live Crew, waarbij zij grote delen van hun omstreden plaat 'As Nasty as they Wanna Be' ten gehore brachten, aanstootgevend. Een Amerikaanse rechter had-eerder bepaald dat de plaat, vanwege de met niets aan de fantasie overlatende sexuelo krachttermen doorspekte teksten, als obsceen diende te worden beschouwd. Gitarist Nederpop-sensatie 'gewoonweg uit de groep geschopt'? KOBBEGEM - 'Verloren broer' Tjen Berghmans is bij de presentatie van het tweede album van Clouseau niet hele maal afwezig. De gebrilde krullebol van de plotsklaps vertrokken gitarist prijkt nog op de hoesfoto's van de nieuwe lang- speler 'Of Zo...'. Bij de ontvangst van dubbel 'Belgisch' platina en 'Nederlands' goud voor het am per in de winkels liggende 'Of Zo...' (op basis van voorverkoop aan de handela ren) blijft een ludieke reactie van Vlaan- derens trots op popgebied uit. Alsof de vier resterende 'Clouseau's' toch nog enigszins solidair willen zijn met hun uit gerangeerde kameraad Etienne Bergh- Wat is er nu precies met hem. in vele ogen de muzikale motor van de Neder- popsensatie van dit moment, gebeurd? Naar eigen zeggen, stelt Berghmans bit ter, is hij 'gewoonweg uit de groep ge schopt', ontslagen en nog wel zonder dui delijke opgaaf van redenen. Zanger (an nex tieneridool) Koen Wauters en bassist Karei Theys willen niets weten van een conflict of van een breuk, maar spreken van een ongelukkig uit elkaar groeien als gevolg van het daverende succes. Triestig ..Hoe schoon, tof en goed al het platina en de concerten voor duizenden fans ook zijn, het blijft verschrikkelijk triestig dat zoiets moest gebeuren," aldus de stem en het ge zicht van Clouseau, die zich ook bij deze ge legenheid achtervolgt weet door talloze hondsbrutale 'meiskes'. „Het is echt spijtig voor iedereen. Voor Tjen sowieso, maar ze ker ook voor Clouseau. Omdat de muzikaal alles snor zat tussen ons. hetgeen wel wordt aangetoond door de nieuwe plaat, waarop hij nog prominent van de partij is. Het zijn dus de andere dingen die ons in dit geval de das om hebben gedaan." Karei Theys vult aan „Zonder Tjen ver der gaan was nog de enige mogelijkheid die op een gegeven moment overbleef. Dat hij zijn geweten niet kon verenigen met de vele promotie-verplichtingen, daar hebben wij onverminderd respect voor, maar daar kon den wij niet verder mee. Clouseau moet worden gezien als een eenmalige kans, die veel prachtigs te bieden heeft, maar even zeer flinke offers vraagt. Wij zijn inmiddels zeven dagen op zeven met de groep bezig en misschien wel vijf daarvan worden gevuld met allerlei promotie. Voor Tjen was dat veel te veel, voor de rest van de groep niet." Engelstalig In het kader van 'het ijzer smeden nu het heet is' denkt Clouseau 'live' voorlopig aangevuld met 'huurling' Chris Peeters - intussen ook voorzichtig aan het uitbren gen van Engelstalige versies van het be staande repertoire. De monsterverkoop van het debuutalbum 'Hoezo Clouseau' (420.000 exemplaren!) heeft overal in Europa zoveel nieuwsgierigheid gewekt dat de groep daar graag op inspeelt. En ten slotte over de deelname aan het Eurovisiesongfestival volgend jaar in Italië: "We gaan daar niet met de illusie heen om te winnen. Je hebt er maar een kans van een op 21 of 22. We zullen daarom ook zeker geen concessies doen. Het nummer waar we meekomen zal typisch Clouseau zijn, maar zeker niet typisch Songfestival". MOSKOU - De Amerikaanse actrice en fitness-expert Jane t'onda heeft met een kleine circusbeer, enkele honderden Sovjet-vrouwen en een handjevol mannen en kinderen rond het Kremlin in Moskou ge hold. „Dit is iets dat we heel vaak in de Verenigde Staten doen en ik wil de het naar Moskou brengen en met jullie delen," zei Fonda. Gekleed in een een ujit trainingspak, een nauwsluitend zwart-paars shirt dat de navel vrijliet en een zonnebril, leidde Fonda de joggers rond het regeringsgebouw. De snelste renners deden er minder dan 15 mi nuten over, maar Fonda, die werd omringd door jeugdige bewonde raars. nieuwsgierige toeristen en fotografen, kostte hel parcours 25 min uten. Als bijkomende attracties speelde het muziekcorps van het Rode Leger en was er een kleine circusbeer die een t-shirt droeg, dat spe ciaal voor het spektakel was ontworpen. Fonda's fitnessvideo's wor den vanaf gisteren op de Sovjet-televisie uitgezonden. HILVERSUM - Dat is verwarrend: de Belgische zender BRT brengt sinds kort ook 'onze' successerie Zeg 'ns AAA op televisie. Maar de serie draait al sinds jaar en dag en de BRT is. logischer wijs, met deel 1 van toen begonnen. En zo kan het gebeuren dat de nietsvermoedende televisiekijker nu twee keer in de week de Mien Dobbelstenen en dokters Van der Ploeg over het scherm ziet rond lopen in heel verschillende versies. Want er zit wél elf jaar tus sen deel 1 van België en deel honderdzoveel, waaraan de Neder landse kijker bezig is. De gevolgen blijken ingrijpend. Zo is Carry Tefsen 'in het echt' alleen maar jeugdiger gaan ogen, maar haar alter-ego Mien Dob belsteen heeft in die jaren een steeds ouwelijker kapsel aangeme ten gekregen. Dokter Hans blijkt in die tien jaar heel wat 'gevul der' te zijn geworden: hij ziet er beter uit dan toen... (Vanavond, België 1, 20.00 uur) PARIJS De Franse topontwerper Jean Paul Gaultier krijgt een kusje en een bosje bloemen van nie mand minder dan superster Madonna. De Amerikaanse was afgelopen weekeinde in Parijs één van de aanwezigen bij de presentatie van de nieuwe collectie van Gaultier. Madonna is goeie vriendjes met Gaul tier omdat ze wel eens pakjes (nou ja, pakjesvan hem draagt op de bühne. (foto api Van der Reijden, nieuwbakken voorzitter Veronica HILVERSUM De nieuwe voorzitter van Veronica, Oegstgeestenaar Joop van der Reijden (63), heeft verklapt destijds totaal niet onder de indruk te zijn geweest van het 'blootprogramma' van deze omroep, de Pin Up Club. Bezwaar had de academicus, ex-CDA-poIiti'cus en huidig wethouder van Oegstgeest niet tegen het toch vaak om streden televisieprogramma. In een recent radio-interview zegt Van der Reijden over de Pin Up Club: "Dat gedoe met die blote meiden? Als ik 's avonds laat thuiskwam en er wel eens naar keek viel ik in slaap. Ze hadden er wat mij betreft wel wat meer ero tiek in kunnen brengen. Nu bleef het beperkt tot paskamerwerk bij V&D. Maar 't is he lemaal geen probleem meer, het progfamma is toch weg?" Van der Reijden (foto ANP) Profeet "Een bleek en koud ras", schre ven de Fransen Edmond en Ju les de Goncourt na een bezoek aan Nederland. "Mensen met een karakter geduldig als het water, levens vlak als kanalen. De mannen en vrouwen zijn le lijk. niet op een menselijke ma nier. maar als vissen, met visse- ogen en vissekoppen, een ge laal ikleur van gedroogde uis, en ze hebben iets van zeerobben en kikkers". Dit is natuurlijk onprettige lectuur voor ons Nederlanders. Nee, dan Mohammed Rasoel, die in zijn 'De ondergang van Nederland' het Nederlandse volk een grote pluim op de muts steekt: nergens ter wereld be staat er ee7i vriendelijker, be leefder en vreedzamer leefge meenschap dan het volk dat de moerasdelta van de Rijn heeft gekoloniseerd. ("Holland lijkt wel het paradijs zoals het is te ruggevonden door de bevers uit de ark van Noach", schreven de zure De Goncourts.) De ivare identiteit van Rasoel, die een week lang met theedoek en zonnebril op het scherm en in de kranten opdook, schijnt nu vast te staan: hij is afkomstig uit het islamitische Pakistan. Net als de schrijver V.S. Naipaul, die in zijn 'Onder gelovigen' een vijandig portret tekent van de wereld van koran en moskee, zo keert Rasoel zich op niet mis te verstane wijze te gen zijn geloofsgenoten: mos lims worden door hem onder meer bekrompen, onverdraag zaam en primitief genoemd. Hij verwacht dan ook dat de vredi ge, open Nederlandse samenle ving door de islamitische intole rantie zal worden platgewalst. Het is niet bekend waarom Rasoel (dat in het Arabisch 'profeet' betekent - het is dan ook onwaarschijnlijk dat woedende menigten ooit de kreet "Dood aan Mohammed de profeet!" zullen aanheffen) zo van leer trekt tegen zijn medemoslims. Gaat het om zelfhaat? Of speelt hij handig in op hier levende ressentimentenInmiddels heeft de Anne Frank Stichting een strafklacht tegen het boek van Rasoel ingediend. Die ressentimenten kwamen duidelijk aan de oppervlakte, toen niet zo lang geleden mos lims de straat opgingen om het hoofd van Salman Rushdie te eisen. Menig commentator vond dat een Turk of Marokkaan, die hier zijn brood verdiende, de grondwet van zijn gastland diende te respecteren. Anderen zagen in de demonstratie zelfs het echec van de plurale, multi culturele samenleving. Daarna kwam de affaire met de hoofd doekjes, die vooral in Frankrijk speelde, maar die ook hier tot een halfslachtige discussie leid de over de vraag in hoeverre minderheden zich aan de Ne derlandse cultuur dienden aan te passen. Menigeen heeft inmiddels het falende minderhedenbeleid op de korrel genomen. Iemand als de Amsterdamse hulpverlener J. Beerenhout (ook een moslim!) vindt bij voorbeeld dat van bui tenlandse werknemers geëist moet worden dat zij de Neder landse taal leren. Voorts zou hij het onderwijs in de eigen taal en cultuur onmiddellijk willen af schaffen: "Als je van Nederland werkelijk een multiculturele sa menleving wilt maken, dan moet je kinderen leren over el- kaars cultuur. Wanneer je Ne derlandse cultuur geeft aan Ne derlandse kinderen, Turkse cul tuur aan Turkse kinderen en Marokkaanse cultuur aan Marokkaanse kinderen, dan be vorder je de totstandkoming van getto's". Hij vindt ook dat de mogelijkheden voor remigra tie, en niet die voor gezinsher eniging, verbeterd moeten wor den. De houding van het westen te genover de Arabische landen is altijd gespleten geweest. In de tijd van de Kruistochten werd de leer van Mohammed als een vorm van satanisme gezien, die te vuur en te zwaard bestreden moest worden. In de eeuwen er na kwam echter ook de waarde ring voor het oosten op, die on der andere gestalte kreeg in de roman over Floire en Blan- ceflor, waarin een emir als een nobele figuur wordt afgeschil derd. In de tijd van het Otto maanse rijk en de opmars van de Turken door Europa, ver dween de bewondering voor de Moren weer uit beeld. Maar in de negentiende eeuw leefde zij weer op, en dweepte men in een land als Frankrijk, dat dan druk bezig is Noord-Afrika te koloniseren, met de mysterieuze en pittoreske Arabische wereld. Het zou wel eens kunnen zijn dat de nu eens afkerige en dan weer romantische houding te genover de oosterse cultuur al les te maken heeft met de vraag of Europa zich al of niet door de Arabieren bedreigd voelt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 24