'Bij diepere teksten mag je niet meezingen' m i Rob Janszen lonkt naar Beach Boys met Hoe is het mogelijk' Sonny Rollins excelleert op Heinekens Jazznacht STEVENS BEKROOND W toifiiii! 8 '.'tuMiiijf i' timaimi mS (Willis *5" li»- 'ttouwiuih v I IftiOj ïi1 wwiï (iiisiion j!'.' Vaalbleek Vokaal: eigen categorie in de jazz Wallenberg: inleiding op iets dat niet komt ARNHEM "Ze hebben me wel eens een Herman van Veen genoemd, die teveel giaar Al Jarreau heeft geluis terd. Daar kan ik me wel in winden. Ik ben alleen niet zo pweverig als Van Veen. Men Szegt wel eens dat Neder landstalige muziek altijd op hoempa-pa of een veredelde Doe Maar uitdraait. Dat wei ger ik te accepteren. Ik wil 'zwart' klinken, maar ik pin me niet vast op één muzikale stijl. Op mijn nieuwe cd zing ik: pop, jazz, funk, Ierse folk, blues, ballades. Daarom duurt het wat langer voordat het grote publiek mij kent. Eigenlijk ben ik uit op Ne derlandstalige soul, de Ne derlandse taal moet swin gen". Het ziet er naar uit dat Rob Janszen (pseudoniem voor Rob Janssen) op doorbreken staat. De voormalige voorman en initiator van theater groep Pluche en Plastic leverde on langs de cd 'Koorts in de kou' af, die binnen één week door de verschil lende omroepen tot respectievelijk lokschijf, weekendschijf, cd van de dag en nacht-cd werd gebombar deerd. De naar de Beach Boys lon kende single 'Hoe is het mogelijk' is bijna dagelijks op de radio te horen. "Ik ben niet zo maatschappij-kri tisch. En als ik iets dergelijks op mijn repertoire neem, dan wil ik het ook op een leuke manier doen. Het leven van alle dag is eigenlijk de in spiratiebron. De dagelijkse emoties probeer ik in een fantasiewereld te plaatsen, waardoor er een diepere laag ontstaat. Je merkt dat sommige mensen zich daar erg door voelen aangetrokken, of het ontgaat ze vol komen. Maar soms is het ook ge woon een kreet die tot een liedje leidt: jongen, ga toch fietsen', 'af spraak is afspraak', "die is aan va kantie toe' en natuurlijk: 'hoe is het mogelijk'". De liedjes van Rob Janszen ko men al jaren tot stand in nauwe sa menwerking met het echtpaar Han en Kees Buenen. Han schrijft de teksten en Kees (producer van o.a.: Bots, Lenny Kuhr, Nadieh) compo neert, produceert en musiceert. Blijmoedig "Om bij een groter publiek een in gang te hebben, zijn de eerste zeven nummers van de cd opgewekt, blij moedig, niets aan de hand. Tralala met een paar kleine steekjes, Daar na draait de zaak om en gaat het de diepte in. Daar zit eigenlijk de ware Rob Janszen verborgen. Dan zie je de diepere laag waar ik vandaan kom. Uiteindelijk ben ik de chan sonnier, de troubadour, de Herman van Veen. En dan - als dat voor de luisteraar vervelend dreigt te wor den - dan sluit ik de cd af met een krankzinnige rap, waar alle waanzin naar boven komt. Dan is het circel- tje rond". "In 1988 maakte ik een elpee die in de ogen van Hilversum is geflopt. We hadden veel tijd gestoken in 'Horizon', 's Ochtends krijg ik nog de hoes te zien van de single, om te controleren of de kleurstelling goed is. En 's middags komt er een telex uit Amerika dat de platenmaat schappij moet stoppen met de Ne derlandse artiesten. WEA gooide vijftien bands op straat, waaronder ook Lois Lane. Aan 'Horizon' is ver der nooit meer wat gedaan. De pro- ROTTERDAM (GPD) - Laat die te overheersende drums, electrische bas en keyboards nou eens weg en laat Michel Pe- trucciani even echt horen, dacht ik. Dan kan de volle Doelenzaal tenminste horen wat deze dwerg te bieden heeft als muzi kale reus. Het gebeurde te wei nig. Aan razendsnelle techniek en originale aanpak heeft Pe- trucciani geen gebrek, maar die kwaliteiten drongen lang niet overal in de zaal voldoende door. De Franse pianist moest zich, tijdens het eerste concert van de Heineken Jazznight za terdagavond, bovendien nog door enkele problemen met de geluidsapparatuur heenslaan. Hij hief verontschuldigend bei de armen ten hemel en speelde dapper door. In de kleine zaal van De Doe len ging het tegelijkertijd avon tuurlijker toe. De groep van de speler Bob Stewart maakte in druk. De twee tuba's brachten samen met de ene trompet een wonderschoon zwaar, gedragen geluid voort, bijvoorbeeld in de compositie-opdracht die hij van de bierbrouwer gekregen had. (Stewart bloedserieus tot het publiek: "Geef Heineken een applausje, het is toch prachtig dat een bedrijf zoiets doet"). Wie zei daar dat een composi tie-opdracht per definitie tegen strijdig is met de grotendeels ge- improviseerde jazz? En wie trouwens dat een tuba geen ge schikt instrument is voor de jazz? Stewart ontkrachtte beide veronderstellingen stijlvol. En gebruikte hij zijn instru ment om er de baspartijen voor de groep op te blazen, dan zwaaide de bovenin de tubabe ker gehangen microfoon lustig ritmisch heen en weer. Een vro lijk effect, misschien onbe doeld, maar puur theater. En dat mag bij een festival. Of moet zelfs, want anders worden het van die zwaarwichtige concer ten. Wat dat betreft was de slot- avond van het Heineken-jazz- weekje voor sommigen nog een tegenvaller. Steeds twee hoofd optredens tegelijkertijd, waar in- en uitlopen tussendoor nau welijks toegestaan werd. Met als gevolg dat iedereen braaf luis terde en de wandelgangen van De Doelen tijdens de concerten een bijna doodse aanblik lever den. Kom daar eens om bij North Sea! Maar de organisatie was tevreden, want alle 3000 be schikbare kaarten waren ver kocht. Vorig jaar kwamen slechts 1000 mensen opdraven. Gevolg van het ontbreken toen van een echte trekpleister. Die waren er nu zelfs twee: de oude rotten Sonny Rollins en Dizzy Gillespie. Rollins was voor de meesten het hoogtepunt van de avond. Met zijn licht wag gelende gang over het podium, zijn prachtige lange vuurrode overhemd, maar vooral met de calypso-watervallen uit Zijn te norsax, die hij nog steeds hoog de lucht in steekt, hield hij de zaal gevangen. Die natuurlijk al meteen plat ging toen Rollins zijn optreden begon met zijn 'The Duke of Ire'. Maar Rollings kan ^r ook niks aan doen dat dit stuk de tune werd van Keek op de Week. Het rauwe van zijn spel in de jaren vijftig is er al lang af, maar zonder dat Rollins tot commer cieel getrut vervalt. 'Tennesee Waltz' is al duizenden keren platgespeeld, maar Rollins maakt er weer iets moois van, terwijl hij langdurig en voor ie dereen herkenbaar rondom de melodie blijft spelen. Zijn oude energie was er nog: tien minu ten in z'n uppie voor thema-so- lo-thema zonder problemen en hij verveelde niet. Uitsmijter was trompettist Dizzy Gillespie met zijn United Nation Orchestra. Gillespie werd zaterdag 74 jaar. Rollins had zijn oude vriend bij wijze van tweede toegift muzikaal ge feliciteerd („Happy birthday to Dizzy") waarbij Dizzy ook al even trompet en piano had be roerd, tot grote verrassing van het publiek. De aloude Gillespie-composi- tie 'Night in Tunesia' besloot het concert, maar het stuk ging een beetje als een nachtkaars uit en daarmee ook het hele optreden. Een toegift zat er niet in, Gille spie dankte het publiek niet eens meer. PETER VAN EIJKELEN- BURG motie stopte en hij werd niet meer geperst. Er stonden stukken op waar ik zeer tevreden over ben. Het klinkt misschien stom, maar 'Pietertje van Dijk' bijvoorbeeld vind ik passen in de traditie 'Het Dorp' van Wim Son- neveld. of '24 rozen' van Toon Her mans. Maar er zijn slechts 643 men sen die het weten, want meer platen zijn er niet verkocht. Ja, soms wordt het nog gedraaid bij Langs de Lijn of in zo'n nachtprogramma". "Daarna wilden Kees Buenen en ik het niet meer zover laten komen. We richtten samen met Mark Der- ksen onze eigen maatschappij op: Free. We zijn nu voor promotie niet meer afhankelijk van 'Op Losse Groeven' en Krijn Torringa: 'en wat zijn de plannen? En we gaan er weer lekker tegenaan?". Fugain In 1982 stapte Rob Janssen uit het onderwijs. Hij kwam in Parijs te recht bij 'Le Big Bazar' van Michel Fugain. "Toen ik terug was in Ne derland wilde ik ook zoiets. Achten twintig vrienden en kennissen heb ik bij elkaar gehaald onder de naam die een oud-collega uit het onder wijs voor me verzon: Pluche en Plastic. In het begin was het niet veel meer dan Summer Holiday van Cliff Richard, weetje. Met z'n alien in een volkswagenbusje en dan naar Frankrijk. Maar we werden waanzinnig po pulair. We wonnen Avro's Nieuwe Oogst, kregen een platencontract. We kwamen van het ene tv-pro- gramma in het andere, van Sonja tot Tineke en de Showbizzquiz. We wonnen de zilveren harp, we kregen een exportprijs. Het werd steeds professioneler. In 1987 bestond Pluche en Plastic uit negen men sen. We zouden het derde thea terseizoen ingaan en we zaten bij een van de grootste producenten, met echt een heel goede cast. Er wa ren mensen weggeplukt bij groepen als Het Goede Doel, Cats en Flairck. De première hadden we gehad en drie dagen daarna hoorden we dat de regisseur Nick van den Boezem binnen eèn paar weken aan kanker zou overlijden. De hele productie stond op z'n kop. Hij was een heel grote steun, we zaten midden in de ontwikke ling. Drie maanden later was er geen Pluche en Plastic meer. Met een grote schuld ben ik achterge bleven". Zondagpapa "Nu heb ik een theaterband van elf man 'De Zaak Janszen'. Bij Pluche en Plastic stonden negen gelijk waardige personen op het podium. In De Zaak Janszen sta ik centraal, met mijn liedjes. Ons theaterpro gramma 'De Affaire' is rond. maar ik wacht nog even wat de cd doet. Het theater kun je alleen in met een hit of als je een gevestigde naam bent. Zo'n Frank Boeijen kan dat ook doen omdat hij al die jaren hits is blijven scoren voor teeners. Dat is de basis van zijn publiek. Die ne men hun ouders mee naar het thea ter. Zij hebben er best vijfendertig gulden voor over als hun kinderen het leuk vinden. Maar met een thea teroptreden heeft het niets te ma ken. Er gaat een lamp uit en aan. Hij zegt geen boe of bah. Met alle res pect, er staat een wereldband op het podium, maar ik noem Frank Boeij- en altijd een 'onverstaanbaar goede zanger'. Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp niet waar die jongen het over heeft. En het publiek maar zwaaien met aanstekers en luid keels meezingen". - Ex- Pluche ev Plastic-voorman Rob Janszen: "Ik wil geen onzin verkopen". "Ik wil geen onzin verkopen. Ik jes luidkeels mee te zingen: 'ik ben trad laatst op in een discotheek in een zondagpapa'. Kijk, dat zie ik Cuyk. Toen stond er zo'n rijtje meis- dus niet zitten. Bij liedjes als 'Hoe is het mogelijk'of'Wereldwijf gaan ze hun gang maar. Maar niet bij dat soort diepere teksten. Ik heb de band laten stoppen en ik heb even goed duidelijk gemaakt dat ik de zanger ben". Mieke Vestdijk (rechts), de weduwe van Simon Vestdijk, overhandigt de Leidse schrijver Herman Stevens (links) het beeldje, voorstellende Anton Wachter. Stevens kreeg deze zevende Anton Wachterprijs voor zijn debuut roman'Mindere Goden'. (foto ANP) 'tl i [rn; i\ I? in j\ I ft in Onderiveg Een acteur van Royal Deluxe, een theaterge zelschap uit Nantes, tijdens een de voorstel ling Tableaux de l'Histoire de France', een stuk over de bloeden, ge ge schiedenis van Frankrijk. Deze scène is geïnspi reerd op de In quisitie. (foto ANP) LEIDEN - Na het Willem Breuker Kollektief dat een week eerder in Leiden optrad, is de grote forma tie van Niko van Langenhuijsen zonder twijfel de bekendste grote band op het gebied van de moder ne jazz in Nederland, die het hele jaar door optreedt. Dat Vaalbleek lang niet zo bekend is als het Kol lektief bij een breed publiek, bleek uit de tegenvallende be langstelling afgelopen zaterdag avond. Het heeft geen zin om bei de formaties met elkaar te verge lijken, zo verschillend zijn de uit gangspunten en bezettingen van de beide orkesten. Toch moet vastgesteld worden dat de Til- burgse componist en bassist niet onder doet voor Breuker qua vin dingrijkheid en organisatietalent. Daar waar Breuker zijn grootste bron van inspiratie vindt in Mid den-Europa (Weill vooral), heeft Langenhuijsen nu via de teksten van Garcia Lorea veel aandacht voor Spaanse klanken. Langenhuijsen kan daarvoor gebruik maken van een uitste kend harmoniërend drietal zan geressen. ieder met een duidelijk eigen rol. Steini van der Eng komt vooral tot haar recht in de meer jazz-achtige stukken, Astrid Wijn is onmisbaar voor de meer extroverte Latijnse klanken, ter wijl Sylvia de Hartog op haar best klinkt in meer intieme passages. Helaas raakten de teksten, cen traal in dit grotendeels door ge dichten van onder meer Sylvia Plath ('Again'), Philips Larkin ('High Windows') en Wendy Cope ('Mr. Strugnell') bepaalde pro gramma, af en toe verloren in de nagalm van de Waag. De leider heeft een voorkeur voor scherpe, soms snijdende harmonieën, die dankzij puntige en complexe be geleidingspartijen, vooral van de trompettisten, extra spanning krijgen. Zo wordt bijvoorbeeld het bekende 'Little Niles' van Kandy Weston dankzij enkele in grepen in het oude arrangement van Melba Liston een nieuwe be- l< vrm - De muziek van Vaalbleek Vokaal leent zich daardoor niet voor oppervlakkig luisteren, maar eist de volledige aandacht van de luisteraar op. Dat gold in versterkte mate voor een van de nieuwe stukkon van de avond, "Tres historietas del viento' op teksten van Garcia Lor- ca en zoais de meeste andere com posities, geschreven door Lange- hugsen. Zoals dat in een suite hoort, werd de luisteraar als het ware op een klankreis meegeno men. Op strategische punten in het arrangement zorgt Langen huijsen voor enige rust door slechts een deel van het negen man sterke orkest te laten spelen, of door, zoals in dit geval, plotse ling pianist Willem Kuhne op me lodica een bandoneon te laten imiteren. Vaalbleek Vokaal heeft enkele veranderingen in de bezetting on dergaan, zodat nu Dick de Graaf (tenor- en sopraansax) en Paul Stocker (sopraan- en altsax) de rietsectie vormen. Het koper be staat nu uit Ene Vloeimans, Toon de Gouw (tromp» it- n) m MbUb Sohier, terwijl de flegmatieke rit mesectie ongewijzigd is met Kuh ne, Peter Mingaars (gitaar), Frans van Grinsven (slagwerk) en de lei der op bas. Dc meest opvallende solisten waren Dick de Graaf op tenor en een van de oorspronke lijke leden van Vaalbleek, toen het nog het Gemeentereinigings- orkest heette, Toon de Gouw Het kan aan de ikOl ÜH 1 fl D hebben, maar de trompettisten hadden duidelijk de overhand in het g.oepsgeluid Op een enkele uitzondering na lijkt de vorige generatie jazz-mu- ICI nng do toon j.in t.' geven op de Nederlandse podia. Niko Lan genhuijsen heeft een eigen cate gorie in do Ndrbn creëerd met Vaalbleek Vokaal. KEN VOS ■Wallenberg", bedacht en gespeeld door De Giftige Appel Met René Huinen, Ernie Jon ker, Rhea van Kempen, Caroline Kraayen- ga, Wilco Maas, René Wernars en Jeroen van de Wiel. Decor Henry Verboket. Tekst Jeroen van de Wiel. Regie Caroline Bar- mentlo. Gezien op 20 oktober in het LAK. LEIDEN - Bij de kassa van het LAK ligt een stencil met uitge breide informatie over het leven van Raoul Wallenberg. Het is iets te veel tekst om vóór het begin van de voorstelling 'Wallenberg' door toneelgroep 'De Giftige Ap pel' alvast even door te lezen. Achteraf kun je daar alleen maar spijt van hebben, want voor een beter begrip van het stuk waren deze aanvullende gegevens zeer welkom geweest. Eigenlijk is hiermee de zwakke schakel in deze produktie van De Giftige Appel meteen al aange duid. De achtergrondkennis die nodig is voor een goed begrijpen van het dramatisch conflict, krijgt de toeschouwer door het stuk zelf in onvoldoende mate aangereikt. 'Wallenberg' kondigt de groep als volgt aan: "een fictieve ont moeting van zeven mensen op een verlaten landhuis buiten Boedapest, allemaal hebben ze Raoul Wallenberg gekend en niet één van hen weet wat er met hem gebeurd is". Wat is nu de bedoe ling? Moeten we uit de gevoerde gesprekken een beeld krijgen van Raoul Wallenberg'' Of gaat het veeleer om de confrontatie tussen deze zeven mensen - met als ver bindingsfactor Wallenberg die in hun leven een rol heeft gespeeld? Of dienen deze beide aspecten van het stuk elkaar te versterken? Noch het een, noch het ander is gelukt. Het is dus niet alleen het ge brek aan achtergrondkennis dat de toeschouwers bij het zien van de voorstelling parten speelt Zelfs al had je het informatiesten cil van tevoren gelezen, dan zou 'Wallenberg' als een vorm van do- cumentair theater beslist nog de nodige vraagtekens hebben ach tergelaten. Eigenlijk is er geen sprake van een dramatisch con flict, maar lijkt het hele stuk een langdurig inleiding op iets dat niet komt. Het speltempo is traag, mede door de gespannen stiltes die uit het niets ontstaan en nergens toe leiden. Een zelfde soort zwaar wichtigheid kenmerkt het spel van de acteurs. Zonder uitzonde ring beheersen zg hun tekst, die zij op ernstige wijze met een on miskenbaar docudrama-toontje uitspreken Van enige dramati sche handeling is nauwelijks sprake. De zeven mensen ver schijnen na elkaar ten tonele voor de beoogde ontmoeting, en even zo verdwijnen ze één vóór één Tegen de achterwand hangt - verdeeld over vijf smalle stroken het portret van. naar je mag aan nemen. Raoul Wallenberg Na verloop van tijd schuift Nina, de halfzus van Wallenberg, de vgf stroken naar elkaar toe. Daar naast wordt er af en toe op toneel matige wijze een glas ingeschon ken of een sigaret opgestoken. Verder wordt er nog wat gescho ven met de vgf goudkleurige stoe len die op toneel staan. En er zgn twee soldaten die - vanuit de zaal slecht zichbaar - met plastic sol daatjes spelen Het lijken stuk voor stuk willekeurige handelin gen die "-lei nt oor enige atwi seling moeten zorgen in dit uit sluitend op tekst gerichte stuk. Ook al valt aan alles de zorgvuldi ge voorbereiding af te zien, toch stelt deze 'speculatie, bedacht en gespeeld door De Giftige Appel teleur. Omdat niet uit de verf komt waarover wordt gespecu leerd. WIJNAND ZEILSTRA Belangstelling voor kunstbeurs PAN groot AMSTERDAM (GPD) - Zo'n tien duizend belangstellenden hebben het afgelopen weekeinde de groot ste nationale kunst- en antiekbeurs. PAN Amsterdam, bezocht. Tgdens de eerste drie dagen van deze mani festatie is een omzet van in totaal dertien miljoen gulden behaald, zo is volgens de organisatoren geble ken uit een enquête onder de tach tig deelnemers aan de beurs. Dat is 33 procent van dc totale omzet die vong jaar werd behaald Een van de verhandelde werken was het schil derij Angry Landscape' van Karei Appel, dat voor 600 000 gulden aan een Nederlandse verzamelaar werd verkocht CHOPIN De jury van de 12de in ternationale Frederic Chopin-eom petitie in Warschau voor pianisten heeft zaterdag geen eerste prijs toe gekend De 27-jange Amerikaan Kevin Kenner won dc tweede prga*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23