Overbodig door ontspanning Vredesactiviste dreigt baan bij IKV te verliezen PAGINA 23 ZATERDAG 20 OKTOBER 1990 BIJLAGE VAN HET LEIDSCH/ALPHENS DAGBLAD De 'linkse' vredesbeweging de wereld uit, te beginnen met het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV). De tegenstanders van eenzijdige ontwapening lijken met hun variant op de door het IKV zelf bedachte tekst alsnog hun zin te krijgen. Met de kruisraketten dreigen ook degenen die steeds hebben gepleit voor het verwijderen van dat oorlogstuig te verdwijnen. Zelfs de vroegere voorstanders van bewapening hebben nu liever een (mens geworden) Rus in de keuken dan een raket in de tuin. Ook tegen hen hoeft dus niet meer te worden gedemonstreerd. Kortom, er lijkt geen werk meer te zijn voor vredesactivisten. Lijkt, want volgens Janneke Houdijk is er "juist nu verschrikkelijk veel te doen. Alleen is dat heel moeilijk duidelijk te maken aan het grote publiek". De Leiderdorpse dreigt daardoor haar baan op het kantoor van het IKV in Den Haag kwijt te raken. door Jan Preenen Janneke Houdijk heeft bepaald niet met gemengde gevoelens naar het vallen van de Berlijnse Muur en het scheuren van het IJzeren Gordijn gekeken. Hoewel die gebeurtenis sen haar werkloos dreigen te ma ken, is ze "alleen maar blij" met de sanering van het Oostblok: "Ik ken veel mensen in Oost-Europa. Die gun ik het van harte dat zij nu einde lijk meer vrijheid krijgen. Het is toch fantastisch wat er allemaal ge beurt. Neem nu 3 oktober. De dag van de eenwording in Duitsland. Ik heb me zitten vergapen aan de beel den van die feestvierende mensen. Fantastisch. Ongelooflijk wat in Duitsland in één jaar is gebeurd". Net als vele anderen ervaart Hou dijk de internationale ontspanning als een beloning voor haar inspan ning, hoe "bescheiden" die ook was. "Maar dat geldt voor de hele vredesbeweging. Het is moeilijk te meten hoe groot de bijdrage van vredesgroepen is geweest aan de huidige ontwikkelingen in Europa. Allerlei factoren speelden op elkaar in. Een daarvan was de rol van de vredesbeweging, ook al wordt die maar door weinigen onderkend. Bij de eenwording van Duitsland was Walter Momper, de burgemeester van Berlijn, de enige die op de in vloed van de westerse vredesbewe ging wees". Vrede Met die geringe waardering kan Houdijk echter vrede hebben. "Het belangrijkste is toch dat Oost en West nu vrij normaal met elkaar om gaan". Meer moeite heeft ze er mee dat zij en het IKV zichzelf "in zekere zin" overbodig hebben gemaakt. "Je hoort het wel eens van mensen: jullie hebben je werk gedaan, be dankt, zo is het wel genoeg. Het blijkt dan dat het veel gemakkelij ker is om honderdduizenden op de been te krijgen (in 1981 en 1983, red.) voor demonstraties tegen kernwapens, dan dat je nu vraagt aan mensen om zich te verdiepen in de problemen van het Oostblok. Destijds maakte je affiches, charter de bussen en ging aan het demon streren. Nu is het heel moeilijk om anderen duidelijk te maken waar mee je bezig bent. Het gaat immers toch goed in Europa?" Volgens Janneke Houdyk is dat echter maar ten dele waar. Zij wijst erop dat het nu 't hele jaar Kerstmis lijkt te zijn geworden, de nieuwe vrede wordt bedreigd door bijvoor beeld het neo-nazisme en etnische onlusten. "Om dan nog maar te zwijgen (wat ze dus niet doet, red.) over allerlei andere problemen, zoals de ingestorte economieën en het bedreigde milieu. Verder werkt de wapenhandel gewoon door. Denk maar aan alle leveringen aan Irak. Er is dus nog genoeg te doen. De vraag is alleen of daar straks nog het geld en de mensen voor zijn". Dienstweigeraar Zes jaar geleden waren de doelstel lingen nog heel anders. De vrede moest nog worden bevochten. Ook in Nederland. Die leek in de ogen van die honderdduizenden demon stranten ver weg, toen de regering besloot om onderdak te bieden aan 48 kruisraketten in Woensdrecht. Gewapend met een grote dosis idea lisme wierp ook Janneke Houdijk zich in de strijd. Eerst in de rol van vrijwilliger bij het IKV en sinds 1984 als betaalde kracht. De eerste twee jaar was ze 'vrouwelijke dienstweigeraar', ver volgens stafmedewerker. 'Tijdens mijn studie politicologie heb ik sta ge gelopen bij het IKV. Daarna ben ik er blijven hangen, omdat het werk me erg aansprak. Op die ma nier kon ik wat meer inhoud geven aan mijn streven naar een andere wereld. Na verloop van tijd wilde ik dat graag voor mijn beroep doen. Het probleem was alleen dat het IKV geen geld had. Het werk werd meestal gedaan door dienstweige raars en voor hen kwam het geld binnen via Sociale Zaken". De nu 34-jarige Leiderdorpse had ook best wel militaire dienst willen weigeren, maar kreeg daar als vrouw de kans niet toe. "Mede daar door kwamen vrouwen nauwelijks aan bod bij het IKV. Eén stafmede werker en een secretaresse. Op een bestand van dertien mensen is dat wel heel mager. Uiteindelijk kon het IKV toch wat geld voor me krij gen van het ministerie. De rest werd op tafel gelegd door twee congrega ties die me financieel adopteerden. De Zusters Onze Lieve Vrouw en de Zusters van Sint Jozef in Amers foort". Internationaal Begonnen als administratief onder steunend werker is Janneke Hou dijk haar grenzen van lieverlee gaan verleggen. Zij bouwde de contacten uit die het IKV aan het eind van de jaren zeventig legde met Oostduitse organisaties en drong vervolgens als een lange afstandswapen tegen onrecht steeds verder door in Oost- Europa. "Aanvankelijk kregen we volop medewerking van de diverse over heden. Toen later bleek dat we niet alleen overleg pleegden met de Janneke Houdijk: "Het IKV heeft nog altijd een boodschap. Alleen moeten we die zien over te brengen aan het grote publiek. Lukt dat niet, dan zal ik naar een andere baan moeten zoeken". communistische regimes, maar juist ook met de oppositionele groe pen, ontstonden problemen. Vooral in Tsjechoslowakije en de DDR. In mindere mate in de Sovjetunie. In de eerste twee landen werden men sen van óns eruit gegooid". "Wat we deden? We hebben veel gediscussieerd en veel tips gege ven. We hebben gepraat hoe we ver der moesten in Europa, hoe we kon den afkomen van die tweedeling en op welke manier een vreedzaam Eu ropa kon worden bereikt. We pro beerden de Oosteuropeanen in con tact te brengen met mensen in het Westen, in ons geval dus in Neder land en we zorgden ervoor dat de nodige stedenbanden tot stand kwamen. Die zaken zijn ons in het Oostblok niet altijd in dank afgeno men". Vooral niet in Praag waar iedere buitenlandse toerist door politie en leger als een potentiële terrorist werd beschouwd. Zeker als die toe rist 'zogenaamd' vredelievende be doelingen in de bagage had. In die stad woont de IKV'ster nu een con gres bij waarop wordt gesproken over het nieuwe Europa. "Ik had nooit gedacht dat in zo'n plaats ooit zo'n bijeenkomst zou worden ge houden. Het lijkt nu allemaal nor maal, terwijl het kortgeleden als het ware verboden gebied voor ons was". Aan het congres wordt deelgeno De legendarische betoging tegen kruisraketten op het Amsterdamse Museumplein in november 1981 (Archieffoto) men door vertegenwoordigers van onder meer kerken, vredesbewe gingen, politieke partijen en vrou wengroepen. "We noemen dat de ci viele samenleving: alles tussen staat en privéleven. Gesproken wordt over thema's als economie, milieu, mensenrechten, nationali teiten en veiligheid. Met de vraag hoe de mensen de vrijheid kunnen krijgen, hoeven we ons met uitzon dering van Roemenie niet meer be zig te houden. Nu gaat het er vooral om hoe gebruik wordt gemaakt van die vryheid en hoe wij daar vanuit het Westen aan kunnen meewer ken". Problemen "De problemen daér zijn gigan tisch groot. Het is leuk om te zeggen dat je elkaar de hand moet geven, maar zy zeggen dan: vul die hand maar. Daar kun je als rijke wester ling niet omheen. Zoals je ook alle andere problemen die nu in het Oostblok ontstaan, niet kunt nege ren. Door alle veranderingen zal ik me weer moeten gaan verdiepen in de geschiedenis van Europa". Om haar woorden kracht bij te zetten grijpt ze naar een pil van een boek dat menige lezer even zal doen slikken voor die eraan begint. "Neem nu landen als de Sovjetunie en Joegoslavië. Het is toch heel in gewikkeld wat daar allemaal ge beurt. Pas heb ik een internationaal congres meegemaakt in Drieber gen. In het slotdocument werd on der meer melding gemaakt van de akkoorden van Jalta en Trianon. Er waren maar weinig congresgangers die wisten wat Trianon inhield. Het heeft te maken met een verdrag uit 1920 toen het Habsburgse rijk uit eenviel en alle gebieden werden verdeeld". "Zo kwam Transsylvanie bij Roe menie. Slowakije bij Tsjechoslowa kije en Kroatië en Servie bij Joego slavië. De gevolgen van die beslis singen worden juist nu duideUjk. In veel landen zijn onlusten ontstaan, omdat mensen zich bij die akkoor den niet wensen neer te leggen. Lange tyd hadden ze niets te zeg gen. Nu grijpen ze de kans om voor hun mening uit te komen. Met alle gevolgen vandien". Korter werken Bij het herschrijven van de Europe se geschiedenis ziet Janneke Hou dijk nog altyd een belangrijke rol weggelegd voor het IKV. Het pro bleem is echter dat de massa dat niet ziet en dat de Leiderdorpse met het werken aan de inmiddels ver overde vrede in feite aan haar eigen ontslag heeft gewerkt. "Zo ver is het gelukkig nog niet. al begint het er wel op te lijken. Eerder is gespro ken over ontslag voor twee drie mensen, maar dat is niet doorge gaan. Door natuurlijk verloop en door korter werken is gedwongen ontslag nog met voorkomen, maar de dreiging blijft wel". Het IKV hoeft weliswaar niet te worden omgedoopt tot Interkerke lijke Kortverband Vrijwilligers (het aantal donateurs, 18.000. is op peil gebleven), maar de gemiddelde bij drage is gedaald met 25 gulden. Op een begroting van ruim een mihoen scheelt dat viereneenhalve ton. De zelfde hand die nu naar het Oost blok wordt uitgestoken, moet daar om ook worden opgehouden in ei gen land. "De mensen hebben dui delijk andere prioriteiten gesteld. We moeten daarom elders aan geld zien te komen, zoals bij fondsen en congregaties. Dat bedelen is echt wel vervelend, maar het kan niet an ders" "We krijgen soms geld voor af ge ronde projecten. Het is echter niet voldoende om het wegvallen van andere inkomsten te compenseren Daardoor blijft de toekomst erg on zeker. Ook voor mij. Bij de vredes beweging Pax Christi is men veel ri goureuzer te werk gegaan. Daar zyn inderdaad al ontslagen gevallen. Bij ons nog niet Ik werk nu één dag per week minder. Dat worden er begin volgend jaar twee. Dat betekent dat het werk zich opstapelt, dat je min der vaak naar het buitenland kan en dat je bepaalde taken in dat buiten land zult moeten afstoten". Bewustmaking Om te voorkomen dat het IKV mei de kernwapens wordt vernietigd, pleit Janneke Houdijk voor het (op nieuw) bewustmaken van het nog altijd (zeker op papier) grote leger van vredesactivisten. 'Ten opzichte van veel andere vredesgroepen heb ben we het voordeel dat we ons niet alleen maar hebben beziggehouden met de strijd tegen kernwapens. Was dat wèl het geval geweest, dan hadden we nu ook niet meer be staan Ons terrein is veel breder. We hebben ook nog altijd een bood schap. Alleen moeten wc die zien over te brengen aan het grote pu bliek. Lukt dat niet. dan zal ik inder daad straks naar een andere baan moeten zoeken. Uiteraard betekent dat niet het einde van de wereld, maar het is wel vervelend. By het IKV heb ik immer» werk genoeg"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23