Heel Europa speelt spellen en legt puzzels uitTer Apel Civilization: de geschiedenis als gezelschapsspel Quizt't, vragenspel van klasse Schattenjacht met veel spannende duels Spelen met cijfers in Triggery MAANDAG 22 OKTOBER 1990 Sinds de doorbraak van Trivi al Pursuit zijn er heel wat vraag- en antwoordspellen verschenen. In Amerika staan de schappen er vol mee en ook in ons land lieten de spel- lenfabrikanten zich niet onbe tuigd. Sommige titels zijn geen bespreking waard, maar van Quizt't heeft het spellen- panel zéér genoten. De kern van het spel bestaat uit een kleine 400 kaarten. Op die kaarten staat geen vraag gedrukt, maar een twintigtal aanwijzingen die tot het juiste antwoord kunnen leiden. Qui zt't (een aardige verbastering van 'k wist *t) kan door ten hoogste zes mensen worden gespeeld. Per beurt is een van hen de lezer en een ander de rader. De laatste geeft op het spelbord aan welke aanwij zing hij wil horen, bijvoor beeld nummer 12. De lezer vertelt eerst om wat voor type Alle op deze pagina be sproken spellen werden getest door een onafhan kelijk panel onder lei ding van spellenrecen- sent Anthony Verhulst. Al 10 jaar lang speelt dit panel alle spellen die op de Nederlandse markt verschijnen. raadsel het gaat, een 'iets', 'ie mand', 'ergens' of 'ooit'. Ver volgens leest hij de aanwij zing voor. Als de rader op ba sis van deze aanwijzing een verkeerd (of geen) antwoord geeft, mag de volgende speler een aanwijzing vragen. Dit gaat door totdat het juiste antwoord wordt gegeven. Wie het geraden heeft, gaat op het bord net zoveel vakjes vooruit als er ongebruikte aanwijzin gen zijn. De lezer daarentegen mag voor het verplaatsen van zijn fiche het aantal gebruikte aanwijzingen tellen. Wie als eerste de finish haalt, is de winnaar. Meestal duurt een spelletje Quizt't één a ander half uur. Het panel vond dit een voor treffelijk gezelschapsspel, on danks het feit dat sommige vragen heel moeilijk zijn. (Wij wisten zelfs 'spel' niet te ra den). Het aantal kaartjes is ook ruim voldoende voor heel wat avonden speelplezier. Een veilige leeftijdsgrens is ongeveer 15 jaar, maar soms kunnen kinderen van 9 a 10 jaar ook leuk meedoen. Naar de (advies)prijs laat fa brikant MB niemand raden: deze ligt rond de f 70,-. Wereldkampioen Cluedo De 20-jarige Maleise student lvan Lee heeft in de Engelse badplaats Tor quay het eerste wereldkampioenschap Cluedo gewonnen. De Nederlandse kampioen. Stephen Cooke (27), bracht het tot de laatste ronde. Cluedo dateert uit het eind van de jaren '40. Van dit detectivespel zijn inmiddels ruim 50 miljoen stuks verkocht (fotoerm Slogan: Alléén voor reclamefanaten Het dit jaar gelanceerde Slo gan is een spel over reclame kennis. Want op het over dreven grote speelbord gaat je pion alleen vooruit als je de juiste naam in één keer raadt. Lukt dit niet, dan krijg je nog een kans: er worden dan vier mogelijkheden ge noemd waaruit je de goede moet noemen. Een verkeerd antwoord resulteert in het te rugzetten van je pion met twee vakjes. De leden van het spellenpa- nel dachten dat Slogan een makkelijk spel zou zijn maar het tegendeel bleek waar. Omdat er voortdurend foute antwoorden gegeven werden, hadden twee van de spelers na bijna een uur spe len pas het vierde vakje be reikt... Er zitten er meer dan duizend in het spel. Het idee achter dit spel is aardig, maar vermoedelijk zal het alleen met herhaald ple zier worden gespeeld door echte reclamefanaten. Slogan is een spel van Selecta en heeft een adviesprijs van 69,95. Een dagproduktie van tienduizenden dozen In Oost-Groningen, op vijf kilometer van de Duitse grens, wordt dui delijk dat het gezel schapsspel sterk in op mars is. Jaarlijks produ ceert MB hier vier a vijf miljoen spellen, wat ruim dubbel zoveel is als een kleine tien jaar gele den. De fabriek staat in Ter Apel en levert in het hoogseizoen aan 350 mensen werk want een flink deel van de produk- tie geschiedt nog met de hand. Toen het Amerikaanse bedrijf Milton Bradley aan het eind van de jaren '60 besloot om in Europa puzzels te gaan produ ceren, viel de keuze op het Groningse Ter Apel. Een der belangrijkste redenen was dat men dicht bij de Groningse kartonindustrie wilde zitten. Het Nederlandse karton ge niet wereldwijd een uitste kende reputatie en wordt ook door spellenfabrikanten in Amerika zelf gebruikt. Voorts door Anthony Verhulst waren de investeringspremies hoog en kon de fabriek reke nen op een ruim personeels- aanbod. Sinds de opening in 1968 heeft MB nog nooit voor personeel behoeven te adver teren. Andere overwegingen die een rol speelden bij het kiezen van de locatie waren de nabijheid van de Duitse grens Een van de meest oorspronke lijke spellen die dit jaar op de markt zijn verschenen, is Civi lization. Dit heeft niet alleen een origineel thema - je speelt de vroegste geschiede nis van de mensheid na maar bovendien een geheel ei gen spelmechanisme. En het is zo spannend dat de vier a zes uur speeltijd razendsnel voorbij lijken te gaan. Beschavingswedloop Als de vier delen van het speelbord in elkaar zijn ge legd, ziet men het oostelijke deel van de Middellandse Zee, vanaf Italié. Dikke lijnen ge ven grote regio's aan en dunne lijnen de daarbinnen liggende gebieden. Nadat de regio's verdeeld zijn, beginnen de spelers (twee tot zeven) met elk één bevolkingsfiche in één gebied. De bedoeling is om daaruit als eerste een welva rend, beschaafd volk te cre ëren. Dit gebeurt niet alleen door de bevolking te laten Een der aardigste denkspel len van de laatste tijd is Trig gery. Dit werd bedacht door een Belg en wordt geprodu ceerd in Israël. Het bestaat uit twee plastic vierkanten met elk 36 vakjes en enkele tiental len plaatjes met getallen. Van zowel de vierkante speelbor den als de plaatjes bestaan blauwe en gele versies. Het spel begint met het wil lekeurig plaatsen van 36 blau we plaatjes op het blauwe vierkant en 36 gele op het gele vierkant. De getallen liggen naar boven. Doel van Triggery is om als eerste al jouw plaat jes omgedraaid te krijgen. Kettingreactie Om beurten gooien de beide spelers voor elkaar met twee EINDREDACTIE HENK HOUTMAN EN HENRlETTE v d HOEVEN dobbelstenen. Het aantal ogen van de worp geeft het to taal aan dat van de getalplaat jes mag worden omgedraaid. Daarbij is elke combinatie toegestaan. Op zich is dit een heel eenvoudig mechanisme. Het aardige van Triggery zijn echter de regels die extra wer den toegevoegd. Zo mag de laatste 'open' steen van een verticale, horizontale of dia gonale rij altijd gratis worden omgedraaid. Met name in de slotfase kan dit een kettingre actie veroorzaken, zodat in één keer bijvoorbeeld zeven getallen achter elkaar ver dwijnen. De kunst is om naar zo'n situatie toe te werken. Ook geluksfactor In principe is Triggery be stemd voor twee personen, maar het kan ook met twee teams gespeeld worden, of al leen. Uiteraard vereist het denkwerk, maar tegelijk speelt ook geluk een rol. Zo is het meestal van belang om in de eindfase flink hoge dobbel steenworpen te krijgen. Een spelletje duurt ongeveer 20 minuten. De adviesprijs be draagt 34,95 Triggery werd uitgebracht door de firma Go liath. groeien en steden te bouwen, maar ook handel te drijven. Er zullen zich ook de nodige con flicten met andere volkeren voordoen om maar te zwij gen van de soms dramatische natuurrampen. Handelskaarten Voor alle spelers zijn de gebie den waar steden mogen wor den gebouwd van wezenlijk belang. Want per stad mag men een handelskaart trek ken. Door onderling te ruilen kunnen de spelers proberen om zoveel mogelijk kaarten van één bepaalde handels waar te krijgen. Dit' levert punten op, en daarmee kun nen civilizationkaarten wor den gekocht. Aanvankelijk hebben deze betrekking op eenvoudige (en goedkope) ambachten als pottebakken en weven, maar naarmate het spel vordert, krijgen ze meer niveau (en worden steeds duurder). Voor een kaartje met pottebakken moeten 45 punten worden betaald, voor dat van democratie maar liefst 200. Om te winnen heeft men voor 1200 a 1400 punten op ci vilizationkaarten nodig. Geen oorlogsspel Alle volkeren streven ernaar om voldoende steden te heb ben. In de loop van het spel wordt er daarom stëvig om stadsgebieden geknokt. Toch is Civilization geen oorlogs spel, want als er gevochten wordt, verliezen beide partij en even veel fiches. Wie dus voortdurend aanvalt, ver zwakt zichzelf sterk. Door alle spelers worden de rampen ge vreesd: overstromingen, vul kaanuitbarstingen, epidemie ën en andere narigheden kun nen voor grote problemen zor gen. Civilization is geen eenvou dig, maar wel een subliem spel waarvan het verloop ook per keer niet te voorspel len valt. Het is bestemd voor spelers vanaf ongeveer 17 jaar, kost 69,50 en werd uit gebracht door Compendium Games, Hartenstraat 14, 1016 CB Amsterdam, 020-381579. Spelend leren In Amerika zijn spellen geïn troduceerd die ouders kun nen helpen om hun kinderen beter te laten leren. Het be drijf heet Intelligy en wordt geleid door Teddy Reduxpin, die eerder directeur was van een speelgoedfirma en van Atari. Nadat de ouders voor 90 dollar een introductieset met videoband en vragenlijst heb ben gekocht, wordt met be hulp van een computer be paald welke van de spellen het meest geschikt zijn voor het kind. In principe kunnen de ouders elke twee maanden een nieuwe spelset kopen, tot dat het kind tien jaar is. v»k\VC**V Met Civilization ben je zeker vier uur zoet. en de goede naam van de Ne derlandse grafische industrie. In januari 1969 rolde de eerste puzzel van de band. Vijf jaar zou het bedrijf uitsluitend puzzels blijven maken. Daar na kwamen ook spellen in het assortiment. Het vervaardi gen daarvan is veel gecompli ceerder. niet alleen vanwege de diverse talen MB levert in tien verschillende maar ook vanwege de zeer uiteenlo pende componenten. Onder leiding van directeur ir. Her man te Gussinklo Ohmann werd de spellenfabricage ech ter een groot succes. Na ruim zeven jaar produceerde de fa briek al twee miljoen spellen per jaar en momenteel ligt de hoeveelheid tussen de vier en vijf miljoen. Dr. Bibber Elk van de ongeveer 50 spel len uit de MB-collectie wordt minstens vier keer per jaar ge maakt. Vaak worden compo nenten aangeleverd door an dere MB-fabneken in Ierland of Spanje en door toeleveran ciers Alle spullen gaan naar Ter Apel. waar ze met de hand in ter plekke vervaardigde do zen worden gedaan. Om het spel Hotel compleet te maken, zitten zo'n 25 mensen aan een lopende band. Er wordt in hoog tempo gewerkt, want per uur worden 1200 spellen afgeleverd. Het karton voor de dozen en al het drukwerk (inclusief pa piergeld) komen uit Neder land, de van metaalfolie voor ziene gebouwen uit Zwitser land en het plastic uit Honga rije. Bijna alle componenten laat MB in Europa maken, maar Taiwan bijvoorbeeld le vert spullen voor het spel Dr. Bibber. Als in november en decem ber de verkoophausse begint, is in Ter Apel het werk allang gedaan. Men is dan al druk be zig om de produktie van het komende jaar voor te berei den. Directeur Te Gussinklo (48) kreeg in juni 1990 te horen welke nieuwe en bestaande spellen de Europese MB-ves- tigingcn in 1991 zouden gaan voeren. De definitieve eerste oplage per taalgebied wordt Op de meeste spellen zijn de banen waarover fiches verzet worden gewoon op het speel bord gedrukt en dus vast. Dat is anders bij het nieuwe spel Jacht op de schat. In het bord daarvan zijn een kleine 20 cir kels uitgespaard, waarin schijven worden geplaatst. Op elke schijf staan delen van drie kronkelige weggetjes. De schijven worden zo gelegd dat de weggetjes aansluiten op paden die reeds op het bord aanwezig zijn. Omdat de schij ven elke keer anders worden geplaatst, ontstaat dus bij elk spelletje een geheel nieuw pa denpatroon. Voorts kunnen beide spelers in hun beurt meestal minstens een schijf draaien wat betekent dat ook per beurt veranderingen in de padenloop ontstaan. Slim draaien Via de voortdurend wisselen de wirwar van paadjes moe ten de spelers manschappen ofwel fiches van de ene kant van het speelveld (een eiland) naar de andere kant zien te krijgen. Het aantal zetten wordt per beurt bepaald door een worp met kleurdobbelste- nen. Hoe meer punten je gooit met je eigen kleur, des te meqr zetten je hebt. Een fiche mag per zet verplaatst worden tot aan een stopstip (waarvan er één op elke schijf aanwezig is). Wie slim de schijven draait, kan soms bereiken dat een fiche in één keer het hele parcours doorloopt. Afwachten is bij dit spel niet aan te raden Wennen aan systeem Voor elk eigen fiche dat de an dere kant bereikt, mag de spe ler twee van zijn zes schat kaarten in veiligheid brengen. Maar omdat je pas wint na ze ven kaarten te hebben overge bracht, moet er minstens een van de tegenstander worden gepikt. Om schatkaarten van elkaar te bemachtigen, vech ten de spelers voortdurend duels uit Wanneer beide par tijen een fiche op dezelfde- stop hebben staan, gooien de spelers om beurten met de dobbelstenen. Dubbele wor pen beslissen het duel. Wie verliest, raakt zowel zijn fiche kwijt als een schatkaart Ove rigens heeft de aanvaller een licht voordeel; passief af wachten is niet verstandig. Het panel heeft Jacht op de Successpellen Van het dobbelspel Yaht zee worden in Ter Apel jaarlijks 200.000 stuks in de gewone versie gepro duceerd en nog eens 90.00U in de re is versie. Van 'Spel der spellen' ko men per jaar 209.000 do zen van de hand. N'og suc cesvoller is Hotel, waar van 435.000 sets worden verkocht. Al deze cijfers gelden voor heel Europa. Voor spellen en puzzels gebruikt de fabriek 3000 ton karton per jaar, uit Groningen. schat met plezier gespeeld Wij moesten even wennen aan het ongebruikelijke spelsys teem. maar toen wij dit onder de knie hadden, werd het spel steeds leuker Een spelletje Jacht op de schat duurt onge veer een half uur en is be stemd voor twee personen vanaf ongeveer acht jaar. Dc fabrikant is Jumbo, de advies prijs 24,95. doorgaans pas in het vroege voorjaar bepaald, direct na een aantal grote beurzen, zoals de Speelgoedbeurs in Neurenberg. De diverse vesti gingen hebben dan de belang stelling bij de winkeliers kun nen aftasten. Miljarden puzzelstukjes Als in het voorjaar de produk tie op gang komt. worden per week gemiddeld 130.000 spel len gemaakt In de piekperio de van augustus tot en met ok tober stijgt dit aantal tot 230.000 stuks. Daartoe krijgen de 200 vaste arbeidskrachten (half/half vrouwen en man nen) tijdelijk versterking van 150 collega's. Naast spellen vervaardigt de Groningse fa briek ook nog altijd puzzels. Zo'n drie en een half miljoen stuks komen jaarlijks van de band. De hoeveelheid stukjes per MB-puzzel varieert van vijf tot 6000, met een gemid delde van 1000. Herman tr Gussinklo bena drukt dat MB strenge kwali teitsnormen hanteert. Dat be gint bij de toeleveranciers, terwijl in de eigen fabriek zes inspecteurs zowel de binnen gekomen grondstoffen con troleren als het gerede pro- dukt. Uiteraard wordt ook re kening gehouden met EG-vei- ligheidsnormen en met milieuproblematiek. Zo heeft mb fcrimpfbUc wvangan door film zonder pvc. Plastic fabrieksafval gaat weer terug naar de producenten voor her gebruik, Soms is het voorge komen dat mb spellen uit ei gen voorraad heeft moeten vernietigen Jaren geleden maakte een anti-oorlogsgolf het spel Tankslag onverkoop baar, met als gevolg dat 60.000 spellen in de container ver dwenen. Nederlands beleid Bij MB vernietigt men ook lie ver pellen dan ze tegen ramsjprijzen uit te verkopen "Want daarmee", aldus Te Gussinklo, "verliezen wy het vertrouwen van de winke lier". MB is ook een der weini ge grote spellenfabrikanten die in principe elk spel en zijn handleiding in één taal uit voert. Dit gebeurt enerzijds om de consument niet in ver warring te brengen en ander zijds om de diverse markten te beschermen tegen parallel import uit andere landen. Voelt men in Ter Apel voortdurend de hete adem van het Amerikaanse moeder bedrijf in de nek? Te Gussin klo schudt van nee 'Natuur lijk hebben wy nauwe familie banden met de VS. maar men heeft daar heel goed begrepen dat wy de best denkbare Ne derlandse fabriek alleen op echt Nederlandse wyze kun nen runnen" Bovendien stelt dc directeur dat zyn fabriek niet gebaat is by starre richt lijnen. maar juist heel flexibel moet kunnen opereren "MB is immers een marketingfir- ma Onze boterham wordt be legd door dc consument en die consument verschilt per land. Elk land kent zyn eigen cultuur en daar moeten wy re kening mee houden. Er is niet één saus voor iedereen" BIOLOGISCH T-SHIRT Zelfs by het kopen van kleren kun je rekening houden met het milieu. Kristal Products in Ermelo brengt onder het merk 'Bo Weevil' biologische t-shirts, sweaters en kinder K>ggingpakje* op dr markt Dc kleding is gemaakt van ka toen dat in Turkye zonder ge bruik van kunstmest en che mische bestrydingsmiddelen is verbouwd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11