Verdeeldheid binnen Concertgebouworkest Dans als voorgerecht Wonderschone taal, dwingende beelden Kunst uit Curasao bij galerie Mercedes KIJK UIT Exposities Concerten Theaters VRIJDAG 19 OKTOBER 1990 KUNST PAGINA 23 Verlenging contract Chailly in discussie AMSTERDAM - Eind vol gende week zullen de leden van het Koninklijk Concert gebouworkest zich moeten uitspreken over het verlen gen van het vieijarige con tract dat in 1988 met de hui dige Italiaanse chef-dirigent Riccardo Chaillywerd geslo ten. Binnen de gelederen van het wereldberoemde or kest zijn de meningen daar over uitermate verdeeld. Uit angst voor onaangename maat regelen door de directie durven de orkestleden zich over de kwestie- Chailly niet in het openbaar uit te spreken, hoewel sommigen daartoe voldoende aanleiding menen te hebben. Het lot van de bepaald niet onomstreden chef-dirigent hangt namelijk nauw samen met dat van de artistieke direkteur van het or kest, drs H. van Royen. Van Royen was het die Chailly eind jaren tachtig naar het Konink lijk Concertgebouworkest haalde, na een uitermate conflictueuze sa menwerking met de vorige chef-di rigent Bernard Haitink. De formele beslissing van voort zetting van het contract met Chailly ligt in handen van de oude 'Vereni ging Het Concertgebouworchest'. maar deze instelling staat praktisch geheel onder controle van de 'Ne derlandse orkeststichting tot be heer van het Koninklijk Concertge bouworkest', waarvan Van Royen artistiek directeur is. Ook tegen deze situatie bestaat in de gelederen van het orkest onvrede. Scheuren De eerste echte scheuren in het po sitieve beeld dat van Chailly, door middel van een glad lopende pr-ma- chine was opgetrokken, vielen tij dens uitzendingen van het NOS-ra- dioprogramma Diskotabel onder leiding van Menno Feenstra te be luisteren. Daarin werd onder ande re Chailly's uitwerking op CD van Brahms' eerste symfonie, zoals dat heet 'tot de grond toe afgebroken'. Bovendien schreef de kunstre dacteur van Het Parool begin deze maand een paginagrote, vernieti gende kritiek op de nieuwste cd-op- namen van het orkest, waarin Chail ly Mahlers Zesde en Schumanns Derde en Vierde vakkundig zou hebben vermoord. Redenen te over, mokten ver schillende orkestfanaten na afloop van weer een mislukt concert, om ten behoeve van de Italiaan te col lecteren voor een treinbiljet enkele reis richting Bologna. De Noordita- liaanse stad waar Chailly, naar ver luidt, werkelijk grootse prestaties verricht als operadirigent van het Teatro Communale. Doorzichtigheid, levendigheid, vaart, brille, glans, oog voor het de tail en efficiency: het zijn op het eer ste gezicht (en gehoor) uiterst posi tieve elementen, maar Chailly is er wel de 'basisklank' van het Concert gebouworkest op een ongelofelijke manier mee te lijf gegaan. En zo'n midden-Europees symfo nisch ensemble als het Koninklijk Concertgebouworkest, het type or kest waartoe ook de Berliner Phil- harmoniker en de Wiener Sympho- niker behoren, is in zijn wezen niet Bolognees-levendig of Apenijns- transparent. Op de Duitse laat-romantische klankcultuur geënte orkesten als het Concertgebouworkest zijn ware klankkathedralen: majestueus, breed, met een lapge adem, waarin het van alle kanten zindert en galmt. Waarmee diepzinnigerds als Brahms, Bruckner, Mahler en aan verwanten pas volledig tot hun recht komen. Mits geleid door een chef-dirigent die oor en oog heeft voor die karakteristieken. Pas in tweede instantie valt de klank van het orkest te plooien naar muzieken uit andere cultuurverten. Wie dit besef niet heeft, ontkent de roemrijke, 102 jaar jonge traditie van het Amsterdamse orkest. Chail ly heeft dit besef dus niet. Dat maakt hem ten enenmale onge schikt als chef-dirigent, als bewaker van zo'n fenomenaal, wereldbe roemd klankcorpus. Door de kwali teiten die hij wel in huis heeft over tuigende affiniteit met Italiaanse operamuziek, met Nederlandse symfonische muziek en eigen tijdse symfonische muziek - zou hij bij uitstek geschikt zijn als eerste vaste gastdirigent van het orkest. Riccardo Chailly: te levendig voor Concertgebouworkest? (archieffoto Anefo) Vooral met het oog op nieuwe mu ziek, want wat dit betreft heeft het Amsterdamse ensemble in de laatste tien jaren van Haitinks lei derschap steken moeten laten val len. Taalmeesterschap 'Herenleed' blijft uniek Groot Herenleed Bedacht, geschreven en gespeeld doc* Armando en Cherry Duyn» Met Jöhnny van Doom als de toneelman Regie. Knjn ter Braa* Gezien en gehoord tn de Leidse Schouwburg op donderdag 16 oktober Vanavond opnieuw in de Le-dse Schouwburg Aanetaande zondag in da Ko ninklijke Schouwburg In Den Haag. LEIDEN - Doodgewone woor den uit de Nederlandse taai kun nen een gedaantewisseling on dergaan. Het worden kostbare kleinoden als ze deel gaan uitma ken van het 'Herenleed' van Cher ry Duyns, Armando en vooruit. Johnny van Doorn. Alsof ze op een schaaltje worden gewogen Zinnen blijken ('Waar was wat bleef Wat deed^') plotseling geen onderwerp meer nodig te hebben en uitdrukkingen krijgen een bijzondere lading, Een aparte ontlading. Er wordt een zodanige draai aan taal gegeven, dat een nieuw perspectief ontstaat zoals in Eschers schilderijen. Al zo'n vijftien jaar geven de in jacquet geklede Cherry Duyns en een smokingjasje dragende Ar mando blijk van dit volstrekt unieke taalmeesterschap. De sce nische dialogen zonder clou's, die de ongenaakbare' heer (Duyns)' en zijn mindere (Armando) in He renleed voeren, vervelen nooit, zijn niet 'leukig' en worden zelfs geen maniertje. Een avond vol on derkoelde pret, waar de toeschou wers die taal van meenemen. Die rustig uitgesproken woorden op dat goudschaaltje. Zoals het da mesmeisje. Met het nieuwe programma 'Groot Herenleed' zyn de drie deze maand weer eens op zeldza me tournee. Ooit gebruikten ze voor de VPRO-televisie als decor Veluwe en theater. Later stonden ze. tot in Berlijn toe. echt in het Theater. Daar komt die sublieme arro gantie van Heer 1 (Duyns) ten op zichte van Heer 2 (Armando) door twee dingen tot stand. Ten eerste door de archaïsche ambiance van taal en kleding en ten tweede •door het overbewustzijn van Heer 1, die altijd een publiek voor zich weet. Tussen de dialogen door pro beert Johnny van Doorn vanach ter de 'zwarte' gordijnen, die trou wens de vierde rol in 'Herenleed' spelen, een doodgewone variété doorgang te laten vinden. Daar naast speelt hij wat bijrollen. Dat gaat met grove en daardoor ver rassende effecten in het decor ge paard. Maar met alle deftigheid er omheen, èn de melancholieke jazz- en vioolmuziek, zijn die ef fecten vooral vertederend En knjgt Johnny als dik meisje in een glazen kooi iets liefs. Chapli- nesk zijn de pantomime scènes, waarin Duyns en Armando een ontmoeting aan het meer van Ge- nève en in Northumberland ge stalte geven Dat het woord voor- b»jganger in het dagelijks leven een te beperkte betekenis heeft, laten de twee ook overtuigend zien met en aantal fraaie loopjes. Beelden die op het netvlies blij ven, die soms voor de hand lig gen. maar toch ook absurd zijn. gelijk de taal. "Bent U?". vraagt Heer 1 aan Heer 2. "Nou. ik ben ook. En daar is de mensheid gelukkig mee. Komt u eens onophoudelijk hier. Ik ben allesomvattend.'' Om kwart over tien was het alweer af gelopen en kon een signeersessie met compactdiscs beginnen. "Wij berusten". EMIEL FANGMANN Lange lijnen afgewisseld met minitieuze kronkels. Expositie: Schilderijen in olieverf en gemengde technieken en José Capricome en bronzen ob jecten van Hugo Rodriguez. Galerie Mercedes, Voorstraat 35b, Voorschoten. Tot 17 novem ber te bezichtigen op woensdag en donderdag van 13.00 tot 17,00 uur en op vrijdag en zater dag van 11.00 tot 17.00 uur. VOORSCHOTEN De kunstenaar Capricome voert twee komedian ten en een bok ten tonele. Als decor dient een podium met aan weerszij den draperieën en een gouden ach tergrond. De vrouw gedraagt zich even begerenswaardig als de man zich voor haar uitslooft. Een bok met een gulle lach krijgt de rol van alwetende verteller toebedeeld. Tal loze oogjes, visjes en wieltjes twin kelen als kleine symbooltjes ver spreid over het doek. Dit zijn de ba- sis-ingrediénten van een typisch Capricorniaans schilderij uit de Ko medianten-reeks. Het werk van José Capricome (af komstig uit Curasao, maar nu woonachtig in Nederland), trok bij de opening van de nieuwe expositie in galerie Mercedes als vanzelfspre kend grote belangstelling. Onder de aanwezigen bevonden zich onder meer de gevolmachtigd minister Jesserun van Curasao en de literair wetenschapper en criticus prof. dr. J. J. Oversteegen. De laatste lichtte het werk van José Capricome toe in een openingstoespraak. De titel 'De Komedianten' is geen gelegenheidstitel maar een aandui ding voor de manier waarop José Capricome werkt. "Alles wat hij doet komt in series, die titels krij gen als 'Kinderspelen'. 'Het reizend gezelschap', 'De onwillige bruilofts gast' en dus 'De komedianten' al dus Oversteegen. De schilderijen vormen slechts episodes van een verhaal, dat geen verloop kent. Oversteegen: "Er is een kader, een begrenzing; er is één thematisch ge geven met personages die terugke ren, maar er is geen dwingende volgorde: het thema is het lijntje waaraan de schilder ons vast houdt". De schilderijen in gemengde techniek zijn voorzien van een gou den ondergrond. Op dit fond drukt José Capricome vormen af, die het werk een min of meer toevallig en speels karakter geven. Tot slot werkt de kunstenaar het schilderij af met olieverf (om de personages meer volume te geven) en inkt (om de gezichten, handen, voeten en symbolen van scherpe contouren te voorzien). Door deze werkwijze ontstaat er een subtiel verschil tussen het vlak ke decor en de plastische figuren; tussen vage vormen en scherpe lij nen. Maar bijzonder ontroerend is de wisselwerking tussen de vormen van de personages en hun achter grond. Als toeschouwer vul je de ontbrekende delen van het lichaam in met je fantasie, terwijl je in wer kelijkheid op die plaatsen alleen de achtergrondkleur ziet. De symbolen die José Capricome gebruikt zijn persoonlijk. De toe schouwer kan er dan ook mee doen wat hij wil. Prof. Oversteegen gaf zijn eigen visie. De bok staat be kend als een standvastig, driftig dier, maar is als steenbok ook een teken van de dierenriem. José Capricome is een steenbok van ge sternte. Plaatst de kunstenaar op deze manier de bok als een signa tuur in zijn schilderijen? Wieltjes lij ken op snelheid te duiden en oogjes op oplettendheid en argwaan. "Het schilderij kijkt terug", aldus Over steegen. De belangstelling voor het werk van José Capricome overschaduw de de aandacht voor de bronzen ob jecten van de Argentijn Hugo Rodriguez. Dat is het nadeel van de opzet van Galerie Mercedes om plat en driedimensionaal werk in één expositie te combineren. Één van de kunstenaars lijkt in de regel te moeten lijden onder de lof die de ander wordt toegezwaaid. In het ge val van Hugo Rodriguez is dat jam mer. Bij menig groepsexpositie zou zijn werk er toch moeten uitsprin gen. Rodriguez laat zich inspireren door de monumentale natuur van Zuid-Amerika. In piepschuim beeldhouwt hij open structuren van grillige takken. Meestal is de grillig heid van de takken aan banden ge legd door de strakke begrenzing van een blokvormige contour. Het piepschuim dient als model voor het gieten in brons. Tot slot polijst Rodriguez zijn beeldhouwwerken op sommige plaatsen tot schitteren de vlakjes. Het ritme van deze vlak jes en de getande ranken geven het werk een grote uitdrukkingskracht. LISETTE OOMEN Nederlands Dans Theater met de première "Two'" van Hans van Manen/Ferucoo Buso- n»; "Evening Songs" (1907) van Jin KyliarV Antonin Dvorak. "L'enfant el les aor- Maages" van KyliarV Maunoe Ravel Gezien op 18 oktober m hel danstheaier m Den Haag afwaar nog tot en met 3 novem ber Rotterdam 23. 24 oktober; Amsterdam 4.8.9 november DEN HAAG - In 1987 hield bij zonder hoogleraar/choreograaf Hans van Manen een reeks colle ges over dans. De Nijmeegse unt- versiteitszalen stroomden vol en de studenten werden getrakteerd op de stelling dat dans mets an ders dan dans uitdrukt. Helemaal waar is dat natuurlijk niet. Dans betekent naast dansen wel dege lijk iets anders, alleen ligt die be tekenis nooit vast. Die komt en gaat in de hoofden van de toe schouwer. Van Manen werd vroe ger wel de constructivist onder de choreografen genoemd omdat zyn balletten zo superstrak van vorm waren. Glashelder wim ze, streng en (toch of juist daar om) mooi. Het publiek moest ra den naar de betekenis maar een gevoelige snaar werd altijd ge raakt. Sinds Van Manen is terugge keerd bij het Nederlands Dans Theater lijkt hij wat meer beteke nis en theatrale conventies aan zyn choreografie toe te voegen Ze zinspelen meer op alledaagse herkenbaarheid als dronken schap op een feest ("Black Cake") of op traditioneler danspassen. De allerstrakste bewegingen heb ben plaats gemaakt voor een wat lyrischer lichaamstaal die minder ruimte nodig heeft. Van Manens nieuwste geesteskind, 'Two", is een duet dat met recht joyeus ge noemd kan worden In het programmaboekje heeft Van Manen zich laten verleiden tot betekenisvolle uitspraken over Feruccio Busoni's composi tie "Berceuse Elaagiaque" (1909). Deze muziek heeft voor hem iet verlatens, iets onderhuids woe dends, iets van het niet te ontlo pen noodlot. De dans zou dat in derdaad wel eens kunnen beteke nen. maar het blijft een gok. Van Manen wisselt ingetogen lange lijnen af met ingenieus snelle en minitieuze kronkels die zijn cho reografische meesterschap we derom bewijzen. Soms is het duo dansers onderhuids woedend en lijken ze elkaar te verlaten Het noodlot slaat echter toe aan het eind Hij laat met gebogen hoofd zijn geliefde weggaan. Haar half bakken poging hem nog mee te tronen, merkt hij niet eens op Dit is dus een van de vele bete kenissen. Mooi was Two" in elk geval weL De laatste tyd vielen de balletten van Van Manen een beetje tegen, maar hiermee toont hij opnieuw zijn inventiviteit en creativiteit. Het was een beetje aan de korte kant (nog geen tien minuten) maar als voorafje de hoop op een joyeuze hoofdmaal tijd. Likkebaardend wachten we het smullen af. Anne Haenen geeft zangrol in opera op HAARLEM (GPD) - Mezzo-so praan Anne Haenen heeft haar zan grol in de opera Bethlehem Hospi1 tal, over het leven van William Bla ke (1757-1827), wegens stemproble men gestaakt Al9 gevolg daarvan moest de voorstelling in het Psychi atrisch Centrum Vogelenzang in Bennebroek gisteravond worden afgelast. Een vervangster is vanaf morgen gevonden in de persoon van Char lotte Riedijk. De produktie van de theatergroep Hollandia en muziek centrum De IJsbreker is behalve za terdag nog te zien op 24 en 25 okto ber. Anne Haenen bluft wel in het stuk meespelen als actrice Leiden Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28. 'Geld van het Koninkrijk'. Nederlands geld van 1814-1990. t/m jan 91, di. za. 10-17 uur. zon- en feestd. 12-17 uur. Galerie van der Vlist - Botermarkt 3, Carel Richter: 'Dieren en ogen', gouaches, t/m 31/10; di t/m vr 9-17 uur, za 9-16.30 uur. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, ten toonstelling over Poolse cultuur en litera- .tuur, t/m 31/10, ma. woe, do 10-17 en 19-21 uur, di en vr 10-17 uur, za 10-16 uur. Het Nederlands Gitaarduo, bestaande uit Juun Voorboove (inks) en Erik Ofte. goeft vanavond oen concert in de Groene Kerk to Oogstgeoat. (archief foto) Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie - Hooglandse Kerkgracht 27, 'Aai 'ns een krokodil', t/m dec; ma t/m vr 10-17 uur. zo 14-17 uur Stedelijk Museum 'De Lakenhal' - Oude Sin gel 28-32, werken op papier van Itta Smeets, t/m 29/10; di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Nationaal Natuurhistorisch Museum - Pest huislaan, 'Dinosauriërs in Leiden', 8 ver schillende soorten dinosauriërs op ware grootte, t/m 28/10; dag. 10-17 uur. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3. permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr 14- 16 uur en za, en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, dit/mza. 10-16 uur. Signaal, Studio voor Vormgeving - Groene- steeg 10, ontwerpers en vormgevers tonen diverse ontwerpen, tevens presentatiemap pen, do 12-21 uur, vr 12-18 uur, za 12-17 uur. Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg 243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel. 146024. Sociëteit Ouintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Ouintus in de vorm van schilderij, druk, foto. tekening of beeld. Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89, Frank Borst. Robin Akkerman en Jean Ma ne Mersmans. verschillende technieken, el ke eerste zondag van de maand of»n. LAK-Gaierie - Clevermgapiaats 1. Tentoon stelling Poolse grafiek. 12.11 t/m 17/11, ma t m vr 11-15 uur, za 10-12 uur Bieijenberg Lijsten - Breestraat 113, Jaap Ku ;oers schilderijen en werken op papier, t m20 10.dit/mza9-18uur.do9-21 uur.zo 2/9 12-17 uur Galerie Propitia Levendaal 119. werk van de Poolse kunstenaar Jerzy Brzuskiewicz. i m 22/10, di. wo« en vr t/m zo 13-18 uur. do 13-16 en 19-21 uur Galerie Time is Art' - Nieuwstraat 10. Naan Rijs tempera op kawasa. t/m 31/10; wo, do. vr. za, 14-10 uur Galerie AZL - R'insburgerweg 10 (gebouw 1) unica's van Yvon Koopman, van 25/10 tot 25 11. dag 10-17 uur Galerie de Grote Beer - Rembrandtstraat 27. werk van Zbiegniew Biel. t/m 15/11, ma t/m vr 10-16 uur. za en zo 12-16 uur De Waag - Aalmarkt 21werk van de Poolse kunstenaar Krzysztof Skarbek, t/m 5/11 woe t/m vr 12-17 uur, za en zo 11-16 uur. Fotogalerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1 werk van Paul Paas, t/m 1 /11ma t/m za 10- 22 uur, zo 12-22 uur. ARS Pieterskerkgracht 9, 'Exit 4', werk van jonge kunstenaars, t/m 28/10, ma t/m do 19.00 -21.30 uur. za en zo 13-16 uur, di en do 9.30-12.00 uur. Galerie Amber - Hooglandse Kerkgracht 8,'Stille Ruimte' expositie Japanse schilder kunst en Oosterse ceramiek, tot 1/12, woe t/m zo 11-5 uur. Galerie Coup d'Art - Nieuwe Rijn 27, werk van Annemarie Spijkerman, t/m 3/11, woe en vr 10-18 uur, za 10-17 uur, do 10-21 uur. Galerie Stelling Burgsteeg 14, recent werk van Christie van der Haok en Marcel Zalme, van 13/10 t/m 3/11, wo t/m za 12-17 uur Leiderdorp Gemeentehuis Statendaalder. Mieke Snel met olieverf en Hans Bos mei slenen beel den, t/m 1/11ma t/m vr van 9-17 uur, woe ook van 18.30-20 uur. Noordwijkerhout Leeuwenhorst Congres Centrum - Lange- laan 3, werk van diverse kunstenaars onder de naam 'Beweging in Abstraktie'. t/m 13/12, dag. 9-21 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Ri|nsburg - Oude Vliet- weg 6. permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen', thema tentoonstelling Wintersaion van Oost Europese kunste naars. een brug tussen Oost en West', vr 19-21 uur. za. 10-16 uur Atelier 'De Smaggei - Tramstraat 6a. per manente exposrtie schilderijen van Mar graat van Polanen; ma 14-16 uur Voorschoten Galene Mercedes - Voorstraat 35b, José Capncorne met olieverf en gemengde tech niek. Hugo Rodriquez met bronzen objec ten, l'm 17/11, woe en do 13-17 uur. vr en za 11-17 uur Ambachts en Baijuwhms - Voorstraat 12. André van Lier, plastieken, t/m 12/11, ma t/m zo 14-17 uur. Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat 38, Tineke Porck-Keunmg met klein plastiek, monop rints en tekeningen; kleurthema werkkamer paars groen; (in de tuin) 'De kinders" (in gips) van Jessica Terwiel. tot eind okt., di 19-21 uur, wo 10-12, wo. do. vr. za 14-16 uur. Galerie Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat 36. Rob Kovel met schilderijen en fotowerk, Annelies Pruisken met beelden, t/m 1/11di 19-21 uur. wo 10-12 uur, wo.do, vr. za 14-16 Wassenaar Raadhuis 'De Paauw - Raadhuislaan 22, poëtisch en coloristisch werk van Joél Da- bin. t/m 4/11di t/m vr 10-16 uur, za en zo 13-17 uur. Galerie Bianca - Gravestraat 1. werk van Paul Schuitema, foto's, reclame enz. t/m 18/11, do. vr en zo 14-17 uur, za 12-17 uur. Leiden Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt vr 26,20.15 uur; Nederlandse première. Vo caal Ensemble 'C sharp minor' 'Pantelei- mon de Genezer', van Rachmaninov. Hartebrugkerk za 20, 19.00 uur; tijdens Eucharistieviering: 0 a. 'Hagacantare' met Missa Pontificale van Perosie. 'Sinfon.ètta' olv René Verhoeff. werken van Bach, organist Folkert Gronds- me, werk van Boêlmann. Kapelzaal KAO ma 22. 20 1 5 uur; Oude Muziek in de Kapef- zaai. Tancredi Trio. Jan Willem de Vriend (viool). Michiel WenJner (cello) en Dorroro- que Citroen (daveombei). werken van Francoeur le Cadet. Muffat. Heliendaai. Haydn. Rebel en Bach do 25, 12 45 uur. Lunchconcert. Wendela van Swol (fluit) en Patrick Hopper (piano), werken van Gauber. Widor en Rodney Ben net. vr 26. 20.15 uur. Vnjdagavond Kamermu- zek. Ttwo Oio' (vlooi) on G0.ua von Be" (j»ono). worvon van MoMit. 3»avnn»y on Fauré. LVC do 25. 22.00 uur; Swing Extra Ordinaire Rijksmuseum van Oudbeden wo 24. 20 15 uur; Oude Muziek m Oudhe den Ton Koopman (daveombei, Spaanse muziek Stadsgehoorzaal vr 19, 20.15 uur; Meesterserie. Het Resi dentie Orkest olv Jean Paul Penin, mmv Mark Kaplan (viool), werken van Glinka, La- lo en Prokovjef. de Waag vr 26, 20.15 uur; ikv Gaudeemus-serie He dendaagse Muziek. Jos Zwaanenburg (fluil) en Leo van Oostrom (klarinet/saxotoon). werken van Jones.-De Groot en Utile. Alphen Adventskertc vr 26, 20.15 uur, Simon Stelling (orgel), werk van César Franck. Katwijk Dorpskerk vr 26. 20 15 uur; Rian de Waal. oonoart mei diverse werken voor p»ano Oegstgeest Groene Kerk|e vr 19. 20 15 uur Concertserie Groene Kerk Nederlands Grtaarduo Erik Orte Juun Voorhoeve, werken van Sor, Franck. Bar- tok. Sfosiakowrtai. Little. Brouwer. PtszoNa en Gnataki Warmond Hervormde Kerk vr 26. 20 00 uur; Najaarsconcert Symforoe Orkest Bloembollenstreek ON Wtm van Duin. mmv Ane de Ru (orgel), werken van Hèndel, Grieg en Mendelssohn, Jeugdsym- (ome-orkest olv Enk Waerta, werken van Franck, Gluck en Purcell Wassenaar De Pauwhof zo 21. 12.00 uur, Lunchconcert. Sets*» Mostaerd (zang) en Alfred Snef (p<ano). werken van Sjostakowitsj, Berg en Ibert. Leiden Leidse Schouwburg vr 20. 20 15 uur. 'Groot Herenleed met Cherry Duyns. Armando en Johnny van Doom za 21. 20.15 uur. Het Nationale Toneel 'De Misantroop', van Mckéra di 23. 20 15 uur; Het Groot, niet ta vermij den Dans/Show Orkest wo 24, 20 1 5 uur; Kleme Opera Sbchtmg opera "EUna". mei 0 a Marco Bakker. Tom So1 en Hantzen Houwen do 25. 20 15 uur. (prarroére) "Ree n# va p»u»'. mei Emet Jansz en Jen Hendrik» vr 26. 20 15 uur. (voorpremtarej Scoren met K lu Classen Hans Comefcasen en John Ooms LAK-Theater za 20. 20 30 uur. Toneelgroep De Grftge Appel Wallenberg zo 21. 15 00 uur. voor kmderen vanef 10 jaar Peter van der Unden verten sprookje» van Andersen wo 25 (try-out), do 25 (première). 20 30 uur, Cervaiaat Een bru«d m de morgen', van vff26, 20 30 uur; Truue Bronkhorst 'Goud' Micro-theater vr 19. za 20.20.30 uur Toneelgroep Store» Hei verjaardagsfeest', van Harold Pinter Alphen aan den Rijn Parktheater za 20. 20.30 uur; Pandora' Muziek Dane- Katwijk Tripodia za 20. 20.15 uur. cabaret door De Banro t met 'Naadje van de kout'. Wassenaar Theater Warenar woe 24. 20 15 uur, (try-oul) Hollandse Co- medie Arsenicum en oude kant', met oa Ina van Faa&sen Den Haag Appeftheater vr 19, za 20. wo 24. do 25. vr 26. 20 15 uur. Toneelgroep Da Appel 'Lange Dagrei» naar de Nacht' AT&T Danstheater vr 19. za 20. do 25. vr 26. 20 1 5 uur, Het Ne derland» Danstheater LEnfeW et Le» Sor- Meoes' en Evening Song' van Jiri Kytian, meuw bariet van Hana van Manen zo 21, 14 00 uur. Scapino Baiiet roeuw bet- let van Ed Wubbe en "Symphoroe »n three movement»' van Niets Kristen Circustheater za 20. zo 21. 20.15 uur, USSR Moskou Staats Baiiettheater Creation of the Wond zo 21. 12 15 uur Zondegsconcert Caroline Kaart en Maroo Bakker do 25. 20 15 uur; The Memo Player» Strestesters', muwcal urt ZuO Afr.ka vr 26. 20 15 uur. concert Wakstreet Crash Dttgenüa vr 19,20 15 uur; Gftaarooncert door Jan Ak kerman zo 21. 14 30 uur. Hofsted Operette di 23. 12 45 uur. tanchtheate-voontetang door Henk van Lftsen 'Prediker dl 23. 14 30 uur. Pianorecital door Fred O- denburg. werken van Strawmeky. Bartok. Prokofjev en Mouseorgaky do 25. vr 26. 20 1S uur. Bevo Gewme De vr.|# val van Vöor Tteeu Dr. Anton Phttpazaal za 20.20 15 uur. zo 21. 14 Muur. Het Raw derma Ok est oN usarvPsul P#nn mmv Mark Kaplan (viool), werken van Gwwa. La ta en Profco*|ev ma 22. 20 1 5 uur. Met Nedertends Ka~*c. koor en Met Nedertends Kamerorkest on Hartmut Heenchen werken van Mozart. Webem en Schönberg do 25. 20 15 uur. Met Res-der** Ok est c*v Jeoek Kaaperyk. werk ven Ven Beethoven vr 26. 20 15 uur. Met Koronkhjk Concertge bouw Orkest olv Rccardo Chailly. mmv Ro nald Braubgam (piano), werven van Schón- berg, Legeti. Van KawHI en Varese Koninklijke Schouwburg vr 19. 20 15 uur. Met Zutaekp Toneel >4et Zutaen' za 20. 20.15 uur. jongerenvoorstefcng Stchting Cervetaat -Mart ZO 21. 20 15 uur, "Herenleed door Cherry Duyns. Armando en Johnny van Doom me 22. di 23 20 15 uur. Theater van het Oosten T)e dne zusters', ven Tejechov vr 26. 20.15 uur. Met Nabonale Toneel Be zoekers Neóartands Congresgebouw do 25. 20 15 uur. concert Lite Sunefieid Amsterdam Carré dag (beh me). 20 15 uur; Andre ven Oum Revue met o a André van Duin, René van Vooren en Manon Sl«gte Concert gebouw za 20, 15 00 uur, Redo Symphoroe Okeet oN Retnbert de Leeuw, mmv Tnetan MuraM werk van M*»waen. Jouvet en Dutitteux za 20, 20 15 uur; Het Nederlands Kamer koor en -Orkest en eofmten oN Hartmut Haenchen. werken van Mozart. Webem en Schönberg do 25. 20 15 uur. Koronki.jk Concertgebouw Orkest ON Rxxerdo Che»«y. mmv Ronald Brautigam (oano), werk van Schönberg, Legeti. Van Keutan en Varese C.C. Amstelveen vr 19, za 20. ZO 21. 20 15 uur, Martoe B jt "Mevrouw B-ji me 22. 20 15 uur. concert W»n«t'eel Crash di23,20 15uur.JangoEdwards "MotayMo- **y' wo 24. 20 15 uur. "Gek* b<| een ongetak met Johnny Kreaykamp >r. Piet Bembergen, Ingeborg Arung e a vr 26 (try-ouy). 20 15 uur, MoMnd»e Come- Ce Asserocum en oude kent met ina van Faaseen, Eieje Schegon, Pwn Vosmeer e a Muziektheater zo 2113 30 uur. di 23. vr 26. 20 00 uutDe Nede-tandse Opwa De EndChnmg aus oem Sera.;', ven W A Mozart mmv Neder lands Kamerorkest oN Hartmut Haenchen vr 19. za 20. wo 24, do 25. 20 15 uur, Met Nationale Batat "Onder m-ne voeten Van Dartzg Schei en "Pyrnaehe dansen ir. Van SchaAAj/ay. mmv Noordhoaanda Ph*\ar- moroech One»» oN Lucas Ve Nieuwe de le Mertheeter dag (beh me). 20 15 uur. zo aftaan 14 CO uur "Het Koekoekaneei met Peter Faber. Petra Leaser. LM B*c**sr e a Stedeechouwburg w 19. za 20.20 15 uur. zo 21.14 00 uur To- neetaroeo Amsterdam Staf Weneme* van Frank Wede»od met Joop Admeeai Ader>e<J Rooasen Ramee» Sherty e a di 23. 20 15 uur. Grote (Ongans van Oer Beukenkamp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23